???global.info.a_carregar???
Maria Clara Martins Barata Almeida is a Doctor of Education in Human Development and Education in 2011 by Harvard Graduate School of Education, Master of Education in Human Development and Psychology with optional area of focus in Quantitative Methodology in Developmental Research in 2005 by Harvard Graduate School of Education and Licenciatura in Clinical training in Clinical Child Psychology in 2003 by Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia. Is Science Manager for the Strategic Areas of the University of Coimbra Heritage, Culture and Inclusive Society in Universidade de Coimbra Instituto de Investigação Interdisciplinar. Published 14 articles in journals. Has 3 section(s) of books and 8 book(s). Has received 10 awards and/or honors. Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Educational Sciences.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Maria Clara Martins Barata Almeida

Nomes de citação

  • Almeida, Maria
  • M. Clara Barata

Identificadores de autor

Ciência ID
551C-FDBD-B9D8
ORCID iD
0000-0003-4672-6029
Google Scholar ID
jsHk1P8AAAAJ
Scopus Author Id
56031193800

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2011
Concluído
Doctor of Education in Human Development and Education (Doutoramento)
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
"Executive Function Skills in Chilean Preschool Children" (TESE/DISSERTAÇÃO)
N/A
2005
Concluído
Master of Education in Human Development and Psychology with optional area of focus in Quantitative Methodology in Developmental Research (Mestrado)
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
"Childcare environments: variation and outcomes" (TESE/DISSERTAÇÃO)
A- (GPA 3.71 out of 4)
2003
Concluído
Clinical training in Clinical Child Psychology (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"Relatório de Estágio: Casa dos Olivais, Fundação D. Pedro IV." (TESE/DISSERTAÇÃO)
16/20
2001
Concluído
Exchange student through the European Student Exchange Program (Erasmus) (Outros)
University of Reading School of Psychology and Clinical Language Sciences, Reino Unido
18/20
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/02/04 - 2019/08/31 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/09/01 - 2016/08/31 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2011/02/22 - 2013/06/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/02/01 - Atual Science Manager Universidade de Coimbra Instituto de Investigação Interdisciplinar, Portugal
2018/09/01 - Atual Manager-partner Clara Barata & Jorge Almeida - Research and Scientific Consulting, Portugal
2018/11/01 - 2022/12/31 External Consultant for the Gulbenkian Academias do Conhecimento (Knowledge Academies) Program. Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
2018/07/01 - 2019/10/31 External consultant for the Directorate for Education and Skills, Early Childhood and Schools. OECD Directorate for Education and Skills, França
2018/07/01 - 2019/06/30 Expert for Eurydice Network-Portugal on Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe Eurydice, Bélgica
2019/03/01 - 2019/05/31 External consultant for the Program TEIP, Directorate General of Education Ministério da Educação, Portugal
2019/03/01 - 2019/04/30 Expert for Eurydice Network-Portugal on Structural indicators for monitoring education and training systems in Europe, ECEC section Eurydice, Bélgica

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09/01 - 2019/12/31 Principal Investigator for Project “ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society” (Grant agreement 727069), Horizon 2020 Call H2020-SC6-REV-INEQUAL-2016 Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017/05/02 - 2018/06/01 Policy Analyst OECD Directorate for Education and Skills, França
2017/01/01 - 2017/04/30 Principal Investigator for Project “ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society” (Grant agreement 727069), Horizon 2020 Call H2020-SC6-REV-INEQUAL-2016 Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/02/01 - 2017/02/28 Principal Investigator for the Project “Playgroups for Inclusion (Grant agreement VS/2014/0418), Programme for Employment and Social Solidarity - PROGRESS (2007-2013), under the call VP/2013/012 Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/02/01 - 2016/12/31 Researcher for the Project “Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC” (CARE). FP7 Programa Colaborativo, SSH.2013.3.2-2: Early childhood education and care. ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2012/09/01 - 2015/01/31 Marie Curie Postdoctoral Fellow (FP7-PEOPLE-2011-IIF 303242) for project “The Future of Portuguese At-Risk Preschoolers " ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2012/08/01 - 2014/12/31 Consultant to Fundación Educacional Oportunidad for project “Un Buen Comienzo VI Region” an intervention to improve preschool quality Fundación Educacional Oportunidad, Chile
2011 - 2012 Researcher for the Project “Evaluation of the Program Better Student Achievement” [Avaliação do Programa Mais Sucesso Escolar] for the Ministry of Education ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
2007/10/17 - 2011/05/26 Research Project Coordinator for Un Buen Comienzo, a high-quality preschool intervention in Santiago de Chile Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2007/09/24 - 2011/05/18 Research Project Coordinator for NSF Metrobaby Qualitative Study Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2009/08/17 - 2010/05/13 Early Childhood Settings: Understanding, Observing, and Studying Quality (Teaching Fellow for master’s course) Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2007/08/27 - 2008/01/16 Applied Data Analysis (S052) (Teaching Fellow for doctoral course) Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2007/08/06 - 2008/01 Researcher for the Project on Harvard-Affiliated Child-Care centers and their Application Lists Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2006/06/12 - 2006/08/25 Consultora para a equipa de intervenção em infância (Early Childhood Intervention Programming Team) da Universidade National College of Ireland Co-autoria com Kelley O’Carroll de revisão da literatura Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2006/02/13 - 2006/05/25 Intermediate Statistics: Applied Regression and Data Analysis (S030) (Teaching Fellow for master’s course) Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2005/09/26 - 2006/02/24 Co-chair for the Programming Committee for the Student Research Conference Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2001/06/03 - 2001/06/30 Academic Supervisor for A-level students University of Reading, Reino Unido
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021 - 2024/01/31 GendER@UC (Gender Equal Research @UC)
OC2-B12
Bolseiro de Gestão de Ciência e Tecnologia
Universidade de Coimbra Instituto de Investigação Interdisciplinar, Portugal
EEA Grants
Em curso
2021 - 2023/12/31 Equity through PISA: results and discourses
PTDC/CED-EDG/2124/2020
External Consultant
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2017 - 2019/12/31 ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
Grant agreement 727069
Investigador responsável
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
European Commission
Concluído
2016 - 2019/10/31 How and under what conditions does quality in early education and care matter? A study across four European countries
PTDC/MHC-CED/5913/2014
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal

Universiteit Utrecht, Países Baixos

ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015 - 2017/12/31 Playgroups for Inclusion
Grant agreement VS/2014/0418
Investigador responsável
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
European Commission
Concluído
2014 - 2016/12/31 Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC
Grant Agreement 613318
Co-PI
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
European Commission
Concluído
2012 - 2013/12/31 Protecting infants and toddlers from domestic violence: Diagnostic protocol for infant and toddler abuse and neglect to be implemented to European public health systems
European Commission DAPHNE III Project JUST/2011-2012/DAP/AG
Investigador
2006 - 2009/12/31 CHILDCARE ENVIRONMENTS: VARIATION AND OUTCOME
SFRH/BD/23325/2005
Bolseiro de Doutoramento
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Guedes, Carolina; Cadima, Joana; Aguiar, Teresa; Aguiar, Cecília; Barata, Clara. "Activity settings in toddler classrooms and quality of group and individual interactions". Journal of Applied Developmental Psychology 67 (2020): 101100. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101100.
    10.1016/j.appdev.2019.101100
  2. Cadima, Joana; Aguiar, Cecília; Barata, M.Clara. "Process quality in Portuguese preschool classrooms serving children at-risk of poverty and social exclusion and children with disabilities". Early Childhood Research Quarterly 45 (2018): 93-105. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.06.007.
    10.1016/j.ecresq.2018.06.007
  3. Arbour, MaryCatherine; Yoshikawa, Hirokazu; Willett, John; Weiland, Christina; Snow, Catherine; Mendive, Susana; Barata, M. Clara; Treviño, Ernesto. "Experimental Impacts of a Preschool Intervention in Chile on Children's Language Outcomes: Moderation by Student Absenteeism". Journal of Research on Educational Effectiveness 9 sup1 (2016): 117-149. http://dx.doi.org/10.1080/19345747.2015.1109013.
    10.1080/19345747.2015.1109013
  4. Arbour, MaryCatherine; Yoshikawa, Hirokazu; Willett, John; Weiland, Christina; Snow, Catherine; Mendive, Susana; Barata, M. Clara; Treviño, Ernesto. "Experimental Impacts of a Preschool Intervention in Chile on Children's Language Outcomes: Moderation by Student Absenteeism". Journal of Research on Educational Effectiveness 9 sup1 (2016): 117-149. http://dx.doi.org/10.1080/19345747.2015.1109013.
    10.1080/19345747.2015.1109013
  5. Barata, M. Clara; Calheiros, M. Manuela; Patrício, Joana Nunes; Graça, João; Lima, M. Luisa. "Evaluating the Impact of National Educational Policy to Reduce Retention and Increase Achievement in Compulsory Education". The Elementary School Journal 116 1 (2015): 149-171. http://dx.doi.org/10.1086/682748.
    10.1086/682748
  6. Costa, Patrícia Lopes; Passos, Ana Margarida; Barata, M. Clara. "Multilevel influences of team viability perceptions". Team Performance Management: An International Journal 21 1/2 (2015): 19-36. http://dx.doi.org/10.1108/tpm-03-2014-0020.
    10.1108/tpm-03-2014-0020
  7. Leyva, D.; Weiland, C.; Barata, M.; Yoshikawa, H.; Snow, C.; Treviño, E.; Rolla, A.. "Teacher-Child Interactions in Chile and Their Associations With Prekindergarten Outcomes". Child Development (2015): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84921806762&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/cdev.12342
  8. Hirokazu Yoshikawa; Diana Leyva; Catherine E. Snow; Ernesto Treviño; M. Clara Barata; Christina Weiland; Celia J. Gomez; et al. "Experimental impacts of a teacher professional development program in Chile on preschool classroom quality and child outcomes.". Developmental Psychology 51 3 (2015): 309-322. http://dx.doi.org/10.1037/a0038785.
    10.1037/a0038785
  9. Patrício, Joana Nunes; Barata, M. Clara; Calheiros, M. Manuela; Graça, João. "A Portuguese Version of the Student-Teacher Relationship Scale – Short Form". The Spanish Journal of Psychology 18 (2015): http://dx.doi.org/10.1017/sjp.2015.29.
    10.1017/sjp.2015.29
  10. Weiland, C.; Barata, M.C.; Yoshikawa, H.. "The Co-Occurring Development of Executive Function Skills and Receptive Vocabulary in Preschool-Aged Children: A Look at the Direction of the Developmental Pathways". Infant and Child Development 23 1 (2014): 4-21. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84893741637&partnerID=MN8TOARS.
    10.1002/icd.1829
  11. M. Clara Barata. "Projeto CARE: Desafios de uma avaliação relevante e culturalmente sensível dos contextos educativos a nível europeu". Interacções (2014): http://hdl.handle.net/10071/8275.
  12. Graça, João; Calheiros, Maria Manuela; Barata, Maria Clara. "Authority in the classroom: adolescent autonomy, autonomy support, and teachers’ legitimacy". European Journal of Psychology of Education 28 3 (2013): 1065-1076. http://dx.doi.org/10.1007/s10212-012-0154-1.
    10.1007/s10212-012-0154-1
  13. Moreno, Lorenzo; Treviño, Ernesto; Yoshikawa, Hirokazu; Mendive, Susana; Reyes, Joaquín; Godoy, Felipe; Del Río, Francisca; et al. "Aftershocks of Chile’s Earthquake for an Ongoing, Large-Scale Experimental Evaluation". Evaluation Review 35 2 (2011): 103-117. http://dx.doi.org/10.1177/0193841x11400685.
    10.1177/0193841x11400685
  14. Moreno, L.; Trevino, E.; Yoshikawa, H.; Mendive, S.; Reyes, J.; Godoy, F.; Del Rio, F.; et al. "Aftershocks of Chile's Earthquake for an Ongoing, Large-Scale Experimental Evaluation". Evaluation Review 35 2 (2011): 103-117. http://dx.doi.org/10.1177/0193841X11400685.
    10.1177/0193841x11400685
Capítulo de livro
  1. Alexandre, Joana; M. Clara Barata. "The powerful combination of group interviews and drawings: how to give children a voice in the understanding of well-being". In Understanding Children’s Concepts of Well-being - Challenges in International Comparative Qualitative Research, editado por Fattore, T.; Fegter, S.; and Hunner-Kreisel, C.. Dordrecht, Países Baixos: Springer, 2021.
    Aceite para publicação
  2. M. Clara Barata; Alexandre, Joana. "Intervenção comunitária com crianças e jovens em risco". In A Prática Profissional da Psicologia da Justiça, editado por Barroso, Ricardo; Neto, David Dias, 123-135. Lisboa, Portugal: Ordem dos Psicólogos Portugueses, 2020.
    Publicado
  3. Barata, M. Clara; Yoshikawa, Hirokazu. "Mixed Methods in Research on Child Well-Being". In Handbook of Child Well-Being, 2879-2893. Springer Netherlands, 2014.
    10.1007/978-90-481-9063-8_114
Livro
  1. Cadima, Joana; Nata, Gil; Barros, Sílvia; Coelho, Vera; M. Clara Barata. Literature review on early childhood education and care for children under the age of 3. Paris, França: OECD. 2020.
    Publicado • https://doi.org/10.1787/19939019
  2. M. Clara Barata. Providing Quality Early Childhood Education and Care. OECD. 2019.
    10.1787/301005d1-en
  3. M. Clara Barata. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019. 2019.
    0.2797/966808
  4. M. Clara Barata. Manual para a monitorização e avaliação das Academias Gulbenkian do Conhecimento: Orientações Iniciais. 2018.
  5. M. Clara Barata. Petite enfance, grands défis 2017. OECD. 2018.
    10.1787/9789264300491-fr • Editor
  6. M. Clara Barata. Petite enfance, grands défis V. OECD. 2018.
    10.1787/9789264300620-fr • Editor
  7. M. Clara Barata. Engaging Young Children. Paris, França: OECD. 2018.
    Publicado • 10.1787/9789264085145-en
  8. M. Clara Barata. Starting Strong V. OECD. 2017.
    10.1787/9789264276253-en • Editor
Tese / Dissertação
  1. M. Clara Barata. "Executive function skills in Chilean preschool children". Doutoramento, 2011.
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2016 - Atual Playgroups for Inclusion: Examining quality and longitudinal impacts for families and children participating in a new educational policy for Portugal
Orientador
Psychology (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018 - 2020/12 Academia pessoas/PESSOAS: o impacto percebido nas competências socioemocionais e no desenvolvimento do self por parte dos participantes
Coorientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2018 - 2020/12 Projeto Sala Aberta - Grupos Aprender Brincar Crescer, perceção de impactos e benefícios, sob o olhar de cuidadores e facilitadores
Coorientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015 - 2020/07 The importance and development of Playfulness in the context of the Portuguese Playgroups
Coorientador
Psychology (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2014 - 2016/12 Playgroups for inclusion: Avaliação da implementação dos Grupos Aprender, Brincar, Crescer na perspetiva dos cuidadores do distrito de Lisboa
Coorientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2013 - 2015 Estudo de adaptação do HOME e a família em vulnerabilidade social com crianças dos 0 aos 4 anos
Orientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2012 - 2015 A eficácia dos Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) na redução da indisciplina em contexto escolar: intervir na prevenção ou na remediação? Um estudo de metodologias mistas
Orientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2011 - 2013 O Bullying em Contexto Escolar: Conceção do Fenómeno em Angola
Orientador
Psychology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2011 - 2013 Intervenção sobre os Comportamentos Sexuais Problemáticos de Crianças, direcionada aos Técnicos do Contexto Institucional
Orientador
Psyhology (Mestrado)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Distinções

Prémio

2016 Highly Commended Paper in the 2016 Emerald Literati Network Awards for Excellence
Emerald Group Publishing Pty Ltd, Austrália
2012 Marie Curie Fellow (MSCA-IF)
EU Framework Programme for Research and Innovation Marie Sklodowska-Curie Actions, Bélgica

Outra distinção

2012 Best poster for “The development of executive functions in Chilean preschool children”
2011 SRCD Student Travel Award
Society for Research in Child Development, Estados Unidos
2010 Julius B. Richmond Fellowship and Dissertation Award
Harvard University Center on the Developing Child, Estados Unidos
2009 Jeanne Chall Reading Lab Doctoral Research Travel Grant
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2009 SRCD Student Travel Award
Society for Research in Child Development, Estados Unidos
2006 Larsen Award from the Harvard Graduate School of Education
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos
2006 Doctoral Fellowship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2005 Master’s Award from the Harvard Graduate School of Education
Harvard Graduate School of Education, Estados Unidos