???global.info.a_carregar???
Research fellow funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT), at the Communication and Society Research Centre (CECS), University of Minho. PhD Candidate in Communication Sciences at the University of Minho, Master in Communication Sciences from the Federal University of Pernambuco, Postgraduate in Communication from the University of Pernambuco, and Bachelor of Law from the Faculty of Human Sciences of Pernambuco. Since 2011, she has been a university lecturer, teaching undergraduate and postgraduate courses. She has also conducted short courses on digital social networks, communication planning, and brand activism. Co-author of the book From Advertising to Consumption, with chapter 6 titled “Activism as Commodity: Fundamentals and Strategies of Brands Facing Contemporary Consumerism.” Also co-author of the book “New” Consumers, “New” Markets, with chapter 3 titled “Who Is the ‘New Man’ in Contemporary Advertising? The Identity Construction of Masculinities.” Author of the Master’s dissertation “Activism as Commodity: Consumerism, Advertising, and Minority Discourses in Skol’s Campaigns,” defended in 2018 at the Federal University of Pernambuco (Brazil). Member of the PHINC Research Group (Hybrid Advertising and Consumer Narratives) under the supervision of Prof. Dr. Rogério Covaleski (UFPE). She has professional experience as Communication Director in advertising agencies in Brazil, having worked with major brands such as Johnson & Johnson and Mondelez. Investigadora bolseira da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS), Universidade do Minho. Doutoranda em Ciências da Comunicação pela Universidade do Minho, Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco, Pós-graduada em Comunicação pela Universidade de Pernambuco e Bacharel em Direito pela Faculdade de Ciências Humanas de Pernambuco. Desde 2011 atua como docente universitária. Ministrou cursos livres sobre redes sociais digitais, planejamento de comunicação e ativismo de marcas. Coautora do Livro Da Publicidade ao Consumo" com o capítulo 6 intitulado Ativismo como Mercadoria: fundamentos e estratégias das marcas diante do consumerismo contemporâneo.  Também Coautora do Livro “Novos” consumidores, “novos” mercados com o capítulo 3 intitulado Quem é onovo homem; na publicidade contemporânea? A construção identitária das masculinidades. Autora da Dissertação de Mestrado Ativismo como mercadoria: consumerismo, publicidade e discursos das minorias nas campanhas da Skol defendida em 2018 na Universidade Federal de Pernambuco (Brasil). Participante do Grupo de Pesquisa PHINC (Publicidade Híbrida e Narrativas do Consumo) sob a orientação do Prof. Dr. Rogério Covaleski (UFPE). Possui experiência profissional como Diretora de Comunicação em agências de publicidade no Brasil. Johnson & Johnson e Mondeléz são exemplos de marcas atendidas.
Identification

Personal identification

Full name
Paula Dias Aguiar
Date of birth
1978/11/03
Gender
Female

Citation names

  • Dias, Paula
  • Aguiar, Paula D.
  • Aguiar, Paula Dias
  • AGUIAR, Paula Dias

Author identifiers

Ciência ID
C21B-8B26-7F99
ORCID iD
0000-0002-0321-7489

Email addresses

  • pauladiasaguiar@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Media and Communications
  • Social Sciences - Law
  • Social Sciences - Sociology - Anthropology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2021/02/04 - 2024/02/10
Ongoing
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Major in Publicidade e Propaganda
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
"Ativismo de mercado: Usos e efeitos da comunicação das marcas ante o consumerismo feminino contemporâneo. " (THESIS/DISSERTATION)
2022/07/08 - 2022/07/08
Concluded
Formação em SPSS (Outros)
Major in Estatistica
Universidade do Minho, Portugal
2016/02/10 - 2018/04/12
Concluded
Mestrado em Ciências da Comunicação (Master)
Major in Medias, Linguagem e Processos Sociopolíticos
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brazil
"Ativismo como mercadoria: consumerismo, publicidade e discurso das minorias nas campanhas da marca Skoll / Activism as Commodity: Consumerism, Advertising, and Minority Discourse in Skol’s Campaigns " (THESIS/DISSERTATION)
19
2003/01/06 - 2003/12/19
Concluded
Gestão (Postgraduate Certificate)
Major in Gestão ambiental
Universidade de Pernambuco, Brazil
1995/02/03 - 2000/11/04
Concluded
Direito (Bachelor)
Major in Ciências Sociais - Direito
Faculdade de Ciências Humanas de Pernambuco, Brazil
11
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2017/03/01 - 2022/01/06 Invited Associate Professor (University Teacher) Centro Universitário UniFBV, Brazil
Centro Universitário UniFBV, Brazil
2020/06/01 - 2022/01/05 Invited Assistant (University Teacher) Faculdade Frassinetti do Recife, Brazil
Faculdade Frassinetti do Recife, Brazil
2016/02/01 - 2019/07/01 Assistant Professor (University Teacher) Faculdade dos Guararapes, Brazil
Faculdade dos Guararapes, Brazil
2012/03/01 - 2016/06/01 Assistant Professor (University Teacher) Centro Universitário Autônomo do Brasil, Brazil
Faculdades Integradas Barros Melo, Brazil

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2012/12/27 - 2014/11/06 Diretora de Comunicação Casa Comunicação, Brazil
2010/12 - 2013/03/29 Assistente de Comunicação Gruponove Comunicação, Brazil
2008/03/03 - 2010/06/06 Assistente de Comunicação Fbiz Agência de Comunicação, Brazil
Projects

Contract

Designation Funders
2022/11 - Current Ativismo de mercado: Trajetórias e efeitos da comunicação das marcas ante o consumerismo feminino contemporâneo
2022.14343.BD
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing

Other

Designation Funders
2020/04/01 - 2022/04/01 Grupo de Pesquisa UFPE - Publicidade Híbrida e Narrativas de Consumo
PHINC - Grupo de Pesquisa
Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, Brazil
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Paula Dias Aguiar; Ana Duarte Melo. "LGBTI+ Versus LGBTI+®: Publicidade, Consumerismo Político e Orgulho na Marcha 2022". 2024.
    10.21814/uminho.ed.125.8
  2. Aguiar, Paula D.. "Ativismo como Mercadoria fundamentos e estratégias das marcas diante do consumerismo contemporâneo". In Da Publicidade ao Consumo: ativismos, reconfigurações, interações, 1-496. Recife, Brazil: UFPE, 2020.
    Published
  3. Aguiar, Paula D.. ""Quem é o 'novo homem' na publicidade contemporânea? A construção identitária das masculinidades". In Livro “Novos” consumidores, “novos” mercados. São Paulo, Brazil: Pimenta Cultural, 2019.
    Published • 10.31560/pimentacultural/2019.386
Conference paper
  1. Aguiar, Paula D.. "De Stupid Girl a it Girl: capital social, consumo e mídias digitais na trajetória de Camila Coutinho". Paper presented in VIII Encontro Nacional de Pesquisadores em Publicidade e Propaganda, Recife, 2017.
    Published
  2. Aguiar, Paula D.. "'Entre cabras-machos, ogros e o ‘novo homem’: o ethos e o pathos construindo masculinidades em propagandas de cosméticos masculinos". Paper presented in XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - Intercom, São Paulo, 2016.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. "Ativismo como mercadoria: consumerismo, publicidade e discursos das minorias nas campanhas da cerveja Skoll". Master, Universidade Federal de Pernambuco Centro de Artes e Comunicação, 2018. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/32804.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2025/05/15 Authenticity in debate: Brands’ tension in the contemporary consumerist landscape
ECREA Organisational and Strategic Communication Section (Department of Political and Social Sciences, University of Cagliari , Italy)
2021/09/20 Feminismo como mercadoria: Trajetórias e efeitos da comunicação das marcas ante o consumerismo feminino contemporâneo VIII Jornadas Doutorais 2021 - UMinho
Universidade do Minho (Braga, Portugal)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/11/09 - 2033/11/10 As X Jornadas Doutorais visaram fortalecer o trabalho de investigação desenvolvido no CECS ao nível do doutoramento, propiciando espaços de diálogo e de debate, onde os participantes possam recolher novos contributos para o seu projeto. Possibilitaram a troca de experiências e a avaliação crítica construtiva.
Meeting
X Jornadas Doutorais
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
2025/07/13 - 2025/07/17 Author of the submission "Brand activism or narratives of change? Advertising as a tool for social impact" accepted for presentation at IAMCR 2025 in Singapore by the Participatory Communication Research Section (PCR)
Conference
International Association for Media and Communication Research, United States
2025/01/15 - 2025/01/15 Encontros com o GT de Públicos e Audiências (3a Série): A primeira sessão da 3a série destes Encontros realizou-se dia 15 de janeiro, das 14h30 às 16h, e articulou temáticas associadas aos GTs de Publicidade e de Políticas, Regulação e Economia dos Media com a dimensão dos Públicos e Audiências.
Meeting
GT de Públicos e Audiências
Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação, Portugal
2022/06/14 - 2022/06/15 Submissão aceita do trabalho Harmonizando os feminismos: Consumo e gênero na campanha de Dia das Mulheres da marca Johnnie Walker.
Meeting
II Jornadas de Ciências da Comunicação FLUC
Universidade de Coimbra, Portugal
2021/04/17 - 2021/04/17 Palestra Modelos Digitais de Negócios
Workshop
MINAS - Mulheres empreendedoras em tecnologia
MINAS - Mulheres empreendedoras em tecnologia, Brazil
2018/10/05 - 2018/10/05 Palestra Neoconsumidores: o consumo na era digital
Seminar
Semana Universitária Fcap - FCAP/UPE
Universidade de Pernambuco, Brazil
2018/04/04 - 2018/04/04 Palestra Branding para neoconsumidores
Meeting
Jornada Fafire
Faculdade Frassinetti do Recife, Brazil

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2025/10/06 - 2025/10/08 Comissão organizadora no setor de Espaço, logística, Patrocínios da I Conferência Ibero-Americana de Publicidade 2025
Member
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação da Nova, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2019/10/06 - 2019/10/06 Ativismo como mercadoria para neoconsumidores Publicidade e Propaganda Centro Universitário UniFBV, Brazil

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2018 Matéria Inovar é a grande lição Veja Educação Pernambuco
Distinctions

Award

2023 Menção Honrosa - Prêmio Inovar Jornadas Doutorais Universidade do Minho / Honourable Mention – Inovar Award, Doctoral Conferences, University of Minho
Universidade do Minho, Portugal

Title

2018 Professora Homenageada - Turma Design Gráfico
Faculdade dos Guararapes, Brazil
2017 Professora Homenageada da Turma 2017.1 de Publicidade e Propaganda
Faculdade AESO Barros Melo, Brazil
2016 Professora Homenageada da Turma 2016.1 de Publicidade e Propaganda
Faculdade AESO Barros Melo, Brazil
2015 Professora Homenageada da Turma 2015.1 de Publicidade e Propaganda
Uniaeso, Brazil