Identification
Personal identification
- Full name
- Isabel Maria Macedo Pinto Abreu-Lima
Citation names
- Abreu-Lima, Isabel
- Isabel Abreu-Lima
- Isabel Macedo Pinto
Author identifiers
- Ciência ID
- 6216-34FA-BBE6
- ORCID iD
- 0000-0002-6091-5304
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
French | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Advanced (C1) | |
Italian | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2004
Concluded
|
Curso de Doutoramento (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Cenários de Educação e Desenvolvimento: o meio familiar e seu impacto na educação e desenvolvimento da criança" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado |
1986
Concluded
|
Provas de Aptidão Cientifica e Capacidade Pedagógica (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"Formas de Avaliação e Intervenção Precoce: uma introdução ao estudo da criança em risco educacional" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1981
Concluded
|
Licenciatura em Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
|
16 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2004 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1998 - Current | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1994 - Current | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1986 - Current | Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1986 - Current | Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1981 - Current | Trainee Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - 2018 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
2007 - 2013 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
2009 - 2011 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2009 - 2011 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2004/02/16 - 2008/12/31 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/09/18 - Current | Associate Professor | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2009/11/03 - Current | Professor Auxiliar com nomeação definitiva (Auxiliary Professor with tenure) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006/09/01 - Current | Member of the Scientific Board of "Universidade Junior",University of Porto | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015/01/01 - 2017/09/30 | Coordinator of the Specialization area of Psychological Intervention, Education and Human Development, of the Integrated Master in Psychology. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2010/10/01 - 2015/01/28 | Membro do Conselho da Sub-unidade Orgânica de Psicologia | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2007/09/02 - 2010/10/01 | Membro do Conselho Pedagógico (Member of the Pedagogical Council) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006/10/03 - 2007/10/03 | Membro do Senado da Universidade do Porto (Member of the Senate of the University of Porto) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2005 - 2007 | Scientific coordinator of the Master Course on Developmental and Educational Psychology with preschool aged children: Risk and Prevention | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2005 - 2007 | Scientific coordinator of the Master Course on Developmental and Educational Psychology with preschool aged children: Risk and Prevention | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2012 - 2013 | Development of instruments to evaluate quality of family stimulation environment in Portugal and Germany
Ref. A-25/12
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Concluded
|
1991 - 1996 | International Child Care and Education Study
ICCE
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação Calouste Gulbenkian Instituto de Inovação Educacional Concluded
|
1992 - 1993 | Transcultural study of quality assessement of settings for preschool aged children
Acções integradas luso alemas
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
1991 - 1992 | Comparative analysis of some aspects of the care situation of 4 year olds in Portugal and Spain
Acções Integradas Luso-Espanholas
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/07/01 - Current | ClimActiC - CidadaniaPeloClima: Criando Pontes entre Cidadania e Ciência para a Adaptação Climática
NORTE-01-0145-FEDER-000071
Researcher
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Ongoing
|
2018 - Current | Lifestyle –Childhood overweight and obesity intervention: effectiveness of a program based on parents as agents of change
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2018 - 2021 | ReunirMAIS - Family reunification success after child institutionalization: Testing the effectiveness of a positive parenting
intervention
Researcher
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2014/02 - 2015/09 | Parenting in Intimate Partner Violence Exposure: Physiological and psychological predictors
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias,
Portugal
|
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências e Tecnologia
Concluded
|
2007 - 2010 | Evaluation of ongoing Parenting programs at the National Level
Avaliação de Programas de Formação Parental
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Instituto da Segurança Social, Portugal |
Instituto da Segurança Social
Concluded
|
2007 - 2010 | Evaluation of ongoing Parenting programs at the National Level
Avaliação de Programas de Formação Parental
|
Instituto da Segurança Social |
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2013 - 2014 | Evaluation of the Curricular Guidelines and Quality in Preschool Education in Portugal - Extensive survey and Case-studies
Avaliação das Orientações Curriculares e da Qualidade em Educação Pré-escolar
Principal investigator
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Ministério da Educação Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência Concluded
|
2005 - 2006 | Monitorization and follow-up of curriculum development in preschool education: Caracterization of preschool educational settings.
Case study and Extensive survey
123
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Ministério da Educação
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Report |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2020/11/11 | Childhood overweight and obesity intervention: Research Protocol on the effectiveness of a parent intervention program | 13th International Congress of Clinical Psychology
(Santiago de Compostela, Spain)
|
2020/11/11 | Parenting Competence: long lasting effects of Group Triple P in low income mothers. | 13th International Congress of Clinical Psychology
(Santiago de Compostela, Spain)
|
2020/11/11 | The comprehensive feeding practices questionnaire: psychometric properties of the European Portuguese version. | 13th International Congress of Clinical Psychology
(Santiago de Compostela, Spain)
|
2019/11 | Promover a Parentalidade Positiva: o sistema Triple P e o seu desenvolvimento em Portugal. (Promoting Positive Parenting: the Triple P System and its development in Portugal) | I Seminário Família em Foco
CAFAP, Centro Infantil de S. José. (Guimarães., Portugal)
|
2019 | Efectos del Programa Triplo P, Pograma de Parentalidade Positiva, en famílias de elevado riesgo psicossocial en Portugal. (Effects of the Triple P Positive Parenting Program in high risk families in Portugal). Included in the Symposium 32: Potencialidades y desafios de las intervenciones de parentalidade positiva en Portugal. | First International Conference on psychoeducational family and social education and intervention.
Universidade de Tenerife (Las Palmas, Spain)
|
2018/10 | The efficacy of Triple P – Positive Parenting Program (level 4) in children and their primary caregivers. In O. Cruz & M. F. Gaspar (Org.), Evidence-based parenting interventions: Who benefits and why, and how much do they cost? Invited symposium. Porto, Portugal. | XV Conference of the European Scientific Association on Residential & Family Care for Children and Adolescents (EUSARF)
EUSARF (Porto, Portugal)
|
2018/10 | Perspectivas dos educadores portugueses sobre práticas de qualidade em contextos de educação pré-escolar. (Perspectives of Portuguese educators regarding quality practices in preschool settings). | 4º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses, Braga, Portugal
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Braga, Portugal)
|
2018/10 | Triple P: A Positive Parenting Program with Portuguese low-income Families. In O. Cruz & M. F. Gaspar (Org), Parenting interventions – evidence from Portuguese studies (Symposium) | 9th European Society on Family Relations Congress on “Families through the lens of diversity”.
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2018/06 | Parentalidade Positiva – contributos do programa Triple P. (Positive Parenting - contribution of the Triple P program) | X Colóquio de Psicologia Escolar, VI Seminário Internacional «Cognição, Aprendizagem e Desempenho»
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2018/02 | Promover a parentalidade positiva. (Promoting Positive Parenting). | Congresso Regional da Ordem dos Psicólogos da Madeira 2018
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Funchal., Portugal)
|
2017/01 | Triplo P - Programa de Parentalidade Positiva: um estudo piloto com famílias em situação de risco psicossocial (Triple P - Positive Parenting Program: a pilot study with families with psychosocial risk) | 1st International Conference on Childhood and Adolescence.
Universidade do Porto
|
2016/10 | Nogueira, S., Costa, C., Macedo-Pinto, I., & Cruz, O. (2016, outubro). Promover a parentalidade positiva. (Promoting Positive Parenting). | III Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Porto, Portugal)
|
2015/11 | O programa Triple P de intervenção na parentalidade positiva. (Triple P - Positive Parenting Program). Comunicação apresentada no Simpósio “Modelos de Intervenção Socioeducativa com Pais ” (Included in the Symposium "Socio-educational models of parental intervention") | III Seminário de Psicologia e Orientação em Contexto Escolar
Direção Geral de Educação and Ordem dos Psicólogos Portugueses. (Lisboa, Portugal)
|
2015/09 | Home numeracy experiences, children’s interest and math skills in early childhood. | 17th European Conference of Developmental Psychology,
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2015/09 | Leal, T., Peixoto, C., Lehrl, S., Abreu-Lima, I., Cadima, J., Kuger, S., & Rossbach, H. Home literacy and numeracy environment: A cross-cultural study of Portuguese and German families with preschool-aged children. | 17th European Conference of Developmental Psychology
University of Minho
|
2015/08 | The effects of early childhood education on children’s literacy and mathematic skills in Portugal. In M. Lerkkanen & P. Leseman (Org.), The effect of early childhood education to child outcomes, | EARLI Conference
EARLY (Limassol, Cyprus)
|
2015/06 | Avaliação das Orientações Curriculares e da qualidade na educação pré-escolar: resultados de pesquisa em Portugal. (Evaluation of the Curricular Guidelines and quality of preschool education : research results in Portugal) | VII Colóquio de Psicologia Escolar,
Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília. (Brasilia, Brazil)
|
2015 | Domestic violence: What are the best predictors of children’s adjustment? | 17th European Conference of Developmental Psychology,
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2015 | Ecological predictors of internalizing and externalizing problems in children exposure to domestic violence. | 17th European Conference of Developmental Psychology.
Universidade do Minho. (Braga, Portugal)
|
2015 | Promoting parental competence: Follow-up results of a national study of parenting programes. Integrated in the Symposium " Parenting interventions: What works, for whom and under what circunstances" | 17th European Conference of Developmental Psychology
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2014/07 | The influence of individual and contextual variables in school psychologist’s professional practice. | 36th Annual Conference of International School Psychology Association. Children’s rights and Needs: Challenges to School,
Family and Society
Vytautas Magnus University. (Kaunas, United States)
|
2014/07 | Mendes, S., Abreu-Lima, I., & Almeida, L.S. All different or all the same? Exploring diversity of professional patterns in Portuguese school psychology. | 36th Annual Conference of International School Psychology Association: Children’s Rights and Needs: Challenges to School,
Family and Society
Vytautas Magnus University, Kansas,
|
2014 | Storybook reading in Portuguese and German families with preschool-age children: A comparative study. | 3rd Biennial Conference of the EARLI SIG 5 Meeting: Learning and Development in Early Childhood
EARLI SIG 5 (Jyväskylä)
|
2013/10 | Parenting and child persistence. The moderating effect of child temperament and the differential susceptibility hypothesis. | 1st Symposium Joaquim Bairrão “Transatlantic trends in childhood intervention”
Faculdade de Psicologia e Ciencias da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2013/10 | A psicologia e orientação em contexto escolar: Resultados de um inquérito nacional. (Psychology and Counselling in school setting: results from a National Survey). | I Seminário de Psicologia e Orientação em Contexto Escolar,
Direção Geral de Educação
|
2013/09 | Almeida, A., Abreu-Lima, I., Cruz, O., Gaspar, M. F., Alarcão, M, Brandão, T. & Cunha Machado, J. Promoting parental competence: Effectiveness of group-based parent education programmes. | 16th European Conference on Developmental Psychology
(Lausanne)
|
2013/08 | Leal, T., Abreu-Lima, I, & Cadima, J. . Associations between dimensions of quality and children outcomes in preschool and first grade. In A. G. Eckhardt, & S. Kuger (org.), Differential effects of quality of early education and care on language acquisition over time, | EARLI 2013 Conference
EARLI (Munich)
|
2010/02 | Promovendo a competência parental: alguns resultados da avaliação dos programas de Educação Parental em Portugal. (Promoting parental competence. some results from evaluating parenting programmes in Portugal). | VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia. Braga.
minho (Braga, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2019/11 - 2021/07 | Práticas Parentais de Atividade Física: um estudo comparativo e resultados de uma intervenção com o Triplo P Lifestyle em
Grupo para pais (Physical Activity Parental Practices: a comparative study and results of an intervention with Triple P Lifestyle
Group for parents)
Supervisor
|
Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019/10 - 2021/07 | Triple P Lifestyle Group – A Study of the Effects on Food Parenting Practices, Food Consumption and Child Anthropometric Measures.
Supervisor
|
Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019/10 - 2021/07 | A qualidade de vida e o estresse percebido em crianças de risco ou vulnerabilidade durante a pandemia: o papel protetor de
uma intervenção de parentalidade positiva. (Quality of life and perceived stress in vulnerable and at risk children during
the Covid Pandemic: the protective role of a positive parenting intervention)
Supervisor
|
Themes in Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018/10/01 - 2020/12/17 | Matemática e literacia em idade pré-escolar: contributos para um programa integrado de promoção de competências com ênfase
na matemática (Mathematics and literacy in preschool aged children: contribution to an integrated program of skill promotion
with an enphasis in math)
Supervisor
|
Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018/10 - 2020/12 | Competências de literacia, numeracia e motricidade: um estudo com crianças em idade pré-escolar. (Literacy, numeracy and motor
skills: a study with preschool-aged children).
Supervisor
|
Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2020/07 | Autonomia e responsabilidade da criança: um estudo em jardim de infância do MEM. Dissertação de mestrado não publicada, FPCEUP.
Or.: Isabel Macedo Pinto. Co-Or.: Joana Cadima.
Supervisor
|
Themes in Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2020 | Promover as competências de literacia e numeracia no ensino pré-escolar: uma abordagem integrada (Promoting math and literacy
skills in preschool: an integrated approach).
Supervisor
|
Psychological Intervention Education and Human Development. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2020 | Desenvolvimento motor e atividade fisica em idade pré-escolar - relações com outros dominios do desenvolvimento (Motor development
and physical activity in preschool children- relations with other developmental domains).
Supervisor
|
Psychological Intervention Education and Human Development. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2020 | Autonomia e participação das crianças no pré-escolar: um estudo de caso (Children´s authonomy and participation in the preschool
classroom: a case study)
Supervisor
|
Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2020 | Triplo P – Programa de Parentalidade Positiva: Um Estudo Randomizado com Mães em Situação de Risco Psicossocial (Triple P
- Positive Parenting Program: A randomized control trial with mothers with psychosocial risk)
Co-supervisor
|
Psychology (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Promover a parentalidade positiva: avaliação do Programa Triple P grupo com pais da comunidade (Promoting positive parenting:
evaluation of the Triple P program with parents from the community)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Práticas típicas e ideais em intervenção precoce: o ponto de vista dos profissionais das Equipas Locais de Intervenção do
distrito do Porto (Typical and ideal practices in early intervention: the point of view of professionals from Local Intervention
Teams in the district of Porto)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | Autorregulação comportamental e emocional: um estudo comparativo de crianças com e sem Ensino Musical (Behavioral and emotional
Self regulation: a comparative study of children with and without musical education)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Jogo livre: estudo exploratório em crianças de idade pré-escolar (Free-play: exploratory study with preschool aged children)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2015 | Contributo para a validação de um instrumento de despiste precoce das perturbações do espetro do autismo em contexto de creche
(Contribution to the validation of an instrument to early detection of Autism Spectrum disorders in early care settings)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2015 | Envolvimento parental no desenvolvimento da literacia e da numeracia em crianças de idade pré-escolar: um estudo comparativo
entre Portugal e Alemanha (Parental involvement in the development of numeracy and literacy in preschool aged children: a
comparative study of Portugal and Germany)
Supervisor
|
Temas de Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2015 | Exposição das crianças à violência: percepções de mães vítimas de violência nas relações de intimidade (Children exposure
to violence: the perception of mothers victims of intimate partner violence)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | Competência matemática e estimativa de magnitudes numéricas: um estudo randomizado com crianças de 5 anos (Math skills and
numerical magnitude estimation: a randomized study with 5 year old children)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 - 2013/07/16 | “Ambiente Familiar e desenvolvimento de crianças em risco ambiental”. (Family environment and development of at-risk children)
Supervisor
|
Psychology - Intervenção Psicológica, Educação e Desenvolvimento Humano (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2011 - 2013/07/15 | “Estimativa na linha numérica: um estudo com crianças portuguesas em idade pré-escolar”. (Estimation in the number line:
a study with portuguese preschool aged children)
Supervisor
|
Child Development and Education Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | Inventário de competências de desenvolvimento da criança - KIDS: contributos para uma adaptação da versão portuguesa (Kindergarten
inventory of developmental skills - contribute to a portuguese adaptation)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | Qualidade do ambiente familiar e envolvimento parental em atividades de numeracia, em crianças de idade pré-escolar (Quality
of family environment and parental involvment in numeracy activities with preschool aged children)
Supervisor
|
Psicologia (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2012/11/30 | Impact of intrapartum simulation-based training on clinical knowledge, technical and non-technical skills (Avaliação do impacto
nos conhecimentos clínicos, habilidades técnicas e não técnicas do intraparto através do treino em simuladores obstétricos).
Co-supervisor
|
Medicine (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
2010 - 2012/10/24 | Contributo para a avaliação da leitura conjunta em crianças com idade pré-escolar. (Contribution to the assessment of shared
reading with preschool aged children)
Supervisor
|
Psychological Intervention, Education and Human Development. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 - 2012 | O estado da arte de uma arte sem estado: contributo para o estudo da psicologia escolar em Portugal (The state of the art
of an art withou a state. Contribution to the study of school psychology in Portugal)
Supervisor
|
Psicologia (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2011/12/17 | A qualidade do ambiente familiar. Estudo descritivo em três momentos de observação. (Quality of family environment. A descriptive
study in three observation moments)
Supervisor
|
Child development and education Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2011/12/16 | Avaliação de intervenções de formação parental em contextos socio-económicos desfavorecidos. (Evaluation of parental education
interventions in socio-economically deprived contexts)
Supervisor
|
Psychological intervention, education and human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2011/07/16 | Qualidade do ambiente familiar e desempenho intelectual de adolescentes. (Quality of family environment and adolescent intelectual
development)
Supervisor
|
Psychological Intervention, Education and Human Development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2011/07/12 | Avaliação do programa de formação “Brincando com a Matemática- um estudo qualitativo”. (Evaluation of the training program
"Playing with mathematics)
Supervisor
|
Psychollogical intervention, education and human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009 - 2011/07/12 | Actividades pais-filhos: resultados após implementação do programa Brincando com a Matemática. (Parent-child activities:
results after the implementation of a preschool math program)
Supervisor
|
Psychological intervention, education and human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/12/17 | 17/12/2010 O impacto do ambiente familiar no (in)sucesso escolar na Zona do Vale do Ave. (Impact of family environment in
school failure in the Area of Vale do Ave)
Supervisor
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/12/07 | 07/12/2010 Adaptação escolar: um estudo comparativo em crianças adoptadas. (School adaptation: a comparative study with adopted
children)
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/11/25 | 25/11/2010 Avaliação de conceitos básicos em crianças do pré-escolar.(Assessment of basic concepts in preschool aged children)
Supervisor
|
Pychological Intervention, Education and Human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/11/25 | 25/11/2010 Matemática no ensino pré-escolar: avaliação após dois anos de intervenção. (Mathematics in preschool: assessment
after two years of intervention)
Supervisor
|
Psychological Intervention Education and Human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/11/23 | 23/11/2010 Contributo para a avaliação de intervenções de educação parental em famílias de risco psicossocial. (Contribute
to the evaluation of parental education interventions in families with psychosocial risk)
Supervisor
|
Child development and education Psychology. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2010/07/15 | 15/07/2010 Eu gosto de matemática. E tu? Impacto de um programa pré-escolar na auto-percepção de capacidade matemática em
crianças do 1º ano do ensino básico. (I enjoy maths, what about you? The impact of a math preschool program in the self perception
of math ability in children attending first grade)
Supervisor
|
Psychological intervention, education and human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009/12/23 | 23/12/2009 Stresse parental em famílias de risco: um estudo exploratório. (Parental Stress in high-risk families: an exploratory
study)
Supervisor
|
Early intervention and Special Education (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2008 - 2009/12/14 | Interacções educativas de crianças em contexto de educação pré-escolar: um estudo de caso. (Educational interactions of children
in preschool setting: a case study)
Supervisor
|
Psychological Intervention education and human development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009/09/26 | Ideias e envolvimento dos pais na matemática e sua relação com o desempenho dos filhos em idade pré-escolar. (Parental ideas
and involvment in maths and its relation with preschool age children's performance)
Supervisor
|
Child development and education Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009 | Avaliar a qualidade em educação pré-escolar - um estudo integrador. (Assessing quality in preschool education: an integrative
study)
Supervisor
|
Child development and education Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009 | Responsividade Materna: contributo para a avaliação. (Maternal responsiveness: a contribute to assessment)
Supervisor
|
Early intervention and special education (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009 | A sequência numérica verbal de crianças na transição para o 1º ciclo. (Verbal number sequence in children transitioning to
first grade)
Supervisor
|
Education and development in preschool age: risk and prevention (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2007 - 2009 | Competências de Literacia , numeracia e sociais no 1º ano de escolaridade – reflexões sobre a frequência de jardim de infância.
(Literacy, numeracy and social skills at first grade - reflexions about the attendance of kindergarten).
Supervisor
|
Development and Education in preschool aged children: risk and prevention. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2008 | Ideias sobre maus tratos junto de pais com filhos de idade pré-escolar: um estudo exploratório. (Ideas about child maltreatment
in parents with preschool aged children: an exploratory study)
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2008 | Avaliação de competências matemáticas: contributo para a validação do Test of Early Mathematics Ability – 3. (Assessment
of mathematical skills: contribute to the validatation of the Test of Early Mathematics Ability – 3)
Supervisor
|
Psychological Intervention, Education and Human Development (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2008 | Intervenção nas competências de matemática em idade pré-escolar: avaliação da eficácia de um programa de intervenção. (Intervention
in math skills in preschool age children: evaluation of the efficacy of an intervention program)
Supervisor
|
Psychological intervention, education and human development. (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006 - 2008 | Adaptação escolar: uma abordagem integradora das competências sociais e académicas. (School adjustment: an integrative approach
of social and academic skills).
Supervisor
|
Child Development and Education Psychology (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2012 - Current | II Meeting of the Network of European Psychologists in Educational Systems (NEPES). (2012 - 2012/10)
Meeting (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - 2016/06 | 4th International Conference on Early Childhood Education Learning and Development in Early Childhood (EARLI Sig5). (2016/06 - 2016/06)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015 - 2015 | 2º Simpósio Joaquim Bairrão: (2015 - 2015/11/27)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013/07 - 2013/07 | First Symposium Joaquim Bairrão, “Transatlantic Trends in Childhood Intervention”. (2013 - 2013)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2013 | 14th ECERS International Meeting 2013. (2013/10/14 - 2013/10/15)
Meeting
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2012 - 2012 | European Conference on Inclusive Education and Educational Psychology, with NEPES (Network of European Psychologists in the
Educational System) and EFPA. (2012 - 2012/10)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011 - 2011 | 12th ECERS Network Workshop. FPCEUP. (2011/05/03 - 2011/05/05)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2008 - 2008 | Seminário Luso-espanhol "Novas Abordagens das Politicas e medidas no âmbito da Parentalidade Positiva" Instituto da Segurança
Social e Comissão Nacional de Crianças e Jovens em Risco (2008 - 2008/11/12)
Seminar (Co-organisor)
|
Instituto da Segurança Social, Portugal |
2008 - 2008 | Encontro Temático Novas abordagens das Politicas e Medidas Educativas no âmbito da Parentalidade Positiva. (2008 - 2008/11/11)
Meeting (Co-organisor)
|
Instituto da Segurança Social, Portugal |
2007 - 2007 | Symposium Contextos de Desenvolvimento: Risco e Transição (Contexts for Dvelopment: risk and transition) . Included in I
Congresso Internacional de Intervenção com Crianças, Jovens e Familias. (2007 - 2007/02)
Symposium
|
Universidade do Minho, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2020/05/05 | The development of foundational social skills in early childhood: the effect of child relationships with mother, father and
teacher.
(Thesis) Arguer
|
Tiago Daniel Sousa Ferreira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017/12/14 | Avaliação e treino cognitivo de crianças de crianças com incapacidade intelectual. (Assessment and cognitive training of children
with intelectual incapacities)
(Thesis) Main arguer
|
Eliana Maria Montenegro Monteiro (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2017/04/12 | Desenvolvimento da Inteligência na infância: a emergência da diferenciação cognitiva e o seu impacto no percurso escolar.
(Inteligence development in infancy: emergency of cognitive diferentiation and its impact on school trajectory)
(Thesis) Main arguer
|
Ana Cristina de Azevedo Martins (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2016/02/05 | Educação Parental e Prevenção Intersetorial em saúde pública: a promoção do desenvolvimento da parentalidade positiva no Brasil.
(Parental Education and intersectorial prevention in public health: promoting the development of positive parenting in Brasil)
(Thesis) Main arguer
|
Marcelly de Brito Novaes (PhD)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014/05/19 | El desarrollo de la previsión episódica durante la etapa pre-escolar. Tese apresentada pelo Mestre , no âmbito do Doutoramento
em Psicologia.
(Thesis) Arguer
|
Alejandro Vásquez Echevaría (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013/12/13 | Mother child interactions in the context of socioeconomic disadvantage: predictors and the effectiveness of an attachment-based
intervention program. D
(Thesis) Main arguer
|
Mariana Andrade Sottomayor Negrão Novo (PhD)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2012/05/18 | Contributos para o estudo da literacia familiar em Portugal. (Contributions to the study of family literacy in Portugal)
(Thesis) Arguer
|
Carla Elisabete Duarte Peixoto (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2011/10/07 | Percursos escolares de pessoas sem abrigo. (School trajectories in homeless people)
(Thesis) Main arguer
|
Maria Vânia Cardoso Lima Bastos (PhD)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2011/07/12 | Teacher-child interactions and classroom quality in elementary school classrooms.
(Thesis) Arguer
|
Joana Dias Cadima (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2011/07/05 | Organização da matriz narrativa em crianças: coerência estrutural, complexidade do processo e diversidade de conteúdo. (Organization
of the narratives in children: structural coherence, complexity and content diversity)
(Thesis) Arguer
|
Gustavo João Marques Mendes (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2010/10/13 | Building hope for the future: relationship with academic success and psychosocial variables in children and adolescents.
(Thesis) Arguer
|
Deolinda Susana da Costa Marques, (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2009/05/18 | 18/05/2009 Estratégias pedagógicas no ensino de alunos em risco de insucesso escolar: estudo com professores do ensino básico.
(Thesis) Main arguer
|
Vitor Manuel Cortinhas Sil (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2008/01/22 | Qualidade em contexto de creche: ideias e práticas. (Quality in early child care: ideas and practices)
(Thesis) Arguer
|
Sílvia Barros, (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2020/04/16 - 2020/04/18 | XIX Simpósio da Sociedade Portuguesa de Suicidologia - Pontes para investigação e prevenção do suicídio. | Faculdade de Psicologia e Ciencias Educação Universidade do Porto |
2018/10 - 2018/10 | 9th European Society on Family Relations Congress on “Families through the lens of diversity”. | Faculdade de Psicologia e Ciencias da Educação Universidade do Porto |
2018/07/09 - 2018/07/10 | 14º Coloquio Internacional Psicologia e Educação. Lisboa, Portugal. 9 e 10 julho | ISPA - Instituto Universitário. |
2018/06/28 - 2018/06/29 | X Colóquio de Psicologia Escolar, VI Seminário Internacional “Cognição, Aprendizagem e Desempenho”. | Instituto de Educação da Universidade do Minho |
2016/10 - 2016/10 | 17th EADP European Conference on Developmental Psychology. | Universidade do Minho. |
2012/05 - 2012/05 | 1º Congresso Internacional de Parentalidade. . | Instituto de Psicologia e Neuropsicologia do Porto |
2008 - 2008 | Conferência Internacional do Projeto Spreadthesign “Celebrar a diversidade linguística, promover a acessibilidade" | Faculdade de Psicologia e Ciencias da Educação da Universidade do Porto |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2019 - Current | Questões Especificas de Investigação na Promoção e Proteção de Direitos das Crianças (Specific questions in research in Promoting and Protecting the Rights of Children) | Themes in Psychology (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2012 - Current | Educação Parental (Parental Education) | Psychology (Mestrado integrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011 - Current | Psicologia da Educação (Educational Psychology) | Psychology (Mestrado integrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2007 - Current | Intervenção Psicológica em Contextos Educativos (Psychological intervention in educational settings) | Psychology (Mestrado integrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011 - 2015 | Desenvolvimento do Pensamento Matemático em Crianças (Development of mathematical thinking in children) | Psychology (Mestrado integrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1992 - 2006 | Psicologia da Educação II (Educational Psychology II) | Psychology (Licenciatura) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |