???global.info.a_carregar???
I have a bachelor¿s degree in Architecture and Urban Planning from Universidade Federal do Paraná (Brazil, 2000), a master¿s degree in Technology and Society from Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil, 2002), and a master¿s degree in Museum Studies from the University of Southampton (England, with distinction, 2002). My master¿s thesis, ¿Brasil or Brazil?: Exhibiting the Country and the Community in England,¿ received the Agnes Tmar Balzsky Prize, awarded by the University of Southampton. I completed my PhD in Art History in 2017 at Southern Methodist University (USA), with a fully funded scholarship from Meadows School of Art. My doctoral research focused on the history of photography, visual culture, modern and contemporary art, and the intersections of race, gender, and ethnicity in the Americas and the Caribbean. Currently, I am completing a post-doctoral internship at Universidade Lusófona (Lisbon), investigating issues related to decoloniality in museums and contemporary art, as well as the representation of African culture and history by Brazilian heritage institutions. I have published papers and participated in conferences in Brazil, Peru, France, Portugal, and the United States. Besides my academic research, I have been working with museums and other artistic and cultural organizations in Brazil and the United States for over fifteen years. Of note is my post-doctoral research project on historical photographic processes at the Moreira Salles Institute (Rio de Janeiro, Brazil), and the participation as a researcher for the exhibition Radical Women: Latin American Art, 1960-1985, organized by the Hammer Museum (Los Angeles) in conjunction with the Getty Foundation.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Mariana Westphalen von Hartenthal

Nomes de citação

  • Hartenthal, Mariana
  • Hartenthal, Mariana W. von
  • Hartenthal, Mariana Westphalen von

Identificadores de autor

Ciência ID
BD1E-D717-13CB
ORCID iD
0000-0002-0624-7413

Endereços de correio eletrónico

  • marianahartenthal@gmail.com (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - História da Arte

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2020/03 - 2021/03
Em curso
Museologia (Pós-doutoramento)
Universidade Lusófona, Portugal
2011/08 - 2017/12/17
Concluído
Art History (Doctor)
Southern Methodist University, Estados Unidos
"Laboring Faces: Railway Portraiture and the Human Geographies of Amazonia, 1907-2017" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2010/07/23
Concluído
Tecnologia (Master)
Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Curitiba , Brasil
2003/02/17
Concluído
Museum Studies: Culture, Collections and Communication (Master)
University of Southampton, Reino Unido
"Brasil or Brazil?: Exhibiting the Country and the Community in England" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Distinction
2000/03/09
Concluído
Architecture and Urbanism (Bachelor)
Universidade Federal do Paraná, Brasil
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2016/01 - 2016/05 Assistente (Docente Universitário) Southern Methodist University, Estados Unidos
2014/01 - 2014/05 Assistente (Docente Universitário) Southern Methodist University, Estados Unidos
2013/09 - 2013/12 Assistente (Docente Universitário) Southern Methodist University, Estados Unidos
2013/01 - 2013/05 Assistente (Docente Universitário) Southern Methodist University, Estados Unidos
2012/09 - 2012/12 Assistente (Docente Universitário) Southern Methodist University, Estados Unidos
2008/12/01 - 2009/01/31 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Centro Universitário Barriga Verde, Brasil

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/01 - Atual Museum specialist (museologist)/ external consultant Museu Paranaense, Brasil
2020/09 - 2020/12 Curator, exhibition Contingere Cisterna Galeria , Portugal
2018/04 - 2019/12 Researcher; museum specialist (museologist) Museu Casa Alfredo Andersen, Brasil
2018/04 - 2019/04 Researcher Instituto Moreira Salles, Brasil

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2010/07/01 - 2011/07/01 Curatorial Assistant Museum of Fine Arts, Houston, Estados Unidos
2009/07/01 - 2010/07/01 Research Assistant International Center for the Arts of the Americas, Estados Unidos
2005/08/01 - 2009/03/31 Museologist Universidade Federal do Paraná, Brasil
2002/12/01 - 2003/03/03 Museologist Museu Oscar Niemeyer, Brasil
Projetos

Outro

Designação Financiadores
2020/11/14 - Atual Estética e Política na Contemporaneidade / Contemporary Aesthetics and Politics
Investigador
Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil
Em curso
2016/09 - 2017/09 Radical Women: Latin American Art, 1960-1985
Investigador
Getty Foundation, Estados Unidos
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. "Exposição 'Paulo Freire Unindo os Pontos: Palavras Geradoras na SocioExpografia'". Trabalho apresentado em Paulo Freire (1921-2021) Um Centenário de Actualidade, Lisbon (online), 2021.
  2. Hartenhal, Mariana W. von; Eitelwein, Cíntia. Autor correspondente: Hartenhal, Mariana W. von. "Online Resources for Historical Photographic Processes: A Preliminary Discussion of User Experience". Trabalho apresentado em S&I Media Conference, Lisbon, 2021.
  3. Hartenthal, Mariana W. von. "Collaborative and Defiant: Artists Confront the Museum". Trabalho apresentado em Arts and Human Rights, Lisbon, 2021.
  4. Hartenthal, Mariana. "Las imágenes del ferrocarril Madeira-Mamoré y los límites de lo sublime". Trabalho apresentado em Segunda Semana de la Maestría en Historia del Arte y Curadoría: Arte, Arquitectura y Política en América Latina (s. XIX-XX), Lima, 2016.
  5. Hartenthal, Mariana. "Dana B. Merrill’s Railroad Photographs and the Limits of the Technological Sublime". Trabalho apresentado em On Whose Authority? (Re)Assessing the Malleable Canon of Visuality: Fourth Annual Graduate Student Conference, Riverside, 2016.
  6. Hartenthal, Mariana. "Progress, Tourism, and a Road to Nowhere: Dana Merrill's Photographs of the Madeira-Mamoré Railway". Trabalho apresentado em XXXII International Congress of the Latin American Studies Association: Democracy and Memory, Chicago, 2014.
  7. Hartenthal, Mariana. "The Machine in the Forest: Images of a Railroad in the Amazon". Trabalho apresentado em Annual Meeting of the American Comparative Literature Association (ACLA), New York, 2014.
  8. Hartenthal, Mariana. "Mazagão in Amazonia". Trabalho apresentado em 1st CHAM International Conference: Colonial (Mis)understandings -- Portugal and Europe in Global Perspective, 1450-1900, Lisbon, 2013.
  9. Hartenthal, Mariana. "The Cangaceiros: Superficial Luxury in the Brazilian Backlands". Trabalho apresentado em Synchronicity: Contacts and Divergences in Latin American and U.S. Latino Art (19th Century to the Present), Austin, 2012.
  10. Hartenthal, Mariana W. von. "The Touch of Death: Contamination and Urban Space in Toledo". Trabalho apresentado em XXII Texas Medieval Association Conference, Houston, 2012.
  11. Hartenthal, Mariana. "Peter Scheier: On the Margins of Heroic Brasília". Trabalho apresentado em Conference of the Association of Latin American Art: Cities, Border and Frontiers in Ancient, Colonial, Modern, and Contemporary Latin American Art, Washington, 2012.
Artigo em revista
  1. Hartenthal, Mariana W. von. "Gandhi em Veneza: Pavilhão da Índia na Bienal de Veneza de 2019 [Gandhi in Venice: The India Pavilion at the 2019 Venice Biennale]". ResenhasOnline (2020): https://vitruvius.com.br/index.php/revistas/read/resenhasonline/19.226/7927.
    Publicado
  2. Von Hartenthal, Mariana Westphalen. "A cidade e os mortos: os cemitérios e o desenvolvimento urbano de Toledo, Espanha". Revista Territórios e Fronteiras 11 2 (2018): 197-212. http://dx.doi.org/10.22228/rt-f.v11i2.816.
    Acesso aberto • 10.22228/rt-f.v11i2.816
  3. Hartenthal, Mariana von. "Corporate photography goes to the forest". Artelogie 12 (2018): http://dx.doi.org/10.4000/artelogie.2181.
    Acesso aberto • 10.4000/artelogie.2181
  4. Hartenthal, Mariana. "The Cangaceiros: Bandits Covered in Stars and Flowers". La Habana Elegante: Segunda Época 57 (2015): http://www.habanaelegante.com/November_2015/Invitation_vonHartenthal.html.
    Acesso aberto
  5. Hartenthal, Mariana von; Ono, Maristela. "O espaço percebido: em busca de uma definição conceitual". Arquitetura Revista 7 1 (2011): 02-08. http://dx.doi.org/10.4013/arq.2011.71.01.
    Acesso aberto • 10.4013/arq.2011.71.01
Catálogo de exposição
  1. Hartenthal, Mariana W. von. Contingere. Cisterna Galeria, 2020.
  2. Hartenthal, Mariana W. von. Artists’ biographies (Mara Alvares; Martha Araújo; Vera Chaves Barcellos; Liliane Dardot; Iole Freitas; Carmela Gross; Marcia X; Leticia Parente; Wanda Pimentel; Neide Sa; Teresinha Soares; Amelia Toledo; Regina Vater; Sonia Andrade; Yolanda Andrade; Kati Horna; Magali Lara; Sarah Minter; Carla Rippey; Patssi Valdez; Cecilia Vicuña). Hammer Museum, 2017.
Entrada de enciclopédia
  1. Hartenthal, Mariana. "Berni, Antonio (1905–1981)". In Routledge Encyclopedia of Modernism. Routledge, 2016. https://www.rem.routledge.com/articles/berni-antonio-1905-1981.
  2. Hartenthal, Mariana. "Camargo, Ibere^ (1914–1994)". In Routledge Encyclopedia of Modernism. Routledge, 2016. https://www.rem.routledge.com/articles/camargo-ibere-1914-1994.
  3. Hartenthal, Mariana. "Figari, Pedro (1861–1938)". In Routledge Encyclopedia of Modernism. Routledge, 2016. https://www.rem.routledge.com/articles/figari-pedro-1861-1938.
Recurso online
  1. Hartenthal, Mariana W. von. Relato Crítico: Mesa 4: O futuro dos museus começa do lado de dentro: apresentação dos resultados da pesquisa do ICOM com profissionais de museus [Critical Account Pannel 4: The Future of Museums Starts from Within. Presentation of the ICOM Survey with Museum Professionals]. 2020. http://www.forumpermanente.org/event_pres/encontros/encontros-paulista-de-museus/encontro-paulista-de-museus-2020/relatos-criticos-encontro-paulista-de-museus-2020/relato-critico-mesa-4-o-futuro-dos-museus-comeca-do-lado-de-dentro-apresentacao-dos-resulta.
Resumo em conferência
  1. Amaro, Rosana; Baxto, Welinton. "Bodies in Brasília: From Candangos to Rock Bands". Trabalho apresentado em On the Surface: 5th International Conference Visual Spaces of Change, 2019.
    10.17143/ciaed/xxiiciaed.2016.00221
Tradução
  1. Hartenthal, Mariana W. von. REopening Archives, Libraries, and Museums (REALM). Estados Unidos. 2020.
    Publicado
Website
  1. Paulo Freire Unindo os Pontos: Palavras Geradoras da Socioexpografia. 2021. https://socioexpografia.wixsite.com/my-site.

Artística / Interpretação

Exposição de curadoria/museu
  1. 2021. "Paulo Freire Unindo os Pontos: Palavras Geradoras da Socioexpografia".
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/11/16 Outras histórias: O pensamento decolonial nos museus [Other Histories: Decolonial Thinking in Museums]
Unisul - Universidade do Sul de Santa Catarina (Brasil)
2020/09/04 A visualidade das exposições digitalizadas [The visuality of digitised exhibitions] Primavera dos Museus/ The Spring of Museums
Museu Paranaense/ Instituto Brasileiro de Museus [Brazilian Institute of Museums] (Brasil)
2020/09/02 Erva-mate: Heritage, Subjectivity, and Territory: Conversation with wapichana artist Gustavo Caboco
Museu Paranaense (Brasil)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2014/05/24 - 2014/05/24 Panel co-organizer (with Alice Heeren and Dr. Joseph Hartman), “National Memory and the Rhetorics of Art, Space and Culture in Brazil and Cuba,” at the XXXII International Congress of the Latin American Studies Association in Chicago, 2014. (2014/05/21 - 2014/05/24)
Congresso (Coorganizador)
Latin American Studies Association , Estados Unidos

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/04/26 - 2021/04/30 40-hour course on photographic conservation
Lupa - Luis Pavão - Atelier de Fotografia, Portugal
2016/06/15 - 2016/06/19 Selected to participate in the Photograph Identification Workshop to learn how to identify historical photographic processes based on visual and contextual clues.
Oficina (workshop)
Photograph Identification Workshop
Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technoly, Estados Unidos

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2018/03/16 Member, PhD Dissertation Examination Committee Visual Routines of the War in Colombia: Territories and Bodies in Documentary Photography
Vogal
Claudia Solanlle Gordillo Aldana (Doutoramento)
Universidade Federal do Paraná, Brasil

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2021/12/13 - 2021/12/15 Paulo Freire (1921-2021) Um Centenário de Actualidade

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/02/01 - 2020/09/30 Development of a Collections Acquisition Plan for the Museu Paranaense - Project Coodinator. Museu Paranaense, Brasil
2018/04/01 - 2019/04/01 Researcher - elaboration of glossary of photographic and graphic techniques most used in Brazil during the 19th-century. Instituto Moreira Salles, Brasil
2018/05/01 - 2018/12/31 Renovation of the long-term exhibition dedicated to the work of Norwegian-Brazilian artist Alfredo Andersen (1869-1935). Museu Casa Alfredo Andersen, Brasil

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2020/09/18 Interview about group exhibition Contingere, organized by Cisterna Gallery in Lisbon, of which I was the curator. Time Out Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2020/06 - Atual APOYOnline - Association for Heritage Preservation of the Americas Core Team Member; Translator (volunteer)
2018/01 - Atual p.ARTE - Independent Platform of Performance Art Co-coordinator
2007 - Atual COREM - Regional Council of Museum Professionals Professional development committee member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2012/01/17 - 2012/05/31 Search Committee for faculty position for the discipline of African Diaspora Art and Architecture
Membro
Southern Methodist University, Estados Unidos

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2022/01/14 - Atual Revista Paranoá: Cadernos de Arquitetura e Urbanismo (1677-7395) UNB - Universidade de Brasília
Distinções

Prémio

2002 Agnes Tmar Balzsky Prize
University of Southampton Winchester School of Art, Reino Unido