???global.info.a_carregar???
Margarida Carmona holds a Ph.D. in Psychology (2022) and works as a researcher on the topic of Global Citizenship. Her main research interest is to understand, from a social-psychological perspective, the optimal conditions under which all-inclusive identities, such as global citizenship and identification with all humanity, can contribute to building more inclusive, prosocial, and empowering communities. Grounding on her Ph.D. research, her recent publications focus on the malleable nature of all-inclusive labels, such as "citizens of the world" and "humans", and their differentiated impact on intergroup relations. As a collaborator of Identification With All Humanity Lab, she is also involved in cross-cultural research examining the social meanings of different global labels in more than 45 countries, and their effect on perceptions about human rights, global concerns, and prosocial actions towards global matters (e.g., global armed conflicts, climate change, migration, etc.). More generally, she is interested in studying intergroup relations among majority and minority groups, particularly within power relations and migrations context. She had previous experience as a project research assistant (2012-2016/17) in the educational, community, and social psychology fields. She also has great experience in organizing scientific conferences, as well as is involved in the editorial process of the peer-reviewed journal Psicologia, edited by the Portuguese Association of Psychology. She graduated in Psychology at the University of Aveiro (Portugal, 2006-2009), and developed MSc in Social and Organizational Psychology at ISCTE- IUL (Portugal, 2009-2011).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Margarida Gil de Figueiredo Carmona e Lima

Nomes de citação

  • Carmona, Margarida

Identificadores de autor

Ciência ID
F519-EF17-1F83
ORCID iD
0000-0001-5994-9171

Endereços de correio eletrónico

  • margacarmona@gmail.com (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2016/09/01 - 2022/04/21
Concluído
PhD Program in Psychology (Doutoramento)
Especialização em Psychology
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"From inclusive identities to inclusive societies: Comparing content, structure, and impact of different all-inclusive identities" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved with distinction
2020/03/09 - 2020/03/28
Concluído
Course in International Research & Social-Behavioral-Educational Research (Outros)
Yale University, Estados Unidos
2009/09/01 - 2011/12/02
Concluído
MSc Social and Organizational Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"O efeito da auto-percepção parental no risco de mau trato infantil: o papel moderador do sexo e do suporte social dos pais " (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2006/09/20 - 2009/06/25
Concluído
BSc in Psychology (Licenciatura)
Universidade de Aveiro, Portugal
15
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/08 - Atual Investigador (Investigação) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
2022/07/04 - 2023/05/31 Pós-doutorado (Investigação) UNESCO Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, Índia
UNESCO Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, Índia
2016/08 - 2022 Investigador (Investigação) CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
2020/03/02 - 2020/03/31 Investigador visitante (Investigação) Yale University Department of Psychology, Estados Unidos
2019/05 - 2019/06 Investigador visitante (Investigação) Erasmus Universiteit Rotterdam, Países Baixos
2015/12 - 2016/03 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade de Coimbra, Portugal
2013/09 - 2015/06 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
2012/08 - 2013/08 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2010/09 - 2010/12 Estagiário de Investigação (Investigação) CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2016/09/01 - 2022/04/21 From inclusive identities to inclusive societies: Comparing the content, structure, and impact of all inclusive superordinate categories
PD/BD/129601/2017
COVID/BD/152136/2021
Bolseiro de Doutoramento
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2016/08 - 2017/03 Narcissistic ingroup love in Europe: threat, identity indispensability and extreme forms of national identification
PTDC/MHC-PSO/0144/2014
Bolseiro de Investigação
CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/12 - 2016/03 Playgroups for Inclusion: Social Policy experimentations supporting social investiments
VS/2014/0418
Bolseiro de Investigação
Universidade de Coimbra, Portugal
European Commission
Concluído
2014/11 - 2015/06 Inclusion and school achievement of immigrant children: the role of acculturation orientations
1A3-0019
Bolseiro de Investigação
CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
Alto Comissariado para as Migrações
Concluído
2014/06 - 2014/10 Social images of institutionalized children and youth
PTDC/ MHC-PSC/4122/2012
Bolseiro de Investigação
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2013/09 - 2014/08 Program of Quality Relations in Residential Care (PARQ)
n/a
Bolseiro de Investigação
CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal
Concluído
2012/08 - 2013/08 The strategic use of stereotypes about immigrants
PTDC/PSI-PSO/120892/2010
Bolseiro de Investigação
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2021 - 2023 Global social identifications: Studying different ways of their understanding and the effectiveness of various methods of their experimental activation among people with different characteristics
Investigador
Polish National Science Centre
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Carmona, M.; Guerra, R.; Dovidio, J. F.; Hofhuis, J.; Sindic, D.. "Unpacking all-inclusive superordinate categories: Comparing correlates and consequences of global citizenship and human identities". Frontiers in Psychology 13 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.986075.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fpsyg.2022.986075
  2. Carmona, M.; Guerra, R.; Hofhuis, J.. "What Does It Mean to be a "Citizen of the World": A Prototype Approach". Journal of Cross-Cultural Psychology 53 6 (2022): 547-569. http://dx.doi.org/10.1177/00220221221088332.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1177/00220221221088332
  3. Carmona, M.; Sindic, D.; Guerra, R.; Hofhuis, J.. "Human and global identities: Different prototypical meanings of all-inclusive identities". Political Psychology 41 5 (2020): 961-978. https://doi.org/10.1111/pops.12659.
    Publicado • 10.1111/pops.12659
  4. Guerra, R.; Rodrigues, R. B.; Aguiar, C.; Carmona, M.; Alexandre, J.; Costa-Lopes, R.. "School achievement and well-being of immigrant children: the role of acculturation orientations and perceived discrimination". Journal of School Psychology 75 (2019): 104-118. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.07.004.
    Publicado • 10.1016/j.jsp.2019.07.004
  5. Calheiros, M. M.; Monteiro, M. B.; Patrício, J. N.; Carmona, M.. "Defining child maltreatment among lay people and community professionals: exploring consensus in ratings of severity". Journal of Child and Family Studies 25 (2016): 2292-2305. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0385-x.
    Publicado • 10.1007/s10826-016-0385-x
Edição de livro
  1. Carmona, M.; Hagá, S.; Costa-Lopes, R.. Livro de Resumos do XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia. Portugal: Associação Portuguesa de Psicologia. 2022.
    Publicado • Editor
Livro
  1. Guerra, R.; Rodrigues, R. B.; Carmona, M.; Barreiros, J.; Aguiar, C.; Alexandre, J.; Costa-Lopes, R.. Inclusão e Desempenho Académico de Crianças e Jovens Imigrantes: O Papel das Dinâmicas de Aculturação. Lisboa, Portugal: ALTO COMISSARIADO PARA AS MIGRAÇÕES, I.P. (ACM, I.P.). 2019.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Carmona, M.; Guerra, R.. "The different meanings of globally-oriented superordinate identities: A literature review". Trabalho apresentado em International Conference Race, Identity, Globalization: Disavowal, dominations and transformations, 2017.
Resumo em conferência
  1. Carmona, M.; Guerra, R.; Hofhuis, J.; Sindic, D.. "De identidades inclusivas a sociedades inclusivas: Comparação do conteúdo, estrutura, e impacto de categorias supraordenadas all-inclusive". Trabalho apresentado em XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Vila Real, 2022.
    Publicado
  2. Carmona, M.; Guerra, R.; Sindic, D.; Hofhuis, J.. "The complexities of large "We's": different meanings of extremely inclusive identities". Trabalho apresentado em Livro de Resumos do X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2019.
    Publicado
  3. Rodrigues, R. B.; Guerra, R.; Barreiros, J.; Carmona, M.; Aguiar, C.; Alexandre, J.; Costa-Lopes, R.. "Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: O papel das dinâmicas de aculturação". Trabalho apresentado em Livro de Resumos do IX Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Faro, 2016.
    Publicado
  4. Carmona, M.; Sindic, D.; Costa-Lopes, R.; Barreto, M.; Klein, O.. "O uso estratégico de estereótipos sobre imigrantes". Trabalho apresentado em Livro de Resumos do VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Aveiro, 2013.
    Publicado
  5. Carmona, M.; Calheiros, M. M.. "O efeito da auto-perceção parental no risco de mau trato a crianças: O papel moderador do sexo e do suporte social dos pais". Trabalho apresentado em Livro de Resumos do VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Aveiro, 2013.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. "From inclusive identities to inclusive societies: Comparing the content, structure, and impact of all inclusive superordinate categories". Doutoramento, ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, 2021. http://hdl.handle.net/10071/25350.
  2. Carmona, Margarida. "O efeito da auto-percepção parental no risco de mau trato infantil: o papel moderador do sexo e do suporte social dos pais". Mestrado, ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, 2012. http://hdl.handle.net/10071/11703.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2022/06/22 De identidades inclusivas a sociedades inclusivas: Comparação do conteúdo, estrutura, e impacto de categorias supraordenadas all-inclusive XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia; Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (Vila Real, Portugal)
2021/07/12 Human and global identification and the promotion of autonomy and dependency-oriented help towards migrants ISPP 2021 Annual Meeting
International Society of Political Psychology (Virtual Meeting)
2020/07/14 Unpacking all-inclusive identities: Different meanings of global citizenship vs. human identities ISPP 2020 Annual Meeting
International Society of Political Psychology (Virtual Meeting)
2019/07/15 The complexities of large "We's": Different meanings of highly inclusive identities ISPP 2019 Annual Scientific Meeting
International Society of Political Psychology (Lisbon, Portugal)
2019/06/29 The complexities of large "We's": Different meanings of highly inclusive identities IX Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
University of Madeira; Portuguese Association of Psychology (Funchal, Portugal)
2018/05 The complexities of large "We's": Different meanings of extremely inclusive identities XIV PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
Department of Social and Organizational Psychology of the School for Social Sciences and Humanities at ISCTE-IUL (Lisbon, Portugal)
2018/01/12 Perceções de comunidades escolares sobre Inclusão e desempenho de crianças e jovens imigrantes: desafios para uma reflexão alargada Seminário Internacional “A diversidade como oportunidade. Que saberes e recursos profissionais?”
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2017/05/05 Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: O papel das dinâmicas de aculturação IV Simpósio Olhares da Psicologia
Instituto Superior de Ciências da Saúde Egas Moniz (Caparica, Portugal)
2017/05 From inclusive identities to inclusive societies: Global human identification and autonomy-oriented prosocial behavior regarding immigrants XIII PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
Department of Social and Organizational Psychology of the School for Social Sciences and Humanities at ISCTE-IUL (Lisbon, Portugal)
2017 Academic inclusion and wellbeing of immigrant youth in Portugal: The role of acculturation dynamics and perceived discrimination III International Conference: Youth mentoring, cultural diversity, minorities, and migrant groups
Global Youth Mentoring Network (Portugal)
2015/12 Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: O papel das dinâmicas de aculturação Jornadas do Observatório das Migrações
Alto Comissariado para as Migrações (ACM, IP) (Lisboa, Portugal)
2015/06/27 Integração socioeducativa de crianças e jovens imigrantes: A importância da relação professor-aluno na percepção de discriminação em contexto escolar XIII Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Diversidade e Educação: Desafios Atuais
ISPA-Instituto Universitário (Lisbon, Portugal)
2013/06/21 O efeito da auto-perceção parental no risco de mau trato a crianças: O papel moderador do sexo e do suporte social dos pais VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
University of Aveiro; Portuguese Association of Psychology (Aveiro, Portugal)
2013/06/21 O uso estratégico de estereótipos sobre imigrantes VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
University of Aveiro; Portuguese Association of Psychology (Aveiro, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/12/05 - 2032/12/05 Workshop facilitation for youth: "Beginning a journey to be Global Citizens" (2022/12/05 - 2032/12/05)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
UNESCO Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, Índia
2022/06/20 - 2022/06/22 XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (2022/06/20 - 2022/06/22)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal

Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2019/06/27 - 2019/06/29 X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (2019/06/27 - 2019/06/29)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade da Madeira, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal
2018/05/24 - 2018/05/26 IX Simpósio sobre Comportamento Organizacional (2018/05/24 - 2018/05/26)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto Politécnico de Tomar, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal
2017/01 - 2017/07 XIII PhD Meeting in Social and Organizational Psychology (2017/06/01 - 2017/06/02)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
CIS-IUL - Centre for Social Research and Intervention (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa), Portugal

ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2016/06/30 - 2016/07/02 IX Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (2016/06/30)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Algarve, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal
2015/11/02 - 2015/11/04 VIII Simpósio sobre Comportamento Organizacional (2015/11/02 - 2015/11/04)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal
2013/06/20 - 2013/06/22 VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (2013/06/20)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal
2012/09/13 - 2012/09/15 VII Simpósio sobre Comportamento Organizacional (2012/09/13)
Simpósio (Outra)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2012 - Atual Scientific and technical support to journal "Psicologia" (2183-2471) Portuguese Association of Psychology

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022/07/04 - 2023/05/31 Consultant on the topic of Global Citizenship Education (UN Sustainable Development Goal 4.7) UNESCO Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, Índia

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2021/06 - Atual IWAH LAB (Identification With All Humanity Lab) Research Group Collaborator
2016/09 - 2022 Psychange (Psychology of Societal Change) Research Group Coordination team member from 10/2018 and 10/2019
Distinções

Prémio

2023 Selected as one of the 3 finalists for the "Rae & Dan Landis Outstanding Dissertation Award"
International Academy for Intercultural Research, Estados Unidos
2021 ISCTE-IUL Research Awards 2021
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020 ISCTE-IUL Research Awards 2020
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018 Best Oral Presentation in the XIV PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
2017 ISCTE-IUL Scientific Awards 2017
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2006 Merit scholarship to Best First Year Students of University of Aveiro
Universidade de Aveiro, Portugal