???global.info.a_carregar???
Pedro Quintino de Sousa (PhD 20016), professor auxiliar convidade na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve. Docente de da área de Ciências da Linguagem e da Literatura, subárea de ensino de línguas e culturas inglesa, literaturas de língua inglesa e comunicação de ciência. Outras áreas de docência incluem Português Língua Estrangeira. Membro do Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC) e colaborador do British Council (exames IELTS e Aptis ESOL).
Identification

Personal identification

Full name
Pedro Emanuel Quintino de Sousa

Citation names

  • Quintino de Sousa, Pedro

Author identifiers

Ciência ID
B510-5398-6392
ORCID iD
0009-0005-6077-8441

Email addresses

  • peqsousa@ualg.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - General Languages Studies
  • Humanities - Languages and Literatures - Specific Literatures
  • Humanities - Languages and Literatures - General Literature Studies
  • Humanities - Languages and Literatures - General Languages Studies

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English
French
Italian
Education
Degree Classification
2016/02/08
Concluded
Doutoramento em Literatura (Doutoramento)
Major in Literatura
Universidade do Algarve, Portugal
"Poética da Superação. A propósito da obra de Gonçalo M. Tavares" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2008/02/15
Concluded
Mestrado em Literatura (Mestrado)
Universidade do Algarve, Portugal
"O Reino Desencantado. Literatura e Filosofia nos romances de Gonçalo M. Tavares" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2005/07/29
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (Licenciatura)
Universidade do Algarve, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2015/02/01 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Algarve, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2015/01/02 - Current Professor de Linguas CIAL - Centro de Linguas, Portugal
2008/09/01 - 2011/07/31 Professor de Linguas Escola Profissional Agostinho Roseta, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2021 - 2023 APATCHE - Adding Plurilingual Approaches to language Teacher Competences in Higher Education
KA203-A5AF31-D0-EN
Researcher
Universidade do Algarve, Portugal

Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal
Concluded
2020/10/01 - 2021/04/30 TE-CON3
2020-PL01-KA203-081894
Technical development
Universidade do Algarve, Portugal

Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej
Ongoing

Other

Designation Funders
2023 - Current Projetct SEA-EU 2.0
ERASMUS-EDU-2022-EUR-UNIV-1
Other
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Quintino de Sousa, Pedro. O Reino Desencantado. Literatura e Filosofia nos Romances de Gonçalo M. Tavares. 2010.
Book chapter
  1. Quintino de Sousa, Pedro. "O Equívoco de Steiner. Sobre a Representação do Holocausto em Literatura e Cinema". In Literatura e Cinema: Diálogos Possíveis, edited by P. Petrov. Lisboa, 2020.
    In press
  2. Quintino de Sousa, Pedro. "O Labirinto do Fauno e os Monstros Historicos de Guillermo del Toro". In O Monstruoso na Literaturas e Outras Artes, edited by Carvalho, João Carlos Firmino; Carvalho, Ana Alexandra Firmino, 135-148. Lisboa: CLEPUL, 2018.
    Published
  3. Martins, Maria Cristina. "Uma Viagem a India e Sabedoria". In O Romance Português Pos-25 de Abril. O Grande Premio de Romance e Novela da Associação Portuguesa de Escritores (2003-2014), edited by P. Petrov, 77-90. Lisboa: CLEPUL, 2017.
    Published
  4. Quintino de Sousa, Pedro. "Isto não e uma critica". In Grande Premio do Conto Camilo Castelo Branco (1991 - 2009). 2012.
  5. Quintino de Sousa, Pedro. "Gonçalo M. Tavares por Hannah Arendt: uma leitura de Aprender a Rezar na Era da Tecnica". In Avanços em literatura e cultura portuguesas. Século XX, vol. 2, edited by P. Petrov; Pedro Quintino de Sousa; Roberto Samartim, 259-274. Santiago de Compostela: Atraves Editora, 2012.
    Published
  6. Quintino de Sousa, Pedro. "Entre dois mundos: alem e aqui - Notas sobre a poesia de Pedro Afonso". In Algarve - 12 Poetas a Sul do Seculo XXI. 2011.
Edited book
  1. Quintino de Sousa, Pedro, ed. Atas do X Congresso da Associação Internacional de Lusitanistas. Atraves Editora. 2012.
    Editor
Journal article
  1. Gallego, Almudena Muñoz; Quintino de Sousa, Pedro. "A Negotiation with Reality: The Discursive Elements of the Dramatised Dissemination Documentary My Octopus Teacher: a Case Study". Human Review (2022):
Journal issue
  1. Silva, Ana Cláudia Salgueiro da; Santos, Isabel Dâmaso; Marques, Maria José; Almeida, Maria Mota ; Quintino de Sousa, Pedro; Quinteiro, Sílvia. "Special Issue: Literature, Tourism and Waterscapes". Lit&Tour: International Journal of Literature and Tourism Research (IJLTR) (2023): https://publicacoes.ciac.pt/index.php/litntour/issue/view/30/5.
    Published
Working paper
  1. Quintino de Sousa, Pedro; Costa, Neuza; Noronha, Fátima; Conceição, Manuel Célio. 2023. "Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level (TE-Con3). IO1 – A Report on the Approaches to EHE (English for Higher Education) in Europe". https://tecon3.wn.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/04/Portugal_Country_Report.pdf.
  2. Quintino de Sousa, Pedro; Costa, Neuza; Noronha, Fátima; Conceição, Manuel Célio. 2023. "Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level (TE-Con3). IO2 – TE-Con3 Framework. Guidelines for Teaching English as Modular Content. Chapter 3 – Theoretical Underpinnings of the TE-Con3 Framework". https://tecon3.wn.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/05/TE-CON3_FINAL.pdf.
  3. Conceição, Manuel Célio; Costa, Neuza; Quintino de Sousa, Pedro. 2023. "Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level (TE-Con3). Biomedical Sciences and Health Communication – Lesson Unit 1 – “Vaccination – Ethics and Childhood – A Contemporary Glocal Issue”".

Artistic / Performance

Short fiction
  1. Quintino de Sousa, Pedro. 2007. "Revista Sulscrito".
  2. Quintino de Sousa, Pedro. 2006. "Revista Minguante". In Revista Minguante.
  3. Quintino de Sousa, Pedro. 2005. "Do Solo ao Sul - Antologia de Novos Poetas Algarvios".
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023 The importance of being plurilingual and pluricultural. Findings from ECML Summer Academy 2023 – Inspiring Innovation in European Language Teacher Education APATCHE
Universidade do Algarve
2023 Why? Module. Why do I have to be aware of plurilingual approaches in language teaching? APATCHE Multiplier Event and Transnational Meeting
2023 Literatura Portuguesa no Século XXI. O Futuro é Europeu? Uma leitura de Meio Homem Metade Baleia de José Gardeazabal “Literatura Portuguesa no Século XXI. O Futuro é Europeu? Uma leitura de Meio Homem Metade Baleia de José Gardeazabal
Instituto de Estudos Ibéricos e Ibero-Americanos e Instituto Camões
2022 Multilingualism: Language Policy and Strategies in the EU rasmus+ National Agency for Education and Training, International Encounter on Multilingualism: Language Policy and Strategies in the EU
Erasmus+ National Agency

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/10/01 - 2021/04/30 Projeto TE-CON3 - Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level - A Modular Approach (Number 2020-PL01-KA203-081894)
Other
TE-CON3 - Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level - A Modular Approach
Universidade do Algarve, Portugal

Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
2011 - 2014 The Institute of Ideas - The Academy of Ideas - Battle of Ideas - produção, moderação e orador de debates.

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023 - Current Why do we need a plurilingual approach in HE? Milão
2023 - Current WHY? Module 2. Why Do Teachers Need Plurilingual Approaches? – project results, work in progress Kaunas
2023 - Current Methodologies in English Language Teaching in Higher Education
2023 - Current "Plurilingual Language Teaching in Higher Education: Portuguese Case
2021 - Current A cidade concentracionária e o turismo ético em Georges Didi-Huberman
2021 - Current Lessons from America – Multilingualism, translingualism and empathy in Cynthia Ozick, Aleksandar Hemon and Viet Thanh Nguyen

Consulting

Activity description Institution / Organization
2025 - Current Parecer referente a edição de obras

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023 - Current LIT&TOUR - International Journal of Literature and Tourism Research
2021 - Current Rotura - Revista de Comunicação, Cultura e Artes
Distinctions

Award

2025 Prémio Ensino e Aprendizagem UAlg – Professor do Ano distinguido pelos Estudantes pelo desempenho no ano letivo de 2024-2025
Universidade do Algarve, Portugal
2022 Prémio Ensino e Aprendizagem UAlg – Professor do Ano distinguido pelos Estudantes pelo desempenho no ano letivo de 2021-2022
Universidade do Algarve, Portugal
2020 Prémio Ensino e Aprendizagem UAlg – Professor do Ano distinguido pelos Estudantes pelo desempenho no ano letivo de 2019-2020

Other distinction

2011 Louvor atribuído pelo Conselho Científico da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve pelas atividades desenvolvidas na Comissão Executiva para o X Congresso da Associação Internacional de Lusitanistas