???global.info.a_carregar???
Ph.D. in Educational Sciences in 2019 by the University of Minho, Master in Educational Sciences in 2013 by the University of Minho, Licenciated Degree in Kindergarten Teacher by Escola Superior de Educação de Santa Maria (2008), and Graduated in Multicultural Identity in a Global World by Oslo Metropolitan University (2007). Was Project Coordinator, Ph.D., at the Higher Education Assessment and Accreditation Agency (A3ES), and it is an integrated researcher at the Research Centre in Education (University of Minho). Published 17 articles in journals. Has 12 section(s) of books. Organized 34 event(s). Participated in 52 event(s). Supervise 2 Ph.D. thesis(es). Has received 4 awards and/or honors. Participated in 2 project(s), Ph.D. Student Fellow in 1 project(s) and Researcher in 2 project(s). Works in the field of Educational Sciences. In their professional activities interacted with 31 collaborators and co-authorship of scientific papers. Ciência Vitae's most frequent terms: Evaluation; External evaluation of schools; Schools' self-evaluation; School inspections; Institutional evaluation; Curriculum; Knowledge; Curriculum studies; Curriculum development.
Identification

Personal identification

Full name
Joana Raquel Faria de Sousa

Citation names

  • Sousa, Joana
  • Sousa, Joana Raquel Faria
  • Sousa, Joana Raquel

Author identifiers

Ciência ID
B214-CC74-A817
ORCID iD
0000-0002-6911-7413
Researcher Id
E-8806-2015
Scopus Author Id
56783632100

Email addresses

  • jsousa@ie.uminho.pt (Professional)

Telephones

Telephone
  • 253604686 (Professional)

Addresses

  • Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação (CIEd), Campus de Gualtar, 4710-057 , Braga , Braga, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
French Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Galician Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Norwegian Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2014/09/01 - 2019/02/04
Concluded
Ph.D in Educational Sciences [Ciências da Educação] (Doutoramento)
Major in Curriculum Development [Desenvolvimento Curricular]
Universidade do Minho, Portugal
"Conceptualising the kindergarten curriculum in the context of the Schools' External Evaluation in Portugal [Conceptualizar o currículo da educação pré-escolar no contexto da Avaliação Externa das Escolas em Portugal] " (THESIS/DISSERTATION)
Unanimously Approved [Aprovado por unanimidade]
2015/10/06 - 2016/02/16
Concluded
English C1 [Inglês C1 ] (Outros)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2014/10/14 - 2015/02/10
Concluded
English B2 [Inglês B2] (Outros)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2013/05 - 2014/01/31
Concluded
Pos-graduate Studies in Quality, Management and Evaluation in Rehabilitation Entities [Qualidade, Gestão e Avaliação em Entidades de Reabilitação] (Pós-Graduação)
Universidade Lusíada de Vila Nova de Famalicão, Portugal
16
2011/09 - 2013/12/19
Concluded
Master in Educational Sciences [Ciências da Educação] (Mestrado)
Major in Desenvolvimento Curricular [Curriculum Development]
Universidade do Minho, Portugal
"Impacto de um dispositivo de avaliação externa na avaliação da qualidade em creche: um estudo sobre as perspetivas de desenvolvimento profissional nos educadores de infância" (THESIS/DISSERTATION)
17
2004/09 - 2008/07/04
Concluded
Degree in Early Childhood Education [Educação de Infância] (Licenciatura)
Escola Superior de Educação de Santa Maria, Portugal
16
2007/02/01 - 2007/05/04
Concluded
Graduate Studies in Multicultural Identity in a Global World (Postgraduate Certificate)
OsloMet - storbyuniversitetet, Norway
B
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/10/01 - Current Researcher (Research) Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/07/01 - 2021/09/30 Researcher (Research) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2018/09/01 - 2019/06/30 Science and Technology Management Universidade do Minho, Portugal
Gabinete de Apoio a Projetos (GAP) da Universidade do Minho [Project Support Office (GAP) of the University of Minho], Portugal
2014/09/01 - 2018/08/31 Researcher (Research) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2012/09/01 - 2014/08/31 Research Trainee (Research) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021 - 2021 Visiting Professor (University Teacher) Universidad Autónoma de Madrid, Spain
Universidad Autónoma de Madrid, Spain

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2009/09/01 - 2014/08/31 Educador de infância (Educador de Infância) Jardim de Infância Mais Plural, Portugal
2009/09/01 - 2012/07/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Ministério da Educação, Portugal
2008/09/01 - 2009/08/31 Educador de infância (Educador de Infância) Jardim de Infância Pedra Branca, Portugal
Jardim de Infância Pedra Branca, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2021/10/01 - 2022/09/30 Project Coordinator, PhD Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) [Higher Education Assessment and Accreditation Agency ], Portugal
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) [Higher Education Assessment and Accreditation Agency ], Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2014/09/01 - 2018/08/31 Conceptualising the early childhood education curriculum in the context of the External Evaluation of Schools in Portugal [Conceptualizar o Currículo da Educação Pré-Escolar no contexto da Avaliação Externa das Escolas em Portugal]
SFRH/BD/93389/2013
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
National Foundation for Science and Technology Development
Concluded

Contract

Designation Funders
2022/10/01 - 2028/09/30 Schools internal improvement mechanisms in Portugal: a comprehensive approach to Schools Self-Evaluation in the External Evaluation of Schools context
2021.03265.CEECIND/CP1664/CT0025
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2021/09 - 2025/08 Teaching professionalization: Discourses, policies and practices. New approaches and proposals [Profesionalización docente: Discursos, políticas y prácticas. Nuevos enfoques y propuestas]
Researcher
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
Agencia Estatal de Investigación
Ongoing
2019/07/01 - 2021/09/30 Mechanisms of schools and inspectorate change. A study on the 3rd cycle of external evaluation of non-higher education schools in Portugal [Mecanismos de mudança nas escolas e na inspeção. Um estudo sobre o 3.º ciclo de Avaliação Externa de Escolas no Ensino Não Superior, em Portugal]
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2018/04 - 2018/12 CROSSCUT: Cross-Curricular Teaching
Other
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal

Centre international d’études pédagogiques, France

Institut français de l'Education, Ecole Normale Supérieure de Lyon, France

Laboratory for Coherent Education and Learning, University College Lillebaelt, Denmark

Educational Research Institute, Poland

Universidade Aberta, Portugal

Utdanningsdirektoratet, Norway

CICERO Learning, Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, Finland

Association for Teacher Education in Europe, Belgium

Centro de Formação Franscisco de Holanda, Portugal

Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe, Ireland

Ecole supérieure de l'éducation nationale, de l’enseignement supérieur et de la recherche, France

European Federation for intercultural learning, Belgium

Ministère de l'éducation nationale, de l’enseignement supérieur et de la recherche, France

Pädagogische Hochschule Weingarten, Germany

Réseau national des Écoles supérieures du professorat et de l’éducation (Réseau des INSPÉ), France
European Commission
Concluded

Other

Designation Funders
2015/09 - Current Schools Self-Evaluation Observatory [Observatório de Autoavaliação de Escolas]
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal

Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Réseau national des Écoles supérieures du professorat et de l’éducation (Réseau des INSPÉ), France
Ongoing
2012/09 - 2015/07 Impact and effects of External Evaluation of Schools in Non-Higher Education [Impacto e efeitos da Avaliação Externa das Escolas no Ensino não Superior]
PTDC/CPE-CED/116674/2010
Other
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal

Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal

Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal

Universidade do Algarve Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Sousa, Joana. "Teaching professionalization and school self-evaluation: Trends from contemporary international perspectives [Profissionalização docente e autoavaliação das escolas: Tendências das perspetivas contemporâneas internacionais]". In Teaching professionalization: Discourses, policies and practices [Profesionalización docente: Discursos, políticas y prácticas], edited by Hector Amadeo Monarca. Spain, 2024.
    In press
  2. Fialho, Isabel; Pacheco, José Augusto; Sousa, Joana Raquel. "Model of the 3rd cycle of external evaluation of schools [Modelo do 3.º ciclo da avaliação externa das escolas ]". In Avaliação externa das escolas: Mecanismos de mudança nas escolas e na inspeção., edited by Fialho, Isabel; Saragoça, José; Gomes, Sónia; Silvestre, Maria José; Correia, Ana Paula, 15-43. Vila Nova de Famalicão: Edições Húmus, 2023.
    Published
  3. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana; Ila Beatriz Maia; Sofia Rodrigues. "Curriculum Studies: a european note on non-epistemological crisis in an era of accountability policies". In Curriculum Autonomy Policies: international trends, tensions and transformations, edited by SÍLVIA MARIA CÂNDIDO DE ALMEIDA; Francisco Sousa; Maria Figueiredo, 59-75. Lisbon CICS.NOVA – Interdisciplinary Centre of Social Sciences of NOVA University of Lisbon, School of Social Sciences and Humanities (NOVA FCSH), 2022.
    Published
  4. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Ila Beatriz Maia. "Institutional evaluation of schools in the context of globalization, internationalization and accountability [Avaliação institucional de escolas no quadro da globalização, internacionalização e accountability]". In Currículo e avaliação externa. Entre políticas internacionais e práticas nacionais [Curriculum and external evaluation. Between international policies and national practices], edited by Deise Aparecida Peralta; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365), 15-40. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Editora Húmus, 2021.
    Published
  5. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); José Carlos Morgado; Sousa, Joana; Ila Beatriz Maia. "External evaluation of schools: theoretical-conceptual framework in the methodological context of a national study [Avaliação externa de escolas: quadro teórico-conceptual no contexto metodológico de um estudo nacional]". In Avaliação institucional de escolas e Inspeção: perspetivas teórico-conceptuais [Institutional evaluation of schools and Inspection: theoretical-conceptual perspectives]], 13-62. Porto, Portugal: Porto Editora, 2020.
    Published
  6. Sousa, Joana. "The circumstance of the External Evaluation of Schools and the General Inspection of Education and Science in Portugal [A circunstância da Avaliação Externa das Escolas e da Inspeção-Geral da Educação e Ciência em Portugal]". In Avaliação institucional de escolas e Inspeção: perspetivas teórico-conceptuais [Institutional evaluation of schools and Inspection: theoretical-conceptual perspectives], 165-174. Porto, Portugal: Porto Editora, 2020.
    Published
  7. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana; Ila Beatriz Maia. "Higher Education: challenges for the 21st century (curricular, pedagogical and evaluative) [Ensino superior: desafios para o século XXI (curricular, pedagógico e avaliativo)]". In 31 challenges for higher education. Essays, edited by Liliana Rodrigues, 131-137. Funchal, Portugal: Imprensa Académica, 2020.
    Published
  8. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "Curriculum policies in the post-LBSE period (1986-2017). Cycles of change in pre-school education and basic and secondary education [Políticas curriculares no período pós-LBSE (1986-2017). Ciclos de mudança na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário]". In Estudos de Currículo, edited by José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Maria do Céu Roldão; Maria Teresa Estrela, 130-176. Porto, Portugal: Porto Editora, 2018.
    Published
  9. Sousa, Joana; José Carlos Morgado; FILIPA ISABEL BARRETO DE SEABRA BORGES (991A-6004-246D); Helena Queirós. "External evaluation of schools and its effects: The perspective of school actors [Avaliação externa e seus efeitos: A perspetiva dos atores escolares]". In Estudos sobre Avaliação Externa de Escolas, edited by Carlos Barreira; Maria da Graça Bidarra; Maria Vaz-Rebelo, 221-254. Porto, Portugal: Porto Editora, 2016.
    Published
  10. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "Impacto de políticas transnacionais na escola, na formação de professores e no trabalho docente [Impact of transnational policies on school, teacher training and teaching]". In Intersecções entre pesquisas/pesquisadores experientes e pesquisas/pesquisadores iniciantes, 61-77. São Carlos, Brazil: Pedro & João Editores, 2016.
    Published
  11. Sousa, Joana; Helena Queirós. "Avaliação externa de escolas: Do referencial aos estudos empíricos [External evaluation of schools: From the framework to the empirical studies]". In Avaliação Externa de Escolas: Quadro Teórico/Conceptual, edited by José Augusto Pacheco, 89-118. Porto, Portugal: Porto Editora, 2014.
    Published
  12. Sousa, Joana; Helena Queirós. "Impacto e efeitos da avaliação externa: Estudos empíricos na educação pré-escolar e creche, no ensino básico e em escolas de ensino especializado da música [The impact and the effects of external evaluation of schools: Empirical studies in pre-school and daycare, in basic education and in specialized music schools]". In Avaliação Externa das Escolas do Ensino não Superior – Coordenadas e processos de um projeto de investigação, edited by Ana Mouraz; Sandra Valadas; José Augusto Pacheco, 301-313. Porto, Portugal: Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2013.
    Published
Conference abstract
  1. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "External Evaluation of Schools in Portugal and the Global Agenda. European Conference on Educational Research". Paper presented in ECER 2021 “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”, 2021.
  2. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "External Evaluation of Schools in Portugal and the perceptions of the Kindergarten Teachers". Paper presented in ECER 2021 “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”, 2021.
  3. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "Following Evaluation of Schools Glocal Actors: The case of the Schools’ External Evaluation in Portugal". Paper presented in WERA 2020 Focal Meeting, 2021.
  4. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana; Ila Beatriz da Silva Maia. "Institutional evaluation of higher education and non-higher education contexts. A global perspective from the Portuguese reality". Paper presented in WERA 2020 Focal Meeting, 2021.
  5. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco; Ila Beatriz Maia. "Avaliação externa das escolas: para um quadro de estudo das políticas, dos processos e das práticas [External Evaluation of Schools: a framework for studying policies, processes and practices]". Paper presented in XXVI Colóquio AFIRSE “Tempos, espaços e artefactos em educação”, Lisboa, 2019.
    Published
  6. Sousa, Joana. "For a perspective about the schools' evaluations [Para uma perspetiva sobre a avaliação das escolas]". Paper presented in CROSSCUT 2018 - International Congress of Cross-Curricular Teaching, Curriculum Flexibility and innovation, Guimarães, 2018.
    Published
  7. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "Avaliação Externa e Autoavaliação de Escolas: um estudo empírico no contexto de um Observatório de Autoavaliação de Escolas [External evaluation of schools and schools' self-evaluation: an empirical study in the context of a Self-Evaluation Observatory of Schools]". Paper presented in XXIV Colóquio AFIRSE “Escola: dinâmicas e atores”, Lisboa, 2017.
  8. Sousa, Joana; Natália Costa; José Augusto Pacheco. "Avaliação Externa e Autoavaliação num Agrupamento de Escolas identificado como Território Educativo de Intervenção Prioritária TEIP [External Evaluation and Self-Evaluation in a Group of Schools identified as the Educational Territory of Priority Intervention - TEIP]". Paper presented in XXIV Colóquio AFIRSE “Escola: dinâmicas e atores”, Lisboa, 2017.
    Published
  9. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "External evaluation of schools: What is changing in the early childhood curriculum practices? [Avaliação externa das escolas: o que está a mudar nas práticas curriculares da primeira infância?]". Paper presented in 3rd European Conference on Curriculum Studies, Stirling, 2017.
    Published
  10. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "External evaluation of schools: An analysis through national and international evaluation reports [Avaliação externa das escolas: uma análise através de relatórios de avaliação nacionais e internacionais]". Paper presented in ECER 2017 - European Conference on Educational Research, Copenhagen, 2017.
    Published
  11. "Schools´ External Evaluation". 2017.
  12. Sousa, Joana Raquel Faria; Pacheco, José Augusto. "Avaliação externa das escolas: perspetivas da implementação do modelo no sistema educativo português [External evaluation of schools: perspectives on the implementation of the model in the Portuguese educational system]". Paper presented in XIII SPCE - Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 2016.
  13. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "Uma visão curricular da Lei de Bases do Sistema Educativo [A curricular perspective of the Basic Law of the Educational System]". 2016.
  14. "Avaliação Externa e Autoavaliação num Agrupamento de Escolas TEIP". 2016.
Conference paper
  1. Sofia Rodrigues; Sousa, Joana. "Enhancing Educational Quality by Inclusive Education in Portugal: An Analysis of External Evaluation Reports". Paper presented in 2024 AERA Virtual Annual Meeting, 2024.
  2. Sousa, Joana; Sofia Rodrigues; José Carlos Morgado. "External Evaluation of Schools in Portugal: similarities and differences of the extremes of an evaluative continuum". Paper presented in 2023 WERA Focal Meeting, 2023.
  3. Sousa, Joana Raquel Faria. "Avaliação externa das escolas: uma leitura do contexto europeu à autoavaliação significativa [External evaluation of schools: a reading of the European context to a meaningful schools' self-evaluation]". Paper presented in III Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares “Educação, Formação e Crioulidade", Braga, 2017.
    Published
  4. Sousa, Joana. "Avaliação das escolas: enquadramento teórico e conceptual [School evaluation: theoretical and conceptual framework]". Paper presented in dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares, Recife, 2016.
    Published
  5. Sousa, Joana Raquel Faria; Costa, Natália; Pacheco, José Augusto. "Avaliação externa e autoavaliação num agrupamento de escolas TEIP [External evaluation of schools and self-evaluation in a TEIP school cluster]". Paper presented in Conferência Internacional "A Educação Comparada para além dos números: contextos locais, realidades nacionais, processos transnacionais", Lisboa, 2016.
    Published
  6. "Avaliação Externa de Escolas". 2016.
  7. Sousa, Joana; Costa, Natália Maria Barbosa de Sousa; Pacheco, José Augusto. "O discurso dos avaliadores externos e do diretor de escola: que coerência? [The discourses of the external evaluators and the school principal: what coherence?]". Paper presented in I Seminário Internacional "Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano", Porto, 2015.
    Published
  8. Sousa, Joana. "Avaliação Externa de Escolas: A perspetiva teórica concetual ao nível nacional e internacional [External evaluation of schools: The conceptual theoretical perspective at the national and international level]". Paper presented in XXII Colóquio da AFIRSE Portugal, Lisboa, 2015.
    Published
  9. Sousa, Joana. "Quais os efeitos da globalização na avaliação externa de escolas? [What are the effects of globalization on the external evaluation of schools?]". Paper presented in II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação "O Governo das Escolas: Atores, políticas e práticas", Braga, 2015.
    Published
  10. Sousa, Joana. "External evaluation of schools in the perspective of department coordinators [Avaliação externa das escolas na perspectiva dos coordenadores de departamento]". Paper presented in ECCS 2015 - European Conference on Curriculum Studies "Curriculum Studies: policies, perspectives and practices", Porto, 2015.
    Published
  11. Sousa, Joana. "Contextualizando a Avaliação Externa de Escolas no ensino não superior em Portugal [Contextualizing the external evaluation of schools in the non-higher education in Portugal]". Paper presented in .), XI Colóquio sobre Questões Curriculares, VII Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares e I Colóquio Luso-Afro-Brasileiro sobre Questões Curriculares, Braga, 2014.
    Published
  12. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. "The Curriculum practical construction: A local perspective from the research in external evaluation of schools [A construção prática do currículo: uma perspectiva local a partir da investigação em Avaliação Externa das Escolas]". Paper presented in International Conference on Curriculum Consciousness “Curriculum construction and curriculum capacity building”, Hangzhou, 2014.
  13. Sousa, Joana. "Avaliação externa de escolas em Portugal: do referencial aos estudos empíricos [External Evaluation of Schools in Portugal: from the referential to the empirical studies]". Paper presented in XII SPCE - Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Vila Real, 2014.
    Published
  14. Sousa, Joana. "A avaliação externa de escolas na perspetiva dos educadores de infância: da qualidade pretendida à qualidade apreendida [The external evaluation of schools from the perspective of early childhood educators: from the intended quality to the perceived quality]". Paper presented in XI Colóquio sobre Questões Curriculares, VII Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares e I Colóquio Luso-Afro-Brasileiro sobre Questões Curriculares, Braga, 2014.
    Published
  15. Sousa, Joana. "The impact of the external evaluation of schools in the professional identity of the early childhood education teachers based on a quality evaluation model [O impacto da avaliação externa na identidade profissional dos educadores de infância com base em um modelo de avaliação da qualidade]". Paper presented in ECCS - European Conference on Curriculum Studies "Future Directions: Uncertainty and Possibility", Braga, 2013.
    Published
  16. Sousa, Joana Raquel Faria; Pacheco, José Augusto. "Avaliação externa de escolas: os efeitos indiretos do ensino público no ensino privado [External evaluation of schools: the indirect effects of public education on private education]". Paper presented in XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2013.
    Published
  17. "Avaliação externa de escolas". 2013.
Conference poster
  1. Sousa, Joana. "Efeitos da Avaliação externa de Escolas na reestruturação curricular da educação de infância [Effects of the External evaluation of schools on the curricular restructuring of early childhood education]". Paper presented in Seminário “Avaliação Externa de Escolas: Contributos da investigação”, 2014.
  2. Sousa, Joana. "O impacto de um dispositivo de avaliação externa na avaliação da qualidade em creche. Um estudo sobre as perspetivas de desenvolvimento profissional nos educadores de infância [The impact of an external evaluation device on daycare quality assessment. A study on the perspectives of professional development in early childhood educators]". Paper presented in Seminário “Avaliação Externa de Escolas: Princípios, processos e efeitos”, 2012.
Edited book
  1. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); José Carlos Morgado; Isabel Carvalho Viana. Currículo, Inovação e Flexibilização em Educação [Curriculum, Innovation and Flexibility in Education]. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação. 2020.
    Published • Editor
  2. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); José Carlos Mogado; Sousa, Joana. Avaliação institucional: perspetivas teórico-conceptuais [Institutional evaluation: theoretical-conceptual perspectives]. Porto, Portugal: Porto Editora. 2020.
    In press • Editor
  3. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco; José Carlos Morgado. Flexibilizar e Inovar o Currículo para mudar e melhorar a escola [Flexibility and Curriculum Innovation to change and improve the school]. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação. 2019.
    Published • Editor
  4. Sousa, Joana; Isabel Carvalho Viana; Ana Maria Serrano; Carlos Silva; José Carlos Morgado; Teresa Vilaça. Ensino transversal: flexibilidade curricular e inovação [Cross-cutting education: curriculum flexibility and innovation]. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Estudos da Criança. 2019.
    Published • Editor
  5. Sousa, Joana; José Carlos Morgado; António Flávio Moreira; Arlindo Vieira. Currículo, Formação e Internacionalização: desafios contemporâneos [Curriculum, Training and Internationalization: contemporary challenges]. Braga: Centro de Investigação em Educação. 2018.
    Published • Editor
  6. Sousa, Joana; Isabel Carvalho Viana; Ana Maria Serrano; Carlos Silva; Isabel Candeias; José Carlos Morgado; Teresa Vilaça. CROSSCUT 2018 - International Congress of Cross-Curricular Teaching, Curriculum Flexibility and innovation [Congresso Internacional de Ensino Transversal, Flexibilidade Curricular e Inovação]. Programme and Abstracts [Livro de Programa e Resumos]. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Estudos da Criança. 2018.
    Published • Editor
  7. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco; Márcia Aguiar. Currículo, história social das disciplinas, Conhecimento escolar, Gestão da escola e tecnologias [Curriculum, social history of subjects, School knowledge, School management and technologies]. Recife, Brazil: ANPAE. 2017.
    Published • Editor
  8. Sousa, Joana; José Carlos Morgado; Hipólito Norberto. Currículo, ideologia, teorias e políticas educacionais [Curriculum, ideology, theories and educational policies]. Recife, Brazil: ANPAE. 2017.
    Published • Editor
  9. Sousa, Joana; Giovana Mendes; José Carlos Morgado; Arlindo Vieira; Márcio Azevedo; Isabel Carvalho Viana. Educação, Formação e Crioulidade. Atas do III Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares [Education, Training and Creole. Proceedings of the III Luso-Afro-Brazilian Colloquium on Curricular Issues]. Brazil. 2017.
    Published • Editor
  10. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco. Seminário Internacional Avaliação Externa de Escolas [International Seminar External Evaluation of Schools]. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação. 2015.
    Published • Editor
Journal article
  1. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); José Carlos Morgado; Sousa, Joana; Ila Beatriz da Silva Maia. "Basic education and pandemic. A study on teachers perceptions in the Portuguese reality [Educação básica e pandemia. Um estudo sobre as perceções dos professores na realidade portuguesa]". Revista Iberoamericana de Educación 86 1 (2021): 187-204. https://doi.org/10.35362/rie8614346.
    Open access • Published • 10.35362/rie8614346
  2. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana; Ila Beatriz da Silva Maia. "Knowledge and learning in higher education: curricular and pedagogical challenges in the 21st century [Conhecimento e aprendizagem na educação superior: desafios curriculares e pedagógicos no século XXI]". Revista Diálogo Educacional 20 65 (2020): http://dx.doi.org/10.7213/1981-416x.20.065.ds02.
    Open access • 10.7213/1981-416x.20.065.ds02
  3. Sousa, Joana. "External Evaluation of Schools in Portugal: essay on rationality and meaning [Avaliação externa das escolas em Portugal: Ensaio sobre racionalidade e significado]". Revista Educación, Política y Sociedad 5 2 (2020): 155-170. http://dx.doi.org/10.15366/reps2020.5.2.008.
    Open access • Published • 10.15366/reps2020.5.2.008
  4. José Carlos Morgado; Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "Educational transformations in pandemic times: From social confinement to curriculum isolation [Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular]". Praxis Educativa 15 (2020): 1-10. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16197.062.
    Open access • Published • 10.5212/PraxEduc.v.15.16197.062
  5. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "External evaluation of schools: policy rationale of institutional evaluation [Avaliação externa das escolas: lógicas políticas de avaliação institucional]". Estudos em Avaliação Educacional 30 74 (2019): 536-556. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v30i74.5860.
    Open access • Published • 10.18222/eae.v30i74.5860
  6. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "The ambivalence of the effects of External Evaluation of Schools on school practices [A ambivalência dos efeitos da avaliação externa das escolas nas práticas escolares]". Revista Educação Especial 31 63 (2018): 833-848. http://hdl.handle.net/1822/57000.
    Open access • Published • 10.5902/1984686X33039
  7. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Lunardi Mendes, Geovana Mendonça; Sousa, Joana. "School knowledge in times of a plurality of knowledge and new forms of learning [O conhecimento escolar em tempos de uma pluralidade de saberes e novas formas de aprendizagem]". Educação Unisinos 22 4 (2018): 268-277. http://dx.doi.org/10.4013/edu.2018.224.04.
    Open access • Published • 10.4013/edu.2018.224.04
  8. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "Teachers' perceptions of the External Evaluation of Schools in Portugal [Perceções dos docentes sobre a avaliação externa das escolas em Portugal]". Roteiro 43 1 (2018): 237-258. http://dx.doi.org/10.18593/r.v43i1.15852.
    Open access • Published • 10.18593/r.v43i1.15852
  9. Sousa, Joana. "Significant self-evaluation practices: essay on a case in a TEIP school [Práticas significativas de autoavaliação: ensaio sobre um caso em um agrupamento de escolas TEIP]". Revista de Estudos Curriculares 9 1 (2018): 62-84. www.nonio.uminho.pt/rec/index.php/rec/article/view/53/37.
    Open access • Published
  10. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana. "Basic Law of the Educational System: from the past to a future curricular perspective [Lei de Bases do Sistema Educativo: do passado a um futuro olhar curricular]". Revista ELO 23 (2016): 89-98. http://hdl.handle.net/1822/44094.
    Open access • Published
  11. Sousa, Joana; Costa, Natália Maria Barbosa de Sousa. "Intermediate Leadership perceptions on External evaluation of schools [Percepções das lideranças intermediárias sobre a avaliação externa das escolas]". European Journal of Curriculum Studies 3 1 (2016): 418-425. http://pages.ie.uminho.pt/ejcs/index.php/ejcs/article/view/128.
    Open access • Published
  12. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana. "The (post)critical theory in the curricular deconstruction [O pós-crítico na desconstrução dos Estudos Curriculares]". Revista Tempos e Espaços em Educação 9 18 (2016): 65-74. https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4971.
    Open access • Published • doi:10.20952/revtee.2016vl9iss17
  13. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana. "Pedagogy as a complex and deliberative conversation in Higher Education [Pedagogia como conversação complexa e deliberativa no Ensino Superior]". Revista em Aberto 29 97 (2016): 119-130. https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3174/2909.
    Open access • Published • http://dx.doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.29i97.%25p
  14. Sousa, Joana; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Costa, Natália Maria Barbosa de Sousa; Marques, Maria Micaela. "External Evaluation of Schools . A meta-study [Avaliação externa de escolas. Um metaestudo]". Revista Educação, Sociedade & Culturas. Dossier Temático “A avaliação das escolas: políticas, perspetivas e práticas” 47 (2016): 53-72. http://hdl.handle.net/1822/42760.
    Open access • Published
  15. Sousa, Joana; Costa, Natália Maria Barbosa de Sousa. "The external evaluation of schools from the perspective of schools' self-evaluation team coordinators [A Avaliação Externa de Escolas na perspetiva dos Coordenadores de Autoavaliação]". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación Extra 10 (2015): 10-15. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.10.137.
    Open access • Published • 10.17979/reipe.2015.0.10.137
  16. Marques, Maria Micaela; Sousa, Joana; Costa, Natália Maria Barbosa de Sousa; José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365). "Effects of External Assessment of Learning on the Professional Development of Elementary School Mathematics Teachers in Portugal [Efeitos da Avaliação Externa das Aprendizagens no Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática do Ensino Básico em Portugal]". Revista Meta: Avaliação 7 19 (2015): 58-84. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v7i19.781.
    Open access • Published • 10.22347/2175-2753v7i19.781
  17. Sousa, Joana; Helena Queirós. "Specialized music teaching in the face of the External Evaluation of Schools [O ensino especializado da música face à avaliação externa de escolas]". Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança 2 2 (2013): 98-103. revistas.ua.pt/index.php/postip/article/view/3415.
    Open access • Published
Thesis / Dissertation
  1. Sousa, Joana Raquel Faria. "Conceptualizing the pre-school education curriculum in the context of the external evaluation of schools in Portugal [Conceptualizar o currículo da educação pré-escolar no contexto da avaliação externa das escolas em Portugal]". PhD, Universidade do Minho, 2019. http://hdl.handle.net/1822/60319.
  2. Sousa, Joana Raquel Faria. "Impacto de um dispositivo de avaliação externa na avaliação da qualidade em creche: um estudo sobre as perspetivas de desenvolvimento profissional nos educadores de infância [The impact of an external evaluation device on quality assessment in daycare centers: a study on the perspectives of professional development in early childhood educators]". Master, Universidade do Minho, 2013. http://hdl.handle.net/1822/28917.
  3. "Impacto de um dispositivo de avaliação externa na avaliação da qualidade em creche". 2013.

Other

Other output
  1. Aprendizagem baseada em projeto. Texto pedagógico elaborado para uma Oficina de Formação. 2018. José Augusto Pacheco (C61F-7EC6-8365); Sousa, Joana; Conceição Lamela.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2019/06 Curriculum Studies: a note on the non-epistemological crisis in an era of accountability policies [Estudos Curriculares: uma nota sobre a crise não epistemológica numa era de políticas de responsabilização] 4th Euro ACS Conference on Curriculum Studies. "Curriculum: origins, trajectories and practices"
University of Maynooth (Maynooth, Ireland)
2019/02/22 O currículo da educação pré-escolar no contexto da Avaliação Externa das Escolas [The kindergarten curriculum in the context of the Schools’ External Evaluation] I MAEE - Mecanismos de mudança nas escolas e na inspeção; IV SOAAE - Observatório de Autoavaliação de Escolas “Currículo, Avaliação e Práticas escolares”
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2018/11 Perceções sobre o currículo da educação pré-escolar no contexto da Avaliação Externa das Escolas em Portugal [Perceptions about the pre-school education curriculum in the context of Schools’ External Evaluation in Portugal] VI CLBSE- Colóquio Luso-Brasileiro de Sociologia da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2018/07 Research project: Conceptualising kindergarten curriculum in the Schools’ External Evaluation context [Projeto de investigação: conceptualizar o currículo da educação pré-escolar no contexto de Avaliação Externa das Escolas] EERA Summer School 2018: Qualitative and Mixed Methods Research Designs: From designing to publishing
Masaryk University (Brno, Czech Republic)
2018/06 For a perspective about the Schools’ External Evaluation [Para uma perspectiva sobre a Avaliação Externa das Escolas] CROSSCUT 2018 - International Congress of Cross-Curricular Teaching “Curriculum Flexibility and innovation”
Univerisidade do Minho (Guimarães, Portugal)
2017/11 Performativity practices and the curricular changes WERA Focal Meeting 2017
The Education University of Hong Kong (Hong Kong, Hong Kong SAR China)
2017/07 External Evaluation of Schools and curriculum [Avaliação Externa das Escolas e currículo] III CLABQC - Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares - Educação, Formação e Crioulidade
University of Cabo Verde (Praia, Cape Verde)
2017/05 External Evaluation of Schools and its effects on the early childhood education curriculum in Portugal [A Avaliação Externa de Escolas e os seus efeitos no currículo da educação pré-escolar em Portugal] Observatório de Práticas Escolares (OPE)
Santa Catarina State University (UDESC) (Florianópolis, Brazil)
2017/05 The influence of the External Evaluation of Schools on the curriculum [A influência da Avaliação Externa das Escolas no currículo] Seminário Internacional de políticas públicas em educação: avaliação educacional, prestação de contas e responsabilização (accountability) em contextos ibero e latino-americanos
University of West Santa Catarina (UNOESC) (Joaçaba, Brazil)
2017/03 An analysis of the school practices in the context of the curriculum theories [Uma leitura das práticas escolares no contexto das teorias curriculares] Curso de formação: Das salas de aula aos contextos sociais - políticas de regulação local
Centro de Formação Beatriz Serpa (Montemor-o-Novo, Portugal)
2017/02 The External Evaluation of Schools and teacher professional development [A Avaliação Externa das Escolas e o desenvolvimento profissional docente] Seminário Internacional Currículo e Desenvolvimento Profissional Docente
University of Minho (Braga, Portugal)
2016/11 Early childhood educators training: what challenges? [Formação de Educadores de Infância: que desafios?] Seminário da Rede para o Desenvolvimento de Novos Paradigmas da Educação: Que Educação para Portugal?
University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
2016/10 The influence of the External Evaluation of Schools on curriculum [A influência da Avaliação Externa das Escolas no currículo] Seminário Luso-Brasileiro - Gestão, Currículo e Qualidade em Educação: Experiências em diferentes contextos
University of Minho (Braga, Portugal)
2016/06 Collaborative education research with stakeholders: the Schools Self-evaluation Observatory [Investigação colaborativa em educação com os stakeholders: o Observatório de Autoavaliação de Escolas]
University of Évora (Évora, Portugal)
2016/06 The effects of the External Evaluation of Schools on the early childhood curriculum EERA Summer School 2016: Methods and Methodology in Educational Research
Johannes Kepler University (Linz, Austria)
2016/05 Schools Internal Evaluation: theoretical and conceptual framework [Avaliação Interna de Escolas: Quadro teórico e conceptual]
Agrupamento de Escolas de Gondifelos (Vila Nova de Famalicão, Portugal)
2015/09 External Evaluation of Schools effects on the restructuring of the early childhood curriculum in Portugal ECER 2015 - European Conference on Educational Research
University of Budapest (Budapest, Hungary)
2015/09 External evaluators and school principals' speeches: what coherence? [Os avaliadores externos e os discursos dos diretores de escola: que coerência?] XIII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of A Coruña (Coruña, Spain)
2015/09 The internationalization of the External Evaluation of Schools: the global and the Portuguese perspective European Conference on Educational Research - ECER 2015
University of Budapest (Budapest, Hungary)
2015/05 External Evaluation of Schools: findings from a Case Study [Avaliação Externa das Escolas: Resultados de um Estudo de Caso]
University of Minho (Braga, Portugal)
2014/10 External Evaluation of Schools: a Case Study [Avaliação Externa das Escolas: Análise de um Estudo de Caso]
Lisbon University (Lisbon, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2020/07 - Current Efeitos da Avaliação da Escola na mudança das práticas curriculares [Effects of School Evaluation on changing curricular practices] (FCT/CIEd UI/BD/1554491/2022)
Supervisor
Ciências da Educação, especialidade em Desenvolvimento Curricular (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2019/12 - Current Self-evaluation in the context of the External Evaluation of Schools: from the process development to the impact on curricular and pedagogical decisions [A autoavaliação no contexto da Avaliação Externa das Escolas: do desenvolvimento do processo ao impacto nas decisões curriculares e pedagógicas]
Co-supervisor
Ciências da Educação, especialidade em Desenvolvimento Curricular (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2023/04 - 2023/09 Trends in contemporary perspectives on the development of schools: a longitudinal analysis of External Evaluation of Schools reports, published by the General Inspectorate of Education and Science [Tendências das perspetivas contemporâneas sobre o desenvolvimento das escolas: uma análise longitudinal dos relatórios de Avaliação Externa das Escolas, publicados pela Inspeção-Geral da Educação e Ciência] - UMinho Research Initiation Award [Prémio de Iniciação à Investigação UMinho]
Supervisor
Universidade do Minho, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2020/03/07 - Current II MAEE - Seminário “Mecanismos de Mudança nas Escolas e na Inspeção” [II MAEE - Seminar Mechanisms of school and inspectorate change] (2020/03/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
2020/02/07 - 2020/02/07 Sessão de esclarecimento do Observatório de Autoavaliação de Escolas [Self-Evaluation Observatory of Schools Meeting] (2020/02/07 - 2020/02/07)
Meeting (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/09/20 - 2019/09/21 II SCIF – Seminário de Currículo, Inovação e Flexibilização [Seminar on Curriculum, Innovation and Flexibility] (2019/09/20 - 2019/09/21)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/09/20 - 2019/09/20 II SCIF – Seminário de Currículo, Inovação e Flexibilização [Seminar on Curriculum, Innovation and Flexibility] - Moderadora da Conferência “Inovação Curricular e Pedagógica: contributos para uma reflexão” de Rui Trindade [Moderator of the Conference “Curricular and Pedagogical Innovation: contributions to a reflection” by Rui Trindade] (2019/09/20 - 2019/09/21)
Seminar (Other)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/07/05 - 2019/07/05 Sessão de esclarecimento do Observatório de Autoavaliação de Escolas [Self-Evaluation Observatory of Schools Meeting] (2019/07/05 - 2019/07/05)
Meeting (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/02/21 - 2019/02/23 V SOAAE - Seminário do Observatório de Autoavaliação de Escolas e o I Seminário do Projeto MAEE “Currículo, Avaliação e Práticas escolares” [Seminar of the Self-Evaluation Observatory of Schools and the 1st Seminar of the MAEE Project “Curriculum, Evaluation and School Practices”] - Coordenadora do secretariado do evento [Coordination of the secretariat] (2019/02/21 - 2019/02/23)
Seminar (Other)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2018/09/10 - 2018/09/12 IV CLABQC - Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares “Decisões Curriculares: Ensinar e Aprender na Escola e na Sociedade” [IV CLABQC - Luso-Afro-Brazilian Colloquium on Curricular Issues “Curricular Decisions: Teaching and Learning at School and in Society”] (2018/09/10 - 2018/09/12)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Lusíada de Lisboa Instituto de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017/07 - 2018/09 Oficina de Formação “Práticas de inovação curricular em contexto escolar”, Agrupamento de Escolas de Freixo ["Practices of curricular innovation in the school context", Freixo School Cluster] (2017/07 - 2018/09)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2018/07/06 - 2018/07/07 I SCIF – Seminário de Currículo, Inovação e Flexibilização [Seminar on Curriculum, Innovation and Flexibility] (2018/07/06 - 2018/07/07)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018/06/28 - 2018/06/29 CROSSCUT - International Congress of Cross-Curricular Teaching “Curriculum Flexibility and innovation”, organized by the CROSSCUT network. [Congresso Internacional de Ensino Transversal Currícular “Flexibilidade Curricular e Inovação”, organizado pela rede CROSSCUT]. (2018/06/28 - 2018/06/29)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
2018/06/28 - 2018/06/29 CROSSCUT 2018 - International Congress of Cross-Curricular Teaching “Curriculum Flexibility and innovation” - Coordenadora do Simpósio Avaliação, Currículo e Ensino Transversal [Coordinator of the Symposium Evaluation, Curriculum and Cross-Curricular Teaching] (2018/06/28 - 2018/06/29)
Symposium (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
2018/01/24 - 2018/01/25 IV COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação e II CIEE - Seminário de Currículo, Inclusão e Educação Escolar “Currículo e Inclusão em Tempos de Internacionalização” [IV COLBEDUCA - Luso-Brazilian Colloquium on Education and II CIEE - Seminar on Curriculum, Inclusion and School Education “Curriculum and Inclusion in Times of Internationalization”] (2018/01/24 - 2018/01/25)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Universidade do Estado de Santa Catarina, Brazil
2018/01/24 - 2018/01/25 IV COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação e II CIEE - Seminário de Currículo, Inclusão e Educação Escolar “Currículo e Inclusão em Tempos de Internacionalização” [Luso-Brazilian Colloquium on Education and II CIEE - Seminar on Curriculum, Inclusion and School Education “Curriculum and Inclusion in Times of Internationalization”] - Moderadora da Mesa-Redonda Currículo, internacionalização e educação inclusiva [Moderator of the Roundtable: Curriculum, internationalization and inclusive education] (2018/01/24 - 2018/01/25)
Congress (Other)
Universidade do Minho, Portugal
2017/07 - 2017/09 Oficina de Formação "Práticas de inovação curricular em contexto escolar", Agrupamento de Escolas de Pedome ["Pedagogical supervision in the context of the Schools’ External Evaluation", Pedome School Cluster] (2017/07 - 2017/09)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/07/06 - 2017/07/07 III CLABQC - Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares “Educação, Formação e Crioulidade” [III Luso-Afro-Brazilian Colloquium on Curricular Issues “Education, training and Creolity”] (2017/07/06 - 2017/07/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Universidade de Cabo Verde, Cape Verde

Universidade do Estado de Santa Catarina, Brazil
2017/03 - 2017/05 Oficina de Formação "Supervisão pedagógica no contexto de Avaliação Externa de Escolas", Observatório de Autoavaliação de Escolas ["Pedagogical supervision in the context of the Schools’ External Evaluation", Self-Evaluation Observatory of Schools] (2017/03 - 2017/05)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/03/27 - 2017/03/27 VII ICCS - International Conference on Curriculum Studies “Concerning Curriculum Studies in Educational Experience” [Conferência Internacional sobre Estudos Curriculares “Considerando os Estudos Curriculares na Experiência Educacional”] (2017/03/27 - 2017/03/27)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017/03/27 - 2017/03/27 VII ICCS - International Conference on Curriculum Studies “Concerning Curriculum Studies in Educational Experience” [International Conference on Curriculum Studies “Concerning Curriculum Studies in Educational Experience”] - Moderadora da Conferência “Curriculum and Post-Colonial Studies” de Jesus Maria Sousa [Moderator of the Conference “Curriculum and Post-Colonial Studies” by Professor Jesus Maria Sousa ] (2017/03/27 - 2017/03/27)
Congress (Other)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/03 - 2017/03 Curso de Formação "Das salas de aula aos contextos sociais – políticas de regulação local", Escola Secundária de Montemor-o-Novo e Centro de Formação Beatriz Serpa Branco ["From classrooms to social contexts: local regulation policies", Montemor-o-Novo School Cluster and Beatriz Serpa Branco Schools Association Training Centers (CFAE)] (2017/03 - 2017/03)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/02/06 - 2017/02/06 Seminário Internacional “Currículo e Desenvolvimento Profissional Docente” ["Curriculum and Teachers Professional Development"] (2017/02/06 - 2017/02/06)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017/02/04 - 2017/02/04 III SOAAE - Seminário do Observatório de Autoavaliação das Escolas “Supervisão Pedagógica no contexto de Avaliação Externa de Escolas” [III SOAAE - Seminar of the Self-Evaluation Observatory of Schools "Pedagogical Supervision in the context of the Schools’ External Evaluation"] (2017/02/04 - 2017/02/04)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/02 - 2017/02 XXIV Colóquio da AFIRSE Portugal “A escola: dinâmicas e Atores” [AFIRSE Portugal Colloquium “The School: Dynamics and Actors”] - Moderadora de um painel de comunicações [Moderator of a communications panel] (2017/02/02 - 2017/02/04)
Congress (Other)
Universidade de Lisboa Instituto de Educação, Portugal
2016/11/19 - 2016/11/19 II SOAAE - Seminário do Observatório de Autoavaliação de Escolas “Autoavaliação de Escolas: Perspetivas sobre o novo ciclo de avaliação” [II SOAAE - Seminar of the School Self- Evaluation Observatory “School Self-Evaluation: Perspectives about the new external evaluation cycle”] (2016/11/19 - 2016/11/19)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2016/10 - 2016/10 Seminário “Escola: Aprendizagens, Indisciplina e Avaliação” [“School: Learning, Indiscipline and Evaluation”] - ¿ Moderadora da Conferência “Escalando o pódio. A excelência académica na escola pública” de Leonor Lima Torres [Conference Moderator “Climbing the podium. Academic excellence in public schools” by Leonor Lima Torres] (2016/10/21 - 2016/10/22)
Seminar (Other)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2016/10 - 2016/10 Curso de formação “Seminário Outono - Escola: Aprendizagens, Indisciplina e Avaliação” ["School: Learning, Indiscipline and Evaluation"] (2016/10 - 2016/10)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2016/08/31 - 2016/09/02 II CLABQC - Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Currículo, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo, XII Colóquio sobre Questões Curriculares [II Luso-Afro-Brazilian Curriculum Colloquium, VIII Luso-Brazilian Curriculum Colloquium and XII Colloquium on Curricular Issues “Between the common and the singular”] (2016/08/31 - 2016/09/02)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Universidade Federal de Pernambuco, Brazil
2016/07/11 - 2016/07/12 I CIEE - Seminário “Currículo, Inclusão e Educação Escolar” [Curriculum, Inclusion and School Education] (2016/07/11 - 2016/07/12)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Universidade Federal do Pará, Brazil
2016/06/13 - 2016/06/14 Seminário “Cooperação, Educação e Desenvolvimento: Contextos, atores e práticas" [“Cooperation, Education and Development: Contexts, actors and practices"] - Coordenadora do Secretariado do evento [Coordinator of the event's Secretariat] (2016/06/13 - 2016/06/14)
Seminar (Other)
Universidade do Minho, Portugal
2016/02/26 - 2016/02/27 I SOAAE - I Seminário do Observatório de Autoavaliação de Escolas “Contextos e Práticas de Autoavaliação” [I Seminar of the Self-Evaluation Observatory of Schools “Contexts and Practices of Self-Evaluation”] (2016/02/26 - 2016/02/27)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2016/02 - 2016/02 Oficina de formação “Organização e gestão: monotorização e autoavaliação” ["Organization and management: monitoring and self-evaluation"] (2016/02 - 2016/02)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2016/02 - 2016/02 I SOAAE - Curso de formação “Seminário do Observatório de Autoavaliação de Escolas” ["Seminar of the School Self-Evaluation Observatory"] (2016/02 - 2016/02)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2015/03 - 2016/01 Oficina de formação “Organização e gestão: monotorização e autoavaliação” ["Organization and management: monitoring and self-evaluation"] (2015/03 - 2016/01)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2015/05/08 - 2015/05/09 Seminário Internacional "Avaliação Externa de Escolas" ["Schools’ External Evaluation"], realizado no âmbito do projeto de investigação "Impacto e Efeitos da Avaliação Externa de Escolas do Ensino Não Superior" [Impact and Effects of External Evaluation of Schools of Non-Higher Education] (FCT -PTDC/CPE-CED/116674/2010) (2015/05)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2015/02 - 2015/02 II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação “O Governo das Escolas: Atores, políticas e práticas” [II International Colloquium on Social Sciences of Education “The Government of Schools: Actors, policies and practices”] - Moderadora de um painel de comunicações [Moderator of a communications panel] (2015/02/01 - 2015/02/03)
Congress (Other)
Universidade do Minho, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/07/17 - 2020/07/17 A docência e o desafio da inclusão: práticas na UAveiro e na UMinho [Teaching and the challenge of inclusion: practices at UAveiro and UMinho]
Conference
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07/06 - 2020/07/17 Docência +: Transformação [Teaching +: Transformation]
Symposium
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07/06 - 2020/07/10 VoxVote e Mentimeter
Workshop
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07/06 - 2020/07/10 Ted Ed
Workshop
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07/06 - 2020/07/10 Perusall
Workshop
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07/08 - 2020/07/08 Students as partners: empowering students to actively improve their university experience
Conference
Docência +
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Aveiro, Portugal
2020/06/26 - 2020/06/26 Tudo o que precisa de saber para publicar em acesso aberto: Think. Check. Submit [Everything you need to know to publish in open access: Think. Check. Submit]
Workshop
Tudo o que precisa de saber para publicar em acesso aberto: Think. Check. Submit [Everything you need to know to publish in open access: Think. Check. Submit]
Universidade do Minho, Portugal
2020/06/25 - 2020/06/25 Plagiarism
Workshop
Elsevier Inc, United States
2020/06/25 - 2020/06/25 Disciplines and interdisciplinarity in doctoral education
Congress
2020 EUA-CDE Annual Meeting online series
European University Association Council for Doctoral Education (EUA-CDE), Belgium
2020/06/16 - 2020/06/16 Ins and Outs of MathSciNet
Workshop
Ins and Outs of MathSciNet
Universidade do Minho, Portugal
2020/06/15 - 2020/06/15 ProQuest Business Premium Collection: from ABI/INFORM to Hoovers, economy resources for your research
Workshop
ProQuest Business Premium Collection: from ABI/INFORM to Hoovers, economy resources for your research
Universidade do Minho, Portugal
2020/06/12 - 2020/06/12 Authorship
Workshop
Authorship
Elsevier Inc, United States
2020/06/08 - 2020/06/08 Academic search complete: pesquisas básicas e avançadas [Academic search complete: basic and advanced searches]
Workshop
Academic search complete: pesquisas básicas e avançadas [Academic search complete: basic and advanced searches]
Universidade do Minho, Portugal
2020/06/04 - 2020/06/04 Fontes de Informação Europeia na Internet [European Information Sources on the Internet]
Workshop
Fontes de Informação Europeia na Internet [European Information Sources on the Internet]
Centro de Informação Europeia Jacques Delors, Portugal
2020/05/07 - 2020/05/07 Tirar partido da educação para os media digitais na quarentena [Take advantage of education by the digital media during quarantine]
Workshop
Tirar partido da educação para os media digitais na quarentena [Take advantage of education by the digital media during quarantine]
2020/04/24 - 2020/04/24 Impacto do RepositóriUM no mundo: factos, números e testemunhos [Impact of RepositóriUM in the world: facts, figures and testimonies]
Workshop
Impacto do RepositóriUM no mundo: factos, números e testemunhos [Impact of RepositóriUM in the world: facts, figures and testimonies]
Universidade do Minho, Portugal
2020/03/27 - 2020/03/27 Publicar dados: garantir que os meus dados assumem um papel mais proeminente [Publish data: ensure that my data takes on a more prominent role]
Workshop
Publicar dados: garantir que os meus dados assumem um papel mais proeminente [Publish data: ensure that my data takes on a more prominent role]
Universidade do Minho, Portugal
2020/03/27 - 2020/03/27 Publicar dados: garantir que os meus dados assumem um papel mais proeminente [Publish data: ensure that my data takes on a more prominent role]
Workshop
Publicar dados: garantir que os meus dados assumem um papel mais proeminente [Publish data: ensure that my data takes on a more prominent role]
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/30 - 2020/01/30 Do mapa mental à narrativa digital: metodologia ativa para a construção e comunicação do saber [From the mind map to the digital narrative: active methodology for the construction and communication of knowledge]
Workshop
Do mapa mental à narrativa digital: metodologia ativa para a construção e comunicação do saber [From the mind map to the digital narrative: active methodology for the construction and communication of knowledge]
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/29 - 2020/01/29 O jogo da aula: estratégias para a promoção da participação na sala de aula [The classroom game: strategies for promoting participation in the classroom]
Workshop
O jogo da aula: estratégias para a promoção da participação na sala de aula
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/29 - 2020/01/29 Provocar o Pensamento Crítico, a Empatia e a Imaginação dos estudantes com abordagens baseadas em artes e no diálogo [To provoke critical thinking, empathy and imagination of students with approaches based on arts and dialogue]
Workshop
Provocar o Pensamento Crítico, a Empatia e a Imaginação dos estudantes com abordagens baseadas em artes e no diálogo
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/28 - 2020/01/28 Media Training: como estabelecer relação com os média [Media Training: how to establish a relationship with the media]
Workshop
Media Training: como estabelecer relação com os média
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/27 - 2020/01/27 Challenge Based Learning - A New Role for Universities to Contribute to Social Transformation and Public Good.
Workshop
Challenge Based Learning - A New Role for Universities to Contribute to Social Transformation and Public Good
Universidade do Minho, Portugal
2020/01/16 - 2020/01/17 Winter School "Data analysis in quantitative studies" Winter School "Data analysis in quantitative studies"
Universidade do Minho, Portugal
2019/11/04 - 2019/11/29 Microsoft Office Excel (formação avançada) [Microsoft Office Excel (advanced training)]
Workshop
Microsoft Office Excel (formação avançada) [Microsoft Office Excel (advanced training)]
Universidade do Minho, Portugal
2019/10/23 - 2019/10/23 Colégio Doutoral [Doctoral College]: “Doctoral education in the 21st century: aims, challenges and ways forward”
Seminar
Doctoral education in the 21st century: aims, challenges and ways forward
Universidade do Minho, Portugal
2019/10/18 - 2019/10/18 Avaliação ética de projetos de investigação em educação [Ethical evaluation of educational research projects]
Seminar
2.º Seminário de Formação CIEd – Avaliação ética de projetos de investigação em educação: normas e procedimentos
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/05/30 - 2019/05/30 H2020 e Horizonte Europa - Estratégias para Construir Propostas Sólidas [H2020 and Horizon Europe - Strategies to Build Solid Proposals]
Workshop
Universidade do Minho, Portugal
2019/05/27 - 2019/05/27 Infoday MSCA: Horizonte 2020 e transição para o Horizonte Europa [Infoday MSCA: Horizon 2020 and transition to Horizon Europe]
Symposium
Jornadas PERIN 2019 "+Ciência, +Europa"
Agência Nacional de Inovação SA, Portugal
2019/04/09 - 2019/04/09 Horizonte Europa - Investigação e inovação na Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável [Horizon Europe - Research and innovation in the 2030 Agenda for Sustainable Development]
Workshop
Horizonte Europa - Investigação e inovação na Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável [Europe Horizon - Research and innovation in the 2030 Agenda for Sustainable Development]
Agência Nacional de Inovação SA, Portugal
2019/03/15 - 2019/03/15 Gestão Documental (DocUM) - Novo interface da plataforma [Document Management (DocUM) - New platform interface]
Workshop
Gestão Documental (DocUM) - Novo interface da plataforma
Universidade do Minho, Portugal
2018/11 - 2018/11 Preparação de Propostas em Colaboração para Estruturas de Apoio a Projetos [Preparation of Collaborative Proposals for Project Support Structures]
Workshop
Preparação de Propostas em Colaboração para Estruturas de Apoio a Projetos [Preparation of Collaborative Proposals for Project Support Structures]
Agência Nacional de Inovação SA, Portugal
2018/07/09 - 2018/07/13 EERA Summer School "Qualitative and Mixed Methods Research Designs: From designing to publishing"
Workshop
EERA Summer School "Qualitative and Mixed Methods Research Designs: From designing to publishing"
Masarykova univerzita, Czech Republic
2018/04/20 - 2018/04/20 Formação de Estudantes-avaliadores para as Comissões de Avaliação Externa no Ensino Superior (CAE) [Training of Student-Evaluators for External Evaluation Committees (CAE) in Portuguese Higher Education]
Workshop
Formação de Estudantes-avaliadores para as Comissões de Avaliação Externa no Ensino Superior - CAE [Training of Student-Evaluators for External Evaluation Committees (CAE) in Portuguese Higher Education]
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) [Higher Education Assessment and Accreditation Agency ], Portugal
2018/03/21 - 2018/03/21 SCOPUS: Base de dados de referência e citação [SCOPUS: Reference and citation database]
Workshop
SCOPUS: Base de dados de referência e citação [SCOPUS: Reference and citation database]
Universidade do Minho, Portugal
2018/03/07 - 2018/03/07 Fontes de Informação Europeia na Internet e Carreiras Internacionais [European Information Sources on the Internet and International Careers]
Workshop
Fontes de Informação Europeia na Internet e Carreiras Internacionais [European Information Sources on the Internet and International Careers]
Centro de Informação Europeia Jacques Delors, Portugal
2018/02/28 - 2018/02/28 Fontes e Pesquisa de Informação Científica Online [Sources and Research of Scientific Information Online]
Workshop
Fontes e Pesquisa de Informação Científica Online [Sources and Research of Scientific Information Online]
Universidade do Minho, Portugal
2018/02/15 - 2018/02/15 How to prepare your manuscript
Workshop
How to prepare your manuscript
Elsevier Ltd, United Kingdom
2017/11/22 - 2017/12/15 Iniciação ao SPSS™ [Getting Started with SPSS™]
Workshop
Iniciação ao SPSS™ [Getting Started with SPSS™]
Universidade do Minho, Portugal
2017/08/29 - 2017/08/29 Make career in research
Workshop
Make career in research
Elsevier Ltd, United Kingdom
2017/03/22 - 2017/03/22 How to became a reviewer and what do editors expect?
Workshop
How to became a reviewer and what do editors expect?
Elsevier Ltd, United Kingdom
2016/07/11 - 2016/07/15 EERA Summer School "Methods and Methodology in Educational Research"
Workshop
EERA Summer School "Methods and Methodology in Educational Research"
Johannes Kepler Universität Linz, Austria
2015/11/02 - 2015/12/09 Formação em voz e comunicação [Voice and communication training]
Workshop
Formação em voz e comunicação [Voice and communication training]
Universidade do Minho, Portugal
2015/11/11 - 2015/11/11 How to respond to reviewers' comments
Workshop
How to respond to reviewers' comments
Elsevier Ltd, United Kingdom
2015/10/25 - 2015/10/25 Portal do Eurostat: Estatísticas da União Europeia [Eurostat Portal: European Union Statistics]
Workshop
Portal do Eurostat: Estatísticas da União Europeia [Eurostat Portal: European Union Statistics]
Universidade do Minho, Portugal
2015/10/01 - 2015/10/03 II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação [II International Colloquium on Social Sciences of Education]
Workshop
Universidade do Minho, Portugal
2015/07/16 - 2015/07/18 Educação de Infância: Políticas e práticas [Early Childhood Education: Pratices and Policies]
Workshop
Educação de Infância: Políticas e práticas [Early Childhood Education: Pratices and Policies]
Universidade do Minho, Portugal
2015/04/16 - 2015/04/16 EndNote Basic - Gestor de referências bibliográficas [Bibliographic reference manager]
Workshop
EndNote Basic - Gestor de referências bibliográficas [Bibliographic reference manager]
Universidade do Minho, Portugal
2015/04/15 - 2015/04/15 Mendeley - Gestor de referências bibliográficas [Mendeley - Bibliographic reference manager]
Workshop
Mendeley - Gestor de referências bibliográficas [Mendeley - Bibliographic reference manager]
Universidade do Minho, Portugal
2015/03/23 - 2015/03/23 InCities. Benchmarking & Analytics
Workshop
InCities. Benchmarking & Analytics
Clarivate Analytics UK Limited, United Kingdom
2015/03/23 - 2015/03/23 Web of Science, including new version of JCR and ESI
Workshop
Web of Science, including new version of JCR and ESI
Universidade do Minho, Portugal
2007/02 - 2007/04 Norwegian
Workshop
Norwegian
OsloMet - storbyuniversitetet, Norway

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/02/25 Orientações curriculares do ensino pré-escolar em Timor-Leste: um estudo exploratório sobre as perspetivas dos educadores [Curricular guidelines for pre-school education in Timor-Leste: an exploratory study on educators' perspectives]
(Thesis) Main arguer
Natália Ximenes Pereira (Master)
Universidade do Minho, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2017/01/01 - Current American Educational Research Association (AERA) [Associação Americana de Investigação Educacional] Member
2014/01/01 - Current Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE) [Portuguese Society of Educational Sciences] Member

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2016/09/01 - 2019/08/31 Conselho Consultivo do Instituto de Educação. Membro efetivo interno, representante dos alunos dos Cursos de Pós-Graduação [Advisory Council of the Institute of Education. Delegate of the students of the Institute of Education]
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016/01/01 - 2018/08/31 Comissão Diretiva do Doutoramento em Ciências da Educação. Representante dos alunos dos Cursos de Pós-Graduação [Directive Committee of the Ph.D. in Educational Sciences. Delegate of the Postgraduate students of the Institute of Education]
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015/09/01 - 2017/08/31 Conselho do Instituto de Educação. Representante dos alunos dos Cursos de Pós-Graduação (1º suplente). [Council of the Institute of Education. Delegate of the students of the Institute of Education (1st substitute)]
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015/09/01 - 2016/08/31 Conselho Pedagógico do Instituto de Educação. Representante dos alunos dos Cursos de Pós-Graduação (1º suplente) [Council of Pedagogical of the Institute of Education. Delegate of the students of the Institute of Education (1st substitute)]
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2020/09/01 - 2021 WERA 2020+1 World Congress; 17th Spanish & 9th Ibero-American Education Conference, "Networking Education: Diverse Realities, Common Horizons" (SP) University of Santiago de Compostela
2020/08 - 2021 AERA 2021 Annual Meeting “Accepting Educational Responsibility” (EUA) Orlando, FL, EUA
2019/06/01 - 2020/01/31 II SCIF – Seminário de Currículo, Inovação e Flexibilização [Seminar of Curriculum, Innovation and Flexibility] (PT) Braga, Portugal
2019/11/02 - 2020/01/19 WERA 2020 World Congress; 17th Spanish & 9th Ibero-American Education Conference, "Networking Education: Diverse Realities, Common Horizons" (SP) Santiago de Compostela, Spain
2019/08/01 - 2019/12/02 V COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação "Entre currículos nacionais e avaliações internacionais: os desafios de uma educação global" [Luso-Brazilian Conference on Education "Between national curricula and international assessments: the challenges of global education"] (BR) Santa Catarina State University (UDESC) & University of Minho (UMinho), Joinville, Brazil
2019/01/01 - 2019/05/01 WERA 2019 World Congress "Future of Democracy and Education: Realizing Equity and Social Justice Worldwide" (JPN) The University of Tokyo & Gakushuin University
2018/03/01 - 2018/06/01 WERA 2018 World Congress (RSA) Cape Town, South Africa
2017/11/01 - 2018/02/28 IV COLBEDUCA e II CIEE - Seminário de Currículo, Inclusão e Educação Escolar “Currículo e Inclusão em Tempos de Internacionalização" [Seminar of Curriculum, Inclusion and Education "Curriculum and Inclusion in Times of Internationalization"] (PT) University of Minho
2017/03/01 - 2017/12/22 III CLABQC - Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares "Educação, Formação e Crioulidade" [Luso-Afro-Brazilian Colloquium on Curricular Issues "Education, Training and Creolity"] (CPV) Universidade de Cabo Verde, Praia

Consulting

Activity description Institution / Organization
2015/03 - Current Observatório de Autoavaliação de Escolas [Schools Self-Evaluation Observatory] Schools monitoring facilitator in the north of Portugal, integrated in the Schools Self-Evaluation Observatory. Universidade do Minho, Portugal
2018/04/01 - 2019/09/30 Avaliação Externa dos Centros de Formação de Associação de Escolas (CFAE) [Evaluation of the Schools Association Training Centers] Inspeção-Geral da Educação e Ciência (IGEC) [General-Inspection of Education and Science ], Portugal

Universidade do Minho, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2020/09 - 2021/02 Introduction to Professional Practice III - Analysis of Training Projects [Iniciação à Prática Profissional III - Análise de Projetos de Formação] (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2020/02/05 - 2020/06/17 Curricular Theory and Development II [Teoria e Desenvolvimento Curricular II] Educação (Licenciatura) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020/02/15 - 2020/06/06 Advanced Themes on Curriculum Studies [Temas Avançados em Estudos Curriculares ] (Doutoramento) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/09/27 - 2020/01/17 Thesis Project on Curricular Studies and Educational Technology [Projeto de Tese em Estudos Curriculares e Tecnologia Educativa] (Doutoramento) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/09/27 - 2020/01/17 Advanced Themes on Curriculum Studies and Educational Technology [Temas Avançados em Estudos Curriculares e Tecnologia Educativa] (Doutoramento) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/02 - 2019/06 Advanced Themes on Curriculum Studies [Temas Avançados em Estudos Curriculares ] (Doutoramento) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/02 - 2019/06 Curriculum Development Research [Investigação em Desenvolvimento do Curricular] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017/02 - 2017/06 Research Seminar on Curriculum Development and Educational Innovation [Seminário de Investigação em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016/10 - 2017/02 Curriculum Theory and Development [Teoria e Desenvolvimento Curricular] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015/10 - 2016/02 Research Seminar on Curriculum Development and Educational Innovation [Seminário de Investigação em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2020/02/01 - Current External expert at Schools External Evaluation (IGEC) evaluation committee in Portugal [Perita externa nas visitas de Avaliação Externa das Escolas da IGEC]
Evaluator
Inspeção-Geral da Educação e Ciência (IGEC) [General-Inspection of Education and Science ], Portugal Inspeção-Geral da Educação e Ciência (IGEC) [General-Inspection of Education and Science ]
2018/09/01 - Current External expert at External Evaluation Committees in Portuguese Higher Education institutions (CAE) as a student-evaluator of Higher Education and Internal Quality Assurance Systems of A3ES [Membro de Comissões de Avaliação Externa no Ensino Superior (CAE) como estudante-avaliadora do Ensino Superior e Sistemas Internos de Garantia da Qualidade da A3ES]
Evaluator
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) [Higher Education Assessment and Accreditation Agency ], Portugal Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) [Higher Education Assessment and Accreditation Agency ]

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2020/07/24 - Current Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (2176-6681) Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira
2020/06/27 - Current Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (0104-4036)
2020/05/01 - Current European Journal of Curriculum Studies European Association of Curriculum Studies (Euro-ACS); Portuguese Association of Curriculum Studies
2019/06/01 - Current Education Policy Analysis Archives (1068-2341) Education Policy Analysis Archives
2019/02 - Current Em Aberto (2176-6673) INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
2018/02/01 - Current SAGE Open (2158-2440) SAGE Publications
2016/02/01 - Current Revista Educación, Política y Sociedad (2445-4109)
2015/12/01 - Current Revista de Estudos Curriculares (2183-8755)

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2020/02/18 - 2020/02/18 Conceito(s) de currículo [Curriculum concept(s)]. Inês Martins
Distinctions

Award

2023 UMinho Research Initiation Prize [Prémio de Iniciação à Investigação UMinho]
Universidade do Minho, Portugal
2021 Postdoctoral Fellowship - Bolsa Ayudas María Zambrano
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
2015 EERA Emerging Researcher Research Award
European Educational Research Association (EERA, Germany

Other distinction

2014 Bolsa de Doutoramento [Ph.D. Scholarship]
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal