Identification
            Personal identification
- Full name
- Marisa Gomes Filipe
Citation names
- Filipe, Marisa
- Filipe, M. G.
- Filipe, M.
- Filipe, Marisa G.
Author identifiers
- Ciência ID
- E018-1B4B-08E1
- ORCID iD
- 0000-0001-8612-225X
Email addresses
- marisafilipe.rt@gmail.com (Professional)
- marisa.filipe@edu.ulisboa.pt (Professional)
Addresses
- Alameda da Universidade, 1600-214, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
- Social Sciences - Psychology
Languages
| Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| English | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
| German | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
| Portuguese (Mother tongue) | 
Education
            | Degree | Classification | |
|---|---|---|
| 2015 - 2018 Concluded | Postdoctoral Training / Early Markers in Autism: Speech Directed to the Child and Socio-Communicative Development (Pós-doutoramento) Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal | |
| 2014 Concluded | Doctoral Programme in Psychology  (Doutoramento) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal "Prosodic abilities in typically developing children and those diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Clinical implications
                                       for assessment and intervention " (THESIS/DISSERTATION) | Aprovado com Distinção | 
| 2009 Concluded | Integrated Master course in Psychology (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal "Adaptação do Profiling Elements of Prosodic Systems-Children (PEPS-C) ao Português Europeu: Prova de Segmentação" (THESIS/DISSERTATION) | 
Affiliation
            Science
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2021/08/01 - 2025/09/30 | Research Assistant (Research) | Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal | 
| 2018/10/01 - 2020/08/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2015/06/01 - 2018/08/09 | Postdoc (Research) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2010/09/01 - 2014/08/31 | Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2013/02/01 - 2013/05/31 | Visiting Researcher (Research) | University of North Carolina at Chapel Hill, United States | 
Teaching in Higher Education
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2025/10/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2020/09/01 - 2025/07/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona, Portugal | 
| 2014/10/07 - 2015/05/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal | 
Other Careers
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2009/10/01 - 2010/01/10 | Técnico Superior (Técnico Superior) | CRIAR - Centro de Educação e Terapia, Portugal | 
Positions / Appointments
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2013/09/01 - 2014/09/18 | Lab Manager - Speech Lab | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
Others
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2011 - 2021/07/31 | Neuropsychologist - Coordinator Neuropsychological Service for Children | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
Projects
            Grant
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2022/03/01 - Current | P2LINK: Perception-Production Link in Early Infancy: A language acquisition oral-motor intervention study PTDC/LLT-LIN/1115/2021 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia | 
| 2018/06/14 - 2021/12/31 | PLOs - Predictors of Language Outcomes Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia European Regional Development Fund Ongoing | 
| 2018 - 2020 | Mindfulness to students’ success: Relating executive functions and writing through a mindfulness app to promote children’s
                                 cognitive, social, and health-related outcomes Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia European Regional Development Fund | 
| 2015 - 2018 | Horizon21: Early language development in Down Syndrome Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
| 2013/06/07 - 2016/12/31 | EBELa - Eyes and Brain: Early markers of Language Development Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
Contract
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2021/08/01 - Current | Links Between Executive Functions and Predictors of Language Development: Longitudinal and Interventional Studies Principal investigator
                                    
                                  | 
Other
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2025 - 2027 | Neuroscience and Education Perspectives on Language Ability and Critical Thinking: An Interdisciplinary Approach - External advisor
                                    
                                  | Ongoing | 
| 2022/12/31 - 2024/12/30 | E-learning support for disabled students - ELSUPPORT 2022-1-TR01-KA220-SCH-000086816 Researcher
                                    
                                  | |
| 2023 - 2024 | O Mundo dos Intergalácticos CIPD/2223/DEED/7 Researcher
                                     Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal | Concluded | 
| 2013/09/01 - 2015/07/31 | Prosodic characterization in autism spectrum disorders: assessment and intervention in high-functioning autism IJUP –. PP_IJUP2011 217 Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | Concluded | 
Outputs
            Publications
| Book chapter | 
 | 
| Journal article | 
 | 
| Journal issue | 
 | 
| Thesis / Dissertation | 
 | 
Other
| Other output | 
 | 
Activities
            Supervision
| Thesis Title Role | Degree Subject (Type) Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024 - Current | Dislexia: Explorando o Papel da Intervenção Prosódica Supervisor | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2023 - 2025 | Escala de Classificação para Avaliação das Funções Executivas pelos Professores: Desenvolvimento e Estudo Piloto de Validação Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2019 - 2025 | Construção e implementação de um programa de treino das funções executivas em crianças e adolescentes com Perturbação de Hiperatividade
                                 e Défice de Atenção Co-supervisor | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2020 - 2022 | Avaliação das funções executivas em crianças através de questionários e inventários: uma revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2020 - 2022 | Atividade física e funções executivas em crianças com hiperatividade e défice de atenção: uma revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2020 - 2022 | Os efeitos do treino de memória de trabalho em crianças com perturbação específica da aprendizagem na leitura e na escrita:
                                 uma revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2020 - 2022 | O uso de jogos sérios para a aquisição de competências sociais em indivíduos com autismo Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2020 - 2022 | Os benefícios da atividade física nas funções executivas em crianças e adolescentes com autismo: uma revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2020 - 2022 | Relação entre Mindfulness e a Atenção em crianças e adolescentes com Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção: uma
                                 Revisão Sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2019/09/01 - 2021/01/19 | A prática de Mindfulness na regulação emocional e na psicopatologia de crianças e adolescentes com autismo: revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona, Portugal | 
| 2019/09/01 - 2021/01/19 | Os efeitos da prática de Mindfulness na regulação emocional e na psicopatologia em adultos com autismo: uma revisão sistemática Supervisor | Universidade Lusófona do Porto, Portugal | 
| 2018/09 - 2020/11 | Identificação dos Primeiros Sinais de Autismo: Um Estudo Retrospectivo no Brasil Supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2018/09 - 2020/10/29 | Os Efeitos da Prática de Mindfulness nas Funções Executivas em Indivíduos com Autismo: Uma Revisão Sistemática Supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2018/09 - 2020/10 | A relação entre o Mindfulness Disposicional e as Funções Executivas em crianças dos 7 aos 10 anos de idade Supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2017/10 - 2019/07 | Relatório Científico-Profissional de Mestrado Integrado em Psicologia Co-supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2017/10 - 2019/07 | Sinais de alerta nas Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospectivo Co-supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2015/10 - 2017/07 | Marcadores precoces das Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospetivo exploratório Co-supervisor | Psicologia (Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
Event organisation
| Event name Type of event (Role) | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024 - 2024 | Workshop on Infant Language Development (WILD-2024)  (2024) Conference (Member of the Organising Committee) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2022/05/23 - 2022/05/26 | Speech Prosody 2022, Lisboa (300/400 delegates). (2022/05/23) Conference (Member of the Organising Committee) | |
| 2018 - 2018 | Winter School - Intervention Research in Education: From Planning to Publishing (70 delegates). (2018) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2018 - 2018 | LabPhon16 - Variation, development and impairment: Between phonetics and phonology (400 delegates). (2018 - 2018) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2017 - 2017 | 12º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia (100 delegates). (2017 - 2017) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
| 2013 - 2013 | 25th Association for Psychological Science Annual Convention, Washington (500 delegates). (2013 - 2013) | |
| 2012 - 2012 | 13th International Conference SIG Writing da EARLI (200 delegates) (2012 - 2012) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | 
Association member
| Society Organization name | Role | |
|---|---|---|
| 2019/07/01 - Current | European Literacy Network | |
| 2019 - Current | European Certificate in Psychology – European Federation of Psychologists' Associations (PT-050574-201907). | |
| 2018/07/01 - Current | Speech Prosody SIG | |
| 2018 - Current | International affiliate of the American Psychological Association (ID 00194726). | |
| 2015 - Current | Effective Member of the Portuguese Association of Experimental Psychology. | |
| 2012 - Current | Effective Member of the “Ordem dos Psicólogos Portugueses”, Nº 12118, with advanced specialization in Clinical and Health Psychology and Neuropsychology. | 
Conference scientific committee
| Conference name | Conference host | |
|---|---|---|
| 2024 - Current | 6th Students Meeting of Mind Brain College of ULisboa | University of Lisbon | 
| 2022/08/29 - Current | Workshop on Early Language in Neurodevelopmental Disorders - NeuroD-WELL - 2022 | University of Lisbon | 
| 2024 - 2025 | 2nd ELN Literacy Summit | University of Cologne | 
| 2019 - 2019 | Workshop on Early Language in Neurodevelopmental Disorders - NeuroD-WELL - 2019 | University of Lisbon | 
Journal scientific committee
| Journal title (ISSN) | Publisher | |
|---|---|---|
| 2018 - Current | Frontiers in Psychology / Education (2504-284X) | Frontiers Media SA | 
Mentoring / Tutoring
| Topic | Student name | |
|---|---|---|
| 2023 - 2024 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Tânia Carneiro | 
| 2023 - 2024 | Internship Supervisor (Psychology) | Joana Costa | 
| 2023 - 2024 | Internship Supervisor (Psychology) | Juliana Luzio | 
| 2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Lígia da Silva | 
| 2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Emanuel Pinho | 
| 2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Ana Granja | 
| 2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Raquel da Silva | 
| 2022 - 2023 | Internship Supervisor (Psychology) | Beatriz Lopes | 
| 2022 - 2022 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Sara Cruz | 
| 2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Telma Oliveira | 
| 2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Luciana Joaquim | 
| 2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Ana Oliveira | 
| 2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Tânia Carneiro | 
| 2021 - 2022 | Internship Supervisor (Psychology) | Joana Portela | 
| 2019/09 - 2020/09 | Professional Internship Supervisor (Psychology) | Luísa Carneiro | 
| 2019/02 - 2020/02 | Professional Internship Supervisor | Andreia Veloso | 
| 2015/09 - 2016/09 | Professional Internship (Psychology) | Cláudia Sofia Andrade de Almeida | 
Distinctions
            Award
| 2020 | Research Funding | Assistant Researcher | Scientific Employment Stimulus - Individual Call 3rd Edition Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | 
| 2014 | Postdoctoral Research Grant Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
| 2010 | Doctoral Grant (2010 – 2014) Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | 
Other distinction
| 2013 | Visiting Scholar, University of North Carolina at Chapel Hill - USA | 
