???global.info.a_carregar???
Márcia Alexandra Leardine completed her Bachelor's degree in Pedagogy on December 18, 1993, at the University São Francisco. She is currently pursuing a Ph.D. in the Doctoral Program in Education at the University of Aveiro since October 16, 2018. She serves as a researcher at the University of Aveiro and is also a researcher at the State University of Campinas. Márcia has published 3 articles in specialized journals, authored 6 book chapters, and written 2 books. She has participated in 3 events, received 1 award and/or honors. Additionally, she has been involved as a Ph.D. Fellow in 1 project and as a researcher in 1 project. Her work focuses on Social Sciences with an emphasis on Education, Social Sciences with an emphasis on Education with a focus on General Education, and Social Sciences with an emphasis on Education. In her professional activities, she has collaborated with 12 partners in co-authoring scientific papers. The most frequent terms in her Curriculum Vitae related to scientific, technological, and artistic-cultural production include: Pedagogical Coordination, Collective Work, Continuing Education, Teacher Narratives, Interculturality, Multiculturalism, Intercultural Understanding, Intergenerational Program, Continuing Teacher Education, Teacher Learning and Professional Development, Cultural and Linguistic Diversity
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Marcia Alexandra Leardine

Nomes de citação

  • Leardine, M. A

Identificadores de autor

Ciência ID
3E1D-9877-00F5
ORCID iD
0000-0002-2341-2134
LattesiD
http://lattes.cnpq.br/4650850568197653
Researcher Id
U-8443-2018

Telefones

Telemóvel
  • 912941963 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2018/10/16 - 2024/10/16
Em curso
Doctoral Program in Education (Doutoramento)
Especialização em Didáctica e Desenvolvimento Curricular
Universidade de Aveiro, Portugal
1991/02/06 - 1993/12/18
Concluído
Pedagogy (Licence)
Especialização em Education and School Administration
Universidade São Francisco, Brasil
18
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/10/16 - Atual Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/01/23 - 2015/06/30 Professor Associado (Docente Universitário) Centro Universitário Anhangüera, Brasil

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/07/25 - 2018/05/31 Director de Unidade Orgânica Fundação Bradesco, Brasil
2005/01/21 - 2013/06/20 Director de Unidade Orgânica Fundação Antonio Antonieta Cintra Gordinho ( Faacg), Brasil
1997/01/18 - 2003/12/21 Professora Pontifícia Universidade Católica de Campinas- Colégio de Aplicação Pio XII, Brasil
2002/03/03 - 2003/02/27 Coordenadora Pedagógica Secretaria Municipal de Educação de Valinhos, Brasil
1997/04/03 - 1998/02/27 Professora Secretaria Municipal de Educação de Morungaba, Brasil
1994/03/01 - 1996/12/20 Professora Secretaria estadual de Educação do estado de São Paulo, Brasil

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2012/02/18 - Atual Investigadora Universidade Estadual de Campinas, Brasil
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/11/01 - 2024/10/31 Intergenerational Relationships between Children and the Elderly: Dialogues, Practices, and Perspectives
UIDP/00194/2020
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Em curso

Outro

Designação Financiadores
2012/02/15 - 2014/02/20 Contributions of a pedagogical coordinator in promoting and co-establishing collective teaching work.
Investigador
Universidade Estadual de Campinas, Brasil
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Leardine, Márcia; Araújo e Sá, Maria Helena; Portugal, Gabriela; Sousa, Liliana. "Intergenerational Program: Territories of Feeling". 2021.
    10.48528/qdpf-e229
  2. Leardine, M. A; Araújo e Sá, Maria Helena. Autor correspondente: Araújo e Sá, Maria Helena. "Between Desire and Accomplishment: Weaving Intergenerational Bonds". Trabalho apresentado em IV ENJIE - National Meeting of Young Researchers in Education, Ëvora, 2020.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Leardine, Márcia Alexandra; Sá, Maria Helena Araújo e; Ulhôa, Andrea Alves. "Gazing at the Borders Between Portugal and Spain: A Dialogue on Continuing Teacher Education in Contexts of Cultural and Linguistic Diversity". (2021): http://hdl.handle.net/10773/34526.
    10.22483/2177-5796.2021v23n2p423-438
  2. Leardine, Márcia Alexandra; Prado, Guilherme do Val Toledo. "Otherness and Identity: A Dialogue in the Search for Meanings in the Experience of the Child I Was.". (2014): http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/2764.
Capítulo de livro
  1. Leardine, Márcia Alexandra. "Intergenerational Relationships between Children and the Elderly: Dialogues, Practices, and Perspectives.". UA Editora, 2021.
    10.48528/6sn3-ky67
  2. Leardine, Márcia Alexandra; Dantas, Hugo Leonardo Coutinho; Nhazilo, Tomásia Mataruca. "The Subjects and Actors of and in Didactics: Meanings and Significances". Editora Bagai, 2021.
  3. "Ensaio de um percurso de formação". In MÁRCIA ALEXANDRA LEARDINE LÊ GISELE CRISTINA BIONDO MARTINS. Brasil, 2021.
Livro
  1. Leardine, Márcia. Is it possible to build collective work within the school context? A narrative of a formative experience.. Novas Edi\c{c. 2015.

Outros

Outra produção
  1. Contributions of a coordenator to promotion and co-teaching institution of collective work. 2014. Márcia Alexandra, Leardine. http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000928589.
Atividades

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2019/01/26 - Atual The European project EVAL-IC is organizing its Dissemination Event, which will be an opportunity to present and discuss, among peers and partners from the academic and professional community, some of its intellectual products. These include competency frameworks in intercomprehension and the assessment protocol for these competencies.
Encontro
Evento de Disseminação do Projeto EVAL-IC (Évaluation des Competences en Intercompréhension; Erasmus + 2016-1-FR01-KA203-024155), que teve lugar no Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro, no dia 26 de janeiro de 2
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/02/05 - 2019/02/05 The objectives include promoting the sharing and dialogue surrounding research and investigations that delve into the connections between education and technologies. Additionally, the aim is to encourage interaction among researchers and postgraduate students, fostering an environment conducive to the exchange of ideas. The initiative also seeks to facilitate collaboration and interchange between research centers, groups, and higher education institutions in both Brazil and Portugal.
Encontro
I Luso-Brazilian Meeting on Education and Technologies, which took place at the Department of Education and Psychology of the University of Aveiro on February 5th
Universidade de Aveiro, Portugal
2018/11/05 - 2018/11/06 Com o objetivo de reunir alunos e professores das áreas das línguas estrangeiras, a III Jornada discutirá as ações de ensino e pesquisas desenvolvidas na área pela abordagem da intercompreensão. Especificamente para essa temática, contaremos com a participação da Profa. Dra. Maria Helena Araújo e Sá, da Universidade de Aveiro, Portugal, do Prof. Dr. Christian Degache, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e da Prof. Dra. Selma Alas Martins, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).
Congresso
III Jornada de Estudos de Intercompreensão nas Línguas Românicas
Universidade de São Paulo, Brasil
Distinções

Outra distinção

2010 Public Recognition of Social Work Accomplished in a Foundation
Ministry of Public Prosecution of the State of São Paulo, Brasil