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Carla Sousa is a PhD in Communication Sciences from Lusófona University, where she also took her Bachelors Degree in Psychology, her Master's Degree in Clinical and Health Psychology, and a Postgraduate degree in Applied Neuropsychology. Her PhD thesis approached game accessibility as a path to empower and promote well-being in individuals with intellectual disability, which illustrates her main research targets - the different intersections between media, with a particular focus on games, inclusion, behavior, and human diversity. Also in Lusófona University, Carla is part of the Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT; https://doi.org/10.54499/UIDB/05260/2020) and is an assistant professor in the Bachelor's Degrees in Psychology and Videogames. She published several papers as an author and co-author in peer-reviewed journals, and has done communications at national and international conferences in the fields of media studies, media psychology, games, accessibility, disability, social inclusion, learning, and education. Carla has been part of several national and internationally funded projects, both in research and management roles, including: GameIN (2022.07939.PTDC); TEGA (2020-1-UK01-KA203-079248); ID-Games (2019-1-EL01-KA204-062517); Youth for Youth (2020-2-HU01-KA205-079126); ASDigital (2020-1-PT01-KA226-SCH-094961); or GamiLearning (UTAP-ICDT/IVC-ESCT/0020/2014). Carla has also been involved in the organization of scientific events and scientific networks, being the chair of Working Group 2 in COST Action (CA 19104) - advancing Social inclusion through Technology and EmPowerment (a-Step), which aims to map the best practices and define a research agenda for the future of assistive technologies for individuals with intellectual disability and autism. Since 2022, Carla has been an individual ambassador for the non-profit Women in Games and, since 2023, a member of the advisory board of the European Communication Research and Education Association (ECREA). She is also the editor of the International Journal of Games and Social Impact (ISSN 2975-8386).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Carla Patrícia Gonçalves e Sousa Mira

Nomes de citação

  • Sousa, Carla

Identificadores de autor

Ciência ID
1A13-60F1-0B45
ORCID iD
0000-0003-1036-963X

Endereços de correio eletrónico

  • carla.patricia.sousa@ulusofona.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Psicologia
  • Ciências Sociais - Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais Interdisciplinares
  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação - Comunicação Social e Comunicação Sócio-cultural
  • Ciências Sociais - Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais Interdisciplinares

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2017/10 - 2022/06/03
Concluído
Ciências da Comunicação [Communication Sciences] (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"Empowerment, Well-Being, and Accessibility in Digital Games" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved by unanimity, with honor and distinction
2017/06
Concluído
Neuropsicologia Aplicada [Applied Neuropsychology] (Pós-Graduação)
Especialização em Neuropsicologia
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
16
2013/09 - 2016/06
Concluído
Psicologia Clínica e da Saúde [Clinical and Health Psychology] (Mestrado)
Especialização em Psicologia Clínica e da Saúde
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"A Influência do Autoritarismo e do Locus de Controlo nas Atitudes Homofóbicas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
17
2010/09 - 2013/07
Concluído
Psicologia [Psychology] (Licenciatura)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
16
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/08 - Atual Investigador (Investigação) Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2021/04/01 - 2022/07/31 Gestão de Ciência e Tecnologia Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Media Literacy and Civic Cultures Lab - MeLCi Lab, Portugal
2015/10 - 2022/06 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona, CICANT, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/02 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/02 - 2019/08 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/02/04 - 2021 Assistente Principal (Pessoal da Saúde - Técnico Superior de Saúde - Psicologia Clínica) Associação de Pais e Amigos de Deficientes Profundos, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/04 - Atual Member of the Advisory Board ECREA - European Communication Research and Education Association, Bélgica
2022/08 - Atual Individual Ambassador Women in Games, Reino Unido
2022/02 - Atual Early Career Advisor to the Board of Directors Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2021/01 - Atual Dirigente de laboratório, instituto, museu, centro ou observatório Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
GLOW: Games and Social Impact Media Research Lab, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021/12/01 - Atual OPERAT
10.54499/UIDB/05260/2020
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2015/09/01 - Atual EducaçãoAcessivel.pt
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2023/01/18 - Atual YouNDigital - Jovens, Notícias e Cidadania Digital
Investigador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023/01/01 - Atual Games Inclusion Lab: Participatory Media Creation Processes for Accessibility (GameIN)
Investigador
Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023 - Atual LearnArch - Teaching Tool for Architecture Learning
2022-2-RO01-KA210-ADU-000100481
Investigador responsável
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Comission
Em curso
2022/09/01 - Atual No Barriers to Employment
2022-1-SE01-KA220-ADU-000089826
Investigador responsável
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Commission
Em curso
2021/01 - Atual GIM - Glossário Inclusivo de Termos Matemáticos
CICANTseedGIM2021
Investigador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Universidade Lusófona, CICANT
Concluído
2021/01 - Atual VRmnesis: training anamnesis in a VR setting
SeedILIND2021VR
Investigador
Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal
Em curso
2020/10/19 - Atual TEGA - Training the Educators to Facilitate the Teaching and Assessment of Abstract Syllabus by the Use of Serious Games
2020-1-UK01-KA203-079248
Investigador responsável
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal

Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal
European Comission
Em curso
2023/03/19 - 2023/10/31 ASDigital - Distance learning training for secondary education teachers: using visual thinking as a method to teach digital skills to students with Autism Spectrum Disorder
2020-1-PT01-KA226-SCH-094961
Investigador responsável
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Commission
Em curso
2022/01/03 - 2023/07/02 PlayersAll: agência nos média e empoderamento
EXPL/COM-OUT/0882/2021
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2021/05/01 - 2023/03/18 ASDigital - Distance learning training for secondary education teachers: using visual thinking as a method to teach digital skills to students with ASD.
2020-1-PT01-KA226-SCH-094961
Project Manager
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Commission
Em curso
2021/01/01 - 2023/02 Youth for Youth
2020-2-HU01-KA205-079126
Investigador responsável
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal

Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal
European Comission
Concluído
2019/09/01 - 2022/09 ID GAMES - Co-Create assistive games for people with Intellectual Disability to enhance their inclusion
Investigador
Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal

Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Comission
Concluído
2020/11 - 2022/08 STORYLINE: STORYtelling for (Language) Learning in an Interactive and Nonformal Environment
Trainer
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Comission
Concluído
2021/11 - 2021/11 The Little Entrepreneurs
2020-1-TR01-KA227-SCH-098758
Trainer
European Commission
Em curso
2021/03 - 2021/10 TESEO - Arianna's Strands on the Digital Age
Trainer
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Commission
Concluído
2020/01/03 - 2021/01/04 Sentir + Promoção do bem-estar através da estimulação sensorial em pessoas com Deficiência Intelectual e Idosos
CT19-00066
Investigador responsável
APADP - Associação de Pais e Amigos de Deficientes Profundos, Portugal
BPI
Concluído
2019 - 2021 GBL4deaf - Videojogos Educativos Acessíveis a Surdos
Investigador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2018 - 2019 MILT - Media Literacy for Living Together
Investigador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Comission
Concluído
2016/03 - 2018 GamiLearning - Jogos Digitais para a Literacia Mediática e Informacional
Bolseiro de Investigação
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/03 - 2017/02 ECFOLI - Eco for Life
Investigador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
European Comission
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2023/05 - Atual LEAD-ME - Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Policymakers in Media Accessibility
Member of Working Group 4
European Cooperation in Science and Technology
Em curso
2021/03/31 - Atual COST Action (CA19104) - advancing Social inclusion through Technology and EmPowerment (a-Step)
Grant Awarding Manager and Chair of Working Group 2
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Sousa, Carla; Neves, José Carlos; Figueiredo de Barros, Joana. "Towards Cognitive Accessibility in Digital Game Design: Evidence-Based Guidelines for Adults with Intellectual Disability". Trabalho apresentado em 2023 IEEE Conference on Games (CoG), Boston, MA, 2023.
    Publicado • 10.1109/cog57401.2023.10333254
  2. Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Sousa, Carla; Neves, Pedro Pinto ; Fonseca, Micaela; Quaresma, Claudia; Sanches, Isabel Rodrigues. "GameIN: Proposing Methodological Disruptions in the Study of Inclusive Games". Trabalho apresentado em IAMCR 2023 Lyon - Inhabiting the planet: Challenges for media, communication and beyond, Lyon, 2023.
    Publicado
  3. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Fonseca, Micaela; Neves, Pedro Pinto ; Lopes, Phil; Maratou, Vicky; Chaliampalias, Rizos; et al. Autor correspondente: Sousa, Carla. "An Accessible and Inclusive Future for Tabletop Games and Learning: Paradigms and Approaches". Trabalho apresentado em 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2023, Seville, 2022.
    Publicado • 10.21125/iceri.2022.2205
  4. Westin, Thomas; Neves, José Carlos; Mozelius, Peter; Sousa, Carla; Mantovan, Lara. Autor correspondente: Westin, Thomas. "Inclusive AR-games for Education of Deaf Children: Challenges and Opportunities". Trabalho apresentado em 16th European Conference on Games Based Learning - ECGBL 2022, Lisbon, 2022.
    Publicado • https://doi.org/10.34190/ecgbl.16.1.588
  5. Sousa, Carla; Fonseca, Micaela; Atul Mansuklal, Shivani ; Carvalho, Jéssica; Silva, Diogo; Neves, Pedro Pinto ; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; et al. Autor correspondente: Sousa, Carla. "GBL for Psychological Intervention Related Skills: What Challenges? What Paths?". Trabalho apresentado em 15th European Conference on Game-Based Learning (ECGBL 2021), Brighton, 2021.
    10.34190/gbl.21.097
  6. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Formação online e capacitação para a utilização, criação e co-criação de jogos como estratégia de inclusão de pessoas com deficiência intelectual: Experiências de um projeto europeu". Trabalho apresentado em V Encontro do Obervatório da Deficiência e Direitos Humanos (ODDH) - A deficiência face à crise pandémica: Desafios e respostas, 2020.
  7. SOUSA, CARLA; Neves, José Carlos; Damásio, Manuel. Autor correspondente: SOUSA, CARLA. "Research in serious games for people with intellectual disability: a meta-analysis study". Trabalho apresentado em 13th International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies - ICDVRAT 2020, 2020.
    Aceite para publicação
  8. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Developing a participatory game creation e-course in the field of Intellectual Disability". Trabalho apresentado em IEEE Conference of Games 2020, Osaka, 2020.
    10.1109/cog47356.2020.9231811
  9. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Conceção de um e-course sobre processos participativos na criação de jogos como estratégia de capacitação na área da Deficiência Intelectual". Trabalho apresentado em 5º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning 2020, Coimbra, 2020.
    Publicado
  10. Costa, Conceição; Marcelino, Lilia; Neves, José Carlos; SOUSA, CARLA. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Games for Education of Deaf Students: A Systematic Literature Review". Trabalho apresentado em 12th European Conference on Game Based Learning - ECGBL2019, Odense, 2019.
    Publicado • 10.34190/gbl.19.113
  11. Neves, José Carlos; SOUSA, CARLA. Autor correspondente: Neves, José Carlos. "Developing Pedagogical Videogames to Support Math Learning in Deaf Children: A Work in Progress (Phases 1-3).". Trabalho apresentado em 13th European Conference on Games Based Learning - ECGBL 2019, 2019.
    Publicado • 10.34190/gbl.19.169
  12. Marcelino, Lilia; Sousa, Carla; Costa, Conceição. Autor correspondente: Marcelino, Lilia. "Cognitive Foundations of Mathematics Learning in Deaf Students: a Systematic Literature Review". Trabalho apresentado em 11th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2019, Palma, 2019.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2019.1425
  13. Costa, Conceição; Sousa, Carla; Tyner, Kathleen. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Níveis de Literacia Mediática em estudantes do 2º e 3º ciclos do ensino básico em Portuga". Trabalho apresentado em 5º Congresso Literacia, Media e Cidadania, Aveiro, 2019.
    Publicado
  14. Sousa, Carla; Cardoso, Daniel; Costa, Conceição; Tyner, Kathleen. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Making games, making literacy: A case-study in formal educational contexts". Trabalho apresentado em 12th European Conference on Games Based Learning - ECGBL 2018, Nice, 2018.
    Publicado
  15. Neves, José Carlos; Nunes, Laura; SOUSA, CARLA. Autor correspondente: Neves, José Carlos. "A Case Study of Production and Application of Video Games for Teaching Mathematics to Deaf People". Trabalho apresentado em Play2Learn - The GamiLearning Conference, Lisboa, 2018.
    Publicado
  16. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Henriques, Sara; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Games for Media and Information Literacy - Developing Media and Information Literacy skills in children through digital games creation". Trabalho apresentado em 9th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN2017, Barcelona, 2017.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2017.1627
  17. Sousa, Carla; Henriques, Sara; Costa, Conceição. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Are Videogames a waste of time? - A multi-stakeholder approach". Trabalho apresentado em 9th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2017, Barcelona, 2017.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2017.1484
  18. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Henriques, Sara; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Digital game creation for media and information literacy development in children". Trabalho apresentado em ECGBL 2017, Barcelona, 2017.
    Publicado
  19. Henriques, Sara; Sousa, Carla; Costa, Conceição. Autor correspondente: Henriques, Sara. "Drivers and Motivations to Game-Based Learning approaches - A perspective from parents and teachers". Trabalho apresentado em 11th International Technology, Education and Development Conference - INTED2017, Valencia, 2017.
    Publicado • 10.21125/inted.2017.1342
  20. Rosa, P. J.; Sousa, Carla; Faustino, Bruno; Feiteira, Fernando; Oliveira, Jorge; Lopes, P.; gamito, pedro; Morais, Diogo . Autor correspondente: Rosa, P. J.. "The effect of virtual reality-based serious games in cognitive interventions: A meta-analysis study". Trabalho apresentado em 4th Workshop on ICTs for improving patients rehabilitation research tecniques - REHAB '16, Lisboa, 2016.
    Publicado • 10.1145/3051488.3051510
Artigo em revista
  1. Neves, José Carlos; Sousa, Carla; Casimiro, Cátia. "Developing and Validating a Qualitative Tool for Playtesting Service Learning-Based Accessible Games: A Comprehensive Approach". EAI Endorsed Transactions on Creative Technologies 10 (2024): http://dx.doi.org/10.4108/eetct.4854.
    Publicado • 10.4108/eetct.4854
  2. Rye, Sara; Sousa, Carla. "Investigating Inclusivity in Game-Based Learning: Current Practices and Multistakeholder Perspectives". European Conference on Games Based Learning 17 1 (2023): 904-911. http://dx.doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1923.
    Acesso aberto • Publicado • 10.34190/ecgbl.17.1.1923
  3. Sousa, Carla; Ana F. Oliveira. "The Dark Side of Fun: Understanding Dark Patterns and Literacy Needs in Early Childhood Mobile Gaming". European Conference on Games Based Learning 17 1 (2023): 599-610. http://dx.doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1656.
    Publicado • 10.34190/ecgbl.17.1.1656
  4. Sousa, Carla; Neves, Pedro; Luz, Filipe. "Barriers and Hindrances to the Effective Use of Games in Education: Systematic Literature Review and Intervention Strategies". European Conference on Games Based Learning 17 1 (2023): 611-620. http://dx.doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1472.
    Publicado • 10.34190/ecgbl.17.1.1472
  5. Casimiro, Cátia; Neves, José Carlos (871F-10B4-ACAF); Sousa, Carla. "Mathematics and Sign Language Learning with a Tangible Game: An Inclusive Approach for DHH and Hearing Children". European Conference on Games Based Learning 17 1 (2023): 621-631. http://dx.doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1411.
    Acesso aberto • Publicado • 10.34190/ecgbl.17.1.1411
  6. Sousa, Micael; Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. "The Novelty of Collaboration: High School Students Learning and Enjoyment Perceptions When Playing Cooperative Modern Board Games". European Conference on Games Based Learning 17 1 (2023): 632-642. http://dx.doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1461.
    10.34190/ecgbl.17.1.1461
  7. Brand, Inka; C., Isra; Brand, Markus; S., Shei; Sousa, Micael; Sousa, Carla; Casimiro, Cátia. "[Roundtable] Analogue Co-Design: Opportunities, Challenges and Other Nuances". International Journal of Games and Social Impact 1 2 (2023): 172-189. http://dx.doi.org/10.24140/ijgsi.v1.n2.09.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/ijgsi.v1.n2.09
  8. Neves, Pedro Pinto ; Sousa, Carla; Fonseca, Micaela; Rye, Sara. "Editorial - Games and Learning: Consolidating and Expanding the Potential of Analogue and Digital Games". International Journal of Film and Media Arts 8 1 (2023): 4-7. http://dx.doi.org/10.24140/ijfma.v8.n1.edit.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/ijfma.v8.n1.edit
  9. Maratou, Vicky; Ennami, Firdaous; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Abdullahi, Yama; Medeisiene, Raimonda Agne; Šciukauske, Indre; Chaliampalias, Rizos; et al. "Game-Based Learning in Higher Education Using Analogue Games". International Journal of Film and Media Arts 8 1 (2023): 63-83. http://dx.doi.org/10.24140/ijfma.v8.n1.04.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/ijfma.v8.n1.04
  10. Sousa, Carla; Rye, Sara; Sousa, Micael; Torres, Pedro Juan; Perim, Claudilene; Atul Mansuklal, Shivani ; Ennami, Firdaous. "Playing at the school table: Systematic literature review of board, tabletop, and other analog game-based learning approaches". Frontiers in Psychology 14 (2023): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1160591.
    Publicado • 10.3389/fpsyg.2023.1160591
  11. Neves, Pedro Pinto ; Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Fonseca, Micaela. Autor correspondente: Neves, Pedro Pinto. "Editorial". International Journal of Games and Social Impact 1 1 (2023): 1-3. http://dx.doi.org/10.24140/ijgsi.v1.n1.editorial.
    Publicado • 10.24140/ijgsi.v1.n1.editorial
  12. Sousa, Carla; Costa, Conceição. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Mapping the Inclusion of Children and Youth With Disabilities in Media Literacy Research". Media and Communication 10 4 (2022): http://dx.doi.org/10.17645/mac.v10i4.5769.
    Acesso aberto • Publicado • 10.17645/mac.v10i4.5769
  13. Sousa, Carla; Neves, José Carlos; Damásio, Manuel. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Intellectual disability through gaming: Operationalizing accessibility, participation and inclusion". Journal of Gaming & Virtual Worlds 14 2 (2022): 141-159. http://dx.doi.org/10.1386/jgvw_00055_1.
    Publicado • 10.1386/jgvw_00055_1
  14. Sousa, Carla; Neves, José Carlos; Damásio, Manuel. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Empowerment and Well-Being Through Participatory Action Research and Accessible Gaming: A Case Study With Adults With Intellectual Disability". Frontiers in Education 7 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2022.879626.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/feduc.2022.879626
  15. Sousa, Carla; Neves, José Carlos; Damásio, Manuel. Autor correspondente: Sousa, Carla. "The Pedagogical Value of Creating Accessible Games: A Case Study with Higher Education Students". Multimodal Technologies and Interaction 6 2 (2022): 10. http://dx.doi.org/10.3390/mti6020010.
    Acesso aberto • 10.3390/mti6020010
  16. Sousa, Carla; Neves, José Carlos; Casimiro, Cátia; Santos, Carlos Pereira dos; Carmo, Patrícia; Mendes, Joana; Bila, Vasco. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Exploring the Feasibility of Game-Based Tangible Resources in the Teaching of Deaf Preschoolers and their Hearing Peers". Journal of Educational Studies and Multidisciplinary Approaches 2 1 (2022): http://dx.doi.org/10.51383/jesma.2022.34.
    Acesso aberto • 10.51383/jesma.2022.34
  17. SOUSA, CARLA. Autor correspondente: SOUSA, CARLA. "Empowerment and ownership in intellectual disability gaming: review and reflections towards an able gaming perspective (2010-2020)". International Journal of Film and Media Arts 5 1 (2020): 14-23.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/ijfma.v5.n1.02
  18. Sousa, Carla; Costa, Conceição. "Game creation to promote media and information literacy (MIL) skills in basic education teachers". Revista Lusófona de Educação 46 (2019): 139-152. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle46.09.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/issn.1645-7250.rle46.09
  19. SOUSA, CARLA. "Game Review: EVERYTHING, DAVID OREILLY (2017)". Journal of Gaming & Virtual Worlds 11 3 (2019): 333-337. http://dx.doi.org/10.1386/jgvw.11.3.329_5.
    Publicado • 10.1386/jgvw.11.3.329_5
  20. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Rosa, P. J.; Sousa, Carla; Henriques, Sara. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Desenvolvimento e Validação da Escala de Literacia Mediática e Informacional para Alunos dos 2º e 3º Ciclos do Ensino Básico em Portugal". Revista LUsófona de Educação 41 (2018): 11-28. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle41.01.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/issn.1645-7250.rle41.01
  21. Sousa, Carla; Costa, Conceição. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Videogames as a learning tool: is game-based learning more effective?". Revista Lusófona de Educação 40 (2018): 199-210. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle40.13.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24140/issn.1645-7250.rle40.13
  22. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Henriques, Sara; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Game Creation in Youth Media and Information Literacy Education". International Journal of Game-Based Learning 8 2 (2018): 1-13. http://dx.doi.org/10.4018/ijgbl.2018040101.
    10.4018/ijgbl.2018040101
  23. Costa, Conceição; Sousa, Carla; Quintino Rogado, José; Henriques, Sara. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Playing digital security: Youth voices on their digital rights". International Journal of Game-Based Learning 7 3 (2017): 11-25. https://www.doi.org/10.4018/IJGBL.2017070102.
    Publicado • 10.4018/IJGBL.2017070102
  24. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Henriques, Sara; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "A review of research questions, theories and methodologies for game- based learning". Journal of Content, Community and Communication 4 2 (2016): 2-16. https://www.amity.edu/gwalior/JCCC/A%20Review%20of%20Research%20Questions,%20Theories%20and%20Methodologies%20for%20Game-Based%20Learning.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. Rye, Sara; Sousa, Carla. "Archaeologists discover ancient Mayan game - here is what it can teach modern educators", The Conversation UK, 2023, https://theconversation.com/archaeologists-discover-ancient-mayan-game-heres-what-it-can-teach-modern-educators-205715.
  2. Sousa, Carla. Autor correspondente: Sousa, Carla. "The Inclusion of People with Intellectual Disability in Media and Communication Research: Insights and Contributions from Haraway", Media Ethics - The Magazine Serving Mass Communication Ethics, 2021, https://www.mediaethicsmagazine.com/index.php/browse-back-issues/217-spring-2021-vol-32-no-3/3999355-the-inclusion-of-people-with-intellectual-disability-in-media-and-communication-research-insights-and-contributions-from-haraway-1988.
Capítulo de livro
  1. Barroso, Ivan; Sousa, Carla. "Videogame Students in Portuguese Higher Education: Perceptions, Motivations, and Playing Habits – A Case Study". In Communications in Computer and Information Science, editado por Vale Costa, L.; Zagalo, Nelson; Veloso, Ana Isabel; Clua, Esteban; Arnab, Sylvester; Vairinhos, Mário, 49-58. Springer Nature Switzerland, 2024.
    10.1007/978-3-031-51452-4_4
  2. Sousa, Carla; Neves, José Carlos. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Developing Playful and Tangible Approaches to the Gap Between Academia and Civil Society: Inclusion, and Access Through Participatory Action-Research". In ArtsIT 2022: ArtsIT, Interactivity and Game Creation - Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 429-444. Springer, 2023.
    Publicado • 10.1007/978-3-031-28993-4_30
  3. Oliveira, Ana Filipa; Sousa, Carla. "The Dark Side Of Early Childhood Mobile Gaming". In The Children’s Media Yearbook 2023, editado por Woodfall, Ashley, 103-105. London, Reino Unido: The Children's Media Foundation, 2023.
    Publicado
  4. Sousa, Carla. "PART I: Autism, Diversity, and Media Literacy – Introduction". In Media Literacy and Assistive Technologies for Empowerment in Autism, editado por Sousa, Carla; Tkaczyk, Alan H., 4-7. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas, 2023.
    Publicado • 10.24140/asdigital.v1.p01.01
  5. Sousa, Carla. "Decoding the Digital Landscape: Media Literacy for Autism Spectrum Disorder". In Media Literacy and Assistive Technologies for Empowerment in Autism, editado por Sousa, Carla; Tkaczyk, Alan H., 8-19. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas, 2023.
    Publicado • 10.24140/asdigital.v1.p01.02
  6. Litwinczuk, Ewa; Sousa, Carla. "The Potential Role of TEACCH and PECS for Secondary Education Students With a Focus on Literacy". In Media Literacy and Assistive Technologies for Empowerment in Autism, editado por Sousa, Carla; Tkaczyk, Alan H., 20-32. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas, 2023.
    Publicado • 10.24140/asdigital.v1.p01.03
  7. Sousa, Carla. "Gaming, Assistive Technologies, and Neurodiversity". In Media Literacy and Assistive Technologies for Empowerment in Autism, editado por Sousa, Carla; Tkaczyk, Alan H., 108-119. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas, 2023.
    Publicado • 10.24140/asdigital.v1.p02.05
  8. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Evaluation of the Effectiveness of Game Creation by Youth for Media and Information Literacy". In Global Perspectives on Gameful and Playful Teaching and Learning, editado por Farber, M, 193-209. IGI Global, 2020.
    Publicado • 10.4018/978-1-7998-2015-4.ch009
  9. Costa, Conceição; SOUSA, CARLA (1A13-60F1-0B45). Autor correspondente: Costa, Conceição. "Media and Information Literacy (MIL) for social integration of Portuguese youth". In Media and information literacy in critical times: Re-imagining learning and information environments, editado por Tornero, José Manuel Pérez; Orozco, Guillermo; Hamburguer, Esther, 103-116. Barcelona, Espanha: UNESCO Chair on Media and Information Literacy for Quality Journalism Faculty of Communication Sciences, Autonomous University of Barcelona (UAB), 2020.
    Publicado
  10. SOUSA, CARLA. "Media and ICT as Promoters of School Readiness: Beliefs from Parents and Young Children". In Crianças, famílias e tecnologias. Que desafios? Que caminhos?, editado por Brito, Rita; Dias, Patrícia, 54-65. Lisboa, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa, 2019.
    Publicado
Edição de livro
  1. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Fonseca, Micaela; Neves, Pedro Pinto. Proceedings of the Games and Social Impact Media Research Conference - GLOW 2021. Lisbon, Portugal: Universidade Lusófona. 2021.
    Publicado • Editor
Edição de número de revista
  1. Neves, Pedro Pinto ; Sousa, Carla; Fonseca, Micaela; Rye, Sara. "Interaction, Challenge, and Learning: Innovations in Gaming for Serious Purposes". International Journal of Film and Media Arts 8 1 (2023): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijfma/issue/view/797.
    Publicado • Editor convidado
  2. Neves, Pedro Pinto ; Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Fonseca, Micaela. "International Journal of Games and Social Impact, 1(1)". International Journal of Games and Social Impact 1 1 (2023): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijgsi.
    Publicado • Editor
  3. Marques-Pita, Manuel; Brites, Maria José; Quico, Célia; Sousa, Carla. "Special Issue 2022: Media Literacy and Civic Cultures". Observatorio (OBS*) (2022): https://obs.obercom.pt/index.php/obs/issue/view/83.
    Publicado • Editor convidado
  4. Brites, Maria José; Marques-Pita, Manuel; Quico, Célia; Sousa, Carla. "Media Literacy and Civic Cultures". Observatório (OBS*) 16 (2022): https://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/2298.
    Publicado
Livro
  1. Sousa, Carla; Tkaczyk, Alan H.. Book: Media Literacy and Assistive Technologies for Empowerment in Autism. Lisboa, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas. 2023.
    Publicado • Editor
  2. Casimiro, Cátia; Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Oliveira, Jorge; Loureiro, Ana. Do Tokenismo à Autodeterminação: Considerações Éticas na Investigação com Pessoas com Deficiência Intelectual. Lisbon: Edições Universitárias Lusófonas. 2023.
    Publicado • http://dx.doi.org/10.24140/gamein.01
Poster em conferência
  1. Sousa, Carla; Faustino, Bruno. Autor correspondente: Sousa, Carla. "A eficácia das intervenções baseadas em videojogos na promoção de competências em pessoas com deficiência intelectual". Trabalho apresentado em IV Encontro ODDH - Deficiência, Políticas Públicas e Direitos Humanos, 2019.
  2. Rosa, P. J.; Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Sousa, Carla. Autor correspondente: Rosa, P. J.. "Development and Validation of the Media and Information Literacy Scale (MILS) for the 2nd and 3rd Cycle of Basic Education in Portugal". Trabalho apresentado em XVI European Congress of Psychology, Moscow, Russia, 2019.
  3. Faustino, Bruno; Lopes, Paulo; Oliveira, Jorge; Marques, Telma; Sousa, Carla. Autor correspondente: Faustino, Bruno. "Rastreio Neuropsicológico e Estudo das Associações entre Metacognição e Sintomatologia em Indivíduos com Perturbação de Consumo de Substâncias: Estudo Exploratório Preliminar". Trabalho apresentado em V Congresso Nacional da Sociedade Portuguesa da Psicossomática: Re-Pensar a Psicossomática, 2019.
  4. Costa, Conceição; Tyner, Kathleen; Henriques, Sara; Sousa, Carla. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Measuring media and information literacy (MIL) among students aged 9 to 14 years old from Portugal and Austin". Trabalho apresentado em 7th European Communication Conference - ECREA 2018, 2018.
  5. Sousa, Carla; Faustino, Bruno. "Reabilitação Neuropsicológica na Esquizofrenia: um estudo de revisão". Trabalho apresentado em I Encontro de Psiquiatria da Casa de Saúde da Idanha, 2016.
    10.13140/RG.2.2.18520.08967
  6. Costa, Conceição; Henriques, Sara; Sousa, Carla; Tyner, Kathleen. Autor correspondente: Costa, Conceição. "Games for Media and Information Literacy Learning: Objectives, Research Design and recent Outcomes". Trabalho apresentado em UT-Austin I Portugal Conference, 2016.
    10.13140/RG.2.2.11137.45923
  7. Sousa, Carla; Gomes, Sara; Carvalho, Anabela; Ribeiro, Sónia; Vidigal, Catarina; Canário, Telma; Ramos, Anabela; Heitor, Maria João; Varandas, Pedro. Autor correspondente: Sousa, Carla. "Recovery em utentes da Casa de Saúde da Idanha integrados num programa de reabilitação na comunidade". Trabalho apresentado em XI Congresso Nacional de Psiquiatria, 2015.
Recurso online
  1. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Frade, J.; Mendes, J.; Teixeira, S.. OPERAT - laboratory for research and production on tangible accessible resources. 2021. https://operat.ulusofona.pt.
Relatório
  1. Brites, Maria José; Teresa Sofia Castro; Müller, Mariana Scalabrin; Sousa, Carla; Carvalho, Maria João Leote de; Maneta, Margarida. 2023. YouNDigital: Relatório Survey - Task 3. https://drive.google.com/file/u/2/d/14_ec1kPXWhFyWCa1uN4MrIYIBgdj2_Zc/view?usp=sharing.
  2. Brites, Maria José; Teresa Sofia Castro; Maneta, Margarida; Amaral, Inês; Sousa, Carla. 2023. YouNDigital - Relatório Revisão de Literatura PRISMA (fase 2). https://drive.google.com/file/d/1JodRcmcZXUm99Kj3rF6Mxg0lOELPq3NF/view.
  3. Sousa, Carla. Autor correspondente: Sousa, Carla. 2021. Media Technology and Educational Innovation. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.11321.29287.
  4. Sousa, Carla; Luz, Filipe Soares Branco da Costa. Autor correspondente: Sousa, Carla. 2019. People with Intellectual Disability in Portugal - Report. http://recil.grupolusofona.pt/handle/10437/10170.
  5. Costa, Conceição; Sousa, Carla; Alves, Pedro. Autor correspondente: Costa, Conceição. 2017. State of Art in Web Forms (2012-2017) - A literature Review in HCI field. https://lightweightform.io/wp-content/uploads/2018/07/State-of-Art-in-Web-Forms-HCI-Field.pdf.

Outros

Objeto físico
  1. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Frade, J.; Teixeira, S.. "diPlay controller ¿ an accessible and adjustable interface for videogames". 2023. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, https://tomglobal.org/project?id=640f12e06377df4983ce077c.
  2. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Mendes, Joana. "Puzzle Duplo". 2022. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, https://operat.ulusofona.pt/recursos/jogos-tangiveis/puzzle-duplo/.
  3. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Mendes, Joana. "Puzzle das Estações". 2022. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, https://operat.ulusofona.pt/recursos/jogos-tangiveis/puzzle-das-estacoes/.
  4. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Mendes, Joana. "Cubo de Formas". 2022. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, https://operat.ulusofona.pt/recursos/jogos-tangiveis/cubo-de-formas/.
  5. Neves, J. C.; Sousa, Carla; Mendes, Joana. "Puzzle da Saúde". 2022. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, https://operat.ulusofona.pt/recursos/jogos-tangiveis/puzzle-da-saude/.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/09/13 YouNDigital: digital tools for researching young audiences and their diversity ECREA ARS 2023: Disrupted or disruptive audiences?
Universidade Lusófona (Porto, Portugal)
2023/08/31 Advancing Social Inclusion through Technology and EmPowerment - Working Group 2: Collaborative Evaluation
Université Paris 8-Vincennes-Saint-Denis (Paris, França)
2023/08/22 Towards Cognitive Accessibility in Digital Game Design: Evidence-Based Guidelines for Adults with Intellectual Disability IEEE Conference on Games (IEEE CoG) 2023
Northeastern University (Boston, Estados Unidos)
2023/05/19 Metodologias de Investigação Inclusivas: Os Jogos como Caminho Webinar Bolsas de Estudo HUMANITAS
HUMANITAS – Federação Portuguesa para a Deficiência Mental (Online, Portugal)
2023/04/22 A intergeracionalidade com foco na literacia digital: uma proposta com o uso de um jogo VI Congresso de Literacia Media e Cidadania
Escola Superior de Comunicação Social (Lisbon, Portugal)
2023/04/04 YouNDigital: digital tools for reaching young people's diversity “Practices of digital in- and exclusion in everyday life” Conference
University of Groningen (Groningen, Países Baixos)
2023/03/08 Desigualdades de Género nos Videojogos Equality Talks
Associação Mais Cidadania (Lisbon, Portugal)
2022/11/19 Women in Games Individual Ambassadors: Building a Fair Playing Field Lisboa Games Week 2022
Lisboa Games Week - Game Dev Camp (Lisbon, Portugal)
2022/11/18 Jogos para todas as pessoas: acessibilidade e inclusão Lisboa Games Week 2022
Lisboa Games Week - Creative Playground (Lisbon, Portugal)
2022/11/08 Jogos, Bem-Estar e Empoderamento - Estratégias Participativas e o seu Papel na População com Deficiência Intelectual Jogos Acessíveis Webinar
HUMANITAS - Federação Portuguesa para a Deficiência Mental (Virtual, Portugal)
2022/10/28 The importance of Game-Based Learning in Teaching Storyline (2020-2-RO01-KA205-080819) Multiplier Event
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
2022/10/27 Jogos digitais para a reabilitação física: incluir a voz dos profissionais Ibercom 2022
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/10/26 Representações de género, pertença racial, microagressões e promoção de empatia através do jogo SweetXHeart Lusocom 2022
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/10/26 Exequibilidade da aprendizagem baseada num jogo tangível e acessível no contexto educativo das crianças surdas em Portugal: potencialidades e desafios Lusocom 2022
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/10/26 Literacia para a Agência nos Jogos no Projeto PlayersAll Lusocom 2022
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/07/12 Bridging Academia and Civil Society for Access and Inclusion: Insights from Action-Research Experiences IAMCR Beijing 2022 - Communication Research in the Era of Neo-Globalisation: Reorientations, Challenges and Changing Contexts
Tsinghua University (Beijing, China)
2022/05/29 The development of media literacy skills in children and youth with disabilities Hybrid 72nd Annual ICA Conference
International Communication Association (Paris, França)
2022/05/16 A promoção da participação de audiências subrepresentadas na criação de media - O caso dos jogos na deficiência intelectual Invited lecture presented at the Master’s Degree in Media and Information Literacy and Digital Citizenship
Universidade Lusófona do Porto (Porto, Portugal)
2022/04/21 Playing games and creating games with web 2.0 tools Invited lecture presented at Innovative Teaching/Learning Approaches Project
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
2022/04/11 A presença de crianças com necessidades educativas especiais na investigação em literacia mediática: Notas de uma Revisão Sistemática da Literatura (2015-2021) XII CONGRESSO SOPCOM - Comunicação & Disrupção
NOVA FCSH (Lisbon, Portugal)
2022/04/02 Pensar as necessidades de quem joga: acessibilidade e representação através de jogos de tabuleiro Leiria Talks - LeiriaCon 2022
LeiriaCon 2022 (Leiria, Portugal)
2022/03/10 Collaborate|Make|Spread ERASMUS 1st Training Meeting - The Key Global Life, Digital Change of Nature
Lusófona University (Lisbon, Portugal)
2022/01/18 Game-based learning - mechanics of inclusivity Learning and Education Conference 2022 - Learning Together: Inclusive Learning and Teaching Across the LSBU Group
London South Bank University (London, Reino Unido)
2021/12/10 Humanitas e Lusófona - Um Projeto em Rede Webinar - Nada do que é humanos nos é alheio: Contributos e desafios para uma sociedade inclusiva
HUMANITAS – Federação Portuguesa para a Deficiência Mental (Lisbon, Portugal)
2021/11/23 Game-based Learning to Foster Entrepreneurship: Games, Mechanics, Dynamics and Practical Applications Teaching methodology on game-based entrepreneurship Workshop - The Little Entrepreneurs Project (2020-1-TR01-KA227-SCH-098758)
Lusófona University (Lisbon, Portugal)
2021/11/11 Media Literacy Research and Children in Special Education: notes from a Systematic Literature Review Hybrid Workshop "Inclusive Media Education in Diverse Societies"
University of Groningen (Groningen, Países Baixos)
2021/10/28 Laboratório GLOW: Inclusão e Intervenção Social nos Jogos II Congresso Internacional Humanismo e Direitos Humanos
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
2021/10/19 Cultural Conscious and Inclusive Strategies for Conducting Interviews and Collecting Data Digital Storytelling in Youth Work - Training of Youth Workers
Universidade Lusófona (Lisbon, Portugal)
2021/09/28 Exploring the Pedagogical Value of a Game Creation Action-Research Experience Involving University Students and Adults with Intellectual Disability XVIII Foro Internacional sobre Evaluación de La Calidade de La Investigación y La Educación Superior (FECIES)
Universidad de Granada (Granada (Virtual Participation), Espanha)
2021/09/08 The role of games in the promotion of life skills in people with intellectual disability: A systematic literature review (2010-2020) 8th European Communication Conference Braga ‘20 (ECREA 2020)
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2021/07/16 Fostering inclusion and social impact through media creation in Higher Education TESEO Project - 3 rd Learning, Teaching and Training Activity
Synthesis Center for Research & Education (Nicosia (held online), Chipre)
2021/07/15 Participatory Game Creation for People with Intellectual Disability: Insights from an Action-Research Experience IAMCR Nairobi 2021 - Rethinking borders and boundaries: Beyond the global/local dichotomy in communication studies
The International Association For Media And Communication Research (IAMCR) (Nairobi, Quénia)
2021/06/25 An Hybrid Game-Based Inclusive Glossary: goals, concept and audiovisual contents 8th International Congress of Audiovisual Researchers
Lusófona University (Lisbon, Portugal)
2021/06/24 Inclusion in Media Literacy Research: a Review with Children with Special Educational Needs 8th International Congress of Audiovisual Researchers
Lusófona University (Lisbon, Portugal)
2021/03/13 Interviewing techniques and approaches Storyline Project Workshop
Lusófona University (Lisbon (held online), Portugal)
2021/03/09 Desenvolvimento de Jogos Inclusivos como Estratégia de Empowerment em Pessoas com Deficiência Intelectual Webinar Bolsas de Estudo Humanitas 2020 - Apresentação das Investigações a Decorrer
Humanitas - Federação Portuguesa para a Deficiência Mental (Lisbon (online), Portugal)
2020/01/20 A Intervenção do Psicólogo Clínico em Adultos com Deficiência Intelectual [The Clinical Psychologist's Intervention in Adults with Intellectual Disability] Seminário no âmbito do Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde
Instituto Piaget - Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares (Almada, Portugal)
2019/06/26 Game-based Learning in Teachers Professional Development: Proposing a Game Creation Training to Promote Media and Information Literacy MILT conference - Media Literacy for Living Together: the future of media and learning in participation
Universidade Lusófona, CICANT (Lisboa, Portugal)
2018/09/14 Projeto GBL4deaf - Videojogos Acessíveis a Surdos [GBL4deaf Project - Videogames Acessible for Deaf] Seminário Internacional - Educação Inclusiva, Atitudes que Transformam
Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) / Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2017/11/23 Videogames as a Learning Tool: Measuring the efficacy of Game-Based Learning Interventions Videogames 2017 - Conference of Sciences and Arts of Videogames
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos | Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2017/11/23 Student Game Creation for Media and Information Literacy Videogames 2017 - Conference of Sciences and Arts of Videogames
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos | Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2017/09/28 Games for Media and Information Literacy - Developing Media and Information Literacy Skills in Children through Digital Games Creation Audiences 2030: Imagining a Future for Audiences
CEDAR (Consortium on Emerging Directions in Audience Research) / Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
2017/05/10 Digital Game Creation for Media and Information Literacy in Children 11st European Conference on Game Based Learning - ECGBL 2017
(Graz, Áustria)
2017/05/05 Os Videojogos na Educação - A perspetiva de Pais, Professores e Estudantes [Videogames in Education - Parents', Teachers' and Students' perspective] 4º Congresso de Literacia Media e Cidadania
Grupo Informal sobre Literacia Mediática (GILM) (Porto, Portugal)
2016/12/11 Games for Learning - A research review (2010-2016) 6th European Communication Conference - ECREA 2016
European Communication Research and Education Association (ECREA) (Praga, República Checa)
2016/07/27 Game-based learning and media literacy - A research methodology review IAMCR Conference - Memory, Commemoration and Communication: Looking Back, Looking ForwardIAMCR Conference - Memory, Commemoration and Communication: Looking Back, Looking Forward
International Association for Media and Communication Research (IAMCR) / University of Leicester (Leicester, Reino Unido)
2016/07/26 Inside the black-box: A path for children's rights in a digital connected presence IAMCR Pre Conference - Children’s and Young People’s Rights in the Digital Age
International Association for Media and Communication Research (IAMCR) / London School of Economics and Political Science (LSE) (Londres, Reino Unido)
2016/07/13 Inside the black-box: playing digital security (Workshop) Playful Learning
(Manchester, Reino Unido)
2016/05/12 Os efeitos dos Jogos Sérios na Estimulação Cognitiva: um estudo de Metanálise [The effects of Serious Games in Cognitive Stimulation: a meta-analysis study] III Jornadas de Neuropsicologia Aplicada
Escola de Psicologia e Ciências da Vida - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Lisboa, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022 - Atual Games Accessibility [Provisional Title]
Orientador
Mestrado em Design de Jogos e Média Jogáveis (Mestrado)
Universidade Lusófona, Centro Universitário de Lisboa, Portugal
2022 - Atual Intergenerational Media Literacy and Games [Provisional Title]
Coorientador
Doutoramento em Ciências da comunicação (Doutoramento)
Universidade Lusófona, Centro Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09/09 - 2022/09/16 Supervisor for a Short Term Scientific mission in the scope of the COST Action - advancing Social Inclusion through Technology and Empowerment (CA19104)
Orientador
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2019/10 - 2021/03 Orientação de Estágio curricular no âmbito do Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde [Supervisor for an academic intership in the scope of the Clinical and Health Psychology Master's Degree]
Orientador
Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde (Mestrado)
APADP - Associação de Pais e Amigos de Deficientes Profundos, Portugal

Instituto Piaget de Almada, Portugal
2019/08/08 - 2019/08/12 Orientação de Estágio no âmbito da Especialização Avançada em Intervenção Multidisciplinar na Perturbação do Espetro do Autismo [Supervisor for an internship in the scope of the advanced specialization in Autism Spectrum Disorder]
Orientador
APADP - Associação de Pais e Amigos de Deficientes Profundos, Portugal

Instituto CRIAP, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/01/01 - 2023/04/30 LeiriaTalks 2023 - Rethinking board games in contemporary societies (2023/03/25 - 2023/03/25)
Conferência (Coorganizador)
Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal

Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2022/11/01 - 2022/11/30 TEGA Project 1st Multiplier Event - Playtesting for Diversity (2022/11/09 - 2022/11/09)
Seminário (Coorganizador)
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2022/10/01 - 2022/10/15 Game Fest - Promoting Change Through Hands on Play Experiences (2022/10/13 - 2022/10/14)
Festival (Coorganizador)
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2022/06/01 - 2022/06/30 ID Games Project Multiplier Event (2022/06/30 - 2022/06/30)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
APPACDM de Lisboa, Portugal
2022/06/01 - 2022/06/30 TEGA Project 1st LTTA - Board Games Learning and Inclusion Workshop (2022/06/21 - 2022/06/21)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Elleniko Anoikto Panepistemio, Grécia
2021/11/24 - 2021/11/29 Media Literacy and Civic Cultures (MeLCi Lab) Autumn School - Science Bootcamp to improve research hands-on skills (2021/11/24 - 2021/11/29)
Outro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2019/06 - 2019/06 MILT conference - Media Literacy for Living Together: the future of media and learning in participation (2019/06/26 - 2019/06/28)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2018/02 - 2018/04 Play2Learn - The GamiLearning Conference (2018/04/19 - 2018/04/19)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal
2017/11 - 2017/11 Videogames 2017 - Conference of Sciences and Arts of Videogames (VJ2017) (2017/11/23 - 2017/11/24)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos, Portugal

Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal
2013/03 - 2013/04 III Fórum Internacional de Psicologia Clínica [III International Forum on Clinical Psychology] (2013/04/11 - 2013/04/13)
Congresso (Outra)
Sociedade Portuguesa de Psicologia Clínica (SPPC), Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/11 - 2023/01 Foundations of Digital Games 2023 Universidade Lusófona
2022/05/06 - 2022/10 16th European Conference on Games Based Learning - ECGBL 2022 Universidade Lusófona
2022/02 - 2022/03 9th European Communication Conference - Rethink Impact (ECREA 2022) Aarhus University
2022/02 - 2022/02 IAMCR Beijing 2022 - Communication Research in the Era of Neo-Globalisation: Reorientations, Challenges and Changing Tsinghua University
2020/02 - 2020/10 8th European Communication Conference - Communication and Trust: building safe, sustainable and promising futures (ECREA 2020) Braga, Portugal
2017/03 - 2017/06 IAMCR 2017 Conference - Transforming Culture, Politics & Communication: New media, new territories, new discourses Cartagena, Colômbia

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/01 - Atual International Journal of Games and Social Impact - IJGSI [Editor] (2975-8386) Edições Universitárias Lusófonas

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2021/03/17 - Atual Member of the Working Group on Psychologists Intervention in the Field of Disability Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/02 - 2023/02 Interfaces Tangíveis I e II [Tangible Interfaces I and II] Licenciatura em Videojogos [Bachelor's Degree in Videogames] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/02 - 2022/08 Ciberpsicologia e Redes Sociais [Cyberpsychology and Social Networks] Licenciatura em Psicologia [Bachelor's Degree in Psychology] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/02 - 2022/08 Laboratório de Competências Académicas [Laboratory of Academic Competences] Licenciatura em Psicologia [Bachelor's Degree in Psychology] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2022/02 - 2022/08 UX Design para Jogos Digitais [UX Design for Digital Games] Licenciatura em Videojogos [Bachelor's Degree in Videogames] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/09 - 2022/03 História da Psicologia [History of Psychology] Licenciatura em Psicologia [Bachelor's Degree in Psychology] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/09 - 2022/02 Interação Humano-Máquina [Human-Machine Interaction] Licenciatura em Engenharia Informática [Bachelor's Degree in Computer Engineering] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/02 - 2022/02 Interfaces Tangíveis I e II [Tangible Interfaces I and II] Licenciatura em Videojogos [Bachelor's Degree in Videogames] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/02 - 2021/08 UX Design para Jogos Digitais [UX Design for Digital Games] Licenciatura em Videojogos [Bachelor's Degree in Videogames] Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/03 - 2019/08 UX Design para Jogos Digitais [UX Design for Digital Games] Licenciatura em Videojogos [Bachelor's Degree in Videogames] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/03 - 2018/08 Atelier de Escrita para Ambientes Multimédia [Writing Atelier for Multimedia Environments] Licenciatura em Aplicações Multimédia e Videojogos [Bachelor's Degree in Multimedia Applications and Videogames] (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2023/05 - Atual Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos (SPCV) Member no. 120
2023/03/16 - Atual International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities (IASSIDD) Member
2021/09/10 - Atual Digital Games Research Association: DiGRA Member
2019/11/25 - Atual SOPCOM - Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação Member of the working groups: Communication and Education; Gender and Sexuality; and Young Researchers.
2018/08/27 - Atual Ordem dos Psicólogos Portugueses (no. 27910) Member
2018/06/11 - Atual ABIC - Associação dos Bolseiros de Investigação Científica (Member no. 1072)

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2021/10/22 - 2021/10/22 1st Games and Social Impact Media Research Lab Conference (GLOW2021)
Presidente / Vice-presidente
Universidade Lusófona, CICANT, Portugal

Universidade Lusófona, HEI-Lab, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2023/06/26 - Atual Arguente externa das provas públicas de Preparação de Projeto Tese da aluna Dalila Martins, tendo como título: Modelo de Comunicação para o engajamento ótimo em Jogos Sérios Narrativos, aplicado na área da Saúde Mental [External jury for a PhD qualifying phase of the doctoral programme in new media on the topic of narrative serious games] Universidade de Aveiro, Portugal
2023/02/16 - 2023/02/16 Membro Externo da Banca de Qualificação de Tese do aluno João Vitor Léste, tendo como título: O Design em Parceria como Caminho em Direção à Acessibilidade para Pessoas com Deficiência Visual [External jury for a PhD qualifying phase of the doctoral programme in design on the topic of accessibility] Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/11 - Atual Simulation & Gaming (1046-8781) SAGE
2023/11 - Atual International Journal of Human–Computer Interaction (1532-7590) Taylor & Francis
2023/07 - Atual Disability and Rehabilitation: Assistive Technology (1748-3115) Taylor & Francis
2023/07 - Atual Children & Society (1099-0860) Wiley
2023/07 - Atual Disabilities (2673-7272) MDPI
2023/04 - Atual Interaction Design & Architecture(s) Journal (2283-2998) Università degli Studi di Roma Tor Vergata
2023/01 - Atual Frontiers in Psychology (1664-1078) Frontiers Media S.A.
2022/12 - Atual Education Sciences (2227-7102) MDPI
2022/11 - Atual Revista Colombiana de Ciencias Sociales (2216-1201) Universidad Católica Luis Amigó
2022/10 - Atual Research in Developmental Disabilities (1873-3379) Elsevier
2022/05 - Atual Applied Sciences (2076-3417) MDPI
2022/03 - Atual Behavioral Sciences (ISSN 2076-328X) MDPI
2021/10 - Atual JMIR Serious Games (2291-9279) JMIR Publications
2021/08 - Atual Technology and Disability (1055-4181) IOS Press
2021/03 - Atual Journal of Educational Studies and Multidisciplinary Approaches (2757-8747) Public Knowledge Project
2021/03 - Atual International Journal of Modern Education Studies (2618-6209) Public Knowledge Project
2020/02 - Atual Journal of Research in Childhood Education (0256-8543) Routledge
2018/08 - Atual Children and Youth Services Review (0190-7409) Elsevier

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/09/01 - 2022/09/30 Research Internship - Verão com Ciência 2022 Pedro Juan Torres
2021/09/01 - 2021/09/30 Research Internship - Verão com Ciência 2021 Cátia Casimiro
Distinções

Prémio

2022 Prémio de Inovação Tecnológica Engenheiro Jaime Filipe [awarded to the team of https://educacaoacessivel.ulusofona.pt/ project]
Instituto Nacional para a Reabilitação, Portugal
2022 Women in Games Global Awards, Category: Student Achievement - sponsored by Creative Assembly [With the PhD thesis Empowerment, Well-Being, and Accessibility in Digital Games]
Women in Games, Reino Unido

Outra distinção

2023 Inclusiveness Target Countries (ITC) Virtual Conference Grant to be at the IEEE Conference on Games 2023
Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Policymakers in Media Accessibility (COST Action 19142), Polónia
2021 Young Scholars Grant for the 8th European Communication Conference
European Communication Research and Education Association (ECREA), Bélgica
2017 Bolsas de Doutoramento da Universidade Lusófona [PhD Scholarship]
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal