???global.info.a_carregar???
Irene Cadime completed a PhD in Psychology, specialization in Educational Psychology in 2012, at the University of Minho, Portugal. She is currently an assistant researcher at the Research Centre on Child Studies - University of Minho. Published 69 peer-reviewed papers in journals indexed in international databases, 15 book chapters, and 11 books. She participated as a researcher in nine funded research projects, and has successfully supervised several Master and PhD students. Irene Cadime is currently an associate editor of three international journals indexed in JCR and has collaborated as a reviewer in several international publications. She participated in the organization of several conferences and received four awards for works in the field of reading assessment and reading promotion. Her research areas are: Language development; Reading and Writing; Psychological assessment; Psychometrics; Reading disabilities; Web-based interventions; Executive functioning.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Irene Cadime

Identificadores de autor

Ciência ID
B41B-E47E-EE95
ORCID iD
0000-0001-8285-4824
Scopus Author Id
55808214300

Endereços de correio eletrónico

  • irenecadime@psi.uminho.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2007 - 2012
Concluído
Psychology (Doutoramento)
Especialização em Educational Psychology
Universidade do Minho, Portugal
"Avaliar leitura no 1.º ciclo do Ensino Básico: Construção e validação do TCL-Teste de Compreensão Leitora [Assessing reading in primary school: construction and development of the TCL-Reading comprehension Test]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/07/01 - Atual Investigador (Investigação) Universidade do Minho, Portugal
2012/05 - 2018 Investigador (Investigação) Universidade do Minho, Portugal
2008/03 - 2012/02 Investigador (Investigação) Universidade do Minho, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09/01 - 2019/06/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017 - 2020 Coordinator of the thematic research line "Pedagogical resources for children" Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020 - 2023 Neurocognitive functioning in different types of reading disabilities
CEECIND/00408/2018
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2015 - 2018 Communicative and linguistic development in the three first years of age as a predictor of reading competences in the first years of schooling
SFRH/BPD/102549/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2023 - Atual How have pandemic-related events shaped family practices and children's language development?
LCF/PR/FP22/62010012
Investigador responsável
Fundação 'la Caixa'
2022/01/02 - Atual Once Upon a Time: a Kit of Tools for Fostering Children’s Development of Multiliteracies, Collaboration Skills, and Intercultural Sensitivity
PTDC/CED-EDG/0736/2021
Investigador
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2018 - 2021 GameLeT - Gamified, media-based training of reading fluency
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Erasmus Plus
Em curso
2018 - 2021 Valer: Valongo a Ler [Promoting reading skills at Valongo]
NORTE-66-2016- 28 & NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Câmara Municipal de Valongo
Concluído
2018 - 2020 Ainda Estou a Aprender – Plataforma Literacia [I'm still learning - Platform to promote literacy]
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Concluído
2017 - 2020 Project Litteratus
NORTE-66-2016-29
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Intermunicipal Community of Ave
Concluído
2014 - 2016 I am still learning… development of an online educational platform for assessment and intervention in reading learning difficulties
Fundação Calouste Gulbenkian
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
2013 - 2015 Assess for preventing: Tracking Studies and Validation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European Portuguese
PTDC/MHC-PED/4725/2012
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2012 - 2013 Reading research and assessment in elementary education: development of reading assessment inventories
PTDC/PSI-PED/098592/2008
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2009 - 2010 Litteratus Project: A partnership project to promote literacy
N/A
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Câmara Municipal de Vila Nova de Famalicão
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Ramos, Rui; Cadime, Irene; Santos, Sandra. "Ensinar e aprender Português: a digital resource for learning to read and write". Trabalho apresentado em EDULEARN21 Conference, 2021.
    Publicado
  2. Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene; Cosme, M. C.; Viana, Fernanda Leopoldina. "I'm still learning: Assessment and intervention in reading disabilities in a municipality". Trabalho apresentado em XV Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, 2019.
    Publicado
  3. Ribeiro, I.; Rodrigues, B.; Santos, S.; Cadime, I.; Viana, F.L.. "Effects of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension in second-grade students". Trabalho apresentado em 17th European Conference on Developmental Psychology, Braga, Universidade do Minho, 2015.
    Publicado
  4. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Baptista, A; Choupina, C.; Brandão, S.; Azevedo, H.; Santos, S.; Cadime, I.; Cruz, J.. "I’m still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities". Trabalho apresentado em 17th European Conference on Developmental Psychology, Braga, Universidade do Minho, 2015.
    Publicado
  5. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Santos, S.; Cadime, I.; Chaves-Sousa, S.; Vale, A. P.; Spinillo, A.. "Battery of reading assessment: description and validity studies". Trabalho apresentado em 10º Encontro Nacional (8º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração, Braga, 2014.
    Publicado
  6. Cadime, I.; Fernandes, I.; Brandão, S.; Nóvoa, P.; Rodrigues, A.; Ferreira, A.. "A aquisição da leitura e da escrita: variáveis preditoras no nível pré-escolar [Reading and writing acquisition: predictors in preschool]". Trabalho apresentado em X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2009.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Cruz, Joana; Alves, Diana; Carvalho, Marisa; Mendes, Sofia Abreu; Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene. "Assessment of math abilities before school entry: a tool development". Frontiers in Education 8 (2024): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2023.1347143.
    10.3389/feduc.2023.1347143
  2. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Cadime, Irene; Costa, José António. "Percurso(s) para a transformação digital. Contributos do recurso digital «Ensinar e Aprender Português»". Palavras 60 61 (2023): 205-216. http://dx.doi.org/10.61248/palavras.vi60-61.179.
    Acesso aberto • 10.61248/palavras.vi60-61.179
  3. Fernandes, Eva Lopes; Flores, Maria Assunção; Cadime, Irene; Coutinho, Clara Pereira. "Práticas de avaliação no ensino superior: Um estudo com professores portugueses". Estudos em Avaliação Educacional 34 (2023): e09219. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v34.9219.
    Acesso aberto • 10.18222/eae.v34.9219
  4. Gonçalves, Mário Rui; Morales-Conde, Salvador; Gaspar Reis, Sofia; Carlos Alves, Palmira; Novo de Matos, José; Oliveira, António; Marinho, Ricardo; Cadime, Irene; Castelo-Branco Sousa, Miguel. "RAWS4all project: validation of a new silicone model for robotic TAPP inguinal hernia repair". Surgical Endoscopy (2023): http://dx.doi.org/10.1007/s00464-023-10592-y.
    10.1007/s00464-023-10592-y
  5. Cruz, Joana; Mendes, Sofia; Alves, Diana; Marques, Sofia; Cadime, Irene. "Fluency Training for Struggling Readers: Examining the Effects of a Tier-2 Intervention in Third Graders". Education Sciences 13 9 (2023): 908. http://dx.doi.org/10.3390/educsci13090908.
    Acesso aberto • 10.3390/educsci13090908
  6. Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene; Ribeiro, Iolanda. "Cognitive and metacognitive strategy use in poor comprehenders: an exploratory study". Australian Journal of Learning Difficulties 28 2 (2023): 139-153. http://dx.doi.org/10.1080/19404158.2023.2287611.
    10.1080/19404158.2023.2287611
  7. Cruz, Joana; Mendes, Sofia; Marques, Sofia; Alves, Diana; Cadime, Irene. "Development of a Group Emergent Literacy Screening Tool". Children 10 2 (2023): 306. http://dx.doi.org/10.3390/children10020306.
    10.3390/children10020306
  8. Meira, Ângela; Cadime, Irene; Viana, Fernanda Leopoldina. "Phonological Awareness Assessment Test (PACOF) for Pre-school Children: Evidence of Validity and Reliability". Psicología Educativa 29 1 (2023): 83-90. http://dx.doi.org/10.5093/psed2023a3.
    Acesso aberto • Publicado • 10.5093/psed2023a3
  9. Gonçalves, Mário Rui; Novo de Matos, José; Oliveira, António; Marinho, Ricardo; Cadime, Irene; Carlos Alves, Palmira; Morales-Conde, Salvador; Sousa, Miguel Castelo-Branco. "Robotic4all project: Results of a hands-on robotic surgery training program". Laparoscopic, Endoscopic and Robotic Surgery (2023): http://dx.doi.org/10.1016/j.lers.2023.01.002.
    Publicado • 10.1016/j.lers.2023.01.002
  10. Cadime, Irene; Santos, Sandra; Viana, Fernanda L.; Ribeiro, Iolanda. "The Relationship of Oral Reading Fluency Endurance to Comprehension in an Intermediate Depth Orthography". Psicología Educativa 29 2 (2023): 143-148. http://dx.doi.org/10.5093/psed2023a6.
    Acesso aberto • 10.5093/psed2023a6
  11. Cadime, Irene; Rodrigues, Bruna; Ribeiro, Iolanda. "Reading strategy use scale: an analysis using the rasch rating scale model". Reading and Writing 36 (2022): 2081-2098. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-022-10351-w.
    10.1007/s11145-022-10351-w
  12. Rodrigues, Bruna; Ribeiro, Iolanda; Cadime, Irene. "Reading, linguistic, and metacognitive skills: are they reciprocally related past the first school years?". Reading and Writing (2022): http://dx.doi.org/10.1007/s11145-022-10333-y.
    10.1007/s11145-022-10333-y
  13. Letzel-Alt, Verena; Pozas, Marcela; Schwab, Susanne; Schneider, Christoph; Lindner, Katharina-Theresa; Dias, Paulo; Cadime, Irene. "Exploring inclusive education in times of COVID-19: An international comparison of German, Austrian and Portuguese teachers". Frontiers in Education 7 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2022.969737.
    10.3389/feduc.2022.969737
  14. Alves, Diana; Marques, Sofia; Cruz, Joana; Mendes, Sofia Abreu; Cadime, Irene. "Remote teaching practices and learning support during COVID-19 lockdowns in Portugal: Were there changes across time?". Frontiers in Psychology 13 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.963367.
    10.3389/fpsyg.2022.963367
  15. Matias, Helena; Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene; Ribeiro, Iolanda. "Efeito das competências de literacia emergente na aprendizagem inicial da leitura". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 9 (2022): 233-244. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8902.
    Acesso aberto • Publicado • 10.17979/reipe.2022.9.0.8902
  16. Cadime, Irene; Ribeiro, Iolanda; Cruz, Joana; Cosme, Maria do Céu; Meira, Diana; Viana, Fernanda Leopoldina; Santos, Sandra. "An intervention in reading disabilities using a digital tool during the COVID-19 pandemic". Frontiers in Psychology (2022): https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.862383.
    10.3389/fpsyg.2022.862383
  17. Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene; Freitas, Tânia; Choupina, Celda; Baptista, Adriana; Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda. "Assessing oral reading fluency within and across grade levels: Development of equated test forms". Behavior Research Methods (2022): http://dx.doi.org/10.3758/s13428-022-01806-7.
    Publicado • 10.3758/s13428-022-01806-7
  18. Pereira, Diana; Cadime, Irene; Flores, Maria Assunção; Pinheiro, Cláudia; Santos, Patrícia. "Investigating the Effect of the Programme of Study on University Students’ Perceptions about Assessment". Educational Assessment (2022): 1-22. http://dx.doi.org/10.1080/10627197.2022.2027753.
    Publicado • 10.1080/10627197.2022.2027753
  19. Cruz, Joana; Mendes, Sofia Abreu; Marques, Sofia; Alves, Diana; Cadime, Irene. "Face-to-Face Versus Remote: Effects of an Intervention in Reading Fluency During COVID-19 Pandemic". Frontiers in Education 6 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2021.817711.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/feduc.2021.817711
  20. Pereira, D.; Cadime, I.; Flores, M.A.; Pereira, Diana; Cadime, Irene; Flores, Maria Assunção. "Investigating assessment in higher education: students’ perceptions". Research in Post-Compulsory Education 27 2 (2022): 328-350. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85128907429&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1080/13596748.2022.2042911
  21. Cadime, Irene; Santos, Ana Lúcia; Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, I.; Santos, A.L.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. "Parental Reports of Preschoolers' Lexical and Syntactic Development: Validation of the CDI-III for European Portuguese". Frontiers in Psychology 12 (2021): 677575. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85112596760&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677575
  22. Dias, Paulo César; Peixoto, Ricardo; Cadime, Irene. "Associations between burnout and personal and professional characteristics: a study of Portuguese teachers". Social Psychology of Education (2021): http://dx.doi.org/10.1007/s11218-021-09640-z.
    10.1007/s11218-021-09640-z
  23. Pereira, Diana; Cadime, Irene; Brown, Gavin; Flores, Maria Assunção. "How do undergraduates perceive the use of assessment? A study in higher education". European Journal of Higher Education (2021): 1-17. http://dx.doi.org/10.1080/21568235.2020.1871393.
    Publicado • 10.1080/21568235.2020.1871393
  24. Rodrigues, Bruna; Cadime, Irene; Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda. "Developing and validating tests of reading and listening comprehension for fifth and sixth grade students in Portugal". Frontiers in Psychology (2020):
    Acesso aberto • 10.3389/fpsyg.2020.610876
  25. Dias, Paulo; Mamas, Christoforos; Cadime, Irene. "Predictors of Adolescents’ Attitudes Towards the Inclusion of Peers with Special Educational Needs". International Journal of Disability, Development and Education (2020): 1-10. http://dx.doi.org/10.1080/1034912x.2020.1822517.
    Publicado • 10.1080/1034912x.2020.1822517
  26. Lopes Fernandes, Eva; Flores, Maria Assunção; Cadime, Irene; Pereira Coutinho, Clara. "Métodos de Avaliação das Aprendizagens em Universidades Públicas Portuguesas: Um Estudo Quantitativo". Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 13 2 (2020): 5-26. http://dx.doi.org/10.15366/riee2020.13.2.001.
    Acesso aberto • Publicado • 10.15366/riee2020.13.2.001
  27. Dias, Paulo César; Tavares, Eduardo; Simões, Marta; Cadime, Irene. "Motives for cannabis use in a sample of portuguese users". Journal of Substance Use (2020): 1-5. http://dx.doi.org/10.1080/14659891.2020.1760377.
    Publicado • 10.1080/14659891.2020.1760377
  28. Santos, S.; Cadime, I.; Viana, F.L.; Ribeiro, I.. "Cross-Lagged Relations Among Linguistic Skills in European Portuguese: A Longitudinal Study". Reading Research Quarterly 55 2 (2020): 177-192. https://doi.org/10.1002/rrq.261.
    Publicado • 10.1002/rrq.261
  29. Dias, Paulo; Cadime, Irene; García Del Castillo, Jose Antonio; Marzo, Carlos; Castillo-López Del García, Alvaro; López-Sánchez, Carmen; Dias, P.; et al. "Problematic Internet and Facebook use and online gaming among university students: An exploratory study". Psihologija 53 00 (2020): 12-12. http://dx.doi.org/10.2298/psi190129012d.
    Acesso aberto • Publicado • 10.2298/psi190129012d
  30. Dias, Paulo; Gonçalves, Soraia; Cadime, Irene; Chóliz, Mariano. "Adaptation of the mobile phone dependence test for Portuguese adolescents and youth". Psicologia, Saúde & Doença 20 3 (2019): 569-580. http://dx.doi.org/10.15309/19psd200302.
    Acesso aberto • 10.15309/19psd200302
  31. Cadime, Irene; Chaves-Sousa, Séli; Viana, Fernanda L.; Santos, Sandra; Maia, José; Ribeiro, Iolanda. "Growth, stability and predictors of word reading accuracy in European Portuguese: A longitudinal study from Grade 1 to Grade 4". Current Psychology (2019): http://dx.doi.org/10.1007/s12144-019-00473-w.
    Publicado • 10.1007/s12144-019-00473-w
  32. Meira, A.; Cadime, I.; Viana, F.L.; Meira, Â.; Leopoldina Viana, F.. "The structure of phonological awareness in European Portuguese: A study of preschool children". Journal of Educational Research 112 3 (2019): 367-376. https://doi.org/10.1080/00220671.2018.1530966.
    Publicado • 10.1080/00220671.2018.1530966
  33. Dias, P. C.; Cadime, I.. "Child and Family-centered practices in Early Childhood Education and Care Services: An empirical study with families and practitioners in Portugal". Child and Adolescent Social Work Journal 36 (2019): 285-294.
    Publicado • 10.1007/s10560-019-00599-7
  34. Cadime, I.; Moreira, C.S.; Santos, A.L.; Silva, C.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. "The development of vocabulary and grammar: A longitudinal study of European Portuguese-speaking toddlers". Journal of Child Language 46 4 (2019): 653-681. https://doi.org/10.1017/S0305000919000060.
    Publicado • 10.1017/S0305000919000060
  35. Cadime, I.; Silva, C.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. "Early lexical development: Do day care attendance and maternal education matter?". First Language 38 (2018): 503-519.
    Publicado • 10.1177/0142723718778916
  36. Dias, P. C.; Chóliz, M.; Cadime, I.. "Impulsivity in Portuguese and Spanish college students: An invariance study of the Brief UPPS Impulsive Behavior Scales". TPM - Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology 4 25 (2018): 503-517.
    Publicado • 10.4473/TPM25.4.3
  37. Azevedo Dias, P.C.; Dias Cadime, I.M.. "Preschool teachers' perceptions about inclusion in preschool education: The role of experience and qualifications [Percepções dos educadores sobre a inclusão na educação pré-escolar: O papel da experiência e das habilitações]". Ensaio 26 98 (2018): 91-111.
    Publicado • 10.1590/S0104-40362018002600962
  38. Dias, P.C.; Cadime, I.; Del Castillo-López, A.G.; García-Castillo, F.; Del Castillo, J.A.G.. "Excessive facebook use among Portuguese university students: Contributes of the adaptation of the bergen facebook addiction,Uso abusivo de facebook entre universitarios portugueses: Contribución a la adaptación de la bergen facebook addiction". Health and Addictions / Salud y Drogas 18 1 (2018): 131-139.
    Publicado
  39. Cadime, Irene; Santos, Sandra; Leal, Teresa; Viana, Fernanda Leopoldina; Rodrigues, Bruna; Cosme, Maria do Céu; Ribeiro, Iolanda. "Compreensão de textos: Diferenças em função da modalidade de apresentação da tarefa, tipo de texto e tipo de pergunta". Análise Psicológica 35 3 (2017): 351-366. http://dx.doi.org/10.14417/ap.1234.
    Publicado • 10.14417/ap.1234
  40. Chaves-Sousa, S.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Vale, A. P.; Santos, S.; Cadime, I.. "Validity Evidence of the Test of Word Reading for Portuguese Elementary Students". European Journal of Psychological Assessment 33 (2017): 460-466.
    Publicado • 10.1027/1015-5759/a000307
  41. Sousa, P.; Dias, P. C.; Cadime, I.. "Predictors of primary school teachers’ knowledge about developmental dyscalculia". European Journal of Special Needs Education 32 (2017): 204-220.
    Publicado • 10.1080/08856257.2016.1216635
  42. Santos, S.; Cadime, I.; Viana, F.L.; Chaves-Sousa, S.; Gayo, E.; Maia, J.; Ribeiro, I.. "Assessing reading comprehension with narrative and expository texts: Dimensionality and relationship with fluency, vocabulary and memory". Scandinavian Journal of Psychology 58 1 (2017): 1-8.
    Publicado • 10.1111/sjop.12335
  43. Cadime, I.; Rodrigues, B.; Santos, S.; Viana, F. L.; Chaves-Sousa, S.; Cosme, M. C.; Ribeiro, I.. "The role of word recognition, oral reading fluency and listening comprehension in the simple view of reading: a study in an intermediate depth orthography". Reading and Writing 30 (2017): 591-611.
    Publicado • 10.1007/s11145-016-9691-3
  44. Dias, P. C.; Cadime, I.. "Protective factors and resilience in adolescents: the mediating role of self-regulation". Psicología Educativa 23 (2017): 37-43.
    Publicado • 10.1016/j.pse.2016.09.003
  45. Chaves-Sousa, S.; Santos, S.; Viana, F. L.; Vale, A. P.; Cadime, I.; Prieto, G.; Ribeiro, I.. "Development of a word reading test: Identifying students at-risk for reading problems". Learning and Individual Differences 56 (2017): 159-166.
    Publicado • 10.1016/j.lindif.2016.11.008
  46. Silva, C.; Cadime, I.; Ribeiro, I.; Santos, S.; Santos, A. L.; Viana, F.L.. "Parents’ reports of lexical and grammatical aspects of toddlers’ language in European Portuguese: developmental trends, age and gender differences". First Language 37 (2017): 267-284.
    Publicado • 10.1177/0142723716689274
  47. Silva, C.; Cadime, I.; Ribeiro, I.; Acosta, V.; Lima, R.; Viana, F.L.. "Communicative development of Portuguese infants aged between 8 and 15 months". Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 37 (2017): 121-129.
    Publicado • 10.1016/j.rlfa.2016.12.001
  48. Viana, F. L.; Pérez-Pereira, M.; Cadime, I.; Silva, C.; Santos, S.; Ribeiro, I.. "Lexical, morphological and syntactic development in toddlers between 16- and 30- month-old: a comparison across European Portuguese and Galician". First Language 37 (2017): 285-300.
    Publicado • 10.1177/0142723717691087
  49. Ribeiro, I.; Santos, S.; Baptista, A; Choupina, C.; Brandão, S.; Cadime, I.; Silva, C.; Azevedo, H.; Viana, F.L.. "A utilização da plataforma “Ainda estou a aprender” na avaliação e na intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura: Um estudo de caso [The platform “I’m still learning” in the assessment and intervention in reading disabilities: A case study]". Calidoscopio 15 (2017): 30-44. http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2017.151.03.
    Publicado • 10.4013/cld.2017.151.03
  50. Cadime, I.; Cruz, J.; Silva, C.; Ribeiro, I.. "Homework self-regulation strategies: a gender and educational level invariance analysis". Psicologia-Reflexao e Critica 30 (2017): 1-10.
    Publicado • 10.1186/s41155-017-0062-z
  51. Cadime, I.; Silva, C.; Santos, S.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. "The interrelatedness between infants’ communicative gestures and lexicon size: A longitudinal study". Infant Behavior & Development 48 (2017): 88-97.
    Publicado • 10.1016/j.infbeh.2017.05.005
  52. FERNANDA LEOPOLDINA VIANA; IRENE CADIME; SANDRA SANTOS; SARA BRANDÃO; IOLANDA RIBEIRO; Viana, F.L.; Cadime, I.; et al. "O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção [Teaching explicitly reading comprehension. Analysis of the impact of a program]". Revista Brasileira de Educação 22 71 (2017): 1-30. https://doi.org/10.1590%2Fs1413-24782017227172.
    Publicado • 10.1590/s1413-24782017227172
  53. Oliveira, I.; Taveira, M. C.; Cadime, I.; Porfeli, E.. "Psychometric Properties of a Career Exploratory Outcome Expectations Measure". Journal of Career Assessment 24 2 (2016): 380-396.
    Publicado • 10.1177/1069072715580577
  54. Ribeiro, I.; Cadime, I.; Freitas, T.; Viana, F.L.. "Beyond word recognition, fluency, and vocabulary: The influence of reasoning on reading comprehension". Australian Journal of Psychology 68 (2016): 107-115.
    Publicado • 10.1111/ajpy.12095
  55. Dias, P. C.; Cadime, I.. "Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool". European Journal of Special Needs Education 31 1 (2016): 111-123.
    Publicado • 10.1080/08856257.2015.1108040
  56. Cadime, I.; Lima, S.; Marques Pinto, A.; Ribeiro, I.. "Measurement invariance of the Utrecht Work Engagement Scale for Students: A study across secondary school pupils and university students". European Journal of Developmental Psychology 13 2 (2016): 254-263.
    Publicado • 10.1080/17405629.2016.1148595
  57. Santos, S.; Cadime, I.; Viana, F. L.; Prieto, G.; Chaves-Sousa, S.; Spinillo, A.; Ribeiro, I.. "An application of the Rasch model to reading comprehension measurement". Psicologia-Reflexao e Critica 29 (2016): 1-19.
    Publicado • 10.1186/s41155-016-0044-6
  58. Dias, P. C.; Cadime, I.; Castelar-Perim, P.. "Further evidence for the structure of the Resilience Scale in Portuguese Language countries: An invariance study with Brazilian and Portuguese adolescents". Psicologia 30 2 (2016): 33-46.
    Publicado • 10.17575/rpsicol.v30i2.1125
  59. Cadime, I.; Marques Pinto, A.; Lima, S.; Rego, S.; Pereira, J.; Ribeiro, I.. "Well-being and academic achievement in secondary school pupils: The unique effects of burnout and engagement". Journal of Adolescence 53 (2016): 169-179.
    Publicado • 10.1016/j.adolescence.2016.10.003
  60. Santos, S.; Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Prieto, G.; Brandão, S.; Cadime, I.. "Development of listening comprehension tests with narrative and expository texts for Portuguese students". Spanish Journal of Psychology 18 E5 (2015): 1-7.
    Publicado • 10.1017/sjp.2015.7
  61. Ribeiro, I.; Dias, O.; Oliveira, I.; Miranda, P.; Ferreira, G.; Saraiva, M.; Paulo, R.; Cadime, I.. "Adaptation and validation of the reading strategy use scale for the Portuguese population | [Adaptação e Validação da Escala Reading Strategy use para a População Portuguesa]". Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion-e Avaliacao Psicologica 40 1 (2015): 25-36.
    Publicado
  62. Viana, F.L.; Santos, S.; Ribeiro, I.; Chaves-Sousa, S.; Brandão, S.; Cadime, I.; Maia, J.. "Listening comprehension assessment: Validity studies of two vertically scaled tests for Portuguese students.". Universitas Psychologica 14 1 (2015): 345-354.
    Publicado • 10.11144/Javeriana.upsy14-1.lcav
  63. Dias, P. C.; Cadime, I.; García del Castillo, J. A.; del Castillo, J. A. G.. "Peer relations and gender: Contributes of the adaptation of the Peer Relations Questionnaire to Portuguese adolescents". Revista Iberoamericana de Educacion 68 (2015): 151-168.
    Publicado
  64. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Santos, S.; Prieto, G.. "Calibration of a reading comprehension test for Portuguese students". Anales de Psicologia 30 3 (2014): 1025-1034. http://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.30.3.172611.
    Publicado • 10.6018/analesps.30.3.172611
  65. Brandão, S.; Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F. L.. "Evaluating listening comprehension in children using a dynamic assessment approach: An exploratory study". European Journal of Developmental Psychology 11 6 (2014): 746-753.
    Publicado • 10.1080/17405629.2014.938628
  66. Cadime, I.; Viana, F. L.; Ribeiro, I.. "Invariance on a reading comprehension test in European Portuguese: A differential item functioning analysis between students from rural and urban areas". European Journal of Developmental Psychology 11 6 (2014): 754-766.
    Publicado • 10.1080/17405629.2014.938629
  67. Gayo, E.; Deaño, M.; Conde, A; Ribeiro, I.; Cadime, I.; Alfonso, S.. "Effect of an intervention program on the reading comprehension processes and strategies in 5th and 6th grade students". Psicothema 26 4 (2014): 464-470.
    Publicado • 10.7334/psicothema2014.42
  68. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Santos, S.; Prieto, G.; Maia, J.. "Validity of a reading comprehension test for Portuguese students". Psicothema 25 3 (2013): 384-389.
    Publicado • 10.7334/psicothema2012.288
  69. Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Santos, S.; Cadime, I.. "Aprender a compreender. Da teoria à prática pedagógica". Exedra, Número temático - “Português: Investigação e Ensino” 0 (2012): 448-465. http://www.exedrajournal.com/exedrajournal/wp-content/uploads/2013/01/36-numero-tematico-2012.pdf.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Cadime, Irene; Santos, Sandra; Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda. "Teaching reading comprehension strategies: Differential effects of an intervention program as a function of gender and socioeconomic status". In Progress in Education, 213-240. Nova Science, 2022.
    Publicado
  2. Cadime, Irene. "O desenvolvimento do vocabulário [Vocabulary development]". In Alfabetização baseada na ciência (ABC): Manual do curso ABC, editado por ALVES, RUI A.; Leite, Isabel, 194-218. Brasília: Ministério da Educação do Brasil, 2021.
  3. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. "Ensinar a compreender: Perspectivas e propostas [Teaching to comprehend: perspectives and proposals]". In Compreensão da leitura. Processos cognitivos e estratégias de ensino, editado por S. R. K. Guimarães; F. Vidigal de Paula, 175-196. São Paulo, Brasil: Vetor Editor, 2019.
    Publicado
  4. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene. "AEA - Ainda estou a aprender [I am still learning]". In Relatório PNPSE 2016-2018: Escolas e comunidades tecendo políticas educativas com base em evidências, editado por Ministério da Educação, 154-160. Lisboa: PNPSE/DGE, 2019.
    Publicado
  5. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene. "Projeto Litteratus [Litteratus Project]". In Relatório PNPSE 2016-2018: Escolas e comunidades tecendo políticas educativas com base em evidências, editado por Ministério da Educação, 161-167. Lisboa: PNPSE/DGE, 2019.
    Publicado
  6. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra. "Da concepção à validação de um modelo integrado de intervenção na leitura. Contributos para a operacionalização do modelo multinível [From conception to the validation of an integrated model of intervention in reading. Contributions to the operationalization of the multilevel model]". In Relatório PNPSE 2016-2018: Escolas e comunidades tecendo políticas educativas com base em evidências, editado por Ministério da Educação, 144-153. Lisboa: PNPSE/DGE, 2019.
    Publicado
  7. Cadime, I.. "The relationship between vocabulary and reading development". In The linguistics of vocabulary, 73-92. New York: Nova Science Publishers, 2018.
    Publicado
  8. Viana, F. L.; Ribeiro, I.; Baptista, A; Brandão, S.; Cadime, I.; Santos, S.. "Desenvolvendo competências de letramento emergente na pré-escola: como a investigação sustenta a prática [Developing literacy competences in preschool: how research supports practice]". In DECOLE: Desenvolvendo competências de letramento emergente, 59-92. São Paulo: Penso Editora, 2017.
    Publicado
  9. Viana, F.L.; Silva, C.; Ribeiro, I.; Cadime, I.. "Instrumentos de avaliação da linguagem: uma perspetiva global [Language assessment tasks and tests: a global perspective]". In Aquisição de língua materna e não materna. Questões gerais e dados do Português, 333-357. Berlim: Language Science Press, 2017.
    Publicado • 10.5281/zenodo.889443
  10. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F. L.. "Teste de Compreensão da Leitura (TCL) [Reading comprehension test TCL]". In Instrumentos e contextos de avaliação psicológica – Vol. II, 53-67. Coimbra, Portugal: Almedina Edições, 2014.
    Publicado
  11. Viana, F.L.; Cruz, J.; Cadime, I.. "Ler antes de ler. Como facilitar a aprendizagem da leitura e da escrita? [Reading before reading. How to promote the aquisition of reading and writing?]". In Falar, ler e escrever: Propostas integradoras para Jardim de Infância, 6-23. Carnaxide: Santillana, 2014.
    Publicado
  12. Viana, F.L.; Sucena, A.; Ribeiro, I.; Cadime, I.. "Alicerces da aprendizagem da leitura e da escrita [The foundations of reading and writing]". In Ler para ser. Os caminhos antes, durante e … depois de aprender a ler, 15-31. Coimbra: Almedina, 2014.
    Publicado
  13. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. "Opções metodológicas e estatísticas na construção dos testes da Bateria de Avaliação de Leitura [Methodological and statistical options in the development of the Reading Assessment Battery]". In BAL-Bateria de Avaliação de Leitura: Abordagens teóricas e opções metodológicas, 57-73. Lisboa: Cegoc Edições, 2014.
    Publicado
  14. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Santos, S.; Cadime, I.. "Avaliar leitura: Questões concetuais e de medida [Reading assessment: theoretical and measurement issues]". In BAL-Bateria de Avaliação de Leitura: Abordagens teóricas e opções metodológicas, 15-26. Lisboa: Cegoc Edições, 2014.
    Publicado
  15. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Santos, S.; Cadime, I.; Spinillo, A.; Chaves-Sousa, S.; Vale, A. P.. "Bateria de Avaliação de Leitura: Descrição e opções de construção [Reading Assessment Battery: description]". In BAL-Bateria de Avaliação de Leitura: Abordagens teóricas e opções metodológicas, 49-56. Lisboa: Cegoc Edições, 2014.
    Publicado
Livro
  1. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Morgado, Celda (Choupina, Celda); Cadime, Irene; Santos, Sandra; Rodrigues, Bruna; Costa, Helena; Cosme, Maria do Céu; Ramos, Rui. Arriscar a Mudança: os desafios dos modelos multinível no ensino da leitura e da escrita. Fundação Vasco Vieira de Almeida, Fundação Calouste Gulbenkian e Investigare-Associação para a Investigação em Leitura, Escrita e Neurociências. 2023.
  2. Viana, F. L.; Cadime, I.; Silva, C.; Santos, A. L.; Ribeiro, I.; Santos, S.; Lima, R.; et al. MacArthur-Bates Inventários de Desenvolvimento Comunicativo. Maia: Lusoinfo. 2017.
    Publicado
  3. Ribeiro, I.; Viana, F. L.; Baptista, A; Choupina, C.; Santos, S.; Brandão, S.; Cadime, I.; et al. Ainda Estou a Aprender. As tecnologias no apoio à avaliação e à intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura. Maia: Lusoinfo. 2016.
    Publicado
  4. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Cadime, I.; Santos, S.; Spinillo, A.. TCTML-i – Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura – Informativo (Manual técnico). Lisboa: Cegoc Edições. 2014.
    Publicado
  5. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Cadime, I.; Santos, S.; Spinillo, A.. TCTML-n – Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura – Narrativo (Manual Técnico). Lisboa: Cegoc Edições. 2014.
    Publicado
  6. Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Santos, S.; Cadime, I.. TCTMO-i – Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral – Informativo (Manual Técnico). Lisboa: Cegoc Edições. 2014.
    Publicado
  7. Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Santos, S.; Cadime, I.. TCTMO-n – Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral – Narrativo (Manual Técnico). Lisboa: Cegoc Edições. 2014.
    Publicado
  8. Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Vale, A. P.; Chaves-Sousa, S.; Santos, S.; Cadime, I.. TLP – Teste de Leitura de Palavras. Lisboa: Cegoc Edições. 2014.
    Publicado
  9. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. TCL – Teste de Compreensão da Leitura (Manual Técnico). Lisboa: Cegoc Edições. 2012.
    Publicado
  10. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Cadime, I.; Fernandes, I.; Ferreira, A.; Leitão, C; Gomes, S.; Mendonça, S; Pereira, L. Aprender a Compreender. Do Saber... Ao Saber Fazer – Um Programa de Intervenção Para o 5.º e 6.º Anos E.B. Coimbra: Almedina. 2011.
    Publicado
  11. Ribeiro, I.; Viana, F.L.; Cadime, I.; Fernandes, I.; Ferreira, A.; Leitão, C; Gomes, S.; Mendonça, S; Pereira, L. Compreensão da leitura: dos modelos teóricos ao ensino explícito. Um programa de intervenção para o 2.º Ciclo do Ensino Básico. Coimbra: Almedina. 2011.
    Publicado

Propriedade Intelectual

Patente
  1. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 4.º ano". Portugal.
  2. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo. Manual Técnico". Portugal.
  3. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 4.º ano". Portugal.
  4. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Ana Paula vale; Séli Chaves-Sousa; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TLP-2: Teste de Leitura de Palavras 2.º ano". Portugal.
  5. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Ana Paula vale; Séli Chaves-Sousa; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TLP-4: Teste de Leitura de Palavras 4.º ano". Portugal.
  6. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 2.º ano". Portugal.
  7. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-n-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 1.º ano". Portugal.
  8. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 2.º ano". Portugal.
  9. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 2.º ano". Portugal.
  10. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 2.º ano". Portugal.
  11. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo. Manual Técnico". Portugal.
  12. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 4.º ano". Portugal.
  13. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Ana Paula vale; Séli Chaves-Sousa; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TLP - Teste de Leitura de Palavras. Manual Técnico". Portugal.
  14. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-i-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 1.º ano". Portugal.
  15. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo". Portugal.
  16. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-i: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo. Manual Técnico". Portugal.
  17. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Ana Paula vale; Séli Chaves-Sousa; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TLP-1: Teste de Leitura de Palavras 1.º ano". Portugal.
  18. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Ana Paula vale; Séli Chaves-Sousa; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TLP-3: Teste de Leitura de Palavras 3.º ano". Portugal.
  19. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 4.º ano". Portugal.
  20. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-n-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 3.º ano". Portugal.
  21. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene. 2013. "TCTMO-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 3.º ano". Portugal.
  22. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Alina Galvão Spinillo. 2013. "TCTML-i: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo. Manual Técnico". Portugal.
  23. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. 2012. "TCL – Teste de Compreensão da Leitura (material de teste para o 2.º ano)". Portugal.
  24. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. 2012. "TCL – Teste de Compreensão da Leitura (material de teste para o 3.º ano)".
  25. Cadime, I.; Ribeiro, I.; Viana, F.L.. 2012. "TCL – Teste de Compreensão da Leitura (material de teste para o 4.º ano)".

Outros

Conjunto de dados
  1. Cadime, Irene. Contributor to the Wordbank- An open database of children's vocabulary development. http://wordbank.stanford.edu/.
Outra produção
  1. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 4.º ano, versão 2 [Know, act and change: screening test, 4th grade, version 2]. 2019. Santos, Sandra; Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/10400.22/15454.
  2. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 1.º ano, versão 2 [Know, act and change: screening test, 1st grade, version 2]. 2019. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/10400.22/15451.
  3. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 2.º ano, versão 2 [Know, act and change: screening test, 2nd grade, version 2]. 2019. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/10400.22/15452.
  4. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 3.º ano, versão 2A [Know, act and change: screening test, 3rd grade, version 2]. 2019. Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Baptista, Adriana; Morgado, Celda. http://hdl.handle.net/10400.22/15453.
  5. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 2º ano, versão 1 [Know, act and change: screening test, 2nd grade, version 1]. 2018. Santos, Sandra; Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Baptista, Adriana; Morgado, Celda. http://hdl.handle.net/1822/58607.
  6. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 3º ano, versão 1 [Know, act and change: screening test, 3rd grade, version 1]. 2018. Viana, Fernanda Leopoldina; Santos, Sandra; Ribeiro, Iolanda; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/1822/58609.
  7. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 4º ano, versão 1 [Know, act and change: screening test, 4th, version 1]. 2018. Cadime, Irene; Santos, Sandra; Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/1822/58612.
  8. Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 1º ano, versão 1 [Know, act and change: screening test, 1st grade, version 1]. 2018. Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana. http://hdl.handle.net/1822/58606.
  9. PACOF – Prova de avaliação da consciência fonológica [Phonological awareness test]. Produto. 2014. Meira, A.; Viana, F.L.; Cadime, I..
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2019/09 Development of comprehension measures to 5th grade students: a study using Rasch model analysis XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Coruña (Coruña, Espanha)
2018/11 Assessing written and oral language: an integrative perspective IV Jornadas de Língua Portuguesa – Investigação e Ensino
University of Cape Verde (Cabo Verde)
2016/05 CDI adaptation for European Portuguese: Differences in lexical and grammar development as a function of gender and maternal educational level The Sixth Network Meeting on Communicative Development Inventories
University of Zagreb (Dubrovnik, Croácia)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2021 - Atual Riscos psicossociais no trabalho: Conceptualização e contributos para a sua avaliação na indústria [Psychosocial risks at work: Conceptualization and contributions to its assessment in the industry]
Coorientador de Iara do Nascimento Teixeira
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2013 - Atual Compreensão de textos em idade pré-escolar: descrição e impacto na compreensão da leitura [Text comprehension at preschool age: description and impact on reading comprehension]
Coorientador de Sara Brandão
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2022 Reciprocal relations between listening comprehension, oral reading fluency, metacognitive skills, vocabulary and reading comprehension: a longitudinal study with students from grades 4 to 6
Coorientador de Bruna Regina da Silva Rodrigues
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2022 A relação entre o desenvolvimento da linguagem, as interações mãe-criança e práticas de literacia familiar: um estudo na Região Norte [The relationship between language development, mother-child interactions and family literacy practices: a study in the North Region]
Orientador de Bruna Filipa Ribeiro Lima
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2020 Understand to read. Read to Understand. A teaching and intervention program in reading comprehension for the 2nd year of the 1st Cycle of Basic Education
Coorientador de Tânia Filipa Moniz Fernandes
PhD in Educational Sciences, specialization in Educational Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2016 - 2020 Development of reading fluency and its mediating role in the relationship between cognitive-linguistic variables and reading comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
PhD in Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2018 - 2019 Impacto das práticas de literacia familiar e do temperamento no desenvolvimento linguístico [Impact of the family's literacy practices and child's temperament on the linguistic development]
Coorientador de Ângela Sofia Sá Oliveira
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2014 - 2017 Consciência Fonológica. Do constructo à avaliação [Phonological awareness. From the construct to the assessment]
Coorientador de Ângela Sofia Martins Meira
PhD in Child Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
2014 - 2015 Impacto da fluência de leitura e da metacompreensão na compreensão da leitura [Effects of reading fluency and metacomprehension on reading comprehension]
Coorientador de Jorge André Rocha Alves Soveral Collus
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2014 - 2015 Psychometric properties of the Utrecht Work Engagement Scale for Students in a Portuguese sample of high school and college students
Orientador de Sara Pires Lima
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2014 Influency of fluency, vocabulary, and reasoning on reading comprehension
Coorientador de Tânia Catarina da Silva Freitas
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2014 Test of reading fluency: validation studies
Coorientador de Ana Rita Guimarães Teixeira de Novais Lopes
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
2012 - 2013 Adaptação da escala Reading Strategy Use para a população Portuguesa [Adaptation of the scale Reading Strategy Use for the Portuguese population]
Coorientador de Olga Alexandra Coelho Lopes Dias
Master in Psychology (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2018/07/06 - 2018/07/07 Organizing committee of the III International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2018/07/06 - 2018/07/07)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
School of Education, Polytechnic Institute of Lisbon, Portugal, Portugal
2017/09/16 - 2017/09/16 Organizing committee of the III Conference on Communication and Development (2017/09/16)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho, Portugal
2017/09/04 - 2017/09/05 Organizing committee of the II International Seminar on Reading, Education and School Achievement (2017/09/04 - 2017/09/05)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho, Portugal
2015/09/08 - 2015/09/12 Organizing committee 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/08 - 2015/09/12)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
European Association of Developmental Psychology, Alemanha

Universidade do Minho, Portugal
2015/03/07 - 2015/03/07 Organizing committee of the II Conference on Communication and Development (2015/03/07 - 2015/03/07)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho, Portugal
2014/07/04 - 2014/07/05 Organizing committee of the 10th National and 8th International Meeting on Reading, Children’s Literature and Illustration (2014/07/04 - 2014/07/05)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Minho, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2015/06 - 2015/06 Participation in the IACOBUS program for scientific mobility (3rd call) – visiting researcher in the University of Santiago de Compostela, Spain.
Universidade de Santiago de Compostela, Espanha

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021 - Atual Frontiers in Psychology Frontiers
2021 - Atual Paideia
2021 - Atual Current Psychology Springer
2021 - Atual Psychology in the Schools Wiley
2020 - Atual Scientific Studies of Reading (1532-799X) Informa UK (Taylor & Francis)
2020 - Atual Asia Pacific Journal of Education (1742-6855) Informa UK (Taylor & Francis)
2020 - Atual Journal of Child Language (1469-7602) Cambridge University Press
2020 - Atual Assessment SAGE
2020 - Atual Children (2227-9067) MDPI AG
Atual Reading & Writing Quarterly Taylor & Francis
Atual Anales de Psicología
Atual SAGE Open SAGE
Atual Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review Springer
Atual International Journal of Testing Taylor & Francis
Atual Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development Taylor & Francis
Atual Journal of Happiness Studies Springer
Atual Science Education Wiley
Atual Early Childhood Education Journal Springer
Atual Pensando Psicología
Atual Scandinavian Journal of Psychology Wiley
Atual Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review Springer
Atual Applied Neuropsychology: Adult Taylor & Francis
Atual International Journal of Psychology Wiley
Atual First Language SAGE
Atual Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
Atual Sensos-e
Atual Psicología Educativa Elsevier
Atual Studies in Educational Evaluation Elsevier
Atual British Journal of Developmental Psychology Wiley
Atual International Journal of Child-Computer Interaction Elsevier
Atual Learning and Individual Differences Elsevier
Atual Neuropsychiatric Disease and Treatment
Atual British Journal of Educational Psychology Wiley
Atual SSM - Population Health Elsevier

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2023 - Atual Associate Editor, Frontiers in Psychology, section of Educational Psychology Frontiers Media SA, Suiça
2023 - Atual Associate Editor, Frontiers in Education, section of Educational Psychology Frontiers Media SA, Suiça
2016 - Atual Associate Editor, Psicologia: Reflexão e Crítica/Psychology: Research and Review, indexed in Scopus and ISI Web of Science Springer Nature, Luxemburgo
Distinções

Prémio

2023 Award Ana Maria Vieira de Almeida for the work "Risking Change. The challenges of multilevel models in teaching reading and writing"
2018 Ler+ 2018 [Award Reading+ 2018]
Plano Nacional de Leitura, Portugal
2013 9th Award Cegoc for the work BAL - Bateria de Avaliação de Leitura
Cegoc, Portugal
2011 7th award Cegoc for the work Reading Comprehension Test TCL
Cegoc, Portugal