???global.info.a_carregar???
Maria João Spilker is a collaborating researcher at UID-FCT nº 4372, Laboratory of Distance Education and eLearning (LE@D) - Universidade Aberta (Portugal) (https://lead.uab.pt/). She also collaborates in projects of higher education institutions, vocational education and training (VET) institutions. Her main research interests include the applicability of tools and services of the Web 2.0 in context of formal, non-formal and informal online learning. Maria Spilker has a degree in Business Management at the Goethe University in Frankfurt, with specialization in Informatics applied to Management. She has a Master in Pedagogy of Elearning at the Open University, Portugal.
Identification

Personal identification

Full name
Maria João Spilker

Author identifiers

Ciência ID
4916-771B-1F66
ORCID iD
0000-0003-1282-4691

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
German Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2010 - 2013
Concluded
Mestrado em Pedagogia do eLearning (Mestrado)
Universidade Aberta, Portugal
"Conferências 2.0 como elemento potenciador da aprendizagem formal e informal" (THESIS/DISSERTATION)
Muito bom
Outputs

Publications

Book chapter
  1. "Pedagogias pós-pandemia e hibridização do trabalho docente: digitalização e práticas educacionais abertas". 20-42. Pimenta Cultural, 2021.
    10.31560/pimentacultural/2021.384.20-42
  2. Spilker, M.J.; Silva, M.P.; Morgado, L.. "Research 2.0: The contribution of content curation and academic conferences". 1-18. 2018.
  3. Maria J. Spilker; Maria P. Silva; Lina Morgado. "Research 2.0". In The Contribution of Content Curation and Academic Conferences. United States, 2016.
    10.4018/978-1-5225-0830-4.ch012
Conference paper
  1. Morais, Diana; Leal, Maria João; Spilker, Maria João; Morgado, Lina. "The bootcamp module in massive open online courses: experiences in two european initiatives". 2015.
  2. Nascimento, Lauriza; Leal, Maria; Spilker, Maria João; Morgado, Lina. "Tutoria e tutor em educação a distância : retratos do presente versus visões para o futuro". 2015.
    Nascimento, Lauriza [et al.] - Tutoria e tutor em educação a distância: retratos do presente versus visões para o futuro. "EaD em Foco [Em linha] : Revista Científica em Educação a Distância". ISSN 2177-8310. Vol 5, nº 1 (2015), p. 64-87
  3. Spilker, Maria João; Silva, Maria Paula; Morgado, Lina. "Conferências como ambientes de aprendizagem: o caso da experiência do curso de Mestrado em Pedagogia do Elearning". 2013.
  4. Spilker, Maria João; Nascimento, Lauriza; Morgado, Lina. "O poder dos PechaKucha: pensar, criar e comunicar o trabalho académico-científico num curso online". 2013.
  5. Silva, Paula; Spilker, Maria João; Moleirinho, Marina; Morgado, Lina. "An authoring and peer reviewing activity in the Master’s Program of eLearning Pedagogy: the teacher and students’ perspectives". 2011.
  6. Spilker, Maria. "An Authoring and Peer Reviewing Activity in the Master’s Program of eLearning Pedagogy: The Teacher and Students’ Perspectives". 2011.
Journal article
  1. Maria Spilker; Fleur Prinsen; Marco Kalz. "Valuing technology-enhanced academic conferences for continuing professional development. A systematic literature review". Professional Development in Education 46 3 (2020): 482-499. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1629614.
    10.1080/19415257.2019.1629614
  2. Teixeira, António; Mota, José Carlos; Morgado, Lina; Spilker, Maria João. "iMOOC : um modelo pedagógico institucional para cursos abertos massivos online (MOOCs)". A introdução de uma educação online aberta e massiva trouxe um novo espectro de possibilidades desafiantes para ampliar o acesso a uma educação de qualidade. No entanto, a maioria dos MOOCs oferecidos atualmente não são desenhados para capacitar e favorecer experiências de aprendizagem colaborativas de qualidade, não sendo, portanto, adequados para serem implementados num ambiente institucional fo (2015): http://hdl.handle.net/10400.2/5159.
  3. Spilker, Maria. "Tutoria e tutor em educação a distância: retratos do presente versus visões para o futuro". EaD em Foco: Revista Científica de Educação a Distância (2015):
    10.18264/eadf.v5i1.296
  4. "iMOOC: Um Modelo Pedagógico Institucional para Cursos Abertos Massivos Online (MOOCs)". Educação, Formação & Tecnologias (2015): http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/465.
Activities

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/04/18 - 2023/04/18 ProfXXI Global Symposium Lx23 (2023 - 2023)
Symposium (Member of the Organising Committee)
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
2021/04/16 - 2021/04/17 Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação — V ENJIE (2021 - 2031)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2021 - 2021 XII Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas (ATICA2021 (2021 - 2021)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Aberta, Portugal

Universidad de Alcalá, Spain
Distinctions

Award

2020 Best Research in Progress Award (BRIPA)
European Distance and E-Learning Network (EDEN), Hungary