???global.info.a_carregar???
I am a Senior Lecturer in Educational Development in the Department of Learning Enhancement and Development (LEaD) at City, University of London, where I am the Programme Co-Director of the MA in Academic Practice. I have more than 20 years of experience in education as a lecturer, researcher, learning technologist and academic developer and have a strong background in digital media education and academic development and a genuine passion for driving innovation in the field. I completed my PhD in digital literacy at the University of Minho (Portugal) in 2012. Prior to joining City in 2022, I worked at Imperial College London, Coventry, Bournemouth, Oxford and Ravensbourne. My research is the result of the intersection between digital media, learning and digital society. I look at digital and online education from a media/information literacies perspective. I contributed learning materials to a MOOC on Media and Information Literacy developed by the United Nations University (UNU-GOV). I have been part of different fora to discuss how to promote digital and critical skills and was appointed as the Training Officer of the CILIP Information Literacy Group in 2023. I am a Senior Fellow of HEA/Advance HE and a mentor, empowering colleagues to embed reflective practice and enhance their teaching by celebrating their strengths and achievements. I am also a Fellow of CODE - the Centre for Online and Distance Education and an external examiner for the University of the West of Scotland.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Luís Pereira

Nomes de citação

  • Pereira, Luís

Identificadores de autor

Ciência ID
F811-D9B6-C3C3
ORCID iD
0000-0002-1536-5470
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=pt-PT&user=nPErrzYAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate
Scopus Author Id
57206584763

Endereços de correio eletrónico

  • luis.pereira@city.ac.uk (Profissional)

Websites

Formação
Grau Classificação
2015/10 - 2017/07
Concluído
Higher Education Professional Practice (Postgraduate Certificate)
Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
Distinction
2012/04/20
Concluído
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Especialização em Educação para os Media
Universidade do Minho, Portugal
"Conceções de literacia digital nas politicas publicas-estudo a partir do plano tecnologico da educação " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado
2003/10 - 2005/04
Concluído
Educação (Mestrado)
Especialização em Tecnologia Educativa
Universidade do Minho, Portugal
"Os Videojogos na Aprendizagem: estudo sobre as preferências dos alunos do 9.o Ano e sobre as perspetivas das editoras" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
1996/09 - 2000/07
Concluído
Humanidades (Licenciatura)
Universidade Católica Portuguesa - Braga, Portugal

Sorbonne Université Faculté des Lettres, França
17
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/07 - 2014/02 Pós-doutorado (Investigação) Ravensbourne University London, Reino Unido

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/04 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) City University of London, Reino Unido
2021/12 - 2023/05 Professor Visitante (Docente Universitário) Universidade Aberta, Portugal
2016/10 - 2021/03 Professor Associado (Docente Universitário) Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
2015/09 - 2016/02 Professor Associado Convidado (Docente Universitário) Bournemouth College of Technology, Reino Unido
2004/09 - 2005/10 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) Universidade do Algarve Escola Superior de Educação e Comunicação, Portugal
2003/10 - 2004/08 Leitor (Docente Universitário) Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/04 - 2022/04 Director de Unidade Orgânica Imperial College London, Reino Unido

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/10 - Atual Fellow of CODE - Centre for Online and Distance Education University of London, Reino Unido
2023/09 - Atual Examinador Externo University of the West of Scotland, Reino Unido
2014/10 - 2016/09 Especialista em Tecnologias Educativas Coventry Lanchester Polytechnic, Reino Unido
2014/02 - 2014/10 Tutor Oxford University Language Centre, Reino Unido
2008/01 - 2011/12 Investigador/Estudante de Doutoramento Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2008/01/01 - 2011/12/31 Literacia Digital e Políticas Educativas de Natureza Tecnológica
SFRH/BD/40299/2007
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2006/10/01 - 2007/07/31 Potencialidades dos Videojogos na Aprendizagem. Identificação das Preferências de Alunos do Ensino Básico
SFRH/BM/28178/2006
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2024/05 - 2025/04 Improving the quality of online education through reflective practice.
5040
Investigador responsável
Centre for Online and Distance Education (CODE)
Em curso
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
UID/CCI/00736/2019
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2012/01 - 2013/12 The Shift - creating a new Conversational Learning Experience with bots
...
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Paul Hamlyn Foundation
Concluído
2010/05/03 - 2013/05/30 Navegando com o ´Magalhães´: Estudo sobre o Impacto dos Media Digitais nas Crianças
PTDC/CCI-COM/101381/2008
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2011/01/01 - 2012/12/31 Projecto Estratégico - UI 736 - 2011-2012
PEst-OE/COM/UI0736/2011
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022/10 - Atual Experience of academic staff in relation to educational technologies and its impact and implications on digital literacies and open practices
ETH2223-0156
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Pereira, Sara; Pereira, Luís. "Políticas tecnológicas educativas em Portugal : do projecto Minerva à iniciativa e-Escolinha". 2011.
  2. Pereira, Luís; Pereira, Sara. "O lugar das redes sociais na escola – as perspectivas dos professores". 2011.
  3. Luis Pereira. "Videogames and Media Literacy – a Portuguese study about teenagers’ perspectives and online uses". 2009.
  4. Pereira, Luís; Pereira, Sara; Pinto, Manuel. "Perspectivas de pais e filhos sobre os videojogos - da investigação aos processos de mediação parental". 2009.
  5. Luis Pereira; Ana Amelia Carvalho. "Is it really possible to teach with videogames?". 2007.
Artigo em revista
  1. R Hobbs; I Kanižaj; Luis Pereira. "Digital literacy and propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019): 1-7.
  2. Hobbs, R.; Kanižaj, I.; Pereira, L.. "Digital literacy and propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019): 1-7. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85070448563&partnerID=MN8TOARS.
  3. Pereira, L.; Jorge, A.; Brites, M.J.. "Media education competitions: An efficient strategy for digital literacies?". Italian Journal of Sociology of Education 9 1 (2017): 77-92. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85029860572&partnerID=MN8TOARS.
    10.14658/pupj-ijse-2017-1-5
  4. Luis Pereira; Jackson Lizzie. "Testing Participatory Design and Responsive User-Interfaces to Teach Digital Skills to NEETs: Using an Experimental Online Learning Platform". MERJ | Media Education Research Journal 5 2 (2015): 37-62.
  5. Pereira, S.; Pereira, L.. "Digital Media in Primary Schools: Literacy or Technology? Analyzing Government and Media Discourses". Educational Policy 29 2 (2015): 316-341. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84924898303&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/0895904813492378
  6. Ribeiro, Fábio Fonseca; Pereira, Luís. "Rubricas humorísticas das rádios portuguesas como desconstrução da atualidade". Revista Media & Jornalismo 15 27 (2015): 125-142. http://hdl.handle.net/1822/40383.
    Publicado
  7. Pereira, S.; Pinto, M.; Pereira, L.. "Resources for media literacy: Mediating the research on children and media". Comunicar 20 39 (2012): 91-99. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84874802839&partnerID=MN8TOARS.
    10.3916/C39-2012-02-09
Capítulo de livro
  1. Pereira, Luís. "Ambientes Digitais de Aprendizagem e Transformação Pedagógica". In Desenho de e-atividades para ambientes digitais, editado por Maria de Fátima Goulão, 9-19. Portugal: Universidade Aberta, 2024.
    Publicado • 10.34627/UAB.EAD.20
  2. Yonty Friesem; Maria José Brites; Grace Y Choi; Carla Viana Coscarelli; Orly Melamed; Luis Pereira; Ana Elisa Ribeiro; et al. "Intercultural dialogue". 226-231. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737-27
  3. Igor Kanižaj; Maria José Brites; Luis Pereira. "Librarians' perspectives from Croatia, Portugal and the UK". 186-195. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737-23
  4. Igor Kanizaj; Maria Jose Brites; Luis Pereira. "Librarians' perspectives from Croatia, Portugal and the UK - What Is Changing in Teaching (Digital) Media Education due to COVID-19". 186-195. Routledge, 2022.
    10.4324/9781003283737
  5. Luis Pereira; Debra L Merskin. "RSS Reader". editado por Merskin, DL, 1498-1498. SAGE Publications, 2019.
  6. Melda N Yildiz; Jared Keengwe. "Handbook of Research on Media Literacy in the Digital Age". editado por Yildiz, MN; Keengwe, J. IGI Global, 2016.
    10.4018/978-1-4666-9667-9
  7. Luis Pereira; Sara Pereira; Ana Melro. "The Portuguese Programme One Laptop per Child: Political, Educational and Social Impact". editado por Pereira, S, 29-99. Humus, 2015.
  8. Ana Jorge; Conceicao Costa; Luis Pereira; Ilana Eléa. "Media education practices in Portugal: a panoramic view". editado por Eléa, I, 165-170. Nordicom, 2015.
  9. Sara Pereira; Luis Pereira; Manuel Pinto. "Internet and social networks caught up in the web". UMinho - CECS, 2011.
  10. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pérez Tornero, José Manuel; Vilches, Lorenzo. "Portugal". Gedisa, 2010.
Edição de número de revista
  1. Luis Pereira; Renee Hobbs; Igor Kanižaj. "Digital Literacy and Propaganda". Medijske Studije 10 19 (2019):
Livro
  1. Luis Pereira; Maria Jose Brites; Ines Amaral; Raquel Patricio. Intergenerationality in a Digital World: Proposals of Activities. Edições Universitárias Lusófonas. 2018.
  2. Luis Pereira. Literacia Digital e Políticas Tecnológicas para a Educação. De Facto Editores. 2014.
  3. Alberto Sá; Luis Pereira; Luis Santos; Pedro Portela; Sandra Marinho. 112i dicas para investigar em ciências sociais e humanas. Edições Humus.. 2013.
  4. Pereira, Sara; Aguiar, Ademar; Pereira, Luís. Agenda de atividades de literacia digital. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2013.
  5. Manuel Pinto; Sara Pereira; Luis Pereira; Tiago Ferreira. Educação para os Media em Portugal: experiências, actores e contextos. ERC. 2011.
  6. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Videogames : stepping up to the next level. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  7. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Internet e redes sociais : tudo o que vem à rede é peixe?. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  8. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Tomé, Vítor. 25 + UM: agenda de atividades de educação para os média. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2011.
  9. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Videojogos : saltar para outro nível. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2010.
  10. Pereira, Sara; Pereira, Luís; Pinto, Manuel. Como TVer. Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). 2009.
Relatório
  1. Julian McDougall; Luis Pereira. 2017. Digital Literacy and Education in the UK.
  2. Ribeiro, Fábio Fonseca; Pereira, Luís. 2014. Radio for deaf people : have you heard about it?. http://hdl.handle.net/1822/30315.
Resumo em conferência
  1. Pereira, Sara; Melro, Ana; Pereira, Luís. "O poder comunicativo do humor: O caso das paródias ao computador ‘Magalhães’ nos media". Trabalho apresentado em VII Congresso Português de Sociologia: Sociedade, Crise e Reconfigurações, Porto, 2012.
    Publicado