Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Marina de Lira Pessoa Mota
Nomes de citação
- Mota, Marina
Identificadores de autor
- Ciência ID
- B117-7C66-B73C
- ORCID iD
- 0000-0002-1939-9854
Endereços de correio eletrónico
- marinamota@ua.pt (Profissional)
Domínios de atuação
- Humanidades - Artes - Arquitetura e Design
- Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2019 - 2024
Em curso
|
Doctorate in Education (Doutoramento)
Especialização em Teaching Methodology and Curriculum Development
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
|
2015 - 2017
Concluído
|
Master's Degree in Design (Master)
Especialização em Information Design / Planning of Educational Artifacts
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brasil
"Reading images to produce narratives: a study of an artifact for textual production" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
20 |
2008 - 2013
Concluído
|
Design (Bachelor)
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brasil
"Interaction in Educational Social Network" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020/11 - Atual | Investigador (Investigação) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers, Portugal (...) |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020/02 - 2020/10 | Educational Instructor at Aveiro STEAM City Project | Fábrica Centro Ciência Viva de Aveiro, Portugal |
Universidade de Aveiro, Portugal | ||
2017/10/02 - 2019/07/01 | Teacher | Apple Developer Academy, Brasil |
Fundação de Apoio ao Desenvolvimento da Universidade Federal de Pernambuco, Brasil | ||
2015 - 2019 | Co-founder and Designer | Estúdio Cargo, Brasil |
2014 - 2014 | Designer | Albie Design e Consultoria em Comunicação, Brasil |
2010 - 2010 | Design Intern | Grande Recife - Consórcio de Transporte Metropolitano, Brasil |
2010 - 2010 | Design Intern | Módulo Design & Ilustração, Brasil |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020/11/01 - 2024/10/31 | Research Centre Didactics and Technology in the Education of Trainers
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2016/02 - 2017/06 | Reading Activities at Schools
Processo : 483244/2013-9
Investigador
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brasil
|
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Em curso
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Poster em conferência |
|
Resumo em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/08/26 | Comics for Science Communication and Education: Developing a Resource for a Non-Formal Education Context | Emerging Researchers' Conference
European Educational Research Association (Nicosia, Chipre)
|
2024/05 | A banda desenhada como recurso didático na comunicação e educação em ciência | SciComPt 2024
Rede de Comunicação de Ciência e Tecnologia de Portugal (SciComPt) (Braga, Portugal)
|
2024/03 | Development of an interactive learning resource based on comics using a design thinking approach | 8th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED 2024)
International Academy of Technology, Education and Development (IATED) (Valencia, Espanha)
|
2024/01 | A banda desenhada como recurso didático em contexto de educação não-formal em ciências: um estudo prático | XX Encontro Nacional de Educação em Ciências / VI International Seminar of Science Education
Universidade da Beira Interior (UBI) (Covilhã, Portugal)
|
2022/03/29 | Science Comics in Primary School | Communication of Science and Technology in Education
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2014/10 - 2019/11 | Startup Weekend | Entrepreneurial Education Program. Voluntary work as organizer, mentor, and facilitator of entrepreneurial
education events, the Startup Weekend, in Brazil. (2014/10 - 2019/11)
Oficina (workshop) (Outra)
|
Techstars, Brasil |
2013/08 - 2015/07 | CHOICE Movement. Participation in the organization and facilitation of workshops, group dynamics, and lectures on the theme
Social Impact Business, at brazilian universities. (2013/08 - 2015/07)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Artemisia, Brasil |
2015/04 - 2015/05 | Leadership in Practice. Acting as organizer and facilitator of "Leadership in Practice, 16 hours", from Fundação Estudar (Brazil),
a workshop on leadership and soft skills development. (2015/04 - 2015/05)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Fundação Estudar, Brasil |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2019/08 - 2019/08 | Service Design Thinking. Promotion of a workshop on Service Design for startups at the Overdrives Innovative Business Accelerator,
maintained by Faculdade UNINASSAU - Brazil.
Oficina (workshop)
|
Workshop of Service Design Thinking
Overdrives, Brasil
|
2018/11 - 2018/11 | RECnPlay | Technology, Creative Economy and Smart Cities. Facilitation of the workshop "Design for non-designers", regarding
the use of Design Thinking and human-centered methodologies in people's daily lives.
Oficina (workshop)
|
RECnPlay | Technology, Creative Economy and Smart Cities.
Associação Porto Digital, Brasil
|
2018/08 - 2018/08 | Lecture regarding Business Design Thinking and the potential of design for new projects and businesses, focusing on young
students of Technical High School in the State of Pernambuco, Brazil.
Encontro
|
SESI Futuro (Future SESI)
Serviço Social da Indústria (SESI), Brasil
|
2017/12 - 2017/12 | RECnPlay | Technology, Creative Economy and Smart Cities. Promotion of the workshop "Co-creation of social businesses", related
to design methodologies and the contribution to the creation of social business models.
Oficina (workshop)
|
RECnPlay | Technology, Creative Economy and Smart Cities.
Associação Porto Digital, Brasil
|
2013/11 - 2013/11 | Participation in the Interaction Design and User Experience workshop during Interaction South America (ISA2013).
Oficina (workshop)
|
Interaction South America (ISA2013)
Reset-Lab, Brasil
|
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2014 | Caracterização e Desenvolvimento de Embalagem para linha de Brinquedos [Characterization and Development for packaging for
toys]
Arguente
|
Camila Santos Cavalcanti Albuquerque. (Outro)
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brasil
|
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2018/05 - 2018/05 | 1st Microduino Brazil Hackathon. Acting as one of the judges at the robotics event, with the theme “Technology in education:
For interactive education”.
Avaliador
|
Microduino Brasil, Brasil |