???global.info.a_carregar???
JOAQUIM ANTÓNIO AURÉLIO CASACA. He completed his PhD in Management in 2010 from the Lusíada University of Lisbon. He is an Assistant Professor at the IADE - Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação, Universidade Europeia. He published 10 articles in specialized journals. It has 4 book(s). In your curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the contextualization of scientific, technological and artistic-cultural production are: Television - Programs - Audiences; Marketing; Market orientation; Marketing effectiveness; Organizational innovation; Structural equation model; Sustainable development; Fashion; Consumption; Consumer behavior; Experiential marketing; Brand experience; Purchase intention; Experience; Loyalty; Engagement; Automotive sector; Master's thesis; Brand; Brand Equity; Football; Operational Results; Economic Value; Information systems for management - Security measures; Computer security; Corporate social responsibility; Management; Positioning; Brand extension; Apple; Brand love; Utilities; Electric energy; Small and medium-sized enterprises - Measures of Security; Data processing; Product-country image; Ethnocentrism; Economic animosity; Country of origin effect; European crisis; Service marketing; Banking marketing; Service orientation; Business performance; Happiness; Branding; Master's project; Small and medium-sized companies - Data processing - Security measures; Risk assessment; Small and medium-sized enterprises - Management; Web 2.0; Consumer relationship; Social media; User-generated content; Tourism; Personalization; Website; Exploratory model; Territorial marketing; Differentiation; Communication; Tribal marketing; Culture; Appe; Samsung; Internet; Social networks; Consumers; Brands; Motivation; Organizational performance; Organizational culture; Leadership; Leadership characteristics; Internal marketing; Organizational environment..
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
JOAQUIM ANTÓNIO AURÉLIO CASACA

Nomes de citação

  • CASACA, JOAQUIM A.

Identificadores de autor

Ciência ID
6718-C0D2-0EDA
ORCID iD
0000-0002-9588-8983

Endereços de correio eletrónico

  • joaquim.casaca@universidadeeuropeia.pt (Profissional)
Formação
Grau Classificação
2006
Concluído
Gestão (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade Lusíada de Lisboa, Portugal
"Um Modelo Integrado para a Gestão de Segurança da Informação Nas Pequenas e Médias Empresas Portuguesas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1997 - 1999
Concluído
Master in Business Administration (Mestrado)
ISEG Lisbon School of Economics and Management, Portugal
"Os Sistemas e Tecnologias de Informação como Recurso Estratégico das Organizações: Problemáticas na Implementação de um Executive Information System”" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1996 - 1997
Concluído
Tecnologias e Ciências da Informação para as Organizações (Pós-Graduação)
ISEG Lisbon School of Economics and Management, Portugal
1977 - 1982
Concluído
Economia (Licenciatura)
ISEG Lisbon School of Economics and Management, Portugal
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2010/09/16 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Europeia, Portugal
2016 - 2019 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Europeia, Portugal
2016 - 2019 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Europeia, Portugal
2013 - 2016 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
2013 - 2016 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Ana Dias Daniel; Yannara Negre; Joaquim Casaca; Rui Patrício; Rodolpho Tsvetcoff. "The effect of game-based learning on the development of entrepreneurial competence among higher education students". Education + Training (2024): https://doi.org/10.1108/ET-10-2023-0448.
    10.1108/ET-10-2023-0448
  2. Casaca, Joaquim A.; Loureiro, Ana. "The determinants of non-consumption of disposable plastic: application of an extended theory of planned behaviour". International Journal of Business Environment (2024): https://publons.com/wos-op/publon/65382473/.
    10.1504/IJBE.2024.135693
  3. Joaquim A. Casaca; Ana Loureiro. "The determinants of non-consumption disposables plastic: application of an extended theory of planned behaviour". International Journal of Business Environment (2024): http://dx.doi.org/10.1504/ijbe.2024.10059680.
    10.1504/ijbe.2024.10059680
  4. Joaquim A. Casaca; Sérgio Vinhas Da Silva; Nalalia Teixeira; Leandro F. Pereira; Rui Vinhas Da Silva. "Neuroscience Applied to Economics and Marketing: A bibliometric Review of the Literature". International Journal of Business Innovation and Research (2024): http://dx.doi.org/10.1504/ijbir.2024.10066189.
    10.1504/ijbir.2024.10066189
  5. Albérico Travassos Rosário; Casaca, J. A.. "Relational Marketing and Customer Satisfaction: A Systematic Literature Review". Estudios Gerenciales 39 169 (2023): 516–532-516–532. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/6218.
    10.18046/j.estger.2023.169.6218
  6. Rosário Albérico; Casaca Joaquim A.. "Relationship Marketing and Customer Retention - A Systematic Literature Review". Studies in Business and Economics (2023): http://dx.doi.org/10.2478/sbe-2023-0044.
    10.2478/sbe-2023-0044
  7. António Pimenta da Gama; Joaquim A. Casaca. "Um “Mapa Estratégico” para o Marketing". Innovar 30 77 (2020): 77-92. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n77.87431.
    10.15446/innovar.v30n77.87431
  8. CASACA, JOAQUIM. "The balanced scorecard approach in evaluating the marketing function". International Journal of Business Excellence (2019):
    10.1504/IJBEX.2019.10015495
  9. Da Gama, A.P.; Casaca, J.A.. "The balanced scorecard approach in evaluating the marketing function". International Journal of Business Excellence 19 2 (2019): 267-284. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85072293552&partnerID=MN8TOARS.
    10.1504/IJBEX.2019.102239
  10. Lucena, João Pedro Teixeira de, 1965-; Casaca, Joaquim António Aurélio, 1958-. "A medição das audiências televisivas e a presença física do espectador". (2016): http://hdl.handle.net/11067/3411.
  11. CASACA, JOAQUIM. "A medição das audiências televisivas e a presença física do espectador". Economia & Empresa (2016):
  12. CASACA, JOAQUIM. "How to Measure Sports Brand Equity: A Proposal for Football Industry". Chinese Business Review (2015):
    10.17265/1537-1506/2015.01.001
  13. Casaca, Joaquim António Aurélio, 1958-. "Porque é necessária a segurança da informação? : da estratégia às políticas de segurança". (2014): http://hdl.handle.net/11067/1011.
  14. Casaca, Joaquim António Aurélio, 1958-; Correia, Maria Manuela Marques Faia, 1967-. "Governo da segurança da informação : uma abordagem à realidade empresarial portuguesa". (2014): http://hdl.handle.net/11067/1026.
  15. CASACA, JOAQUIM. "Big Data Performance: The Marketeers Perspective". Journal of Management and Marketing (2014):
  16. CASACA, JOAQUIM. "Governo da segurança da informação: uma abordagem à realidade empresarial portuguesa". Revista de Política Internacional e Segurança (2013):
  17. CASACA, JOAQUIM. "Branding no Futebol - O Valor Económico das Marcas dos "Três Grandes" do Futebol Português". Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão (2013):
  18. CASACA, JOAQUIM. "Investigação em sistemas de informação: Teorias e paradigmas". Revista Portuguesa de Management (2009):
Artigo em revista (magazine)
  1. CASACA, JOAQUIM. "Comunicação de marketing: do marketing tradicional ao marketing digital", 2016
Capítulo de livro
  1. Joaquim A. Casaca; Albérico Travassos Rosário. "The Impact of Personal Information in E-Commerce". In Balancing Privacy, Security, and Ethics. 2024.
    10.4018/979-8-3693-3455-3.ch009
  2. Albérico Travassos Rosário; Rui Cruz; Luis Bettencourt Moniz; Joaquim A. Casaca. "Predictive Analytics for Customer Behavior". 2024.
    10.4018/979-8-3693-3455-3.ch002
  3. Joaquim A. Casaca; Luís Pedro Miguel. "The Influence of Personalization on Consumer Satisfaction". In Trends and Challenges. 2024.
    10.4018/979-8-3693-3455-3.ch010
  4. Albérico Travassos Rosário; Joaquim A. Casaca. "How Artificial Intelligence Can Leverage Relationship Marketing Strategies". 2024.
    10.4018/979-8-3693-5340-0.ch001
  5. Jessica Margalhos; Joaquim A. Casaca; Emília Duarte; Hande Ayanoglu. "The Influence of Context and Task on Human-Robot Interaction". 129-139. Springer Nature Switzerland, 2023.
    10.1007/978-3-031-35602-5_10
Livro
  1. CASACA, JOAQUIM. Introdução ao Tratamento e Análise de Dados com o SPSS Statistics: Guia Prático. Portugal. 2015.
  2. CASACA, JOAQUIM. Gestão do Risco na Segurança da Informação: Conceitos e Metodologias. Portugal. 2014.
  3. CASACA, JOAQUIM. Dicionário de Gestão. Portugal. 2014.
  4. CASACA, JOAQUIM. Gestão do risco em projectos de sistemas de informação e comunicação. Portugal. 2011.
Relatório
  1. Lucena,João Pedro de; Casaca,Joaquim. 2013. Branding no futebol: O valor económico das marcas dos «três grandes» do futebol português. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000300005.
  2. Lucena,João Pedro de; Casaca,Joaquim. 2013. Branding no futebol: O valor económico das marcas dos «três grandes» do futebol português. http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000300005.
Tese / Dissertação
  1. Almeida, Ana Rita Lopes de. "Marketing de Influência: Como a credibilidade, autenticidade e ligação emocional influenciam a Geração Z a seguir influenciadores digitais". Mestrado, 2024. http://hdl.handle.net/10400.26/53152.
  2. Salgueiro, Dany Oliveira. "Exploring the intention to use the metaverse: a study of Fortnite through UTAUT". Mestrado, 2024. http://hdl.handle.net/10400.26/53146.
  3. Ramos, Rui Pedro Pereira. "Comprehensive analysis of intelligent virtual assistants in the banking sector". Mestrado, 2023. http://hdl.handle.net/10400.26/49669.
  4. Batalha, Joana Raquel da Silva. "O papel da marca no momento de consumo de café no Canal Horeca". Mestrado, 2020. http://hdl.handle.net/10400.26/32860.
  5. Figueiredo, Priscila Estrella Branco de. "A participação do marketing na dinâmica da implementação de Responsabilidade Social das Empresas na perspectiva dos profissionais de marketing". Mestrado, 2019. http://hdl.handle.net/10400.26/31387.
  6. Cerdeira, Teresa Isabel Freitas. "O efeito da animosidade e do etnocentrismo no product-country image". Mestrado, 2019. http://hdl.handle.net/10400.26/27970.
  7. Carvalho, João Carlos de Matos Cunha Viana de. "O papel do marketing experiencial na lealdade à marca: o setor automóvel". Mestrado, 2018. http://hdl.handle.net/10400.26/22017.
  8. Oliveira, Soraia Inês Pires de. "Os consumidores nas redes sociais: as suas motivações e as percepções das marcas". Mestrado, 2018. http://hdl.handle.net/10400.26/23006.
  9. Soares, André da Silva. "A influência da cultura organizacional, das características de liderança e do marketing interno na performance organizacional". Mestrado, 2018. http://hdl.handle.net/10400.26/22016.
  10. Batista, Ana Rita Gomes. "Papel da marca no mercado liberalizado de energia elétrica: o estatuto de Love Brand". Mestrado, 2017. http://hdl.handle.net/10400.26/19621.
  11. Santos, Mariana Fernandes Farinha dos. "Happy cities como modelo de desenvolvimento sustentável: o caso de três bairros de Lisboa". Mestrado, 2017. http://hdl.handle.net/10400.26/20121.
  12. Freire, João Marinho Falcão de Abreu. "Posicionamento e extensão de marca: a atitude do consumidor face à extensão da marca Apple para o mercado dos frigoríficos". Mestrado, 2016. http://hdl.handle.net/10400.26/17702.
  13. Neves, Andreia Filipa Simões. "Portugal Onway". Mestrado, 2016. http://hdl.handle.net/10400.26/17250.
  14. Aleixo, Solange Filipa Fernandes Roque. "Marketing territorial e as happy cities: validação do modelo e proposta de plano de comunicação". Mestrado, 2016. http://hdl.handle.net/10400.26/17228.
  15. Garcês, Alexandra da Silva Carrilho Bandeira. "Marketing tribal, a relação da cultura e o brand love". Mestrado, 2016. http://hdl.handle.net/10400.26/17632.
  16. Pereira, Patrícia. "A orientação total para o mercado, eficácia do marketing e inovação organizacional". Mestrado, 2015. http://hdl.handle.net/10400.26/11282.
  17. Gonçalves, Ana Rita. "Moda sustentável e marketing experiencial: fatores que influenciam a intenção de compra". Mestrado, 2015. http://hdl.handle.net/10400.26/11424.
  18. Teta, Magdalena. "Influência da orientação para o serviço na performance empresarial: análise do caso BFA". Mestrado, 2015. http://hdl.handle.net/10400.26/11168.
  19. Salgueiro, Joana. "Medias sociais: o novo investimento em conteúdo online e a sua importância da relação e intenção de compra do consumidor". Mestrado, 2015. http://hdl.handle.net/10400.26/11422.
  20. Casaca, Joaquim António Aurélio, 1958-. "Um modelo integrado para a gestão da segurança da informação nas pequenas e médias empresas portuguesas". Doutoramento, 2010. http://hdl.handle.net/11067/2820.
  21. Casaca, Joaquim António Aurélio. "Os sistemas e tecnologias de informação como recurso estratégico das organizações : problemáticas na implementação de um executive information system". Mestrado, 1999. http://hdl.handle.net/10400.5/24666.

Outros

Outra produção
  1. Developing a scale measuring Organizational Happiness for communication and information professionals: content analysis and exploratory factorial analyses. Research on organizational happiness has been increasing in recent years but there is still need to develop instruments to measure happiness at work, considering organizational factors. These studies aim to start this work, proposing a scale to measure organizational happiness. We conducted two studies, following a cross validation approach. The first study, qualitative, by applying content analys. 2015. Dutschke, Georg; Rosa, Carlos Alves; Loureiro, Ana; Casaca, Joaquim. http://hdl.handle.net/10884/1460.
Distinções

Prémio

1999 Best student of the MSc in Management
Banco Espírito Santo e Comercial de Lisboa, Portugal