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Gabriela Tavares is a PhD student with an FCT fellowship (2020.05740.BD). Her PhD thesis, "Phonological perception of reduced vowels and lexical stress in Portuguese L2 - Implications for language teaching with Hungarian learners", focuses on the perception and discrimination of phonological aspects (reduced vowels and word stress) of Portuguese L2 by Hungarian native speakers. She uses an experimental approach to investigate L2 speech perception with phonetic training. Gabriela has more than ten years of experience in teaching Portuguese L2, both at secondary and university levels. She has also worked for Camões I.P., as a Fernão Mendes Pinto grant holder. Gabriela has published in different areas of Portuguese L2 (e.g. Tavares, Deme & Correia, in press; Tavares-Sándor, 2016; Tavares-Sándor, 2014) and participated in several national and international conferences. Currently, she is a researcher in CLUNL/NOVA FCSH and, as part of her PhD research project, she also collaborates with Corvinus University in Budapest as Portuguese language lecturer.
Identification

Personal identification

Full name
Gabriela Pereira Tavares

Citation names

  • Sándor, Gabriela
  • Tavares, Gabriela

Author identifiers

Ciência ID
C314-F8F4-CF6F
ORCID iD
0000-0002-1702-1110

Email addresses

  • 802487@estudante.uab.pt (Professional)
  • gabrielatavares@fcsh.unl.pt (Personal)

Telephones

Mobile phone
  • 934585874 (Personal)

Addresses

  • Rua Maria Luísa Fragoso, n. 43, 2820-102, Charneca da Caparica, Almada, Portugal (Personal)

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - Linguistics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Hungarian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2021/09/11 - 2021/11/27
Concluded
Curso Intensivo de Análise de Dados (Outros)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
2021/04/13 - 2021/04/15
Concluded
XVII Experimental Methods in Language Acquisition Research (EMLAR) (Outros)
Universiteit Utrecht, Netherlands
2018/10 - 2019/11
Concluded
Didática das Línguas: Multilinguismo e Educação para a Cidadania Global (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Ensino do Português Língua Estrangeira
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade Aberta, Portugal
16
2018/09/03 - 2018/09/07
Concluded
X Curso de Capacitação para a Elaboração de Materiais: Ensino de Português como Língua Estrangeira/Língua não Materna (Outros)
Instituto Internacional da Língua Portuguesa, Cape Verde

Faculdade de Letras da Universidade Eötvös Lorand de Budapeste, Departamento de Português, Hungary
2016/09 - 2017/07
Concluded
Ciências da Linguagem (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Didática de Línguas
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
15
2014/09 - 2015/11
Concluded
Português Língua Segunda/Língua Estrangeira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"A Literatura oral tradicional lusófona no ensino/aprendizagem do PLE" (THESIS/DISSERTATION)
19 valores
2008/09 - 2013/07
Concluded
Língua, Literatura e Cultura – Estudos portugueses (Licenciatura)
Major in Introdução à Educação
Universidade Aberta, Portugal
18
2006/04 - 2006/07
Concluded
Curso de Formação à Distância: Ensino/Aprendizagem do Português Europeu Língua Segunda (6ECT) (Outros)
Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
A (A-F)
1993 - 1999
Concluded
Arquitectura (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Arquitectura, Portugal
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2011/04/01 - 2021/02 Lecturer (University Teacher) Centro de Investigação e Ensino de Línguas Estrangeiras da Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Corvinus de Budapeste, Hungary
2016/09/01 - 2018/01/31 Lecturer (University Teacher) Faculdade de Letras da Universidade Eötvös Lorand de Budapeste, Departamento de Português, Hungary
2006/09/01 - 2011/06/30 Lecturer (University Teacher) Faculdade de Letras da Universidade Eötvös Lorand de Budapeste, Departamento de Português, Hungary

Others

Category
Host institution
Employer
2019/10 - 2020/11 Leitora portuguesa (Colaboração nos Exames Nacionais de Português) Gabinete de Educação do Ministério dos Recursos Humanos da Hungria, Hungary
2010/03/01 - 2017/10/30 Leitora portuguesa (Colaboração nos Exames Nacionais de Português) Gabinete de Educação do Ministério dos Recursos Humanos da Hungria, Hungary
2008/12/01 - 2017/06/30 Leitor Escola Secundária Tamási Áron de Budapeste, Hungary
2005/09/01 - 2009/06/01 Colaboradora da leitora do Camões I. P. na Biblioteca/Mediateca do Centro e apoio à Ação cultural Centro de Língua Portuguesa do Camões I. P. em Budapeste, Hungary
2000/01/01 - 2003/11/01 Arquiteta Arquiespaço – Arquitectura e Urbanismo Lda., Portugal
1999/01/01 - 1999/06/01 Estagiária de Arquitetura Architectes Urbanistes D.E.N.S.A.I.S, France
Projects

Grant

Designation Funders
2021 - 2022/02/01 Perceção de acento e redução vocálica na aquisição fonológica em PL2. Implicações para a prática pedagógica com aprendentes húngaros
2020.05740.BD
PhD Student Fellow
Universidade Nova de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Sándor, Gabriela. "A literatura oral tradicional lusófona na didática do PLE - uma breve exposição teórica". Poland, 2016.
  2. Sándor, Gabriela. "A Literatura tradicional lusófona como instrumento pedagógico no ensino/aprendizagem do PLE". Czech Republic, 2016.
Conference paper
  1. Sándor, Gabriela. "Simulação Global em PLE". 2014.
Journal article
  1. Tavares, Gabriela ; Deme, Andrea; Correia, Susana. "Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: A forced-choice identification study with Hungarian native speakers". Toronto Working Papers in Linguistics (2022):
    Open access • Accepted
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/10/20 Phonological categorization of L2 Portuguese by Hungarian native speakers Second Language Learning and Teaching (SLLAT)
Departement of Linguistics and English Language, Lancaster University (Lancaster (online), United Kingdom)
2021/09/07 Categorization of European Portuguese oral vowels by Hungarian native speakers: a perceptual study 3rd International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh2021)
Rovira i Virgili University (Tarragona (online), Spain)
2021/06/18 Aquisição fonológica em PL2. Plano de um estudo empírico (poster) III Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional
Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada da Universidade de Coimbra & Departamento de Espanhol, Português e Estudos Latino-americanos do King’s College London & Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do S (Coimbra (online), Portugal)
2021/04/24 Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: a perceptual study with Hungarian native speakers Third Experimental Portuguese Linguistics Workshop
Faculty of Arts & Science of the University of Toronto ((online), Canada)
2021/04/19 Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: a perceptual study with Hungarian native speakers 28th Congress of Hungarian Applied Linguistics
Association of Hungarian Applied Linguists and Language Teachers & Faculty of Modern Philology and Social Sciences at the University of Pannonia ((online), Hungary)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2019/06/28 - 2019/06/29 Comunicação oral com o título "A inteligibilidade como conceito-chave no ensino/aprendizagem de PLE"
Symposium
II Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional
King's College London, United Kingdom
2017/11/14 - 2017/11/15 Comunicação oral com o título "Sobre a investigação em PL3"
Conference
Colóquio comemorativo dos 40 anos do ensino universitário do Português na Hungria
Eotvos Lorand Tudomanyegyetem Bolcseszettudomanyi Kar, Hungary
2016/09/29 - 2016/10/01 Comunicação oral com o título "Compreensão Oral em PLE: pensar os exercícios"
Congress
V Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
Filozofski fakultet Sveucilišta u Zagrebu, Croatia

Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2015/11/05 - 2015/11/06 Comunicação oral (e posteriror publicação) com o título "A Literatura oral tradicional lusófona na Didática do PLE"
Congress
1º Congresso Internacional “Língua Portuguesa: Unidade na diversidade"
Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej Wydzial Humanistyczny, Poland
2015/04/24 - 2015/04/24 Comunicação oral com o título "Pode a economia mudar uma língua?"
Conference
Dias da Línguas: O Ensino de Línguas - linguagem técnica e o Multiculturalismo
Budapesti Corvinus Egyetem Tarsadalomtudomanyi Kar, Hungary
2014/11/03 - 2014/11/03 Comunicação oral com o título "Lusofonia: latitudes e significados"
Meeting
Le lingue neolatine oggi in Europa: storia e geografia dell’area romanza
Istituto Italiano di Cultura di Budapest, Hungary
2014/09/26 - 2014/09/27 Comunicação oral (e posterior publicação) com o título "Literatura Popular Lusófona no Ensino/aprendizagem do PLE"
Congress
IV Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
Univerzita Karlova v Praze Fakulta Humanitních Studií, Czech Republic

Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2014/05/05 - 2014/05/05 Comunicação oral com o título "Português Suave"
Meeting
IV Edição do Dia da Língua Portuguesa
Eotvos Lorand Tudomanyegyetem Bolcseszettudomanyi Kar, Hungary

Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal
2013/11/29 - 2013/12/01 Comunicação oral com o título "Simulação Global em PLE"
Congress
III Jornadas de Língua Portuguesa e Culturas Lusófonas da Europa Central e de Leste
Eotvos Lorand Tudomanyegyetem Bolcseszettudomanyi Kar, Hungary

Camões Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2019/09 - 2019/12 Tutoria de estágio curricular Inês Filipa Bernardo Medeiros