Identification
Personal identification
- Full name
- Bruna Rodrigues
Citation names
- Rodrigues, B.
Author identifiers
- Ciência ID
- E919-3D0C-847E
- ORCID iD
- 0000-0002-4201-6719
Addresses
- Psychology Research Centre, Psychology School (Building 14), University of Minho, Campus of Gualtar , 4710-057, Braga, Braga, Portugal (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Intermediate (B1) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2018/02/01 - 2022/07/15
Concluded
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Reciprocal relations between listening comprehension, oral reading fluency, metacognitive skills, vocabulary and reading
comprehension: A longitudinal study with students from grades 4 to 6" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado, com a menção de Muito Bom |
2010 - 2015
Concluded
|
Psychology (Mestrado integrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
"Effects of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension in second-grade students" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 values |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/07/01 - 2024/07/19 | Researcher (Research) | Fundação Minerva, Portugal |
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal | ||
2022/06/03 - 2023/06/02 | Researcher (Research) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/02/01 - 2022/03/31 | Doctoral Research Fellow | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2017 - 2018 | Research Fellow | INVESTIGARE, Portugal |
2016/02/15 - 2017/02/15 | Educational Psychologist (professional internship) | Associação Portuguesa para o Desenvolvimento da Carreira, Portugal |
2014/09/22 - 2015/04/29 | Educational Psychologist (academic internship) | Didáxis, Escola Cooperativa de Vale S. Cosme, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2018/02/01 - 2022/07/15 | Reciprocal relations between listening comprehension, oral reading fluency, metacognitive skills, vocabulary and reading comprehension:
A longitudinal study with students from grades 4 to 6
SFRH/BD/129582/2017
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/06/03 - 2023/06/02 | Neurocognitive functioning in different types of reading disabilities
CEECIND/00408/2018
Research Fellow
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2017 - 2019 | Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção na leitura [From the conception to the validation of an integrated
model of reading intervention]
N/A
Researcher
INVESTIGARE, Portugal
|
Câmara Municipal de Guimarães
Concluded
|
2014 - 2016 | Ainda estou a aprender: Desenvolvimento de uma plataforma educativa online de avaliação e intervenção nas dificuldades de
aprendizagem da leitura [I'm still learning: An educational online platform for the intervention in reading disabilities]
Ref. 134604
Member of the research team
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
|
2013 - 2015 | Avaliar para prevenir: Estudos de tracking e validação dos Inventários de Desenvolvimento Comunicativo de MacArthur-Bates
para o Português Europeu [Assess for preventing: Tracking studies and validation of the MacArthur-Bates Communicative Development
Inventories for European Portuguese]
PTDC/MHC-PED/4725/2012
Research collaborator
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2012 - 2013 | Investigação e avaliação de leitura no 1.º ciclo: Desenvolvimento de inventários de avaliação da leitura [Reading research
and assessment in elementary education: development of reading assessment inventories]
PTDC/PSI-PED/098592/2008
Research collaborator
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/09/26 | Caracterização do desempenho em leitura no 2.º ciclo do Ensino Básico | 6.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses e XIII Congresso Ibero-Americano
(Portugal)
|
2024/09/26 | Práticas de despiste universal para a tomada de decisão com base em evidências na promoção de competências matemáticas | 6.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses e XIII Congresso Ibero-Americano
(Portugal)
|
2023 | Funcionamento executivo em diferentes tipos de dificuldades na leitura | IV Jornadas Internacionais de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar (4 LESE) |
2023 | Construção e validação do TAF - Teste de Avaliação da Fluência para alunos do 1.º ao 6.º ano de escolaridade | IV Jornadas Internacionais de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar (4 LESE) |
2021/09 | Cross-lagged relations between reading skills in Portuguese students from fourth to sixth grade | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia |
2021/07 | Construction and validation of oral reading fluency equated test forms for Portuguese students | EDULEARN21 (13th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies) |
2019/09 | Development of comprehension measures to 5th grade students: A study using Rasch model analysis | XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Faculdade de Ciências da Educação da Universidade da Corunha (Corunha, Spain)
|
2018/09 | Construção de uma prova de fluência de leitura de textos para alunos do 2º ciclo do Ensino Básico: Evidências de validade [Construction of a reading fluency test for students in the second cycle of elementary education: evidences of validity] | 4.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Braga, Portugal)
|
2018/07 | Alunos do 1.º ano em risco de insucesso na aprendizagem da leitura. Da avaliação à intervenção no quadro de um modelo multínivel [At-risk readers in fisrt readers. Assessment and intervention within a multilevel framework] | IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas, III Jornadas Internacionais
de Leitura, Educação e Sucesso Escolar, IV Jornadas Internacionais de Alfabetização.
(Lisboa, Portugal)
|
2018/06 | Ensinar a ler e a compreender no 1.º ano no quadro de uma abordagem multinível [Teach reading and understanding in the 1st grade within the framework of a multilevel approach] | 6th International Congress of Educational Sciences and Development
(Setúbal, Portugal)
|
2018/06 | Da concepção à validação de um modelo integrado de intervenção nas dificuldades na aprendizagem na leitura [From the conception to the validation of an integrated intervention model for difficulties in learning to read] | 6th International Congress of Educational Sciences and Development
(Setúbal, Portugal)
|
2017/09 | Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico [The effects of decoding, listening comprehension and oral reading fluency on reading comprehension: A longitudinal study with elementary school students] | II Jornadas Internacionais de Leitura, Escrita e Sucesso Escolar (III Jornadas Internacionais de Alfabetização)
(Braga, Portugal)
|
2017/07 | Maria e o Mundo: Crescer e escolher mais iguais [Maria and world: Grow up and choose more alike] | Seminário Internacional: Desenvolvimento de Carreira num Mundo Plural e Desafiador
(Braga, Portugal)
|
2017/06 | Gestão Pessoal da Carreira: Resultados da eficácia de um programa de intervenção com estudantes da Universidade do Minho [Personal Career Management: Results of the effectiveness of an intervention program with students from the University of Minho] | III Seminário Ser Diplomado do Ensino Superior: Escolhas, Escolhas, Percursos e Retornos
(Braga, Portugal)
|
2017/06 | Orientações curriculares para a educação pré-escolar: Potencial para o desenvolvimento vocacional na infância [Curricular guidelines for preschool: Potential to foster childhood career development] | II ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
(Braga, Portugal)
|
2016/10 | Dissertações de doutoramento sobre desenvolvimento de carreira dos jovens: Contributos para investigação e prática [Doctoral dissertations on youth career development: Contributions to research and practice] | XVIII Congresso Internacional de Formação para o Trabalho Norte de Portugal/Galiza: Ser jovem, ser trabalhador: Incertezas,
desafios e respostas
(Viana do Castelo, Portugal)
|
2016/10 | Avaliação e intervenção online nas dificuldades na aprendizagem da leitura: A plataforma AINDA ESTOU A APRENDER. [Online assessment and intervention for reading disabilities: The platform I'm still learning] | 3.º Congresso da Ordem dos Psicólogos
(Porto, Portugal)
|
2016/06 | The role of listening comprehension, word recognition and oral reading fluency in reading comprehension: A study with second-grade students | I Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar
(Braga, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/07/10 - 2023/07/11 | Organizing committee of the IV International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2023/07/10 - 2023/07/11)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2017/09/04 - 2017/09/05 | Organizing committee of the II International Seminar on Reading, Education and School Achievement/III International Seminar
of Literacy (2017/09/04 - 2017/09/05)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2016/06/17 - 2016/06/18 | Organizing committee of the I International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2016/06/17 - 2016/06/18)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário, Portugal |
2015/09/08 - 2015/09/12 | Collaboration in the organization of the 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/08 - 2015/09/12)
Conference (Other)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/07/04 - 2014/07/05 | Collaboration in the organization of the 10th National Meeting (8th International) for Research in Reading, Children's Literature
and Illustration (2014/07/04 - 2014/07/05)
Meeting (Other)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2014/05/31 - 2014/05/31 | Collaboration in the organization of the conference "Dislexia em debate: Tendências nacionais e internacionais ["Dyslexia
under debate: national and international trends"] (2014/05/31 - 2014/05/31)
Conference (Other)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2013/05/21 - 2013/05/22 | Member of the Organizing Commitee of V Seminar on Psychology Research at the University of Minho
(2013/05/21 - 2013/05/22)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2013/04/03 - 2013/04/03 | Collaboration in the "Open Day" of the Psychology School of the University of Minho (2013/04/03 - 2013/04/03)
Other
|
Universidade do Minho, Portugal |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2017 - Current | Ordem dos Psicólogos Portugueses | Effective Member (Professional License no. 21489) |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - Current | Frontiers in Psychology | Frontiers |
Distinctions
Award
2023 | Prémio Ana Maria Vieira de Almeida (1.ª edição)
Fundação Vasco Vieira de Almeida, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal |
2018 | Prémio Ler+ 2018
Plano Nacional de Leitura, Portugal
|