???global.info.a_carregar???
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Diana Campelo Alves Teixeira Stilwell

Nomes de citação

  • Stilwell, Diana

Identificadores de autor

Ciência ID
FA1A-D7E1-F9C6
ORCID iD
0000-0002-3520-0462

Endereços de correio eletrónico

  • dianateixeira@edu.ulisboa.pt (Profissional)

Telefones

Telemóvel
  • 917418193 (Profissional)

Moradas

  • Faculdade de Psicologia. Alameda da Universidade, 1649-013, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2022/09 - 2026/07
Em curso
PhD in Psychology with specialization in Educational Psychology (Doutoramento)
Especialização em Educational Psychology
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"EMPOWER TO SUCCEED: serious games to improve executive functions and self-regulated learning in children with ADHD and dyslexia" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2023/12/01 - 2024/02/01
Concluído
Post Graduate Course on Systematic Reviews and Meta-analyses (Pós-Graduação)
Especialização em Systematic Reviews and Meta-analyses
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2023/02 - 2023/03
Concluído
Europsy, European qualification standard for psychologists (Diploma de especialização)
Especialização em Psicologia
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
2021/07 - 2022/02
Concluído
Advanced Specialisation in Psychopedagogical Intervention in the Educational Context (Diploma de especialização)
Especialização em Psychopedagogical Intervention in the Educational Context
Instituto CRIAP, Portugal
19
2004 - 2010
Concluído
Master degree in Clinical Psychology (Mestrado integrado)
Especialização em Cognitive-behavioural and Integrative Therapy
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"Early Maladaptive Squemas and Psychological adjustment in children and Adolescents" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/11/20 - Atual Investigador (Investigação) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023 - Atual Research Fellow (BI), EMPOWER Project ISCTE Business School, Portugal
2019 - 2023 School Psychologist Redbridge International School, Portugal
2021/10 - 2022/04 Online standardisation of the DST (dyslexia Screening Test) Pearson Education Ltd, Reino Unido
2014 - 2018 Therapist and Supervisor BeyondAutism, Rainbow school, Reino Unido
2011 - 2014 School Psychologist Fundação Denise Lester, Queen Elizabeth’s School, Portugal
2009 - 2014 Psychological Assessment Assistant CEGOC-TEA,, Portugal
2010 - 2011 Teacher - Positive Psychology Universidade da Terceira Idade (UITI), Portugal
Universidade da Terceira Idade (UITI), Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023/06/20 - Atual EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education
HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05
Bolseiro de Investigação
European Commission
Em curso
2024/05 - 2024/12 BRAVE: Bystander Response Analysis in Virtual Environments
CICPSI–UIDB/04527/2020, UIDP/04527/2020
Investigador
Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em boletim informativo
  1. Ferreira, P.C.; Domingues, D.; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Ferreira, Aristides. "Discover the thrilling lineup and anticipated launch dates of EMPOWER project's latest games", EMPOWER project, News and Events, 2023, https://project-empower.eu/blog/empower-campaign/.
  2. Stilwell, Diana; Ferreira, P.C.; Ferreira, Aristides; Lopes, Sara L.; Domingues, D.. "Results from the FOCUS GROUP interviews. A look into the first stages of the EMPOWER project", EMPOWER project, News and Events, 2023, https://project-empower.eu/blog/results-from-the-focus-group-interviews/.
Artigo em conferência
  1. Abdul Rehman; Ilona Heldal; Stilwell, Diana; Jerry Chun-Wei Lin. Autor correspondente: Abdul Rehman. "Towards a Supporting Framework for Neuro-Developmental Disorder: Considering Artificial Intelligence, Serious Games and Eye Tracking". Trabalho apresentado em 2024 IEEE International Conference on Big Data (BigData), 2025.
  2. Costa Ferreira, Paula; Diana Stillwell; Ana Margarida Veiga Simão; Alexandra Marques Pinto. Autor correspondente: Costa Ferreira, Paula. "University students’ moral beliefs and (dis)engagement with cyberbullying and its perceived harm". Trabalho apresentado em World Anti-bullying Forum 2025 symposium, 2025.
    Aceite para publicação
  3. Ferreira, P.C.; Veiga Simão, A.M.; Pereira, N.; Stilwell, Diana. Autor correspondente: Ferreira, P.C.. "INTERACTIVE COMPUTER-SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING ENVIRONMENTS TO EXPERIENCE THE REGULATION OF LEARNING". Trabalho apresentado em International Conference on Online Learning and Teaching (ICOLT-2024), Prague, 2024.
    Aceite para publicação
  4. Costa Ferreira, Paula; Ana Margarida Veiga Simão; Nadia Salgado Pereira; Diana Teixeira Stilwell. Autor correspondente: Costa Ferreira, Paula. "Exploring the Regulation of Learning in Computer-supported Collaborative Learning Environments". Trabalho apresentado em 8th International Conference on Teaching, 2024.
Artigo em revista
  1. Costa Ferreira, Paula; Veiga Simão, Ana Margarida; Pereira, Nádia; Martins, Maria ; Stilwell, Diana. Autor correspondente: Costa Ferreira, Paula. "Exploring Teacher Emotions and Emotion Regulation in Response to Cyberbullying: A Multi-Study Analysis". Journal of Teacher Education (2025):
    Submetido
  2. Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira; Carmen David; Cristina Costescu; Lucia Vera; Gerardo Herrera; Lopes, Sara L.; Stilwell, Diana; Ferreira, Aristides; Ana Margarida Veiga Simão. Autor correspondente: Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira. "Neurodevelopmental disorders: assessing and training working memory". BMC Psychology (2025):
    Em revisão
  3. Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira; Ana Margarida Veiga Simão; Nadia Salgado Pereira; Maria José Martins; Stilwell, Diana. Autor correspondente: Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira. "Exploring Teacher Emotions and Emotion Regulation in Response to Cyberbullying: A Multi-Study Analysis". Journal of Teacher Education (2025):
    Submetido
Capítulo de livro
  1. Costa Ferreira, Paula; Veiga Simão, Ana Margarida; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Trindade, Fátima; Pereira, Nádia; Francisco, Sofia. "Moral Disengagement in Cyberbullying Through Serious Games in Neurodiverse Children". In Digital Technologies for Learning and Psychological Interventions, 255-272. Springer Nature Switzerland, 2024.
    10.1007/978-3-031-76414-1_12
  2. Costa Ferreira, Paula; Veiga Simão, Ana Margarida; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Domingues, Diogo; Trindade, Fátima; Pereira, Nádia. "Computer-Supported Collaborative Learning and the Regulation of Learning in Neurodiverse Children". In Digital Technologies for Learning and Psychological Interventions, 273-288. Springer Nature Switzerland, 2024.
    10.1007/978-3-031-76414-1_13
  3. Ferreira, P.C.; Veiga Simão, A.M.; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Pereira, Nádia; Trindade, F.; Domingues, D.. Autor correspondente: Ferreira, P.C.. "COMPUTER-SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING AND THE REGULATION OF LEARNING IN CHILDREN WITH NEURODEVELOPMENTAL DISORDERS". In Integrated Science book series. Springer Nature, 2024.
    Submetido
  4. Ferreira, P.C.; Veiga Simão, A.M.; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Trindade, F.; Pereira, Nádia; Francisco, Sofia. Autor correspondente: Ferreira, P.C.. "MORAL DISENGAGEMENT IN CYBERBULLYING THROUGH SERIOUS GAMES IN CHILDREN WITH NEURODEVELOPMENTAL DISORDERS". 2024.
    Submetido
Poster em conferência
  1. Stilwell, Diana; Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira; Ana Margarida Veiga Simão. Autor correspondente: Stilwell, Diana. "Game on: A systematic review of game-based interventions to support Executive Function development in ADHD and SLD". Trabalho apresentado em 8th International Conference on Teaching, Learning and Education, 2024, 2024.
  2. Ferreira, P.C.; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Costescu, C.; David, C.; Veiga Simão, A.M.; Domingues, D.. "Development of digital games for executive functions and emotional regulation strategies: presentation of research results based on the focus group method". Trabalho apresentado em National Conference, Psychology in the age of digitalization (2023) 2-4 June Constanta, Romania Symposia, 2023.
Relatório
  1. Diana Stilwell; Paula da Costa Ferreira; Ana Margarida Veiga Simão. 2024. Serious game-based interventions to assess and train Executive Functions in children with ADHD and SLD: A systematic review and Meta-analysis. https://doi.org/10.37766/inplasy2024.3.0110.
    10.37766/inplasy2024.3.0110
  2. Stilwell, Diana; Ferreira, Aristides; Ferreira, Paula ; Lopes, Sara; Veiga Simão, A.M.; Cotescu, Cristina; David, Carmen; Rosan, Adrian; Vera, Lucia. 2024. Conceptual Development Protocol of EMPOWER Platform and Games - Empower platform D2.3. https://project-empower.eu/wp-content/uploads/2024/02/D2.3.pdf.
  3. Costa Ferreira, Paula; Alexandra Marques Pinto; Martinho, Carlos; Athanasios Vourvopoulos; Diana Teixeira Stilwell. Autor correspondente: Costa Ferreira, Paula. 2024. BRAVE: Bystander Response Analysis in Virtual Environments REPORT.
  4. Stilwell, Diana; Ferreira, Aristides; Ferreira, Paula ; Lopes, Sara; Cotescu, Cristina; David, Lucia; Domingues, Diogo; et al. 2023. Database with composite scores on EFs and ER - Empowerplatform D2.2. https://project-empower.eu/results/.
  5. Stilwell, Diana; Ferreira, Aristides; Lopes, Sara; Cotescu, Cristina; David, Carmen; Ferreira, Paula; Vera, Lucia; Veiga Simão, A.M.. 2023. Common framework for game development - Empower platfrom D2.1. https://project-empower.eu/wp-content/uploads/2024/01/D2.1-Common-framework-for-game-development.pdf.
  6. Stilwell, Diana; Ferreira, Aristides; Ferreira, Paula ; Lopes, Sara; Heldal, Ilona; Cotescu, Cristina; David, Carmen. 2023. Data Management Plan - Empower platform D7.3. https://project-empower.eu/results/.
  7. Stilwell, Diana; Lopes, Sara; Ferreira, Aristides; Ferreira, Paula; Cotescu, Cristina; David, Carmen. 2023. General framework for the ethical requirements - Empower platform D8.1. https://project-empower.eu/results/.
  8. Stilwell, Diana; Lopes, Sara; Ferreira, Aristides; Ferreira, Paula; Cotescu, Cristina; David, Carmen. 2023. Ethical procedures - Empower platform D8.2. https://project-empower.eu/results/.
  9. Stilwell, Diana; Paiva, Ana ; Campos, Joana; Brito, Joana; Ferreira, Paula; Ferreira, Aristides; Lopes, Sara; et al. Autor correspondente: Paiva, Ana. 2023. Algorithms features and abilities - Empower platform D4.1. https://project-empower.eu/results/.
Resumo em conferência
  1. Stilwell, Diana; Veiga Simão, A.M.; Ferreira, P.C.. Autor correspondente: Stilwell, Diana. "A RELAÇÃO ENTRE APRENDIZAGEM AUTORREGULADA E FUNÇÕES EXECUTIVAS: UM ENSAIO CRÍTICO". Trabalho apresentado em III SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE APRENDIZAGEM AUTORREGULADA E MOTIVAÇÃO ( III SIAAM) E III SEMINÁRIO LUSO-BRASILEIRO DE AUTORREGULAÇAO DA APRENDIZAGEM ( III SLBAA),, Campinas, 2024.
    Aceite para publicação
  2. Stilwell, Diana; Ferreira, P.C.; Veiga Simão, A.M.. Autor correspondente: Stilwell, Diana. "Disfunção executiva e funcionamento autorregulatório em crianças com perturbações da aprendizagem e PHDA – a avaliação e o treino através de jogos digitais sérios". Trabalho apresentado em JIP’23 Jornadas de Jovens Investigadores de Psicologia, Lisbon, 2023.
    Publicado

Outros

Invenção
  1. Design and development of BEeHOLD: a digital serious game to measure the delay of gratification in children with NDDs. From the European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission-GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empower.eu/. 2025. Ferreira, P.C.; Costescu, Cristina; David, Carmen; Vera, L.; Gutiérrez, G.; Aristides I. Ferreira; Stilwell, Diana; et al.
  2. Design and development of intensEMO: a digital serious game to measure emotion intensity in children with NDDs. From the European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission - GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empower.eu/. 2025. Ferreira, P.C.; Diogo Domingues; Aristides I. Ferreira; Costescu, Cristina; David, Carmen; Vera, L.; Lopes, Sara L.; et al.
  3. Design and development of WorM: a digital serious game to measure working memory in children with neurodevelopmental disorders. From the European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission - GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empower.eu. 2025. Costescu, Cristina; David, Carmen; Vera, L.; Ferreira, P.C.; Gutiérrez, G; Ferreira, Aristides; Lopes, Sara L.; et al.
  4. Design and development of ReFlex: a digital serious game to measure cognitive flexibility in children with neurodevelopmental disorders. European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission-GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empempower.eu. 2025. Ferreira, P.C.; Aristides I. Ferreira; Costescu, Cristina; David, Carmen; Gutiérrez, G; Vera, L.; Lopes, Sara L.; et al.
  5. Design and development of REStroop: a digital serious game to measure inhibitory control in children with NDDs. From the European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission-GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empower.eu/. 2025. Ferreira, P.C.; Aristides I. Ferreira; Costescu, Cristina; David, Carmen; Vera, L.; Gutiérrez, G.; Lopes, Sara L.; et al.
  6. Design and development of EMOeggi: a digital serious game to measure emotion recognition in children with NDDs. From the European project EMPOWER: Design and evaluation of technological support tools to empower stakeholders in digital education. European Project funded by the European Commission - GAP-101060918. [HORIZON-CL2-2021-TRANSFORMATIONS-01-05. https://project-empower.eu/. 2025. Ferreira, P.C.; Diogo Domingues; Stilwell, Diana; Lopes, Sara L.; Aristides I. Ferreira; Costescu, Cristina; David, Carmen; Gutiérrez, G.; Ana Margarida Veiga Simão.