???global.info.a_carregar???
Teresa Maria da Cunha Almeida Rocha de Sousa Senos, has a PhD in Developmental Psychology, completed her master's degree in Educational Psychology at ISPA in 2000. She is a teacher and researcher at ISPA. The domain of specialization is in Cognitive Psychology; Developmental psychology; Psychology of art; Educational psychology. Current research interests focus on aesthetic development and aesthetic and artistic education, the cognitive and affective aspects of aesthetic appreciation and the contextual variables that interfere with this development, from an integrated developmental and procedural perspective. Teresa Maria da Cunha Almeida Rocha de Sousa Senos, é doutorada em Psicologia do Desenvolvimento, concluiu o mestrado em Psicologia Educacional no ISPA em 2000. É docente e investigadora no ISPA. O domínio de especialização é em Psicologia cognitiva; Psicologia do desenvolvimento; Psicologia da arte; Psicologia educacional. Os atuais interesses de investigação centram-se no desenvolvimento estético e a educação estética e artística, os aspectos cognitivos e afectivos da apreciação estética e as varíaveis contextuais que interferem neste desenvolvimento, numa prespectiva desenvolvimentista e processual integrada.
Identification

Personal identification

Full name
Teresa Almeida Rocha

Citation names

  • Almeida Rocha, T.

Author identifiers

Ciência ID
9D1C-45A1-CB30
ORCID iD
0000-0002-4037-5996

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology
Education
Degree Classification
2014/09/01 - 2019/03/26
Concluded
Psychology/Psicologia (Doutoramento)
Major in Developmental Psychology/Psicologia do Desenvolvimento
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2000
Concluded
Educational Psychology/Psicologia Educacional (Mestrado)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
"-" (THESIS/DISSERTATION)
1989
Concluded
Applied Psychology/Psicologia Aplicada (Licenciatura)
Major in Educational Psychology/Psicologia Educacional
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2019/09/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2000/10 - 2019/08/31 Assistant (University Teacher) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
1995/10 - 2000/09 Trainee Assistant (University Teacher) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
1991/10 - 1994 Psychologist (Higher Technician)/Psicóloga (Técnica Superior) Prevenção Rodoviária Portuguesa, Portugal
1990/10 - 1991 Psychologist (Higher Technician)/Psicóloga (Técnica Superior) Centro Psicopedagógico da ACM, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
1999 - 2001 Cognition and context in counterfactual thinking
Ref: PRAXIS/C/PSI/13057/1998
Researcher
Concluded

Other

Designation Funders
2020/12/22 - Current Impact of the ProgestArt project (Aesthetic Development and Artistic Education Program) on Aesthetic Development and Creativity.
I/041/12/2020
Researcher
Ongoing
1998 - Current Cognição e contexto no pensamento contrafactual
PRAXIS/C/PSI/13057/1998
Researcher
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Senos, J.; Almeida Rocha, T.. "Counterfactual reasoning and context: the affective function of downward counterfactuals". In Cognition and Context, 235-250. Lisboa, Portugal: ISPA, 1998.
    Published
Conference paper
  1. Almeida Rocha, T.; Francisco Peixoto; Saul Neves Jesus. "Measuring Aesthetic Development". Paper presented in 7th International Conference on Modern Research In Psychology, Bucareste, 2014.
    Published • 10.5682/9786062801533
  2. Almeida Rocha, T.. "The artistic education and the development of aesthetic apprehension". Paper presented in International InSEA Congress: "Interdisciplinary Dialogues in Arts Education", Viseu, 2006.
    Published
  3. Almeida Rocha, T.. "The development of aesthetic apprehension". Paper presented in XVIII Congress of the International Association of the Empirical Aesthetic: "Art and Science", Lisboa, 2004.
    Published
  4. Almeida Rocha, T.. "O pensamento contrafactual e os comportamentos de risco em contexto rodoviário: Um caminho para a prevenção". Paper presented in I Jornada de Psicologia do Tráfego, Évora, 2000.
    Published
Conference poster
  1. Vargas-Moniz, M.J.; Queirós. F.; Almeida-Rocha, T.; Belo, S.; Brandão, T.; Gouveia, M. J.; Loureiro, F.; Martins, A. C.; Neto, D.. "Resposta integrada na promoção da saúde mental no ensino superior". Paper presented in Congresso "Inovação e Bem-Estar para o Sucesso no Ensino Superior" - DGES 2024., 2024.
  2. Almeida Rocha, T.; Francisco Peixoto; Saul Neves Jesus. "As obras de arte e o olhar em diferentes idades". Paper presented in II Congresso Internacional do Envolvimento dos alunos na Escola, 2016.
  3. Senos, J.; Quelhas, A. C.; Almeida Rocha, T.. "Causal reasoning and context". Paper presented in IXth European Conference on Development Psychology, 1999.
  4. Senos, J.; Quelhas, A. C.; Almeida Rocha, T.. "The social marking and the constrution of the left-right notion". Paper presented in IXth European Conference on Development Psychology, 1999.
Journal article
  1. Rocha, Teresa Almeida; Peixoto, Francisco; Jesus, Saúl Neves. "Aesthetic development in children, adolescents and young adults". Análise Psicológica 38 1 (2020): 1-13. http://dx.doi.org/10.14417/ap.1657.
    10.14417/ap.1657
  2. Quelhas, A. C.; Juhos, Cs.; Senos, J.; Almeida Rocha, T.. "Desenvolvimento do raciocínio condicional e modelos mentais". Análise Psicológica 17 4 (1999): 695-711. http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000400006&lng=pt&nrm=iso.
    Published

Artistic / Performance

Visual artwork
  1. Almeida Rocha, T.. "Envolvimentos".
  2. Almeida Rocha, T.. "janelas".
  3. Almeida Rocha, T.. "Janelas".
  4. Almeida Rocha, T.. "O grito do Silêncio".
  5. Almeida Rocha, T.. " (In) Consciente".
  6. Almeida Rocha, T.. " (In) Consciente".
  7. Almeida Rocha, T.. Exposição colectiva Florbela Mix.
  8. Almeida Rocha, T.. Exposição colectiva de Teresa Almeida Rocha.

Other

Other output
  1. As tutorias no ensino superior: Avaliação pelos estudantes.. Poster apresentado no Congresso "XII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia" - APP & FPCEUP 2025. Porto, Portugal. 2025. Almeida-Rocha, T.; Queirós, Loureiro, F.; Primoroso, D.; Vargas-Moniz, M. J.. http://hdl.handle.net/10400.12/13528.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/08/21 Applying an adapted theory of planned behavior to visiting art exhibitions
Education, research & Development 15th International Conference, Burgas, Bulgária.
2019 “O programa progestArt e o seu impacto no desenvolvimento estético e na criatividade” III Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED), da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Lisboa, Portugal)
2018/07/09 ProgestArt: impacto no desenvolvimento estético e na criatividade (Poster) XIV Colóquio internacional de Psicologia e Educação
ISPA_ Instituto Universitário (Lisboa, Portugal)
2017/06/05 O desenvolvimento estético e a criatividade (Poster) apresentado no Encontro com Ciência e tecnologia em Portugal, 3-5 Julho, FCT. Encontro com Ciência e tecnologia em Portugal
FCT (Lisboa, Portugal)
2016/06/12 As obras de arte e o olhar em diferentes idades (Poster) II Congresso Internacional do Envolvimento
(Lisboa, Portugal)
2016 Criatividade e processos criativos Aula Aberta
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2016 Á Conversa com o pintor I: o inconsciente e consciente na obra de Luís Geraldes
(Portugal)
2015/05/25 De Renoir a Picasso: O desenvolvimento e a educação estética e artística Colóquio Internacional, Diversidade e Educação: Desafios actuais
Ipsa- Instituto Universitário
2011 Pensar e fazer arte I
Ispa-IU
2011 Pensar e fazer arte II
Ispa-IU
2011 Pensar e fazer arte III
Ispa-IU
2011 Pensar e fazer arte IV
Ispa-IU
2011 Pensar e fazer arte V
Ispa-IU
2011 Perspectivas de futuro I
Ispa-IU
2011 Perspectivas de futuro II
Ispa-IU
2007 A musicalidade do silêncio A musicalidade do silêncio
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2007 A gestualidade da cor A gestualidade da cor
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2007 A caixa das emoções A caixa das emoções
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2007 A caixa das emoções
(Portugal)
2007 A corrente de emoções A corrente de emoções
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2007 Iniciação à gravura
(Portugal)
2006/03 The artistic education and the development of aesthetic apprehension International Insea Congress: “Interdisciplinary Dialogues in Arts Education
Insea (Viseu, Portugal)
2006 The artistic education and the development of aesthetic apprehension International InSea Congress: " Interdisciplinary Dialogues in Arts Education"
(Viseu, Portugal)
2006 Pensar e fazer arte no século XXI Pensar e fazer arte no século XXI
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2005 Espaço no Espaço Espaço no Espaço
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2005 O desenvolvimento estético e a educação estética: Tapeçarias de Portugal O desenvolvimento estético e a educação estética: tapeçarias de portugal
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2005 O desenvolvimento estético e a educação estética: tapeçarias de portugal O desenvolvimento estético e a educação estética: Tapeçarias de portugal
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2005 As vozes do silêncio As vozes do silêncio
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2004 O desenvolvimento estético e a educação estética: os observadores re-criadores O desenvolvimento estético e a educação estética: os observadores re-criadores
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2004 O desenvolvimento estético e a educação estética: Os observadores re-criadores O desenvolvimento estético e a educação estética: Os observadores re-criadores
Ispa-IU (Lisboa, Portugal)
2000 O pensamento contrafactual e os comportamentos de risco em contexto rodoviário: um caminho para a prevenção I Jornadas de Psicologia do Tráfego
(Évora, Portugal)
1999 Cognition and Context: Risk-taking models and counterfactual reasoning European Conference on Transport Psychology
(Toulouse, France)
1999 Conditional reasoning in different ages and mental models IXth European Conference on Development Psychology
(Atenas, Greece)
1994 Tráfego e segurança Rodoviárias Tráfego e segurança Rodoviárias
Ispa-IU (Portugal)
1994 Aquisição escolares e psicologia Aquisição escolares e psicologia
(Portugal)
1992 O actual sistema de ensino: uma abordagem sistémica III Congresso de Prevenção e Segurança Rodoviária
(Madeira, Portugal)
1989 As atitudes dos professores do ensino regular face à integração de alunos com necessidades educativas especiais XII Congresso do Movimento da Escola Moderna
(Lisboa, Portugal)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2015 - 2015 Pensar, sentir e fazer arte
Workshop
Pensar, sentir e fazer arte
Ispa-iu, Portugal
2014 - 2014 Sentir e fazer arte I
Workshop
“Sentir e fazer arte I”
Ispa-iu, Portugal
2014 - 2014 Sentir e fazer arte II
Workshop
“Sentir e fazer arte II”
Ispa-iu, Portugal
2014 - 2014 Sentir e fazer arte III
Workshop
“Sentir e fazer arte III"
Ispa-iu, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2002 - 2002 Estimular para desenvolver (o aos 3 anos) Especialização (Curso médio)
2002 - 2002 Estimular para desenvolver (3 aos 6 anos) Especialização (Curso médio)
1991 - 1991 O desenvolvimento da criança em contextos de privação: O hospital, a família e a escola Especialização (Curso médio) Centro Médico de Reabilitação de Alcoitão, Portugal
1991 - 1991 A necessidade de abordagens pluridisciplinares e inter-relacionadas: Escola, família e comunidade Especialização (Curso médio)
1991 - 1991 Alfebatização de adultos pelo método de Paulo Freire Especialização (Curso médio)