???global.info.a_carregar???
Joana Cristina Moreira Teixeira has a PhD in Conservation and Restoration of Pictorial Heritage in 2009 by Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes and a degree in Fine Arts in 2007 by Escola Superior Artística do Porto. Is Invited Assistant Professor in Universidade Católica Portuguesa/ Porto and an integrated member of the research centre- CITAR. Is lecturer in Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes and collaborator and technical assistant in Fundação de Serralves. Published 8 articles in journals. Has 1 section of books. Organized 4 events and participated in 16 events. Supervised 2 MSc dissertations. Works in the área of conservation and restoration of Contemporary Art.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Joana Cristina Moreira Teixeira

Nomes de citação

  • Teixeira, Joana
  • Moreira Teixeira, Joana

Identificadores de autor

Ciência ID
9F12-5195-D8D3
ORCID iD
0000-0003-0330-2090

Endereços de correio eletrónico

  • jcteixeira@porto.ucp.pt (Profissional)
  • joanacmteixeira@gmail.com (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Inglês Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Italiano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2004/09 - 2009/10/17
Concluído
PhD in Conservation and Restoration of Pictorial Heritage (Docteur)
Especialização em Contemporary Art
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
"La creación contemporánea además de la materialidad. Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo/ Contemporary creation in addition to materiality. Artists and limits in the conservation and restoration of contempor" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Sobresaliente Cum Laude
2002/09 - 2003/07
Concluído
Fine Arts (Licenciatura)
Especialização em Painting
Escola Superior Artística do Porto, Portugal
16
1999/09 - 2002/07
Concluído
Painting (Bacharelato)
Escola Superior Artística do Porto, Portugal
15
Percurso profissional

Ciência

2019/02 - Atual Investigador (Investigação)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2013/10 - 2016/09 Investigador (Investigação)
Universidade do Minho, Portugal
2014/01 - 2015/09 Investigador (Investigação)
Universidade de Aveiro, Portugal

Docência no Ensino Superior

2018/12/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
2012 - Atual Leitor (Docente Universitário)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
2010/10 - 2015/08 Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2013 - 2015 Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal

Cargos e Funções

2012/07 - 2015/08 Master's Coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
2014/07 - 2015/07 Member scientific advice
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
2013/05 - 2014/09 Bachelor's Coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2012/06 - 2014/09 Technical coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal

Outros

2018/06 - Atual Collaboration and technical assistance
Fundação de Serralves, Portugal
2008/06 - 2008/09 Traineeship/conservation and restoration practices (325h)
Istituto Valenciano de Arte moderna, Espanha
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Teixeira, Joana; Maria Aguiar; Nuno Camarneiro; Lúcia Almeida Matos. "The impact of bubble plastic on filmogenic layers: material analysis and intervention/ El impacto del plástico de burbujas sobre capas filmógenas mordientes: análisis material e intervención". Conservación de arte contemporáneo 20 (2019): 67-77. https://www.museoreinasofia.es/publicaciones/conservacion-arte-contemporaneo-20a-jornada.
    Acesso aberto • Aceite para publicação
  2. Alquini, Claudia; Henriques, Frederico; Teixeira, Joana; Vieira, Eduarda. "A graphical documentation methodology for a contemporary artwork: Julio Resende's garden bench of the Parnaso building in Oporto". Conservar Património 27 (2018): 93-102. http://dx.doi.org/10.14568/cp2017006.
    Publicado • 10.14568/cp2017006
  3. Teixeira, Joana. "Contemporary art: theoretical-practical implications of conservation and restoration. Regulations and associated rights/ El arte contemporáneo: implicaciones teórico-práticas de la conservación y de la restauración. Normativas y derechos asociados". Património Cultural de España 10 (2015): 24-33. http://es.calameo.com/read/00007533530b76d4c0d90.
    Publicado
  4. Teixeira, Joana. "Artists and limits in the conservation and restoration of contemporary art/ Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo". Conservación de Arte Contemporánea. 11ª Jornada (2010): 257-269.
    Acesso aberto • Publicado
  5. L. Fuster-López; A. Murray; D. J. Yusá-Marco; Teixeira, Joana. "Considerations on the treatment of losses in modern and contemporary painting/ Reflexiones en torno al tratamiento de faltantes en pintura moderna y contemporáneo". Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada (2010): 115-123.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Sedano, Pilar. "The theory in the practice of the conservation/restoration of contemporary art / La teoría en la prática de la conservación/restauración del arte contemporáneo". Conservación de arte Contemporáneo. 9º Jornada (2008): 207-216.
    Acesso aberto • Publicado
  7. Teixeira, Joana; Rosário Llamas Pacheco. "The artist and his role in the preservation and restoration of contemporary art/ El artista y su papel en la conservación y restauración del arte contemporáneo". Conservación de Arte Contemporáneo. 8ª Jornada (2007): 65-73.
    Publicado
  8. Teixeira, Joana; Llamas, Rosario. "An approach to current artistic creation: research as a basis for action for conservation/ Un acercamiento a la creación artística actual: la investigación como base de actuación para la conservación". De la teoría a la realidad: La conservación infalible. III Congreso del grupo Español do IIC. (2007): 79-87.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Rosário Llamas Pacheco. "A theoretical contribution to the conservation/restoration of contemporary art/ Una aportación teórica para la conservación/restauración del arte contemporáneo". In Idea, materia y factores discrepantes en la conservación del arte contemporáneo., editado por Rosário Llamas Pacheco, 45-62. Valencia, Espanha: Universidade Politécnica de Valencia, 2011.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Laura Fuster-López; M. Sánchez-Pons; D. J. Yusá-Marco; A. Murray; Joana Moreira Teixeira. "Considerations about the treatment of losse in contemporary painting/ Reflexiones en torno al tratamiento de faltantes en pintura contemporánea". Trabalho apresentado em 11ª jornada de Conservción del arte contemporáneo, 2010.
  2. Teixeira, Joana; Rosário Llamas Pacheco. "A statistical work: the current artistic creation and its impact on conservation/restoration practice/ Un estudío estadístico: la creación artística actual y sus repercusiones en la práctica de conservación/restauración". Trabalho apresentado em 17º international Meeting on Heritage Conservación, 2008.
  3. Teixeira, Joana. "The artist and his role in the preservation and restoration of contemporary art/ El artista y su papel en la conservación y restauración del arte contemporáneo". Trabalho apresentado em 9ª Jornada. Conservación de Arte Contemporáneo, 2008.
Tese / Dissertação
  1. Teixeira, Joana. "Contemporary creation beyond the materiality. Artists and limits in the conservation and restoration of contemporary art/ La creación contemporánea además de la materialidad. Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo". Doutoramento, Universidade Politécnica de Valencia Faculdade de Belas Artes, 2009. http://riunet.upv.es/handle/10251/6301.

Outros

Técnica de investigação
  1. Participation in the "Loss compensation in modern unconventional paitings", partnership of the Physical-chemical and Medioenvironmental Laboratory of the Istituto Universitário de Conservación y Restauración, Departamiento de Conservación y restauración de Bienes Culturales of Universidad Politecnica de Valencia with Queen's University. Coinvestigador.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/02/27 When the contemporary artist seeks conservation solutions: Helena Dias's unsupported paintings / Cuando el artista contemporáneo busca soluciones de conservación: las pinturas sin suporte de Helena Dias 21ª Jornada de Conservación de arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, Espanha)
2019/03/01 The impact of bubble plastic on mordent filmogenic layers moved 54 years: material analysis and conservation and restoration treatments/ El impacto del plástico de burbujas sobre capas filmógenas mordentes trasladados 54 años: el análisis material y los tratamientos de conservación y restauración 20ª Jornada. conservación de Arte Contemporânea
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)
2014/05/29 Contemporary art: the theoretical-practical implications of conservation and restoration. The regulations and associated rights/ El arte contemporáneo: las implicaciones teórico-prácticas de la conservción y restauración. Las normativas y los derechos asociados Course "Contemporary Art: from creation to conservation"
Instituto do Património Cultural de Espanha (Madrid, Espanha)
2011/05 What is the end of contemporary creations? /Qual o destino das criações contemporâneas? Simpósio Património: políticas, intervenções e destinos / Heritage Symposium: policies, interventions and destinations
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique (Porto, Portugal)
2010/09 What is the artist's role and what are the limits on the conservation / restoration activity of his work?/ Qual o papel do artista e quais os limites na actividade de conservação/restauro da sua obra? Fórum Internacional: Conservação do Moderno ao Contemporãneo, A memória do Futuro: um primeiro olhar sobre a realidade nacional/ International Forum: Conservation of the Modern to the Contemporary, The Memory of the Future: a first look at the national reality
Museu Oscar Niemeyer (Curitiva, Brasil)
2010/02 The artists and the boundaries in the conservation and restoration of contemporary art /Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo 11ª Joanada de Conservación de arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)
2007/12 Restoration in contemporary art: concepts and factors Mesa redonda: Arte, instituições e agentes culturais: divulgação de valores ou divulgação de mercadoria? / Roundtable: Art, institutions and cultural agents: dissemination of values or dissemination of merchandise?
Escola Superior Artística do Porto (Porto, Portugal)
2007/11 An approach to contemporary artistic creation: research as a basis for action/ Un acercamiento a la creación artística contemporánea y actual: la investigación como base de actuación De la teoría a la realidad: la conservación infalible / From theory to reality: infallible conservation
GEIIC e Universidade de História de Arte de Oviedo (Oviedo, Espanha)
2007/02 The artist and his role in the preservation of unconventional art/ El artista y su papel en la conservación del arte no convencional 8ª Jornada. Conservación de Arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2015 - 2016/12 Study and application of preventive conservation measures for contemporary designs at the FBAUP Museum/ Estudo e aplicação de medidas de conservação preventiva para desenhos contemporâneos do Museu da FBAUP
Orientador
Masters Artistic Studies / Museological and Curatorial studies (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
2013 - 2014/07 Galeria Marzee: collecting and preserving contemporary jewelery/ Galeria Marzee: colecionar e conservar joalharia contemporânea
Orientador
Mestrado Estudos Artísticos/ Estudos Museológicos e Curadoriais / Masters Artistic Studies / Museological and Curatorial Studies (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2018/11 - 2019/12 V Luso-Brazilian Meeting of Conservation and Restoration (2019/12/09 - 2019/12/10)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
2018/02 - 2018/04 Exhibition "Conservation Issues 3: Studies of Barata Feyo for the sources of law the Palace of Justice in Porto"/ "Questões de Conservação 3: Estudos de Barata Feyo para as fontes do Direito o Palácio da justiça no Porto" (2018/04/12 - 2018/04/20)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2017/02 - 2017/04 Exhibition "Conservation issues 2: Installation of Fernando José Pereira"/ "Questões de conservação 2: Instalação de Fernando José Pereira" (2017/04/21 - 2017/04/28)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2016/02 - 2016/03 Exhibition "Conservation issues: contemporary design in FBAUP collection/ "Questões de conservação: desenho contemporâneo na coleção da FBAUP" (2016/03/31 - 2016/04/21)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2020/09/21 - 2020/09/25 Assistance to " XI Seminario de e-learning para profesores universitarios" with 5 sessions 1º Sesión: La transformación de la enseñanza en ambientes virtuales de aprendizaje 2º Sesión: Estrategias para la enseñanza virtual de ciencia y tecnología 3ª Sesión: Estrategias para el diseño y desarrollo de la metodología de clase invert 4º Sesión: Estrategias para la enseñanza virtual de las ciencias sociales 5ª Sesión: Evaluación en ambientes de formación apoyados con TIC
Seminário
XI Seminario de e-learning para profesores universitarios
Universidad Catolica de Avila, Espanha
2020/09/22 - 2020/09/22 Assistance to "ICCROM-Athabasca University-IIC webinar on 'Heritage Conservation Learning in the COVID World - Challenges and Opportunities"
Outro
Heritage Conservation Learning in the COVID World - Challenges and Opportunities
Athabasca University, Canadá
2019/07/24 - 2019/07/26 Modern Paints Cleaning with Bronwyn Ormsby and Judith Lee (Tate, UK)
Oficina (workshop)
16th Masterclass_ Modern Paints Cleaning
2021 Conservação e restauro, Portugal
2019/02/19 - 2019/02/20 Workshop Green Conservation of Cultural Heritage, com os formadores Andrea Machia e Laura Rivaroli (12 horas) / Green Conservation of Cultural Heritage Workshop with trainers Andrea Machia and Laura Rivaroli (12 hours)
Oficina (workshop)
Green Conservation of Cultural Heritage
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2018/09/25 - 2018/09/25 Workshop on Aqueous solutions and solvents for the treatment of paper artworks. Application to documents of ancient art and contemporary art, with Paolo Cremonesi (participation in the theoretical part)
Oficina (workshop)
Aqueous solutions and solvents for the treatment of paper artworks. Application to documents of ancient art and contemporary art
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2018/09/14 - 2018/09/14 Meeting Cleaning of funds and collections of photographic negatives. Cleaning for what? Organization of the CITAR and PhD in Conservation and Restoration of Cultural Goods
Encontro
Cleaning of funds and collections of photographic negatives. Clear for what?
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal

Centro Português de Fotografia, Portugal
2013/02/25 - 2013/02/25 Training in "Preventive conservation in a museological context of sculpture in polychrome wood"
Encontro
Encontros de Conservação Preventiva em Contexto Museológico / Preventive Conservation Meetings in a Museological Context
Museu Nacional Soares dos Reis, Portugal

Laboratório José de Figueiredo, Portugal

Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2013/01/28 - 2013/01/28 Training in "Preventive Conservation in the Museological Context of Painting"
Encontro
Encontros de Conservação Preventiva em Contexto Museológico / Preventive Conservation Meetings in a Museological Context
Museu Nacional Soares dos Reis, Portugal

Laboratório José de Figueiredo, Portugal

Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2012/05/12 - 2012/05/12 Workshop "Preservation of books and graphic documents" (3 hours, scientific coordination by Paula Menino Homem)
Oficina (workshop)
Preservation of books and graphic documents
Conserva-me, Portugal

Mosteiro de Tibães, Portugal
2012/04/26 - 2012/04/28 Theoretical-practical course on "Techniques of restoration and conservation of bookbinding" (20 hours), guided by Arsénio Sanchez Hernampérez
Oficina (workshop)
Tecnicas de restauración y conservación de encuadernaciones/ Techniques of restoration and conservation of bookbinding
Institut Valencia de Conservacio I Restauració de Bens Culturals, Espanha
2009/04/23 - 2009/04/24 International Seminar "Polymers in Conservation of Pictorial Works"
Seminário
Seminário internacional Polímeros en conservación de obras pictóricas
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
2009/03/11 - 2009/03/12 International Seminar "Study of Easel Painting: Structural Behavior and Degradation Mechanism"
Seminário
Seminário internacional "Estudio de la pintura de caballete: comportamiento estructural y mecanismo de degradación" / International Semi-Narium"Study of Easel Painting: Structural Behavior and Degradation Mechanism"
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
2007/12/13 - 2007/12/15 Workshop "Contemporary Art Conservation Methodologies" guided by Lydia Beerkens
Oficina (workshop)
Metodologias de Conservação de Arte Contemporânea / Contemporary Art Conservation Methodologies
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2005/01/10 - 2005/01/15 Reintegration of the pictorial layer using tratteggio's technique, guided by Domenico De Palo (Istituto Centrale per il Restauro/Rome)
Oficina (workshop)
Reintegración de la capa pictórica mediante la técnica de Tratteggio / Reintegration of the pictorial layer using tratteggio's technique
Universidade Politécnica de Valencia Faculdade de Belas Artes, Espanha
2004/07/12 - 2004/07/16 Conservation intervention in the Romantic Chapel of S. Mamede de Vila Verde, integrated in the company Mural da História
Outro
Intervenção de conservação / Conservation intervention
2004/07/05 - 2004/07/09 Conservation and restoration intervention in the Chapel of S. Brás de Portel integrated in the company Mural da História
Outro
Intervenção de conservação e restauro /conservation and restoration intervention
2004/05/16 - 2004/05/22 1st Course of fresh painting technique, guided by Joaquim Caetano
Oficina (workshop)
1º curso de técnica de pintura a fresco / 1st Course of fresh painting technique
Rota do Fresco, Portugal
2003/10 - 2004/05 Training and specialization in Conservation and Restoration of easel painting (800 hours)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2017/12 Restoration of the work of greatest relevance of the artistic production of Artur Nísio - Arrival of Zacarias de Góes de Vasconcellos/ Restauro da obra de maior relevância da produção artística de Artur Nísio - Chegada de Zacarias de Góes de Vasconcellos
Arguente principal
Suely Aparecida Deschermayer (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
2015/11 Study and intervention of conservation and restoration of a work by Vicente de Péris/ Estudo e intervenção de conservação e restauro de uma obra de Vicente de Péris
Arguente principal
Margarida Corte-Real (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
2013 Study for the intervention on the body of a car from the 1920s: the Bugatti from Lake Maggiore/ Estudo para a intervenção na carroçaria de um automóvel dos anos 20 do século XX: o Bugatti do lago Maggiore
Presidente do júri
António Manuel Marques Teixeira Lopes (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2020/04 - 2020/05 Estudos de Conservação e Restauro (1647-2098) Universidade Catolica Portuguesa
2011 - 2016 Conservar Património (2182-9942) Associacao Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/09 - 2020/09 Intervention of conservation and restoration of 2 sculpture, Zulmiro de Carvalho; for the exibition "RUICHAFES E ZULMIRO DE CARVALHO_OBRAS DA COLEÇÃO DE SERRALVES", Castelo de Santa Maria da Feira, 17 SET - 18 OUT 2020. Fundação de Serralves, Portugal
2020/07 - 2020/07 Intervention of conservation and restoration of 4 works of Cabrita: acrilic enamel painting "Vigília", 2000; "A sombra da água #8" and "A Sombra da água #9", asphalt on masonite, 2002; ; for the exhibition "CABRITA. OBRAS NA COLEÇÃO DE SERRALVES", Museu Municipal de Caminha (08 AGO - 29 OUT 2020). Fundação de Serralves, Portugal
2020/07 - 2020/07 Preparation and assembly of drawing for the exhibition " THE STUDIO, JORGE QUEIROZ NA COLEÇÃO DE SERRALVES", Museu de Serralves (24 de Jul- 1 Nov 2020). Fundação de Serralves, Portugal
2020/01 - 2020/01 Intervention of conservation and restoration of acrylic painting, Eduardo Batarda, Rolfo, 2001.
2019/12 - 2019/12 Intervention of conservation and restoration painting (China ink, enamel and acrylic) on paper of Rui Sanches, Untitled, 2005 Fundação Ilídio Pinho, Portugal
2019/10 - 2019/10 Intervention of conservation and restoration of painting (acrilic, resin, cement, graphite, etc.), Luis Cuqueñao, Untitled, 1996 Universidade Católica Portuguesa Centro de Conservação e Restauro, Portugal
2019/07 - 2019/08 Conservation-restoration intervention of 6 works by Joan Miró of the Coleção do Estado Português: Peinture, 1935; Painting V/V, 1960; Femmes et oiseaux, 1968; Superteixim 12, 1973; Toile brûlée III, 1973; La Fête des oiseaux et des constellations, 1974. Fundação de Serralves, Portugal
2019/07/19 - 2019/07/23 Intervention of conservation and restoration of painting on canvas of Noronha da Costa Universidade Católica Portuguesa Centro de Conservação e Restauro, Portugal
2019/07/18 - 2019/07/18 Conservation intervention and restoration of 2 acrylic painting on wood, Júlio Bragança, collection of FBAUP Museum Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2019/07/15 - 2019/07/17 Conservation and restoration intervention for the exhibition "30 years of Collection", at the Cruise Terminal, Leixões Fundação de Serralves, Portugal
2019/07/08 - 2019/07/10 Preparation of the exhibition " Collection 30 years" and carrying out conservation-restoration interventions of the works " O mar prolonga-se em cada um de nós", Alberto Caneiro, 1968-1969 and "Tango", Albuquerque Mendes, 2001. Fundação de Serralves, Portugal
2019/06/25 - 2019/06/29 Evaluation and support in the disassembly of the exhibition "Joana Vasconcelos, I,m your mirror" Fundação de Serralves, Portugal
2019/06/11 - 2019/06/18 Evaluation and preparation of works for the exhibition "Colecção 30 anos" Fundação de Serralves, Portugal
2019/05/09 - 2019/05/15 Evaluation of the state of conservation of works and support in the assembly of the exhibition of Joan Jonas Fundação de Serralves, Portugal
2019/04/16 - 2019/04/17 Evaluation and treatment of conservation of inflatable work, Silvestre Pestana, Aros II, 1969 Fundação de Serralves, Portugal
2019/04/03 - 2019/04/05 Evaluation and preparation of works for the exhibition " Carnation and Velvet. Art and revolution (1968-1974-1989)", Prague. Technical assistance in the disassembly of Angela Bulloch's sculpture "Heavy Stack metal oh Six" Fundação de Serralves, Portugal
2019/03/06 - 2019/03/06 Evaluation of the state of conservation and conservation treatment of painting " Ribeira Negra I" by Júlio Resende Fundação de Serralves, Portugal
2018/07/20 - 2018/10/27 Evaluation and intervention of conservation/restoration of 36 paintings of the FBAUP collection, exposed in "Stories by telling. They: authorship & authority in question" curated by Miguel von Hafe Pérez Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2018/06/14 - 2018/06/15 Evaluation and preparation of works for the exhibitions " Zero conduit: works of the collection of serralves" and " The return of the object: art of the 1980s in the collection of Serralves" Fundação de Serralves, Portugal
2017/09 - 2017/09 Evaluation and intervention of conservation and restoration of oil painting " O mar sagrado", Martins da Costa (FBAUP collection) Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
2016/05 - 2016/05 Evaluation and intervention of conservation of Júlio Resende's garden seat in the Panarso Building Edificio Panarso, Portugal
2011/09 - 2011/09 Intervention and restoration of the "Self Portrait with necklace/ Auto-retrato com laço" by Aurélia de Souza (private collection) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique CCR: Clínica de Conservação e Restauro, Portugal
2004/05/25 - 2004/06/24 Intervention of conservation and restoration of mural painting in the old Pamplona house (Rua Alvares Cabral, Porto) Antiga Casa Pampolona, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2017/04 - Atual Conservation of contemporary art Degree in Art, Conservation and Restoration (Licenciatura) Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2016/03 - Atual Documentation and Conservation of Contemporary Art Master's degree in Conservation and Restoration of Cultural Goods (Mestrado) Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2012 - Atual Conservation of Contemporary Art Master of Art Studies (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
2012 - 2015 Ethics and intervention; Research and Intervention in Organic Materials Master in Artistic Heritage - Conservation and Restoration (Mestrado) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2010 - 2015 Laboratory Practices I; Specialty Laboratory Practices I; Specialty Laboratory Practices II; Conservation and Restoration of Graphic Documents; Intervention Methods and Techniques I; Laboratory Hygiene and Safety Degree in conservation and restoration (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2019/02 - 2019/12 Member of the scientific committee of the V Luso-Brazilian Meeting of Conservation and Restoration
Membro
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2020/06 - 2020/07 Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of 4 elements of Katarine Grosse's "Atoms Outside Eggs" work (2007), 1 Grupo Puzzle painting and painting "Archipel de la Voie Lactée" of José Luís DaRocha (1989). Contemporary Art Conservation _ Art, Conservation and Restoration Degree, UCP
2020/06 - 2020/07 Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of sculpture "Alunos dançarinos de Apolo I" (1990), mixed technique and papier machê of Rosa Fazenda (Col. Fundação de Serralves). Conservation and Restoration Techniques II: Contemporary Art_ Master's degree
2019/02/11 - 2019/05/13 Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of 3 elements of Katarine Grosse's "Atoms Outside Eggs" work, 2 Gurpo Puzzle paintings and painting "De facto os números são grandes palavras" by E.M. Melo and Castro Contemporary Art Conservation _ Art, Conservation and Restoration Degree, UCP
2018/04 - 2018/05 Intervention of conservation and restoration "Tau ou os porcos do retábulo de Issenheim" (1990/7 esculturas), António Dacosta; "Le Bateau" (1983), José Luís Darocha; "Tela dobrada" (1973), Armando Alves. Conservation of contemporary art _ Degree of Art, Conservation and Restoration, UCP
2014/11 - 2015/06 Intervention of conservation and restoration of the altar canvas "The vision of Saint Augustine" Course unit: Specialty Laboratory Practice II
2013/02 - 2013/06 Conservation and restoration of graphic documents: Mota Prego documentary collection Course Unit: Conservation and restoration of graphic documents
2012/09 - 2013/06 Project supervision José Manuel Gomes
2012/03 - 2013/06 Conservation and restoration of 83 photographs and 8 books from the Miragaia Collective Course unit: Conservation and restoration of graphic documents
2012/03 - 2012/06 Conservation and restoration intervention of 15 paintings from the FBAUP collection Curricular Unit: Specialty Laboratory Practice II