Identification
Personal identification
- Full name
- ANA MARIA MOURAZ LOPES
Citation names
- Mouraz, Ana
Author identifiers
- Ciência ID
- 451A-5847-2060
- ORCID iD
- 0000-0001-7960-5923
- Researcher Id
- K-5236-2014
- Scopus Author Id
- ID 55213861200
Email addresses
- Ana.Lopes@uab.pt (Professional)
Telephones
- Mobile phone
-
- 966437559 (Personal)
Addresses
- Rua Keil do Amaral, 73, 3525.013, Canas de Senhorim, Nelas, Portugal (Personal)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Social Sciences - Educational Sciences - Education, General
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Upper intermediate (B2) |
French | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Elementary (A2) |
Spanish; Castilian | Elementary (A2) | Upper intermediate (B2) | Beginner (A1) | Upper intermediate (B2) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
1998/11/01 - 2004/07/19
Concluded
|
Doutoramento em Ciências da Educação / PhD in Sciences of Education (Doutoramento)
Major in Filosofia da Educação
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Culturas Epistémicas na Àrea do Currículo / Epistemic Cultures in Curriculum Studies " (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovada com distinção e louvor |
2001/09 - 2002/01
Concluded
|
Short Course (Postgraduate Certificate)
University College London Institute of Education, United Kingdom
|
|
1992/10/01 - 1994/07/27
Concluded
|
Mestrado em Ciências da Educação /Master in Sciences of Education (Mestrado)
Major in Epistemologia /Epistemology
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Análise das conceções epistemológicas dos alunos universitários /Higher Education students: Epistemological perspectives" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom / Very Good |
1982/01 - 1983/07
Concluded
|
Master in Contemporary Philosophy (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
|
|
1977/10/01 - 1981/07/27
Concluded
|
Filosofia (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/02/16 - Current | Researcher (Research) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2016/11/15 - 2018/02/15 | Invited Auxiliary Researcher (Research) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2008/07/01 - 2016/09/15 | Auxiliary Researcher (Research) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/02/11 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
2015 - 2016 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1996/09/01 - 2000/08/31 | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Educação de Viseu, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/01 - 2024/12 | CINQUENTA ANOS DE DOCENCIA: FATORES DE MUDANÇA E DIALOGOS INTERGERACIONAIS
Provided by PTCRIS: PTDC/CED-EDG/1039/2021
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2018/10 - 2022/09 | Mecanismos de mudança nas escolas e na inspeção. Um estudo sobre o 3º ciclo de Avaliação Externa de Escolas no Ensino Não
Superior, em Portugal.
Provided by PTCRIS: PTDC/CED-EDG/30410/2017
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2018/07 - 2021/06 | Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e reencantar a profissão docente depois dos 50
Provided by PTCRIS: PTDC/CED-EDG/28017/2017
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2018/07 - 2021/06 | ReKINDLE+50 .: Migrações digitais e inovação curricular: ressignificar a experiência e reencantar a profissão docente depois
dos 50
Provided by PTCRIS: POCI-01-0145-FEDER-028017
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2015/10/01 - 2019/09/30 | Desenhar pontes entre níveis de ensino um estudo misto sobre a transição do ensino secundário para o ensino superior /Drawing
bridges between secondary schools and higher education
SFRH/BD/113127/2015
Supervisor
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluded
|
2015/10/01 - 2018/10/31 | Students' transition . voices of students
info:eu-repo/grantAgreement/NSF/Directorate for Education & Human Resources/9903264/US
Supervisor
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluded
|
2012/03 - 2015/07 | Impacto e Efeitos da Avaliação Externa nas Escolas do Ensino não Superior
Provided by PTCRIS: PTDC/CPE-CED/116674/2010
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2012/03 - 2015/01 | Impact and effects of external evaluation on non-higher education schools | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2011/03 - 2013/09 | Formação inicial de profissionais de ajuda e identidades dos formadores: um estudo sobre o ensino e a enfermagem
Provided by PTCRIS: PTDC/CPE-CED/113015/2009
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2001/10 - 2001/12 | PARA UMA LÓGICA DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO - O CASO DA TEORIA CURRICULAR
Provided by PTCRIS: SFRH/BD/3239/2000
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2018/07/02 - Current | Migrações digitais e inovação curricular / Digital Migrations and Curricular Innovation: giving new meaning to experience
and rekindling teaching profession after 50
Principal investigator
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Ongoing
|
2023/02/01 - 2026/12/31 | Who sAw You then and who sees you now! – Promoting student self-regulated learning in the classroom through peer observation
Principal investigator
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2022/01/02 - 2022/09/01 | Teachers promoting digital literacy as a strategy for gender equality –starting from an early age (DIGEQUALGENDER
Principal investigator
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
CaixaForum Barcelona
Concluded
|
2018/10/01 - 2021/09/30 | MAEE -Mecanismos de mudança nas escolas e na inspeção. / Mechanisms of change in schools and in Inspection Board due to External
Evaluation of Schools
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
|
Ongoing
|
2016/11/01 - 2019/11/01 | EDULOG - Observatório da Educação / Education Observatory
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
2016/10/15 - 2019/10/15 | Tuning Asia-South East / TA-SE
573760-EPP-1-2016-1-ES-EPPKA2-CBHE-JP
Researcher
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
ERASMUS+ European Commission
Concluded
|
2015/09/01 - 2018/09/01 | M@ss - Managing for a school of success
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
2016/01/01 - 2017/12/31 | A relevância dos processos de autoavaliação das escolas básicas e secundárias / Schools' self-evaluation - Self-evaluation
procedures relevant for primary and secondary schools
SK-PT-2015-NEWPROJECT-6457
Principal investigator
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
2015/09/01 - 2017/09/01 | Xeno Tolerance – Supporting VET teachers and trainers to prevent radicalisation
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
2014/09 - 2015/03 | De Par em Par - multidisciplinar e interinstitucional ['From Peer to Peer' - multidisciplinary and interinstitutional]
79/ID/2014
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2014/02/01 - 2015/01/31 | De Par em Par na U.Porto
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
|
2012/12/01 - 2013/11/30 | A Centralidade da Experiência escolar na estruturação da vida dos jovens
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Concluded
|
2012/10 - 2013/09 | The use of synchronous devices to access and improve learning
Edition of 2011 Projetos Pluridisciplinares-IJUP- 24
|
Santander Bank and Porto University. |
2012/10 - 2013/09 | The use of synchronous devices to access and improve learning
Edition of 2011 “Projetos Pluridisciplinares-IJUP- 24
|
Santander Bank and Porto University. |
2012/10 - 2013/09 | The use of synchronous devices to access and improve learning
Edition of 2011 “Projetos Pluridisciplinares-IJUP- 24
|
Santander Bank and Porto University. |
2011/03 - 2013/09 | Initial training of helping professionals and identities of trainers: a study of teaching and nursing | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2011/01 - 2013/07 | Putting knowledge in context towards the improvement of students´ achievement
Researcher
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2012/01 - 2012/06 | Metaphors in Higher Education
Pequenos Projetos CIIE/2011
|
Centre for Research and Intervention in Education |
2009/10/01 - 2010/12/31 | Argumentar, precisa-se! / Arguing it is needed
Proj. PP19
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2016/10/01 - 2017/07/31 | Avaliação do programa educativo municipal Porto de Conhecimento da Câmara Municipal do Porto [Evaluation of the educational
program "Porto de Conhecimento"
ADG/348/2016/DMC
Principal investigator
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Câmara Municipal do Porto
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/08 | Effects Of International Mobility On Teachers' Power Of Curriculum Agency | ECER 23
European Educational Research Association (Glasgow, United Kingdom)
|
2023/08 | Teachers promoting digital literacy as a strategy for gender equality – starting from an early age. Results from a survey | ECER23
European Educational Research Association (Glasgow, United Kingdom)
|
2022/10 | O Curso de Profissionalização em Serviço do grupo 360 – Língua Gestual Portuguesa. Estratégias para promover a inclusão. | Jornadas da Educação 23
Universidade Aberta (Montijo, Portugal)
|
2022/09 | Shaping professional identity of Higher Education Teachers by Academic field. |
European Educational Research Association (Yerevan, Armenia)
|
2022/06 | Currículo e quotidianos escolares. | IAACS20222 -7th World Curriculum Studies Conference of the International Association of the Advancement of Curriculum Studies.
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/06 | Effects Of International Mobility On Teachers' Power Of Curriculum Agency |
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/04 | Revalorizar o feedback no ensino superior. |
Universidade Lusófona (Porto, Portugal)
|
2022/02 | Efeitos da Educação a distância no desenvolvimento de competências digitais. | IETIC 22
Instituto politécnico de Bragança (Bragança, Portugal)
|
2021/10 | O lado "fixe" / "legal" da Supervisão Pedagógica |
Universidade 9 de julho UNINOVE (Brazil)
|
2021/09/10 | A avaliação formativa ao serviço das aprendizagens. | Jornadas Pedagógicas
Agrupamento de Escolas de Vila Nova de Paiva (Vila Nova de Paiva, Portugal)
|
2021/09 | Epistemologias do Sul: do conceito aos usos curriculares. |
- EBES. PROPESP/ IFSul (Porto Alegre, Brazil)
|
2021/06 | Qual é a inovação curricular que os professores são capazes? | Webinar - Final Seminar of REKINDLE Project
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (Porto, Portugal)
|
2020/02 | In the battle of formative and summative assessment, summative usually wins. How to overcome this? Present efforts concerning policy, practices and teacher training to reach the goal. | Policy Workshop on Assessment for Learning. Ministry of Science and Education in Croatia
DG REFORM of the European Commission and British Council (Zagreb, Croatia)
|
2017/06 | Challenges of new materialism to curriculum studies. |
University of Stirling (Stirling, United Kingdom)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/09 - 2023/06 | A implementação do Projeto de Autonomia e Flexibilidade Curricular no Ensino Secundário: uma análise de um processo.
Supervisor
|
Sciences of Education (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2021/09 - 2023/04 | Contributos Para Uma Compreensão Da Formação Contínua Em Avaliação Externa Do Desempenho Docente: Um Estudo De Caso.
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2020/09 - 2023/03 | O papel da supervisão pedagógica no desenvolvimento profissional docente: estudo de caso na Escola Secundaria Eugénio Tavares
da ilha Brava - Cabo Verde.
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2019/09 - 2022/10 | Os estudos de aula como estratégia de Supervisão colaborativa de professores de Inglês dos 1º e 2º CEB.
Supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2019/09 - 2021/10 | Perceções e práticas da Supervisão Pedagógica: um estudo realizado na Guiné Bissau.
Supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2019/09 - 2021/10 | Os efeitos do Programa “Saber Mais” na Formação de Professores de Química na Província de Benguela-Angola.
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal
|
2015/09 - 2021/04 | Desenhar pontes entre níveis de ensino: a observação de aula em parceria como estratégia de melhoria dos processos de transição
entre o secundário e o superior
Co-supervisor
|
Sciences of Education (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2012 - 2019/04 | As competências de autonomia no trabalho curricular: das práticas pedagógicas aos efeitos constatados nos estudantes do ensino
superior
Co-supervisor
|
Sciences of Education (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015/10 - 2018/07 | The transition from basic to secondary schools – the voices of students
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Other)
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
2015/09 - 2016/07 | A especificidade curricular das expressões nas conceções dos/as docentes do 1º Ciclo do Ensino Básico
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015/09 - 2016/06 | As competências na educação superior dos arquitetos em dois contextos diversos: Portugal e Bolívia – o papel dos docentes
Co-supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Especificidades da educação das expressões nas conceções de docente do 1º CEB | Ciências da Educação (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2006/10 - 2008/06 | Os erros ortográficos em língua materna dos alunos do Ensino Básico na perspetiva do trabalho curricular dos professores
Supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2005/10 - 2007/11 | Estruturas organizacionais de Escola e (Re)Organização Curricular. As Imagens e as Práticas dos Atores educativos
Supervisor
|
Educational Sciences (Master)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2019/02/01 - 2019/07/08 | I Seminário "Migrações Digitais e Inovação Curricular: Ressignificar a Experiência e (Re)Encantar a Profissão Docente Depois
dos 50" (2019/07/01 - 2019/07/01)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2018/03/01 - 2018/07/05 | IV Seminário Internacional dos Observatórios Educativos (2018/06/28 - 2018/06/28)
Conference
|
|
2017/04/01 - 2017/07/15 | III Seminário Internacional dos Observatórios Educativos . (2017/04/01 - 2017/07/15)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2015/07/01 - 2015/10/15 | II European Conference on Curriculum Studies (II ECCS). (2015/07/01 - 2015/10/15)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2015/03/01 - 2015/06/30 | II Seminário Internacional dos Observatórios Educativos (2015/06/23 - 2015/06/23)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2014/11/01 - 2015/02/15 | I Seminário Internacional de Partilha Pedagógica (SIPAR) (2015/02/15 - 2015/02/15)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2014/01/01 - 2014/03/28 | I Seminário Internacional dos Observatórios Educativos (2014/03/28 - 2014/03/28)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2013/06/01 - 2013/10/18 | II Encontro Luso Brasileiro de Trabalho Docente (2013/10/15 - 2013/10/15)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2012/07/01 - 2012/10/12 | I Seminário Nacional “Avaliação externa de escolas: princípios, processos e efeitos (2012/10/12 - 2012/10/12)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2012/01/01 - 2012/06/27 | VII Congresso IberoAmericano de Docência Universitária – realizado em Junho de 2012, Universidade do Porto – Faculdade de
Psicologia e de Ciências da Educação. (Comissão Científica e Organizadora) http://www.fpce.up.pt/ciie/cidu/cientifica.html (2012/06/27 - 2012/06/27)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2012/01/01 - 2012/06/02 | Spring School . “Stengthening the value of curriculum research for curriculum policies and practices”. (FPCEUP- UP May -
June, 2012). - EERA Network 3; University of Twente, The Netherlands; University of Porto, Portugal; CIDREE (Consortium of
Institutions for Development and Research of Education in Europe) (Comissão Organizadora) http://www.cidree.org/collaborative_activities/seminars_conferences (2012/05/30 - 2012/06/02)
Other (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2014/03/03 - 2020/03/25 | European Conference on Educational Research - Network 22 | Vários |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2015/11/08 - 2018/07/31 | Consultora Externa do TEIP do Agrupamento de Paredes – Paredes - desde novembro de 2015 até julho de 2018 | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal Agrupamento de Escolas de Paredes, Portugal |
2009/10/20 - 2018/07/31 | Consultora Externa do TEIP do Agrupamento de Souselo – Cinfães - desde outubro de 2009 a julho de 2018 | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal Agrupamento de Escolas de Souselo, Portugal |
2015/11/10 - 2016/07/31 | Consultora Externa do TEIP do Agrupamento de Peso da Régua, De novembro de 2015 a julho de 2016. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal Agrupamento de Escolas de Peso da Régua, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2023/02 - 2023/12 | Internacional External Expert
Evaluator
|
European Science Foundation | |
2021/06 - 2023/12 | International expert of projects submitted to Programa IDEAS – Science Fund of the Republic of Serbia – 2021
Evaluator
|
Fond za nauku Republike Srbije, Serbia | Fond za nauku Republike Srbije |
2018/02 - 2019/06/01 | Bolsa de Avaliadores 2018-2020 de projetos ERASMUS + - Agência nacional
Evaluator
|
Erasmus Plus, Belgium | Agência Nacional ERASMUS + |
2015/10/01 - 2017/11/30 | Independent External Expert da Rede COST – 2015, 2016 e 2017.
Evaluator
|
European Cooperation in Science and Technology, Belgium | European Cooperation in Science and Technology |
2016/09/01 - 2017/07/31 | Coordenadora e autora do projeto de avaliação da iniciativa “Porto de Conhecimento” da Câmara Municipal do Porto, realizado
entre setembro de 2016 e julho de 2017.
Specialist
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | Câmara Municipal do Porto |
2011/10/19 - 2016/03/24 | Perita externa / avaliadora do 2º ciclo de Avaliação externa das escolas da Inspeção Geral da Educação e Ciência, desde outubro
de 2011 até 2016.
Evaluator
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | Ministério da Educação |
Distinctions
Other distinction
2019 | GOOD PRACTICE EXAMPLE - Successful story to M@SS project
ERASMUS+ European Commission, Belgium
|