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I (André Rodrigues) am an Assistant Professor at the Department of Informatics at Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, and an Integrated Member at LASIGE. I am a Computer Science researcher focused on Human-Computer Interaction, motivated by interdisciplinary research currently focused at Gaming and Health. I received my PhD with distinction and honour in January 2020 in Computer Science from Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. For the last ten years, I have dedicated myself to learning, designing, developing and evaluating mobile services, applications and platforms for a variety of contexts (e.g. people with visual and/or motor impairments, people experiencing homelessness, people with Parkinson's Disease), always working closely with and/or within the communities I engage with. I co-authored a book chapter, and 30+ peer-reviewed papers, including 10 CORE Rank A*, with two best papers and an honorable mention (i.e. CHI22, CHI25, CHI26 top venue in HCI), all of which are published in international journals or conference proceedings. According to Google Scholar metrics, my work has been cited 800+ times with an h-index of 16, and top publication with 100+ citations. I have advised 21 MSc students, and currently advising 6 MSc and 3 PhD students. I have collaborated (and published) with over 40+ unique authors from fellow researchers to students, with a variety of different backgrounds including psychologists, neuroscientists and designers, including multiple international collaborations. During 2020-2023 I was the Local Technical Lead for IDEA-FAST (IMI), and leading research into Inclusive Gaming which I initiated in 2019. In 2022 I secured an Exploratory Research Project (PeX) for my research into inclusive gaming (50k) and 75k additional funding from the IDEA-FAST project. I have participated in seven scientific projects, co-authoring three, including European-funded projects and by Fundação para a Ciência e Tecnologia. I am deeply involved in the accessibility and game research community and have served in organising and program committees for several of the top relevant ACM HCI venues (ASSETS, CHI, WWW, DIS, CHIPlay). I am a long-time member of SIGACCESS, where I served for three years as Newsletter Editor.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
André Filipe Pereira Rodrigues

Nomes de citação

  • Rodrigues, André

Identificadores de autor

Ciência ID
391E-FCF3-EACC
ORCID iD
0000-0002-0810-4619

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2020/01/20
Concluído
Informática (Doutoramento)
Especialização em Especialidade: Ciência da Computação
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Human-Powered Smatphone Assistance for Blind People " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado com distinção e louvor
2014
Concluído
Engenharia Informática (Mestrado)
Especialização em Área de especialização: Sistemas de Informação
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Mobile system-wide assistive technology" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 valores
2009 - 2013
Concluído
Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/02/01 - 2023 Investigador Contratado (Investigação) FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/09 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2020/09 - 2023 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019 - 2020/02/01 Assistente (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2015 - 2016 Assistente (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2013 - 2014 Monitor (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020/03 - Atual Identifying Digital Endpoints to Assess FAtigue, Sleep and acTivities in daily living in Neurodegenerative disorders and Immune-mediated inflammatory diseases
info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/853981/EU
Investigador Pós-doutorado
National Institutes of Health
Em curso
2019/05 - 2020/02 Usable Intrusion Detection & Response on Personal Mobile Devices
Investigador
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
2015 - 2019 Human-Powered Smartphone Assistance for Blind
SFRH/BD/103935/2014
Bolseiro de Doutoramento
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Concluído
2014 - 2015 Tiny Black Box - Logging Interaction of Mobile In-the-Wild Studies
INCENTIVO/EEI/UI0408/2014
Investigador
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Concluído
2014/04 - 2014/10 ASTARTE – Assessment , STrategy And Risk Reduction for Tsunamis in Europe
603839
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa
2013/09 - 2013/12 Projeto Estratégico 2011-2013 - LASIGE EEI-LVT-Lisboa-408
PEst-OE/EEI/UI0408/2011
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Projeto

Designação Financiadores
2021/01/01 - Atual Widening Research on Pervasive and eHealth - WeHealth
info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/952279/EU
Investigador
National Institutes of Health
Em curso
2020/01/01 - Atual SONAAR - Social Networks Accessible Authoring
Investigador
2024/01/05 - 2024/08/31 Virtual Reality Accessible to Visually Impaired People
FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023/01/01 - 2024/06/01 Plug n' Play: Exploring Asymmetry and Modularity for Inclusive Game Design
2022.08895.PTDC
Investigador responsável
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Em curso
2020/06/01 - 2021 INPLAY - Designing games for inclusive play with the visually impaired and sighted
PARSUK BRF
Investigador
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em boletim informativo
  1. Rodrigues, André. "Facilitating smartphone use for blind people through a human powered approach", ACM SIGACCESS Accessibility and Computing, 2018, https://doi.org/10.1145/3178412.3178418.
Artigo em conferência
  1. Pedro Trindade; Guerreiro, João; Rodrigues, André. Autor correspondente: Pedro Trindade. "Perspectives on Mixed-Ability Competition". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’25), 2025.
  2. Diogo Furtado; Renato Ribeiro; Manuel Piçarra; Pereira, Letícia Seixas; Carlos Duarte; Rodrigues, André; Guerreiro, João. "Designing and Evaluating a VR Boxing Experience with Blind People". Trabalho apresentado em CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’25),, 2025.
  3. Diogo Lança; Manuel Piçarra; Inês Gonçalves; Uran Oh; André Rodrigues; João Guerreiro. "Speed-of-Light VR for Blind People: Conveying the Location of Arm-Reach Targets". 2024.
    10.1145/3663548.3688533
  4. Ribeiro, Renato Alexandre; Gonçalves, Inês; Piçarra, Manuel; Seixas Pereira, Letícia; Duarte, Carlos; Rodrigues, André; Guerreiro, João. "Investigating Virtual Reality Locomotion Techniques with Blind People". Trabalho apresentado em Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Honolulu, Hawaii, 2024.
    10.1145/3613904.3642088
  5. Pais, Pedro; Gonçalves, David; Daniel Reis; João Godinho; João Morais; Manuel Piçarra; Pedro Trindade; et al. "A Living Framework for Understanding Cooperative Games". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2024.
  6. Gonçalves, David; Daniel Barros; Pais, Pedro; Guerreiro, João; GUERREIRO, TIAGO; Rodrigues, André. "The Trick is to Stay Behind?: Defining and Exploring the Design Space of Player Balancing Mechanics". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2024.
  7. David Gonçalves; Manuel Piçarra; Pedro Pais; João Guerreiro; Rodrigues, André. "My Zelda Cane: Strategies Used by Blind Players to Play Visual-Centric Digital Games". Trabalho apresentado em CHI 2023, 2023.
  8. Seixas Pereira, Letícia; Coelho, José; Rodrigues, André; Guerreiro, João; Guerreiro, Tiago; Duarte, Carlos. "Authoring accessible media content on social networks". Trabalho apresentado em ASSETS 2022, 2022.
    10.1145/3517428.3544882
  9. André Rodrigues; Hugo Nicolau; André Santos; Diogo Branco; Jay Rainey; David Verweij; Jan David Smeddinck; Kyle Montague; Tiago Guerreiro. "Investigating the Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods". Trabalho apresentado em Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI), 2022.
    10.1145/3491102.3501908
  10. Gonçalves, David; Rodrigues, André; Richardson, Mike L.; de Sousa, Alexandra A.; Proulx, Michael J.; Guerreiro, Tiago. "Exploring Asymmetric Roles in Mixed-Ability Gaming". Trabalho apresentado em CHI, 2021.
    10.1145/3411764.3445494
  11. Lobo, G.F.; Goncalves, D.; Pais, P.; Guerreiro, T.; Rodrigues, A.. "Using Games to Practice Screen Reader Gestures". 2021.
    10.1145/3441852.3476556
  12. Branco, D.; Carrington, P.; Del Din, S.; Doryab, A.; Gjoreski, H.; Guerreiro, T.; McNaney, R.; et al. "Wild by Design: Workshop on Designing Ubiquitous Health Monitoring Technologies for Challenging Environments". 2021.
    10.1145/3460418.3479271
  13. Duarte, C.; Pereira, L.S.; Santos, A.; Vicente, J.; Rodrigues, A.; Guerreiro, J.; Coelho, J.; Guerreiro, T.. "Nipping Inaccessibility in the Bud: Opportunities and Challenges of Accessible Media Content Authoring". 2021.
    10.1145/3462741.3466644
  14. Rodrigues, A.; Santos, A.R.B.; Montague, K.; Nicolau, H.; Guerreiro, T.. "WildKey: A Privacy-Aware Keyboard Toolkit for Data Collection In-The-Wild". 2021.
    10.1145/3460418.3482872
  15. Gonçalves, David; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago. "Playing With Others: Depicting Multiplayer Gaming Experiences of People With Visual Impairments". 2020.
    10.1145/3373625.3418304
  16. Nicolau, Hugo; Rodrigues, André; Santos, André; Guerreiro, Tiago; Montague, Kyle; Guerreiro, João. "The Design Space of Nonvisual Word Completion". Trabalho apresentado em ASSETS, 2019.
    10.1145/3308561.3353786
  17. Bonani, Mayara; Oliveira, Raquel; Correia, Filipa; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago; Paiva, Ana. "What My Eyes Can't See, A Robot Can Show Me: Exploring the Collaboration Between Blind People and Robots". Trabalho apresentado em ASSETS, 2018.
    10.1145/3234695.3239330
  18. Trindade, Daniel; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago; Nicolau, Hugo. "Hybrid-Brailler: Combining Physical and Gestural Interaction for Mobile Braille Input and Editing". Trabalho apresentado em CHI, 2018.
    10.1145/3173574.3173601
  19. Rodrigues, André. "In-context Q&A to Support Blind People Using Smartphones". 2017.
    10.1145/3132525.3132555
  20. Rodrigues, André. "Improving Smartphone Accessibility with Personalizable Static Overlays". 2017.
    10.1145/3132525.3132558
  21. Rodrigues, André. "Effect of Target Size on Non-visual Text-entry". 2016.
    10.1145/2935334.2935376
  22. Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago; Rodrigues, André; Hanson, Vicki L.. "Typing Performance of Blind Users: An Analysis of Touch Behaviors, Learning Effect, and In-Situ Usage". Trabalho apresentado em ASSETS, 2015.
    10.1145/2700648.2809861
  23. Rodrigues, André; Montague, Kyle; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Getting Smartphones to Talkback: Understanding the Smartphone Adoption Process of Blind User". Trabalho apresentado em ASSETS, 2015.
    10.1145/2700648.2809842
  24. Rodrigues, André. "TabLETS Get Physical: Non-Visual Text Entry on Tablet Devices". 2015.
    10.1145/2702123.2702373
  25. Rodrigues, André. "TinyBlackBox: Supporting Mobile In-The-Wild Studies". 2015.
    10.1145/2700648.2809842
  26. Rodrigues, André. "HoliBraille: Multipoint Vibrotactile Feedback on Mobile Devices". 2015.
    10.1145/2745555.2746643
  27. Rodrigues, André. "A Preliminary Assessment of Physical & Virtual Presence in Exergames". 2014.
    10.14236/ewic/HCI2014.49
  28. Rodrigues, André. "SWAT: Mobile System-Wide Assistive Technologies". 2014.
    10.14236/ewic/HCI2014.55
  29. Rodrigues, André. "Web Accessibility of Mobile and Desktop Representations". 2014.
    https://doi.org/10.14236/ewic/hci2014.22
Artigo em revista
  1. João Mendes; Manuel Piçarra; Inês Gonçalves; Rodrigues, André; Guerreiro, João. Autor correspondente: Guerreiro, João. "Exploring Aiming Techniques for Blind People in Virtual Reality". IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics (2025): (accepted to appear).
  2. Seixas Pereira, Letícia; Guerreiro, João; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago; Duarte, Carlos. "From Automation to User Empowerment: Investigating the Role of a Semi-automatic Tool in Social Media Accessibility". ACM Transactions on Accessible Computing 17 3 (2024): 1-25. https://doi.org/10.1145/3647643.
    10.1145/3647643
  3. Pais, Pedro; Gonçalves, David; Gerling, Kathrin; Teresa Romão; GUERREIRO, TIAGO; Rodrigues, André. "Promoting Family Play through Asymmetric Game Design". Proc. ACM Hum.-Comput. Interact. 8, CSCW1, Article 115 (April 2024), 25 pages. https://doi.org/10.1145/3637392 (2024):
  4. Gonçalves, David; Pais, Pedro; Gerling, Kathrin; Guerreiro, Tiago; Rodrigues, André. "Social gaming: A systematic review". Computers in Human Behavior 147 (2023): 107851. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2023.107851.
    Publicado • 10.1016/j.chb.2023.107851
  5. Guerreiro, João; Kim, Yujin; Nogueira, Rodrigo; Chung, SeungA; Rodrigues, André; Oh, Uran. "The Design Space of the Auditory Representation of Objects and Their Behaviours in Virtual Reality for Blind People". IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics 29 5 (2023): 2763-2773. http://dx.doi.org/10.1109/tvcg.2023.3247094.
    10.1109/tvcg.2023.3247094
  6. Pereira, Letícia Seixas; Guerreiro, João; Rodrigues, André; Santos, André; Vicente, João; Coelho, José; Guerreiro, Tiago; Duarte, Carlos. "Suggesting text alternatives for images in social media". ACM SIGACCESS Accessibility and Computing 130 (2021): 1-6. http://dx.doi.org/10.1145/3477315.3477318.
    Publicado • 10.1145/3477315.3477318
  7. Rodrigues, André; ED16-EAEF-61EA; Kyle Montague; Tiago Guerreiro. "Promoting Self-Efficacy Through an Effective Human-Powered Nonvisual Smartphone Task Assistant". Proceedings of the ACM on Human Computer Interaction (PACM HCI) Vol. 5 (2021):
    Aceite para publicação
  8. André Rodrigues; Hugo Nicolau; Kyle Montague; João Guerreiro; Tiago Guerreiro. "Open Challenges of Blind People Using Smartphones". International Journal of Human–Computer Interaction (2020): 1-18. https://doi.org/10.1080/10447318.2020.1768672.
    10.1080/10447318.2020.1768672
  9. Rodrigues, André. "Investigating Laboratory and Everyday Typing Performance of Blind Users". ACM Trans. Access. Comput. 10 1 (2017): 4:1-4:26. http://doi.acm.org/10.1145/3046785.
    10.1145/3046785
Capítulo de livro
  1. Pedro Trindade; David Gonçalves; Pedro Pais; Jão Guerreiro; Tiago Guerreiro; André Rodrigues. "Exploring Asymmetric Competitive Gaming For Mixed-Visual-Ability Pairs". 2025.
    10.1007/978-3-031-81713-7_2
  2. Daniel Reis; Pedro Pais; David Gonçalves; Kathrin Gerling; André Rodrigues. "Exploring Asymmetry of Information in Cooperative Games". 2025.
    10.1007/978-3-031-81713-7_11
  3. Guerreiro, Tiago; Carriço, Luís; Rodrigues, André. "Mobile Web". In Human–Computer Interaction Series, 737-754. Springer London, 2019.
    10.1007/978-1-4471-7440-0_37
  4. Rodrigues, André; Santos, André; Montague, Kyle; Nicolau, Hugo; Guerreiro, Tiago. "Understanding the Authoring and Playthrough of Nonvisual Smartphone Tutorials". In Human-Computer Interaction – INTERACT 2019, 42-62. Springer International Publishing, 2019.
    10.1007/978-3-030-29381-9_4
Poster em conferência
  1. Chung, Seung A; Guerreiro, João; Rodrigues, André; Oh, Uran. "Designing A VR-based Accessible Speed Of Light Exergame for People with Visual Impairments". 2024.
    10.1109/ismar-adjunct64951.2024.00097
  2. Correia, Filipa; Oliveira, Raquel; Bonani, Mayara; Rodrigues, Andre; Guerreiro, Tiago; Paiva, Ana. "Exploring Collaborative Interactions Between Robots and Blind People". Trabalho apresentado em 14th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI), 2019.
    10.1109/hri.2019.8673312
  3. Rodrigues, André; Camacho, Leonardo; Nicolau, Hugo; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago. "Aidme: interactive non-visual smartphone tutorials". Trabalho apresentado em Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct, 2018.
    10.1145/3236112.3236141
  4. Rodrigues, André; Montague, Kyle; Guerreiro, Tiago. "Data Donors: Sharing Knowledge for Mobile Accessibility". Trabalho apresentado em Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI), 2018.
    10.1145/3170427.3188627
  5. Rodrigues, André. "Breaking Barriers with Assistive Macros". Trabalho apresentado em ACM SIGACCESS Conference on Computers & Accessibility, 2015.
    10.1145/2700648.2811322
Resumo em conferência
  1. Piçarra, Manuel; Rodrigues, André; GUERREIRO, JOÃO. "Evaluating Accessible Navigation for Blind People in Virtual Environments". Trabalho apresentado em ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2023.
    Aceite para publicação
  2. Gonçalves,Inês; Rodrigues, André; Guerreiro, Tiago; Guerreiro, João. "Inclusive Social Virtual Environments: Exploring the Acceptability of Diferent Navigation and Awareness Techniques". Trabalho apresentado em CHI 2023, 2023.
  3. J. Domingues; T. Guerreiro; D. Branco; Rodrigues, André; R. Bouça-Machado. "A review of interactive voice response systems in Parkinson’s Disease". Trabalho apresentado em Mov Disord. 2019; 34 (suppl 2)., 2019.
Tese / Dissertação
  1. Rodrigues, André. "Mobile system-wide assistive technology". Mestrado, Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, 2014. http://hdl.handle.net/10451/12167.

Outros

Outra produção
  1. Barriers and opportunities to accessible social media content authoring. 2021. Pereira, L.S.; Coelho, J.; Rodrigues, A.; Guerreiro, J.; Guerreiro, T.; Duarte, C.. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85106582810&partnerID=MN8TOARS.
  2. Wildkey Toolkit. A privacy-aware keyboard toolkit for data collection in-the-wild. With this keyboard you are able to collect everyday typing data, enabling continuous and spontaneous assessments, without collecting any sensitive information.. 2021. https://techandpeople.github.io/wildkey/.
  3. Rescue Under Pressure + Mayday. Embracing mixed-ability gaming! By acknowledging that different games already require different skills from players we explored how games can be designed to leverage this asymmetry based on abilities. The games were designed as an inclusive experience for players with mixed visual abilities.. 2021. https://techpeople.itch.io/.
  4. DataPark: A Data-Driven Platform for Parkinson's Disease Monitoring. WISH Symposium - Work group on Interactive Systems in Healthcare, co-located with CHI'19, Glasgow, UK, May, 2019. 2019. Rodrigues, André. https://tjvguerreiro.github.io/pubs/ddhp_wish.pdf.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023 Inclusive Gaming for Blind People CMU ACCESS Lunch
2022 Investigating the Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '22)
2021 Using Games to Practice Screen Reader Gestures ASSETS 2021
2021 Promoting Self-Efficacy Through an Effective Human-Powered Nonvisual Smartphone Task Assistant Conference on Computer-Supported Cooperative Work and Social Computing
2021 WildKey – A Privacy-Aware Keyboard Toolkit for In-The-Wild Data Collection WideHealth Seminar
2021 Contrasting Asymmetries of Needs, Abilities, and Motivations in HCI Talks @ LASIGE
Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa
2021 Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods Data Science - Seminar
Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa
2021 Building Mobile Apps for Research Mobile Computing - Seminar
Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa
2020 Inclusive Design and Accessible Computing Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa
2018 Aidme: interactive non-visual smartphone tutorials MobileHCI '18
2018 Data Donors: Sharing Knowledge for Mobile Accessibility CHI EA '18 Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
2017 In-context Q&A to Support Blind People Using Smartphones ASSETS 2017
2017 Facilitating Smartphone Use for Blind People through a Human-Powered Approach ASSETS 2017
2015 Getting Smartphones to TalkBack: Understanding the Smartphone Adoption Process of Blind Users ASSETS 2015
2015 Breaking Barriers With Assistive Macros ASSETS 2015
2015 TabLETS Get Physical: Non-Visual Text Entry on Tablet Devices CHI 2015
2014 SWAT: Mobile System-Wide Assistive Technologies HCI 2014

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022 - Atual Asymmetric Roles in Intergenerational Games
Coorientador
2022 - Atual Multiple Perspectives in Virtual Reality for Blind and Visually Impaired People
Coorientador
2022 - Atual Quick Target Selection in Virtual Reality for Blind People
Coorientador
2022 - Atual Games that are Fed by Real-World Interactions
Orientador
2022 - Atual Shared Gameplay Loops
Orientador
2022 - Atual Investigating Game Mechanics for Real-World Interactions
Orientador
2021 - Atual Games as inclusive social spaces
Coorientador
2021 - Atual Exploring Asymmetric Competitive Gaming for Mixed Visual Ability
Orientador
2021 - Atual Exploration of Skill Balancing in Multiplayer Games
Orientador
2021 - Atual Sports in Virtual Reality for Blind People
Coorientador
2020/09 - Atual Playing by Proxy
Coorientador
2022 - 2024 Boxing in Virtual Reality for Blind People
Coorientador
2022 - 2024 Virtual O&M: Cognitive Mapping with Locomotion Techniques for Blind People
Coorientador
2021 - 2023 Exploring the Clinical Potential of Longitudinal Typing Data
Coorientador
2021 - 2023 Virtual Environments for Inclusive Online Conferences and Meetings
Coorientador
2021 - 2023 Locomotion in Virtual Reality for Blind People
Coorientador
2021 - 2023 Concurrent Speech Feedback for Blind People on Touchscreens
Coorientador
2020/09 - 2022 Asymmetric Roles in Intergenerational Games
Coorientador
2019 - 2021 Screen Reader Gesture Practice Through Gaming
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019 - 2021 Desenvolvimento e Validação de um sistema IVR na área da saúde
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2019 - 2020 Exploring Asymmetric Roles in Mixed-Ability Gaming
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2017 - 2018 Criação e reprodução de tutoriais em contexto para melhoria da acessibilidade de dispositivos móveis
Coorientador
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2017 - 2017 Camadas acessíveis: acessibilidade móvel através de uma interface consistente
Coorientador

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021 - Atual ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (UX Chair) (2021 - 2021)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
2024 - 2024 Proceedings Chair (2024)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
2022 - 2022 International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (Local Chair) (2022/12)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
2020 - 2020 ACM INTERACTIVE SURFACES AND SPACES (Accessibility Chair) (2020)
2020 - 2020 ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (SRC Chair) (2020)
2018 - 2018 Gentel - Interactive Voice Response Workshop (2018)
Oficina (workshop) (Presidente da Comissão Organizadora)
2015 - 2017 Android Workshop (Lecturer) (2015)
Oficina (workshop) (Outra)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023 Methodologies for evaluating the accessibility of mobile applications Maria Matos (Mestrado)
2022 Recognizing Activities of Daily Living of People with Parkinson’s
Arguente principal
Pedro Russo (Mestrado)
2022 Evaluation and Redesign of a Platform for the Clinicial Analysis of Parkinsons Disease
Arguente principal
Martim Viana (Mestrado)

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2020 - Atual WWW'21 - The Web Conference (PC Member - User Experience and Accessibility)
2024 - 2025 SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI) AC for the Accessibility committee (2024), AC Games and Play Committee (2025)
2024 - 2025 Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY)
2020 - 2024 ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility
2023 - 2023 Proceedings of the 2023 ACM Conference on Information Technology for Social Good
2021 - 2022 SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI) (LBW AC)
2019 - 2021 Web for All Conference: Addressing Information Barrier
2020 - 2020 ACM conference on Designing Interactive Systems (WIP)

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2022 - Atual Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction (CHIPlay - AC)

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2015 - Atual ACM SIGACCESS Newsletter Editor, since 2019

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2021/01 - 2021 LGP-Dictionary: A Gesture-based Dictionary for Portuguese Sign Language (Thesis Proposal) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
Distinções

Prémio

2024 Best Paper Award - My Zelda Cane: Strategies Used by Blind Players to Play Visual-Centric Digital Games
2023 2022 Best Young Early-Career Researcher Award at the LASIGE research centre
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
2022 Best Paper Award - Investigating the Tradeoffs of Everyday Text-Entry Collection Methods
2020 Best Paper Nominee - Playing With Others: Depicting Multiplayer Gaming Experiences of People With Visual Impairments
2019 Best Researcher Award - Phd Student
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
2019 MaxData Award - Best Computer Science PhD Student
2019 Best Video Award HRI - Exploring collaborative interactions between robots and blind people
2019 Best Paper Nominee - The Design Space of Nonvisual Word Completion
2018 Best Researcher Award - Phd Student
LaSIGE, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal
2018 MaxData Award - Best Computer Science PhD Student
2016 Honorable Mention - Effect of Target Size on Non-Visual Text-Entry
2009 Merit Scholarship, first year of Licentiate in Computer Engineering
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal

Outra distinção

2024 Best Academic Research Nominee - Evaluating Accessible Navigation for Blind People in Virtual Environments
2020 PhD with distinction and honour
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal