???global.info.a_carregar???
Daniel Tércio Ramos Guimarães (Daniel Tércio) holds a BA in Philosophy and another in Fine Arts, a MA in Art History and a PhD in Human Motricity, Dance. He is Associated Professor at the University of Lisbon, Faculdade de Motricidade Humana and researcher at INET-md, Instituto de Etnomusicologia - centro de estudos em música e dança. As member of the board of directors, he coordinates the branch of INET-md at Faculdade de Motricidade Humana, leading the group on Dance Studies. He published more than 20 articles in specialized journals, such as Performance Research (UK) and Repertório (Brazil). He authored several book chapters, some of which in volumes published by prestigious publishing houses such as Peter Lang and SAGE. As principal Investigator he coordinated one project - technologically expanded dance - and he presently coordinates two projects: "Terpsicore", an archive on dance and performing arts, and the FCT funded project "Technologically Expanded Performance", this one in partnership with Brazilian Universidade Federal do Ceará. He also led two exchange projects with French Universities. He is author of two science fiction novels and several short stories issued by Portuguese and Brazilian publishers. As a critic, his dance reviews appear regularly in the Portuguese press since 2004. In his Ciência Vitae CV the most frequent keywords are: methodology, politics, technology, music, ethnography, masks, performance, choreography, treatises, education, iconography, body, criticism, drawing, agency, and dramaturgy. Currently, his interests range from aesthetics and dance history, to cultural studies, iconography, digital technologies, and urban studies.
Identification

Personal identification

Full name
Daniel Tércio Ramos Guimarães

Citation names

  • Tércio, Daniel

Author identifiers

Ciência ID
9217-462F-3A76
ORCID iD
0000-0003-2632-1630
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=pt-PT&user=TQXPRmEAAAAJ
Scopus Author Id
38261942300

Email addresses

  • dtercio.guimaraes@gmail.com (Personal)

Websites

  • http://tercius.wordpress.com (Personal)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Other Social Sciences
  • Humanities - History and Archaeology
  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
1991 - 1997
Concluded
Motricidade Humana - Dança (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
"História da Dança em Portugal: dos 'Pátios das Comédias' à fundação do Teatro São Carlos" (THESIS/DISSERTATION)
aprovado
1997
Concluded
Motricidade Humana (Doutoramento)
Major in Especialidade: Dança
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
"História da Dança em Portugal dos Pátios das Comédias À Fundação do Teatro São Carlos" (THESIS/DISSERTATION)
aprovado com distinção
1989 - 1992
Concluded
Mestrado em História da Arte (parte curricular) (Pós-Graduação)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
1990
Concluded
Provas de aptidão pedagógica e capacidade cientifica (Outros)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
"História da dança em Portugal no período do Antigo Regime" (THESIS/DISSERTATION)
muito bom
1983
Concluded
Artes Plásticas na especialidade de Pintura (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
"(não se aplica)" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
1976
Concluded
Filosofia (Bacharelato)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"(não se aplica)" (THESIS/DISSERTATION)
13 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2000/10/27 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
1998/01 - Current Associate Professor (University Teacher) Instituto de Etnomusicologia - centro de estudos em música e dança, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2010/01/25 - Current Membro do Conselho Científico da FMH em representação da Unidade de Investigação INET-MD Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2010/01/25 - Current Coordenador da especialidade Dança no Doutoramento em Motricidade Humana Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2008/01 - Current Vogal do Conselho Directivo do INET-MD Instituto de Etnomusicologia - centro de estudos em música e dança, Portugal
2016/05 - 2018/09 Presid. Dep. de Educ, Ciências Sociais e Humanidad Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
2005/07 - 2007/07 Vice-Presidente do Conselho Científico da FMH Universidade de Lisboa, Portugal
2001/07 - 2003/09 Presidente da Unidade Científico-Pedagógica de Dança na Faculdade de Motricidade Humana Universidade de Lisboa, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - Current O poder emocional e curativo da música e da dança
PTDC/ART-PER/29641/2017
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2018 - Current O poder emocional e curativo da música e da dança
PTDC/ART-PER/29641/2017
N/A
2010 - Current TERPSICORE - dance and Performative Arts Database. Archival development project with several partnerships with dance structures
UID/EAT/00472/2013
Principal investigator
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança

Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana
2018 - 2021 Technologically Expanded Performance (TEPe)
PTDC/ART-PER/31263/2017
Principal investigator
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2013 - 2015 Practice-based Research: the states of the body and the body as archive
Pessoa Project 441.00
Principal investigator
2010 - 2013 Études en Danse Européennes in Progress: Methodologies et Interdisciplinarités.
Pessoa Project 227433D
Principal investigator
2005 - 2007/12 Technologically Expanded Dance
Provided by PTCRIS: 61564
POCI/EAT/61564/2004
Principal investigator
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Outputs

Publications

Book
  1. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. Dança e Azulejaria no teatro do Mundo. Lisboa, Portugal: editorial Inapa. 1999.
    Published
Book chapter
  1. Cintya Floriani Hartmann; Daniel Tércio; Rui Filipe Antunes. "Seven blind walkers through Lisbon’s skinscape". 121-123. {INET, 2022.
    10.53072/ILIC8040/vpi03
  2. Daniel Tércio. "Cidades íntimas". 123-124. {INET, 2022.
    10.53072/ILIC8040/vpi04
  3. Daniel Tércio; Leonel Brum. "A cidade, o corpo e o som". 13-16. {INET, 2022.
    10.53072/ILIC8040/apr
  4. "Elogio do vulnerável: o corpo enquanto campo de afectos e de afectação". In Artes da Cena Contemporânea: corpos, imagens, potências, 179-195. Viçosa, Brazil: Uiversidade Federal de Viçosa, 2021.
    Published
  5. Tércio, Daniel; Daniel Tércio. "Antropoceno". In Práticas Performativas em torno do Animal, edited by Tércio, Daniel, 166-187. Lisboa, Portugal: Faculdade de Motricidade Humana, 2019.
    Published • 10.53072/9789727352388/cap07
  6. Tércio, Daniel. "Entre Black Venus e uma misteriosa coisa...". In CINEMA E OUTRAS ARTES II: DIÁLOGOS E INQUIETUDES ARTÍSTICAS, 157-166. Covilhã, Portugal: LabCom.IFP, 2019.
  7. Daniel Tércio. "Cavalo". 213-215. {INET, 2019.
    10.53072/9789727352388/vbt03
  8. Daniel Tércio. "Voo". 266-268. {INET, 2019.
    10.53072/9789727352388/vbt18
  9. Tércio, Daniel. "The Body in Descent: Catastrophes, feelings and choreographies in the Portuguese landscape". In Intensified Bodies from the Performing Arts in Portugal, 137-160. United Kingdom: Peter Lang UK, 2017.
    Published • 10.3726/b11641
  10. Tércio, Daniel. "Did Sleeping Beauty have Dreams ?". In Dreams, phantasms and Memories, 321-327. Gdansk, Poland: Gdansk University Press, 2015.
    Published
  11. Tércio, Daniel. "Como (des)construir o corpo-arquivo?". In As Artes na Educação, 125-128. Chaves, Portugal: Intervenção, 2014.
    Published
  12. Tércio, Daniel. "Relíquias, relicários e ressurreição: pistas para a performance contemporânea". In Discursos do corpo na arte, 49-68. Santa Maria, Brazil: ufsm, 2014.
    Published
  13. Tércio, Daniel. "Contemporary Portuguese Dance and its Audiences". 201-216. Paris: Les Solitaires Intempestifs, 2014.
    Published
  14. Tércio, Daniel. "Da possibilidade da representação da viagem nas artes performativas". In O Imaginário das Viagens, 234-244. Braga, Portugal: Humus, 2013.
    Published
  15. Tércio, Daniel. "La Dance Contemporaine Portugaise et ses publiques". In Le Théâtre et ses publics. La création partagée, 209-225. Paris, France: Les Solitaires Intempestifs éditions, 2013.
    Published
  16. Tércio, Daniel. "A mecanização na preparação corporal em Laban e Schlemmer". In O corpo em cena. Brazil, 2011.
  17. Tércio, Daniel. "Russos e futuristas no Chiado". In Dançar para a República, 103-143. Lisboa, Portugal: Caminho, 2010.
    Published
  18. Tércio, Daniel. "Cisnes em agonia e saiotes de bananas nos anos de 1920". In Dançar para a República, 275-306. Lisboa, Portugal: Caminho, 2010.
  19. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Dança e Tecnologia: Cruzamentos com Sotaque Português / Dance and Technology with Portuguese Accent at the Crossroads". In TEDANCE. Perspectivas sobre Dança em Expansão Tecnológica / Perspectives on Technologically Expanded Dance, 209-215. Lisboa, Portugal: FMH edições, 2009.
    Published
  20. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "A Criatura de Frankenstein, a Marioneta e o Ciborgue: Elementos para uma Análise Crítica dos Procedimentos MOCAP” / Frankenstein’s Creature, the Puppet and the Cyborg: Elements for a Critical Analysis of MOCAP Procedures". In TEDANCE. Perspectivas sobre Dança em Expansão Tecnológica / Perspectives on Technologically Expanded Dance, 61-72. Lisboa, Portugal: edições FMH, 2009.
    Published
  21. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Objectos inteligentes e corpos velozes / Intelligent objects and swift bodies". In Arquitecturas em Palco / Architectures on Stage, 43-58. Lisboa, Portugal: Instituto das Artes / Livr. Almedina, 2007.
    Published
  22. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Educação estética ou educação artística?". In Dança em Contextos Educativos, 23-32. Lisboa, Portugal: edições FMH, 2007.
    Published
  23. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Lançar o futuro (dança e desfolclorização)". In Contra Danças não há argumentos, 47-53. Lisboa, Portugal: PédeXumbo, 2006.
    Published
  24. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Para uma teoria do frémito". In Encontro de Saberes. Três gerações de bolseiros da Gulbenkian, 95-105. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 2006.
    Published
  25. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Da Autenticidade do Corpo na Dança". In O Corpo que (des)conhecemos, 49-63. Lisboa, Portugal: FMH edições, 2005.
    Published
  26. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "Portugal". In A Dança e o Bailado. Guia Histórico; das origens a Béjart, 215-222. Lisboa, Portugal: Caminho, 1991.
    Published
Book review
  1. Tércio, Daniel. "A thousand machines". (2013):
    10.1080/10848770.2013.773507
  2. Tércio, Daniel. "Performing femininity: Dance and Literature in German Modernism". (2012):
    10.1080/10848770.2012.686771
  3. Tércio, Daniel. "Negative Horizon: an Essay in Dromoscopy". 15, 7 (2010): 946-947.
    Published
  4. Tércio, Daniel. "National Theatres in a Changing Europe". 15, 2 (2010): 278-270.
    Published
Conference abstract
  1. "“Multimodal Recordings of Maracatu de Baque Solto (Brazil): Technical Concerns and Preliminary Analyses”". Paper presented in Proceedings of the First Symposium of the ICTM Study Group on Sound, Movement, and the Sciences, 11-15., Stockolm, 2021.
    Published
  2. Tércio, Daniel. "Terpsicore - dance and performing arts database". Paper presented in Daniel Tércio Ramos Guimarães, Lisboa, 2019.
    Published
  3. Tércio, Daniel. "TEPe - Technologically Expanded Peformance". Paper presented in 1st International Conference DDCMC 2019, Lisboa, 2019.
    Published
Conference paper
  1. Tércio, Daniel; Lima, Cecilia de; Pedro, Bruno; Carrilho, João; Viana, André. "Embodying Sound A work-in-progress on technologically expanded performance". Paper presented in 9th International Conference on Digital and Interactive Arts, Braga, 2019.
    Published
  2. Tércio, Daniel. "Coreografar com o ecrã vídeo". Paper presented in 8ª edição Avanca / Cinema International Conference, Avanca, 2017.
    Published
  3. Tércio, Daniel. "O desenho enquanto exercício performativo". Paper presented in #14.ART. 14º Encontro Internacional de Arte e Tecnologia, Aveiro, 2015.
    Published
  4. Tércio, Daniel. "“Floating Depictions. ‘Sociologists’ and ‘caricaturists’ from the Ria de Aveiro”". Paper presented in Sharing Cultures. International Conference on Intangible Heritage, Pico Island, Azores, 2009.
    Published
  5. Tércio, Daniel. "“Performative Bodies and Fragmented Space”". Paper presented in Monitoring Scenography 2: Space and Truth / Raum und Warheit, Zurich, 2008.
    Published
  6. Tércio, Daniel. "“From Escape Points to the Vertigo Points”". Paper presented in ARTECH2008, Porto, 2008.
    Published
  7. Tércio, Daniel. "“Victory or defeat? Moreschi dances in the History of Portugal”". Paper presented in Masks, masques and masquerades: a living tradition, London, 2006.
    Published
  8. Tércio, Daniel. "“Bewegungschöre e Kunstfigure: Laban e Schlemmer na Sociedade Alemã dos anos 20 e 30”". Paper presented in Encontro Laban 2002, Rio de Janeiro, 2002.
    Published
  9. Tércio, Daniel. "“A Fundamentação Enigmática do Poder: Interpretação de Dois Textos-visuais da 1ª Metade do Século XVIII”". Paper presented in Encontro sobre o Enigma, Lisboa, 1999.
    Published
  10. Tércio, Daniel. "“Dance Theatre in Portugal in the Time of Marquis de Pombal”". Paper presented in Dance Theatre: an International Investigation, Manchester, 1999.
    Published
  11. Tércio, Daniel. "“Morescha and Mattaccino in Portugal”". Paper presented in Continentes em Movimento. O Encontro de Culturas na História da Dança, Lisboa, 1998.
    Published
  12. Tércio, Daniel; Araújo, Renata. "“Relação de Vários Prodígios, Monstros, Feras e Outras Bizarrias do século XVIII”". Paper presented in Conferência sobre Metamorfose, Lisboa, 1995.
    Published
  13. Tércio, Daniel. "“A Geometrização dos Gestos no Espaço Barroco Português”". Paper presented in Dos Alvores do Barroco à Agonia do Rococó, Lisboa, 1994.
    Published
  14. Tércio, Daniel. "“Lisboas Alternativas”". Paper presented in Encontro Sobre Mundos Alternativos na Literatura, Lisboa, 1992.
    Published
  15. Tércio, Daniel. "“A Dança e a Cortesia na Azulejaria Portuguesa do século XVIII”". Paper presented in Dança: Cursos e Discursos, Lisboa, 1992.
    Published
Edited book
  1. Tércio, Daniel. Práticas performativas em torno do animal. Lisboa, Portugal: Faculdade de Motricidade Humana. 2019.
    Published • Editor
  2. Tércio, Daniel. Dançar para a República. Portugal. 2010.
  3. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. TEDANCE. Perspectivas sobre Dança em Expansão Tecnológica / Perspectives on Technologically Expanded Dance. Lisboa, Portugal: edições FMH. 2009.
  4. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. A Dança no Sistema Educativo Português. Lisboa, Portugal: edições FMH. 2004.
  5. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. Continentes em Movimento. O Encontro de Culturas na História da Dança / The Meeting of Cultures in Dance History. Lisboa, Portugal: edições FMH. 1999.
Encyclopedia entry
  1. Tércio, Daniel. "Technology". In The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture. SAGE Publications, Inc., 2019. http://dx.doi.org/10.4135/9781483317731.n719.
    10.4135/9781483317731.n719
Journal article
  1. Tércio, Daniel. "Editorial". Conceição/Conception 10 (2021): e021019. http://dx.doi.org/10.20396/conce.v10i00.8667971.
    10.20396/conce.v10i00.8667971
  2. Tércio, Daniel. "Editorial". Conceição/Conception 10 (2021): e021019. http://dx.doi.org/10.20396/conce.v10i00.8667971.
    10.20396/conce.v10i00.8667971
  3. Tércio, Daniel. "Arquivar performances ou os paradoxos do corpo-arquivo". REPERTÓRIO 28 (2017): https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/25001.
  4. Tércio, Daniel. "Ligações, trilhos e cruzamentos entre Portugal e Brasil nos universos da dança". Camões. Revista de Letras e Culturas Lusófonas 21 (2012): 26-37.
    Published
  5. Tércio, Daniel. "Martyrium as Performance". Performance Research 15 1 (2010): 90-99. http://dx.doi.org/10.1080/13528165.2010.485768.
    10.1080/13528165.2010.485768
  6. Tércio, Daniel; Tércio, Daniel. "Mascarados e comportamentos de transgressão nas celebrações de Inverno em Portugal". KARPA. DISSIDENT THEATRICALITIES, VISUAL ARTS AND CULTURE 2 2 (2009): 0-6. http://www.calstatela.edu/misc/karpa//Karpa2.2/Site%20Folder/danieltercio.html.
    Published
  7. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Das Técnicas Ilusionísticas à Tecnologia do Abismo”". Sinais de Cena 10 (2008): 28-31. http://www.apcteatro.org/output/index.asp?o=7&ol=10.
    Published
  8. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Seis anotações sobre a Escrita e a Dança”". Textos e Pretextos — Coreo-grafias. Literatura e Dança 11 (2008): 93-96. http://www.comparatistas.edu.pt/publicacoes/textos-e-pretextos/coreo-grafias.literatura-e-danca.html.
    Published
  9. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Devoção, Fartura e Transgressões na Festa de São Gonçalinho em Aveiro”". etno-folk. Revista Galega de Etnomusicoloxía 12 (2008): 69-85.
    Published
  10. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Crítica de dança: uma crítica em processo”". Sinais de Cena 6 (2006): 23-27. http://www.apcteatro.org/output/index.asp?o=7&ol=6.
    Published
  11. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Acerca da formação e-learning”". Ensino Superior. Revista do SNESup 15 (2005): 10-14. http://www.snesup.pt/htmls/EEZyZFuZlkprWVgabs.shtml.
    Published
  12. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“(Des)centralidades: Considerações sobre a Novíssima Dança Portuguesa”". Sinais de Cena 4 (2005): 21-25. http://www.apcteatro.org/output/index.asp?o=7&ol=4.
    Published
  13. Guimarães, Daniel Tércio Ramos; Pereira, Miguel. "“Fragmento de uma Conversa sem Regras (projecto mapas)”". Artinsite. Arte vs Local 1 (2004): 132-143.
    Published
  14. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Clio e Terpsicore: para uma teoria de cruzamentos entre a História e a Dança”". Estudos de Dança 7/8 (2004): 219-227.
    Published
  15. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Dança em azulejos portugueses dos séculos XVII e XVIII: um grupo de fontes iconográficas para História da Dança”". Cairon, Revista de Ciencias de la Danza 2 (1996): 71-83.
    Published
  16. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Ape dances and popular dances on Portuguese figurative tile panels from the seventeenth and eighteenth centuries”". Imago Musicae. International Yearbook of Musical Iconography 13 1 (1996): 131-144.
    Published
  17. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Em memória: os Ballets Russes de Diaghilev em Lisboa”". Estudos de Dança 4 (1995): 19-31.
    Published
  18. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“As três memórias da dança”". Estudos de Dança 2 (1994): 7-16.
    Published
  19. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Ler Cunningham”". Estudos de Dança 3 (1994): 13-16.
    Published
  20. Guimarães, Daniel Tércio Ramos. "“Dança nos espectáculos promovidos pela Companhia de Jesus na cidade de Lisboa”". Forum Dança 4 3/4 (1994): 51-57.
    Published
  21. Guimarães, Daniel Tércio Ramos; Ferreira, Ana Cruz. "“O Ballet Gulbenkian sob a Direcção Artística de Jorge Salavisa”". Estudos de Dança 3 (1994): 39-50.
    Published
Magazine article
  1. Tércio, Daniel. "“Notas sobre a Judson Dance Group”", OBSCENA. Revista de Artes Performativas, 2009, http://revistaobscena.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=11&lang=pt.
  2. Tércio, Daniel. "Recensão crítica da obra "Feelings are facts: A life", de Yvonne Rainer", OBSCENA. Revista de Artes Performativas, 2009, http://revistaobscena.com/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=16&lang=pt.
  3. Tércio, Daniel. ""Da Globalização à Descentralização"", pontes vírgulas, 2009
Newspaper article
  1. Tércio, Daniel. "A cultura é mágica, não multicultural (entrevista a José Gil)", Jornal de Letras, 2018
  2. Tércio, Daniel. "AS ALTAS VOLTAGENS DE VANDEKEYBUS", Público, 2009
  3. Tércio, Daniel. "Rever o Património", Expresso, 2005
  4. Tércio, Daniel. "Dançar sobre as Ruínas", Expresso, 2005
  5. Tércio, Daniel. "Cravos", Expresso, 2005
  6. Tércio, Daniel. "Concerto Coreográfico", Expresso, 2005
  7. Tércio, Daniel. "Pensar a Dança em Português", Expresso, 2005
  8. Tércio, Daniel. "A Fórmula Pina Bausch", Expresso, 2005
  9. Tércio, Daniel. "Acerca da “Danztheater”", Expresso, 2005
  10. Tércio, Daniel. "Da Ecologia do Baile", Expresso, 2005
  11. Tércio, Daniel. "Paisagens Coreográficas", Expresso, 2005
  12. Tércio, Daniel. "O Fundo de uma Politica", Expresso, 2005
  13. Tércio, Daniel. "Dança Literal", Expresso, 2005
  14. Tércio, Daniel. "Invasões Literárias", Expresso, 2005
  15. Tércio, Daniel. "Corpos (in)vulgares", Expresso, 2005
  16. Tércio, Daniel. "Sob Pele Contemporânea", Expresso, 2005
  17. Tércio, Daniel. "Excesso de Movimentos", Expresso, 2005
  18. Tércio, Daniel. "Monólogo do Corpo", Expresso, 2005
  19. Tércio, Daniel. "Dança Familiar", Expresso, 2005
  20. Tércio, Daniel. "Dos Ângulos dos Corpos", Expresso, 2005
  21. Tércio, Daniel. "Do Aparecimento à Aparição", Expresso, 2005
  22. Tércio, Daniel. "A Película e o Corpo", Expresso, 2005
  23. Tércio, Daniel. "As Cartas de Noverre", Expresso, 2005
  24. Tércio, Daniel. "Vestido de “Kitsch”", Expresso, 2005
  25. Tércio, Daniel. "Diferentes Densidades", Expresso, 2005
  26. Tércio, Daniel. "Da Cadência do Tempo", Expresso, 2005
  27. Tércio, Daniel. "Sem Coreografia", Público, 2005
  28. Tércio, Daniel. "SEM EXALTAÇÕES", Público, 2005
  29. Tércio, Daniel. "PLATAFORMAS FLUTUANTES", Público, 2004
  30. Tércio, Daniel. "MUNDOS PRÓXIMOS E DISTANTES", Público, 2004
  31. Tércio, Daniel. "JARDINS PROJECTADOS", Público, 2004
  32. Tércio, Daniel. "ESPAÇOS DE SUSPENSÃO DO CORPO", Público, 2004
  33. Tércio, Daniel. "DISCIPLINAS EM COLISÃO", Público, 2004
  34. Tércio, Daniel. "INDISCIPLINAS DO TEMPO", Público, 2004
  35. Tércio, Daniel. "SOBRE UM TAPETE DE TERRA E DE FLORES", Público, 2004
  36. Tércio, Daniel. "AS CAMADAS DE UMA MEMÓRIA SINGULAR", Público, 2004
  37. Tércio, Daniel. "ANJOS DE PENAS NEGRAS", Público, 2004
  38. Tércio, Daniel. "UM BOSQUE DE ENGANOS", Público, 2004
  39. Tércio, Daniel. "DANÇAR A PULSAÇÃO DO TEMPO", Público, 2004
  40. Tércio, Daniel. "DANÇAR NO FIO DA NAVALHA", Público, 2004
  41. Tércio, Daniel. "O DILEMA DO GATO DE SCHRÖDINGER", Público, 2004
  42. Tércio, Daniel. "CORPOS ESCULPIDOS EM ÁFRICA", Público, 2004
  43. Tércio, Daniel. "SENTIMENTOS ÍNTIMOS E LUMINOSOS", Público, 2004
  44. Tércio, Daniel. "HABITAR O ESPAÇO COM TIAGO GUEDES", Público, 2004
  45. Tércio, Daniel. "BOXEURS, CLICHÉS E VIAGENS DE SONHO", Público, 2004
  46. Tércio, Daniel. "A ÁRVORE INVERTIDA DE FRANCESCA LATTUADA", Público, 2004
  47. Tércio, Daniel. "A HISTÓRIA DA DANÇA COMO MATERIAL COREOGRÁFICO", Público, 2004
  48. Tércio, Daniel. "DO GÉNERO DAS PARTÍCULAS", Público, 2004
  49. Tércio, Daniel. "DANÇAR NA NAVE-MUND0", Público, 2004
Preface / Postscript
  1. Tércio, Daniel; Varanda, Paula. "Prefácio". Preface to 70 críticas de dança. Lisboa, Portugal: Caleidoscópio. 2020.
    Published

Other

Other output
  1. Introdução / Introduction. Introdução, Editorial. 2009. Tércio, Daniel.
  2. Docência na Universidade Nacional Timor Lorosa'e. 2005. Guimarães, Daniel Tércio Ramos.
  3. “A Dança no Sistema Educativo Nacional. Razões para um Encontro Nacional”. Introdução, Editorial. 2004. Tércio, Daniel.
  4. Acção de cooperação docente do Estado Português com Timor Leste. 2000. Guimarães, Daniel Tércio Ramos.
  5. Pedra de Lúcifer. 1998. Guimarães, Daniel Tércio Ramos.
  6. O Demónio de Maxwell. 1993. Guimarães, Daniel Tércio Ramos.
  7. A Vocação do Círculo. 1984. Guimarães, Daniel Tércio Ramos.
Activities

Association member

Society Organization name Role
1984 - Current Sociedade Portuguesa de Autores

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2008/12 - 2009/05 Membro efectivo da Assembleia Estatutária da Faculdade de Motricidade Humana
Member
Universidade de Lisboa, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2005/04 - Current História da Dança Licenciatura em Dança na FMH / UTL (Licenciatura) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Estética e Filosofia da Arte Licenciatura em Dança na FMH / UTL (Licenciatura) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Dança e Tecnologias Multimédia Licenciatura em Dança na FMH / UTL (Licenciatura) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Movimento e Expressão plástica Licenciatura em Dança na FMH / UTL (Licenciatura) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current História da Arte Mestrado em Performance Artística - Dança (Mestrado) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Estética Mestrado em Performance Artística - Dança (Mestrado) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Dança e Novas Tecnologias Mestrado em Performance Artística - Dança (Mestrado) Universidade de Lisboa, Portugal
2005/04 - Current Trabalho de Projecto Mestrado em Performance Artística - Dança (Mestrado) Universidade de Lisboa, Portugal
Distinctions

Other distinction

2008 Programa de Apoio Complementar na Área da Edição - 2007