???global.info.a_carregar???
Sara Aboim. Concluiu o Doutoramento em Educação em 2015 pela Universidade Portucalense Infante Dom Henrique. Realizou o Mestrado em Biologia e Geologia em Contexto Escolar, em 2011, pela Universidade do Porto e é Licenciada em Biologia - ramo educacional, 2003, pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. É Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto. Publicou vários artigos em revistas especializadas. É investigadora no Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED), sendo investigadora responsável pelo projeto de investigação "EI.STEAM: explorar e inovar para uma educação STEAM". Atua na área de Ciências Naturais com ênfase nas Ciências da Terra e do Ambiente e na Didática das Ciências Naturais. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Didática das Ciências Naturais; Educação em Ciências; Formação de professores . Sara Aboim. She completed her PhD in Education in 2015 at Universidade Portucalense Infante Dom Henrique. She completed her Master's degree in Biology and Geology in a School Context in 2011 at the University of Porto and has a degree in Biology - educational branch, 2003, from the Faculty of Sciences of the University of Porto. She is a Visiting Assistant Professor at the School of Education of the Polytechnic Institute of Porto. She has published several articles in specialised magazines. She is a researcher at the Centre for Research and Innovation in Education (inED), where she is responsible for the research project "EI.STEAM: exploring and innovating for STEAM education". She works in the field of Natural Sciences, with an emphasis on Earth and Environmental Sciences and the Didactics of Natural Sciences. In her Ciência Vitae CV, the most frequent terms used to contextualise her scientific, technological and artistic-cultural production are: Didactics of Natural Sciences; Science Education; Teacher Training .
Identification

Personal identification

Full name
Sara Aboim

Citation names

  • Aboim, S.

Author identifiers

Ciência ID
1C1A-7351-BBB3
ORCID iD
0000-0002-7115-2998

Knowledge fields

  • Natural sciences
  • Natural sciences - Earth and Environmental Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1)
French Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2011 - 2015
Concluded
Doutoramento em Educação (Doutoramento)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
"Aprendizagens autênticas nas Ciências da Natureza do 2º Ciclo do Ensino Básico" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada com distinção
2009 - 2011
Concluded
Biologia e Geologia em Contexto Escolar (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"O ensino da biotecnologia no ensino secundário, numa perspetiva CTS" (THESIS/DISSERTATION)
16
2004 - 2005
Concluded
Biomedicina (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra, Portugal
16
1998 - 2003
Concluded
Biologia - ramo educacional (Licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
15
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2018/10/01 - Current Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto, Portugal
2007/09/01 - 2018/09/30 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2003/09/01 - Current Professora do 3ºCEB e Secundário Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - Current BE-Smart: schools with mobile technology
xxx
Researcher
Centro de Investigação & Inovação em Educação (Ined), Portugal
Ongoing
2018 - Current Sabor da diversidade
xxx
Researcher
Universidade de Aveiro, Portugal
Ongoing
2018 - 2021 EuroScitizen COST Action: European network, CH
xxx
Researcher
Ongoing
2012 - 2015 SOS Abstrato: Sondar e Sentir o Ambiente para Desenvolver o Pensamento Abstrato
xxx
Researcher
Centro de Investigação & Inovação em Educação (Ined), Portugal
Concluded

Other

Designation Funders
2021/12/31 - 2023/12/31 EI. STEAM: explorar e inovar para uma educação STEAM
Principal investigator
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Lisa Afonso; Sara Aboim; Patrícia Pessoa; Xana Sá-Pinto. (H)À Educação: rubricas de 2021. 2022.
    10.48528/YF5T-3P77
  2. Aboim, Sara. Preparar os Testes Ciências Naturais, 2º ciclo.. Portugal: Areal Editores. 2019.
    Published
  3. Cavadas, B., Sá-Pinto, X., Mestrinho, N., Aboim, S., Coelho da Silva, J.L., Ribeiro, N.. Pitchuko charmoso: propostas didáticas para explorar genética e evolução no ensino básico.. Portugal: Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação.. 2018.
    Published
Book chapter
  1. Milheiro, P., Aboim, S., Maia-Lima, C., & Couto, A., (2021). STS approach to change children's behavior in what concerns. "STS approach to change children's behavior in what concerns the consumption of plastic". In INTED2021 Proceedings, 10109-10114. 2021.
    Published
  2. "O trabalho experimental como estratégia promotora do pensamento crítico em crianças do 1º. ciclo do ensino básico". In Educação e Ciências – Interações e Desafios, 35-38. 2021.
    Published
  3. Leandro, V.; Pinto, A.; Aboim, S. (2021). As narrações multimodais no desenvolvimento profissional de professores em for. "As narrações multimodais no desenvolvimento profissional de professores em formação inicial". In Educação e Ciências – Interações e Desafios, 191-194. 2021.
    Published
  4. "STS APPROACH TO CHANGE CHILDREN'S BEHAVIOUR IN WHAT CONCERNS THE CONSUMPTION OF PLASTIC". {IATED, 2021.
    10.21125/inted.2021.2113
  5. Silva, Maria João; Aboim, S.; Teixeira, Sandra; Pinto, José Alexandre; Pereira, Teresa. "Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors.". In ICT in Education, 133-149. Cham: Springer International Publishing, 2016.
    Published • 10.1007/978-3-319-22900-3
  6. "Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors". 2016.
    10.1007/978-3-319-22900-3_8
  7. Silva, Maria João; Aboim, Sara; Teixeira, Sandra; Pinto, José Alexandre; Pereira, Teresa. "Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors". In ICT in Education, 133-149. Springer International Publishing, 2016.
    10.1007/978-3-319-22900-3_8
Conference abstract
  1. Aboim, Sara. "O sabor da biodiversidade: explorando a diversidade intraespecífica de plantas domésticas para promover literacia científica". Paper presented in I Fórum do Politécnico do Porto, 2019.
    Published
  2. Aboim, Sara. "O uso dos sensores eletrónicos no ensino das Ciências da Natureza.". Paper presented in III Encontro Internacional Casa das Ciências, Porto, 2016.
    Published
Conference paper
  1. Dias, B.; Couto, A.; Aboim, S.; Maia-Lima, C. (2021). Potencialidades e Limitações de Diferentes Ferramentas Digitais pa. "Potencialidades e Limitações de Diferentes Ferramentas Digitais para o Ensino à Distância das Ciências Naturais e da Matemática". Paper presented in INW21 CONFERENCE INTERCULTURAL WEEK, 2021.
    Published
  2. • Aboim, S.; Cruz, S.; Maia-Lima, C. (2021). As tecnologias modernas como instrumentos ao serviço do ensino da matemátic. "As tecnologias modernas como instrumentos ao serviço do ensino da matemática e das ciências naturais". Paper presented in INW21 CONFERENCE INTERCULTURAL WEEK, 2021.
  3. • Barros, P.; Aboim, S.; Maia-Lima, C.; Couto, A. (2021). Educar para a Sustentabilidade Ambiental: um estudo exploratór. "Educar para a Sustentabilidade Ambiental: um estudo exploratório desenvolvido no Ensino Básico". Paper presented in INW21 CONFERENCE INTERCULTURAL WEEK, 2021.
  4. Silva, M.J.; Aboim, S.; Pinto, A.; Teixeira, S.; Pereira, Maria Teresa. ""Sondar e Sentir o Ambiente para Desenvolver o Pensamento Abstrato: Avaliação das Potencialidades de Sensores Eletrónicos"". Paper presented in XV Simpósio Internacional de Informática Educativa, Viseu, 2013.
    Published
Conference poster
  1. Aboim, Sara. "The taste of biodiversity". Paper presented in European Science Education Research Association - ESERA, 2019.
Edited book
  1. Pinto, José Alexandre; Silva, M.J.; Aboim, Sara; Aboim, Sara. Utilização de sensores eletrónicos no ensino experimental das ciências: mediação do desenvolvimento de práticas epistémicas e do pensamento abstrato.. Lisboa, Portugal: Encontro Nacional de Educação e Ciências. 2015.
  2. Silva, M.J.; Pinto, A.; Aboim, Sara; Lopes, J. B.; Cravino, J. P.. Using Simulations, Sensors and Senses to Link Abstract and Concrete Thinking in Experimental Science Teaching. Barcelona: EDULEARN. 2015.
  3. Silva, M.J.; Aboim, Sara; Costa, A.; Pinto, A.; Aboim, S.; Ramos, T.. Sensing the Environment with Human Senses and Electronic Sensors in Teachers Education. Porto, Portugal: International Ciongress on Environmental Health. 2014.
Journal article
  1. Alexandre Pinto; Ângela Couto; António Barbot; Cláudia Manuela Maia Lima; Sara Aboim; Rui Teles. "Professores e telemóveis: Da utilização pessoal à integração na sala de aula". Revista Portuguesa de Educação (2023): https://doi.org/10.21814/rpe.26306.
    10.21814/rpe.26306
  2. Sara Cruz; Cláudia Maia-Lima; Nuno Silva; Sara Aboim. "CONEXÕES E APLICAÇÕES DA MATEMÁTICA NUMA UNIDADE CURRICULAR DO ENSINO SUPERIOR". Pratica 6 2 (2023): 9-15. https://parc.ipp.pt/index.php/elearning/article/view/5222.
    Published
  3. Angela Couto; Sara Aboim; Beatriz Mesquita Dias; Cláudia Maia-Lima. "Potencialidades e limitações de diferentes ferramentas digitais para o ensino remoto das Ciências Naturais e da Matemática". Sensos-e (2023): https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/4600.
    10.34630/SENSOS-E.V10I2.4600
  4. Cavadas, Bento; Aboim, Sara. "Using PhET™ interactive simulation plate tectonics for initial teacher education". Geoscience Communication 4 1 (2021): 43-56. http://dx.doi.org/10.5194/gc-4-43-2021.
    10.5194/gc-4-43-2021
  5. Afonso, Lisa; Aboim, Sara; Pessoa, Patrícia; Sá-Pinto, Xana. "The taste of biodiversity: science and sensory education with different varieties of a vegetable to promote acceptance among primary school children". Public Health Nutrition (2020): 1-9. http://dx.doi.org/10.1017/s1368980020004371.
    Published • 10.1017/s1368980020004371
  6. Silva, M.; Aboim, S.. "O milho como modelo biológico para explorar experimentalmente o conceito de biodiversidade intraespecífica no ensino básico". Indagatio Didactica 10 4 (2018): 57-66.
  7. Aboim, Sara; Maia-Lima, Cláudia; Couto, Angela. "The management of students' virtual money- sensibilisation and learning for life". Atas 3rd international conference on lifelong education and leadership for all (2017): 1120-27.
    Published
  8. Aboim, Sara. "Understanding Electricity in Daily-life Objects: An Approach to Empower Lifelong Problem Solving". Atas 3rd international conference on lifelong education and leadership for all (2017): 1076-1084.
    Published
  9. Aboim, Sara. "O uso das TIC na exploração dos conceitos de sedentarismo e atividade física em contexto de formação inicial de professores". XVII Encontro Nacional do Ensino das Ciências (2017): 241-243.
    Published
  10. Aboim, S.; Silva, M.J.. "OS SENSORES ELETRÓNICOS COMO INSTRUMENTOS PARA A EDUCAÇÃO AMBIENTAL: ESTUDOS DE CASO NO ENSINO BÁSICO". Sensos 5 2 (2015): 29-46.
    Published
Preprint
  1. Patrícia Pessoa; Sara Aboim; Lisa Afonso; J. Bernardino Lopes; Xana Sá-Pinto. "Tasting to preserve: An educational activity to promote children’s positive attitudes towards intraspecific diversity conservation". 2023. https://doi.org/10.1101/2023.04.28.538702.
    10.1101/2023.04.28.538702
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/10/20 Estágio cumprido, mestrado escolhido... Antes ou depois: A influência da iniciação à prática profissional nas decisões dos estudantes da Licenciatura em Educação Básica I ENEB - I Encontro Nacional de Educação Básica: Políticas, Desafios e Práticas Transformadoras
(Porto, Portugal)
2023/10/20 Alimentação saudável: desafios e sugestões para o Ensino Básico I ENEB - I Encontro Nacional de Educação Básica: Políticas, Desafios e Práticas Transformadoras
(Porto, Portugal)
2019 O sabor da biodiversidade: explorando a diversidade intraespecífica de plantas domésticas para promover literacia científica. I Fórum do Politécnico do Porto
(Portugal)
2019 Ciências para o Conhecimento do Mundo Conferência Internacional de Educação Histórica e Patrimonial. P.Porto.
2018 Ciência Recreativa – um modo mais apelativo de chegar às crianças V Encontro Internacional Casa das Ciências
Casa das Ciências

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/06/27 - 2023/06/27 Dinamização do workshop “Alimentação saudável: desafios e sugestões”, para professores, em colaboração com a Liga Portuguesa contra o cancro. (2023/06/27 - 2023/06/27)
Workshop (Co-organisor)
Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2018 - 2018 Oficina de formação - A que sabe a diversidade? V Encontro Internacional Casa das Ciências
Universidade do Porto, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023 - Current Membro da comissão científica no VII ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Member
2022 - Current Membro da comissão científica do VPCT2022.
Member
2023/10/19 - 2023/10/20 Membro da comissão organizadora do IENEB - I Encontro Nacional de Educação Básica: Políticas, Desafios e Práticas Transformadoras
Member
Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Escola Superior de Educação do Porto, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2024/01/04 - 2024/01/04 Flash Courses: EDUCAÇÃO STEAM PARA A PROMOÇÃO DA ALIMENTAÇÃO SAUDÁVEL (Outros) Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Interview (tv / radio show)

Program Topic
2021 - Current Rubrica (H)À Educação - Universidade de Aveiro (H)À Educação: “Se eu sei que não gosto de tomate, porquê provar?”

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2022 - Current Sensos
2020 - Current Apeduc (2184-7436)
2021 - 2022 Interações (1646-2335)