Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Jean Antunes
- Data de nascimento
- 1975/11/04
- Género
- Masculino
Nomes de citação
- Antunes, Jean
Identificadores de autor
- Ciência ID
- A612-C206-A131
- ORCID iD
- 0000-0001-6031-6224
Endereços de correio eletrónico
- jantunes@uevora.pt (Profissional)
- jeantu@rocketmail.com (Pessoal)
Domínios de atuação
- Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) |
Suaili (genérico) | Utilizador independente (B2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B1) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) |
Francês | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2018/09 - 2023/09/30
Em curso
|
Linguística (Doutoramento)
Especialização em Linguística Aplicada - Ensino de Língua Inglesa
Universidade de Évora, Portugal
"English as a Lingua Franca and Intercultural (Communicative) Competence in English Language Teaching: Perspectives from the
Outer and Expanding Circles" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2012/11/05 - 2014/05/02
Concluído
|
Mestrado em Educação (Master)
Especialização em Teacher Education
Aga Khan University Institute for Educational Development East Africa, Tanzânia
"Minority Languages for Instruction: A comparative study of teachers' perspectives in Tanzania and Brazil" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
1995/02 - 1999/08
Concluído
|
Letras - Licenciatura (Graduado)
Especialização em Habilitação em Língua Inglesa
Universidade Federal de Minas Gerais Faculdade de Letras, Brasil
|
Percurso profissional
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2023/02/06 - Atual | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal |
Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal | ||
2017/04/24 - 2019/09/30 | Assistente (Docente Universitário) | Aga Khan University - Tanzania, Tanzânia |
Aga Khan University, Network of English Language Enhancement, Tanzânia |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2021/10/12 - Atual | English Language Teacher | Centro de Línguas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (CLi FLUL), Portugal |
Centro de Línguas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (CLi FLUL), Portugal | ||
2020/09/20 - 2022/07/19 | English Language Teacher | Universidade de Évora - Centro de Línguas da Escola de Ciências Sociais (CLECS) , Portugal |
Centro de Línguas da Escola de Ciências Sociais (CLECS) - Universidade de Évora, Portugal | ||
2015/07 - 2017/03 | Examiner - International English Language Testing System (IELTS) | British Council Tanzania, Tanzânia |
British Council Tanzania, Tanzânia | ||
2014/11 - 2017/03 | English Language Teacher | British Council Tanzania, Tanzânia |
British Council Tanzania, Tanzânia | ||
2014/04/04 - 2014/09/06 | Teacher of Portuguese as a Foreign Language (PLE) | Tanzania Petroleum Development Corporation(TPDC), Tanzânia |
Petrobras Tanzania Ltd, Tanzânia (...) |
||
2012/02 - 2012/06 | Communications Coordinator | Publishing for Development - – City Infrastructure Forum, Reino Unido |
Publishing for Development - – City Infrastructure Forum, Reino Unido | ||
2012/01 - 2012/05/06 | Teacher of Portuguese as a Foreign Language (PLE) | United International College Language School (UIC), Reino Unido |
United International College Language School (UIC), Reino Unido | ||
2011/04 - 2012/01 | Communications Assistant | Global Transport Forum Ltd., Reino Unido |
Global Transport Forum Ltd., Reino Unido | ||
2004/02 - 2010/07 | English Language Teacher | Sociedade Brasileira de Cultura Inglesa, Brasil |
Sociedade Brasileira de Cultura Inglesa, Brasil | ||
2002/07 - 2006/07 | English Language Teacher | Literarius Soluções Linguísticas Ltda, Brasil |
Literarius Soluções Linguísticas Ltda, Brasil | ||
2001/02 - 2002/07 | English Language Teacher | Greensystem Ensino de Idiomas, Brasil |
Greensystem Ensino de Idiomas, Brasil | ||
2002/01 - 2002/05 | Library Assistant / Literacy support programme | Escola Municipal Rui da Costa Val , Brasil |
Escola Municipal Rui da Costa Val , Brasil | ||
1997/02 - 2000/12 | English Language Teacher | Modern American Institute - MAI English School, Brasil |
Modern American Institute - MAI English School, Brasil | ||
1997/02 - 1999/06 | English Language Teacher (Trainee) | CENEX FALE - UFMG (Centro de Extensão da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais), Brasil |
CENEX FALE - UFMG (Centro de Extensão da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais), Brasil |
Projetos
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022 - 2025 | ERASMUS+ Project: CIRCE - Counteracting accent dIscrimination pRactiCes in Education
Investigador
|
Em curso
|
2022 - 2024/02/06 | ERASMUS+ Project: European Researcher Development and Engagement for Interculturality and Equity - EUREDIE
Investigador
|
Em curso
|
Produções
Publicações
Artigo em boletim informativo |
|
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Poster em conferência |
|
Resumo em conferência |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2023/11/24 | Interculturality, ELF and Contexts: Building links to explore ELT perspectives | EUREDIE 2023: The International Congress on Interculturality and Equity in Language Education
University of Istanbul - Cerrahpasa (Istambul, Turquia)
|
2023/01/14 | English as a lingua franca and intercultural communicative competence: Teachers¿voices and perspectives | TEFL8 International Conference: Learning to communicate - communicating to learn: English language learning in formal education
CETAPS, FCSH - Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/08/13 | Intercultural Communicative Competence in ELT: teachers¿ perspectives from East Africa - Africa English Language Teacher Association - Africa ELTA Virtual Conference 2022 | Africa ELTA Virtual Conference 2022
Africa English Language Teacher Association - Africa ELTA (Virtual event)
|
2022/05/21 | English as a Lingua Franca and Intercultural Communicative Competence: Implications for ELT in Brazil - ELT Talks - BRAZ-TESOL Belo Horizonte and Manaus Chapters | ELT Talks - BRAZ-TESOL
BRAZ-TESOL Belo Horizonte and Manaus Chapters (Online, Brasil)
|
2021/12/05 | ELF aware teaching and learning: Report of a teachers development through participation in the ENRICH CPD course - ENRICH 2021 1st International Conference on ELF-Aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms | ENRICH 2021 1st International Conference on ELF-Aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms
ENRICH Project (Online)
|
2021/08/21 | Reimagining Online and Blended Provision of English for Academic Purposes: Practices and Reflections from a Distributed Network in East Africa - DETA 2021 Virtual Conference, Distance Education and Teachers¿ Training in Africa | Distance Education and Teachers’ Training in Africa - DETA 2021 Virtual Conference
University of Pretoria (Online, África do Sul)
|
2021/07/07 | A Metodologia da Comparação em Estudos de Língua em Educação e Linguística Aplicada: Contextos em Foco - Qualis 2021 - Congresso Internacional sobre Metodologia: Desafios Metodológicos Atuais | Qualis 2021 - Congresso Internacional sobre Metodologia: Desafios Metodológicos Atuais
Universidade de Santiago de Compostela (Online, Espanha)
|
2018/09/27 | Um curso de PLE online na plataforma Moodle: estratégias e recursos centrados nos alunos - Simpósio SIPLE 2018, Universidade Federal do Rio Grande do Norte | Simpósio SIPLE 2018: PLE/L2 e PL2S - Somando esforços, fortalecendo vínculos
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal, RN, Brasil)
|
2018/04/11 | Blended and online: ELT experiences from a distributed network, Jean Antunes & Mariam Farooq (Aga Khan University) Presentation in the Forum on Learner-centred online and blended language learning IATEFL Conference 2018, Brighton | IATEFL Conference 2018
IATEFL - International Association of Teachers of English as a Foreign Language (Brighton, Reino Unido)
|
2017/10/31 | A formação de um curso de Português Língua Estrangeira na Tanzânia: experiências e desafios - Simpósio SIPLE 2017, Universidade de Lisboa | Simpósio SIPLE 2017 - Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisboa, Portugal)
|
2013/07/31 | Apresentação de poster: Teachers' responses to issues in bilingual school settings: A comparison between Tanzania and Brazil - DETA Conference 2013, University of Nairobi | DETA Conference 2013 – Distance Education and Teachers’ Training in Africa (University of Pretoria)
University of Nairobi (Nairobi, Quénia)
|
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021/02/27 - 2021/02/27 | Attendance to the online event "ELF DAY 5: ENRICHing Pedagogical Issues and Concerns in ELF Research", Bogaziçi University
Conferência
|
ELF DAY 5: ENRICHing Pedagogical Issues and Concerns in ELF Research
Bogaziçi Üniversitesi, Turquia
|
2020/12/16 - 2020/12/16 | Participação como ouvinte em JORNADA CIENTÍFICA do Programa de Doutoramento em Literatura e Programa de Doutoramento em Linguística,
Universidade de Évora. 16 Dezembro 2020
Encontro
|
JORNADA CIENTÍFICA 2020 - Programa de Doutoramento em Literatura e Programa de Doutoramento em Linguística, Universidade de
Évora
Universidade de Évora, Portugal
|
2020/09/26 - 2020/09/26 | Attended the online conference Fostering Multilingual EFL Classrooms through an English as a Lingua Franca Approach - Multiplier
event of the Erasmus+ project English as a Lingua Franca Practices for Inclusive Multilingual Classrooms (ENRICH)
Conferência
|
Fostering Multilingual EFL Classrooms through an English as a Lingua Franca Approach
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2020/02/01 - 2020/06/30 | Completou o Curso Livre ENGLISH AS A LINGUA FRANCA: PRACTICES FOR INCLUSIVE MULTILINGUAL CLASSROOMS organizado pelo Centro
de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa CEAUL/ULICES, em conjunto com o projecto Erasmus+ ENRICH - English as a lingua
franca practices for inclusive multilingual classrooms (acreditado código CCPFC/ACC-106762).
Outro
|
CURSO LIVRE - ENGLISH AS A LINGUA FRANCA: PRACTICES FOR INCLUSIVE MULTILINGUAL CLASSROOMS
Universidade de Lisboa Centro de Estudos Anglisticos, Portugal
|
2019/12/16 - 2019/12/18 | Participacao na JORNADA CIENTÍFICA do Programa de Doutoramento em Linguística e III FIP - Fórum para a Internacionalização
do Português - Evento científico de organização conjunta do Programa de Doutoramento em Linguística da Universidade de Évora
e da Pós graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará
Outro
|
JORNADA CIENTÍFICA do Programa de Doutoramento em Linguística / III FIP - Fórum para a Internacionalização do Português
Universidade de Évora, Portugal
Universidade Federal do Ceará, Brasil |
2017/09/11 - 2017/12/08 | Certificado de formação adicional: DELTA (Cambridge Level 7 Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages) Diploma
in English Language Teaching to Adults - Module 1 - Understanding Language, Methodology and Resources for Teaching.
Attended online preparation course through International House Wroclaw and exam taken at the British Council Muscat, Oman.
Outro
|
DELTA (Diploma in English Language Teaching to Adults - Module 1)/DELTA Exam Module 1
International House Wroclaw, Polónia
British Council Muscat, Oman, Omã |
2016/08/28 - 2016/12/07 | Certificado de formação adicional: DELTA (Cambridge Level 7 Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages) Diploma
in English Language Teaching to Adults - Module 3 - Extending Practice and ELT Specialism: Extended assignment title: "English
for University Students: A 20-hour course in Tanzania" Course taken at Distance DELTA - International House London
Outro
|
DELTA (Diploma in English Language Teaching to Adults - Module 3)
International House London, Reino Unido
|
2014/10/13 - 2014/11/14 | Certificado de formação adicional: CELTA (Cambridge Level 5 Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages)
Certificate in English Language Teaching to Adults - Course taken at International House, Cape Town.
Outro
|
CELTA - Certificate in English Language Teaching to Adults
International House Cape Town, África do Sul
|
2007/07/12 - 2007/07/14 | Conferência LABCI 2007 Latin American British Cultural Institutes - São Paulo, Brasil
Conferência
|
LABCI 2007
LABCI - Latin American British Cultural Institutes, Brasil
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/02/07 - Atual | Leciona disciplinas de Língua Inglesa para alunos do curso de Licenciatura em Línguas e Literaturas (Língua Inglesa III, Língua Inglesa IV, Língua Inglesa V) | Lingua Inglesa (Licenciatura) | Universidade de Évora Escola de Ciências Sociais, Portugal |
2021/10/12 - Atual | Leciona cursos de inglês geral de níveis B1 e B2 do Quadro Europeu Comum de Referência para Línguas (CEFR) e o Curso de Inglês para Fins Académicos. | (Outros) | Centro de Línguas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (CLi FLUL), Portugal |
2020/09/21 - 2022/07/19 | Lecionou cinco edições do Curso de Aperfeiçoamento de Competências Orais de Língua Inglesa para Docentes e o curso de inglês geral em nível B2.1 do Quadro Europeu Comum de Referência para Línguas (CEFR). | (Outros) | Centro de Línguas da Escola de Ciências Sociais (CLECS) - Universidade de Évora, Portugal |
2020/01/09 - 2020/01/09 | Apresentação de seminário: "Drills and other techniques and approaches to teaching grammar" EAP Program - South Florida Bible College & Seminary | Drills and other techniques and approaches to teaching grammar | South Florida Bible College and Theological Seminary, Estados Unidos |
2018/03/12 - 2019/09/30 | Academic Presentation Skills - Course delivered online to students of the Bachelor of Science in Nursing of the Aga Khan University, School of Nursing and Midwifery East Africa in Nairobi, Kenya. | Academic Presentation Skills | Aga Khan University, Network of English Language Enhancement, Tanzânia |
2017/10/09 - 2019/09/30 | Language Accuracy in Writing - Course delivered online for students across the Aga Khan University, and face-to-face to students of the Master of Education programme at IED-EA and undergraduate students of the Bachelor of Science in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Aga Khan University in Dar es Salaam.. | Language Accuracy in Writing | Aga Khan University, Network of English Language Enhancement, Tanzânia |
2017/08/01 - 2019/09/30 | Integrating Academic Reading into writing - Course delivered online for students across the Aga Khan University, and face-to-face to students of the Master of Education programme at IED-EA in Dar es Salaam. | Integrating Academic Reading into Writing (Outros) | Aga Khan University, Network of English Language Enhancement, Tanzânia |
2017/08 - 2019/09/30 | Introduction to Academic Reading / Introduction to Academic Writing - Courses delivered online for students across the Aga Khan University, and face-to-face to students of the Master of Education programme at IED-EA, and undergraduate students of the Bachelor of Science in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Aga Khan University in Dar es Salaam. | Introduction to Academic Writing / Introduction to Academic Reading | Aga Khan University, Network of English Language Enhancement, Tanzânia |
2018/10/25 - 2018/10/26 | Co-facilitação e tradução simultânea - Curso de Formação para professores do Centro de Formação de Saúde de Pemba, Moçambique: Desenvolvimento de Planos de Aula / Desenvolvimento de Cenários OSCE | Desenvolvimento de Planos de Aula / Desenvolvimento de Cenários OSCE | Aga Khan University School of Nursing and Midwifery East Africa, Quénia Centro de Formação de Saúde de Pemba, Moçambique, Moçambique |
2016/10/10 - 2016/11/12 | Co-facilitation of the Academic English Preparation course - This course aimed to prepare candidates to the BP Scholarship Scheme for Master's studies in the UK. | Academic English Preparation course | British Council Tanzania, Tanzânia |
2015/09/04 - 2015/09/04 | Co-facilitation of workshop "Teaching Pronunciation" - INSETT (In-Service Teacher Training Sessions), British Council Tanzania. | Teaching Pronunciation - Workshop for Teachers | British Council Tanzania, Tanzânia |