???global.info.a_carregar???
Ricardo Cruz. Graduated in Modern Languages and Literatures, Portuguese and English Studies in 2004 from the University of Porto, Faculty of Arts and Humanities. He has published 1 article in specialized journals. Has 3 book chapters. He works in the areas of Social Sciences with an emphasis on Educational Sciences, Social Sciences with an emphasis on Educational Sciences and Humanities with an emphasis on Languages and Literatures. He is a collaborating researcher at UID-FCT n.º4372, Laboratory of Distance Education and eLearning (LE@D) - Universidade Aberta (Portugal) (https://lead.uab.pt/)
Identification

Personal identification

Full name
Ricardo Cruz

Citation names

  • Cruz, Ricardo

Author identifiers

Ciência ID
7F16-83D5-4C7D
ORCID iD
0000-0002-1368-9500
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=av-SwkoAAAAJ
Researcher Id
A-2714-2010
Scopus Author Id
56110978200

Email addresses

  • professor@ricardocruz.eu (Personal)

Telephones

Mobile phone
  • 912 964 17 (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
French Elementary (A2) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2019
Concluded
Ciências da Educação (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Administração e Organização Escolar
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
18,2
2018
Concluded
Inovação Pedagógica e Mudança Educativa (Pós-Graduação)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
19
2010
Concluded
Ciências da Comunicação (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização))
Major in Estudos de Média e Jornalismo
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
15
2004
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (Licenciatura)
Major in via ensino
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
14
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/06 - Current Researcher (Research) Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/10 - Current Tutor (University Teacher) Universidade Aberta, Portugal
Universidade Aberta, Portugal
2022/11 - 2023/01 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2009/09/01 - Current Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2023/11 - 2023/12 Formação - CCPFC/ACC-121448/23 - Aprendizagem ativa e avaliação formativa Casa do Professor, Portugal
Casa do Professor, Portugal
2023/11 - 2023/12 Formação - CCPFC/ACC-120860/23 - Ajudar a Europa a comunicar num mundo de muitas línguas (2.ª edição) Casa do Professor, Portugal
Casa do Professor, Portugal
2023/10 - 2023/11 Formação - CCPFC/ACC-120860/23 - Ajudar a Europa a comunicar num mundo de muitas línguas (1.ª edição) Casa do Professor, Portugal
Casa do Professor, Portugal
Projects

Other

Designation Funders
2024/01 - Current El@n | Ensino de Línguas Online
PhD Student Fellow
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2023 - Current DIGITHUM-Digital Humanities
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Azevedo, Daniela; Machado, Ise; Cruz, Ricardo; Figueiredo, Sandra. "Projeto de Integração do Conhecimento - PIC - "O Homem domina o rio ou o rio domina o Homem?". edited by Alves, José Matias; Cabral, Ilídia, 128-153. Porto, Portugal: Universidade Católica Portuguesa, 2018.
    Published
  2. Cruz, Ricardo. "Partidos políticos portugueses na Web: Usabilidade e funcionalidade, conteúdo e eficácia dos sites nas Europeias de 2009". In Os media e as eleições: europeias, legislativas e autárquicas de 2009, edited by Figueiras, Rita, 43-69. Lisboa, Portugal: Universidade Católica Editora, 2012.
    Published
  3. Frias, Paulo; Fernandes, Ricardo N.; Cruz, Ricardo. "Second Language Teaching in Virtual Worlds: The Case of European College Students under the ERASMUS Program". In Multi-User Virtual Environments for the Classroom, 412-437. Towson, United States: IGI Global, 2011.
    Published • 10.4018/978-1-60960-545-2.ch025
Conference abstract
  1. Cruz, Ricardo. "An active language learning scenario in a multicultural and multilingual environment with the support of educational technology". Paper presented in Moving on towards 'new normal' in education – ICEM2022 Conference, Santarém, 2022.
    Published
Conference paper
  1. Cruz, Ricardo; Alves, José Matias. "A singularidade da organização escolar - fatores para uma boa escola". Paper presented in Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano - III Seminário Internacional, Porto, 2019.
    Published
  2. Jesus, Pedro; César, Bruno; Baptista, Carla; Cruz, Ricardo. "A perceção da influência do decreto-lei N.º 55/2018 nas organizações escolares". Paper presented in Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano - III Seminário Internacional, Porto, 2019.
    Published
  3. Frias, Luís; Cruz, Ricardo. "A transmedia design approach to literary cartography". Paper presented in Designa 2018: Territory - International Conference on Design Research, Covilhã, 2018.
    Published
Journal article
  1. Cruz, Ricardo; Fernandes, Ricardo. "Journalism in Virtual Worlds". Journal For Virtual Worlds Research 4 1 (2011): 3-13. https://jvwr-ojs-utexas.tdl.org/jvwr/article/view/2110.
    Published • 10.4101/jvwr.v4i1.2110
Manual
  1. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Marca a página - Português - 12.º ano. Porto, Portugal: Porto Editora. 2023.
    Published
  2. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Páginas de atividades/Exame passo a passo - Marca a página - Português - 12.º ano. Porto, Portugal: Porto Editora. 2023.
    Published
  3. Fernandes, Maria Fátima; Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Discurso Direto - Português - Módulos 1, 2 e 3 (Ano 1) - Ensino Profissional. Porto, Portugal: Porto Editora. 2023.
    Published
  4. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Marca a página - Português - 11.º ano. Porto, Portugal: Porto Editora. 2022.
    Published
  5. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Marca a página : Português, 11.º ano, Páginas de atividades. Porto, Portugal: Porto Editora. 2022.
    Published
  6. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Marca a página : Português, 10.º ano. Porto, Portugal: Porto Editora. 2021.
    Published
  7. Cruz, Ricardo; Sousa, Isolete; Tavares, Bárbara; Pinheiro, Daniela. Marca a página : Português, 10.º ano, Páginas de atividades. Porto, Portugal: Porto Editora. 2021.
    Published
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/04/13 A inteligência artificial em contexto escolar Ação de curta duração (ACD13) – A inteligência artificial em contexto escolar
Centro de Formação Pêro de Alenquer-Alenquer-Arruda dos Vinhos-Sobral de Monte Agraço (Portugal)
2024/04/12 Educação na era da IA: desafios e oportunidades – 3h – Ação de curta duração Educação na era da IA: desafios e oportunidades
CENFIPE – Centro de formação e inovação dos profissionaisde educação | Escolas do Alto Lima e Paredes de Coura (Arcos de Valdevez, Portugal)
2024/04/11 Inteligência artificial, o sucesso escolar e o profissionalismo docente – Ação de curta duração – 3h Inteligência artificial, o sucesso escolar e o profissionalismo docente – Ação de curta duração – 3h
Centro de Formação de Escolas Novafoco (Lisbon, Portugal)
2024/04/03 Cruz, R. (2024). A criatividade, o erro e o espírito crítico – percursos didáticos com a integração da inteligência artificial em língua materna [Comunicação]. Comunicação apresentada no 1.º webinar – Horizontes das humanidades digitais – do grupo de investigação DIGITHUM do LE@D | UAb, a distância, 3 de abril de 2024. 1.º webinar – Horizontes das humanidades digitais – do grupo de investigação DIGITHUM do LE@D | UAb
DIGITHUM do LE@D | UAb (Lisbon, Portugal)
2024/03/21 ACD15 – Potenciar a aprendizagem com a inteligência artificial – Ação de curta duração – 3h IV Encontro das Escolas de Rede PPMD
Centro de Formação de Agrupamento de Escolas Lezíria-Oeste (Pontével, Portugal)
2024/03/06 Os desafios da educação atual provocados pela inteligência artificial Conversas Cruzadas – A naturalização do digital na educação e na promoção da cidadania ativa
Centro de Formação Martins Sarmento (Guimarães, Portugal)
2023/12/13 Casos práticos de utilização da IA numa sala de aula de línguas ACD15 - IA na Escola: Descobrindo o Potencial da Inteligência Artificial
Centro de Formação de Associação de Escolas da A23 (Torres Novas, Portugal)
2023/12/06 O feedback e a autorregulação da aprendizagem: a inteligência artificial é boa mas o professor é melhor III Congresso Internacional Educare + Educere: formação de professores para o século XXI
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (São Paulo, Brazil)
2023/11/10 Representatividade de género e variedade cultural em manuais escolares da disciplina de Português - um estudo I Conferência Internacional Manuais Escolares: perspetivas históricas nacionais e globais
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2023/11 Aplicação de um exercício de leitura (L1) em formato eletrónico e em papel - estudo comparativo e a perceção dos alunos 3.º Congresso Internacional Inovação e Tecnologia no Ensino de Línguas: Avaliação digital no ensino de línguas (iTel 2023)
Universidade Aberta | EL@N (Lisboa, Portugal)
2023/10/26 A inteligência artificial generativa (IAG) na aula de Português (L1) - oportunidades didáticas Conferência DGAE – Educação na era da IA – Desafios Éticos e de Liderança
Direção-Geral da Administração Escolar (Lisboa, Portugal)
2023/07/14 O ChatGPT e a didática da escrita na aula de Português XXII Encontro das TIC na Educação
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2023/07/05 O ChatGPT e a escrita na aula de Português TIC@Portugal'23 – XVII Encontro de Professores sobre Utilização Educativa das TIC
EDUCOM – Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Setúbal, Portugal)
2023/06/18 Dematerialization of assessment in Portuguese (L1) - State of affairs and didactic proposals European Distance and E-learning Network (EDEN) Annual Conference 2023
Dublin City University (Dublin, Ireland)
2023/06/06 O ChatGPT e práticas didáticas de escrita - oportunidade ou ameaça? I Congresso Internacional de Humanidades UAb
Universidade Aberta (Lisboa, Portugal)
2023/05/26 A desmaterialização das aprendizagens em Português LE@D MeetUp 23 – 2.º Encontro de Investigadores do LE@D
LE@D | UAb (Lisboa, Portugal)
2023/02/02 Students' perceptions of the effectiveness of reading comprehension skills on a digital environment - an exploratory study with Portuguese high school students Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/12/03 Consistency of uppercase and lower case writing - exploratory study in Portuguese high school students 12th typography meeting
LabCom Comunicação e Artes, Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2022/10/12 Active language learning in a multicultural and intercultural environment with the support of educational technology Moving on Towards ‘New Normal’ In Education - ICEM2022 Conference
International Council for Educational Media (Santarém, Portugal)
2022/07/13 O Padlet na aprendizagem de PLNM - a aprendizagem ativa como estratégia pedagógica XXI Encontro das TIC na Educação
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2022/07/08 O jornal digital na aprendizagem de PLNM TIC@Portugal'22 – XVI Encontro de Professores sobre Utilização Educativa das TIC
EDUCOM - Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Portugal)
2022/06/09 Contextos de aprendizagem ativa de PLNM com o suporte de tecnologia educativa - um estudo de caso Conferência CLiC IPL | “De cada língua se ouvem outras"
Centro de Línguas e Cultura do Instituto Politécnico de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/02/23 Indicadores de uma boa escola - contributos para a bondade da organização escolar A DGAE partilha conhecimento - 2.º Ciclo formativo: Apresentações das sessões formativas
Direção-Geral da Administração Escolar, Ministério da Educação (Lisboa, Portugal)
2019/07/19 A singularidade da organização escolar - reconhecer fatores que fazem uma grande escola III Seminário Internacional – Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano
Research Centre for Human Development; Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Católica Portuguesa - Porto (Porto, Portugal)
2019/07/18 A perceção da influência do decreto-lei n.º 55/2018 nas organizações escolares III Seminário Internacional – Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano
Research Centre for Human Development; Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Católica Portuguesa - Porto (Porto, Portugal)
2018/11/29 A transmedia design approach to literary cartography: the case of O Ano da Morte de Ricardo Reis DESIGNA 2018 - Conferência Internacional de Investigação em Design
LabCom Comunicação e Artes, Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2017/10/04 Lisboa pelo olhar de um Ricardo Reis saramaguiano Colóquio Narrativa, Média e Cognição
Universidade da Beira Interior – LabComIFp Comunicação Filosofia e Humanidades (Covilhã, Portugal)
2010/05/13 Portuguese parties websites in the 2009 European elections: effectiveness and content I International Graduate Conference on Media and Communication
Centro para as Ciências da Comunicação (C2COM - Universidade do Porto), European Communication Research and Education Association's Young Scholars' Network (YECREA) e Media XXI - Investigação e Consultoria/FormalPress (Porto, Portugal)
2010/04/26 Second Language Teaching in Virtual Worlds - The Case of European College Students under the Erasmus Programme Canada International Conference on Education (CICE-2010)
CICE (Toronto, Canada)
2010/03/06 The Portuguese European Sites V Congresso da Associação Portuguesa de Ciência Política
Associação Portuguesa de Ciência Política (Aveiro, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2010/05/13 - 2010/05/14 Membro da comissão organizadora da I International Graduate Conference on Media and Communication (2010/05/13 - 2010/05/14)
Conference (Co-organisor)
Universidade do Porto, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2024/04/02 - 2024/04/23 European Journal of Open, Distance and E-Learning (1027-5207) Sciendo

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023/10 - 2024/02/20 Microcredencial "Inglês A1 e A2 (Iniciação)" Microcredencial "Inglês A1 e A2 (Iniciação)" (Outros) Universidade Aberta, Portugal
2022/10/01 - 2023/02/28 Ambientes Educativos Físicos e Digitais. Design de Produtos Interativos para Educação (Pós-Graduação) Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2023/07 - 2023/07 Participou, na qualidade de estudante de doutoramento, na Comissão de Avaliação Externa (CAE) da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) do curso de Doutoramento em Didática das Línguas - Multilinguismo e Educação para a Cidadania Global, tendo integrado o painel de estudantes oficialmente convocados para o efeito.
Other
Universidade Aberta, Portugal