???global.info.a_carregar???
Guest Professor equivalent to Assistant Professor in the Department of Social Sciences of Education at the University of Minho [2021-present]. Researcher at CIEd. Integrated member since October 1, 2024. Board Member of the Portuguese Society of Educational Sciences (SPCE) for 2024-2027. Assistant Professor in the Department of Psychology and Education at Universidade Portucalense [2022-2024]. External Expert for the external evaluation of schools under the Inspectorate-General of Education and Science (IGEC) scope. PhD in Educational Sciences, specialising in Sociology of Education and Educational Policy, from the University of Minho, since March 2021, within the framework of a doctoral project funded by the FCT (SFRH/BD/102429/2014). Bachelor’s and Master’s degrees in Sociology from the University of Beira Interior. Former member of the School Self-Assessment Observatory, integrated into the Research Centre in Education of the Institute of Education at the University of Minho, where he provided consultancy to non-higher education schools regarding their self-assessment practices. Outside academia, he worked in adult education and training as a trainer and coordinator, a sociologist in the municipal government's social action department, and a pedagogical director at a professional school.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Germano José da Conceição Pinto Borges

Nomes de citação

  • Borges, Germano

Identificadores de autor

Ciência ID
6B1C-2710-7DFC
ORCID iD
0000-0001-5033-7996

Endereços de correio eletrónico

  • d6461@ie.uminho.pt (Profissional)
  • germanopinto@gmail.com (Pessoal)

Moradas

  • Rua da Boavista, n.º 85, 1.º Direito-Frente, 4590-548, Paços de Ferreira, Paços de Ferreira, Portugal (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2015 - 2021/03/25
Concluído
Educational Sciences (Doutoramento)
Especialização em Sociology of Education and Educational Policy
Universidade do Minho, Portugal
"From excellence in secondary education to academic (ir)regularity in higher education: (dis)continuities of paths of distinguished students in the portuguese public school" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Unanimously awarded Very Good
2008
Concluído
Sociology (Mestrado)
Especialização em Entrepreneurship and Social Work
Universidade da Beira Interior, Portugal
"Participation in Social Networks " (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2003/09/20 - 2007/09/19
Concluído
Sociology (Licenciatura)
Universidade da Beira Interior, Portugal
"Digital Democracy: Reality or Utopia? The Relationship Between Rulers and the Ruled" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2021/03 - 2024/09 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/06/01 - 2019/06/01 PhD candidate with an FCT scholarship (SFRH/BD/102429/2014) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2013/08/09 - 2015/05/31 Scientific Research Fellow (PTDC/IVC-PEC/4942/2012) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2015/06 - 2019/06 From Excellence in Secondary Education to Academic (Ir)regularity in Higher Education: (Dis)continuities in the Trajectories of Distinguished Students in Portuguese Public Schools
SFRH/BD/102429/2014
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT)
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2013/06/01 - 2015/08/31 Between More and Better Schools: Academic excellence in state schools [Entre Mais e Melhor escola: A excelência académica na escola pública]
Bolseiro de Iniciação Científica
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2023/07/01 - Atual "FROM HUMAN RIGHTS TO THE RIGHTS OF THE CHILD"
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Instituto Jurídico Portucalense, Portugal
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em boletim informativo
  1. Borges, Germano. "Hope in Times of a State of Emergency", Boletim CIEd, 2020, https://cied.uminho.pt/pt/boletim-cied-no2.
  2. Borges, Germano. "Is There Time to Read? A Reflection on the Culture of Productivism in the Context of Doctoral Thesis Production", Jornal de Sociologia da Educação, 2017, https://jornalsocedu.wordpress.com/ha-tempo-para-ler-uma-reflexao-sobre-a-cultura-de-produtivismo-no-contexto-de-producao-de-teses-de-doutoramento/.
Artigo em conferência
  1. Borges, Germano; Torres, Leonor L.. "Excellence in Transition: Dynamics of Higher Education Access for Students Distinguished in Secondary Education". Trabalho apresentado em II ENJIE-Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, Braga, 2017.
    Publicado
  2. Borges, Germano; Torres, Leonor L.. "Access to Public Higher Education for Students Distinguished in Secondary School: (Dis)continuities of Trajectories". Trabalho apresentado em XXIV Colóquio da AFIRSE Portugal - A escola: dinâmicas e atores, Lisboa, 2017.
    Publicado
  3. Borges, Germano; Torres, Leonor L.. "Applying to Higher Education as a Strategy for Symbolic Distinction: Choices of Students Distinguished by Academic Merit in Secondary Education". Trabalho apresentado em II Seminário Internacional - Educação, Territórios e Desenvolvimento Humano, Porto, 2017.
    Publicado
  4. Torres, Leonor L.; Palhares, José Augusto; Borges, Germano. "Roadmap of Excellence in Portuguese Public Schools: Normative Trends and Dominant Conceptions". Trabalho apresentado em XII Congresso da SPCE - Espaços de investigação, reflexão e ação interdisciplinar, Vila Real, 2014.
Artigo em revista
  1. Borges, G.; Carvalhais, L.. "Social Educators’ initial and in-service training: community projects as promoters of professional development". Social Work Education (2024): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85198634630&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/02615479.2024.2378914
  2. Borges, G.; Torres, L.L.. "Dulled Academic Excellence,". Revista Lusofona de Educacao 58 58 (2022): 13-30. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85159165061&partnerID=MN8TOARS.
    10.24140/issn.1645-7250.rle58.01
Capítulo de livro
  1. Borges, Germano. "Excellence in the University". In 31 Desafios para o Ensino Superior. Ensaios - Vol. 1, 2-5. Funchal, Portugal: Imprensa Académica, 2019.
    Publicado
  2. Palhares, José A.; Torres, Leonor L.; Borges, Germano. "From Distinction to Transition: Pathways and Obstacles of Outstanding Students in Higher Education". In Conhecimento e Ação. Transformar contextos e processos educativos [Ebook], 7-29. Porto, Portugal: Universidade Católica Editora, 2018.
    Publicado
  3. Torres, Leonor L.; Palhares, José A.; Borges, Germano. "Academic Excellence in Portuguese Public Schools: Trends and Specificities". In A excelência académica na escola pública portuguesa, 87-106. V. N. Gaia, Portugal, 2017.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Borges, Germano; Torres, Leonor L.. "Excellence in Transition: Dynamics of Higher Education Access for Students Distinguished in Secondary Education". Trabalho apresentado em Ciência 2017 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, 2017.
Tese / Dissertação
  1. Borges, Germano José da Conceição Pinto. "Participation in Social Networks". Mestrado, 2008. http://hdl.handle.net/10400.6/2415.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/06/11 From Excellence in Secondary Education to (Ir)regular Academic Performance in Higher Education: (Dis)continuities in the Trajectories of Distinguished Students in Portuguese Public Schools 2ª edição das Jornadas Doutorais em Ciências da Educação.
Instituto de Educação, Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2018/11/26 Academic Excellence and (Un)certainties in Higher Education VI Luso-Brazilian Colloquium on Sociology of Education, titled "Education and the Meanings of the Future in Contexts of Uncertainty in Brazil and Portugal".
University of Minho, Institute of Education. (Braga, Portugal)
2018/11/08 Stepping Down from the Podium: Transition to Higher Education. The Ephemerality of Triumph? Climbing the Podium: The Construction of Academic Excellence
DCSE da UMinho / CIEd, em parceria com a Sec. Regional de Educação / Insp. Reg. de Educação (Funchal, Portugal)
2018/07/10 From Epistemic Excellence to the Time of Strangeness: The Student Pathways in Higher Education of Distinguished Individuals from Portuguese Public Schools
Associação Portuguesa de Sociologia (Covilhã, Portugal)
2018/06/28 Students distinguished by school merit in secondary education and their pathways in higher education: from epistemic excellence to the time of strangeness.
Universidade do Minho (Guimarães, Portugal)
2018/02/08 Secondary School Excellence and the Time of Strangeness in Higher Education
Universidade do Minho (Braga, Portugal)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/10/16 - 2024/10/16 Participation as a guest speaker in the final hearing of the "Cycle of Hearings on School Administration and Management - Assessing to Correct", organised by the National Federation of Education (FNE) and the Association for Training and Research in Education and Work (AFIET), held at the Auditorium of the Northern Zone Teachers' Union.
Outro
Cycle of Hearings on School Administration and Management - Assessing to Correct
Federação Nacional da Educação, Portugal
2024/04/18 - 2024/04/18 Participation as a speaker in an event organised by the Association of Philosophy Teachers as part of the "Dare to Think!" school conference series. Delivered a digital presentation on 18 April 2024 titled "From Distinction to Transition: Pathways and Challenges of Outstanding Students in Higher Education", followed by participation in interactive activities with students. This presentation was part of the "Dare to Think! 2024" conference series - Session 6, lasting 1 hour and 30 minutes.
Conferência
Associação de Professores de Filosofia, Portugal
2024/02/20 - 2024/02/20 Moderator of the Round Table "The Margins of Society: Social Responses", as part of the event commemorating the World Day of Social Justice, held on 20 February 2024 at Universidade Portucalense.
Conferência
Cycle of Talks “World Day of Social Justice”
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2021/05/21 - 2021/05/21 Professional Education: Social Stigma and "Institutional Juggling". Guest speaker at the webinar "Education and Training: Processes and Alternatives", organised by the Higher Institute of Educational Sciences of Douro (ISCE Douro).
Outro
Webinar "Educação e Formação: Processos e Alternativas"
Instituto Superior de Ciências Educativas do Douro, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2024/11/28 The Repercussions of School Experience in the Past, Present, and Future: Sociological Portraits of Adults from Working-Class Backgrounds
Arguente
Bruna Duarte Silva (Mestrado)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2024/07/29 School Leader: Critical Success Factors
Arguente
Catarina Citú Gonçalves Pereira (Mestrado)
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2024/01/18 - 2024/01/25 External expert in the external evaluation of schools under the scope of the Inspectorate-General of Education and Science (IGEC). Participated in the evaluation of the Rio Tinto School Cluster, Gondomar, on the following dates: 18 and 19 January 2024 - observation of teaching and educational practices; 22, 23, 24, and 25 January 2024 - on-site intervention.
Avaliador
2023/10/19 - 2023/10/26 External expert in the external evaluation of schools under the scope of the Inspectorate-General of Education and Science (IGEC). Participated in the evaluation of the Soares dos Reis School Cluster, Vila Nova de Gaia, on the following dates: 19 and 20 October 2023 - observation of teaching and educational practices; 23, 24, 25, and 26 October 2023 - on-site intervention.
Avaliador
2023/02/09 - 2023/02/16 Participation as an external evaluator for the Department of Psychology and Education at Universidade Portucalense, during the third cycle of External School Evaluation. Served as a member of the evaluation team for João Gonçalves Zarco Secondary School in Matosinhos, composed of two inspectors and two external evaluators to IGEC. The evaluation took place on 9 and 10 February 2023 (observation of teaching practices) and from 13 to 16 February 2023 (school visit).
Avaliador

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023 - Atual Internship II Educação Social (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2023 - Atual Institutional Evaluation and Quality in Education Formação, Trabalho e Recursos Humanos (Mestrado) Universidade do Minho, Portugal
2022/03 - Atual Sociology of Education Educação Social (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2022/03 - Atual Processes of Training and Skills Acquisition Social Education (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2022/02 - Atual Sociology of Education II Educacion (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2022/02 - Atual Sociology of Childhood and Education Educação Básica (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2022 - Atual Socio-Educational Intervention with Children and Young People (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2022 - Atual Cultural Animation in Educational Contexts Educação Social Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2022 - Atual Social Pedagogy Social Education (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2022 - Atual Internship I Social Education (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2022 - Atual Models of Socio-Educational Intervention Social Education (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2022 - Atual Education, School, and Society European Languages and Literatures (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal
2021/09 - Atual Educational Policies Educacion (Licenciatura) Universidade do Minho, Portugal

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2021/07/09 Participated in the report/research "Students with Top Marks: Study Doesn’t Explain Everything". Expresso
2019/05/04 The Schools Where It’s Easiest to Achieve Top Marks Expresso, edition 2427

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2024/05/25 - Atual Portuguese Society of Educational Sciences (SPCE) Member of the Board
2017 - 2022 School Self-Assessment Observatory Membro do Observatório de Autoavaliação de Escolas, integrado no Centro de Investigação em Educação, do Instituto de Educação da Universidade do Minho.
2006 - 2006 CESUBI (Council of Sociology Students at the University of Beira Interior) Presidente

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2023 - 2024 Member of the Course Committee for the 1st Cycle of Studies in Social Education.
Membro
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2018/11/26 - 2018/11/28 Served on the Portuguese Organising Committee of the VI Luso-Brazilian Colloquium on Sociology of Education.
2017/09/06 - 2017/09/08 Joined the Organizing Committee of the XIV International Galician-Portuguese Congress on Psychopedagogy Universidade do Minho, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2023/06/26 - 2023/06/27 Examiner in four public defences of Stage II internship projects as part of the Bachelor's Degree in Social Education. Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Distinções

Outra distinção

2007 Academic Prize awarded by the Scientific Council of the University of Beira Interior for completing a Bachelor's Degree in Sociology with the highest final grade.
Universidade da Beira Interior, Portugal
2006 Merit Scholarship awarded by the Scientific Council of the University of Beira Interior to the student with the highest average grade in the Bachelor's Degree in Sociology during the 2005/2006 academic year
Universidade da Beira Interior, Portugal