Identification
Personal identification
- Full name
- Sofia de Sacadura Botte Lynce de Faria Leal de Faria
Citation names
- Lynce, S.
- Faria, S
Author identifiers
- Ciência ID
- CB14-38B0-25D4
- ORCID iD
- 0000-0003-0855-5273
Email addresses
- sofia.lyncedefaria@gmail.com (Professional)
Knowledge fields
- Medical and Health Sciences - Health Sciences - Health Care Sciences and Services
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2015 - 2020/12/21
Concluded
|
Cognition and Language Sciences (Doutoramento)
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal
"(PhD Dissertation concluded - Waiting for defense) Oral language acquisition and development in Portuguese deaf children
with cochlear implants " (THESIS/DISSERTATION)
|
19 |
2010 - 2013
Concluded
|
Clinical Linguistics (Mestrado)
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal
" Mean length of utterance: obtaining standard values for European Portuguese in children with four-years-old (4;07-4;11)" (THESIS/DISSERTATION)
|
19 |
2006 - 2010
Concluded
|
Speech and Language Therapy (Licenciatura)
Egas Moniz Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
|
16 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018 - Current | Researcher (Research) | Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação Interdisciplinar em Saúde, Portugal |
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação Interdisciplinar em Saúde, Portugal | ||
2016 - 2020 | Researcher (Research) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica de Lisboa, Portugal | ||
2014/01 - 2014/12 | Contracted Researcher (Research) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal | ||
2011/10 - 2013/12 | Contracted Researcher (Research) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/11/28 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal |
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal | ||
2023 - 2024 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, Portugal |
Escola Superior de Saúde do Alcoitão, Portugal | ||
2020/02 - 2020/06 | Invited Assistant (University Teacher) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal | ||
2020/02 - 2020/03 | Invited Assistant (University Teacher) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/11/23 - Current | Speech and Language Therapist in the otorhinolaryngology department | Hospital da Luz Lisboa, Portugal |
Hospital da Luz Lisboa, Portugal | ||
2020/10/01 - 2021/07/31 | Speech and Language Therapist | Terapia ao Quadrado, Portugal |
2015/01 - 2016/01 | Speech and Language Therapist | Terapia ao Quadrado, Portugal |
Terapia ao Quadrado, Portugal | ||
2010/11 - 2013/12 | Speech and Language Therapist | Terapia ao Quadrado, Portugal |
Terapia ao Quadrado, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2016 - 2020/08/01 | Oral language acquisition and development in Portuguese deaf children with cochlear implants
SFRH/BD/117877/2016
PhD Student Fellow
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2014/01/01 - 2015 | CLIC: Cognition and Language in Portuguese children with cochlear implants
Research Fellow
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica de Lisboa, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010/12/22 - 2013 | AQUI_LGP: Longitudinal Corpus on Portuguese Sign Language Acquisition
Research Fellow
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/04/01 - 2023/05/31 | Vocational Education and Training for Speech and Language Therapists and Parents for Rehabilitation of Children with Cochlear
Implant on how to Speak
2020-1-RO01-KA202-080059
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação Interdisciplinar em Saúde, Portugal Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Romania Fundatia Euroed, Romania Stichting Zuyd Hogeschool, Netherlands ONICI , Belgium |
European Union
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Report |
|
Working paper |
|
Other
Technical standard |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2021/05/15 | Atypical patterns of speech development if pediatric cochlear implant users | II Encontro de Fala
Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala (Lisboa, Portugal)
|
2019/10 | Oral language development in Portuguese deaf children with cochlear implants. Will they catch up to their peers? | 14th European Symposium of Paediatric Cochlear Implantation
(Bucareste, Romania)
|
2016 | A CLIC on phonological and phonetic acquisition in deaf children with cochlear implant | VII Workshop Linguistics, Language, Development and Impairment
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2014 | Dissemination of the preliminary results - CLIC project | Conference - A CLICK in the language of cochlear implants users
ICS-UCP, OUVIR (Portugal, Portugal)
|
2013 | AQUI_LGP: Acquisition corpus Description of a corpus of deaf children with and without cochlear implants Oral presentation regarding the first data | First Symposiun on Sign Language Acquisition
Universidade Católica Portuguesa-Instituito de Ciências da Saúde (Lisboa, Portugal)
|
2013 | First Symposium on Sign Language Acquisition | First Symposium on Sign Language Acquisition, Lisboa.
Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
|
2013 | Project CLIC: Cognition and Language in Portuguese children with cochlear implant. We presented important findings regarding phonological development in deaf children with cochlear implants | V Workshop Linguistics, Language, Development and Impairment
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Bimodal and Bilingual language Acquisition: preliminary research data from a longitudinal project on language acquisition. | Language, Culture and Mind
Universidade Católica Portuguesa de Lisboa- Instituto de Ciências da Saúde (Lisboa, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/11/25 - 2022/11/25 | Organizing Committee of the 1st Iberian Symposium on Children with Hearing Loss (2022/11/25 - 2022/11/25)
Symposium (Member of the Organising Committee)
|
Escola Superior de Saúde - Politécnico do Porto, Portugal |
2019/03/16 - 2019/03/16 |
Organization of the symposium ("Models of performance in deafness: realities and national projects") and the workshop ("Speech
acoustics"), as a member of the department of the Portuguese Society of Speech Therapy. These events had as main objective
to promote interdisciplinarity between health professionals and education technicians in the work with deaf children with
cochlear implants and to deepen knowledge in the scope of speech acoustics. (2019/03/16 - 2019/03/16)
Symposium (Co-organisor)
|
Portuguese Society of Speech Therapy, Portugal |
2014/12 - 2014/12 |
Organization of the CLIC project conference: Cognition and Language in hearing impaired children with cochlear implants (2014/12 - 2014/12)
Conference (Co-organisor)
|
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
2013 - 2013 | First Symposium on Sign Language Acquisition
(2013/03 - 2013/03)
Symposium (Other)
|
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2012 - 2012 | Language, Culture and Mind
Congress
|
Language, Culture and Mind
Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica de Lisboa, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/12/20 | Relação entre as funções executivas e o desenvolvimento socio-emocional na população pré-escolar.
Este estudo teve como propósito compreender o Desenvolvimento Socioemocional (DSE) a partir das perspetivas dos pais e dos
professores e analisar a relação entre as capacidades e dificuldades percecionadas por estes dois intervenientes junto das
crianças pré-escolares e as suas Funções Executivas (FE), especialmente o Controlo Inibitório (CI) e a Flexibilidade Cognitiva
(FC).
President of the jury
|
Marcos Daniel Sampaio Valente (Master)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal
|
2024/12/19 | A trajetória da memória de trabalho em crianças entre os 5 e 6 anos.
A trajetória de desenvolvimento da memória de trabalho na população préescolar
portuguesa tem sido um tema de discussão científica com relevância na
compreensão do desenvolvimento cognitivo. A caraterização da trajetória intra-individual
da memória de trabalho em diferentes domínios verbais e não verbais não foi ainda
investigado na população portuguesa pré-escolar.
(Thesis) Arguer
|
Joana Filipa Refacho da Silva (Master)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal
|
2024/12/16 | Funcionamento executivo e teoria da mente de crianças em diferentes contextos de aprendizagem.
O desenvolvimento infantil pode ser influenciado por um conjunto de fatores, desde os biológicos aos ambientais, dentre os
quais se destacam os contextos de aprendizagem. Considerando a discussão sobre os modelos pedagógicos ditos como tradicionais
ou alternativos, a investigação tem explorado a hipótese sobre quais impactos que podem exercer sobre o desenvolvimento sociocognitivo
das crianças.
President of the jury
|
Mateus Silva Nascimento (Master)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal
|
2024/11/21 | Musicotherapy in the gestation of dyspnea in patients with palliative needs: a scoping review
(Thesis) Main arguer
|
Carolina Vargas Reis Ribeiro (Master)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2022/09/13 | Oral language, reading, and writing in school-age children born preterm
(Thesis) Arguer
|
Ana Isabel Branco Marques (PhD)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022/04 - Current | Revista Portuguesa de Terapia da Fala (Portuguese Journal of Speech and Language Therapy) (2183-1297) | Associação Portuguesa de Terapeutas da Fala |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2024/02 - Current | Portuguese Society of Speech Therapy - Coordinator of the Hearing Department | Membro do Departamento |
2019 - Current | Portuguese Society of Speech Therapy |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2020/11/20 - 2020/11/21 | 6ª Conferência Internacional para a Inclusão - INCLUDiT VI (6th International Conference for Inclusion) | online, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2020/01 - 2020/01 | Evaluation of abstracts for the congress of the Portuguese Society of Speech Therapy, to be held in October 2020 | Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala, Portugal Portuguese Society of Speech Therapy, Portugal |
2011 - 2016 | Technical reports - Speech Therapy These reports were developed in the school context. | Terapia ao Quadrado, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024 - Current | Project Seminar A. Different stages for creation and implementation of a research project: from the theoretical phase to the presentation of the final results the various planning and data collection stages. B. Investigations of theoretical nature, the specific case of systematic review of the literature. Examples of systematic review within the framework of projects students intend to develop. C. Critical analysis of research projects elaborated in academic context and submitted for institutional support. | Doutoramento em Ciências da Cognição e da Linguagem (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) | Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal |
2023 - Current | Course Unit - Journal Club (Thesis) - aims to critically explore the scientific articles to be presented by students | Doutoramento em Ciências da Cognição e da Linguagem (Doutoramento) | Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências da Saúde e Enfermagem, Portugal |
2023/10 - 2024/01 | Communication Disorders in Hearing Pathology is a discipline that aims to provide practical information in the work of the deaf population. | Terapia da Fala (Licenciatura) | Escola Superior de Saúde do Alcoitão, Portugal |
2020/03/25 - 2020/05/10 | Course Unit - Language Neuroscience Summary: Essential concepts of neuroscience; Neurobiological systems: auditory system; Evolution of human language; Fundamental aspects of the neurobiology of human language; Hemispheric specialization and language processing; Language and injuries; The importance of neuroimaging in the study of language. | Specialization Course in Language Acquisition and Disorders: challenges of language neurosciences in the 21st century (Especialização pós-licenciatura) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2020/02/12 - 2020/03/18 | Course Unit - Plurilingualism, Deafness and Sign Language Summary: Plurilingualism; Different perspectives on deafness; The deaf brain; Linguistic components of sign language. | Specialization Course in Language Acquisition and Disorders: challenges of language neurosciences in the 21st century (Especialização pós-licenciatura) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2018/04 - 2018/04 | Course Unit - Deafness | Medicine (Diploma de especialização) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Médicas, Portugal |
2015/11 - 2015/11 | Course Unit - Research Seminar | PhD in Cognition and Language Sciences (Doutoramento) | Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa , Portugal |
2011/10 - 2011/10 | Course Unit - Health Psychology | Speech Therapy (Licenciatura) | Escola Superior de Saúde Egas Moniz, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2021/09/22 - 2021/09/26 | Evaluation Committee of the II INTERNATIONAL CONGRESS of the PORTUGUESE SPEECH THERAPY SOCIETY
Member
|
Sociedade Portuguesa de Terapia da Fala, Portugal |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2021/03/15 - Current | De Porta Aberta | Desenvolvimento fonológico em crianças surdas com implante coclear (Phonological development in deaf or hard of hearing children with cochlear implants) |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2024/07/31 - Current | Exposure to screen time and its influence on the development of communication skills in children between 8 and 30 months | Tarcila Antunes de Oliveira Banagouro |
2022/12/19 - Current | Early intervention with share book reading on the oral language development of deaf childreb | Ana Sofia Lopes |
Distinctions
Award
2005 | Honor board
Colégio de São joão de Brito, Portugal
|
2004 | Honor board
Colégio de São joão de Brito, Portugal
|
2003 | Honor board
Colégio de São joão de Brito, Portugal
|