Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Joana Cristina Moreira Teixeira
Nomes de citação
- Teixeira, Joana
- Moreira Teixeira, Joana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 9F12-5195-D8D3
- ORCID iD
- 0000-0003-0330-2090
Endereços de correio eletrónico
- jcteixeira@porto.ucp.pt (Profissional)
- joanacmteixeira@gmail.com (Pessoal)
Domínios de atuação
- Humanidades - Artes
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Espanhol; Castelhano | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) |
Inglês | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) |
Italiano | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2004/09 - 2009/10/17
Concluído
|
PhD in Conservation and Restoration of Pictorial Heritage (Docteur)
Especialização em Contemporary Art
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
"La creación contemporánea además de la materialidad. Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte
contemporáneo/ Contemporary creation in addition to materiality. Artists and limits in the conservation and restoration of
contempor" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Sobresaliente Cum Laude |
2002/09 - 2003/07
Concluído
|
Fine Arts (Licenciatura)
Especialização em Painting
Escola Superior Artística do Porto, Portugal
|
16 |
1999/09 - 2002/07
Concluído
|
Painting (Bacharelato)
Escola Superior Artística do Porto, Portugal
|
15 |
Percurso profissional
Ciência
2019/02 - Atual | Investigador (Investigação)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2013/10 - 2016/09 | Investigador (Investigação)
Universidade do Minho, Portugal
|
2014/01 - 2015/09 | Investigador (Investigação)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Docência no Ensino Superior
2018/12/01 - Atual | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
2012 - Atual | Leitor (Docente Universitário)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
|
2010/10 - 2015/08 | Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2013 - 2015 | Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Cargos e Funções
2012/07 - 2015/08 | Master's Coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
|
2014/07 - 2015/07 | Member scientific advice
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
|
2013/05 - 2014/09 | Bachelor's Coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012/06 - 2014/09 | Technical coordinator
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Cooperativa de Ensino Superior CRL, Portugal
|
Outros
2018/06 - Atual | Collaboration and technical assistance
Fundação de Serralves, Portugal
|
2008/06 - 2008/09 | Traineeship/conservation and restoration practices (325h)
Istituto Valenciano de Arte moderna, Espanha
|
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2006 - 2009/10 | La creación contemporánea además de la materialidad. Los artistas y los límites en la conservación y restauración de arte
contemporáneo
https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/6301
Bolseiro de Doutoramento
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Produções
Publicações
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Poster em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Outros
Técnica de investigação |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2020/02/27 | Cuando el artista contemporáneo busca soluciones de conservación: las pinturas sin suporte de Helena Dias (When the contemporary artist seeks conservation solutions: Helena Dias's unsupported paintings) | 21ª Jornada de Conservación de arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, Espanha)
|
2019/03/01 | El impacto del plástico de burbujas sobre capas filmógenas mordentes trasladados 54 años: el análisis material y los tratamientos de conservación y restauración (The impact of bubble plastic on mordent filmogenic layers moved 54 years: material analysis and conservation and restoration treatments) | 20ª Jornada. conservación de Arte Contemporânea
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)
|
2014/05/29 | El arte contemporáneo: las implicaciones teórico-prácticas de la conservción y restauración. Las normativas y los derechos asociados (Contemporary art: the theoretical-practical implications of conservation and restoration. The regulations and associated rights) | Course "Contemporary Art: from creation to conservation"
Instituto do Património Cultural de Espanha (Madrid, Espanha)
|
2011/05 | Qual o destino das criações contemporâneas? (What is the end of contemporary creations? ) | Simpósio Património: políticas, intervenções e destinos / Heritage Symposium: policies, interventions and destinations
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique (Porto, Portugal)
|
2010/09 | Qual o papel do artista e quais os limites na actividade de conservação/restauro da sua obra? (What is the artist's role and what are the limits on the conservation / restoration activity of his work?) | Fórum Internacional: Conservação do Moderno ao Contemporãneo, A memória do Futuro: um primeiro olhar sobre a realidade nacional/
International Forum: Conservation of the Modern to the Contemporary, The Memory of the Future: a first look at the national
reality
Museu Oscar Niemeyer (Curitiva, Brasil)
|
2010/02 | Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo (The artists and the boundaries in the conservation and restoration of contemporary art) | 11ª Joanada de Conservación de arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)
|
2007/12 | Restoration in contemporary art: concepts and factors | Mesa redonda: Arte, instituições e agentes culturais: divulgação de valores ou divulgação de mercadoria? / Roundtable: Art,
institutions and cultural agents: dissemination of values or dissemination of merchandise?
Escola Superior Artística do Porto (Porto, Portugal)
|
2007/11 | Un acercamiento a la creación artística contemporánea y actual: la investigación como base de actuación (An approach to contemporary artistic creation: research as a basis for action) | De la teoría a la realidad: la conservación infalible / From theory to reality: infallible conservation
GEIIC e Universidade de História de Arte de Oviedo (Oviedo, Espanha)
|
2007/02 | El artista y su papel en la conservación del arte no convencional (The artist and his role in the preservation of unconventional art) | 8ª Jornada. Conservación de Arte Contemporáneo
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Espanha)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2020/10 - Atual | A entrevista com o artista e a conservação preventiva de grandes formatos sobre papel: abordagens multidisciplinares na conservação
e restauro da obra contemporânea ‘Thais’, de Pedro Proença
Orientador
|
Mestrado em Conservação e Restauro de Bens Culturais (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2019/10 - Atual | Pintura a 8 mãos: intervenção de conservação e restauro com aplicação do Modular Cleaning Program na pintura acrílica “Sem
título” do Grupo Puzzle
Orientador
|
Mestrado em Conservação e Restauro de Bens Culturais (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2015 - 2016/12 | Estudo e aplicação de medidas de conservação preventiva para desenhos contemporâneos do Museu da FBAUP (Study and application
of preventive conservation measures for contemporary designs at the FBAUP Museum)
Orientador
|
Masters Artistic Studies / Museological and Curatorial studies (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
|
2013 - 2014/07 | Galeria Marzee: colecionar e conservar joalharia contemporânea (Galeria Marzee: collecting and preserving contemporary jewelery)
Orientador
|
Mestrado Estudos Artísticos/ Estudos Museológicos e Curadoriais / Masters Artistic Studies / Museological and Curatorial Studies (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2018/11 - 2019/12 | V Luso-Brazilian Meeting of Conservation and Restoration (2019/12/09 - 2019/12/10)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal |
2018/02 - 2018/04 | Exhibition "Questões de Conservação 3: Estudos de Barata Feyo para as fontes do Direito o Palácio da Justiça no Porto" (2018/04/12 - 2018/04/20)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
|
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
2017/02 - 2017/04 | Exhibition "Questões de conservação 2: Instalação de Fernando José Pereira" (2017/04/21 - 2017/04/28)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
|
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
2016/02 - 2016/03 | Exhibition "Questões de conservação: desenho contemporâneo na coleção da FBAUP" (2016/03/31 - 2016/04/21)
Exposição (Membro da Comissão Organizadora)
|
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2020/12/11 - 2020/12/11 | “Conservación de coleciones en transito: el caso de Auschwitz-Birkenau” (2h), orientado pela Doutora Ana Galán
Seminário
|
Seminários de Investigação sobre Património Têxtil · Estudo, Conservação e Valorização
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal
|
2020/09/21 - 2020/09/25 | Assistance to " XI Seminario de e-learning para profesores universitarios" with 5 sessions
1º Sesión: La transformación de la enseñanza en ambientes virtuales de aprendizaje
2º Sesión: Estrategias para la enseñanza virtual de ciencia y tecnología
3ª Sesión: Estrategias para el diseño y desarrollo de la metodología de clase invert
4º Sesión: Estrategias para la enseñanza virtual de las ciencias sociales
5ª Sesión: Evaluación en ambientes de formación apoyados con TIC
Seminário
|
XI Seminario de e-learning para profesores universitarios
Universidad Catolica de Avila, Espanha
|
2020/09/22 - 2020/09/22 | Assistance to "ICCROM-Athabasca University-IIC webinar on 'Heritage Conservation Learning in the COVID World - Challenges
and Opportunities"
Outro
|
Heritage Conservation Learning in the COVID World - Challenges and Opportunities
Athabasca University, Canadá
|
2019/07/24 - 2019/07/26 | Modern Paints Cleaning with Bronwyn Ormsby and Judith Lee (Tate, UK)
Oficina (workshop)
|
16th Masterclass_ Modern Paints Cleaning
2021 Conservação e restauro, Portugal
|
2019/02/19 - 2019/02/20 | Green Conservation of Cultural Heritage Workshop with trainers Andrea Machia and Laura Rivaroli (12 hours)
Oficina (workshop)
|
Green Conservation of Cultural Heritage
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2018/09/25 - 2018/09/25 | Workshop on Aqueous solutions and solvents for the treatment of paper artworks. Application to documents of ancient art and
contemporary art, with Paolo Cremonesi (participation in the theoretical part)
Oficina (workshop)
|
Aqueous solutions and solvents for the treatment of paper artworks. Application to documents of ancient art and contemporary
art
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
|
2018/09/14 - 2018/09/14 | Meeting Cleaning of funds and collections of photographic negatives. Cleaning for what? Organization of the CITAR and PhD
in Conservation and Restoration of Cultural Goods
Encontro
|
Cleaning of funds and collections of photographic negatives. Clear for what?
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
Centro Português de Fotografia, Portugal |
2013/02/25 - 2013/02/25 | Training in "Preventive conservation in a museological context of sculpture in polychrome wood"
Encontro
|
Encontros de Conservação Preventiva em Contexto Museológico / Preventive Conservation Meetings in a Museological Context
Museu Nacional Soares dos Reis, Portugal
Laboratório José de Figueiredo, Portugal Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
2013/01/28 - 2013/01/28 | Training in "Preventive Conservation in the Museological Context of Painting"
Encontro
|
Encontros de Conservação Preventiva em Contexto Museológico / Preventive Conservation Meetings in a Museological Context
Museu Nacional Soares dos Reis, Portugal
Laboratório José de Figueiredo, Portugal Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
2012/05/12 - 2012/05/12 | Workshop "Preservation of books and graphic documents" (3 hours, scientific coordination by Paula Menino Homem)
Oficina (workshop)
|
Preservation of books and graphic documents
Conserva-me, Portugal
Mosteiro de Tibães, Portugal |
2012/04/26 - 2012/04/28 | Theoretical-practical course on "Techniques of restoration and conservation of bookbinding" (20 hours), guided by Arsénio
Sanchez Hernampérez
Oficina (workshop)
|
Tecnicas de restauración y conservación de encuadernaciones/ Techniques of restoration and conservation of bookbinding
Institut Valencia de Conservacio I Restauració de Bens Culturals, Espanha
|
2009/04/23 - 2009/04/24 | International Seminar "Polymers in Conservation of Pictorial Works"
Seminário
|
Seminário internacional Polímeros en conservación de obras pictóricas
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
|
2009/03/11 - 2009/03/12 | International Seminar "Study of Easel Painting: Structural Behavior and Degradation Mechanism"
Seminário
|
Seminário internacional "Estudio de la pintura de caballete: comportamiento estructural y mecanismo de degradación" / International
Semi-Narium"Study of Easel Painting: Structural Behavior and Degradation Mechanism"
Universidad Politécnica de Valencia Facultad de Bellas Artes, Espanha
|
2007/12/13 - 2007/12/15 | Workshop "Contemporary Art Conservation Methodologies" guided by Lydia Beerkens
Oficina (workshop)
|
Metodologias de Conservação de Arte Contemporânea / Contemporary Art Conservation Methodologies
Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
|
2005/01/10 - 2005/01/15 | Reintegration of the pictorial layer using tratteggio's technique, guided by Domenico De Palo (Istituto Centrale per il Restauro/Rome)
Oficina (workshop)
|
Reintegración de la capa pictórica mediante la técnica de Tratteggio / Reintegration of the pictorial layer using tratteggio's
technique
Universidade Politécnica de Valencia Faculdade de Belas Artes, Espanha
|
2004/07/12 - 2004/07/16 | Conservation intervention in the Romantic Chapel of S. Mamede de Vila Verde, integrated in the company Mural da História
Outro
|
Intervenção de conservação / Conservation intervention |
2004/07/05 - 2004/07/09 | Conservation and restoration intervention in the Chapel of S. Brás de Portel integrated in the company Mural da História
Outro
|
Intervenção de conservação e restauro /conservation and restoration intervention |
2004/05/16 - 2004/05/22 | 1st Course of fresh painting technique, guided by Joaquim Caetano
Oficina (workshop)
|
1º curso de técnica de pintura a fresco / 1st Course of fresh painting technique
Rota do Fresco, Portugal
|
2003/10 - 2004/05 | Training and specialization in Conservation and Restoration of easel painting (800 hours) |
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2017/12 | Restauro da obra de maior relevância da produção artística de Artur Nísio - Chegada de Zacarias de Góes de Vasconcellos (Restoration
of the work of greatest relevance of the artistic production of Artur Nísio - Arrival of Zacarias de Góes de Vasconcellos)
Arguente principal
|
Suely Aparecida Deschermayer (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
2015/11 | Estudo e intervenção de conservação e restauro de uma obra de Vicente de Péris (Study and intervention of conservation and
restoration of a work by Vicente de Péris)
Arguente principal
|
Margarida Corte-Real (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
2013 | Estudo para a intervenção na carroçaria de um automóvel dos anos 20 do século XX: o Bugatti do lago Maggiore (Study for the
intervention on the body of a car from the 1920s: the Bugatti from Lake Maggiore)
Presidente do júri
|
António Manuel Marques Teixeira Lopes (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021/02 - Atual | Folia Microbiologica (1874-9356) | |
2020/04 - 2020/05 | Estudos de Conservação e Restauro (1647-2098) | Universidade Catolica Portuguesa |
2011 - 2016 | Conservar Património (2182-9942) | Associacao Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal |
Consultoria / Parecer
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2020/12/03 - 2020/12/03 | Intervention of conservation and restoration of sculpture "Avenza Revisited II" by Louise Bourgeois and evaluation/ condition report the exhibition "LOUISE BOURGEOIS: DESLAÇAR UM TORMENTO" | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/11/10 - 2020/11/10 | Evaluation and preparation of works for the exhibition "Estudos de luz: indícios, reflexos e sombras na Coleção de Serralves"; Casa- Museu Teixeira Lopes, Vila Nova de Gaia | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/10 - 2020/10 | Intervention of conservation and restoration of 3 sculptures from the collection of the Museu da Faculdade de Belas Artes do Porto : "Figura Feminina", Clara Menéres; "Ícaro", Carlos Amado; "Cavalos", Dario Boaventura. | Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal |
2020/09 - 2020/10 | Conservation-restoration intervention of 3 paintings by Joan Miró of the Coleção do Estado Português: Peinture Verão Summer I, 1936; , Peinture Verão Summer II, 1936 and Femmes et oiseaux, 1968. | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/09 - 2020/09 | Intervention of conservation and restoration of 2 sculpture, Zulmiro de Carvalho; for the exibition "RUICHAFES E ZULMIRO DE CARVALHO_OBRAS DA COLEÇÃO DE SERRALVES", Castelo de Santa Maria da Feira, 17 SET - 18 OUT 2020. | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/07 - 2020/07 | Intervention of conservation and restoration of 4 works of Cabrita: acrilic enamel painting "Vigília", 2000; "A sombra da água #8" and "A Sombra da água #9", asphalt on masonite, 2002; ; for the exhibition "CABRITA. OBRAS NA COLEÇÃO DE SERRALVES", Museu Municipal de Caminha (08 AGO - 29 OUT 2020). | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/07 - 2020/07 | Preparation and assembly of drawing for the exhibition " THE STUDIO, JORGE QUEIROZ NA COLEÇÃO DE SERRALVES", Museu de Serralves (24 de Jul- 1 Nov 2020). | Fundação de Serralves, Portugal |
2020/01 - 2020/01 | Intervention of conservation and restoration of acrylic painting, Eduardo Batarda, Rolfo, 2001. | |
2019/12 - 2019/12 | Intervention of conservation and restoration painting (China ink, enamel and acrylic) on paper of Rui Sanches, Untitled, 2005 | Fundação Ilídio Pinho, Portugal |
2019/10 - 2019/10 | Intervention of conservation and restoration of painting (acrilic, resin, cement, graphite, etc.), Luis Cuqueñao, Untitled, 1996 | Universidade Católica Portuguesa Centro de Conservação e Restauro, Portugal |
2019/07 - 2019/08 | Conservation-restoration intervention of 6 works by Joan Miró of the Coleção do Estado Português: Peinture, 1935; Painting V/V, 1960; Femmes et oiseaux, 1968; Superteixim 12, 1973; Toile brûlée III, 1973; La Fête des oiseaux et des constellations, 1974. | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/07/19 - 2019/07/23 | Intervention of conservation and restoration of painting on canvas of Noronha da Costa | Universidade Católica Portuguesa Centro de Conservação e Restauro, Portugal |
2019/07/18 - 2019/07/18 | Conservation intervention and restoration of 2 acrylic painting on wood, Júlio Bragança, collection of FBAUP Museum | Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
2019/07/15 - 2019/07/17 | Conservation and restoration intervention for the exhibition "30 years of Collection", at the Cruise Terminal, Leixões | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/07/08 - 2019/07/10 | Preparation of the exhibition " Collection 30 years" and carrying out conservation-restoration interventions of the works " O mar prolonga-se em cada um de nós", Alberto Caneiro, 1968-1969 and "Tango", Albuquerque Mendes, 2001. | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/06/25 - 2019/06/29 | Evaluation and support in the disassembly of the exhibition "Joana Vasconcelos, I,m your mirror" | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/06/11 - 2019/06/18 | Evaluation and preparation of works for the exhibition "Colecção 30 anos" | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/05/09 - 2019/05/15 | Evaluation of the state of conservation of works and support in the assembly of the exhibition of Joan Jonas | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/04/16 - 2019/04/17 | Evaluation and treatment of conservation of inflatable work, Silvestre Pestana, Aros II, 1969 | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/04/03 - 2019/04/05 | Evaluation and preparation of works for the exhibition " Carnation and Velvet. Art and revolution (1968-1974-1989)", Prague. Technical assistance in the disassembly of Angela Bulloch's sculpture "Heavy Stack metal oh Six" | Fundação de Serralves, Portugal |
2019/03/06 - 2019/03/06 | Evaluation of the state of conservation and conservation treatment of painting " Ribeira Negra I" by Júlio Resende | Fundação de Serralves, Portugal |
2018/07/20 - 2018/10/27 | Evaluation and intervention of conservation/restoration of 36 paintings of the FBAUP collection, exposed in "Histórias por contar. Elas: autoria e autoridade em questão" curated by Miguel von Hafe Pérez | Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
2018/06/14 - 2018/06/15 | Evaluation and preparation of works for the exhibitions " Zero conduit: works of the collection of serralves" and " The return of the object: art of the 1980s in the collection of Serralves" | Fundação de Serralves, Portugal |
2017/09 - 2017/09 | Evaluation and intervention of conservation and restoration of oil painting " O mar sagrado", Martins da Costa (FBAUP collection) | Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal |
2016/05 - 2016/05 | Evaluation and intervention of conservation of Júlio Resende's garden seat in the Panarso Building | Edificio Panarso, Portugal |
2011/09 - 2011/09 | Intervention and restoration of the "Auto-retrato com laço" by Aurélia de Souza (private collection) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique CCR: Clínica de Conservação e Restauro, Portugal |
2004/05/25 - 2004/06/24 | Intervention of conservation and restoration of mural painting in the old Pamplona house (Rua Alvares Cabral, Porto) | Antiga Casa Pampolona, Portugal |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2017/04 - Atual | Conservation of contemporary art | Degree in Art, Conservation and Restoration (Licenciatura) | Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal |
2016/03 - Atual | Documentation and Conservation of Contemporary Art | Master's degree in Conservation and Restoration of Cultural Goods (Mestrado) | Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal |
2012 - Atual | Conservation of Contemporary Art | Master of Art Studies (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal |
2012 - 2015 | Ethics and intervention; Research and Intervention in Organic Materials | Master in Artistic Heritage - Conservation and Restoration (Mestrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2010 - 2015 | Laboratory Practices I; Specialty Laboratory Practices I; Specialty Laboratory Practices II; Conservation and Restoration of Graphic Documents; Intervention Methods and Techniques I; Laboratory Hygiene and Safety | Degree in conservation and restoration (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2020/12 - 2021/01 | Comissão de acompanhamento da Avaliação do Curso de Licenciatura em Arte - Conservação e Restauro da Escola das Artes da UCP
Membro
|
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal |
2019/02 - 2019/12 | Member of the scientific committee of the V Luso-Brazilian Meeting of Conservation and Restoration
Membro
|
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2020/06 - 2020/07 | Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of 4 elements of Katarine Grosse's "Atoms Outside Eggs" work (2007), 1 Grupo Puzzle painting and painting "Archipel de la Voie Lactée" of José Luís DaRocha (1989). | Contemporary Art Conservation _ Art, Conservation and Restoration Degree, UCP |
2020/06 - 2020/07 | Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of sculpture "Alunos dançarinos de Apolo I" (1990), mixed technique and papier machê of Rosa Fazenda (Col. Fundação de Serralves). | Conservation and Restoration Techniques II: Contemporary Art_ Master's degree |
2019/02/11 - 2019/05/13 | Supervision and guidance of conservation interventions and restorations of 3 elements of Katarine Grosse's "Atoms Outside Eggs" work, 2 Gurpo Puzzle paintings and painting "De facto os números são grandes palavras" by E.M. Melo and Castro | Contemporary Art Conservation _ Art, Conservation and Restoration Degree, UCP |
2018/04 - 2018/05 | Intervention of conservation and restoration "Tau ou os porcos do retábulo de Issenheim" (1990/7 esculturas), António Dacosta; "Le Bateau" (1983), José Luís Darocha; "Tela dobrada" (1973), Armando Alves. | Conservation of contemporary art _ Degree of Art, Conservation and Restoration, UCP |
2014/11 - 2015/06 | Intervention of conservation and restoration of the altar canvas "The vision of Saint Augustine" | Course unit: Specialty Laboratory Practice II |
2013/02 - 2013/06 | Conservation and restoration of graphic documents: Mota Prego documentary collection | Course Unit: Conservation and restoration of graphic documents |
2012/09 - 2013/06 | Project supervision | José Manuel Gomes |
2012/03 - 2013/06 | Conservation and restoration of 83 photographs and 8 books from the Miragaia Collective | Course unit: Conservation and restoration of graphic documents |
2012/03 - 2012/06 | Conservation and restoration intervention of 15 paintings from the FBAUP collection | Curricular Unit: Specialty Laboratory Practice II |