Identification
Personal identification
- Full name
- Ricardo Cruz
Citation names
- Cruz, Ricardo
Author identifiers
- Ciência ID
- 7F16-83D5-4C7D
- ORCID iD
- 0000-0002-1368-9500
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=av-SwkoAAAAJ
- Researcher Id
- A-2714-2010
- Scopus Author Id
- 56110978200
Email addresses
- professor@ricardocruz.eu (Personal)
Websites
- https://www.ricardocruz.eu (Professional)
- https://www.linkedin.com/in/ricardoncruz/ (Social media)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Elementary (A2) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) |
Spanish; Castilian | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2019
Concluded
|
Ciências da Educação (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Administração e Organização Escolar
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
18,2 |
2018
Concluded
|
Inovação Pedagógica e Mudança Educativa (Pós-Graduação)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
19 |
2010
Concluded
|
Ciências da Comunicação (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização))
Major in Estudos de Média e Jornalismo
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
15 |
2004
Concluded
|
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Ingleses (Licenciatura)
Major in via ensino
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
14 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/06 - Current | Researcher (Research) | Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/11 - 2023/01 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2009/09/01 - Current | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2023 - Current | DIGITHUM-Digital Humanities
PTIN/UID4372-LE@D/012020
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/07/14 | O ChatGPT e a didática da escrita na aula de Português | XXII Encontro das TIC na Educação
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
|
2023/07/05 | O ChatGPT e a escrita na aula de Português | TIC@Portugal'23 – XVII Encontro de Professores sobre Utilização Educativa das TIC
EDUCOM – Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Setúbal, Portugal)
|
2023/06/18 | Dematerialization of assessment in Portuguese (L1) - State of affairs and didactic proposals | European Distance and E-learning Network (EDEN) Annual Conference 2023
Dublin City University (Dublin, Ireland)
|
2023/06/06 | O ChatGPT e práticas didáticas de escrita - oportunidade ou ameaça? | I Congresso Internacional de Humanidades UAb
Universidade Aberta (Lisboa, Portugal)
|
2023/05/26 | A desmaterialização das aprendizagens em Português | LE@D MeetUp 23 – 2.º Encontro de Investigadores do LE@D
LE@D | UAb (Lisboa, Portugal)
|
2023/02/02 | Students' perceptions of the effectiveness of reading comprehension skills on a digital environment - an exploratory study with Portuguese high school students | Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/12/03 | Consistency of uppercase and lower case writing - exploratory study in Portuguese high school students | 12th typography meeting
LabCom Comunicação e Artes, Faculdade de Artes e Letras, Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
2022/10/12 | Active language learning in a multicultural and intercultural environment with the support of educational technology | Moving on Towards ‘New Normal’ In Education - ICEM2022 Conference
International Council for Educational Media (Santarém, Portugal)
|
2022/07/13 | O Padlet na aprendizagem de PLNM - a aprendizagem ativa como estratégia pedagógica | XXI Encontro das TIC na Educação
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
|
2022/07/08 | O jornal digital na aprendizagem de PLNM | TIC@Portugal'22 – XVI Encontro de Professores sobre Utilização Educativa das TIC
EDUCOM – Associação Portuguesa de Telemática Educativa (Portugal)
|
2022/06/09 | Contextos de aprendizagem ativa de PLNM com o suporte de tecnologia educativa - um estudo de caso | Conferência CLiC IPL | “De cada língua se ouvem outras"
Centro de Línguas e Cultura do Instituto Politécnico de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/02/23 | Indicadores de uma boa escola – contributos para a bondade da organização escolar | A DGAE partilha conhecimento - 2.º Ciclo formativo: Apresentações das sessões formativas
Direção-Geral da Administração Escolar, Ministério da Educação (Lisboa, Portugal)
|
2019/07/19 | A Singularidade da organização escolar - reconhecer fatores que fazem uma grande escola | III Seminário Internacional – Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano
Research Centre for Human Development; Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Católica Portuguesa - Porto (Porto, Portugal)
|
2019/07/18 | A Perceção da influência do decreto-lei n.º 55/2018 nas organizações escolares | III Seminário Internacional – Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano
Research Centre for Human Development; Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Católica Portuguesa - Porto (Porto, Portugal)
|
2018/11/29 | A transmedia design approach to literary cartography: the case of O Ano da Morte de Ricardo Reis | DESIGNA 2018 - Conferência Internacional de Investigação em Design
LabCom Comunicação e Artes, Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
2017/10/04 | Lisboa pelo olhar de um Ricardo Reis saramaguiano | Colóquio Narrativa, Média e Cognição
Universidade da Beira Interior – LabComIFp Comunicação Filosofia e Humanidades (Covilhã, Portugal)
|
2010/04/26 | Second Language Teaching in Virtual Worlds – The Case of European College Students under the Erasmus Programme | Canada International Conference on Education (CICE-2010)
CICE (Toronto, Canada)
|
2010/03/04 | The Portuguese European Sites | V Congresso da Associação Portuguesa de Ciência Política
Associação Portuguesa de Ciência Política (Aveiro, Portugal)
|
2009/05/13 | Portuguese parties websites in the 2009 European elections: effectiveness and content | I International Graduate Conference on Media and Communication
Centro para as Ciências da Comunicação (C2COM - Universidade do Porto), European Communication Research and Education Association's
Young Scholars' Network (YECREA) e Media XXI - Investigação e Consultoria/FormalPress (Porto, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2010/05/13 - 2010/05/14 | Membro da comissão organizadora da I International Graduate Conference on Media and Communication (2010/05/13 - 2010/05/14)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2022/10/01 - 2023/02/28 | Ambientes Educativos Físicos e Digitais. | Design de Produtos Interativos para Educação (Pós-Graduação) | Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal |