???global.info.a_carregar???
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ricardo Jaime da Silva Pereira

Nomes de citação

  • Pereira, Ricardo
  • Pereira, R.

Identificadores de autor

Ciência ID
8B19-7B69-0A9C
ORCID iD
0000-0003-4885-0795

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês (Idioma materno)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2022/06 - 2023/01
Concluído
Aprendizagem com base em processos de co-criação (Outros)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2022/06 - 2023/01
Concluído
Professional Development Training Program on Demola Co-Creation Facilitation (Outros)
Kajaanin ammattikorkeakoulu Kirjasto, Finlândia
2020
Concluído
Curso Livre de Mandarim A1 (Outros)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Educação de Leira, Portugal
2015/11/23
Concluído
Linguistics (Doutoramento)
Especialização em Applied Linguistics
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"Embracing English as a Lingua Franca : Learning from Portuguese Users of English in Higher Education" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2005
Concluído
Estudos Anglísticos (Mestrado)
Especialização em Linguística Aplicada ao Ensino/Aprendizagem do Inglês
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"Linguistic Properties of Interactive Written Discourse: The case of Internet Relay Chat" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1997
Concluído
Formador Certificado pelo CCPFC - No. CCPFC/RFO-39946/19 (Outros)
Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal
1995/09 - 1996/08
Concluído
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses: Ramo de Formação Educacional - Estágio Pedagógico (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal

Escola Secundária Avelar Brotero, Portugal
1990 - 1995
Concluído
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2012 - Atual Investigador (Investigação) Universidade de Lisboa Centro de Estudos Anglisticos, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/11 - Atual Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
2000/09 - 2015/11 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
1999/09 - 2000/08 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1999 - 2000 Departamento de Cultura Fundação INATEL, Portugal
1997 - 2000 Docente do Ensino Básico Colégio Conciliar de Maria Imaculada, Portugal
1996 - 1997 Docente do Ensino Básico e Secundário Escola Básica e Secundária Henrique Sommer, Portugal
1996 - 1997 Tradutor em regime de freelance CCG-ZGDV - Centro de Computação Gráfica, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2022/12/31 - Atual Counteracting accent dIscrimination pRactiCes in Education (CIRCE)
Investigador
European Union
Em curso
2022/02/06 - 2024/02/06 European Researcher Development and Engagement for Interculturality and Equity (EUREDIE)
Investigador
European Union
Concluído
2020 - 2024 COST Action CA19102, Language in the Human-Machine Era (LITHME)
CA19102
Horizon 2020
Concluído
2018/09/01 - 2021/08/31 English as a Lingua Franca Practices for Inclusive Multilingual Classrooms (ENRICH)
Investigador
Erasmus Plus
Concluído
2016 - 2019 International Language Teacher Education Research Group (ILTERG)
KA203-035295
Investigador
Turkish National Agency
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022/09 - 2023/06 Link Me Up - 1000 ideas - Support System for the co-creation of innovation, creativity and entrepreneurship
Investigador
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Candan, Ecehan; Kurt, Yavuz; Bayyurt, Yasemin; Guerra, Luís; Cavalheiro, Lili; Pereira, Ricardo. "Representations of ELF in language teachers’ beliefs and ELT coursebooks: Findings from Turkey and Portugal". Trabalho apresentado em ILTERG Conference, Antalya, 2019.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Cavalheiro, Lili; Guerra, Luís; Pereira, Ricardo. "EFL teachers' journey from ELF-aware perceptions to ELF-aware teaching". Research Papers in Language Teaching and Learning 14 1 (2024): 35-49. https://rpltl.eap.gr/images/2024/RPLTL14_Issue1.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Joanna Kic-Drgas; Gölge Seferoglu; Ferit Kiliçkaya; Ricardo Pereira. "Polish, Portuguese, and Turkish EFL teachers' perceptions on the use of OER language processing technologies in MALL: A replication study". ReCALL (2023): https://doi.org/10.1017/S0958344023000058.
    10.1017/S0958344023000058
  3. Guerra, Luis; Cavalheiro, Lili; Pereira, Ricardo; Kurt, Yavuz; Oztekin, Elifcan; Candan, Ecehan; Bayyurt, Yasemin. "Representations of the English as a Lingua Franca Framework: Identifying ELF-aware Activities in Portuguese and Turkish Coursebooks". RELC Journal 53 1 (2020): 134-150. http://dx.doi.org/10.1177/0033688220935478.
    10.1177/0033688220935478
  4. Bayyurt, Yasemin; Kurt, Yavuz; Öztekin, Elifcan; Guerra, Luis; Cavalheiro, Lili; Pereira, Ricardo. "English Language Teachers' Awareness of English as a Lingua Franca in Multilingual and Multicultural Contexts". Eurasian Journal of Applied Linguistics 5 2 (2019): 185-202. http://dx.doi.org/10.32601/ejal.599230.
    10.32601/ejal.599230
  5. Asik, Asuman; Köse, Serhan; Yangin Eksi, Gonca; Seferoglu, Gölge; Pereira, Ricardo; Ekiert, Malgorzata. "ICT integration in English language teacher education: insights from Turkey, Portugal and Poland". Computer Assisted Language Learning 33 7 (2019): 708-731. https://doi.org/10.1080/09588221.2019.1588744.
    10.1080/09588221.2019.1588744
Capítulo de livro
  1. Antunes, Jean; Cavalheiro, Lili; Pereira, Ricardo. "Background, Research Design, and Implementation of ECRs’ Research-Related Needs". In Towards European Researcher Development and Engagement for Equity and Inclusion: A Tripartite Data-Driven Review of Interculturality in Language Education. Istanbul Universitesi–Cerrahpasa Yayinevi, 2024.
    Publicado • 10.5152/6108
  2. Cavalheiro, Lili; Guerra, Luís; Pereira, Ricardo; Timea Tiboldi. "Using web-based technology in ELF contexts". In English as a Lingua Franca in the Language Classroom: Applying Theory to ELT Practice. Londres, Reino Unido, 2023.
    Publicado
  3. Lili Cavalheiro; Luis Guerra; Ricardo Pereira. "Current Perspectives in the Multilingual EFL Classroom: A Portuguese Case Study". In English Language Teaching in the European Union: Theory and practice across the region. Springer, 2022.
    Publicado • 10.1007/978-981-19-2152-0_3
  4. Bayyurt, Yasemin; Cavalheiro, Lili; Guerra, Luís; Pereira, Ricardo. "Induction". In The Handbook to English as a Lingua Franca Practices for Inclusive Multilingual Classrooms. V.N. Famalicão, Portugal: Húmus, 2021.
    Publicado
  5. Cavalheiro, Lili; Guerra, Luís; Pereira, Ricardo. "1.1. ELF, 1.1.1. Defining ELF & 1.1.2. Key issues in using ELF". In The Handbook to English as a Lingua Franca Practices for Inclusive Multilingual Classrooms. V.N. Famalicão, Portugal: Húmus, 2021.
    Publicado
  6. Pereira, Ricardo. "Moving towards ELF-informed teaching in Portugal: A pedagogical plan of action". In Preparing English Language Teachers for Today’s Globalized World, 43-56. Lisboa: Húmus, 2018.
    Publicado
  7. Kurt, Yavuz; Cavalheiro, Lili; Pereira, Ricardo. "Studies on ELF-awareness in English language teacher education". In Research Trends in English Language Teacher Education and English Language Teaching: Évora. Évora, Portugal: Universidade de Évora, 2018.
    Publicado
  8. Pereira, Ricardo. "English language proficiency in higher education". In Anglo Saxonica, 199-216. Lisboa: CEAUL, 2012.
    Publicado
Edição de livro
  1. Cavalheiro, Lili; Guerra, Luís; Pereira, Ricardo. The Handbook to English as a Lingua Franca Practices for Inclusive Multilingual Classrooms. Edições Húmus and Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. 2021.
    10.51427/10451/50678
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2025/04/25 Multimodal Tools for Tackling Accentism in Multicultural EFL Classrooms 38th Annual APPI Conference - ELT in a Multimodal World
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Lisbon, Portugal)
2024/11/16 Practical implications of ELF awareness in TEFL and CLIL (Early Findings on EMI at the Polytechnic University of Leiria: The Role of ENRICH) 9th TEFL Conference - Innovation in English language education: Adapting pedagogies to meet modern challenges
Nova University Lisbon (Lisbon, Portugal)
2024/11/15 Promoting Equity by Addressing Accent Discrimination in Language - Diverse Educational Contexts 9th TEFL Conference - Innovation in English language education: Adapting pedagogies to meet modern challenges
Nova University Lisbon (Lisbon, Portugal)
2024/10/22 Culinary Connections RUN-EU 2.0 Institutional Visit
ESTM Peniche - Polytechnic University of Leiria (Peniche, Portugal)
2024/09 Exploring learners’ perceptions of accent discrimination and Global Englishes. 14th International Conference of English as a Lingua Franca
(Prague, República Checa)
2024/05/11 Counteracting accent discrimination in the EFL classroom 37th Annual APPI Conference - The Future of Education: EFL challenges
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Braga, Portugal)
2023/11/24 Towards self-directed researcher development for interculturality and equity: Results and outcomes of the EUREDIE project online study program The International Congress on Interculturality and Equity in Language Education
Istanbul Üniversitesi (Istanbul, Turquia)
2023/11/23 Interculturality in the Foreign Language Classroom in Portugal: Current (inter)national educational policies EUREDIE Congress 2023
Istanbul Üniversitesi (Istanbul, Turquia)
2023/06/15 Exploring WE/ELF teaching practices in multilingual classrooms IAWE 25 - World Englishes in a multilingual world
Stony Brook University (Stony Brook, Estados Unidos)
2023/01/01 An approach to interculturality through web-based materials 8th TEFL Virtual Conference Learning to communicate - communicating to learn
Nova University Lisbon (Lisboa, Portugal)
2022/12/13 From EFL to ELF-aware teaching through a Continuous Professional Development course Development of Transversal Comptencies: Current Educational Realities
Cyprus Teachers of English Association (CyTEA) (Limassol, Chipre)
2022/09/16 ICC through ICT: Adjusting the language teaching classroom Cercles 2022: The future of Language Education in an increasingly digital world
ISCAP Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
2022/05/14 Teachers' Practices and Beliefs in the Multilingual ELF-aware Classroom 35th Annual APPI (Associação Portuguesa de Professores de Inglês) Conference: Recovering Lost Learnings in EFL – What and How?
APPI (Associação Portuguesa de Professores de Inglês) (Braga, Portugal)
2022/05/10 Building Intercultural Communicative Competence: Operation Portugal RUN EU Institutional Visit
ESECS – Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2021/12/03 (Re)assessing teachers’ attitudes and practices for the multilingual ELF-aware classroom 1st International Conference on ELF-Aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms (ENRICH-2021)
Hellenic Open University (Grécia)
2021/07/17 Teachers as Agents of Change in the Multicultural Classroom 34th Annual APPI (Associação Portuguesa de Professores de Inglês) Conference: Teacher and Learner Agency
APPI (Associação Portuguesa de Professores de Inglês) (Portugal)
2021/06/07 A comparative perspective of intercultural activities in EFL textbooks in secondary education 1st International Conference on Foreign Language Learning
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. (Lisboa, Portugal)
2021/02/27 Portuguese teachers' awareness of ELF: insights from the ENRICH CPD course ELF DAY 5: ENRICHing Pedagogical Issues and Concerns in ELF Research
Universidade de Bogaziçi (Turquia)
2020/12/13 Fomenting ELF Communication in the Multilingual/Multicultural EYL Classroom Teachers and Teacher Educators: Education and Professional Development for Early Language Learning - TEdELL2020 Virtual
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas/CETAPS (Portugal)
2019/07/05 Portuguese learners' perceptions and awareness of ELF: Preliminary findings of an ERASMUS+ project (ENRICH) 12th International Conference of English as a Lingua Franca – ELF12
University of Antioquia (Medellin, Colômbia)
2019/06/21 Portuguese students' and teachers' perceptions and practices in multilingual classrooms 24th International Conference – International Association for World Englishes “World Englishes: Peripheries and Centres”
University of Limerick (Limerick, Irlanda)
2019/05/03 The challenges of teaching English in inclusive multilingual classrooms 33rd Annual APPI Conference, "Building Connections
APPI (Associação Portuguesa de Professores de Inglês) (Lisboa, Portugal)
2019/04/08 English as a Lingua Franca in Portugal and Turkey: A comparative analysis of ELF-aware activities in coursebooks International Language Teacher Education Research Group Conference
na International Language Teacher Education Research Group (ILTERG) (Antalya, Turquia)
2019/04/08 International perspectives of English language educators on English as a Lingua Franca International Language Teacher Education Research Group Conference
International Language Teacher Education Research Group (ILTERG) (Antalya, Turquia)
2018/11/09 Intercultural competence in the multicultural ELF classroom: teachers' perceptions and materials analysis 7th International Conference on Teaching English as a Foreign Language: Intercultural language education for increased European identity and cohesion
Nova University Lisbon (Lisboa, Portugal)
2018/07/04 Migration, ELF-awareness and ELT materials in Portugal ELF awareness, Migration and English Language Education: Sociolinguistic and Pedagogical Issues - 11th International Conference of English as a Lingua Franca
King's College London (Londres, Reino Unido)
2018/04/27 English as a Lingua Franca Awareness: An International Assessment of Teachers' Perceptions 39th Conference of the Portuguese Association of Anglo-American Studies – APEAA
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
2018/04/12 English as a Lingua Franca in the EFL classroom: raising instructional awareness Didlang 2018 International Conference on Foreign Language Didactics, Gateway for Foreign Language Didactics
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017/06/13 Identifying ELF-aware Teaching Practices in Portugal: A Preliminary Study 10th Anniversary Conference of English as a Lingua Franca
University of Helsinki (Helsínquia, Finlândia)
2017/04/20 English as a Lingua Franca: Helping teachers rethink ELT Seminário de Didática do Inglês
Núcleo de Estudos de Ensino da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2017/03/27 Portugal in the eyes of a 'foreigner': Food for thought III Exchange Programme for Students of Paralegal Studies (VIVES) and Solicitadoria (ESTG)
ESTG-Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2016/11/18 An ELF-oriented approach to teaching: English at school or English in the real world? 6th International Conference on Teaching English as a Foreign Language: Communication, Culture and Creativity in the ELT Classroom
Nova University Lisbon (Lisboa, Portugal)
2016/06/27 Embracing English as a Lingua Franca: Challenging the English language teaching in Portugal 09th International Conference of English as a Lingua Franca (ELF9)
Universidade de Lleida (Lleida, Espanha)
2013/09/04 English Language Proficiency in Higher Education: a Portuguese Case Study 6th International Conference of English as a Lingua Franca
University of Roma Tre (Roma, Itália)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2025/04/04 Promoting Creativity through the Exploration of Literary Texts in the Age of Technology
Arguente principal
Joana Martins Baptista (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2025/04/01 The impact of technological tools on students’ ability to write
Arguente principal
Joana Maria Calçada dos Santos (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2025/03/06 Utilização de recursos multimédia para o apuramento das competências da escrita e da oralidade, nas disciplinas de Português e de Inglês
Arguente
Vítor Esteves dos Santos (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2024/09/10 Literacias digitais no processo de ensino e aprendizagem da língua materna (Português) e língua estrangeira (Inglês)
Arguente
Gonçalo Miguel Palheta de Felgueiras (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/12/14 How the use of narratives in the EFL classroom can promote intercultural communicative competence
Arguente principal
Ana Sofia Rosmaninho Duarte da Silva (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/07/19 Promoção da consciência para a variação linguística nas aulas de língua materna e estrangeira
Arguente
Catarina Flor Duarte Rosa (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/07/06 The Use of Mobile Technology in the EFL Classroom: Promoting lexical Acquisition and Oral Interaction Skills
Arguente principal
Ana Rita Pedro Rodrigues (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2023/03/27 Building Understandings of Alterity Through Tech-based Intercultural Projects
Arguente principal
Cândida Manuela Neves Couto (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2021/04/23 Uso da narrativa multimodal como ferramenta pedagógica no ensino de inglês no 1.º CEB
Arguente principal
Aida Isabel Santos Pontes (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2020/04/17 A motivação educacional através do uso de jogos nas aulas de inglês no 1.º Ciclo do Ensino Básico
Arguente
Alexandra Carolina Pinto Oliveira (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2019/05/27 O desenvolvimento da interação oral na aula de Inglês do 1.º Ciclo do Ensino Básico
Arguente principal
Andreia Ascenso Rodrigues Alves (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2018/04/10 A aquisição de vocabulário através de histórias na aula do 1.º Ciclo do ensino básico
Arguente principal
Sandra Isabel Alves Campos Pólvora Ouro (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2025/02 - Atual Anglo Saxonica (2184-6006) Ubiquity Press

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2024/10 - 2024/11 Collaborative On-line International Learning (COIL) English as a Foreign Language Université Toulouse Capitole Institut Universitaire de Technologie de Rodez, França
2022/03 - 2023/03 Business Vocabulary in English Business Culture and Technology (Pós-Graduação) Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Portugal
2023 - 2023 Course 4: Changing Paradigms in Approaching Culture in the Language Classroom – Part I Erasmus+ EUREDIE Project Virtual Summer School Istanbul Üniversitesi-Cerrahpasa, Turquia
2021/03 - 2021/03 Defining English as a Lingua Franca Revisiting English Language Teaching in a time of change: the ELF perspective (Postgraduate Certificate) Università degli Studi Roma Tre Centro di Ateneo per lo Studio di Roma, Itália
2020/02 - 2020/06 ENRICH Continuous Professional Development Course ENRICH Continuous Professional Development Course (Outros) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2024/06/21 - 2024/06/21 Rapporteur at the Public Presentation and Discussion Session of Doctoral Thesis Projects in Linguistics. Thesis Project: "Accent Discrimination in Higher Education: Attitudes and Perceptions of Portuguese and English Accents" (Laura Melgão) Universidade de Évora, Portugal