???global.info.a_carregar???
Fernanda Luísa da Silva Feneja is a permanent teacher of English and German (groups 330 and 340) in Portugal’s secondary education system in Ministério da Educação. She holds a PhD (Doutoramento) in American Literature (2007/11/23, Universidade Aberta); a Master’s Degree (Mestrado) in American Studies (2000/04/27, Universidade Aberta): and a degree (Licenciatura) in Modern Languages and Literatures - English and German Studies (1986, Universidade de Lisboa). She is a researcher in the American Studies Research Group G3 at CEAUL/ULICES (University of Lisbon Centre for English Studies). Her areas of academic research and interest focus mainly on twentieth-century American Literature (narrative fiction, modernist fiction, and science-fiction and fantasy narrative), travel literature, ecocriticism, American culture, literary theory; and teaching of foreign languages.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Fernanda Luísa da Silva Feneja
Data de nascimento
1964/06/24
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Feneja, Fernanda Luísa
  • Feneja, Fernanda Luísa da Silva

Identificadores de autor

Ciência ID
2A11-B6D0-3C0D
ORCID iD
0000-0001-9902-3576

Endereços de correio eletrónico

  • luisasf@sapo.pt (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Literaturas Específicas

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Alemão Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2002 - 2007/11/23
Concluído
American Literature - American Studies (Doutoramento)
Especialização em American Literature
Universidade Aberta Departamento de Humanidades, Portugal
"Tese: "A Reinvenção do Paradigma Épico na Ficção Inicial de John Dos Passos : Uma Leitura de One Man's Initiation, Three Soldiers and Manhattan Transfer." (TESE/DISSERTAÇÃO)
PHD with Distinction and Honours
1997/04 - 2000/04/27
Concluído
American Studies (Mestrado)
Especialização em American Culture
Universidade Aberta, Portugal
"Mimese - Representações do Real no Plano da Ficção Científica. Uma leitura de The Illustrated Man, de Ray Bradbury." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good (unanimous mark)
1991 - 1992
Concluído
Teacher Training: Pedagogical Project Component. (Outros)
Especialização em Teaching Foreign Languages
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
1990 - 1991
Concluído
Teacher pedagogical training: didactics and pedagogy: pedagogical project. (Outros)
Especialização em Education Sciences. General Pedagogy. Teaching of Foreign Languages.
Universidade Aberta, Portugal
1982 - 1986
Concluído
Modern Languages and Literatures - English and German Studies (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
15 valores
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
1986/10/16 - Atual Permanent teacher of English and German in Portugal's secondary education system (Languages) (English: group 330: German: group 340). Ministério da Educação, Portugal
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal
2008/09/01 - 2013/09/30 Assistant Professor - Degree in Tourism Universidade Europeia, Portugal
2005/09/01 - 2007/08/31 Research Scholarship - Ministry of Education Ministério da Educação, Portugal
Ministério da Educação, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Feneja, Fernanda Luísa da Silva. "A ficção utópica como representação - negação da realidade histórica : "Fahrenheit 451", de Ray Bradbury". Trabalho apresentado em Literatura e História - para uma prática interdisciplinar, Lisbon, 2005.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Feneja, Fernanda Luísa. "The Quest for Belief. (Non)-humanity in Kurt Vonnegut's Short Story "Jenny"". The ESSE Messenger. (The European Society for the Study of English) 28 1 (2019): 26-38. https://essenglish.org/messenger/vol-28-1-summer-2019/.
    Acesso aberto
  2. Feneja, Fernanda. "The English language in Europe: challenge and power.". The ESSE Messenger 26 1 (2017): 14-23. http://essenglish.org/messenger/web/vol-26-1-summer-2017/.
    Acesso aberto • Publicado
  3. Feneja, Fernanda. "The power of writing: resistance in Maya Angelou's "Visit to the Dentist"". Explorations: A Journal of Language and Literature. Institute of English, Opole University. 4 (2016): 72-83. http://www.explorations.uni.opole.pl/show.php?id=21&lang=pl&m=1.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Feneja, Fernanda. "To what end is nature? Rachel Carson's Under the Sea-wind and environmental literature". Revista Anglo Saxonica. University of Lisbon Centre for English Studies Ser. III 12 (2016): 59-82. http://www.ulices.org/anglo-saxonica/anglo-saxonica-en.html.
    Acesso aberto • Publicado
  5. Feneja, Fernanda. "Paths to Luso-Americanness: Dos Passos's Portugal Story". Interdisciplinary Journal of Portuguese Diaspora Studies". Neither here nor there, yet both: the Luso-American experience, (2015):
  6. Feneja, Fernanda. ""Identity and Otherness in Forrest Gump: a close-up into twentieth-century America".". Anglo Saxonica. Special issue - Changing Times, Performances and Identities on Screen. Ser. III 7 (2014): 155-169. http://www.ulices.org/images/site/publicacoes/anglo-saxonica/ASaxoIII-N7_2.pdf.
    Publicado
  7. Feneja, Fernanda Luísa da Silva. "The Anglo-American World in TEFL in Portuguese Secondary Education". (2014): http://hdl.handle.net/10451/27904.
  8. Feneja, Fernanda Luísa. "«Across Genres: John Dos Passos’s Brazil on The Move».". Revista Línguas e Letras 15 30 (2014): 1-19. http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/9806/8077.
    Acesso aberto • Publicado
  9. Feneja, Fernanda Luísa. "Promethean Rebellion in Ray Bradbury's "Fahrenheit 451": The Protagonist's Quest". Amaltea. Revista de mitocrítica (2012): http://dx.doi.org/10.5209/rev_amal.2012.v4.40586.
    10.5209/rev_amal.2012.v4.40586
Capítulo de livro
  1. Feneja, Fernanda Luísa. "The individual quest - Aspects of Naturalism in Dos Passos's war fiction"". In Thoughts in Time: Dos Passos Revisited, 109-125. Funchal, Portugal: Direção Regional da Cultura. Secretaria Regional de Turismo e Cultura - Governo da Região Autónoma da Madeira., 2023.
    Publicado
  2. Feneja, Fernanda Luísa. ""The Individual and the Group: Allegory Revisited in Stephen Crane's "The Open Boat".". In American Studies Over-Seas 1: Narrating Multiple America(s). In Honour of Teresa F. Alves and Teresa Cid., 101-112. Nova Iorque, Estados Unidos: Peter Lang, 2022.
    Publicado
  3. Feneja, Fernanda Luísa. ""John Dos Passos's Manhattan Transfer: A Snapshot of American Culture and Identity". (Special Guest Contributor)". In Amerikanistika. IX International Conference of American Studies., editado por Irakli Tskhvediani, 162-195. Kutaisi, Georgia: ATSU Center for American Studies. John Dos Passos Association of Georgia., 2022.
    Publicado
  4. Feneja, Fernanda. "Katherine Vaz's Lisbon Story: Representing Place and Cultural Identity". Estados Unidos, 2016.
  5. Feneja, Fernanda. "Dos Passos´s Manhattan Transfer: A Modernist Reading of History". In A Time to Reason and to Compare. International Modernism Revisited One hundred Years After., 53-66. Newcastle upon Tyne, Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing, 2016.
    Publicado
  6. Feneja, Fernanda. "Biblical Myths of the City in Dos Passos's Manhattan Transfer". In The Power of Form. Recycling Myths., 184-196. Newcastle upon Tyne, Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing, 2015.
    Publicado
  7. Feneja, Fernanda. "Incomplete Itineraries: the World of Tourism in Henry James's Daisy Miller". In LitTour. Ensaios sobre Literatura e Turismo., editado por Sílvia Quinteiro e Rita Baleiro, 129-148. V. N. Famalicão, Portugal: Húmus, 2014.
    Publicado
  8. Feneja, Fernanda. "The Illustrated Man, de Ray Bradbury: Linguagem e Género Literário". In Literatura e Arte, editado por Mário Avelar, 37-75. Lisboa, Portugal: Cosmos, 2014.
    Publicado
  9. Feneja, Fernanda. "Tourist Experience in Narrative Fiction: E. M. Forster's A Room with a View". In Identity and Intercultural Exchange in Travel and Tourism., editado por Anthony Barker, 105-110. Bristol, Reino Unido: Channel View Publications, 2014.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/11/25 Morality and didactics in Kurt Vonnegut's environmental writings. Science Fiction and Fantasy Conference. Episode VI.
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
2019/09/12 The individual quest - aspects of naturalism in Dos Passos' s war fiction. Life and Works of Dos Passos.
Centro Cultural John Dos Passos (Ponta do Sol, Madeira, Portugal)
2019/07/05 The Individual and the Group: Allegory Revisited in Stephen Crane's "TheOpen Boat" Over_Seas: Melville, Whitman and All the Intrepid Sailors” International Conference
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
2018/11/29 We are all human: identity and deconstruction in Robert Heinlein's "The Unpleasant Profession of Jonathan Hoag". Science Fiction and Fantasy International Conference Messengers from the Stars: Episode V. Fragments of Humanity.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2018/06/21 Dos Passos's narrative of Easter Island. Island of Enigmas Third Biennial John Dos Passos Society Conference
Sociedade de Geografia de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2016/11/18 Asimov's Star Light. Reframing the Journey Motiv. Messengers from the Stars. Episode IV.
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2016/06/04 "Dos Passos Speaks!". Roundtable. The Second Biennial John Dos Passos Society Conference
Universidad Alfonso X El Sabio (Madrid, Espanha)
2016/06/03 Women's Role in Dos Passos¿s Early Fiction. The Second Biennial John Dos Passos Society Conference.
Universidad Alfonso X El Sabio (Madrid, Espanha)
2015/04 "Let us inquire, to what end is nature?”. Rachel Carson’s Under the Sea-Wind. Naturally Emerson: Creative Reading, Self-Reliance and Cultural Agency International Conference.
CEAUL. Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2015/03/27 Autobiography as a social weapon: Maya Angelou's «Names» and human rights. 36th Annual Conference of the Portuguese Association of Anglo-American Studies (APEAA) (Re)shaping the Humanities: new forms of representation, new ways of reading.
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) (Vila Real, Portugal)
2014/11/20 Ray Bradbury's «The Golden Apples of the Sun»: a journey beyond science fiction. Messengers from the Stars - Episode III Science Fiction and Fantasy International Conference .
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2013/07/12 Paths to Luso-Americanness: Dos Passos's Portugal Story International Conference on the Luso-American Experience. Neither Here Nor There, Yet Both
Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, e Universidade Nova. (Lisboa., Portugal)
2013/05/10 The Anglo-American world in TEFL in Portuguese secondary education: re-thinking the role of literature. 34th APEAA Meeting. Academy as Community: English and American Studies in Portugal and Europe.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2012/11/27 Blurring boundaries between gothic and science-fiction: Ray Bradbury's «The Veldt» and «Zero Hour» Messengers form the Star. Science Fiction and Fantasy International Conference. Episode II.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2012/11/26 Incomplete itineraries: the world of tourism in Henry James's Daisy Miller Lit & Tour: International Conference in Literature and Tourism
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. Centro de Estudos Comparados. (Lisboa, Portugal)
2012/11/08 Identity and otherness in Forrest Gump: a close-up into twentieth-century America. Changing Times: Performances and Identities on Screen. International Conference.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. CEAUL. (Lisboa, Portugal)
2012/06/29 Tourism experience in narrative fiction: E. M. Forster's A Room with a View «Routes and Roots»: Identity and Intercultural Exchange in Travel and Tourism Conference.
Universidade de Aveiro. Departamento de Línguas e Culturas. (Aveiro, Portugal)
2012/05/03 Biblical myths of the city in Dos Passos's Manhattan Transfer. Revisitar o Mito / Recycling Myths.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)
2012/03/02 Dos Passos's Manhattan Transfer: a modernist reading of History 1912-2012: A Time to Reason and Compare An International Conference on Modernism
Universidade do Porto. Faculdade de Letras. (Porto, Portugal)
2011/05/12 Expatriate heroes: loss and quest in Hemingway and Dos Passos XXXII Encontro da APEAA
Universidade de Coimbra. Faculdade de Letras. (Coimbra., Portugal)
2011/01/14 Visions in the American mosaic: immigration and multiculturalism in Manhattan Transfer. Facts and Fiction in John Dos Passos.
Centro Cultural John Dos Passos. (Ponta do Sol, Madeira., Portugal)
2010/11 Ray Bradbury's short stories: fantasy as criticism. Science Fiction and Fantasy International Conference.
Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. (Lisboa, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/03/08 - 2023/03/08 Workshop (short course) for teachers on Teacher Internal Assessment and Supervision (organization and lecturing). (2023/03/08 - 2023/03/08)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Centro de Formação de Associação de Escolas do Alentejo Litoral, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2013 - Atual Teacher assessment: external supervisor
Outro
Teacher superviosn and assessment
Centro de Formação de Associação de Escolas do Alentejo Litoral, Portugal
2011 - Atual Teacher assessment: internal supervisor.
Outro
Ministério da Educação, Portugal
2008 - Atual Head of Department (Languages)
Outro
Coordination: Languages Department
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal
2023/01/18 - 2023/05/29 Pedagogical assessment: projects in teaching, learning and assessing.
Oficina (workshop)
Oficina de Avaliação Pedagógica II Projetos de Intervenção nos domínios do ensino, aprendizagem e avaliação
Centro de Formação de Associação de Escolas do Alentejo Litoral, Portugal
2023/05/18 - 2023/05/18 Teacher assessment.
Simpósio
Avaliação de Desempenho Docente
DGAE Direção Geral da Administração Escolar. Ministério da Educação., Portugal
2021/06 - 2021/07 Digital Skills for Teachers
Seminário
Capacitação Digital de Docentes - Nível 2
Centro de Formação de Associação de Escolas do Alentejo Litoral, Portugal
2021 - 2021 Assessment as learning: training for examiner teachers in oral production assessment (national exams - foreign languages - secondary education)
Seminário
Avaliar para aprender: formação de classificadores em critérios e procedimentos de avaliação da expressão oral nas línguas estrangeiras .
IAVE. Instituto de Avaliação Educativa. Ministério da Educação., Portugal
2015 - 2018 Coordination: School Training Programme for Teachers
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal
2017/02/15 - 2017/03/03 Students' assessment - external marking and assessment (national exams) in secondary education.
Seminário
Classificação e avaliação externa das aprendizagens no ensino secundário.
IAVE. Instituto de Avaliação Educativa. Ministério da Educação., Portugal
2017 - 2017 Seminar: Coordination and assessment of pedagogical committees - teacher training centres. (CFAE)
Seminário
Coordenação, acompanhamento e avaliação da formação contínua. A atividade da secção de formação e monitorização da comissão pedagógica dos CFAE.
DGAE Direção Geral da Administração Escolar. Ministério da Educação., Portugal
2015 - 2016 Creative/Literary Writing - course
Oficina (workshop)
Laboratório de Escrita Criativa - Nível Avançado
Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2015 - 2015 Text Review: Exhibition "Ignoto"- Carlos No/Pedro Valdez Cardoso
Exposição
Ignoto - Carlos No/Pedro Valdez Cardoso
Centro de Artes de Sines (CAS), Portugal
2015 - 2015 Certified examiner - Cambridge English Language Assessment .
Outro
IAVE. Instituto de Avaliação Educativa. Ministério da Educação., Portugal
2012 - 2012 LEP (Laureate English Programme) ¿ English Teacher Training Induction Course - Induction Course
Seminário
Universidade Europeia, Portugal
2009 - 2010 Vice-President of the Pedagogical Council
Outro
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal
2002 - 2005 President of the Pedagogical Council
Outro
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal
1996 - 2000 Teacher Training (English) - Degree in Portuguese and English Teaching - University of Évora.
Outro
Teacher Training (Orientação de Estágio)
Universidade de Évora, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021 - 2021 AMLit - American Literatures. Online Journal. Vol. 2 (2022), Issue 2 Universidade de Graz

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2008 - Atual Teacher Assessment Committee (Pedagogical Council - SADDCP).
Membro
Escola Secundária Poeta Al Berto, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2008 - 2013 English Language I English Language II Tourism (Licenciatura) Universidade Europeia, Portugal

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2021/10/21 - 2021/10/21 Invitation au Voyage ¿ Dos Passos à Madère. John Dos Passos and Madeira Island - origins, biographical data and impact on his life and career.

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2011 - Atual University of Lisbon Centre for English Studies (ULICES/CEAUL) Integrated member
2010 - Atual Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos
2016 - 2018 John Dos Passos Society

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2012/11 - 2012/11 Member of the Executive Committee - International conference "Changing Times: Performance and Identities on Screen"
Membro
Universidade de Lisboa Centro de Estudos Anglisticos, Portugal