???global.info.a_carregar???
Gabriel Cipriano is an Invited Assistant Professor in the Department of Social Research Methods at Iscte - University Institute of Lisbon (Portugal), and a researcher at CIES-Iscte (Centre for Research and Studies in Sociology). With a PhD in Policies of School Administration and Management, his main research interests focus on evaluation theories, assessment of learning, research methods and techniques, research data management, evaluation of public policies in education, school administration, and school commuting.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Gabriel das Neves Cipriano

Nomes de citação

  • Cipriano, Gabriel

Identificadores de autor

Ciência ID
EE13-E16E-8471
ORCID iD
0000-0002-0991-5499

Endereços de correio eletrónico

  • gabriel.cipriano@iscte-iul.pt (Profissional)

Websites

  • https://ciencia.iscte-iul.pt/authors/gabriel-cipriano/cv (Académico)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais
  • Ciências Sociais - Ciências Políticas
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
Formação
Grau Classificação
2025/05/08
Concluído
Policies of School Administration and Management (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"Student Assessment in Portugal: Impacts of the Covid-19 Pandemic in an Ongoing Process of Change" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved with Distinction
2022
Concluído
Data Analysis in the Social Sciences (Pós-Graduação)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Sociologia e Políticas Públicas, Portugal
18 valores
2019
Concluído
School Administration (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
18 valores
2007
Concluído
Basic Education Teacher in Music Education (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
16 valores
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/01/01 - Atual Investigador (Investigação) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
2025/06/20 - 2025/12/31 Investigador (Investigação) Iscte - Knowledge and Innovation, Portugal
2010/01/01 - 2020/12/31 Investigador Contratado (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2025/05/09 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2024/09/01 - 2025/05/08 Assistente Convidado (Docente Universitário) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09/01 - 2023/02/28 Assistente Convidado (Docente Universitário) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/09/01 - 2024/12/31 Music Education Teacher Colégio Manuel Bernardes, Portugal
2008/11/01 - 2014/11/01 Gulbenkian Choir: Tenor Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2008/09/01 - 2009/08/31 Music Education Teacher Ministério da Educação, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021/01 - 2024/12/31 Portuguese students' assessment: The impact of the Covid-19 pandemic in an ongoing process of change
BD 2020.05847
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Projeto

Designação Financiadores
2025/02/03 - 2025/12/31 Research Data Management Centre for Social Sciences and Humanities
RI/00139/2024
Investigador
Iscte - Knowledge and Innovation, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Fundacao de Computacao Cientifica Nacional
Em curso
2025/01/01 - 2025/12/31 Re.Data | Research Data Management Network
RI/00138/2024
Investigador
Iscte - Knowledge and Innovation, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Fundacao de Computacao Cientifica Nacional
Em curso
2023 - 2024 Baseline study methodology plan and protocol
Investigador
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Aga Khan Foundation
2010/01/01 - 2012/12/31 Marcos Portugal: a obra e sua disseminação
PTDC/EAT-MMU/099243/2008
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Cipriano, Gabriel; Martins, Susana da Cruz. "Avaliação das aprendizagens em Portugal durante a pandemia [Assessment of learning in Portugal during the pandemic]". Trabalho apresentado em X Simpósio de Organização e Gestão Escolar | A gestão da incerteza na Educação: (des)continuidades e desafios, Aveiro, 2022.
    Publicado • http://hdl.handle.net/10071/29541
Artigo em revista
  1. Cipriano, G.; Martins, S. C.. "Examining the effects of the COVID-19 pandemic and professional development on teachers’ grade repetition beliefs and practice". Educational Research for Policy and Practice (2025): https://doi.org/10.1007/s10671-025-09403-z.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1007/s10671-025-09403-z
  2. Bhosale, V.; San Payo, M.; Cipriano, G.; Andrade, A. R.. "Key factors affecting transportation choices in school commuting in Lisbon – A machine learning approach". Case Studies on Transport Policy 21 (2025): 1-13. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2025.101557.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1016/j.cstp.2025.101557
  3. Cipriano, G.; Martins, S. C.. "Introducing technologies into national large-scale testing: Are we ready?". Education Policy Analysis Archives 32 20 (2024): https://doi.org/10.14507/epaa.32.8538.
    Acesso aberto • Publicado • 10.14507/epaa.32.8538
  4. Cipriano, G.; Martins, S. C.. "Beliefs on assessment and grade repetition among teachers in Portugal". Meta: Avaliação 13 39 (2021): 248-273. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v13i39.3033.
    Acesso aberto • Publicado • 10.22347/2175-2753v13i39.3033
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2025/07/09 Artificial Intelligence in Educational Assessment: From Early Automation to Generative AI Futures Conference 2025 | Artificial Intelligence in Education
ISEC - Instituto Superior de Educação e Ciências (Lisbon, Portugal)
2024/11/08 "I used to know but I’m not sure now – what was I made for?" Teachers’ concerns about the use of Artificial Intelligence in classroom assessment. Association for Educational Assessment - Europe, 25th annual conference | Advances in Educational Assessment Practices: Considering the use of Technology, Artificial Intelligence, and Process Data for Assessment in the 21st Century
Association for Educational Assessment - Europe (Paphos, Chipre)
2024/06/13 Impacts of teachers’ continuous professional development in their assessment practices and beliefs International Council on Education for Teaching (ICET) – 65th World Assembly | Enhancing The Teaching Profession Through Quality Teacher Education: Purpose, Policy And Practice In Times Of Teacher Shortage
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2024/01/26 Évaluation des apprentissages pendant la 1ère vague de la pandémie de covid-19, avec un regard sur l'éducation spécialisée. 35ème colloque de l'Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation | L´évaluation face aux défis de la diversité et de l'inclusion: entre normes et différenciations
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2023/11/02 Towards external assessments dematerialization - Are we ready? Portuguese school principals' concerns. Association for Educational Assessment - Europe, 24th annual conference | Assessment reform journeys: intentions, enactment and evaluation
AEA-Europe (Valletta, Malta)
2023/06/06 The washback effect of external assessments and the Covid-19 pandemic: Perceptions of school principals in Portugal Association for Educational Assessment - Europe: Postgraduate Student and Early Career Researcher Network Webinars
Association for Educational Assessment - Europe (Países Baixos)
2023/04/03 L'évaluation externe des élèves dans l'après-pandémie: Perceptions des directeurs d'école au Portugal 34ème colloque de l'Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation | Évaluation des apprentissages: continuités et ruptures
Université de Mons (Mons, Bélgica)
2022/05/19 Avaliação das aprendizagens: Desafios e soluções durante a pandemia Covid-19 em Portugal VIII Colóquio Doutoral da Escola de Sociologia e Políticas Públicas
ISCTE (Lisboa, Portugal)
2022/05/03 Portuguese teachers' beliefs on assessment and grade repetition Seminário Desenhos de Pesquisas em Ciências Sociais: desafios e aprendizagens
ISCTE (Lisboa, Portugal)
2021/11/20 Avaliação das aprendizagens em Portugal durante a pandemia X Simpósio de Organização e Gestão Escolar | A gestão da incerteza na Educação: (des)continuidades e desafios
Universidade de Aveiro (Portugal)
2021/11/04 Reshaping external high-stake assessment to mitigate students’ inequality during the first stage of Covid-19 pandemic in Portugal Association for Educational Assessment - Europe, 22nd annual conference | Assessment for Changing Times: Opportunities and Challenges
Association for Educational Assessment - Europe (Países Baixos)
2021/09/01 Croyances sur l'évaluation et le redoublement scolaire des enseignants au Portugal Carrefour(s) de discussions des recherches doctorales en évaluation: causons, échangeons, communiquons - Université d'Eté ADMEE Europe
ADMEE Europe - Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation (Bélgica)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2025/02/28 - 2025/02/28 International Conference Cycle on Education | The Algorithmic Classroom: Navigating Platformisation and Datafication in Compulsory Education by Professor Øystein Gilje (University of Oslo, Norway) (2025/02/28 - 2025/02/28)
Seminário (Coorganizador)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Sociologia e Políticas Públicas, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2025/09/01 - 2026/08/31 Multivariate Data Analysis for the Social Sciences I Ciência Política (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2025/09/01 - 2026/08/31 Statistics and Data Analysis I Psicologia (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2025/09/01 - 2026/08/31 Multivariate Data Analysis for the Social Sciences II Ciência Política (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2025/09/01 - 2026/08/31 Current Issues of Policies of School Administration and Management Políticas de Administração e Gestão Escolar (Doutoramento) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2025/03/01 - 2025/08/31 Statistics and Data Analysis I Psicologia (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2024/09/01 - 2025/02/28 Descriptive Data Analysis for the Social Sciences Sociologia (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09/01 - 2023/02/28 Research Methods and Techniques in Social Sciences Serviço Social (Licenciatura) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Distinções

Prémio

2021 Prémio de mérito Iscte - Finalista de mestrado [Iscte merit award - Masters' finalist]
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2017 Prémio de mérito Iscte - Ingresso em mestrado [Iscte merit award - Masters' admission]
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal