???global.info.a_carregar???
Born in the Dominican Republic, Ines Thomas Almeida holds a PhD in Historical Musicology from Universidade Nova de Lisboa and is a Researcher at the Institute for Literature and Tradition Studies (Faculty of Social and Human Sciences of the New University of Lisbon) with a Post-Doc fellowship in the Project RELIT-Rom Literary Revisions: the creative application of ancient novels (15th-18th centuries) supported by the Fundação Para a Ciência e Tecnologia and Fundação Calouste Gulbenkian. Her PhD thesis, with the title "The German gaze: Music practice in Portugal at the end of the Ancien Régime according to German sources" (supervised by Rui Vieira Nery), was unanimously awarded the highest classification. She lived in Germany between 2003 and 2016 and created a NGO for the Portuguese community in Berlin. In this context, she was responsible for numerous cultural, social and humanitarian initiatives, both for their concept as for their funding, having been distinguished by several institutions for her work on behalf of the community. Her main research interests are music in the 18th century, modern travel literature, early modern Portuguese and Spanish romancero, women and music, and transnational cultural networks. She is part of the project AVEMUS - Music in concertato style at the Real Mosteiro de São Bento da Avé-Maria do Porto (1764-1834), funded by FCT, which investigates the musical activity of the nuns of this Benedictine convent. She has published several peer-reviewed articles in scientific journals and maintains an intense activity as a lecturer, both in national and international colloquiums of her scientific area, and at the Calouste Gulbenkian Foundation and the National Theatre of São Carlos. She is responsible for the creation of the course "Women Composers: History of Female Composition", which she teaches to undergraduate students at the New University of Lisbon, and an invited professor at the PhD in Gender Studies (ISCSP-ULISBOA, NOVA SCHOOL OF LAW and NOVA FCSH), with the module "Music and Gender" of the Advanced Themes Seminar. She is Deputy Commissioner of the exhibition "Madalena de Azeredo Perdigão (1923-1989): let's take risks" at the Calouste Gulbenkian Foundation between April and July 2023. Projects for 2023 include the publication of a book on Women Composers and a monograph on the feminist writer and activist Elisa de Paiva Curado (1858-1933).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Inês Thomas Almeida

Nomes de citação

  • Thomas Almeida, Inês
  • Almeida, Ines Thomas

Identificadores de autor

Ciência ID
C814-D9AD-80B6
ORCID iD
0000-0002-4683-9499
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=I6M4PPAAAAAJ&hl=de&oi=ao
Scopus Author Id
57208759482

Endereços de correio eletrónico

  • inesthomas@fcsh.unl.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Outras Ciências Sociais
  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Espanhol; Castelhano (Idioma materno)
Alemão Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2022/07/04 - 2023/10/01
Em curso
Post-Doctorate Researcher (Pós-doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Estudos de Literatura e Tradição, Portugal
2016 - 2021
Concluído
Ciências Musicais (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"(PT) O olhar alemão: a prática musical em Portugal no fim do Antigo Regime, segundo fontes alemãs (EN) The German Gaze: the Portuguese musical practice at the end of the Ancient Regime according to German sources" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Highest classification per unanimity
2016/09 - 2017
Concluído
Ciências Musicais (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
19 (from 0 to 20)
2007/09/29
Concluído
Music (Licenciatura)
Especialização em Singing
Hochschule für Musik und Theater Rostock, Alemanha
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16 (from 0 to 20)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/07/04 - Atual Pós-doutorado (Investigação) FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Estudos de Literatura e Tradição, Portugal
2021/10/04 - 2022/07/03 Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2016/09 - 2021/03/29 Investigador (Investigação) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/04 - Atual Leitor (Docente Universitário) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Direito, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Direito, Portugal
(...)
2022/01/17 - Atual Leitor (Docente Universitário) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2022/11 - 2022/11 Leitor (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Universidade de Lisboa Centro de História, Portugal
2020/01/03 - 2020/06/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal
2017/09/18 - 2018/06 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal
Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/02/02 - 2016/07/15 Marketing Manager at the Event Agency finke production GmbH, Berlin, Germany. Main clients: Audi, Zalando, Diesel, Hugo Boss. finke production GmbH, Alemanha
2015/09/10 - 2016/06/30 Creator of the Portuguese Business Network in Berlin: regular meetings between Portuguese business partners living in Germany and/or German business representatives interested in Portugal. Networking Empresarial de Berlim, Alemanha
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2011/06/10 - 2016/06/30 Creator and Director of the NGO Berlinda: a public non-profit organization for the dissemination of the cultures of the Portuguese-speaking countries in Germany, as well as the social support and inte Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2012/01/01 - 2012/11/17 Curator, Producer and Director of the Festival Berlinda 2012: Portuguese culture in Berlin. 1 month, 17 events (Literature, Music, Cinema and Visual Arts) Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2007/07/29 - 2011/06/10 Opera Singer por conta própria, Alemanha
2003/01/05 - 2008/12/05 Teacher for Spanish and Portuguese Volkshochschule Rostock, Alemanha
2007/05/06 - 2007/06/08 Press Assistant of the German Federal Press Agency (Bundespresseagentur) at the G8 Summit World Leaders , Heiligendamm. Bundespresseagentur, Alemanha
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2023/10 - Atual Print Culture and Public Spheres in Central Europe 1500–1800 (PCPSCE)
Proposal Reference OC-2023-1-26771
Secondary proposer, COST National Coordinator
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
Submetido
2022/07/04 - 2023/12/30 RELIT-Rom Literary Revisions: the creative application of ancient novels (15th-18th centuries)
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Estudos de Literatura e Tradição, Portugal
FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia

Fundação Calouste Gulbenkian
Em curso
2017/01 - 2021/03/29 The German gaze: The Portuguese musical practice at the end of the Ancient Regime according to German sources [Olhar alemão: a música em Portugal no final do Antigo Regime segundo fontes alemãs]
PD/BD/135582/2018
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluído
2011 - 2012/11/17 Festival Berlinda 2012: Culture of the Portuguese-speaking world in Berlin
Gz/FKZ:2512AA0458
Executive Director, Artistic Director, Fundraiser
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
Auswärtiges Amt
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2023/02 - Atual Music in concertato style from the ancient Royal Monastery of São Bento da Avé-Maria in Oporto (1764-1834)
2022.01889.PTDC
Bolseiro de Cientista Convidado
FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Almeida, Ines Thomas. "Musical practices in women in the late 18th century around Marie-Angélique and Jeanne-Renée de Bombelles [Práticas musicais no feminino em finais do século XVIII em torno de Marie-Angélique e Jeanne-Renée de Bombelles]". Trabalho apresentado em Colóquio Internacional Francesas em Portugal: itinerários múltiplos, Leiria, 2022.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Almeida, Ines Thomas. "Turismo no feminino: a escritora Esther Bernard em Portugal em 1801". Leisure, Travel and Tourism / Lazer, Viagens e Turismo (2023):
    No prelo
  2. Almeida, Ines Thomas. "Bias or factuality? Music in majestic representation and public state ceremonies in late 18th century Portugal, as seen by German travellers". Advances in Design, Music and Arts II: 8th Meeting of Research in Music, Arts and Design, EIMAD 2020, July 7-8, 2022 (2022): 587-602. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-09659-4_43#chapter-info.
    Publicado • https://doi.org/10.1007/978-3-031-09659-4_43
  3. Almeida, Ines Thomas. "Serenatas e Serenins: prática musical e encenação do poder régio no Palácio da Ajuda em finais do século XVIII, segundo o testemunho de um viajante francês". RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro, 1 1 (2022): 9-33. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/ac54bf16-a495-4487-addd-468093cee368.
    Publicado • https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp9-33
  4. Almeida, Ines Thomas. "Proximidades: Compositores Portugueses e o Terceiro Reich (1940-1943)". Iberoromania 2019 89 (2019): 19-32. http://hdl.handle.net/10362/141798.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.1515/iber-2019-0003
  5. Almeida, Ines Thomas. "«Uma gritaria pavorosa»: A prática musical em Portugal em 1801, segundo a alemã Esther Bernard". Revista Portuguesa de Musicologia 4 2 (2018): 283-307. http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/329.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Almeida, Ines Thomas. ""O meu pai era judeu português": as raízes portuguesas de Henriette Herz de Lemos como motor da revolução intelectual berlinense à volta de 1800". 17 (2017): 55-84. http://hdl.handle.net/10362/127260.
    Acesso aberto • Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. Almeida, Ines Thomas. "Der Meister aus Mosambik: ein Gespräch mit dem Autor Ungulani Ba Ka Khosa", Mosambik-Rundbrief, 2014
Capítulo de livro
  1. Almeida, Ines Thomas. "Imaginary Soundscapes: the sounds of Portuguese music as captured by German travellers at the end of the Ancien Régime". In The Sound of Empire: Soundscapes, Aesthetics and Performance between «Ancien régime» and Restoration, 295-312. Turnhout, Bélgica: Brepols, 2024.
    Publicado
  2. Almeida, Ines Thomas. "The socio-professional status of orchestral musicians in Portugal and Germany in the late 18th century: a comparative study (original: O estatuto sócio-profissional dos músicos de orquestra em Portugal e na Alemanha em finais do século XVIII: estudo comparativo)". In Ser músico em Portugal: a condição socioprofissional dos músicos em Lisboa (1750-1985). Lisboa, Portugal, 2023.
    Aceite para publicação
  3. Almeida, Ines Thomas. "She joined the Foundation at just a good time: the challenges of female affirmation (PT: Em boa hora entrou ao serviço da Fundação: os desafios da afirmação no feminino)". In Let's take risks. Selected texts by Madalena de Azeredo Perdigão (original: Vamos correr riscos. textos escolhidos de Madalena de Azeredo Perdigão), 23-40. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian and Tinta da China, 2023.
    Publicado
  4. Almeida, Ines Thomas. "Tinta Verdi". In Il Trovatore, 17-33. Lisboa, Portugal: Teatro Nacional de São Carlos, 2023.
    Publicado
  5. Almeida, Ines Thomas. "Chronology of Giuseppe Verdi". In Il Trovatore, 45-60. Lisboa, Portugal: Teatro Nacional de São Carlos, 2023.
    Publicado
  6. Almeida, Ines Thomas. "Der Herzog von Lafões (1719 - 1806) - Ein portugiesischer Fürst zwischen Lissabon und Wien". In Ein portugiesischer Fürst zwischen Lissabon und Wien, editado por Wallnig, {Thomas, 31-52. Vandenhoeck and Ruprecht GmbH and Co. KG, 2022.
    Publicado
  7. Almeida, Ines Thomas. "La clemenza di Tito: Entre dois mundos". In Teatro Nacional de São Carlos [Notas de programa], 17-35. Lisboa, Portugal, 2021.
Livro
  1. Almeida, Ines Thomas; Nery, Rui Vieira. Let's take risks. Selected texts by Madalena de Azeredo Perdigão (original: Vamos correr riscos. textos escolhidos de Madalena de Azeredo Perdigão). Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian and Tinta da China. 2023.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Almeida, Ines Thomas. "The author's excessive modesty robs us of the pleasure of declaring her name: modesty and limelight in the musical production of women's magazines (1880-1910) [original: A modestia demasiada da auctora rouba-nos o prazer de declarar o seu nome: recato e ribalta na produção musical em revistas femininas (1880-1910)]". Trabalho apresentado em XII ENIM - International Encounter for Research in Music 2023, Lisboa, 2023.
    Publicado
  2. Almeida, Ines Thomas. "From Fragmentary Sources to Musical Inventory: Musicological Challenges in the Making of the RELIT-Rom Catalogue". Trabalho apresentado em Lost & Found: Traces of Early Music. An International Colloquium on Fragmentology, Lisboa, 2023.
    Publicado
  3. Almeida, Ines Thomas. "Creative application of old novels: the inclusion of musical information in the database of the RELIT-Rom project (Aplicação criativa de romances velhos: a inclusão de informação musical na base de dados do projecto RELIT-Rom)". Trabalho apresentado em VII Congresso Internacional do Romanceiro, Lisboa, 2023.
    Publicado
  4. Almeida, Ines Thomas; Marreco Brescia, Rosana; Liberal, Ana Maria. "Cloistered women, freed musicians: the musician nuns of the Royal Monastery of São Bento da Avé-Maria in Oporto (Portugal)". Trabalho apresentado em The Fourth International Conference on Women¿s Work in Music, Banghor, 2023.
    Publicado
  5. Almeida, Ines Thomas. "Ein musikalischer Blick auf Portugal am Ende des 18. Jahrhunderts: das unveröffentlichte Reisetagebuch des Tilesius von Tilenau". Trabalho apresentado em 10. Deutsch-portugiesisches Arbeitsgespräch, Coimbra, 2022.
    Publicado
  6. Almeida, Ines Thomas. "«It’s a Type of Song with a Special Character»: The Search for the Exotic in Early 19th-Century Portuguese Art Song, in the Accounts of Foreign Travellers". Trabalho apresentado em Musical Exoticism in the Long Nineteenth Century (1789-1918), 2022.
    Publicado
  7. Almeida, Ines Thomas. "Imaginary Soundscapes: the sounds of Portuguese music as captured by German travellers at the end of the Ancien Régime". Trabalho apresentado em The Sound of the Empire: Soundscape, Aesthetics and Performance between Ancien Régime and Restoration, Lucca, 2021.
    Publicado
  8. Almeida, Ines Thomas. ""«O salário destes músicos em Portugal é cerca de mais metade do que os da Saxónia»: subsídios para o estudo comparativo do estatuto sócio-profissional dos músicos de orquestra em Portugal e na Alemanha, em finais do século XVIII". Trabalho apresentado em 10º ENIM - Encontro Nacional de Investigação em Música, Coimbra, 2021.
    Publicado
  9. Almeida, Ines Thomas. "Representação majestática e cerimónias públicas da Corte no fim do século XVIII, segundo fontes alemãs". Trabalho apresentado em International Seminar "Music in the Iberian Courts (18th and 19th centuries)", Lisboa, 2019.
    Publicado
  10. Almeida, Ines Thomas. ""A curse falls on this nation and it is not possible to escape it": The role of the Portugiesische Grammatik from Johann Andreas von Jung in shaping a German view about Portugal at the end of the 18th century". Trabalho apresentado em ENIM - National Meeting of Music research, Lisbon, 2019.
    Publicado
  11. Almeida, Ines Thomas. ""Não há mulheres na plateia": As mulheres na prática musical portuguesa no fim do antigo regime, segundo relatos de viajantes alemães". Trabalho apresentado em ENIM - National Meeting of Music research, Porto, 2018.
    Publicado
  12. Almeida, Ines Thomas. "German views on Portuguese composers from the end of the Ancien Régime, in the collection of Manuel Ivo Cruz [Olhares alemães sobre compositores portugueses do final do Antigo Regime, no espólio de Manuel Ivo Cruz]". Trabalho apresentado em Jornadas Manuel Ivo Cruz 2017 – Património e memória de uma coleção musical, Porto, 2017.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Thomas Almeida, Inês; Almeida, Inês Elisa Thomas de Pinho e. "O olhar alemão: A prática musical em Portugal em finais do Antigo Regime segundo fontes alemãs". Doutoramento, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2021. https://run.unl.pt/handle/10362/129537.
Website
  1. Almeida, Ines Thomas. Catálogo musical RELIT-Rom | Musical catalogue RELIT-Rom. 2023. https://relitrom.pt/index.php/base-de-dados/catalogo-musical.

Artística / Interpretação

Exposição de curadoria/museu
  1. 2023. "Madalena de Azeredo Perdigão (1923-1989): let's take risks". In Comissária-Adjunta (Deputy Comissioner).
Gravação vídeo
  1. Almeida, Ines Thomas; Ines Thomas Almeida (Realizador). 2022. ÖGE18 Update | Folge 2: Letters about Music and the Stage. ÖGE18.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/10 Madama Butterfly: Five talks to present Puccini's opera at Lisbon's Opera House Madama Butterfly
Teatro Nacional de São Carlos (Lisboa, Portugal)
2023/09/21 Towards an inclusive history of music: The role of women in the construction of Portuguese musical heritage [Para uma história inclusiva da música: O papel das mulheres na construção do património musical português] Conferências do Politécnico
Instituto Politécnico de Castelo Branco (Castelo Branco, Portugal)
2023/09/06 Discovering Opera [À descoberta da Ópera]: 1830-2023 Operafest
Âmbito Cultural El Corte Inglés (Lisboa)
2023/09/05 Women shaping culture: Madalena de Azeredo Perdigão and her outstanding work in Portuguese musical life from 1958 to 1989 fourth International Conference on Women’s Work in Music
Bangor University (Bangor, Reino Unido)
2023/09/04 Discovering Opera [À descoberta da Ópera]: 1600-1830 Operafest
Âmbito Cultural El Corte Inglés (Lisboa, Portugal)
2023/07/04 Music and wages: a comparative study of orchestral musicians in Portugal and Germany in the second half of the 18th century ISECS-ROMA - 16th International Congress for Eighteenth-Century Studies: Antiquity and the Shaping of the Future in the Age of Enlightenment
ISECS - International Society for Eighteenth-Century Studies (Rome, Itália)
2023/06/06 She joined the Foundation at just a good time: Madalena de Azeredo Perdigão and the challenges of female affirmation Colóquio Madalena de Azeredo Perdigão
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2023/05/24 Listener's guide: 9th Symphony, Ludwig van Beethoven
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2023/05/21 Richard Wagner: rooting the past to project the future Círculo Richard Wagner- 210º aniversário do nascimento de Richard Wagner
Grémio Literário (Lisboa, Portugal)
2023/05/04 Listener's Guide: Violin Concerto op. 77, from Johannes Brahms, and Scheherazade, from Rimsky Korsakov Auditioner's Guide
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2023/03/24 Listener's guide: Piano Concerto n. 20 and Requiem, Wolfgang Amadeus Mozart
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2023/03/09 Listener's guide: Piano Concerto n. 27 and Symphony n. 40, from Wolfgang Amadeus Mozart
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2023/03/08 Music and Silence: Women Composers from the Middle Ages to the 21st Century. Invited speaker at the Women and Leadership Panel of the INCoDe.2030, University of Coimbra. Women Keep Creating Value / Women Leadership Panel
INCoDe.2030 (Coimbra, Portugal)
2022/11 Listener's guide: Requiem, Johannes Brahms Listener's guide: Requiem, Johannes Brahms
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2022/10/16 Musicians' Secret Code Musicians' Secret Code
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2022/10 Listener's guide: Schicksalslied, Johannes Brahms; Clarinett Concerto, Wolfgang Mozart; Agnus Dei, Peteris Vasks; 3rd Symphony, Johannes Brahms Listener's guide: Schicksalslied, Johannes Brahms; Clarinett Concerto, Wolfgang Mozart; Agnus Dei, Peteris Vasks; 3rd Symphony, Johannes Brahms
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2022/05/27 Silenciamento, Participação e Cidadania: O Papel das Mulheres na Música ao longo da História Conferências Filosofia na Cidade
Museu de Portimão (Portimão, Portugal)
2022/05/20 Female music practices at the end of the 18th century around Marie-Angélique de Mackau, Marquise de Bombelles Colóquio Internacional Francesas em Portugal: Itinerários Múltiplos
Saison Croisée France-Portugal 2022 (Leiria, Portugal)
2022/05/20 Women Composers in Medieval Music Primaveras Medievais: Ancestralidade e resistência – III Seminário Christine de Pizan – V Jornada Género e Literatura
Biblioteca Nacional de Portugal (Lisboa, Portugal)
2021/12/09 La Clemenza di Tito: Between two worlds [Entre dois mundos] Brief Words [Oral presentation of Mozart's La Clemenza di Tito to the public of Lisbon's Opera House]
Lisbon National Opera | Teatro Nacional de São Carlos (Lisboa, Portugal)
2021/11/14 Imaginary Soundscapes: the sounds of Portuguese music as captured by German travellers at the end of the Ancien Régime The Sound of the Empire: Soundscape, Aesthetics and Performance between Ancien Régime and Restoration
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini (Lucca, Itália)
2021/11/11 «O salário destes músicos em Portugal é cerca de mais metade do que os da Saxónia»: subsídios para o estudo comparativo do estatuto sócio-profissional dos músicos de orquestra em Portugal e na Alemanha, em finais do século XVIII 10º ENIM - Encontro Nacional de Investigação em Música
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2021/10/02 «And the Queen laughed so hard, she fell out of breath in the King’s arms»: Portuguese carnival court celebrations in 1763, according to German travel reports Conference on the Music of Carnival
INET-md / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2021/09/28 Turism in feminine: the writer Esther Bernard in Portugal in 1801 I Atlantic Conference – History, Culture and Heritage - LEISURE, TRAVEL AND TOURISM
Universidade dos Açores (Ponta Delgada, Portugal)
2021/09/02 Women as music critics at the beginning of the 19th century: Esther Bernard’s struggles to make her voice heard Third International Conference on Women’s Work in Music
Bangor University (Wales, Reino Unido)
2021/07/03 Women as critics: Portuguese theatrical practice in 1801 as seen by German writer Esther Bernard INTERNATIONAL CONFERENCE WOMEN AND MUSIC IN THE EARLY AGE
Queluz National Palace (Lisboa, Portugal)
2021/06/25 “My female eyes were not allowed to see anything”: aspects of Esther Bernards travel journal on the opera in Lisbon in 1801 Tosc@ Bayreuth Junior Scholar Opera Conference 2021
Universitz of Bayreuth (Bayreuth, Alemanha)
2019/12/12 Majestic representation and public court ceremonies at the end of the 18th century, according to German sources International Seminar "Music in the Iberian Courts (18th and 19th centuries)"
Ajuda National Palace (Lisbon, Portugal)
2019/11/14 "A curse falls on this nation and it is not possible to escape it": The role of the Portugiesische Grammatik from Johann Andreas von Jung in shaping a German view about Portugal at the end of the 18th century ENIM - National Meeting of Music research
FCSH - Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2019/05/16 Portuguese music in Berlins periodical publications between 1780 and 1800: a general view II Seminar NEMI- Periodical press as a musicological source
FCSH - Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2018/11/09 "There are no women in the audience": Women in the Portuguese musical practice at the end of the Ancient Regime according to German sources. ENIM - National Meeting of Music research
Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
2017/12/15 The temptation of the Third Reich: Lopes Graça and the German proposals 1940-1943 Simpósio Lopes-Graça
Fundação Dom Luís (Cascais)
2017/10/13 German views on Portuguese composers at the end of the Ancient Regime, in the estate of Manuel Ivo Cruz Jornadas Manuel Ivo Cruz
Universidade Católica do Porto (Porto, Portugal)
2017/05/19 Music as a feminist tool in "A Mulher" 1883-1885 [A música como instrumento feminista em "A Mulher" 1883-1885] International Congress "Press as a Source for Musical Interpretation" [Congresso Internacional “Imprensa Como Fonte Para a Interpretação Musical”]
Portuguese National Library [Biblioteca Nacional de Portugal] (Lisboa, Portugal)
2017/02/15 Elisa de Paiva Curado: Notes for a Biography [Elisa de Paiva Curado: Notas para uma Biografia] Círculo de Cipião
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017 A terrifying scream: Portuguese Music in 1800 according to German writer Esther Bernard. ENIM - National Meeting of Music research
Universidade do Minho (Braga)
2016 My uncle Jorge Estrela Jornadas Europeias da Cultura
Museu de Leiria (Leiria, Portugal)
2014 Socio-cultural integration of the Portuguese community in Germany: an overview [A integração sócio-cultural da comunidade portuguesa na Alemanha: Balanço] Entre o Cais e o Sonho: 50 Anos da Comunidade Portuguesa na Alemanha
Forum VHS im Rautenstrauch-Joest-Museum (Köln, Alemanha)
2013 Brasilian poetry: Session and debate with Chacal and Paulo Henriques de Britto Brasilian poetry: Session and debate with Chacal and Paulo Henriques de Britto
Ibero-American Institute Berlin (Berlin, Alemanha)
2013 Brasilian Literature: Session and debate with Paulo Scott Brasilian Literature: Session and debate with Paulo Scott
Ibero-American Institute Berlin (Berlin, Alemanha)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2013/11/06 - 2016/06/06 Berlinda's Nights: series of quarterly events to promote Portuguese-speaking culture in Berlin, each one having two invited speakers of two contrasting cultural areas (cinema, literature, music, visual arts, etc.) followed by discussion with the public. The sessions were all hosted by the Kulturbrauerei in Berlin and counted with 100-200 spectators. (2013/11/06 - 2016/06/06)
Mesa-redonda (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Kulturbrauerei, Alemanha
2016/02 - 2016/02 "Niepoort: family business in the 5th generation": Fifth meeting of the Portuguese Business Network in Berlin, with representants of Portuguese Entrepreneurs in Berlin and German companies with interests in Portugal. Invited speakers: Verena Niepoort, Executive Director of the Niepoort Wine Company. (2016/02/24 - 2016/02/24)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2016/01 - 2016/01 "The Portuguese-German Chamber of Commerce and Industry": Fourth meeting of the Portuguese Business Network in Berlin, with representants of Portuguese Entrepreneurs in Berlin and German companies with interests in Portugal. Invited speakers: Rosário de Carvalho, Director of the Porto Department of the CCILA - Portuguese-German Chamber of Commerce and Industry. (2016/01/15 - 2016/01/15)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2013 - 2016 How to aplly for a job in Berlin. Monthly workshop (2013 - 2016)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2015/11 - 2015/11 "The business and cultural policy of the Portuguese Embassy in Berlin": Third meeting of the Portuguese Business Network in Berlin, with representants of Portuguese Entrepreneurs in Berlin and German companies with interests in Portugal. Invited speakers: João Mira Barros, Ambassador of Portugal in Berlin. (2015/11/26 - 2015/11/26)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2015/10 - 2015/10 "Creating a business in Germany": Second meeting of the Portuguese Business Network in Berlin, with representants of Portuguese Entrepreneurs in Berlin and German companies with interests in Portugal. Invited speakers: Law firm Casimir, Weinreich & Vogt; Horst Sachse Consulting. (2015/10/29 - 2015/10/29)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2015/09 - 2015/09 "Portugal and Germany": First meeting of the Portuguese Business Network in Berlin, with representants of Portuguese Entrepreneurs in Berlin and German companies with interests in Portugal. Invited speakers: João Mira Barros, Ambassador of Portugal in Berlin, and Pedro Leão, Director of the Aicep in Germany. (2015/09/24 - 2015/09/24)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2015 - 2015 Portuguese participation in Berlin's Carneval of Cultures: Parade of the Portuguese-speaking community in Berlin. As part of the largest street festival in Berlin, with a float, fourteen giant masks (¿Cabeçudos¿) and a 7-hour parade for 1 million people. (2015/05/15 - 2015/05/15)
Outro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Karneval der Kulturen, Alemanha
2014/12 - 2014/12 Christmas Party of the Portuguese-speaking community in Berlin (1000 spectators) (2014/12/07 - 2014/12/07)
Concerto (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Ballhaus Berlin, Alemanha
2014/03 - 2014/04 40 years of the 25th of April: live show with live music and interviews to artists, scientists, writers and other personalities of the Portuguese community in Berlin. (2014/04/25 - 2014/04/25)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Kulturbrauerei, Alemanha
2013 - 2013 Meeting with the Portuguese participantes of the Berlinale (2013/02 - 2013/02)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Ibero-Amerikanisches Institut Preussischer Kulturbesitz, Alemanha
2013 - 2013 Meeting with the team of the film TABU (2013/02 - 2013/02)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2012/11/14 - 2012/11/14 Lusophone Literature in a global context: round table with writers Luiz Ruffato, José Eduardo Agualusa, Marta Lança and translator Michael Kegler (2012/11/14 - 2012/11/14)
Mesa-redonda (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2012 - 2012 Economical dialogues Portugal-Germany: 100 Portuguese and German entrepreneurs and five presented international cooperation projects (2012/10/22 - 2012/10/22)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Landesvertretung Baden-Württemberg, Alemanha
2012 - 2012 Views over Berlin: exhibition with four Portuguese and Brazilian photographers (2012/10/17 - 2012/11/17)
Exposição (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Embassy of Brazil in Berlin, Alemanha
2012 - 2012 Yellow Once Again: ehibition of 20 Portuguese artists in Berlin (2012/10/17 - 2012/11/17)
Exposição (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha
2012 - 2012 20 Fingers: from Mozart to Chico Buarque (2012/10/17 - 2012/10/17)
Concerto (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Embassy of Brazil in Berlin, Alemanha
2011 - 2012 Festival Berlinda: culture of the Portuguese-speaking world in Berlin. Literature, Music, Cinema and Visual Arts. 50 invited artists of 6 different countries, 24 sponsors and partners, 3000 spectators alltogether. (2012/10/17 - 2012/11/17)
Festival (Presidente da Comissão Organizadora)
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Embassy of Brazil in Berlin, Alemanha

Ibero-Amerikanisches Institut Preussischer Kulturbesitz, Alemanha
2011 - 2011 Poema Bar: Music and poetry (2011/11/14 - 2011/11/14)
Concerto
Berlinda - Freunde von Berlinda e.V., Alemanha

Embassy of Brazil in Berlin, Alemanha

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023/09/27 Main arguer of the PhD Dissertation Project (mandatory after 1st year PhD Studies): "Rap music and Feminisms: the representations of feminisms and the perceptions of young Portuguese people on the discourses of performances by (inter)national feminist rappers"
Arguente principal
Rafaela Enes de Miranda (Outro)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Direito, Portugal
2022/02/18 A Inteligência Emocional e a Autorregulação no processo de ensino e aprendizagem da Música de Conjunto com Canto / Emotional intelligence and auto-regulation in the process of teaching and learning, regarding ensemble music with singing
Arguente principal
Mariana Batista Picado (Mestrado)
Instituto Politécnico de Castelo Branco Escola Superior de Artes Aplicadas, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2023 - 2024 9th EIMAD - International Meeting of Research in Music, Arts and Design Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco
2023/05 - 2023/06 XII ENIM - International Encounter for Research in Music 2023 National Music Museum, Mafra, Portugal
2023 - 2023 XII ENIM - International Encounter for Research in Music 2023 SPIM - Portuguese Society for Music Research / Sociedade Portuguesa de Investigação em Música
2023 - 2023 Post-ip - International Forum of Studies in Music and Dance of the INET-md in Aveiro INET-md / Universidade de Aveiro
2022/01/11 - 2022/05 8th EIMAD - International Meeting of Research in Music, Art and Design Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/03 - 2023/03 ROMANTHIS HistóriaSábias - Associação Cultural

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2023/04 - 2023/04 Júry for the award of two six-month Master's Research Scholarships for the project AVEMUS - Music in Concertato Style from the Ancient Monastery of São Bento da Avé Maria in Oporto.
Avaliador
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022/11 - 2022/12 Scientific evaluation on monograph Universidade de Lisboa Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/02/02 - 2023/06/02 Women Composers: History of Female Composition from the Middle Ages to the 21st Century (Licenciatura) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/04 - 2023/05 Advanced Themes in Gender Studies Seminar II: Women and Music Doutoramento em Estudos de Género (Doutoramento) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Direito, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Portugal
2022/09 - 2023/01 Women Composers: History of Female Composition from the Middle Ages to the 21st Century (Licenciatura) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2022/11/28 - 2022/11/28 Travel reports as a historiographic source: methodology PhD in History (Doutoramento) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2022/01/17 - 2022/02/16 Music Culture: Short Durations Course / FCSH (Especialização pós-licenciatura) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2022/01/17 - 2022/02/16 Travelogues as musicological sources: practice and methods for using travel reports of Portugal of the 18th and 19th Centuries: Short Durations Course / FCSH (Especialização pós-licenciatura) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2020/02/26 - 2020/06/12 History of Music IV: Music in the 20th century, from Mahler and Strauss to Stockhausen and Cage. Instrumentista de Orquestra (Licenciatura) Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal
2020/01/06 - 2020/01/24 History of Music III: Music in the 19th century. From Beethoven's Symphonies to Wagner and Verdi. Instrumentista de Orquestra (Licenciatura) Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal
2017 - 2018 Ear Training I Instrumentista de Orquestra (Licenciatura) Academia Nacional Superior de Orquestra, Portugal

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2023/04/30 - 2023/04/30 Soma das Partes - 60 anos da Orquestra Gulbenkian Commemorative film of the 60th anniversary of the Gulbenkian Orchestra

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2022/03 - Atual ISECS - International Society for Eighteenth-Century Studies
2022/01 - Atual American Musicological Society
2021/04 - Atual Deutsche Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts Membro
2021/04 - Atual Österreichische Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts Membro
2021/03 - Atual Deutsche Gesellschaft für Musikforschung Membro
2021/03 - Atual Österreichische Gesellschaft für Musikwissenschaft Membro
2017 - Atual SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música Membro

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2022/07 - 2023/07/20 Deputy Comissioner of the exhibition "Madalena de Azeredo Perdigão (1923-1989): Let's take risks"
Coordenador
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/09 - 2023/10 Aurélia de Souza: Mulheres Artistas em 1900 IHA - Instituto de História da Arte / NOVA FCSH
Distinções

Outra distinção

2016 Public Recognition Ceremony for relevant services provided to the Portuguese community in Berlin, attended by members of the CPLP diplomatic corps in Germany and representatives of various German cultural institutions.
Embaixada de Portugal em Berlim, Alemanha
2015 Diaspora Associative Leadership Training Course, selected as a participant.
Secretaria de Estado das Comunidades Portuguesas, Portugal
2014 Person of the Year of the Portuguese Community in Germany
Portugal Post, Alemanha
2008 Laureate of the International Singing Contest Kammeroper Schloss Rheinsberg(among 450 candidates of 40 countries)
Kammeroper Schloss Rheinsberg, Alemanha
2002 Merit Award - best student of the Music Course of the University of Évora
Universidade de Évora, Portugal
2001 Merit Award - best student of the Music Course of the University of Évora
Universidade de Évora, Portugal