Identification
Personal identification
- Full name
- Ana Paula Silva Pereira
Citation names
- Pereira, Ana Paula da Silva
- Ana Paula Pereira
Author identifiers
- Ciência ID
- B71D-AEFB-65DB
- ORCID iD
- 0000-0003-4611-7602
- Researcher Id
- Web of Science ResearcherID: K-1007-2018
- Scopus Author Id
- SCOPUS AHTH ID: 55984040600
Email addresses
- appereira@ie.uminho.pt (Professional)
Telephones
- Telephone
-
- (351) 263601253 (Professional)
Addresses
- Universidade do Minho, Instituto de Educação, Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial. Campus de Gualtar, 4710-057, Braga, Braga, Portugal (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences - Education, Special
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2014
Concluded
|
Master in Special Education (Mestrado)
Major in Early Intervention
Universidade do Minho, Portugal
|
18 valores |
2007 - 2009
Concluded
|
Child Studies PHd Course (Doutoramento)
Major in Special Education
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
"Práticas Centradas na Família em Intervenção Precoce: Um Estudo Nacional sobre Práticas Profissionais" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1991
Concluded
|
Physical Education (Licenciatura)
Major in Special Education
Universidade de Lisboa, Portugal
"Estratégias de Ensino em Educação Especial" (THESIS/DISSERTATION)
|
16 valores |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/09 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal | ||
2004/01 - 2009/08 | Assistant (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
2000/06 - 2004/01 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal | ||
1994/11 - 1995/04 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1991/09 - 2000/06 | Técnico Superior (Técnico Superior) | APPACDM de Braga, Portugal |
Associação Portuguesa de Pais e Amigos do Cidadão Deficiente Mental, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2013/04 - Current | coordinator of Early Intervention Master course | Universidade do Minho, Portugal |
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal | ||
2015/03 - 2017 | Sub Director of Education on Research Center (CIEd) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal | ||
1993 - 2000 | Director of NGO | APPACDM de Braga, Portugal |
APPACDM de Braga, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2017/10/01 - 2019/09/30 | Projeto Erasmus + - VET for EI - Vocational Training for Physiotherapists about Family Centered and Play Based Approaches
in Early Childhood Intervention
LLP-LDV-TOI-09-AT-0017
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 1661 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI1661/2011
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2010/01/01 - 2013/01/01 | Robotism based toolkit for special educational needs
RIPD/ADA/109407/2009
Researcher
Universidade do Minho Centro ALGORITMI, Portugal
Universidade do Minho, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2009 - 2011 | Kids Strenghts: Children in the context of mental health vulnerability
.Project Number – 2009-1-AT-LEO05-01199
.Project Number 2009-1-AT-LEO05-01199
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
N/A
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2012 - Current | Robotics and Autism Research Project
.
Researcher
Universidade do Minho Centro ALGORITMI, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
Ongoing
|
2015/03 - 2019/10 | Luso Brazilian Project on Early Intervention in Autism Spectrum Disorder
.
+
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade Federal de Pelotas, Brazil |
Concluded
|
2015 - 2017 | Routine-based practices in Early Intervention: How to promote family participation
..
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Online resource |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/10/13 | Construction and Validation of the Scale for the Evaluation of Sensory Processing in Routines |
(Rio de Janeiro, Brazil)
|
2023/10/12 | Sensory processing in children with ASD: perception of parents and professionals | ISIC Brazil 2023 – Innovations in ayres sensory integration
(Rio de Janeiro)
|
2023/09 | Web Application for the Learning of Emotions in Children with Autism Spectrum Disorder |
(Wroclaw, Poland)
|
2023/08/30 | Oral Communication: From assessment to intervention in sensory processing disorders: Parent Training Program | VII Congresso Internacional Galego-Portugés - IV Congresso ACI
(Coruña, Spain)
|
2023/05/16 | Home support in early childhood intervention: Professional’s perception in the north of Portugal |
(Praga, Czech Republic)
|
2023/04/24 | Early intervention and family-centered care | Congresso Internacional da Criança com Condições Complexas de Saúde
(Brasília)
|
2022/07/14 | Construction and validation of a sensory processing assessment scale for children aged between 4 and 24 months: A pilot study. | Congresso Luso Brasileiro de Educação Inclusiva (CONLUBRA)
(Braga)
|
2022/07/14 | The transition from pre-school to elementary school for children with autism spectrum disorder | Congresso Luso Brasileiro de Educação Inclusiva (CONLUBRA)
(Braga, Portugal)
|
2021/04/26 | Hybrid Approach to Promote Social Interaction with Children with Autism Spectrum Disorder |
(United Kingdom)
|
2021 | Hybrid Approach to Promote Social Interaction with Children with Autism Spectrum Disorder. |
(Lisboa, Portugal)
|
2021 | Santos, P., Silva, V., Sena-Esteves, J. Pereira, A. P.S., & Soares, F. (2021). HiZeca: A serious game for emotions recognition. | International Conference Innovation in Engineering
(Guimarães, Portugal)
|
2019/09 | Adequacy of Game Scenarios for an Object with Playware Technology to Promote Emotion Recognition in Children with Autism Spectrum Disorder | 2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design: Future Trends and Applications (IHSED 2019)
(Munich, Germany)
|
2019/08/30 | The transversality of Inclusive Education in Early Intervention. | II Congresso Luso Brasileiro de Transtorno do Espectro do Autismo e Educação Inclusiva , realizado em Pelotas, Brasil
CIEd e UFPEL (Pelotas, Brazil)
|
2018/11 | An Application to Promote Emotional Skills in Children with Autism Spectrum Disorders | Joint Conference on Serious Games
(Darmstadt, Germany)
|
2018/10 | Outcomes of Early Intervention in Portugal | II Encuentro Internacional de Actualización e Investigación en Atención Temprana y Desarrollo Infantil
(Mérida, Spain)
|
2018 | Inclusion in Preschool Context: Attitudes of Peers without Special Educational Needs | Cross-Curricular Teaching: Curriculum flexibility and Innovation
(Guimarães, Portugal)
|
2017/09 | Early Intervention in Autism Spectrum Disorder: A qualitative study | XIV Congresso Internacional Galego- Português de Psicopedagogia.
(Braga, Portugal)
|
2017/07 | Early Intervention in the Disorder of the Autism Spectrum: Benefits and Participation Level of Mothers in the District of Braga. | International Conference on Research in Education
(Porto, Portugal)
|
2017/06/17 | Perturbação do Espetro do Autismo: Diálogo com e entre Pais Associação Pais em Rede. | Projeto - Centro de Apoio Vida Independente
Associação Pais em Rede (Braga, Portugal)
|
2017/04 | Early Intervention in Portugal. Perspectives and challenges. | Conferencia proferida na Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Pelotas
Universidade Federal de Pelotas, Brasil (Pelotas, Brazil)
|
2017/04 | Early Intervention and Autism Spectrum Disorder: Dimensions of Family Support | 1º Congresso Luso Brasileiro sobre TEA e Educação Inclusiva
Universidade Federal de Pelotas (Pelotas, Brazil)
|
2017/02/13 | Perturbação do Espetro do Autismo: Estratégias de intervenção na sala de aula profissionais das Equipas Locais de Intervenção Precoce da zona Norte do país, realizada no dia 13 de fevereiro de 2017, das 14h30 às 17h30, no Instituto de Educação da Universidade do Minho. | Sessão de supervisão com Equipas Locais de Intervenção Precoce da zona Norte
Instituto Educação Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2016/11 | Inclusion in Early Childhood Education: Perspectives of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder | VII Congresso Brasileiro de Educação Especial,
Universidade Federal de S. Carlos, Brasil (S. Carlos, Brazil)
|
2016 | Intervenção Precoce: Princípios, Práticas, Benefícios e Desafios para profissionais do Agrupamento de Centros de Saúde do Alto Ave: Guimarães, Vizela e Terras de Basto, realizada no dia 10 de maio de 2016, no Centro de Saúde em Fafe, com uma duração de 3 horas. | Reflexões com a área da Saúde
Centros de Saúde do Alto Ave: Guimarães, Vizela e Terras de Basto (Fafe, Portugal)
|
2014 | Structured teaching units:Their relevance in the inclusion of pupils with ASD | Embracing Inclusive Approaches for Children and Youth with Special Needs
DISES e Áea de Educação Especial do Instituto de Educação (Braga, Portugal)
|
2014 | Assessment and intervention in autism: Parents and professionals perspectives |
(Portugal)
|
2014 | Expectations, Perspectives and Inclusive Educational Practices and transition to working life of pupils with Intellectual Problems | Internacional Conference: Embracing Inclusive Approaches for Children and Youth with Special Needs
DISES e Área de EE do Instituto de educação da Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2014 | Internacional Conference: Embracing Inclusive Approaches for Children and Youth with Special Needs | Internacional Conference: Embracing Inclusive Approaches for Children and Youth with Special Needs
DISES e Área de EE do Instituto Educação da Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2014 | Differential assessment and intervention in the autism spectrum: The complementarity of parents and professionals (Avaliação diferencial e intervenção no espetro do autismo: A complementaridade de pais e de profissionais) | II Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho
CIEd (Braga, Portugal)
|
2014 | Intervenção com Crianças com Perturbações do Espectro do Autismo: Uma proposta Luso-brasileira | no II Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho
CIEd (Braga, Portugal)
|
2014 | Building a Game Scenario to Encourage Children with Autism to Recognize and Label Emotions using a Humanoid Robot | RO-MAN 2014, 23rd IEEE International Symposium on robot and human interactive communication
RO-MAN (Scotland, , United Kingdom)
|
2014 | Transtorno do espectro do autismo e síndrome de asperger: Aspetos a considerar nos diagnósticos e tratamentos | VI Congresso Brasileiro de Educação Especial
UFSC (S. Carlos, Brazil)
|
2014 | A Pilot Study using Imitation and Storytelling Scenarios as Activities for Labelling Emotions by Children with Autism using a Humanoid Robot. | The Fourth Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics
(Genova, Itália, Italy)
|
2013 | Perfil desenvolvimental da interação social na criança com perturbações do espectro do autismo: Perceções de pais e profissionais | XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2013 | Ferramentas robóticas na educação especial | XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía
Universidade da do Minho (Braga, Portugal)
|
2013 | Vamos jogar praticar boas ações?. | XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía
Universidade da do Minho (Braga, Portugal)
|
2013 | Planos individuais de transição de alunos com dificuldades intelectuais: Que ajustamentos ao alargamento da escolaridade obrigatória? | XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía
Universidade da do Minho (Braga, Portugal)
|
2013 | Escala de avaliação das perturbações do espetro do autismo: Dados relativos à sua precisão, validade e contributos para a prática |
(Portugal)
|
2013 | New approaches to early intervention assessment: Authentic assessment |
(Portugal)
|
2012 | “Intervenção Precoce em Portugal: Percursos para a inclusão”. | 3º Seminário Internacional sobre Deficiência e Reabilitação
(Portugal)
|
2012 | Constraints in the design of activities focusing on emotion recognition for children with ASD using robotic tools | IEEE International Conference on Biomedical Robotics and Biomechatronics
(Roma, Italy)
|
2012 | Avaliação do perfil desenvolvimental das crianças com perturbações do espectro do autismo: Construção e validação de um instrumento. | II Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos
(Portugal)
|
2012 | Lost in translation. Perturbações do espetro do autismo e programas de intervenção específicos: O estado da arte em Portugal | Contributos da Psicologia em Contextos Educativos
(Portugal)
|
2012 | Expetativas, significados e práticas educacionais inclusivas e transição para a vida ativa de alunos com Problemas Intelectuais | I Simpósio Luso- Brasileiro em Estudos da Criança: Perspetivas Sociológicas e Educacionais
(Portugal)
|
2012 | Development of skills in children with ASD using a robotic platform | 2nd Portuguese Meeting in Bioengineering
(Coimbra, Portugal)
|
2012 | Intervenção Precoce em Portugal: Percursos e desafios |
(Portugal)
|
2012 | Refletir e desenhar novas abordagens de avaliação em intervenção precoce: Que desafios para os profissionais e para as famílias? |
(Portugal)
|
2012 | Projeto Robótica- Autismo |
(Portugal)
|
2011 | An approach to promote social and communication behaviors in children with autism spectrum disorders: Robot based intervention | 20th IEEE International Workshop on Robot and Human Interactive Communication
(Atlanta, United States)
|
2011 | Pupils with intellectual disabilities: Expectations, perspectives and inclusive education practices for a transition to adulthood. | London International Conference On Education, LICE
(Londres, United Kingdom)
|
2011 | Perspectivando um programa pré-escolar inclusivo: Um estudo de caso | XI Congresso Galego-Português de Psicopedagogia
(Corunha, Portugal)
|
2011 | Construção e validação de um instrumento para a avaliação do perfil desenvolvimental das crianças com perturbações do espectro do autismo | XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía
(Spain)
|
2011 | Construção de uma escala de avaliação das perturbações do espectro do autismo: A inclusão do processamento sensorial |
(Portugal)
|
2011 | Perturbações do espectro do Autismo |
(Portugal)
|
2011 | Family centered practices in early intervention: A Portuguese study of professional practices |
(United States)
|
2011 | Perturbações do espectro do Autismo | II Encontro Internacional “Educação Inclusiva e Necessidades Educativas Especiais
Porto Editora e área de Educação Especial do Instituto de Educação (Universidade do Minho, Portugal)
|
2011 | Práticas baseadas nas rotinas em intervenção precoce: Perceções e vivências dos profissionais | IX Congresso Nacional de Intervenção Precoce
(Funchal, Portugal)
|
2011 | Contributos para o Estudo do Perfil de Competências do Profissional de Intervenção Precoce: As Perspectivas dos Profissionais |
(Portugal)
|
2011 | Práticas Centradas na Família em Intervenção Precoce: Um Estudo Nacional sobre Práticas Profissionais |
(Portugal)
|
2011 | Apoio às Famílias em Intervenção Precoce |
(Portugal)
|
2011 | Perturbações do Espectro do Autismo |
(Portugal)
|
2010 | Intervenção Precoce |
(Portugal)
|
2010 | Projecto de Intervenção Precoce de Braga | II Encontro da Rede Social/ Mobilizar a Comunidade como um Todo
(Portugal)
|
2009 | Práticas centradas na família em IP: Um Estudo Nacional sobre práticas profissionais |
(Portugal)
|
2009 | Perturbações do Espectro do Autismo |
(Portugal)
|
2009 | Reflectir e Projectar Novas Práticas em Intervenção Precoce |
(Portugal)
|
2006 | Intervenção Precoce: Práticas e Desafios |
(Portugal)
|
2005 | Investigação no âmbito da Intervenção Precoce |
(Portugal)
|
2005 | Formação dos Profissionais em Intervenção Precoce |
(Portugal)
|
2005 | Respostas à Diversidade |
(Portugal)
|
2004 | Pais de risco: Princípios para uma ajuda eficaz na IP |
(Portugal)
|
2004 | Implicações da Formação em IP: Resultados de trabalhos de Investigação realizados no IEC Universidade do Minho |
(Portugal)
|
2004 | Intervenção Precoce uma Perspectiva sistémica centrada na família” |
(Portugal)
|
2003 | Intervenção Precoce: Uma perspectiva Sistémica em Contextos Naturais |
(Portugal)
|
2003 | A comunidade como fonte de oportunidades de aprendizagem da criança com NEE |
(Portugal)
|
2002 | Oportunidades de Aprendizagem para a criança nos seus contextos de vida: família e comunidade |
(Portugal)
|
1997 | O Papel do Técnico Superior de Educação Especial e Reabilitação nas IPSS |
(Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2013 - Current | Intervenção precoce: Um estudo qualitativo sobre as perspectivas dos profissionais. | |
2012 - Current | Inclusão de alunos com PEA no pré-escolar da cidade de Manus, Brasil: Perceções dos pais e dos profissionais. | |
2012 - Current | A Inclusão de alunos com Perturbações do Espetro do Autismo: O papel das UEEA | |
2020 - 2024 | Construction and validation of the Sensory Function Assessment Scale for Children: 4-36 Months (Construção e validação da
Escala de Avaliação das Funções Sensoriais para Crianças: 4-36 Meses=
Supervisor
|
Child Studies, PHd (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/10 - 2023/03 | Families' Perspective on the Benefits of Early Intervention in The Metropolitan Region of Baixada Santista in the State of
São Paulo
Co-supervisor
|
PhD (PhD)
Universidade Federal de São Paulo, Brazil
|
2022/10 - 2023/01 | Web application for learning emotions in children with ASD
Co-supervisor
|
Master Course (Master)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
|
2019 - 2023 |
The Transition from Pre-school Education to the elementary School for Children with Autism Spectrum Disorder (A Transição
da Educação Pré-escolar para o Primeiro Ciclo do Ensino Básico de crianças com Perturbação do Espetro do Autismo=
Supervisor
|
Doctoral Programme in Child Studies (Doutoramento em Estudos da Criança, área de especialização em Educação Especial) (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/10 - 2022/10 | The Evaluation of Sensory Processing Dysfunctions in Early Childhood Intervention in the District of Porto
Supervisor
|
Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2021/10 - 2022/10 | The Implications of Sensory Processing Dysfunctions in the Routine Moments of Children in the District of Braga
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2021/01 - 2022/10 | O papel dos Pais e a Importância dos Contextos Naturais na Intervenção em Análise do Comportamento Aplicada com Crianças
com Perturbação do Espectro do Autismo
Supervisor
|
|
2019 - 2022/03 | Inclusão no pré-escolar: Atitudes de crianças da zona Norte de Portugal
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2018 - 2022 | Inclusion in preschoolers: Attitudes of Portuguese and Brazilian children (Inclusão no pré-escolar: Atitudes de crianças Portuguesas
e Brasileiras)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, especialidade em Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2022 | Let's feel with "Necas”: An experimental study in children with Autism Spectrum Disorder (Vamos sentir com o "Necas”: Um
estudo quase experimental em crianças com Perturbação do Espetro do Autismo)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, Área de especialidade em Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/10 - 2021/10 | Vivências e relações entre irmãos com e sem Perturbação do Espetro do Autismo no Distrito de Braga
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2020/10 - 2021/10 | Os Benefícios da Intervenção Precoce: Perspetiva de Famílias do Distrito de Lisboa
Supervisor
|
Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2020/10 - 2021/10 | Intervenção Precoce no Município de Pelotas, no Sul Do Brasil: Perceção de Pais de Crianças com Transtorno do Espectro do
Autismo
Supervisor
|
Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2020/10 - 2021/10 | Processamento sensorial: Contribuições dos profissionais de Terapia Ocupacional na Intervenção Precoce na Infância
Mestrado:
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2017/10 - 2021 | The engagment of children with and without Autism Spectrum Disorder in activities in the preschool context in Portugal (O
envolvimento de crianças com e sem Perturbação do Espetro de Autismo em atividades do contexto pré-escolar, na zona centro
de Portugal)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, Especialidade em Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2012 - 2020 | nclusion of students with Autism Spectrum Disorders: The role of Structured Teaching Units (A Inclusão de alunos com Perturbações
do Espetro do Autismo: O papel das Unidades de Ensino Estruturado)
Supervisor
|
Doutoramento em estudos da Criança, especialidade em Educação Especial (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2018/10 - 2019/06 | Pre-school inclusion in public schools in the Santa Catarina, Brazil (Inclusão no Pré-Escolar nas escolas públicas na região
de Santa Catarina, Brasil)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2018 - 2019 | Relational and Participatory Competencies of the Professional of Early Intervention: Perspectives of Mothers and Professionals
in the North of Portugal (Competências Relacionais e Participativas do Profissional de Intervenção Precoce: Perspetivas de
Mães e de Profissionais da Zona Norte de Portugal)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Inclusion of children with special educational needs in a public and private pre-school context in the municipalities of
Braga and Cabeceiras de Basto (Inclusão de crianças com necessidades educativas especiais em contexto pré-escolar público
e privado nos concelhos de Braga e Cabeceiras de Basto)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Perspectives of Pre preparation Teachers on Inclusion of Students with Autism Spectrum Disorder (Perspetivas de Futuros Professores
sobre a Inclusão de Alunos com Perturbação do Espectro do Autismo)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Early Intervention at Home: Perspectives of Professionals from Early Childhood Intervention Teams, in the North of Portugal
(Intervenção Precoce no Domicílio: Perspetivas de Profissionais das Equipas de Intervenção Precoce na Infância, da Zona Norte
de Portugal)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | Dynamics and benefits of supporting Early Intervention at home: the perspectives of mothers in northern Portugal (Dinâmicas
e benefícios do apoio da Intervenção Precoce no domicílio: as perspetivas de mães da zona norte de Portugal)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2018 - 2019 | Inclusion in pre-school: a study in public schools in southeastern Brazil. (Inclusão no Pré-Escolar: um estudo realizado na
rede pública do sudeste do Brasil).
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2016 - 2019 | Benefits of Early Intervention: Perspective of Portuguese families (Benefícios da Intervenção Precoce: Perspetiva de famílias
portuguesas)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, especialidade em Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2019 | A Inclusão de alunos com Perturbações do Espetro do Autismo: O papel das Unidades de Ensino Estruturado
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, Especialidade em Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2019 | Inclusive Educational Expectations and Practices for Students with Intellectual Problems (Expectativas e Práticas Educacionais
Inclusivas e Transição para a Vida Activa de alunos com Problemas Intelectuais)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da criança, especialidade em Educação Especial, Instituto de Estudos da Criança, área Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2018 | Participation of children with autism spectrum disorder in pre-school: Perspectives of regular and special education earlychildhood
teachers (Participação das crianças com perturbação do espectro do autismo, nas salas do pré-escolar: Perspetivas de educadores
do ensino regular e da educação especial)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2018 | The Child with Autism Spectrum Disorder: Brothers' Perception (A Criança com Perturbação do Espectro o Autismo: Perceção de
Irmãos)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2017 - 2018 | Participation of children with autism spectrum disorder, in pre-school: Perspectives of regular and special education teachers
(Participação das crianças com perturbação do espectro do autismo, nas salas do pré-escolar: Perspetivas de educadores do
ensino regular e da educação especial)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2016 - 2017 | Parent Support Groups: Perspectives of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder in the District of Braga (Grupos
de Apoio entre Pais: Perspetivas de Mães de Crianças com Perturbação do Espectro do Autismo do Distrito de Braga)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2017 | Inclusion in Preschool in the Municipality of Barcelos: Attitudes and Behaviors of Peers without Special Educational Needs
(lncusão no Pré-Escolar no Concelho de Barcelos: Atitudes e Comportamentos dos Pares sem Necessidades Educativas Especiais)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2017 | Benefits and Level of Participation in Early Intervention: Perspectives of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
(Benefícios e Nível de Participação na Intervenção Precoce: Perspetivas de Mães de Crianças com Perturbação do Espetro do
Autismo)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2016 - 2016 | Profile of Fine Motor Skills of children with and without Autism Spectrum Disorder, in the north of Portugal: A comparative
study (Perfil de Habilidades Motoras Finas de crianças com e sem Perturbação do Espectro do Autismo, na zona norte de Portugal:
Um estudo comparativo)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2016 | The Transition Process of Children with Special Educational Needs, from Kindergarten to the 1st cycle of Basic Education:
Perspectives of Parents and Professionals (O Processo de Transição da Criança com Necessidades Educativas Especiais, do Jardim-de-infância
para o 1º ciclo do Ensino Básico: Perspetivas de Pais e Profissionais)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2016 | Early Intervention: The concerns and social support of mothers in Vale do Sousa (Intervenção Precoce: As preocupações e os
apoios sociais das mães do Vale do Sousa)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2015 | Early Intervention in Autism Spectrum: Disorder: Family Concerns and Support (Intervenção Precoce na Perturbação do Espetro
do Autismo: Preocupações e Apoios das Família)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2015 | Assessment of Global Motor Skills in children with and without Autism Spectrum Disorder in Northern Portugal (Avaliação de
Habilidades Motoras Globais em crianças com e sem Perturbação do Espectro do Autismo na zona Norte de Portugal)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2015 - 2015 |
Evaluation of the Effects of an Aquatic Intervention Plan on a Child with Autism Spectrum Disorder (Avaliação dos Efeitos
de um Plano de Intervenção em Meio Aquático numa Criança com Perturbação do Espetro do Autismo)
Supervisor
|
Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Family-centered practices: Identifying behaviors for quality practice in the districts of Braga, Viana do Castelo and Vila
Real (Práticas centradas na família: Identificação de comportamentos para uma prática de qualidade nos distritos de Braga,
Viana do Castelo e Vila Real)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Individual Early Intervention Plan: A Qualitative Study on the Perspectives of Professionals (Planos Individuais de Intervenção
Precoce: Um Estudo Qualitativo acerca das Perspetivas de Profissionais)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | The role and participation of the speech therapist in the local early intervention teams in the District of Braga: A qualitative
study (O papel e a participação do terapeuta da fala nas equipas locais de intervenção precoce do Distrito de Braga: Um estudo
qualitativo)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014 - 2015 | Professionals' Perceptions about the Benefits of Using Routine-Based Interview in Supporting Families in Early Intervention
(Perceções de Profissionais acerca dos Benefícios da Utilização da Entrevista Baseada nas Rotinas no Apoio às Famílias em
Intervenção Precoce)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2015 | Autism Spectrum Disorders and Educational Intervention Programs. The Portuguese Case. Exemplary Case Studies (Perturbações
de Espectro do Autismo e Programas de Intervenção Educativa. O Caso Português. Estudos de Caso Exemplares)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, área especialidade Educação Especial (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Sensory Processing: A New Dimension to Include in the Assessment of Children with Autism Spectrum Disorder (Processamento
Sensorial: Uma Nova Dimensão a Incluir na Avaliação das Crianças com Perturbações do Espectro do Autismo)
Supervisor
|
Mestrado em Educação especial, especialização em Intervenção Precoce (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Experiences of a family with a child with global developmental delay: A case study in early intervention (Vivências de uma
família com uma criança com atraso global de desenvolvimento: Um estudo de caso em intervenção precoce)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | The assessment of communication in children with autism spectrum disorders: the perspective of parents and professionals (A
avaliação da comunicação da criança com perturbação do espetro do autismo: perspetiva de pais e de profissionais)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2014 | Perspetivas de pais acerca da inclusão de alunos com transtornos do espectro do autismo na escola regular, da rede estadual
de ensino da zona leste da cidade de Manaus - Amazonas, Brasil
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2014 | Differential assessment and intervention on the autism spectrum: The complementarity of parents and professionals (Avaliação
diferencial e intervenção no espectro do autismo: A complementaridade de pais e profissionais)
Supervisor
|
Doutoramento em Estudos da Criança, especialidade em Educação Especial, Instituto de Estudos da Criança, UM (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 - 2013 | Atendimento a alunos com NEE nas Unidades de Apoio Especializado: Análise de escolas portuguesas face à realidade das escolas
Brasileiras
Supervisor
|
Educação e Diversidade (Other)
Universidade Federal da Bahia, Brazil
|
2012 - 2013 | Study of the effect of using a robotic platform on intervention in children with autism spectrum disorders (Estudo do efeito
da utilização de uma plataforma robótica na intervenção em crianças com perturbações do espectro do autismo)
Co-supervisor
|
Engenharia Biomédica (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | The Transition Process in Early Intervention: The Perspectives of Professionals and Families (O Processo de Transição na Intervenção
Precoce: As Perspectivas dos Profissionais e das Famílias)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, Área de especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | Dinâmicas de uma família com uma criança com Trissomia 21 em Intervenção Precoce: Um estudo de caso
Supervisor
|
Mestrado em Educação especial Área de especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | Case study in early intervention: An experience in Portugal
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2012 - 2013 | Perception of special education and regular education professionals about the impact of a Structured Teaching Unit on the
inclusion of children with Autism Spectrum Disorders (Percepção dos profissionais de educação especial e do ensino regular
acerca do impacto de uma Unidade de Ensino Estruturado na inclusão de crianças com Perturbações do Espectro do Autismo)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2013 | Early Intervention in the District of Braga: What benefits and support for supported families?
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área de especialização em intervenção Precoce (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2012 - 2012 | A Intervenção Precoce no Distrito de Braga: Que benefícios e apoios para as famílias apoiadas? | Área de especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2012 | Perspectives and dynamics of families in the evaluation process of children with special needs in early intervention (Perspectivas
e dinâmicas das famílias no processo de avaliação das crianças com necessidades especiais em intervenção precoce)
Supervisor
|
Mestrado em educação especial Área de especialização em Intervenção Precoce (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2011 - 2012 | Developmental profile of social interaction in children with autism spectrum disorders: Perceptions of parents and professionals.
(Perfil desenvolvimental da interacção social na criança com perturbação do espectro do autismo: Perceções dos pais e profissionais).
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial Área de especialização em Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2011 | Autism spectrum disorders: A qualitative study of mothers' perceptions of the support provided in a structured teaching unit
(Perturbações do espectro do autismo: Um estudo qualitativo das perceções das mães sobre os apoios disponibilizados numa unidade
de ensino estruturado)
Co-supervisor
|
Mestrado em Educação Especial (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2011 | The inclusion of a child with Special Educational Needs (SEN) in the context of day care: A case study (A inclusão de uma
criança com Necessidades Educativas Especiais (NEE) em contexto de creche: Um estudo de caso)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial, área de especialização Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2011 | Contributions to the study of the competence profile of the Early Intervention professional: The professionals' perspectives
(Contributos para o estudo do perfil de competências do profissional de Intervenção Precoce: As perspectivas dos profissionais)
Supervisor
|
Mestrado em Educação Especial área de especialização Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 - 2010 | Contribution to the construction of an early intervention curriculum in the 3 to 6 age group (Contributo para a construção
de um currículo de intervenção precoce na faixa etária dos 3 aos 6 anos)
Co-supervisor
|
Mestrado em educação Especial área de especialização Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2009 - 2010 | Contribution to the construction of an early intervention curriculum in the 0 to 3 age group (Contributo para a construção
de um currículo de intervenção precoce na faixa etária dos 0 aos 3 anos)
Co-supervisor
|
Mestrado em educação especial área de especialização Intervenção Precoce (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/07 - Current | I was a member of the Organizing Committee as Coordinator of the Luso-Brazilian Pre-Congress on Inclusive Education. This
event took place on July 14, 15 and 16, 2021, online. (2021/07/14 - 2021/07/16)
Congress (President of the Organising Committee)
|
|
2023/10/19 - 2023/10/20 | I was a member of the Scientific Committee of the XIV National Congress on Early Intervention entitled: Early Intervention
in Childhood: How to do it better? to be held on October 19 and 20, 2023 at the University of Coimbra. (2023/10/19 - 2023/10/20)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Centro Hospitalar e Universitario de Coimbra EPE Hospital Pediátrico de Coimbra, Portugal |
2022/09/13 - 2022/09/15 | I was a member of the Scientific Committee of the 1st International Conference on Child Studies, which took place on 13, 14
and 15 September 2022 at the University of Minho, organized by the Centre for Research in Child Studies and the University
of Suffolk. (2022/09/13 - 2022/09/15)
Conference (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2022/07/13 - 2022/07/15 | I was a member of the Organizing Committee as Coordinator of the Luso-Brazilian Congress on Inclusive Education. This event
took place in person on July 13, 14 and 15, 2022, at the University of Minho, Braga, Portugal. (2022/07/13 - 2022/07/15)
Congress
|
Universidade do Minho, Portugal |
2019/08/28 - 2019/08/30 | President of Organizing Committee of 2nd Luso-Brazilian Congress on Autism Spectrum Disorder and Inclusive Education. Rio
Grande do Sul, Brazil, on August 28 to 30, 2019. (2019/08/28 - 2019/08/30)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal Universidade Federal de Pelotas, Brazil |
2018/11 - 2018/11 | scientific commission IV Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância . Universidade de Aveiro em novembro de 2018. (2018 - 2018/11/11)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade de Aveiro, Portugal |
2018/06/28 - 2018/06/29 |
Scientific Committee of the International Cross-Curricular Teaching Congress: Curriculum flexibility and innovation, which
took place on 28 and 29 June 2018, at the University of Minho. (2018/06/28 - 2018/06/29)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/04/05 - 2017/04/07 | I joined the Organizing Committee, as International Coordinator of the 1st Luso-Brazilian Congress on Autism Spectrum Disorder
and Inclusive Education, which took place at the University of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil, from April 5th to 7th,
2017 (2017/04/04 - 2017/04/07)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade Federal de Pelotas, Brazil |
2015/12/03 - 2015/12/04 | Scientific Committee of the 2nd Cabo Verde Congress on Inclusive Education "The Special Educational Needs in the Family, Education
and Community". University of CaboVerde, Praia ), on December 3 and 4, 2015. (Integrei a Comissão Científica do 2º Congresso
Cabo-Verdiano de Educação Inclusiva “As Necessidades Educativas Especiais na Família, Educação e Comunidade” que se realizou
em Cabo Verde na Universidade de Cabo Verde, Praia (Campus de Palmarejo), nos dias 3 e 4 de dezembro de 2015). (2015 - 2015)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2015/07/26 - 2015/07/29 | Scientific Committee of the 8th congress ISEC 2015- Inclusive and Supportive Education Congress: “Equity and Inclusion in
Education”, held from 26 to 29 July 2015 at the University of Lisbon (Integrei a Comissão Científica do 8th congress ISEC
2015- Inclusive and Supportive Education Congress: “Equity and Inclusion in Education”, realizado nos dias 26 a 29 de julho
de 2015 na Universidade de Lisboa). (2015 - 2015)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pró Inclusão - , Portugal |
2014 - 2014 | Embrancing Inclusive Approaches
Congress (Other)
|
|
2014 - 2014 | II Congresso Nacional -Dificuldades de Aprendizagem Específicas: diferença na escola, na saúde e na família
Congress (Other)
|
|
2014 - 2014 | I joined an organizing Committees of International Conference: Embracing Inclusive Approaches for children and youth with
special needs, que se realizou nos dias 14, 15, 16 e 17 de julho de 2014, no Instituto de Educação, da Universidade do Minho,
Braga – Portugal. (2014 - 2014)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Council of Exceptional Children, United States Universidade do Minho, Portugal |
2012 - 2012 | 1º Seminário de Tecnologias e Perturbações do Espetro do Autismo
Symposium (Other)
|
|
2012 - 2012 | 1st International Early Childhood Intervention Conference
Conference (Other)
|
|
2012 - 2012 | "Construindo uma Narrativa de Trabalho Transdisciplinar em Intervenção Precoce”
Seminar (Other)
|
Sistema Nacional de Intervenção Precoce (SNIPI) – Zona Norte, Portugal |
2012 - 2012 | Integrei o Scientific Committee of “1st International Early Childhood Intervention Conference”, que se realizou nos dias
13 e 14 de setembro de 2012, na Universidade do Minho, Braga. (2012 - 2012)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Council of Exceptional Children, United States Universidade do Minho, Portugal |
2011 - 2011 | “Kids Strenghs”: "Crianças que Vivem em Contexto de Perturbações de Saúde Mental
Workshop (Other)
|
|
2011 - 2011 | II Congresso Internacional de Educação Inclusiva e Necessidades Educativas Especiais
Congress (Other)
|
|
2011 - 2011 | Crianças que vivem em contexto de perturbações de saúde mental
Seminar (Other)
|
|
2011 - 2011 | A família e as perturbações do espectro do Autismo
Other (Other)
|
|
2011 - 2011 | “Intervenção Precoce”
Other (Other)
|
|
2011 - 2011 | “ Inclusão no Pré-Escolar: Que estratégia e metodologias de intervenção”
Other (Other)
|
Gabinete de Interacção com a Sociedade do Instituto de Educação, Portugal |
2011 - 2011 | Kids Strenghts
Workshop (Other)
|
|
2010 - 2010 | “Contributos da psicologia em contextos educativos”
Symposium (Other)
|
|
2010 - 2010 | I Congresso Internacional de Educação Inclusiva e Necessidades Educativas Especiais
Congress (Co-organisor)
|
|
2010 - 2010 | Reunião internacional do Projecto Europeu- Kids Project
Meeting (Co-organisor)
|
|
2010 - 2010 | “Práticas recomendadas para a colaboração com as famílias em intervenção precoce: Intervenção baseada nas rotinas”,
Workshop (Other)
|
|
2010 - 2010 | Seminário de Intervenção Precoce
Seminar (Other)
|
Mestrado de Dificuldades de Aprendizagem, Portugal |
2008 - 2008 | Importância da Colaboração Pais /Profissionais na Educação Especial: Práticas que Traçam Destinos
Other (Other)
|
|
2008 - 2008 | “Práticas Centradas na Família em Intervenção Precoce: Perspectivas Ecológicas e Transdisciplinares”
Other (Other)
|
Profissionais das Equipas de Atendimento na Associação de Paralisia Cerebral de Braga., Portugal |
2005 - 2005 | IV Congresso Nacional de Intervenção Precoce
Congress (Co-organisor)
|
Associação Nacional de Intervenção Precoce, Portugal |
2004 - 2004 | III Congresso Nacional de Intervenção Precoce
Congress (Co-organisor)
|
Associação Nacional de Intervenção Precoce, Portugal |
2003 - 2003 | I Congresso Internacional de Educação Especial e Inclusão – “A Educação Especial no III Milénio”
Congress (Co-organisor)
|
Associação Nacional de Professores e Área de Educação Especial do Instituto de Estudos da Criança., Portugal |
2002 - 2002 | Educação e Diversidade: Os Caminhos da Inclusão
Meeting (Co-organisor)
|
|
2002 - 2002 | Instrumento Chave em Intervenção Precoce: PIAF (Plano Individualizado de Apoio à Família)
Conference (Other)
|
|
2001 - 2001 | Um dia com...A Educação e as Necessidades Educativas Especiais
Meeting (Other)
|
|
2001 - 2001 | Um dia com...A Inclusão
Meeting (Other)
|
|
1999 - 1999 | Valores para o III Milénio
Other (Other)
|
|
1999 - 1999 | Indisciplina na Escola
Other (Other)
|
|
1998 - 1998 | Dados Estruturais e de Desenvolvimento na Infancia
Other (Other)
|
|
1996 - 1996 | “Voluntários para a Deficiência”
Workshop (Other)
|
Instituto Português da Juventude, Portugal |
1994 - 1994 | Repensar a Diferença
Other (Other)
|
|
1992 - 1992 | Deficientes e Deficiência Mental
Other (Other)
|
|
1992 - 1992 | Planificação e Avaliação em Educação Especial
Other (Other)
|
|
1992 - 1992 | Sexualidade e Deficiência Mental
Other (Other)
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/11/27 | The Study of Perceptions of Therapeutic Pedagogy at the Dr. João dos Santos Center - A Casa da Praia.
(Thesis) Main arguer
|
Luciana Fernandes (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
|
2023/10/30 | The Influence of Intervention Implemented by Parents on the Sociocommunicative Skills of Children with Autism Spectrum Disorder:
A Formative and Family-Centered Approach
(Thesis) Main arguer
|
Jéssica Jaíne Marques de Oliveira (PhD)
Universidade Federal de Santa Maria, Brazil
|
2023/06/06 | Evaluation of Expressive Communication in Portuguese Children aged 6 to 42 months: Measuring the Early Communication Indicator
(Thesis) Arguer
|
Sandra Cristina Araújo Ferreira (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2023/04/18 | The lego® toy as a device for promoting attention in children with attention deficit hyperactivity disorder
(Thesis) Main arguer
|
Ana Valeria Lopes Corrêa Costa (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2022/12/02 | From theories to television: the impact of television series on the social perception of autism in Portugal
(Thesis) Arguer
|
Rosa María da Silva Fernandes (PhD) |
2022/01/21 | Study of Behavioral Profiles Typical of Autism Spectrum Disorder and their Relationship with Executive Functions and Empathy
(Thesis) Main arguer
|
Evelina Ferreira dos Santos Brígido (PhD) |
2021/12/04 | Working with refugee families in Early Intervention: Do we develop autonomy or create dependency?
(Thesis) Arguer
|
Janair Moreira Linden (PhD) |
2021/09/30 | Intervention Implemented by Parents and the influence on the sociocommunicative skills of children with Autism Spectrum Disorder.
(Thesis) Main arguer
|
Jéssica Jaíne Marques de Oliveira (PhD)
Universidade Federal Sta Maria, Brazil
|
2020/07/03 | The perception of professionals and parents about the use of the Ages & Stages Questionnaires (ASQ-PT)
(Thesis) Arguer
|
Rita Adriana Simões Ralha Laranjeira (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/03/17 | Participação ativa da família na intervenção precoce na baixada santista: concepções de mães e profissionais
Active participation of the family in early intervention in the Baixada Santista: conceptions of mothers and professionals
(Thesis) Main arguer
|
Cindy Passeti da Costa Vida (Master)
Universidade Federal de S. Paulo - , Brazil
|
2020/01/22 | Estilos Parentais e Perceção de Autoeficácia em Pais de Crianças dos 0 aos 6 anos: Interface com Fatores de Risco e Proteção
no Desenvolvimento Precoce
(Thesis) Main arguer
|
Lúcia Vanessa Craveiro Menezes Pereira Távora (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2019 | Relación entre la Calidad de los servicios de Atención Temprana y el Empoderamiento de la Familia
(Thesis) Arguer
|
Rosa Maria Fernández Valero (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019 |
Family participation in the support provided by the National Early Childhood Intervention System in Portugal (Participação
das famílias no apoio prestado pelo Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância)
(Thesis) Arguer
|
Marta Joana de Sousa Pinto (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019 | Acquisition and Use of the Communicative Gesture, from 8 to 18 months, in Children with and without Deafness (Aquisição e
Uso do Gesto Comunicativo, dos 8 aos 18 meses, nas Crianças com e sem Surdez)
(Thesis) Arguer
|
Etelvina do Rosário Silva Lima (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019 | Analysis of the Use of Recommended Practices in Early Intervention by Occupational Therapists
(Thesis) Main arguer
|
Mónica Martins Guimarães (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2019 | Early Intervention in Baixada Santista and participation of Family
(Thesis) Main arguer
|
Cindy Passeti da Costa Vida (Master)
Universidade Federal de S. Paulo - , Brazil
|
2019 | Impact of family mental health contexts on children: A life story
(Thesis) Main arguer
|
Maria Neves Abreu Pereira (Master)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2019 | Dog-assisted intervention program in structured teaching units for the education of students with autism spectrum disorders:
a reality in Portugal?
(Thesis) Main arguer
|
Núria Carapinha (Master)
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
|
2018 | Animal-assisted therapy with children with autism spectrum disorder
(Thesis) Main arguer
|
Maria Teresa Duarte Nogueira (PhD)
Universidade Católica de Pelotas Curso de Medicina, Brazil
|
2018 | The Context of Inclusion of Children with Special Educational Needs in Basic Education in Cabo Verde: A Quantitative Study
on the Variables that Impact in the Attitude of Teachers and Parents
(Thesis) Arguer
|
Filomeno Afonso Correia Tavares (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2017 | Educational / rehabilitative practices in the context of language: Importance of knowledge and resource sharing processes
(Thesis) Main arguer
|
Teresa Margarida Figueiredo Malheiro de Sousa (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2016 | Dialogues on Early Intervention in Portugal and Brazil: National and International Clarification on Professional Practices
(Thesis) Arguer
|
Patrícia Raquel da Silva Fernandes (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2015 | Teacher Education for Special Education: motivations, expectations and professional impact
(Thesis) Main arguer
|
Mestre João Adelino Matias Lopes dos Santos (PhD)
Universidade da Beira Interior, Portugal
|
2015 | The implementation of the Diversity Service Model as an effective response to support students with Special Needs in the North
of Portugal
(Thesis) Arguer
|
Amanda Fernandes Santos (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2015 | The implementation of a psychomotricity program in preschoolers
(Thesis) Main arguer
|
Mariana Moreira (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2015 | Organizational response models for elementary school students with Asperger's Syndrome
(Thesis) Main arguer
|
Margarida Soares (Master)
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
|
2014 | Differential assessment and intervention in the autism spectrum: The complementarity of parents and professionals
Supervisor
|
Helena Isabel Silva Reis (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2014 | Specific intervention programs for students with autism spectrum disorders: Exemplary case studies. The Portuguese case
Supervisor
|
Ana Paula Antunes Alves (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2014 | Assessment of perspectives and professional satisfaction of a local early intervention team in the district of Porto
(Thesis) Main arguer
|
José Pedro A. Monteiro Martins Fernandes (Master)
Universidade do Porto - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 | Evaluation for the Portuguese population development scale: Ages & Stages Questionnaires (ASQ-3) at 12 months of 2 years old | Sónia Cristiana Gonçalves Lopes (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 | Early intervention in cerebral palsy associations: Perceptions of families, professionals and service directors | Maria de Fátima Serdoura Maia (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 | Famílias de crianças com necessidades educativas especiais e a equipa de Intervenção Precoce: Que relação? | Dora Isabel Aleixo Pereira (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2013 | The reaction of parents to the birth of a child with a mental disability: Educational implications | Cláudia Margarida Lourenço Marquês (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2013 | Inclusion of the student with autism spectrum disorders in regular school. Four case studies
(Thesis) Arguer
|
Maria Cristina Neves Machado (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2013 | Translation, adaptation and validation of the content of the Assessment of Peer Relations instrument taking into account the
Portuguese cultural reality
(Thesis) Arguer
|
Elsa Marta Pereira Soares (PhD)
Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal
|
2012 | “O insucesso escolar no 3º ciclo do ensino básico: Fatores pessoais e familiares”
(Thesis) Arguer
|
Maria Isabel Santo de Miranda (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 | Intervenção em NEE múltiplas no 2º ciclo do ensino básico | Guilhermina da Conceição Mendes de Almeida (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2012 | Distrofia Muscular de Duchenne e Inclusão | Anabela Bastos Martins de Almeida (Master)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2012 | Saúde sexual e reprodutiva: Conhecimentos e comportamentos de estudantes do 8º ano ao 12ª ano do norte de Portugal | Aurora Marília Martins Ribeiro (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2012 | Conhecimentos de infeções sexualmente transmissíveis e métodos contracetivos numa amostra de 359 adolescentes do 8º ao 12º ano de escolaridade | Daniela Filipa Coelho Torres (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2012 | Early Intervention in the District of Braga: What benefits and support for supported families? | Carina Sofia Correia Leite (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2012 | Dinâmicas de uma família com uma criança com Trissomia 21 em Intervenção Precoce: Um estudo de caso | Sílvia Maria Gonçalves Alberto Vaz (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Perspectivando um programa pré-escolar inclusivo: Um estudo de caso | Ana Filipa Gonçalves Neto Barreira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Qualidade dos ambientes de crescimento e sua relevância para o desenvolvimento da criança: Implicações para a IP | Adriana Maria Cerqueira Bastos Fraga Dias (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Estudo exploratório da Escala M-Chat | Sara Sofia Moura Barbosa Barbot (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Jardim de infância, família, criança com NEE: Uma triangulação para o sucesso | Elisabete Leonor Pereira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Contributo para a construção de um currículo cognitivo de Intervenção precoce na faixa etária dos 0 aos 3 anos | Margarida Alexandra dos Santos e Silva (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2011 | Contributo para a construção de um currículo cognitivo de Intervenção precoce na faixa etária dos 3 aos 6 anos | Ana Isabel Sousa e Silva (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Crescer e aprender nas rotinas: Estudo de caso de uma criança com perturbações do Espectro do Autismo | Ângela Flores Pereira (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Qualidade de vida de famílias de crianças com necessidades especiais | Helena Maria Raimundo de Oliveira Nunes (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Inclusão: Um estudo qualitativo sobre as perspectivas dos pais de jovens com deficiência Intelectual | Carolina da Conceição Silva Braga (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Inclusão de uma criança com necessidades educativas especiais num jardim de infância do Movimento da Escola Moderna | Florbela Isabel Mendes Malheiro (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Inclusão: Um estudo qualitativo sobre as perspectivas dos pais de jovens com deficiência Intelectual | Manuela Andreia Faria Gomes (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Contributos para o estudo do perfil de competências do profissional de intervenção Precoce: As perspectivas dos profissionais | Susana Maria Patrício Soares Menezes Matos (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2010 | Prematuridade e Desenvolvimento das crianças do 4º ano de vida | Sandra Celeste Faria Antunes Alves (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2010 | Prematuridade e desenvolvimento motor durante o quarto ano de vida | Ana Margarida Fernandes Monteiro Gamboa (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2010 | A avaliação na prematuridade e desenvolvimento psicomotor durante o quarto ano de vida | Cláudia Sofia Sousa Santos de Jesus Linha (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2010 | O caso do Marco: Jovem portador de Deficiência Mental com conduta Anti-social | Sérgio Adriano Fonseca de Moura (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2010 | Intervenção Precoce nas competências comunicativas de uma criança com deficiência auditiva: Um estudo de caso com enfoque na pragmática | Cristiana Guimarães (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2009 - Current | Council for Exceptional Children | |
2009 - Current | International Society of Early Intervention | |
2005 - Current | EURLYAID | |
1991 - Current | Associação Portuguesa de Pais e Amigos do Cidadão com Deficiência Mental de Braga | Member |
Current | Associação Portuguesa de Educação Especial e Reabilitação | |
Current | Comissão de Deontologia e Ética da Associação Portuguesa de Educação Especial | |
Current | Associação Portuguesa de Psicomotricidade | |
Current | Conselho do Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial | |
2002 - 2009 | Conselho de Departamento das Ciências da Educação da Criança |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2017 - Current | Inclusive Education and Special Needs | Special Education Master Course (Mestrado) | Universidade do Minho, Portugal |
2010/10 - Current | Advanced Themes in Special Education I | Doutoramento em Estudos da Criança (Doutoramento) | Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal |
2010 - Current | Advanced Themes in Special Education II | Doutoramento em Estudos da Criança (Doutoramento) | Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal |
2009/10 - Current | Assessment Models and Specific Techniques in Early Intervention | Special education Master Course, area of Early Intervention (Mestrado) | Universidade do Minho Departame¿nto de Psicologia da Educação e ¿Educação Especial, Portugal |
2009 - Current | Clinical and developmental aspects of at risk children | Master in Special Education (Mestrado) | Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal |
2005/10 - Current | Practicum in Early Intervention : A Case Study | Special Education Master Course (Mestrado) | Universidade do Minho, Portugal |
2012 - 2012 | Special Education Needs (Necessidades Educativas Especiais) | in service preparation (Curso médio) | Universidade do Minho, Portugal |
2010 - 2010 | Special Educational Needs (Necessidades Educativas Especiais) | Especialização (Curso médio) | Formação acreditada CCPFC/ACC – 53376/08, Portugal |
2005 - 2005 | Inclusion in Pre school (Inclusão no Pré –escolar) | Outra (Curso médio) | Universidade do Minho, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2017 - Current | Revista Brasileira de Educação Especial (1413-6538) | SciELO |
2017 - Current | REVISTA EDUCAÇÃO ESPECIAL (_1984-686X) | Universidade de Sta Maria, Brasil |
2013 - Current | Revista Portuguesa de Educação (ISSN 0871-9187) | do Centro de Investigação em Educação (CIEd) |
2017 - 2018 | Jornal de Pediatria ( ISSN 0021-7557) | Sociedade Brasileira de Pediatria |
2007 - 2010 | Sonhar: Comunicar e Repensar a Diferença | APPACDM de Braga |
2001 - 2010 | Inclusion (Inclusão) (ISSN: 1645-4235) | Institute of Child Studies |