???global.info.a_carregar???
Alexandra das Neves is an Integrated Researcher at the Research Centre for Languages, Literatures and Cultures (CLLC) and a Collaborating Researcher at the Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers (CIDTFF), both funded by the Foundation for Science and Technology, Portugal) . She concluded her PhD Degree in Foreign Language Didactics (specialization in German FL) at the University of Aveiro - Portugal, in 2011, with the thesis entitled “Images of Languages and Affect in scholar context. A study regarding German”. She has a postgraduation in Foreign Language Didactics and a degree in Teaching German and English. She also is a collaborating member of the Laboratory of Education in Languages (LabELing). She has published several papers in international indexed journals, international book chapters and books. Peer esteem indicators include speaker invitations, organisation of international conferences and seminars. She has co-coordinated a research project and participated as a researcher in 4 research projects (2 international; 2 national). She has been supervising Masters' dissertation in Foreign Language Didactics and Languages and Business Relations. She has been lecturing curricular units in the Department of Languages and Cultures (DLC) and the Department of Education and Psychology (DEP) of the University of Aveiro in the area of German language and Foreign Language Didactics, supervised school practice of English and German teachers in Portuguese Secondary Schools and has been involved in the organisation of several teacher education events aimed at teachers from basic schooling to higher education in Portugal and Germany. She has collaborated with the Ministry of Education in Hamburg, in the ambit of the curriculum and didactic approaches and materials regarding migrants’ and refugees schooling, specifically regarding the learning of German as Second Language. Her research interests include German studies, Didactic for German and English, Innovation in Higher Education Language Learning and the development of plurilingual and intercultural competences in higher education.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Alexandra Fidalgo das Neves

Nomes de citação

  • Neves, Alexandra
  • Schmidt, Alexandra
  • Das Neves
  • Fidalgo Schmidt, Alexandra

Identificadores de autor

Ciência ID
4B18-3A8F-B83F
ORCID iD
0000-0002-0652-0686

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Humanidades - Línguas e Literaturas
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Humanidades - Línguas e Literaturas
  • Humanidades - Línguas e Literaturas

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Alemão (Idioma materno)
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2020/09/30
Concluído
MBA in Human Ressources Management (Outros)
Especialização em Recursos Humanos
COGNOS AG, Portugal
19
2003/09/01 - 2011/12/15
Concluído
Didáctica (Doutoramento)
Especialização em Education / Foreign Language Didactics
Universidade de Aveiro, Portugal
"Images of languages and affect in scholar contexts. A study regarding German. Imagens das línguas e afectividade em contexto escolar. Um estudo sobre o Alemão" (TESE/DISSERTAÇÃO)
approved
2003/06
Concluído
Master in Didactics of Foreign Languages (Mestrado)
Especialização em Education / Foreign Language Didactics
Universidade de Aveiro, Portugal
17
2001/06/30
Concluído
Degree in Teaching of English and German (Licenciatura)
Especialização em English studies; German studies; Teaching English; Teaching German
Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal
16
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2025/03/19 - Atual Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/10/01 - Atual Investigador (Investigação) CLLC - Centro de Línguas, Literaturas e Culturas, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Línguas e Culturas, Portugal
2003/09/01 - 2007/08/31 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
2001/09/01 - 2002/08/31 Estagiário de Investigação (Investigação) Universidade de Coimbra - Faculdade de Letras, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/10/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universität Stuttgart, Alemanha
Universität Stuttgart, Alemanha
2024/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2020/10/01 - 2024/07/31 Leitor (Docente Universitário) Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal
2013/02/14 - 2016/01/31 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) G17 Fachhochschule Metalltechnik, Alemanha

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/10/01 - 2020/07/31 Director de Unidade Orgânica BS22 - Berufliche Schule Energietechnik, Alemanha
2016/02/01 - 2019/10/31 Coordinator of interscholar groups (Fachreferentin) HIBB - Hamburger Institut für Berufliche Bildung (Ministério de Educação Profissional de Hambrugo), Alemanha
HIBB - Hamburger Institut für Berufliche Bildung (Ministério de Educação Profissional de Hambrugo), Alemanha
2011/08/01 - 2013/02/28 Subdirector de Unidade Orgânica Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
Embaixada de Portugal em Berlim, Alemanha

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09/01 - 2019/11/30 Teacher Trainer (Referentin) Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung, Alemanha
2002/09/01 - 2003/08/31 Teacher (Secondary School) Escola Secundária com Terceiro Ciclo Dr. Celestino Gomes, Portugal
2000/09/01 - 2001/08/31 Teacher (Secondary School) Escola Secundária com Terceiro Ciclo Dr. Celestino Gomes, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2003/10/01 - 2007/09/30 Affect and images of languages regarding the teaching of German
SFRH/BD/13962/2003
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2015/09/01 - 2018/08/31 Koinos - European Portfolio of Plurilingual Practices
Participante convidada
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
European Commission
Concluído
2011/09/01 - 2013/08/31 Images of (the learning of) Portuguese abroad / The Plurilingualism of lusodescendant children in Germany
sem referência
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Concluído
2007/10/01 - 2010/12/30 Línguas e Educação: construir e partilhar a formação
PTDC/CED/68813/2006
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2006/10/16 - 2008/06/30 Didáctica de Línguas: um estudo meta-analítico da investigação em Portugal
POCI/CED/59777/2004
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2003/09/01 - 2006/08/31 Images of languages in the intercultural communicatinon: contributions for the development of the plurilingual competence
POCTI/CED/45494/2002
Investigador
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2025/01/01 - Atual Creative Learning for Boosting Bio-Economy within HEIs’ Curricula - CL4BIO / 2022-1-PL01-KA220-HED-00087008
Bolseiro de Cientista Convidado
Em curso
2019/09/01 - Atual LoCALL Projet / ID 2019-1-DE03-KA201-060024
Bolseiro de Integração na Investigação
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Commission Européenne Représentation au Luxembourg
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Alexandra Fidalgo das Neves. "“THIS WAS AN ADVENTURE!” – DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE WITH FOREIGN LANGUAGE LEARNERS AT THE UNIVERSITY THROUGH COLLABORATIVE PROJECT WORK". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.0054
  2. Neves, Alexandra. "Desenvolver a Competência Intercultural com alunos universitários a estudar Alemão". Trabalho apresentado em Turling – Jornadas de Línguas e Turismo 2023, Leiria, 2023.
    Publicado
  3. Lourenço, Mónica; Melo-Pfeifer, Sílvia; Neves, Alexandra das; Andrade, Ana Isabel; Simões, Ana Raquel; Batista, Bruna; Martins, Filomena; et al. "The LoCALL App: learning to “read” the world while playing with linguistic landscapes". 2021.
  4. Neves, Alexandra das; Lourenço, Mónica; Marques, Margarida M.; Pombo, Lúcia; Siemushyna, Maria. "Exploring Linguistic Landscapes with the LoCALL App: Part 2: A Hands on APProach". 2021.
  5. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Imagens do Português Língua Herança de alunos luso-descendentes na Alemanha". Trabalho apresentado em Ensino de Português Língua de Herança e Português Língua Estrangeira: divergências e convergências, Stockholm, 2013.
    Publicado
  6. Neves, Alexandra. "Schwierig, hässlich und Würstchen: Das Image der deutschen Sprache an Schulen in Portugal". Trabalho apresentado em Fremdsprache Deutsch Europäisch. Neue Wege zum Fremdsprachenlernen mit DaF-Netzwerk., Budapest, 2006.
    Publicado
  7. Neves, Alexandra; Araújo e Sá, Helena. "Difícil, feia e esquisita”: a cristalização de um discurso escolar sobre o Alemão". Trabalho apresentado em Endipe, Pernambuco, 2006.
    Publicado
  8. Neves, Alexandra. "Deutsch lernen, einfach super!!! – À procura da “felicidade pedagógica” em língua alemã no contexto educativo português". Trabalho apresentado em II Encontro Nacional da SPDLL - Didáctica e Utopia: resistências, 2004.
    Publicado
Artigo em jornal
  1. Neves, Alexandra; Estima, Ana. "As histórias que nos unem: escrita criativa e diversidade linguística", Diário de Aveiro, 2024
Artigo em revista
  1. Neves, Alexandra; Estima, Ana. "Do marketing às línguas: a arte da escrita criativa". Diário de Aveiro (2024):
    Publicado
  2. Alexandra das Neves; Alexandra Das Neves; Neves, Alexandra. "COLLABORATIVE PRODUCTION OF PODCASTS AND OTHER INNOVATIVE APPROACHES TO GERMAN FL AT THE UNIVERSITY". INTED2022 Proceedings (2022): http://dx.doi.org/10.21125/inted.2022.1355.
    10.21125/inted.2022.1355
Capítulo de livro
  1. Neves, Alexandra; Bandt, Elena. "Plurilinguale Einflüsse bei portugiesischsprachigen DaF-Lernenden als Chance zur Förderung des Sprachbewusstseins". In Forum Junge Romanistik. Hamburg, Alemanha, 2025.
    No prelo
  2. Neves, Alexandra. "Enhancing Intercultural Competence among Beginning German Language Learners in Higher Education". In Language and Intercultural Communication. 2025.
    Aceite para publicação
  3. Neves, Alexandra; Bracker, Philip; Guimarães, Joana. "Adapting MAIN to European Portuguese". Alemanha, 2025.
    Aceite para publicação
  4. Neves, Alexandra. ""Being able to communicate with the world"! - Representations of adult learners towards Languages and Plurilinguism". In Champs didactiques plurilingues. Peter Lang, 2025.
    No prelo
  5. Neves, Alexandra. "Ecos da Liberdade: a receção da Nelkenrevolution na Alemanha". In As Cores de Abril, 173-212. Aveiro, Portugal: Editora da Universidade de Aveiro, 2024.
    Publicado
  6. Marques, M.M.; Lourenço, M.; Pombo, L.; das Neves, A.; Laranjeiro, D.; Martins, F.. "The LoCALL App: A Mobile Tool to promote from and About Linguistic Landscapes". In Multilingual Teaching and Learning Inside and Beyond the Classroom, editado por S{\'{\i, 139-162. Springer International Publishing, 2023.
    10.1007/978-3-031-22867-4
  7. Alexandra das Neves; Maria Helena Araújo e Sá; Susana Ambrósio. "Dinâmicas de (investig)ação em contextos de promoção da língua portuguesa". In O plurilinguismo de crianc¸as lusodescendentes na Alemanha: um olhar sobre as suas representac¸o~es do Portugue^s como Li´ngua de Heranc¸a. Portugal: UA Editora, 2021.
    10.48528/712J-6D94
  8. Neves, Alexandra. "O Plurilinguismo de crianças lusodescendentes na Alemanha: um olhar sobre as suas representações do Português como Língua de Herança". In Dinâmicas de (investig)ação em contextos de promoção da língua portuguesa: A presença do CIDTFF na rede Camões, Cadernos DidáticosI.P. Educação e Formação, 83-102. Aveiro, Portugal: Editora da Universidade de Aveiro, 2021.
    Publicado
  9. Neves, Alexandra. "Imagens das Línguas numa comunidade escolar: diferentes públicos, um instrumento de diagnose – inquérito por questionário". In Imagens das línguas em contextos de educação e formação: itinerários da investigação. Cadernos do LALE. Aveiro, Portugal: Editora da Universidade de Aveiro, 2020.
    Publicado
  10. Melo-Pfeifer, S.; Schmidt, A.F.; Melo-Pfeifer, Sílvia; Fidalgo Schmidt, Alexandra. "Integration as Portrayed in Visual Narratives by Young Refugees in Germany". In Visualising Multilingual Lives, 59-72. Equador: Multilingual Matters, 2019.
    Publicado • 10.21832/9781788922616-008
  11. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Portuguese and German Repertoires Perceived by Portuguese Speaking Children in Germany: A Tale of Two Continua". In Journal of Multilingual Education, 13-36. 2018.
    Publicado
  12. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Português Língua de Herança na Alemanha: Imagens dos Professores e da Comunidade Portuguesa. Implicações Pedagógico-Didáticas". In Didática do Português Língua de Herança.. Portugal: LIDEL, 2016.
    Publicado
  13. Araújo e Sá, Maria Helena; Melo-Pfeifer, Sílvia; Schmidt, Alexandra; Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia; Araújo e Sá, H.. "Imagens das línguas na comunicação intercultural: a língua alemã vista por alunos portugueses". In Pontes por Construir. Portugal e Alemanha. Berlin, Portugal: Bairro dos Livros, 2015.
    Publicado
  14. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Représentations croisées de la communauté portugaise, des enseignants et des apprenants de portugais langue d’origine en Allemagne. Enjeux et perspectives didactiques.". In Langues, cultures et pratiques en contexte: interrogations didactiques.. Paris, França: Riveneuve, 2014.
    Publicado
  15. Neves, Alexandra. "‘Desenha-te a falar as línguas que conheces’: imagens de crianças luso(fono)descendentes na Alemanha acerca da sua Competência Plurilingue". In A diversidade linguística nos discursos e nas práticas de educação e formação.. Aveiro, Portugal: Editora da Universidade de Aveiro, 2014.
    Publicado
  16. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "“Dessine-moi tes langues et je te dirais qui tu es : ler apport des enfants lusodescendants au portuguais comme Langue-culture d’Orinige em Allemagne”". In Recherches en didactique des langues: apprendre les langues autremen. ACEDLE, 2013.
    Publicado
  17. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia; Alexandra das Neves; Silvia Melo Pfeifer; Alexandra Schmidt; Pfeifer, S.M.; Schmidt, A.. "Linking “Heritage Language” education and plurilingual repertoires development: evidences from drawings of Portuguese pupils in Germany". In Educational Studies in Language and Literature. International Association for Research in L1 Education (ARLE), 2012.
    Publicado • 10.17239/l1esll-2012.02.11
  18. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Heritage Language Acquisition and Social Representations: a multilingual approach to Portuguese Heritage Language Classes in Germany". In SAGE – International Journal of Bilingualism. 2012.
    Publicado
  19. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia. "Les Langues-Cultures d’Origine dans le contexte des approches plurielles en Didactique des Langues: le rapport des enfants lusodescendants au portugais comme Langue-Culture d’Origine en Allemagne.". In Recherches en didactique des langues: apprendre les langues autrement. França, 2012.
    Publicado
  20. Neves, Alexandra; Araújo e Sá, Helena. "The Awareness of Language Prestige: the representations of a Portuguese school community on “important” languages”". In Conscience du plurilinguisme. Rennes, França: Presses Universitaires de Rennes, 2006.
    Publicado
Livro
  1. Neves, Alexandra. As histórias que nos unem: escrita criativa e diversidade linguística. Aveiro: Editora da Universidade de Aveiro. 2024.
    Publicado • Editor
  2. Das Neves. Além das palavras: experiências multiculturais através das línguas. Aveiro: Editora da Universidade de Aveiro. 2024.
    Publicado • Editor
  3. Alexandra das Neves; Nicolas Neef. A literatura e a vida: reflexões dos estudantes no ensino superior. UA Editora. 2023.
    10.48528/WY0E-BD49
  4. Alexandra das Neves; Nicolas Neef; Pia Mastrangelo; Neves, Alexandra das (coord.); Neef, Nicolas (coord.); Mastrangelo, Pia (coord.). A Migração nos olhares plurilingues dos estudantes. Portugal: UA Editora. 2022.
    10.48528/97D0-8833
  5. Alexandra das Neves; Lisa Marie (coord.) Brinkmann; Sarah (coord.) McMonagle; Sílvia (coord.) Melo-Pfeifer. Guidelines for introducing linguistic landscapes in (foreign) language learning and teacher education. Universität Hamburg. 2022.
    10.25592/UHHFDM.10241
  6. Neves, Alexandra; Melo-Pfeifer, Sílvia; Pinto, Susana; Lourenço, Mónica; Araújo e Sá, Helena; Faneca, Rosa Maria; Simões, Ana Raquel. Orientações para a integração de paisagens linguísticas na aprendizagem de línguas (estrangeiras) e na formação de professores. Hamburg, Alemanha: University Hamburg. 2022.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Neves, Alexandra. "Desenvolver a Competência Intercultural com alunos universitários a estudar Alemão". Trabalho apresentado em Turling ¿ Jornadas de Línguas e Turismo 2023, Leiria, 2023.
    Publicado
Revisão de livro
  1. Araújo e Sá, Helena. "Línguas e culturas nos discursos educativos: revisões da literatura no âmbito da educação plurilingue e intercultural.". Revisão de Línguas e culturas nos discursos educativos: revisões da literatura no âmbito da educação plurilingue e intercultural (2022): https://ria.ua.pt/handle/10773/33227.
    Publicado
  2. Neves, Alexandra. "Language and Learning in Multilingual Classrooms. A practical approach". Revisão de Language and Learning in Multilingual Classrooms. A practical approach (2012):
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Neves, Alexandra. "Imagens das línguas em contextos de educação e formação: itinerários da investigação". Doutoramento, Universidade de Aveiro, 2015. http://hdl.handle.net/10773/27362.
  2. Schmidt, Alexandra Fidalgo das Neves Montalvão. "Imagens das línguas e afectividade em contexto escolar". Doutoramento, 2011. http://hdl.handle.net/10773/7300.
Tradução
  1. Neves, Alexandra. Fundamentos e quadros de referência. Materiais para o ensino da língua de herança. Suiça: IPE - International Projects in Education. 2016.
  2. Neves, Alexandra. Desenvolver a escrita na língua primeira. Materiais para o ensino da língua de herança. Propostas didáticas.. Suiça: LIDEL. 2016.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/12/02 Integrating social action towards linguistic and cultural diversity in initial teacher education curricula 2024 SRHE International Research Conference, Higher Education: A Place for Activism and Resistance?
Society for Research into Higher Education (Online, Reino Unido)
2024/07/08 Eventos Interdisciplinares como Inovação Pedagógica / Interdisciplinary events as pedagogical innovation 10.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior.
University Porto (Porto, Portugal)
2024/07/03 Interculturalidade e ensino da Língua Alemã: estratégias de mediação intercultural / Interculturality and Teaching German: strategies for intercultural mediation Perpetuum Mobile
University Aveiro Centre for Languages, Literature and Culture (Aveiro, Portugal)
2024/06/26 Explorando Sinergias: Eventos Interdisciplinares na Universidade de Aveiro / Exploring Sinergies at the University of Aveiro Forum de Ensino e Aprendizagem UA
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2024/06/23 Please, make mistakes! - The use of linguistic errors in written productions as a chance to improve Plurilingual Language Awareness in HE German Foreign Language Learning International Conference on Humanities, Education, and Social Sciences.
University Prague (Prague, República Checa)
2024/06/07 Bist du gut?” – Didaktisierungsvorschläge zum konstruktiven Umgang mit (transferbedingten) Fehlern und Förderung interkulturellen Sprachbewusstseins / Are You Good?" – Didactic Suggestions for Constructively Addressing (Transfer-Related) Errors and Promoting Intercultural Language Awareness GETVICO
Goethe Institut (Online, Alemanha)
2024/06/06 „Bist du gut?“ - Transferbedingte Phänomene portugiesischer DaF-Studierender als Chance für die Entwicklung von interkulturellem Sprachbewusstsein / Are You Good?" - Transfer-Related Phenomena Among Portuguese Students of German as a Foreign Language as an Opportunity for Developing Intercultural Language Awareness 2. Wissenschaftliches Symposium – Lehren und Lernen der deutschen Sprache in den CPLP-Ländern
University of S. Tome (Maputo, Moçambique)
2024/05/17 Ich lieben studieren Deutsch - As influências plurilingues dos alunos portugueses na aquisição do alemão como língua estrangeira / I loves to learn German - The Plurilingual Influences of Portuguese Students in Acquiring German as a Foreign Language II. Encontro de Jovens Investigadores na Germanística
Univerisity of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2024/04/11 Ensino da língua segunda a migrantes com background de fuga: estratégias para a inclusão e a valorização dos seus repertórios plurilingues e multiculturais / Teaching the Second Language to Migrants with a Refugee Background: Strategies for Inclusion and Valuing Their Plurilingual and Multicultural Repertoires Flashcourse
Centro Inovação Pedagógica do Politécnico Porto (Porto, Portugal)
2024/04/11 Teaching a Second Language to Migrants with Refugee Backgrounds: Strategies for Inclusion and Valuing Their Plurilingual and Multicultural Repertoires Flashcourse
Centro Inovação Pedagógica do Politécnico Porto (Porto, Portugal)
2024/03/22 Plurilinguale Einflüsse bei portugiesischsprachigen DaF-Lernenden als Chance zur Förderung des mehrsprachigen Sprachbewusstseins / Plurilingual Influences Among Portuguese-Speaking Learners of German as a Foreign Language as an Opportunity to Promote Multilingual Language Awareness Forum Junge Romanistik 2024: Kritische Perspektiven in der Romanistik
University of Hamburg (Hamburg, Alemanha)
2024/03/02 Ideen, Tipps und Tricks zur Förderung der Kreativität im und für den DaF-Unterricht / Ideas, Tips and Tricks for Developing Creativity in German Language Class 18. Congress APPA (Associação Portuguesa Professores Alemão / Portuguese Association for German Teachers)
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2024/03/02 Ideas, Tips, and Tricks for Promoting Creativity in and for German as a Foreign Language Teaching 18th congress Portuguese Association of German Teachers
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2023/07/03 This was an adventure!” – Developing Intercultural Competence with German language learners at the University through collaborative project work EDULEARN
University of Maiorca (Maiorca, Espanha)
2023/06/30 Plurilingual Voices on Migration – a collaborative project with students and professors for developing plurilingual education in Higher Education EDILIC
University of Copenhagen (Copenhagen, Dinamarca)
2023/06/27 “Era uma vez... – só que não! “Uma abordagem diferente aos Contos de Grimm no ensino de Alemão na Universidade Fórum de Ensino e Aprendizagem@UA
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2023/05/12 Desenvolver a Competência Intercultural com alunos universitários a estudar Alemão Turling ¿ Jornadas de Línguas e Turismo 2023
Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2023/03/03 Digitale Tools und Ressourcen didaktisch sinnvoll in den DaF-Unterricht einbauen – wie geht das? Jornadas da APPA,
Escola Quarteira (Quarteira, Portugal)
2022/09/09 “’Fun facts about German’ plurilingual podcasts to reconstruct stereotyped images towards the German language and culture” IALIC
University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
2022/09/04 Bridging linguistic landscapes and mobile learning with the LoCALL App: a case study of in-service teacher professional development ECER
European Education Research Association (Athens, Grécia)
2022/08/20 “Das bin ich” – Selbstwahrnehmung der weiterentwickelten Kompetenzen bei Hochschul-DaF-Lernern während eines kollaborativen Padlet-Projekts auf A1-Niveau im Hybridunterricht Internationale Deutschlehrertagung
University of Vienna (Vienna, Áustria)
2022/07/20 Jornal Plurilingue DLC: um projeto interdisciplinar e interativo / Teaching & Learning Forum@UA
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2022/03/07 Collaborative Production of Podcasts and other innovative approaches to German FL at the University INTED
University of Barcelona (Barcelona, Espanha)
2021/12/03 From Problems to solutions – “Das bin ich” – Project work with German FL university students on A1 level Aprolínguas
University of Algarve (Faro, Portugal)
2021/12/03 Being able to communicate with the world” – Images and opinions of adult German FL learners on multilingual competence in professional life Multilingualism in professional life – manifestations, management
University of Verona (Verona, Itália)
2018/11/23 Imagens das línguas e educação Jornadas do Lale
University of Aveiro / CIDTFF (Aveiro, Portugal)
2018/03/30 Muttersprache erlaubt? Ideen zum mehrsprachigen Ansatz im DaZ-Unterricht mit neu zugwanderten Schülern und Schülerinnen im Bildungsgang AvM-Dual in Hamburg. [ Jornadas de KOINOS – Portfólio Europeu de Práticas Plurilingues de Literacia
University of Hamburg (Hamburg, Alemanha)
2016/06/06 A dimensão afetiva na aprendizagem de línguas “Enseigner une langue: la gestion de répertoires et d’attachements affectifs”.
University of Genèbre (Genebre, Suiça)
2016/03/10 “Faz-me um desenho e eu compreendo (melhor) quem tu és”: a utilização de desenhos em aulas de Alemão e de Inglês com alunos refugiados na Alemanha. Seminário sobre Ensino a Migrantes na Alemanha
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
2016/03/10 Aulas de línguas com alunos refugiados na Alemanha: características e desafios. Seminário para Investigadores do CIDTFF
CIDTFF & University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2015/12/14 Lugares Comuns de Ana Luísa Amaral Poemas das Portuguesas: a voz e a alma das poetas lusas na memória das mulheres emigrantes portuguesas em Hamburgo
Camões IP (Hamburg, Alemanha)
2013/09/13 A Língua Portuguesa na atualidade: um olhar multicultural sobre a Lusofonia”. Comemorações do Dia Internacional da Língua Portuguesa Imagens do Português Língua de Herança na Alemanha
Embassy of Portugal in Berlin (Berlin, Alemanha)
2013/04/13 Formação de Professores de Português Língua de Herança – da investigação à intervenção ou retalhos da vida de um projeto III SIELP – Simpósio Internacional de Ensino da Língua Portuguesa
Escola Superior de Educação de Santarém (Santarém, Portugal)
2013/04/12 Imagens do (Ensino) Português no Estrangeiro: da investigação à formação de professores de Português Língua de Herança. Comunicação III Encontro Internacional do Português – Ensinar e aprender Português num mundo plural
University of Hamburg (Hamburg, Alemanha)
2013/03/25 Qual o perfil sociolinguístico das crianças lusodescendentes na Alemanha? – Implicações pedagógico-didáticas” II Congresso de Formação de Professores de Português na Alemanha, Representações e estereótipos no ensino-aprendizagem de línguas
Camões IP (Stuttgart, Alemanha)
2013/03/02 Cross-linguistic influence in Portuguese Heritage Learner acquisition in Germany CROSSLING: Language Contacts at the Crossroads of Disciplines
University of Joensuu (Joensuu, Finlândia)
2012/12/02 That Word seems like a train!” – images of Portuguese learners towards the German (foreign) language and their affective relationship with it IALIC, Intercultural Dialogue: Current Challenges / Future Directions
University of Durham (Durham, Equador)
2012/11/30 Teaching and learning a heritage language: multilingual and intercultural issues. Images of Portuguese as Heritage Language IALIC, Intercultural Dialogue: Current Challenges / Future Directions
University of Durham (Durham, Reino Unido)
2012/09/12 Língua Materna, Língua de Herança ou Língua Estrangeira? Um olhar sobre as representações da Língua Portuguesa em alunos luso-descendentes na Alemanha Jornadas Pedagógicas de Português de Estocolmo
University of Stockholm (Stockholm, Suécia)
2012/09/09 Malprojekt portugiesischstämmiger Kinder in Deutschland Vom Drama, eine große / eine kleine Sprache zu sprechen
Comissão Europeia (Berlin, Alemanha)
2012/07/16 “Desenha-te a falar as línguas que conheces”: imagens de crianças luso(fono)descendentes na Alemanha EDILIC
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2012/06/20 Représentations croisées de la communauté portugaise, des enseignants et des apprenants de Portugais Langue d’Origine. Enjeux et perspectives didactiques Colloque International DILTEC : « Langages – Cultures – Sociétés : interrogations didactiques
University Paris - Sorbonne (Paris, França)
2012/06/09 Dessine-moi tes langues et je te dirai qui tu es": le rapport des enfants lusodescendants au portugais comme Langue-Culture d'Origine en Allemagne ACÈDLE
University de Nantes (Nantes, França)
2012/06/04 “Ecologia” e “desenvolvimento sustentável” nos discursos de promoção do plurilinguismo e do multiculturalismo: perspetivas a partir de desenhos de crianças lusofonodescentes na Alemanha DASP „ambiENTES – Umweltfragen in der portugiesischensprachigen Welt“,
University of Cologne (Cologne, Alemanha)
2012/04/25 Eu falo português em casa” – Quando as crianças representam o seu plurilinguismo Herkunftssprachlicher Unterricht Portuguiesisch – Lernen und Unterrichten in heterogenen Gruppen. Vom Problem zur Bereicherung – Didaktisch-methodische Gestaltung zwischen Wahrnehmung und Praxis
Camões IP (Weilburg, Alemanha)
2012/03/21 Images of Languages: a portrait drawn by a school community Vers le Plurilinguise? 20 ans après
University of Nantes (Nantes, França)
2012/03/07 Social representations of primary school Portuguese Heritage Language pupils regarding their multilingualism. A case study in Germany Jahrestagung der DGfS - Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (AG 6: Unvollständiger Erstspracherwerb: Heritage Sprecher im In- und Ausland)
University of Frankrfurt (Frankfurt, Alemanha)
2006/09/20 Baton, caviar e Tintin – o perfil das línguas na voz dos alunos Semana Das Línguas
Secondary School Albergaria-a-Velha (Albergaria-a-Velha, Portugal)
2006/07/10 The affective dimension in third language acquisition: a study on German (FL) in Portugal Fifth International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism
University of Stirling (Stirling, Reino Unido)
2006/07/10 Language Awareness and Images towards Foreign Languages: the view of a Portuguese school community on ‘important’ languages 5th International Congress ALA
University of Le Mans (Le Mans, França)
2005/11/12 Schwierig, hässlich und Würstchen“: Das Image der deutschen Sprache an Schulen in Portugal Lektorentreffen DaF
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2005/09/08 DaF-Krise in Portugal: Wie steht sie mit den Fremdsprachen-Images an den Schulen in Beziehung? 2. Internationale Jahreskonferenz und Comenius-Kontaktbörse des DaF-Südost-Netzwerks
University of Budapest (Budapest, Hungria)
2005/08/05 Difícil, feia e esquisita”: a cristalização de um discurso escolar sobre o Alemão XIII ENDIPE
University of Pernambuco (Pernambuco, Brasil)
2005/05/10 A dimensão Afectiva no processo de ensino-aprendizagem das Línguas Estrangeiras: um estudo no contexto das aulas de Alemão no ensino secundário português Educação em Línguas em Contexto Escolar: Algumas investigações em curso
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2004/09/20 The affective dimension in foreign language learning: a study within the context of German lessons in the Portuguese Secondary School System ECER
University of Creta (Creta, Grécia)
2004/05/13 Deutsch lernen, einfach super!!! – À procura da “felicidade pedagógica” em língua alemã no contexto educativo português ”, II Encontro Nacional da SPDLL -Didáctica e Utopia: resistência
University of Algarve (Faro, Portugal)
2002/11/18 “Collaborative production of bilingual podcasts as a means to create positive language learning experiences with German FL university students ACÈDLE
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2024/01/29 - Atual THE DEVELOPMENT OF LINGUISTIC AWARENESS IN LEARNING GERMAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE PRODUCTIVE HANDLING OF ERRORS MADE BY PORTUGUESE STUDENTS IN THE TRANSLATION PROCESS FROM PORTUGUESE TO GERMAN AND FROM GERMAN TO PORTUGUESE / O DESENVOLVIMENTO DA CONSCIÊNCIA LINGUÍSTICA NA APRENDIZAGEM DE ALEMÃO COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: O TRATAMENTO PRODUTIVO DOS ERROS COMETIDOS PELOS ESTUDANTES PORTUGUESES NO PROCESSO DE TRADUÇÃO DO PORTUGUÊS PARA O ALEMÃO E DO ALEMÃO PARA O PORTUGUÊS
Coorientador
Foreign Language Didactics (Doutoramento)
Universidade Aberta, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2023/09/01 - 2024/11/26 Educação para a Sustentabilidade em aula de Alemão: um estudo no âmbito do ensino secundário em Portugal
Orientador de Célia Maria Mendes Morgado
Mestrado em Ensino de Inglês e de Língua Estrangeira no 3o Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, na Especialidade de Alemão Ou Francês Ou Espanhol (2o Ciclo) (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2022/09/01 - 2023/10/15 A importância da competência de comunicação intercultural nos negócios: relatório de estágio na Valmet
Orientador de Joana Oliveira
Master in Languages and Business Relations (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2012/09/25 - Atual The Plurilinguism of Portuguese children in Germany (2012/09/25 - 2012/09/28)
Exposição (Coorganizador)
Aalborg Universitet Institut for Arkitektur Design og Medieteknologi, Dinamarca

Freie Universität Berlin Fachbereich Geschichts- und Kulturwissenschaften, Alemanha
2024/12/18 - 2024/12/18 Línguas e Aprendizagens - Perspetivas Interdisciplinares / Languages and Acquisitions - Interdisciplinary perspectives (2024/12/18 - 2024/12/18)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal
2024/11/25 - 2024/11/27 Workshop "Development of Intercultural Competence in Language Learning" (2024/11/25 - 2024/11/27)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2024/11/23 - 2024/11/25 Workshop on Developing Intercultural Competence in Portuguese as Heritage Language Education (2024/11/23 - 2024/11/25)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2024/05/17 - 2024/05/17 II. Encontro de Jovens Investigadores na Germanística / II. Nachwuchstreffen Germanistik / II. Meeting of Young Researcher in German Studies (2024/05/17 - 2024/05/17)
Congresso (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Centro de Línguas Literaturas e Culturas, Portugal
2023/06/14 - 2023/06/16 Member of organizing teach & chair of two sessions (bloco 1B e 2B), SILAPP, I. Simpósio Internacional de Língua Alemã nos Países de Língua Oficial Portuguesa (2023/06/14 - 2023/06/16) Universidade São Tomé e Príncipe, Angola
2023/05/04 - 2023/05/04 Organization of a seminar on "The plurilingual and intercultural competence in the business world" (2023/05/04 - 2023/05/04)
Seminário (Coorganizador)
Universidade de Aveiro, Portugal

CLLC - Centro de Línguas, Literaturas e Culturas, Portugal
2022/02/22 - 2022/02/22 Organization of the workshop "Creative writing in language learning" (2022/02/22 - 2023/02/22)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal

CLLC - Centro de Línguas, Literaturas e Culturas, Portugal
2022/02/16 - 2022/02/18 Member of the organization of the event "Educating for the challenges of the XXI. century" (2022/02/16 - 2022/02/18)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021/01/18 - 2021/01/22 Member of organization of the training week "LoCALL Training Week" (2021/01/18 - 2021/01/22)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/08/08 - 2019/08/09 Organization of the seminar "Individualized classes with migrants" (2019/08/08 - 2019/09/09)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
BS22 - Berufliche Schule Energietechnik, Alemanha
2018/08/14 - 2018/08/14 Team of the organization of the "Fachtag HIBB AvM-Dual: Deutsch lernen in Betrieb und Schule" - Congress HIBB AvM-Dual: Learning German at school and in companies" (2018/08/14 - 2018/08/14)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
HIBB - Hamburger Institut für Berufliche Bildung (Ministério de Educação Profissional de Hambrugo), Alemanha
2018/08/14 - 2018/08/14 Organization and chair of the event "Sicht der Betriebe" - The perspective of companies (2018/08/14 - 2018/08/14)
Mesa-redonda (Membro da Comissão Organizadora)
HIBB - Hamburger Institut für Berufliche Bildung (Ministério de Educação Profissional de Hambrugo), Alemanha
2018/01/28 - 2018/01/28 Organization of the seminar "Where do we stand? Where do we want to go to?" (2018/01/28 - 2018/01/28)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
BS22 - Berufliche Schule Energietechnik, Alemanha
2012/04/22 - 2012/04/25 Organization of the event "Herkunftssprachlicher Unterricht portugiesisch – Lernen und Unterrichten in heterogenen Gruppen – vom Problem zur Bereicherung – Didaktisch-methodische Gestaltung zwischen Wahrnehmung und Praxis" (2012/04/22 - 2012/04/25)
Seminário (Coorganizador)
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/05/14 - 2024/05/16 Opening lecture of the Paniberic Symposium on Learning to teach German (DLL - Deutsch lehren lernen), Goethe Institut. Title: Zwischen Sprachpolitik und curricularen Spannungen an Schulen: Herausforderungen der DaF-Lehrkräfte-Ausbildung / Between Language Policy and Curricular Tensions in Schools: Challenges in Training Teachers of German as a Foreign Language
Simpósio
Paniberisches Symposium DLL
Goethe Institut Portugal, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2024/09/20 A canção enquanto fator potencializador para a consciencialização de pronúncia em sala de aula de língua estrangeira
Arguente principal
Ana Catarina Gomes Afonso Neto (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
2022/11/09 Imagens da língua e do povo alemão por alunos portugueses do ensino secundário
Arguente
Glória Cristina Belas de Jesus Vieira Silva (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2020/05/21 - 2020/05/22 Heritage Language Around the World (HLAW) Centro de Linguística da Universidade de Lisboa
2012/04/22 - 2012/04/25 Herkunftssprachlicher Unterricht portugiesisch – Lernen und Unterrichten in heterogenen Gruppen – vom Problem zur Bereicherung – Didaktisch-methodische Gestaltung zwischen Wahrnehmung und Praxis Camões IP

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2023/04/13 Interview for the Newsletter "Pegagogical Innovation" of the University of Aveiro, regarding the project that received a distinction. Newsletter "Innovação Pedagógica"

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2013/11/09 - Atual Portuguese in Hamburg Documentary about Portuguese living in Hamburg

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2022/01/01 - Atual APPA - Associação de Professores Portugueses de Alemão

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/09/01 - Atual Programm of Tutoring / Programa de Tutoria Several groups of 1st Year University students
Distinções

Outra distinção

2023 2th place in Incentive for Projects of Pedagogical Innovation
Universidade de Aveiro, Portugal
2023 4th place of Award for Pedagogical Innovation
Universidade de Aveiro, Portugal
2022 European Language Label (2nd place)
Commission Européenne Représentation au Luxembourg, Luxemburgo