???global.info.a_carregar???
Ana Cristina Coelho Barbosa is an Assistant professor at Instituto Politécnico de Viana do Castelo (IPVC), Escola Superior de Educação, Coordinator of the Master's Degree in Teaching of the 1st Cycle in Primary Education and Mathematics and Sciences in the 2nd Cycle, Coordinator of the Hub of the Center for Research & Innovation in Education (inED) at IPVC and integrated researcher at inED. Ana Barbosa has a PhD in Child Studies, Elementary Mathematics, from Universidade do Minho (2010), an MSc in Mathematics Education from Universidade do Porto (2003) and a BSc in Mathematics Education from Universidade do Porto (2000). She published 7 book chapters, 11 books, more than 40 papers in specialized journals, supervised 28 master's theses. Participates and/or has participated as researcher in 8 projects. Her main areas of interest are Didactics of Mathematics, Problem solving, Visualization, Algebraic Thinking, Active learning, Outdoor Mathematics Education and STEAM Education.
Identification

Personal identification

Full name
Ana Cristina Coelho Barbosa

Citation names

  • Barbosa, A.

Author identifiers

Ciência ID
0D1E-4824-1244
ORCID iD
0000-0002-6314-7080
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=u9h06ZsAAAAJ&hl=pt-PT
Researcher Id
V-9104-2019
Scopus Author Id
55505529600

Email addresses

  • anabarbosa@ese.ipvc.pt (Professional)

Telephones

Telephone
  • (+351) 258806200 (Professional)

Addresses

  • Escola Superior de Educação de Viana do Castelo. Avenida Capitão Gaspar de Castro, Apartado 513, 4901-908, Viana do Castelo, Viana do Castelo, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2010/03/02
Concluded
Estudos da Criança [Child Studies] (Doutoramento)
Major in Matemática Elementar [Elementary Mathematics]
Universidade do Minho, Portugal
"A resolução de problemas que envolvem a generalização de padrões em contextos visuais : um estudo longitudinal com alunos do 2.º ciclo do ensino básico [Solving problems involving the generalization of patterns in visual contexts: a longitudinal study] " (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
2003/05/30
Concluded
Ensino da Matemática [Mathematics Education] (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"Geometria no plano numa turma do 9.º ano de escolaridade: uma abordagem sociolinguística à Teoria de Van Hiele usando o computador [Plane geometry in a 9th grade class: a sociolinguistic approach to Van Hiele's Theory using the computer]" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2000/06/05
Concluded
Ensino da Matemática [Mathematics Education] (Especialização pós-licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2010/05/13 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2002/09/01 - 2010/05/12 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2005/02 - 2005/07 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2001/09 - 2002/08 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Escola Secundária de Valença, Portugal
2000/09 - 2001/08 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
EB 2,3 Dr. Carteado Mena, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2023/10 - Current Organic Unit Director Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
Polo do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) [Hub of Center for Research and Innovation in Education], Portugal
2023/10 - Current Membro da Direção do inED [Member of inED's Management Board] Instituto Politécnico do Porto, Portugal
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
2018/11 - Current Membro do Conselho Pedagógico [Member of the Pedagogic Council] Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2018 - Current Coordenadora do Mestrado em Ensino do 1.º CEB e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB [Coordinator Master's Degree Teaching of the 1st Cycle Primary Educ and Math and Sciences in 2nd Cycle BE] Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2010 - 2017 Coordenadora Erasmus [Erasmus Coordinator] Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2023/07 - Current Membro integrado do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) [Integrated Researcher at inED] Instituto Politécnico do Porto, Portugal
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2015/09 - Current Membro externo colaborador do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC-UM) [Collaborator Research at CIEC-UM] Universidade do Minho, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2006 - 2009 A resolução de problemas que envolvem a generalização de padrões em contextos visuais : um estudo longitudinal com alunos do 2.º ciclo do ensino básico [Solving problems involving the generalization of patterns in visual contexts: a longitudinal study with elementary school students]
SFRH/PROTEC/50064/2009
PhD Student Fellow
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2023/09/01 - 2026/08/31 MATRIX - Math Trails with an Inclusive Perspective on Students Experiences
Researcher
Goethe-Universität Frankfurt am Main, Germany
Erasmus Plus
Ongoing
2018/10/01 - 2022/09/30 Inovação Curricular e Sucesso em Matemática [Curricular Innovation and Success in Mathematics]
PTDC/CED-EDG/32422/2017
Researcher
NOVA.ID.FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2019/09/01 - 2022/08/31 Math Trails in School, Curriculum and Educational Environments of Europe
Researcher
Goethe-Universität Frankfurt am Main, Germany
Erasmus Plus
Concluded
2017 - 2020 Get Up and Goals! Global education time: an international network of learning and active schools for SDGs
Researcher
COMITATO INTERNAZIONALE PER LO SVILUPPO DEI POPOLI, Italy
European Union
Concluded
2015/06/01 - 2018/05/31 Global Schools: EYD 2015 to embed Global Learning in primary education
Researcher
Provincia Autonoma di Trento, Italy
European Union
Concluded
2014/09 - 2015/07 Empreendedorismo para crianças dos 3 aos 12 anos [Entrepreneurship for children from 3 to 12 years old]
FEDER/Candidatura ON2 – Alto Minho Invest
Researcher
Comunidade Intermunicipal do Alto Minho
Concluded
2007/09/15 - 2010/06/01 Matemática e padrões no ensino básico: perspectivas e experiências curriculares de alunos e professores [Mathematics and patterns in primary education: perspectives and curricular experiences of students and teachers]
PTDC/CED/69287/2006
Researcher
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2006/09/01 - 2008/08/31 MatCid - A Matemática e a Cidade [MatCid - Mathematics in the City]
CV/33-2006
Researcher
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
Ciência Viva
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Neves, L.; Coelho, L.; Pontes, A.; Barbosa, A.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cruz, S.; Gonçalves, T.. GET UP! Alterações Climáticas. Percursos de Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global [GET UP! Climate Change. Pathways for Development Education and Global Citizenship]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do IPVC. 2020.
    Published
  2. Neves, L.; Coelho, L.; Pontes, A.; Barbosa, A.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cruz, S.; Gonçalves, T.. GET UP! Migrações. Percursos de Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global [GET UP! Migrations. Pathways to Development Education and Global Citizenship]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do IPVC. 2020.
    Published
  3. Neves, L.; Coelho, L.; Pontes, A.; Barbosa, A.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cruz, S.; Gonçalves, T.. GET UP! Igualdade de Género. Percursos de Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global [GET UP! Gender Equality. Pathways to Development Education and Global Citizenship]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do IPVC. 2020.
    Published
  4. Neves, L.; Coelho, L.; Pontes, A.; Barbosa, A.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cruz, S.; Gonçalves, T.. GET UP! Desigualdades Mundiais. Percursos de Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global [GET UP! World Inequalities. Pathways to Development Education and Global Citizenship]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do IPVC. 2020.
    Published
  5. Neves, L.; Coelho, L.; Pontes, A.; Barbosa, A.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cruz, S.; Gonçalves, T.. GET UP! Climate Change. Educational Pathways for Development Education and Global Citizenship.. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do IPVC. 2020.
    Published
  6. Neves, L.; Coelho, L.; Esteves, A.; Barbosa, A.; Madeira, E.; Barbosa, G.; Oliveira, J.; Cardoso, J.; Gonçalves, T.. Global Schools: Propostas de integração curricular da Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global no 1.º e 2.º CEB [Global Schools: Propostas de integração curricular da Educação para o Desenvolvimento e Cidadania Global no 1.º e 2.º CEB [Global Schools: Proposals for the curricular integration of Development Education and Global Citizenship in the 1st and 2nd cycle of basic education]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. 2018.
    Published
  7. Fonseca, L.; Barbosa, G.; Gonçalves, T.; Barbosa, A.; Peixoto, A.; Trabulo, F.. Educação Empreendedora: caminho para a concretização de sonhos [Entrepreneurship education: the path to realising dreams]. Viana do Castelo, Portugal: CIM Alto Minho. 2015.
    Published
  8. Isabel Vale; Barbosa, A.; Borralho, A.; Barbosa, E.; Cabrita, Isabel; Fonseca, L.; Pimentel, T.. Padrões em Matemática: Uma proposta didática no âmbito do novo Programa para o Ensino Básico [Patterns in Mathematics: A didactical proposal within the framework of the new Primary School Programme]. Lisboa, Portugal: Texto Editores. 2011.
    Published
  9. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.; Barbosa, E.; Borralho, A.; Cabrita, Isabel; Fonseca, L.; Pimentel, T.. Padrões no Ensino e Aprendizagem da Matemática: Propostas curriculares para o ensino básico [Patterns in the Teaching and Learning of Mathematics: Curriculum proposals for basic education]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. 2009.
    Published • 10.24824/978854442051.5
  10. Vale, Isabel; Barbosa, A.. Padrões – Múltiplas Perspectivas e Contextos em Educação Matemática/Patterns – Multiple Perspectives and Contexts in Mathematics Education. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. 2009.
    Published • Editor
  11. Vale, Isabel; Barbosa, A.; Portela, J.; Fonseca, L.; Dias, N.; Pimentel, T.. A Matemática e a Cidade - Um roteiro por Viana do Castelo [Maths and the City: A trail through Viana do Castelo]. Viana do Castelo, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. 2008.
    Published
Book chapter
  1. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Visualization: A Pathway to Mathematical Challenging Tasks". In Research in Mathematics Education-Mathematical Challenges for All, 283-306. Springer International Publishing, 2023.
    Published • 10.1007/978-3-031-18868-8_15
  2. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "Exploring the Potential of the Outdoors with Digital Technology in Teacher Education". In Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education, 32-43. Cham: Springer International Publishing, 2021.
    Published • 10.1007/978-3-030-73988-1_3
  3. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS COM FRAÇÕES ¿UMA ABORDAGEM VISUAL [SOLVING PROBLEMS WITH FRACTIONS - A VISUAL APPROACH]". In CONTRIBUTOS PARA O DESENVOLVIMENTO DO SENTIDO DE NÚMERO RACIONAL, edited by Mamede, E.; Pinto, H.; Monteiro, C., 233-260. Lisboa, Portugal: APM, 2020.
    Published
  4. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Mathematics & Movement: the gallery walk strategy". In Improving children’s learning and well-being, 7-22. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Estudos da Criança/Instituto de Educação, 2020.
    Published
  5. Vale, Isabel; Barbosa, Ana. "OS TRILHOS MATEMÁTICOS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES [MATH TRAILS IN PRE-SERVICE TEACHER TRAINING]". In Prospecção de Problemas e Soluções nas Ciências Matemáticas 2, edited by Américo Silva; André Vieira, 87-98. Brazil: Atena Editora, 2020.
    Published • 10.22533/at.ed.6202008098
  6. Vale, Isabel; Pimentel, T.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "The Power of Seeing in Problem Solving and Creativity: An Issue Under Discussion". In Broadening the Scope of Research on Mathematical Problem Solving, 243-272. Springer International Publishing, 2018.
    Published • 10.1007/978-3-319-99861-9_11
  7. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students". In Padrões- Múltiplas perspectivas e contextos em educação matemática/Patterns-Multiple Perspectives and Contexts in Mathematics Education, edited by Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A., 137-150. Viana do Castelo, Portugal: ESE-IPVC, 2009.
    Published
Conference paper
  1. Ana Barbosa; Vale, Isabel. "Pre-service teachers’ generalization strategies solving figurative growth patterns". Paper presented in Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13, Budapeste, 2023.
    Published
  2. Vale, Isabel; Ana Barbosa. "Challenging problems through engineering design with pre-service teachers". Paper presented in Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapeste, 2023.
    Published
  3. Ana Barbosa; Isabel Vale. "FEEDBACK AND WRITTEN MATHEMATICS COMMUNICATION – A PEN PAL EXCHANGE". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.1686
  4. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.; Peixoto, A.; Fernandes, F.. "SOLVING PROBLEMS USING THE ENGINEERING DESIGN PROCESS THROUGH A STEAM PERSPECTIVE". 2022.
    Published • 10.21125/edulearn.2022.1548
  5. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "THE EXPLORATION OF FRIEZES AND ROSETTES THROUGH DIGITAL AND NON-DIGITAL RESOURCES IN A TEACHER EDUCATION PROGRAM". Paper presented in 13th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Maiorca, 2021.
    Published • 10.21125/edulearn.2021.1705
  6. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "POSTERS: A TOOL TO FOSTER VISUAL AND COMMUNICATION SKILLS THROUGH MATHEMATICAL CHALLENGING TASKS USING A GALLERY WALK". Paper presented in 13th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Maiorca, 2021.
    Published • 10.21125/edulearn.2021.1706
  7. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.. "Outdoor photography: a resource teacher training". Paper presented in MEDA Conference 2020, Linz, 2020.
    Published
  8. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "Pre-service teachers’ perceptions on outdoors education using a digital resource". Paper presented in MEDA Conference 2020, Linz, 2020.
    Published
  9. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "Math trails through digital technology: an experience with pre-service teachers". Paper presented in Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age, Porto, 2020.
    Published
  10. Maria Isabel Piteira do Vale. "Photography: a resource to capture outdoor math". Paper presented in Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age, Porto, 2020.
    Published
  11. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.. "A fotografia na aula de matemática: uma experiência promotora de conexões [Photography in math class: an experience that promotes connections]". Paper presented in EIEM 2019 - Encontro de Investigação em Educação Matemática 2019, 2019.
    Published
  12. Barbosa, A.; Vale, I.. "A troca de correspondência como estratégia para evidenciar a comunicação matemática escrita [Mail exchange as a strategy to highlight written mathematical communication]". Paper presented in IEMC 2019 - Inovação no Ensino da Matemática e das Ciências 2019, Santarém, 2019.
    Published
  13. Barbosa, A.; Barbosa, G.. "Aprendizagens em espaços não formais ¿ olhares da (na) formação de professores [Learning in non-formal spaces looks at (in) teacher training]". Paper presented in VI Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos, Viana do Castelo, 2019.
    Published
  14. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.; Cabrita, Isabel. "Fostering problem solving discussions through a gallery walk". Paper presented in PME and Yandex, Moscovo, 2019.
    Published
  15. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "Exploring friezes and rosettes: an experience with future teachers". Paper presented in PME and Yandex, Moscovo, 2019.
    Published
  16. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Visual solutions as a resource to promote mathematical learning". Paper presented in Re(s)sources 2018 International Conference, 2018.
    Published
  17. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "As dobragens como uma estratégia de aprendizagem ativa [Paper folding as an active learning strategy]". Paper presented in IPCE 2018 - Investigação, Práticas e Contextos em Educação 2018, 2018.
    Published
  18. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "Math trails: a resource for teaching and learning". Paper presented in Re(s)sources 2018 International Conference, 2018.
    Published
  19. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "A importância das soluções visuais na resolução de problemas [The importance of visual solutions in problem solving]". Paper presented in VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, 2017.
    Published
  20. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Comunicação matemática: a articulação entre ver, ouvir e falar [Mathematical communication: the articulation between seeing, hearing and speaking]". Paper presented in II INCTE, 2017.
    Published
  21. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.; Pimentel, T.. "Tarefas em contextos visuais e a formação de professores [Tasks in visual contexts and teacher training]". Paper presented in EIEM 2016, Évora, 2016.
    Published
  22. Vaz, M.; Barbosa, A.. "Matemática + Histórias Infantis = Conexões criativas no pré-escolar [Math + Children's Stories = Creative connections in preschool]". Paper presented in 4º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos, Viana do Castelo, 2016.
    Published
  23. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.. "Trilhos matemáticos num contexto não formal de ensino e aprendizagem [Math trails in a non-formal teaching and learning context]". Paper presented in XXVI Semina´rio de Investigac¸a~o em Educac¸a~o Matema´tica, Évora, 2015.
    Published
  24. Lina Fonseca; Teresa Gonçalves; Barbosa, G.; Barbosa, A.; Peixoto, A.. "Educação empreendedora: um caminho para a educação financeira? [Entrepreneurship education: a path to financial education?]". Paper presented in 2º Seminário de Investigação em Educação Financeira Escolar e Educação Matemática, 2015.
    Published
  25. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale; Pimentel, T.. "Teaching and learning mathematics for creativity through challenging tasks". Paper presented in Problem@Web International Conference: Technology, Creativity and Affect in mathematical problem solving, Faro, 2014.
    Published
  26. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Fonseca, L.. "Mathematical creativity through the eyes of future teachers". Paper presented in Problem@Web International Conference: Technology, Creativity and Affect in mathematical problem solving, Faro, 2014.
    Published
  27. Vale, Isabel; Barbosa, Ana; Fonseca, Lina. "MATHEMATICAL CREATIVITY THROUGH THE EYES OF FUTURE TEACHERS". Paper presented in Problem@Web International Conference: Technology, Creativity and Affect in mathematical problem solving, 2014.
    Published
  28. Fonseca, L.; Gonçalves, T.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Peixoto, A.; Barbosa, G.; Trabulo, F.; Dias, N.. "Educação para o empreendedorismo: um projeto no âmbito da formação inicial de professores [Entrepreneurship education: a project in pre-service teacher training]". Paper presented in Formação inicial de professores e educadores: experiências em contexto português, Aveiro, 2014.
    Published
  29. Maria Isabel Piteira do Vale; Barbosa, A.. "A resolução de tarefas com padrões figurativos e a generalização [Solving tasks with figurative patterns and generalization]". Paper presented in VII CIBEM – Congreso Ibero Americano de Educación Matemática, Montevideo, 2013.
    Published
  30. Barbosa, A.. "O contributo da visualização no desenvolvimento do raciocínio funcional [The contribution of visualization to the development of functional reasoning]". Paper presented in EIEM 2013, Penhas da Saúde, 2013.
    Published
  31. Barbosa, A.. "Experiências matemáticas na educação pré-escolar: a importância da articulação [Mathematical experiences in pre-school education: the importance of articulation]". Paper presented in XXIV Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2013.
    Published
  32. Pereira, A.; Barbosa, A.. "A visualização e o sentido de número: um estudo no 1.º ano de escolaridade [Visualization and number sense: a study in 1st grade]". Paper presented in XXIV Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2013.
    Published
  33. Pinheiro, M.; Barbosa, A.. "O pensamento algébrico em contextos visuais [Algebraic thinking in visual contexts]". Paper presented in XXIV Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2013.
    Published
  34. Maria Isabel Piteira do Vale; Pimentel, T.; Cabrita, I.; Barbosa, A.; Fonseca, L.. "Pattern problem solving tasks as a mean to foster creativity in mathematics". Paper presented in 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Taipei, 2012.
    Published
  35. Barbosa, A.. "Creative use of patterns in pre-school to enhance learning in other areas". Paper presented in 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Taipei, 2012.
    Published
  36. Barbosa, A.; Lopes, B.. "Padrões: uma abordagem criativa à aprendizagem em diferentes áreas/domínios do currículo da educação pré-escolar [Patterns: a creative approach to learning in different areas/domains of the pre-school curriculum]". Paper presented in XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática, Coimbra, 2012.
    Published
  37. Costa, H.; Barbosa, A.. "Resolução de problemas de processo na educação pré-escolar [Process problem solving in pre-school education]". Paper presented in XXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática, Coimbra, 2012.
    Published • 10.5753/cbie.sbie.2019.259
  38. Barbosa, A.. "Generalização de padrões em contextos visuais: um estudo no 6.º ano de escolaridade [Generalizing patterns in visual contexts: a study in the 6th grade]". Paper presented in EIEM 2011 - Encontro de Investigação em Educação Matemática 2011, Póvoa de Varzin, 2011.
    Published
  39. Barbosa, A.. "Patterning problems: sixth graders' ability to generalize". Paper presented in Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, 2011.
    Published
  40. Barbosa, A.. "Developing students' flexibility on pattern generalization.". Paper presented in International Conference on Creativity in Mathematics Education and the Education of Gifted Students, Riga, 2010.
    Published • 10.21125/edulearn.2017.1233
  41. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale; Palhares, P.. "Avaliação do desempenho de alunos do 2.º ciclo na resolução de problemas envolvendo padrões [Assessment of 2nd cycle students' performance in solving problems involving patterns]". Paper presented in EIEM 2008 - Encontro de Investigação em Educação Matemática 2008, Viseu, 2008.
    Published
  42. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale; Palhares, P.. "Patterns and generalization: the influence of visual strategies". Paper presented in 5th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Larnaca, 2007.
    Published
Journal article
  1. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "Mobile Math Trails: An Experience in Teacher Training with Mathcitymap". Acta Scientiae 25 6 (2023): 157-182. http://dx.doi.org/10.17648/acta.scientiae.7597.
    Published • 10.17648/acta.scientiae.7597
  2. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "Vers un apprentissage des mathématiques plus autonome et flexible au Portugal". Revue internationale d'éducation de Sèvres 93 (2023): 133-142. http://dx.doi.org/10.4000/ries.14284.
    10.4000/ries.14284
  3. Santos, Catarina; Barbosa, A.. "The Impact of Written Feedback in Geometry Problem Solving through a Gallery Walk". International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology 11 5 (2023): 1131-1153. http://dx.doi.org/10.46328/ijemst.2891.
    Published • 10.46328/ijemst.2891
  4. Vale, Isabel; Ana Barbosa. "Active learning strategies for an effective mathematics teaching and learning". European Journal of Science and Mathematics Education (2023): https://doi.org/10.30935/scimath/13135.
    Published • 10.30935/scimath/13135
  5. Vale, Isabel; Barbosa, A.; Peixoto, Ana; Fernandes, Fátima. "Solving Authentic Problems through Engineering Design". Open Education Studies 5 1 (2023): http://dx.doi.org/10.1515/edu-2022-0185.
    Published • 10.1515/edu-2022-0185
  6. Maria Isabel Piteira do Vale; Ana Barbosa. "Photography as a tool to capture outdoor math: an experience with elementary preservice teachers". Diálogos com a arte 12 (2022): 158-168. https://eseipvc.wixsite.com/dialogoscomaarte.
    Published
  7. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "As representações: escolhas eficazes na resolução de problemas [Representations: effective choices in problem solving]". Educação e Matemática 166 (2022): 19-24. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2830.
    Published
  8. Vale, Isabel; Barbosa, Ana; Peixoto, Ana; Fernandes, Fátima. "Solving Problems through Engineering Design: An Exploratory Study with Pre-Service Teachers". Education Sciences 12 12 (2022): 889. http://dx.doi.org/10.3390/educsci12120889.
    Published • 10.3390/educsci12120889
  9. Barbosa, A.; Maria Isabel Piteira do Vale. "Matemática Fora da Sala de Aula com o MathCityMap [Mathematics Outside the Classroom with MathCityMap]". Interacções 18 62 (2022): 122-144. https://doi.org/10.25755/int.27261.
    Published
  10. Ana Barbosa; Isabel Vale; Simone Jablonski; Matthias Ludwig. "Walking through Algebraic Thinking with Theme-Based (Mobile) Math Trails". Education Sciences 12 346 (2022): 1-26. https://doi.org/10.3390/educsci12050346.
    Published • 10.3390/educsci12050346
  11. Ana Barbosa; Isabel Vale. "A Visual Approach for Solving Problems with Fractions". Education Sciences 11 11 (2021): 727-727. https://doi.org/10.3390/educsci11110727.
    10.3390/educsci11110727
  12. Isabel Vale; Ana Barbosa. "Promoting Mathematical Knowledge and Skills in a Mathematical Classroom Using a Gallery Walk". International Journal of Research in Education and Science (2021): https://doi.org/10.46328/ijres.2417.
    10.46328/ijres.2417
  13. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Fotografia: um recurso para elaborar tarefas matemáticas fora da sala de aula [Photography: a resource for mathematical tasks outside the classroom]". Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática 2 (2021): 1-12. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/545.
    Published
  14. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "You’ve Got Mail! – Written Communication and Feedback in Mathematics". International Journal on Social and Education Sciences 3 3 (2021): 563-575. http://dx.doi.org/10.46328/ijonses.234.
    Open access • Published • 10.46328/ijonses.234
  15. Vale, Isabel; Barbosa, Ana. "Gallery Walk: uma estratégia ativa para resolver problemas com múltiplas soluções [Gallery Walk: an active strategy to solve problems with multiple solutions]". Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática 17 (2020): 1-19. http://dx.doi.org/10.37001/remat25269062v17id260.
    Open access • Published • 10.37001/remat25269062v17id260
  16. Vale, Isabel; Barbosa, A.; Cabrita, I.. "Paper folding for an active learning of mathematics: an experience with preservice teachers". Quaderni di Ricerca in Didacttica (Mathematics) 7 (2020): https://sites.unipa.it/grim/CIEAEM%2071_Pproceedings_QRDM_Special_Issue%207_2020.pdf.
    Open access • Published
  17. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Pensamento algébrico: contributo da visualização na construção da generalização [Algebraic thinking: the contribution of visualization to the construction of generalization]". Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática 21 3 (2019): https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p398-418.
    Published • 10.23925/1983-3156.2019vol21i3p398-418
  18. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "TENS CORREIO! ¿ A COMUNICAÇÃO ESCRITA E O FEEDBACK NA AULA DE MATEMÁTICA [YOU'VE GOT MAIL! WRITTEN COMMUNICATION AND FEEDBACK IN MATH CLASS]". Interacções 50 (2019): 109-123. https://doi.org/10.25755/int.18792.
    Open access • Published
  19. Vale, I.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Cabrita, I.. "Mathematics outside the classroom: examples with pre-service teachers". Quaderni di Ricerca in Didattica (Mathematics) 2 3 (2019): 137-142. https://sites.unipa.it/grim/quaderno_2019_numspec_3.htm.
    Published
  20. Vale, Isabel; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Mathematical problems: the advantages of visual strategies". JETEN - Journal of the European Teacher Network 13 (2018): 23-33. https://jeten-online.org/index.php/jeten/article/view/158/187.
    Open access • Published
  21. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Pensar e comunicar: o contributo da uma Gallery Walk [Thinking and communicating: the contribution of a Gallery Walk]". Educação & Matemática 149-150 (2018): 2-8. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2516.
    Published
  22. Vale, Isabel; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "The Importance of Seeing in Mathematics Communication". JETEN - Journal of the European Teacher Network 12 (2017): 49-63. https://jeten-online.org/index.php/jeten/article/view/137.
    Open access • Published
  23. Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Vale, Isabel. "Math trails: meaningful mathematics outside the classroom with pre-service teachers". JETEN - Journal of the European Teacher Network 11 (2016): 63-72.
    Open access • Published
  24. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Pre-service teachers, tasks and creativity.". MCG Newsletter 12 (2016): 17-23.
    Published
  25. Tomás-Ferreira, R.; Vale, Isabel; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Trilhos matemáticos: promovendo a criatividade dos futuros professores [Math trails: fostering the creativity of future teachers]". Educação & Matemática 135 (2015): 57-64.
    Published
  26. Vale, Isabel; Barbosa, A.. "Mathematics Creativity in Elementary Teacher Training.". Journal of the European Teacher Education Network 10 (2015): 57-70.
    Published • 10.1086/453171
  27. Vale, Isabel; Pimentel, T.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Ensinar matemática com resolução de problemas [Teaching maths with problem solving]". Quadrante 24 2 (2015): 39-60.
    Published
  28. Vale, Isabel; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Pimentel, T.. "Math trails a rich context for problem posing - an experience with pre-service teachers". Quaderni di Ricerca in Didatica 25 2 (2015): 221-227.
    Open access • Published
  29. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "Visualization in pattern generalization: Potential and Challenges". Journal of European Teacher Education Network 10 (2015): 57-70.
    Published
  30. Vale, I.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244). "Materiais manipuláveis para aprender e ensinar geometria [Manipulative materials for learning and teaching geometry]". Boletim GEPEM 65 (2014): 3-12. http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2015.011.
    Open access • Published • 10.4322/gepem.2015.011
  31. Barbosa, A.; Vale, I.. "The impact of visualization on functional reasoning: the ability to generalize". RIPEM 4 3 (2014): 29-44.
    Open access • Published
  32. Fonseca, L.; Gonçalves, T.; Barbosa, G.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Peixoto, A.; Trabulo, F.; Dias, N.. "Educar para empreender: Uma experiência no Alto Minho com crianças dos 3 aos 12 anos [Educating for entrepreneurship: An experiment in Alto Minho with children aged 3 to 12]". Critérios 13 (2014): 34-57.
    Open access • Published
  33. Barbosa, A.; Vale, Isabel. "Early mathematical experiences: the importance of curricular integration". Journal of European Teacher Education Network 9 (2014): 46-56.
    Open access • Published
  34. Barbosa, A.. "Mathematical Reasoning: the impact of visual patterns". Quaderni di Ricerca in Didatica 23 1 (2013): 343-351.
    Open access • Published
  35. Barbosa, A.; Vale, I.; Palhares, P.. "Pattern tasks: Thinking processes use by 6th grade students". Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 15 3 (2012): 273-293.
    Open access • Published
  36. Barbosa, Ana. "CREATIVE USE OF PATTERNS IN PRE-SCHOOL TO ENHANCE LEARNING IN OTHER AREAS". PROCEEDINGS OF THE 36TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL. 1: OPPORTUNITIES TO LEARN IN MATHEMATICS EDUCATION (2012): https://publons.com/publon/21694873/.
  37. Barbosa, Ana. "PATTERNING PROBLEMS: SIXTH GRADERS' ABILITY TO GENERALIZE". PROCEEDINGS OF THE SEVENTH CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME 7) (2011): https://publons.com/publon/21694874/.
  38. Vale, I.; Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Cunha, E.; Cabrita, I.; Fonseca, L.; Pimentel, T.. "Patterns in the city: a mathematics project". Quaderni di Ricerca in Didatica 2 19 (2009): 302-306.
    Open access
  39. Barbosa, A.; Vale, Isabel; Palhares, P.. "The influence of visual strategies in generalization: a study with 6th grade students solving a pattern task". Journal of the European Teacher Education Network 4 (2009): 42-52.
    Published
  40. Barbosa, A.. "Geometria no plano numa turma do 9º ano de escolaridade: Abordagem sociolinguística à teoria de van Hiele usando o computador [Plane geometry in a 9th grade class: A sociolinguistic approach to van Hiele's theory using the computer]". Revista ESEVC 5 (2004): 25-56.
    Published
  41. Barbosa, A.. "Geometria no plano numa turma do 9º ano de escolaridade: Abordagem sociolinguística à teoria de van Hiele usando o computador". Revista ESEVC 5 (2004): 25-56.
    Published
Journal issue
  1. Barbosa, A.; Vale, Isabel; Carreira, Susana. "STEAM Education and Problem Solving". Education Sciences (2023): https://www.mdpi.com/journal/education/special_issues/math_education_and_problem_solving.
    Published • Coeditor
  2. Barbosa, A. (0D1E-4824-1244); Vale, Isabel. "Math Education and Problem Solving". Sustainability 12 (2020): https://www.mdpi.com/journal/sustainability/special_issues/math_education_problem-solving.
    Published • Coeditor
Thesis / Dissertation
  1. "A resolução de problemas que envolvem a generalização de padrões em contextos visuais : um estudo longitudinal com alunos do 2.º ciclo do ensino básico [Solving problems involving the generalisation of patterns in visual contexts: a longitudinal study with primary school students]". PhD, Universidade do Minho, 2010. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/10561.
  2. "Geometria no plano numa turma do 9º ano de escolaridade : uma abordagem sociolinguística à teoria de van Hiele usando o computador [Plane geometry in a 9th grade class: a sociolinguistic approach to van Hiele's theory using the computer]". Master, Universidade do Porto, 2003. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/64034.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/07 Pre-service teachers’ generalization strategies solving figurative growth patterns 13th Congress of European Research in Mathematics Education
ERME (Budapeste, Hungary)
2023/07 Desafios matemáticos para todos – o poder das tarefas com resoluções múltiplas [Mathetical Challenges for All - the power of multiple solution tasks] XXXVIII ProfMat
IPCA (Barcelos, Portugal)
2023/05 Mobile math trails and its influence on pre-service teachers’ engagement ICEMST 2023
ISTES (Cappadocia, Turkey)
2023/05 Challenge and creative problem solving tasks through visual solutions ICEMST 2023
ISTES (Cappadocia, Turkey)
2023/05 A criatividade matemática: o papel dos contextos e das tarefas [Creativity in mathematics: the role of the contexts and the tasks] V ENCUENTRO APM – FESPM
FESPM (Huleva, Spain)
2022/10 A resolução de problemas em Matemática [Problem solving in mathematics] VI CICA
Universidade dos Açores (Ponta Delgada, Portugal)
2022/07 Feedback and written mathematics communication – a pen pal exchange EDULEARN22
IATED (Valencia, Spain)
2022/05 Solving problems through Engineering Design: a pathway for a connected STEAM Education BBC'22
ISEP & ISCAP (Porto, Portugal)
2022/03 Matemática fora da sala de aula com o MathCityMap [Mathematics outside the classroom with MathCityMap] IEMC 2022
Escola Superior de Educação de Santarém (Santarém, Portugal)
2021/07 Rich contexts to promote effective learning of mathematics PME 44
Khon Kaen University (Khon Kaen , Thailand)
2021/07 The exploration of friezes and rosettes through digital and non-digital resources in a teacher education program EDULEARN21
IATED (Valencia, Spain)
2020/12 Exploring the potential of the outdoors with digital technology in teacher education TECH-EDU 2020
UTAD (Vila Real, Portugal)
2019/11 Álgebra nos primeiros anos?!? Sim! [Algebra in the early years?!? Yes!] XXII Encontro Nacional Matemática nos Primeiros Ano
Escola Superior de Educação de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2019/07 Paper folding for an active learning of mathematics: an experience with pre-service teachers CIEAEM71
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2019 Tens correio! – A comunicação escrita e o feedback na aula de matemática [You've got mail! - Written communication and feedback in the mathematics classroom] XVIII ENEC/IIIISSE
FCUP (Porto, Portugal)
2018/05 As dobragens como uma estratégia de aprendizagem ativa [Paper folding as an active learning strategy] VII IPCE
Escola Superior de Educação de Leiria (Leiria, Portugal)
2018/05 Visual solutions as a resource to promote mathematical learning Re(s)sources 2018 International Conference
ENS Lyon (Lyon, France)
2016/07 Visual patterns: a creative path to generalization ICME 2016
University of Hamburg (Hamburg, Germany)
2016/07 Matemática + Histórias Infantis = Conexões criativas no pré-escolar [Mathematic + Children's Literature = creative connections in pre-school education] 4.º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos
Escola Superior de Educação de Viana do Castelo (Viana do Castelo, Portugal)
2015/05 Trilhos matemáticos e a criação de problemas [Math trails and problem posing] XIV CIAEM
Universidad del Valle de México (Tuxtla Gutierrez, Mexico)
2015 Contextos não formais de ensino e aprendizagem na formação inicial de professores: os trilhos matemáticos [Non formal teaching and learning contexts in pre-service teacher training: math trails] CiEMeLP2015
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2014/09 Creative potential of problem solving and problem posing tasks The European Conference on Educational Research – ECER 2014
FEUP (Porto, Portugal)
2014/05 Mathematical creativity through the eyes of future teachers Problem@Web International Conference - Technology, creativity and affect in mathematical problem solving
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
2014 Visualization in pattern generalization: Potential and Challenges European Teacher Education Network Annual Conference 2014
Universitat Leipzig (Lepzig, Germany)
2013/07 Mathematical Reasoning: the impact of visual patterns CIEAEM 65
Università degli Studi di Torino Rettorato (Turim, Italy)
2012/07 Creative use of patterns in pre-school to enhance learning in other areas 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Wesley Girls High School (Taipé, Taiwan)
2011/05 Generalização de padrões em contextos visuais: um estudo no 6.º ano de escolaridade [Pattern generalization in visual contexts: a study with 6th graders] Encontro de Investigação em Educação Matemática 2011
SPIEM (Póvoa de Varzim, Portugal)
2010/08 Developing students’ flexibility on pattern generalization Mathematical Creativity and Giftedness Sixth Conference
Latvijas Universitate (Riga, Latvia)
2009/05 Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students International Meeting on Patterns,
Escola Superior de Educação de Viana do Castelo (Viana do Castelo, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022 - Current O impacto da educação STEM no desenvolvimento de competências matemáticas [The impact of STEM education on the development of mathematical skills]
Co-supervisor
Estudos da Criança (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2022/02 - 2023/02 O MathCityMap e a Sala de Aula Digital: um recurso para a aprendizagem não formal dos números racionais no 2.º CEB [MathCityMap and the Digital Classroom: a resource for non-formal learning of rational numbers in the 2nd cycle]
Supervisor
Ensino do 1.º CEB e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB [Teaching of the 1st Cycle Primary Educ and Math and Sciences in 2nd Cycle BE] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2022/02 - 2023/01 Utilização do MathCityMap num trilho matemático sobre números racionais: um estudo no 6.º ano de escolaridade [Using MathCityMap in a math trail about rational numbers: a study in the 6th grade]
Supervisor
Ensino do 1.º CEB e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB [Teaching of the 1st Cycle Primary Educ and Math and Sciences in 2nd Cycle BE] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2021/02 - 2022/01 O contributo do feedback escrito para a aprendizagem através de uma Gallery Walk: um estudo com alunos do 5º ano de escolaridade [The contribution of written feedback to learning through a Gallery Walk: a study with 5th graders]
Supervisor
Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2º Ciclo do Ensino Básico [Teaching of the 1st Cycle Primary Educ and Math and Sciences in 2nd Cycle BE] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2015/09/01 - 2016 Histórias com matemática : uma ponte para a resolução de problemas e a comunicação matemática no pré-escolar [Stories with mathematics: a bridge to problem solving and mathematical communication in preschoolers]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2015/09/01 - 2016 Educação para o empreendedorismo no pré-escolar: o percurso do sonho à ação [Entrepreneurship education in pre-school: the journey from dream to action]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2015 - 2015 Brincar com materiais do dia a dia: O desenvolvimento do sentido de número no pré-escolar [Playing with everyday materials: The development of number sense in preschoolers]
Supervisor
Educação Pré-escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2014/09/01 - 2015 O contributo das aplicações interativas na abordagem de conceitos geométricos : um estudo com crianças do pré-escolar [The contribution of interactive applications in approaching geometric concepts: a study with pre-school children]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2013/09/01 - 2014 A OTD na educação pré-escolar : um estudo com crianças de 3 a 4 anos [Statistics in pre-school education: a study with 3 to 4 year olds]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2013/09/01 - 2014 O contributo da visualização para o desenvolvimento do sentido de número no pré-escolar [The potential of visualization to the development of number sense in preschoolers]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2013/09/01 - 2014 Os Padrões no ensino pré-escolar : Um veículo para aprendizagens integradoras [Patterns in pre-school education: A vehicle for integration]
Supervisor
Educação Pré-Escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2011/09/01 - 2013 O pensamento algébrico em contextos visuais : um estudo no 6º ano de escolaridade [Algebraic thinking in visual contexts: a study in the 6th grade]
Supervisor
Didáctica da Matemática e das Ciências [Didactics of Mathematics and Sciences] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2011 - 2013 A visualização e o sentido de número : um estudo no 1º ano de escolaridade [Visualization and number sense: a study in 1st grade]
Supervisor
Didática da Matemática e das Ciências [Didactics of Mathematics and Science] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2011 - 2013 A resolução de problemas através da descoberta de padrões : um estudo com alunos do 1º ano de escolaridade [Problem solving through patterns exploration: a study with 1st graders]
Supervisor
Didática da Matemática e das Ciências [Didactics of Mathematics and Science] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2012 - 2012 A medida na educação pré-escolar : um estudo centrado em experiências integradoras [Measurement in pre-school education: a study focusing on interdisciplinary experiences]
Supervisor
Educação Pré-escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal
2012 - 2012 A exploração de conceitos geométricos no Pré-Escolar através da Literatura Infantil [Exploring geometric concepts in pre-school through children's literature]
Supervisor
Educação Pré-escolar [Pre-school Education] (Master)
2011 - 2011 O desenvolvimento do sentido de número em contexto pré-escolar: o impacto dos materiais manipuláveis [The development of number sense in pre-school settings: the impact of manipulatives]
Supervisor
Educação Pré-escolar [Pre-school Education] (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo Escola Superior de Educaçao, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2024/07 - 2024/07 Porto ICRE’24 - 4th Porto International Conference on Research in Education (2024/07 - 2024/07)
Conference (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
2024/03 - 2024/03 Encontro “Inovação no Ensino da Matemática e das Ciências 2024 [Meeting on "Innovation in Maths and Science Teaching 2024] (2024/03 - 2024/03)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
Instituto Politécnico de Santarém, Portugal
2023/07 - 2023/07 XXXIII Seminário de Investigação em Educação Matemática [XXXIII Seminar on Research in Mathematics Education] (2023/07 - 2023/07)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
2022/03 - 2022/03 Encontro “Inovação no Ensino da Matemática e das Ciências 2022" [Meeting "Innovation in Maths and Science Teaching 2022] (2024/03 - 2024/03)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
Instituto Politécnico de Santarém, Portugal
2016/07 - 2016/07 4.º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos [4th Meeting on Teaching and Learning with Creativity from 3 to 12 years old] (2016/07 - 2016/07)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2015/07 - 2015/07 3º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos [3rd Meeting on Teaching and Learning with Creativity from 3 to 12 years old] (2015/07 - 2015/07)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2014/07 - 2014/07 2.º Encontro Ensinar e Aprender com Criatividade dos 3 aos 12 anos [2nd Meeting on Teaching and Learning with Creativity from 3 to 12 year olds] (2014/07 - 2014/07)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2014/02 - 2014/02 2.º Fórum dos Mestrados de Habilitação para a Docência Educadores de Infância e Professores do 1.º e 2.º ciclos – “Da investigação às práticas” [2nd Forum of the Master's Degrees in Teaching for Preschool Educators and 1st and 2nd Cycle Teachers - "From research to practice"] (2014/06 - 2014/06)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2013/06 - 2013/06 Encontro Ensinar e Aprender Matemática com Criatividade dos 3 aos 12 anos [Teaching and Learning Mathematics with Creativity from 3 to 12 years old] (2013/06 - 2013/06)
Meeting (Member of the Organising Committee)
2012/11 - 2012/11 1º Fórum dos Mestrados Profissionalizantes Educadores de Infância e Professores do 1.º e 2.º ciclos [1st Forum of Professional Masters in Preschool Education and 1st and 2nd Cycle Teachers] (2012/11 - 2012/11)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/03 Um congresso matemático no âmbito das isometrias: proposta de um estudo numa turma de 6º ano de escolaridade [A mathematical congress on isometries: a proposal for a study in a 6th grade class]
(Thesis) Main arguer
Ana Filipa Rodrigues Cruz (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2020/02 Insubordinação Criativa, Auto(trans)formação e Conexões Matemáticas: Engendrando Saberes na Autoformação de Professores Portugueses
(Thesis) Arguer
Daniela Assemany da Guia (PhD)
Universidade do Porto, Portugal
2019/03 A resolução de tarefas matemáticas em contextos não formais de aprendizagem – um estudo com o 3º ano de escolaridade [Solving mathematical tasks in non-formal learning contexts - a study with 3rd graders]
(Thesis) Main arguer
Maria de Fátima Pereira de Sousa Lima Fernandes (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
2015/07 Contando histórias com matemática … [Telling stories with mathematics ...]
(Thesis) Main arguer
Cindy Belle da Silva Quaresma (Master)
Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal
2015/05 A formação inicial de professores do Ensino Básico e a geometria: um estudo de dois casos [The initial training of primary school teachers and geometry: a study of two cases]
(Thesis) Main arguer
Ângela Maria Pinto do Couto (PhD)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2014/12 Matemática e expressão motora: que relação?: um estudo com crianças na educação pré-escolar ao nível do tempo de execução de tarefas [Mathematics and motor expression: what's the relationship?: a study with pre-school children in terms of task completion time]
(Thesis) Main arguer
Alice Maria Lourinho Alves (Master)
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Portugal
2012/12 Resolução de problemas com padrões numéricos [Solving problems with numerical patterns]
(Thesis) Main arguer
Ângela Raquel Pacheco Marques Freitas Faria (Master)
Universidade do Minho, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2019 - Current National Council of Teachers of Mathematics
2014 - Current European Teacher Education Network (ETEN) ETEN Co-Ordinator (ECO) at the School of Education of Viana do Castelo
2011 - Current Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática
2010 - Current International Group for Mathematical Creativity and Giftedness (MCG) Membro Fundador [Founding member]
2000 - Current Associação de Professores de Matemática

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2023/07 - Current Membro do conselho editorial da revista Open Education Studies [Member of the Editorial Board of Open Education Studies Journal]
Member
2023/01 - Current Membro da equipa editorial da revista Quadrante - Revista de Investigação em Educação Matemática [Member of the Editorial board of Quadrante - Journal of Research in Mathematics Education]
Member
2021/04 - Current Membro da equipa editorial da revista International Journal of Studies in Education and Science [Member of the Editorial Board of the Journal of Studies in Education and Science]
Member

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023 - Current Open Education Studies (2544-7831) De Gruyter
2022 - Current Sensos-e (2183-1432) inED – Centro de Investigação e Inovação em Educação
2020 - Current Indagatio Didactica (1647-3582) CIDTFF/UA
2020 - Current Educational Studies in Mathematics (1573-0816) Springer Link
2019 - Current Education Sciences (2227-7102) MDPI
2019 - Current Sustainability (2071-1050) MDPI
2017 - Current REDIMAT – Journal of Research in Mathematics Education (2014-3621) Hipatia Press
2015 - Current Quadrante – Revista de Investigação em Educação Matemática (2183-2838) APM
2014 - Current Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática — RIPEM (2238-0345) Sociedade Brasileira de Educação Matemática
2013 - Current International Electronic Journal of Mathematics Education (1306-3030) Modestum
2013 - Current Journal of the European Teacher Education Network (2183-2234) ETEN