???global.info.a_carregar???
Born in Lisbon, Ana Isabel Lemos do Carmo Pereira holds a PhD in Musical Sciences, specialization in Teaching and Psychology of Music, from NOVA University of Lisbon (obtained in 2010, unanimously approved, with Very Good) and, since 2014 has been an integrated member of Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM) at Faculty of Social Sciences and Humanities - NOVA University of Lisbon (NOVA FCSH). She completed her master's degree in Teaching of music in Basic Education at NOVA FCSH (in 2014), and her undergraduate studies in Environmental Engineering at Instituto Superior Técnico - University of Lisbon (in 1999). She is an Invited Assistant Teacher at Escola Superior de Educação de Lisboa - Instituto Politécnico de Lisboa since 2015. Her doctoral research, undertaken as a fellow of the Doctoral Program by NOVA FCSH - FCT, focused on the influence of singing with text and a neutral syllable on Portuguese children’s vocal performance, song recognition, and use of singing voice. As a result of this investigation, she participated in 8 international conferences, such as ICMPC, ISME, MERYC, ISAME, APSCOM, and 1 national conference (ENIM), she published 2 articles (in Revista Portuguesa de Educação Artística, in 2016, and Music Perception, in 2019), 1 book section, and has 1 registration of industrial design. She also published 2 other book sections as a result of her involvement in two educational-artistic projects by Companhia de Música Teatral and CESEM, funded by Fundação Calouste Gulbenkian. She co-organized 6 events related to music education in early childhood. In her professional activities, she interacted with 24 collaborators. Her main interests include the study of musical learning and development and the evaluation of vocal performance in children.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Isabel Lemos do Carmo Pereira

Nomes de citação

  • Pereira, Ana Isabel

Identificadores de autor

Ciência ID
121E-B818-5DB9
ORCID iD
0000-0002-4218-1028

Endereços de correio eletrónico

  • anapereira@fcsh.unl.pt (Profissional)

Moradas

  • Universidade NOVA de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (NOVA FCSH), Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM), Avenida de Berna, 26 C, 1069-061, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

  • 5vozes.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Artes

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B2)
Italiano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2015/01/01 - 2019/11/19
Concluído
Ciências Musicais (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"The influence of singing with text and a neutral syllable on Portuguese children’s vocal performance, song recognition, and use of singing voice" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good
2019/05/14 - 2019/05/21
Concluído
Research Ethics (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
16
2018/06/02 - 2018/06/04
Concluído
Project Management (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
15
2018/02/05 - 2018/02/08
Concluído
Interview Methods and Data Analysis (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/09 - 2017/06
Concluído
Data Analysis in the Social Sciences (Pós-Graduação)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
18
2016/10/12 - 2016/10/14
Concluído
Information Literacy (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/09/19 - 2016/09/26
Concluído
Value Creation (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/06/15 - 2016/06/17
Concluído
Science Communication (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/05/23 - 2016/05/30
Concluído
Intellectual Property (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
17
2015/11/06 - 2015/11/07
Concluído
Research Data Management (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
17
2015/10/15 - 2015/10/17
Concluído
Visual Science Communication (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
18
2014/09 - 2015/06
Concluído
Ciências Musicais (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
18
2015/03/09 - 2015/03/12
Frequentou
Research Design (Outros)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2015/03/02 - 2015/03/04
Concluído
Abstract Writing (Outros)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
18
2012/09 - 2014/03
Concluído
Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado integrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Concepção de recursos didácticos e construção de uma escala de avaliação do desempenho para alunos de Educação Musical do 2º e 3º Ciclos do Ensino Básico" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2007/09 - 2011/06
Frequentou
Música na Comunidade (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
n/a
2002 - 2008
Concluído
Vocal studies (Outros)
Escola de Música do Conservatório Nacional de Lisboa, Portugal
2000/09 - 2001
Concluído
Ordenamento do Território e Planeamento Ambiental (Pós-Graduação)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
17
1993/09 - 2000/07
Concluído
Flute (Outros)
Escola de Música do Conservatório Nacional de Lisboa, Portugal
1992/09 - 1999/09
Concluído
Engenharia do Ambiente (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
"Avaliação de Riscos Naturais em Portugal Continental" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

2014/09 - Atual Professor Adjunto Convidado (Docente Ensino Superior Politécnico)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2020/02 - 2020/07 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Outras Carreiras

2010/09 - 2014/07 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário)
Externato O Lar da Criança, Portugal

Outros

2015/01 - Atual Integrated Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2015/01/01 - 2019/03/31 PhD Research Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2017/03 - 2018/12 Music Trainer in GermInArte Project
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2015/07 - 2018/07 Rapporteur in GermInArte Project
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2015 - 2016 Music Trainer
Direção-Geral da Educação, Portugal
2013/09 - 2014/12 Collaborator
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2012/07 - 2014/07 Rapporteur in Opus Tutti Project
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2012/09 - 2014/06 Musical Workshop Teacher (6-9 years old)
Escola de Música de Nossa Senhora do Cabo, Portugal
2007/09 - 2011/07 Music Producer and Secretariat
Ricercare - Associação Musical , Portugal
2008 - 2009 Music Teacher
Escola Profissional Alda Brandão de Vasconcelos, Portugal
1999 - 2003 Research Grant
Universidade de Lisboa Centro de Estudos em Inovação Tecnologia e Políticas de Desenvolvimento, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2016 - 2019/03 The influence of singing with text and a neutral syllable on Portuguese children’s vocal performance, song recognition, and use of singing voice
PD/BD/114489/2016
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
1999 - 2001 ENGENHO E OBRA: A ENGENHARIA EM PORTUGAL NO SÉCULO XX
info:eu-repo/grantAgreement/FCT/SFRH/SFRH2%FBGCT2%F95112%F2002/PT
Bolseiro de Iniciação Científica
Universidade de Lisboa Centro de Estudos em Inovação Tecnologia e Políticas de Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e Tecnologia
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ana Isabel Pereira; Helena Ferreira Rodrigues. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance in 6 to 7 years-old children and its relationship with their use of the singing voice". 2017.
  2. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo F.; Rodrigues, Paulo Maria; Rodrigues, Paulo Ferreira. "“BebéPlimPlim”: A contribution to shared listening experiences". Trabalho apresentado em 8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children, Cambridge, 2017.
    Publicado
  3. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance in 6 to 7 year-old children and its relationship with their use of voice registers". Trabalho apresentado em 8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children, Cambridge, 2017.
    Publicado
  4. Ana Isabel Pereira; Helena Rodrigues; Patrícia Ávila. "The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Word". Trabalho apresentado em 14th International Conference on Music Perception and Cognition, San Francisco, 2016.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Pereira, Ana Isabel. "The Relationship Between Portuguese Children's Use of Singing Voice and Singing Accuracy when Singing with Text and a Neutral Syllable". Music Perception An Interdisciplinary Journal 36 5 (2019): 468-479. https://mp.ucpress.edu/content/36/5/468.
    Publicado
  2. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "Melodia e palavras numa canção: Questões para o ensino de canções no contexto pré-escolar e de 1º ciclo do ensino básico". Revista Portuguesa de Educação Artística 6 (2016):
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Rodrigues, Helena; Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Paulo F.; Rodrigues, Paulo M.. "Formação Imersiva e Formação Transitiva em arte para a infância: Ideias subjacentes aos processos de trabalho". In Ecos de GermInArte - TransFormação Artística para o Desenvolvimento Social e Humano a partir da Infância, 46-60. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 2018.
    Publicado
  2. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Pereira, Ana Isabel. "O papel da melodia e das palavras no reconhecimento de canções por crianças de 4 a 6 anos de idade". In Ecos de Opus Tutti - Arte para a Infância e Desenvolvimento Social e Humano, editado por Rodrigues, {Helena, 217-239. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 2016.
    Publicado
  3. Pereira, Ana Isabel. "Processos Químicos: A indústria química, a CUF e o Complexo do Barreiro". In Momentos de Inovação e Engenharia em Portugal no século XX, 242-285. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 2004.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "The relationship between the recognition of songs and two song-teaching strategies among kindergarten: A qualitative analysis on interview data". Trabalho apresentado em 18th ISME Pre-Conference International Seminar: Young’s children’s musical journey, 2018.
Resumo em conferência
  1. Pereira, Ana Isabel; Helena Maria Ferreira Rodrigues da Silva; Paulo Maria Ferreira Rodrigues da Silva; Paulo Jorge Ferreira Rodrigues. "Singing and chanting without words: Repertoire from Manual para a Construção de Jardins Interiores". Trabalho apresentado em IC CIPEM 2019 – International Conference of CIPEM/INET-md, Challenges in Music Education, Porto, 2019.
    Publicado
  2. Pereira, Ana Isabel; Helena Maria Ferreira Rodrigues da Silva; Paulo Maria Ferreira Rodrigues da Silva; Paulo Jorge Ferreira Rodrigues. "Echoes of GermInArte: A project on artistic transformation for social and human development since childhood". Trabalho apresentado em Art in Education – Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities, Oslo, 2019.
    Publicado
  3. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo F.; Rodrigues, Paulo M.. "Colos de Música (trans. Music Laps): A tool for building inner gardens". Trabalho apresentado em 18th ISME Pre-Conference International Seminar: Young’s children’s musical journeys, Shefa'Amr, 2018.
    Publicado
  4. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "The relationship between the recognition of songs and two song-teaching strategies among first- to fourth-grade students". Trabalho apresentado em 15th International Conference on Music Perception and Cognition / 10th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ICMPC15/ESCOM10), Graz, 2018.
    Publicado
  5. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo F.; Rodrigues, Paulo Maria. "Jardim Interior (Inner Garden): An immersive training in arts for childhood". Trabalho apresentado em 26th European Association for Music in Schools Conference: Competences in Music Education, Jelgava/Riga, 2018.
    Publicado
  6. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "The use of the singing voice, vocal performance on songs, and music aptitude among first to fourth graders: A cluster-analysis approach". Trabalho apresentado em 2018 NAfME Music Research and Teacher Education National Conference, Atlanta, 2018.
    Publicado
  7. Ana Isabel Pereira; Helena Rodrigues. "The development and application of a measurement tool for assessing children’s vocal performance". Trabalho apresentado em VII Encontro Nacional de Investigação em Música ENIM 2017, Braga, 2017.
    Publicado
  8. Ana Isabel Pereira; Helena Ferreira Rodrigues. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten children and its relationship with their use of voice registers". 2017.
  9. Ana Isabel Pereira; Helena Ferreira Rodrigues; Patrícia Ávila; Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Ávila, Patrícia. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten to fourth-grade children". Trabalho apresentado em The Sixth Conference of the Asia-Pacific Society for the Cognitive Sciences of Music (APSCOM 6), Kyoto, 2017.
    Publicado
  10. Ana Isabel Pereira; Helena Rodrigues; Paulo Jorge Ferreira Rodrigues; Paulo Maria Ferreira Rodrigues da Silva. "BebéPlimPlim: A contribution to shared listening experiences". Trabalho apresentado em The 8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children (MERYC 2017), Cambridge, 2017.
    Publicado
  11. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena Ferreira. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance in 6 to 7 years-old children and its relationship with their voice registers". Trabalho apresentado em 8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children, Cambridge, 2017.
    Publicado
  12. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Ávila, Patrícia; Ana Isabel Pereira; Helena Ferreira Rodrigues; Joanne Rutkowski. "The relationship between children’s use of singing voice, singing accuracy, and self-perception on singing with text and neutral syllable". Trabalho apresentado em Context Matters: The 6th International Symposium on Assessment in Music Education (ISAME 6), Birmingham, 2017.
    Publicado
  13. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena. "The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten children and its relationship with their use of voice registers". Trabalho apresentado em I CONGRESO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA DE LA MÚSICA Y LA INTERPRETACIÓN MUSICAL, Madrid, 2017.
    Publicado
  14. Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Ávila, Patrícia. "The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Words". Trabalho apresentado em 14th International Conference for Music Perception and Cognition, San Francisco, 2016.
    Publicado
  15. Helena Ferreira Rodrigues; Paulo Jorge Ferreira Rodrigues; Paulo Maria Rodrigues; Ana Isabel Pereira. "GermInArte Project". 2016.
  16. Ana Isabel Pereira; Helena Ferreira Rodrigues. "A relação entre o reconhecimento auditivo e o desempenho vocal de canções com e sem palavras em crianças em idade pré-escolar". 2016.
  17. Ana Isabel Pereira; Helena Rodrigues. "The effect of timbre on melody recognition of songs among preschool-aged children". Trabalho apresentado em 6th World Conference on Learning, Teaching & Educational Leadership, Centre Internationale d'Études Pédagogiques (CIEP), Paris, 2015.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Pereira, Ana Isabel Lemos do Carmo. "The influence of singing with text and a neutral syllable on Portuguese children´s vocal performance, song recognition, and use of singing voice". Doutoramento, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2019. http://hdl.handle.net/10362/91276.
  2. Santos, Ana Isabel Lemos do Carmo Pereira. "Concepção de recursos didácticos e construção de uma escala de avaliação do desempenho para os alunos de Educação Musical do 2º e 3º ciclo do ensino básico". Mestrado, FCSH/NOVA, 2014. http://hdl.handle.net/10362/12023.

Propriedade Intelectual

Patente
  1. Pereira, Ana Isabel; Aleixo, Rui. 2017. "Céu, Circo, Estendal, Mar, Neve, Pomar". Portugal.
    Concedida/Emitida

Outros

Outra produção
  1. Ana Isabel Pereira; Ricardo Martins; Teresa Marinho. 2017. Projects-in-progress in Music Psychology and Pedagogy. https://unl.elsevierpure.com/en/publications/68092043-8105-4847-a17a-2d1422c3d2ad.
  2. Pereira, Ana Isabel; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM-FCSH/NOVA); Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (FCSH); Ana Isabel Pereira. 2017. Practical Applications of Music Learning Theory Principles. Presenting a Regular Music Class with 3rd Grade Children. http://hdl.handle.net/10362/38272.
  3. Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo M.; Rodrigues, Paulo F.. 2016. Manual para a Construção de Jardins Interiores: Colo dos Bichos. Musical Edition and Revision; Educational proposals for music activities.
  4. Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo F.; Rodrigues, Paulo M.. 2016. Manual para a Construção de Jardins Interiores: Colo da Terra. Musical edition and revision.
  5. Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo F.. 2016. Manual para a Construção de Jardins Interiores: Colos de Música. Musical Edition and Revision; Text.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2019/11/23 Música e Desenvolvimento Humano: Reflexões sobre Investigação e Formação IXth International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral; CESEM NOVA FCSH; Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2019/09/20 Singing and chanting without words: Repertoire from Manual para a Construção de Jardins Interiores IC CIPEM 2019 – International Conference of CIPEM/INET-md, Challenges in Music Education
Escola Superior de Educação do Porto (Porto, Portugal)
2019/08/29 Echoes of GermInArte: A project on artistic transformation for social and human development since childhood Art in Education – Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities
Oslo Metropolitan University (Oslo, Noruega)
2019/01/25 Colos de Música: A contribution to build inner gardens International Symposium of Music Education and Didactic Materials
Universidad de Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Espanha)
2018/09 Two Workshops: "Colos de Música" and "BébéPlimPlim" I Jornadas Internationales SignificArte
Facultad de Ciencias de la Educación (Sevilla, Espanha)
2018/08 The relationship between the recognition of songs and two song-teaching strategies among first- to fourth-grade students 15th International Conference on Music Perception and Cognition / 10th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ICMPC15/ESCOM10)
Centre for Systematic Musicology, University of Graz (Graz, Áustria)
2018/07 Workshop - Colos de Música (trans. Music Laps): A tool for building inner gardens 18th ISME Pre-Conference International Seminar: Young’s children’s musical journeys
Beit Almusica (Shefar'am, Israel)
2018/03 Jardim Interior (Inner Garden): An immersive training in arts for childhood 26th European Association for Music in Schools Conference: Competences in Music Education
European Association for Music in Schools (Jelgava/Riga, Letónia)
2018/03 The use of the singing voice, vocal performance on songs, and music aptitude among first to fourth graders: A cluster-analysis approach 2018 NAfME Music Research and Teacher Education National Conference
NAfME (Atlanta, Estados Unidos)
2017/11 The development and application of a measurement tool for assessing children’s vocal performance VII Encontro Nacional de Investigação em Música ENIM 2017
SPIM (Braga, Portugal)
2017/10 The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten children and its relationship with their use of voice registers I Congreso Internacional de Psicología de la Música y la Interpretación Musical (Con Musica 2017)
AEPMIM - UNED (Madrid, Espanha)
2017/08 The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten to fourthgrade children The sixth Conference of the Asia-Pacific Society for the Cognitive Sciences of Music (APSCOM 6)
Japanese Society for Music Perception and Cognition (JSMPC) (Kyoto, Japão)
2017/06 The Relationship Between Children’s Use of Singing Voice and Singing Accuracy III Simpósio CESEM
CESEM, FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2017/06 Music Psychology and Pedagogy: Projects in progress Seminário Doutoral de Verão
CESEM, FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2017/06 The influence of two song-teaching strategies on vocal performance in 6 to 7 years-old children and its relationship with their use of the singing voice 8th EuNet Music Educators and Researchers of Young Children Conference (MERYC 2017)
European Network for Music Educators and Researchers of Young Children (MERYC) (Cambridge, Reino Unido)
2017/06 BebéPlimPlim: A contribution to shared listening experiences 8th EuNet Music Educators and Researchers of Young Children Conference (MERYC 2017)
European Network for Music Educators and Researchers of Young Children (MERYC) (Cambridge, Reino Unido)
2017/04 The Relationship Between Children’s Use of Singing Voice, Singing Accuracy, and Self-perception on Singing with Text and Neutral Syllable The Sixth International Symposium on Assessment in Music Education
University of Florida and Birmingham City University (Birmingham , Reino Unido)
2017/02 Recognition of songs among kindergarten to fourth-grade children Social exchange through Audiation
Lamci-CESEM, FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2016/10 A relação entre o reconhecimento auditivo e o desempenho vocal de canções com e sem palavras em crianças em idade pré-escolar Conferência de Doutorandos
Escola Doutoral Pedro Hispano (Lisboa, Portugal)
2016/07 The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Words 14th International Conference for Music Perception and Cognition
Sempre, SMPC, National Science Foundation (San Francisco, Estados Unidos)
2016/06 GermInArte Project: Artistic Transformation for Human and Social Development II Simpósio CESEM
CESEM, FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2015/12 GermInArte Project: Artistic Transformation for Human and Social Development Musicaklassen Extra Symposium
Musica, Impulscentrum voor Muziek (Neerpelt, Bélgica)
2015/10 The effect of timbre on melody recognition of songs among preschool-aged children The 6th World Conference on Learning, Teaching & Educational Leadership
Academic World Education and Research Center (Paris, França)
2014/05 Construção e estudo de validade de uma escala de desempenho musical com alunos do 2º e 3º ciclos Open Class (Doctoral Seminar)
LAMCI-CESEM (Lisboa, Portugal)
2013/11 Brincar com palavras, melodias e canções III Encontro Internacional Arte para a Infância e Desenvolvimento Social e Humano
Companhia de Música Teatral, Lamci-CESEM, Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2018/11/13 - 2018/11/15 Music Learning Theory for Elementary General Children. Prof. Cynthia Taggart (2018/11/13 - 2018/11/15)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2018/09/19 - 2018/09/20 Music Learning Theory and Early Childhood Workshop. Prof. Beth Bolton. (2018/09/19 - 2018/09/20)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2017/05/05 - 2017/05/05 Teoria de aprendizagem musical de Edwin Gordon e ensino de violino e violoncelo: Toca a Audiar. Prof. Madalena Cabral. Prof. Mafalda Nascimento. (2017/05/05 - 2017/05/05)
Seminário (Coorganizador)
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2017 - 2017 Audiation and Social Exchange in Infancy. Prof. Beth Bolton. (2017/02/21 - 2017/02/24)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2016/10/11 - 2016/10/16 Developing Musicianship through Improvisation. Prof. Christopher Azzara. (2016/10/11 - 2016/10/16)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
CESEM FCSH NOVA, University of Rochester, Portugal
2016/04/19 - 2016/04/19 A Sense of Belonging: Developing Social, Cultural, Emotional and Intellectual Understanding through Audiation. Prof. Beth Bolton. (2016/04/19 - 2016/04/19)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2019/11/22 - 2019/11/22 Workshop: Music Development and Learning - Let’s Start at the Very Beginning. Prof. Wendy Valerio (University of South Carolina, USA).
Oficina (workshop)
Complementary Program to the IX International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2019/11/22 - 2019/11/22 Workshop: YES! All Children can Learn to Sing! Prof. Joanne Rutkowski (Pennsylvania State University).
Oficina (workshop)
Complementary Program to the IX International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2019/07/01 - 2019/07/12 Professional Development Level Course in Early Childhood Music, Level 1. Gordon Institute of Music Learning (GIML).
Outro
Professional Development Level Course in Early Childhood Music
Gordon Institute for Music Learning, Estados Unidos

Temple University Boyer College of Music and Dance, Estados Unidos
2019/05/14 - 2019/05/21 Short training course: Research Ethics Course- 16th Edition
Outro
Research Ethics Course
NOVA Doctoral School , Portugal
2018/11 - 2018/11 Moderator
Encontro
IXth INTERNATIONAL COLLOQUIUM ARTS FOR CHILDHOOD AND SOCIAL AND HUMAN DEVELOPMENT
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2018/11 - 2018/11 Workshop "Music Learning Theory for Elementary General". Prof. Cynthia Taggart (Michigan State University, USA).
Oficina (workshop)
Music Learning Theory for Elementary General
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2018/11 - 2018/11 Workshop "Music Learning Theory for Early childhood". Prof. Cynthia Taggart (Michigan State University, USA).
Oficina (workshop)
Music Learning Theory for Early childhood
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal
2018/09 - 2018/09 Workshop "Music Learning Theory and Early Childhood". Prof. Beth Bolton (Temple University, USA).
Oficina (workshop)
Music Learning Theory and Early Childhood
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2018/06/02 - 2018/06/06 Short training course: Management Project Course. 12th Edition.
Outro
Management Project Course
NOVA Doctoral School , Portugal
2018/02/05 - 2018/02/08 Short training course: Interview Methods and Data Analysis. Lisbon Winter School.
Outro
Interview Methods and Data Analysis
FCSH/NOVA, Portugal
2017/11/09 - 2017/11/11 Oral presentation: The development and application of a measurement tool for assessing children’s vocal performance
Encontro
VII Encontro Nacional de Investigação em Música ENIM 2017
Sociedade Portuguesa de Musicologia (SPIM), Portugal
2017/10/28 - 2017/10/28 Moderator
Encontro
VII Encontro Internacional Arte para a Infância e Desenvolvimento Social e Humano
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2017/10/05 - 2017/10/07 Oral presentation: The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten children and its relationship with their use of voice registers
Conferência
I Congreso Internacional de Psicología de la Música y Interpretación Musical (Con Musica)
AEPMIN-UNED, Espanha
2017/08/25 - 2017/08/27 Oral presentation: The influence of two song-teaching strategies on vocal performance among kindergarten to fourth-grade children
Conferência
The sixth Conference of the Asia-Pacific Society for the Cognitive Sciences of Music (APSCOM 6)
Asia-Pacific Society for the Cognitive Sciences of Music, Japão
2017/07/10 - 2017/07/14 Training course in Orff Pedagogy
Outro
Curso Internacional Música Y Movimiento em la Educación
Asociación Orff España, Espanha
2017/06/20 - 2017/06/24 Oral Presentation: The influence of two song-teaching strategies on vocal performance in 6 to 7 year-old children and its relationship with their use of voice registers
Conferência
8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children
European Network for Music Educators and Researchers of Young Children (MERYC), Reino Unido
2017/06/20 - 2017/06/24 Workshop presentation: “BebéPlimPlim” - A contribution to shared listening experiences
Conferência
8th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children
European Network for Music Educators and Researchers of Young Children (MERYC), Reino Unido
2017/05/05 - 2017/05/05 Music Learning Theory and the teaching of violin and cello – presentation of didactic material. Livro "Toca a Audiar". Prof. Madalena Cabral e Mafalda Nascimento.
Seminário
Music Learning Theory and the teaching of violin and cello – presentation of didactic material
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2017/04/18 - 2017/04/21 Oral presentation: The relationship between children’s use of singing voice, singing accuracy and self perception on singing with text and neutral syllable
Conferência
The Sixth International Symposium on Assessment in Music Education
University of Florida and Birmingham City University, Reino Unido
2017/02/21 - 2017/02/24 Seminar: "Audiation and Social Exchange in Infancy". Prof. Beth Bolton (Temple University, PA, USA).
Oficina (workshop)
Audiation and Social Exchange in Infancy
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2016/10/11 - 2016/10/16 Short training course: "Developing musicianship through improvisation". Prof. Christopher Azzara (University of Rochester, USA).
Outro
Developing musicianship through improvisation
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2016/10/12 - 2016/10/14 Short training course: Information Literacy Course.
Outro
Information Literacy Course
NOVA Doctoral School , Portugal
2016/10/03 - 2016/10/03 Oral presentation: The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Words
Conferência
Doctoral Conference: 4th Edition
Escola Doutoral Pedro Hispano, Portugal
2016/10 - 2016/10 VI International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Encontro
VI International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2016/09/19 - 2016/09/26 Short training course: Value Creation Course.
Outro
Value Creation Course.
NOVA Doctoral School , Portugal
2016/07/05 - 2016/07/09 Oral presentation: The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Words
Conferência
14th International Conference for Music Perception and Cognition
Society for Music Perception and Cognition, Estados Unidos
2016/06/17 - 2016/06/17 Oral presentation: The Relationship Between Kindergarten Children’s Vocal Performance and Recognition of Songs with and without Words
Simpósio
II Simpósio do CESEM
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2016/06/17 - 2016/06/17 Oral presentation: GermInArte Project - Artistic TransFormation for Human and Social Development
Simpósio
II Simpósio do CESEM
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2016/06/15 - 2016/06/17 Short training course: Science Communication Course.
Outro
Science Communication Course
NOVA Doctoral School , Portugal
2016/05/23 - 2016/05/30 Short training course: Intellectual Property Course.
Outro
Intellectual Property Course
NOVA Doctoral School , Portugal
2016/04/19 - 2016/04/19 A sense of belonging: Developing social, cultural, emotional and intellectual understanding through audiation. Prof. Beth Bolton (Temple University, USA).
Oficina (workshop)
A sense of belonging: Developing social, cultural, emotional and intellectual understanding through audiation.
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2015/12/01 - 2015/12/02 Oral presentation: GermInArte Project - Artistic Transformation for Human and Social Development
Simpósio
MusicaKlassen Extra Symposium
Music Impulse Centre for Music, Bélgica
2015/11/14 - 2015/11/14 V International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Encontro
V International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2015/11/06 - 2015/11/07 Short training course: Research Data Management.
Outro
Research Data Management
NOVA Doctoral School , Portugal
2015/10/29 - 2015/10/31 Oral Presentation: The effect of timbre on melody recognition of songs among preschool-aged children
Conferência
6th World Conference on Learning, Teaching & Educational Leadership
Organized by Near East University, University of Kyrenia, Academic World Education and Research Center & Association for Human, Science, Natura, Education and Technology, França
2015/10/15 - 2015/10/17 Short training course: Communicating Science Visually.
Outro
Communicating Science Visually
NOVA Doctoral School , Portugal
2015/06/15 - 2015/06/26 Professional Development Level Course in Elementary General Music, Level 1. Gordon Institute of Music Learning (GIML).
Outro
Professional Development Level Course in Elementary General Music, Level 1
Michigan State University - Lansing Community Campus, Estados Unidos

Gordon Institute for Music Learning, Estados Unidos
2015/05/01 - 2015/05/04 Seminar "Music Moves for Piano". Prof. Marylin Lowe.
Seminário
Music Moves for Piano
Escola de Música dos Salesianos de Lisboa, Portugal
2015/03/09 - 2015/03/12 Short training course: Research Design. Lisbon Winter School.
Outro
Research Design
FCSH/NOVA, Portugal
2015/03/02 - 2015/03/04 Short training course: Abstract Writing. Lisbon Winter School.
Outro
Abstract Writing
FCSH/NOVA, Portugal
2014/12/13 - 2014/12/13 IV International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Encontro
IV International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2014/07/07 - 2014/07/11 Course: "Novas Práticas no Ensino do instrumento Segundo a TAM de Edwin Gordon, nível 1". Prof. Madalena Cabral and Mafalda Nascimento.
Outro
Novas Práticas no Ensino do instrumento Segundo a TAM de Edwin Gordon
Colégio Pedro Arrupe, Portugal
2014/02/26 - 2014/02/26 Seminar: "Estratégias Pedagógicas para a Educação Musical na Infância". Prof. Betânia Parizzi.
Seminário
Estratégias Pedagógicas para a Educação Musical na Infância
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2012/09 - 2012/09 II International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Conferência
II International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2010/08/29 - 2010/09/03 XXXVIII Course of Musical Pedagogy. Prof. Jos Wuytack.
Outro
XXXVIII Course of Musical Pedagogy
Associação Wuytack de Pedagogia Musical, Portugal
2010/07/10 - 2010/07/15 Short training course: "Música na Infância: Desenvolvimento da voz cantada e observação". Prof. João Reigado
Seminário
Escola de Verão da NOVA
CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2010/06/28 - 2010/07/01 Short training course: "Pedagogia e Didática do Canto para a voz adolescente e infantil". Prof. Ana Leonor Pereira
Seminário
Pedagogia e Didática do Canto para a voz adolescente e infantil
Associação Portuguesa de Educação Musical , Portugal
2008/07/08 - 2008/07/11 Course: Choral Conducting of Children and Youth Choirs
Outro
IV Curso Internacional de Direção e Pedagogia Coral – Vocalizze
Instituto Piaget, Portugal
2000/10/01 - 2001/06/30 Long training course: Music facilitators training. Prof. Ana Maria Ferrão
Outro
Curso de Monitores de Expressão Musical
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2018 - Atual Projeto de Intervenção em Mediação Artística e Cultural I Mediação Artística e Cultural (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2018 - Atual Projeto de Intervenção em Mediação Artística e Cultural III Mediação Artística e Cultural (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2016/09 - Atual Psychology of Music Música na Comunidade (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2016 - Atual Música II Educação Básica (regime pós-laboral) (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2019/07/22 - 2019/07/26 Música no 1º Ciclo do Ensino Básico: Aplicação da Teoria de Aprendizagem Musical de Edwin Gordon. Escola de Verão NOVA FCSH. (Outros) CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2019/02/13 - 2019/06 Didática 2: Teoria de Aprendizagem Musical. Ensino de Educação Musical no Ensino Básico (Mestrado integrado) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/01/12 - 2019/02/06 Orientações musicais para a infância: Observação, sistematização e reflexão baseadas na Teoria de Aprendizagem Musical de Edwin Gordon. Curso de Ano Novo. (Outros) CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2017/03 - 2018/11 Transitive Training "Music for Early childhood" (GermInArte Project) Formação Transitiva Música para a Infância (Outros) Companhia de Música Teatral (CMT), Portugal

Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal

CESEM, FCSH NOVA, Portugal
2016 - 2017 Portuguese Culture Erasmus (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2014 - 2015 Musical Intervention Workshop Animação Sociocultural (Licenciatura) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2017/04 - Atual National Association for Music Education (NAfME)
2017/01 - Atual Sempre: Society for Education, Music and Psychology Research
2016/01 - Atual International Society for Music Education (ISME)
2015/11 - Atual Instituto de Aprendizagem Musical Edwin Gordon membro da Direção
2015/07 - Atual Gordon Institute of Music Learning
2015 - Atual Ricercare - Associação Musical Membro da Direção
2011/01 - Atual Associação Portuguesa de Educação Musical
Distinções

Outra distinção

2014 Best Master Student in the Master of Music Teaching in Basic Education (2nd Cycle)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal