???global.info.a_carregar???
Since 1991, I have been actively engaged in the field of education. My academic journey includes a bachelor's degree in History, a postgraduate qualification in Education, a master's degree in History, Defense, and International Relations, and a Ph.D. in Urban Studies, where my research focused on the Lisbon neighborhood of Saint Joseph. Throughout my career, I have been dedicated to promoting a more equitable approach to learning and teaching History. Serving as the President of the Portuguese History Teachers Association (APH) since 2013, I have strived to contribute to the evolution of history education in both personal and professional capacities. In pursuit of a fairer educational experience, I have co-authored several textbooks designed for secondary-level students. These textbooks stand out for their emphasis on the critical analysis of primary sources, often presenting unconventional or conflicting perspectives. The intention is to amplify the voices that are typically marginalized in traditional history education methodologies. I was involved in the development of a groundbreaking discipline titled "History, Cultures, and Democracy." This discipline, integrated into the national curriculum since 2019, introduces a novel approach to teaching and learning History. It consciously moves away from Eurocentrism, adopts a multiperspective framework, and places a significant emphasis on fostering students' autonomy. My recent scholarly endeavors have centered around researching the Portuguese process of dehumanization and racialization of black peoples in Africa, a phenomenon that unfolded from the 15th century onwards. This exploration aims to shed light on historical narratives often overlooked and contribute to a more comprehensive understanding of Portugal's complex history. In summary, my extensive educational background, coupled with my commitment to innovative teaching methodologies and inclusive historical perspectives, reflects my ongoing dedication to advancing the field of history education.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de Barros

Nomes de citação

  • Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de

Identificadores de autor

Ciência ID
E21D-98BE-676F
ORCID iD
0000-0003-3766-5535

Websites

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2017 - 2017
Concluído
Connecting History and Politics. (Curso médio)
Korber History Forum, Portugal
2017 - 2017
Concluído
10th International Conference on Holocaust Education. (Curso médio)
YADVASHEM, Portugal
2012 - 2017
Concluído
Estudos Urbanos. NOVA-FCSH / ISCTE (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"São José, um bairro tridentino." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Bom com distinção
2016 - 2016
Concluído
Connecting History and Politics. (Curso médio)
Korber History Forum, Portugal
2012 - 2012
Concluído
What does it mean to think historically? (Curso médio)
European Association of History Educators, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Auto-regulação da aprendizagem – práticas metodológicas e de avaliação. (Curso médio)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2009 - 2012
Concluído
Mestrado em História, Defesa e Relações Internacionais - NOVA-FCSH / ISCTE (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"O ultimato de 1890 e o nacionalismo português de fim de século" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2011 - 2011
Concluído
People on the Move. (Curso médio)
European Association of History Educators, Portugal
2009 - 2009
Concluído
Entre África e a Europa – um sentido para o devir português. (Curso médio)
Associação de Professores de História, Portugal
2009 - 2009
Concluído
Taking the Perspective of the Others. (Curso médio)
European Association of History Educators, Portugal
2008 - 2008
Concluído
A utilização de fontes históricas adequadas aos novos programas. (Curso médio)
Associação de Professores de História, Portugal
2007 - 2007
Concluído
Human Rights Education: Lessons from History (Curso médio)
European Association of History Educators, Portugal
2005 - 2005
Concluído
Gaining Equilibrium? Building from the Local to the Global Perspective. (Curso médio)
European Association of History Educators, Portugal
2005 - 2005
Concluído
Internet e programas educativos – ferramentas auxiliares para o professor (Curso médio)
Centro de Formação de Oliveira de Azeméis, Portugal
2005 - 2005
Concluído
Produção de diaporamas digitais com Microsoft PowerPoint. (Curso médio)
Centro de Formação de Oliveira de Azeméis, Portugal
2004 - 2004
Concluído
Itinerários de Cister em Portugal: História e Património (Curso médio)
Associação de Professores de História, Portugal
2002 - 2002
Concluído
Astronomia – a observação do céu (Curso médio)
Centro de Formação do Concelho de Odemira, Portugal
1985 - 1992
Concluído
Licenciatura em História - Ramo de Formação Educacional (Licenciatura)
Universidade de Lisboa, Portugal
15
1989 - 1990
Concluído
Paleografia Moderna e Edição de Textos. Disciplina extracurricular. (Outros)
Universidade de Lisboa, Portugal
Percurso profissional

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2016/05 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) European Association of History Educators, Portugal
2015/09 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Editora Raiz, Portugal
2013/10 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Associação de Professores de História, Portugal
2006/09 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Editora ASA, Portugal
1991/09/01 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Universidade Nova de Lisboa Instituto de História da Arte, Portugal
1990/09 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Ministério da Educação, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/05 - Atual Assessor Principal (Técnica Superior) Korber Stiftung, Alemanha
2014/01 - Atual Assessor (Técnica Superior) Plano Nacional de Leitura, Portugal
2013/09 - Atual Assessor (Técnica Superior) Instituto de Avaliação Educativa, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023 - 2026 SENSEI
Coordinator of the project in Portugal
Euroclio, Países Baixos
Em curso
2023 - 2024 The Powerful and the Powerless
Coordinator
Erasmus + program, Bélgica
Em curso
2015 - 2018 Decisions and Dilemmas
Trainer.
Euroclio, Países Baixos
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022 - 2023 HistEdu
Coordinator
Eustory - Korber Foundation, Alemanha
Eustory - Korber Foundation
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de. "How to develop critical thinking and citizenship skills through the analysis of historical sources". Trabalho apresentado em 2018 NAHF-EUROCLIO Conference, Seoul, 2018.
    Publicado
  2. Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de. "Decisions and Dilemmas III: Making Learning about the EU Motivating and Meaningful - Teaching about Europe in Portugal". Trabalho apresentado em National training in Portugal: teaching Europe to enhance EU cohesion, Lisboa, 2018.
    Publicado
Artigo em jornal
  1. Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de. "Aprendizagens Essenciais: O Ensino das disciplinas de História.", Jornal de Letras, 2018
Tradução
  1. Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de. National training in Portugal: teaching Europe to enhance EU cohesion. Haia, Portugal: Historiana. 2018.

Outros

Outra produção
  1. Racistas, nós?. 2018. Barros, Miguel Sérgio da Costa Ferreira de Monteiro de.
Atividades

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2018 - 2018 Portugal 1918-1933: dos ideais e dos desenganos aos autoritarismo
Congresso (Outra)
APH, Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, Portugal
2018 - 2018 Refugiados, Minorias e Migração
Outro (Outra)
APH; Câmara Municipal de Almeida, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2018 - 2018 Aprendizagens Essenciais - uma proposta integrada e integradora Aperfeiçoamento (Curso médio) APH; DGE (Direção Geral de Educação), Portugal
2018 - 2018 O ensino do Holocausto: ponto de partida para a Educação para a Cidadania e para os Direitos Humanos Extensão e divulgação científica (Curso médio) Mémorial de la Shoah; DGE, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2013/10 - Atual Associação de Professores de História