???global.info.a_carregar???
Mafalda Sofia Amorim da Silva Ferreira Nejmeddine completed the PhD in Music and Musicology - Performance specialty in 2016 (University of Évora - School of Arts), Master in Child Studies - Specialization in Musical Education in 2006 (University of Minho - Institute of Child Studies) and Bachelor in Music - Instrument variant: Harpsichord in 2001 (Polytechnic Institute of Lisbon - Superior School of Music of Lisbon). She studied piano and harpsichord having obtained the Diploma of the Complementary Piano Course (Academy of Music S. Pio X, Vila do Conde, 1995), the 1st Prize of Harpsichord by unanimity of the jury (Superior Conservatory of Paris - CNR, 1999), as well as the 1st Prize of Harpsichord with congratulations of the jury and 1st Prize of Baroque Chamber Music (Centralized Competition of Municipals Conservatoires of City of Paris, 1998 and 1999). Edited 2 books and 7 articles in journals (including 2 articles in peer-reviewed journals and 3 video-articles). Has published 10 conference abstracts (including 1 extended abstract) and 1 book chapter in conference proceedings (2016 - from FIMTE 2012). Has 2 articles submitted to peer-review journals and 1 paper in conference proceedings (from EuroMAC9 2017) in press. She participated in 4 research projects as a Post-doc Fellow (1), PhD Student Fellow (1) and Researcher (2). She was a reviewer of the scientific journal Musica Hodie. She participated in 2 artistic projects for which she received distinctions. She is currently a self-employed researcher. Developed several artistic activities for the dissemination of the Portuguese keyboard repertoire of the 18th century and recorded the 18th century collection "Sei Sonate per Cembalo" by the Portuguese composer Alberto José Gomes da Silva on a historical Portuguese harpsichord.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Mafalda Sofia Amorim da Silva Ferreira Nejmeddine

Nomes de citação

  • Nejmeddine, Mafalda
  • Nejmeddine, Mafalda S.

Identificadores de autor

Ciência ID
121B-D7BB-6F9F

Endereços de correio eletrónico

  • mafaldanejmeddine@gmail.com (Profissional)

Websites

  • nejmeddinemafalda.webnode.pt (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2018/03/26 - 2018/03/26
Concluído
Title of Accredited Trainer (Outros)
Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal
2010/11 - 2016/09/23
Concluído
Doctor's Degree in Music and Musicology - specialization in Performance (Doutoramento)
Universidade de Évora, Portugal
"O Género Sonata em Portugal: Subsídios para o Estudo do Repertório Português para Tecla de 1750 a 1807 [The Sonata Genre in Portugal: Contributions for the Study of the Portuguese Keyboard Repertory from 1750 to 1807]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved with High Distinction
2004/10/01 - 2006/01/20
Concluído
Master in Child Studies - Specialization in Music Education (Mestrado)
Universidade do Minho - Instituto de Estudos da Criança, Portugal
"Manual para o Curso Básico de Cravo com Repertório Português do Século XVIII [Manual for the Basic Harpsichord Course with Portuguese Repertoire of the Eighteenth Century]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very good
2001
Concluído
Bachelor in Music - Instrument variant: Harpsichord (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
"Sei Sonate per Cembalo de Alberto José Gomes da Silva [Sei Sonate per Cembalo by Alberto José Gomes da Silva]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19 (nineteen) values
2000/11/18 - 2000/11/19
Concluído
Harpsichord, Spinet, Virginal: Maintenance and basic care (Outros)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal

Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2000/06/16
Concluído
Associate in Music - Instrument variant: Harpsichord (Bacharelato)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
n/a (assigned equivalence)
1999
Concluído
Musical Studies - Harpsichord (Diplôme d´études supérieures)
Conservatoire Supérieur de Paris - CNR, França
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1st Prize of Harpsichord by unanimity of the jury
1999
Concluído
Music - Harpsichord (Bachelor (1.º ciclo de estudos))
Conservatoire Municipal de la Ville de Paris - Concours Centralisés (Conservatoire du XVIIème arrondissement), França
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1st Prize of Baroque Chamber Music
1998/09 - 1998/09/11
Concluído
Bach - Festwochen Region Thun / Amsoldingen: International master classes 1998 (Outros)
Bach - Festwochen Region Thun , Suiça
1998
Concluído
Music - Harpsichord (Bachelor (1.º ciclo de estudos))
Conservatoire Municipal du XVIIème arrondissement (Concours Centralisés des Conservatoires de la Ville de Paris), França
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1st Prize of Harpsichord with congratulations of t
1997/07/22 - 1997/07/27
Concluído
Meetings with the Baroque (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1997/04/09 - 1997/04/19
Concluído
Stage "Theory and Practice of Tuning Systems from the Renaissance to the Present" (Outros)
Académie Musicale de Villecroze, França
1997/04/09 - 1997/04/19
Concluído
Stage de clavecin et clavicorde (Outros)
Académie Musicale de Villecroze, França
1996/07/23 - 1996/07/27
Concluído
Meetings with the Baroque (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1995/07/23 - 1995/07/31
Concluído
Meetings with the Baroque / VI International harpsichord course (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1995/04/10 - 1995/04/22
Concluído
Stage de clavecin et clavicorde (musique baroque) (Outros)
Académie Musicale de Villecroze, França
1995
Concluído
Complementary Piano Course (Curso de Especialização Tecnológica)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
17 (seventeen) values
1994/07/25 - 1994/07/31
Concluído
Meetings with the Baroque / V International harpsichord course (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1994 - 1994/04/09
Concluído
7th Musical Improvement Courses (Outros)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
1993/07/26 - 1993/08/01
Concluído
Meetings with the Baroque / International harpsichord courses (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1993 - 1993/04/10
Concluído
6th Musical Improvement Courses (Outros)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
1992 - 1992/07/26
Concluído
3rd International Harpsichord Course (Outros)
Centro de Estudos de Música Barroca, Portugal
1992/05/29 - 1992/06/06
Concluído
Meisterkurs fur cembalo (Outros)
Forum Artium , Alemanha
1992 - 1992/04/25
Concluído
5th Musical Improvement Courses (Outros)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
1991 - 1991/07/28
Concluído
2nd International Harpsichord Course (Outros)
Ruvina, Portugal
1991 - 1991/04/06
Concluído
4th Musical Improvement Courses (Outros)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
1990 - 1990/07/22
Concluído
1st International Harpsichord Course (Outros)
Ruvina, Portugal
1990 - 1990/04/21
Concluído
3rd Musical Improvement Courses (Outros)
Academia de Música S. Pio X, Portugal
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2007/10/01 - 2012/10/16 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade do Minho, Portugal
Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2001/10/01 - 2011/09/30 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Profissional Artística do Vale do Ave (ARTAVE), Portugal
Escola Profissional Artística do Vale do Ave (ARTAVE), Portugal
2003/11/01 - 2007/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Conservatório Bomfim, Portugal
Conservatório Bomfim, Portugal
2001/10/01 - 2005/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Centro de Cultura Musical de Caldas da Saúde, Portugal
Centro de Cultura Musical de Caldas da Saúde, Portugal
2000/11/02 - 2001/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola de Música do Conservatório Nacional, Portugal
Escola de Música do Conservatório Nacional, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/01/01 - Atual Researcher Self-employed, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2018/01/01 - 2020/12/31 Researcher Self-employed, Portugal
Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/10/01 - 2017/12/31 Post-doc Fellow Universidade de Évora, Portugal
Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2017 - 2017/12/31 Estudo Analítico das Composições de Frei Vicente de Santa Bárbara [Analytical Study of the Compositions of Frei Vicente de Santa Bárbara]
UID/EAT/00693/2013
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2012 - 2015/12/31 O Género Sonata em Portugal: Subsídios para o Estudo do Repertório Português para Tecla de 1750 a 1807 [The Sonata Genre in Portugal: Contributions for the Study of the Portuguese Keyboard Repertory from 1750 to 1807]
SFRH/BD/79591/2011
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Projeto

Designação Financiadores
2019 - 2019/10/01 Sei Sonate per Cembalo
MN/FGDA/ACE2018
Outra
Fundação GDA, Portugal
Fundação GDA
2016 - 2018/06/23 Sonatas para cravo de Alberto José Gomes da Silva [Keyboard sonatas by Alberto José Gomes da Silva]
UID/EAT/00693/2013
MN/FGDA/SFEI2016
Outra
Fundação GDA, Portugal

Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação GDA

Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical

Outro

Designação Financiadores
2018 - 2020/09/30 Miserere de Vila do Conde [Miserere of Vila do Conde]
UID/EAT/00693/2019
MN/CMVC/ASL2018
Investigador
Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Câmara Municipal de Vila do Conde

Universidade de Évora - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical
2004 - 2006/01/20 Manual para o Curso Básico de Cravo com Repertório Português do Século XVIII [Manual for the Basic Harpsichord Course with Portuguese Repertoire of the Eighteenth Century]
MSN/UM/2004
Investigador
Universidade do Minho - Instituto de Estudos da Criança, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Nejmeddine, Mafalda. "Caractérisation Formelle et Stylistique des Sonates Portugaises pour Clavier Publiées au XVIIIème Siècle [Formal and Stylistic Characterization of Portuguese Keyboard Sonatas Published in the 18th Century]". Trabalho apresentado em 9th European Music Analysis Conference (EuroMAC9), 2017.
    No prelo
  2. Nejmeddine, Mafalda. "The Sonata in Portuguese Keyboard Repertory of the Period circa 1750 to 1807". Trabalho apresentado em XI Symposium Internacional de Música de Tecla Española “Diego Fernández” - New Perspectives on the Keyboard Works of Antonio Soler, Almería, 2012.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Nejmeddine, Mafalda S.. "Obras para tecla de Pedro António Avondano: características formais e estilísticas, particularidades da escrita [Keyboard works by Pedro António Avondano: formal and stylistic characteristics, particularities of writing]". Revista Portuguesa de Musicologia / Portuguese Journal of Musicology (2022):
    Submetido
  2. Nejmeddine, Mafalda S.. "Formal and Stylistic Characterization of Portuguese Keyboard Sonatas Published in the 18th Century". Journal of Science and Technology Lectures 2 (2020): https://www.academy-on.com/videos/nejmeddine-ms-euromac-h-2-2020/.
    Acesso aberto • Publicado
  3. Nejmeddine, Mafalda. "Obras para tecla de João José Baldi: estudo analítico sobre os elementos didáticos [Keyboard Works by João José Baldi: Analytical Study on the Didactic Elements]". Música Hodie 20 (2020): https://doi.org/10.5216/mh.v20.63782.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Nejmeddine, Mafalda. "Accompanied Keyboard Music in Portugal: The case of Francisco Xavier Baptista's Sonata Prima". Early Music Performer 47 (2020): 3-13. https://www.earlymusic.info/Performer.php (article in open access from December 2021).
    Publicado
  5. Nejmeddine, Mafalda S.. "Portuguese Keyboard Sonatas of the Second Half of the 18th Century: Formal Analysis of Pedro António Avondano's Works". Journal of Science and Technology Lectures 1 (2019): https://www.academy-on.com/videos/nejmeddine-ms-enim16-1-2019/.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Nejmeddine, Mafalda S.. "Francisco Xavier Baptista: New Biographical Data on the Identity of the Portuguese Composer". Journal of Science and Technology Lectures 1 (2019): https://www.academy-on.com/videos/nejmeddine-ms-enim15-1-2019/.
    Acesso aberto • Publicado
  7. Nejmeddine, Mafalda. "Os Compositores Portugueses na Carreira de Luísa Todi [Portuguese Composers in Luísa Todi's Career]". Educação Musical 113/114 (2002): 11-13.
    Publicado
  8. Nejmeddine, Mafalda. "Regras de Acompanhar para Cravo ou Orgão de Alberto José Gomes da Silva: Análise Preliminar [Regras de Acompanhar para Cravo ou Orgão de Alberto José Gomes da Silva: Preliminary analysis]". Educação Musical 106 (2000): 14-18.
    Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. Nejmeddine, Mafalda. "Portuguese keyboard music from the second half of the 18th century", Harpsichord & Fortepiano, 2021
Capítulo de livro
  1. Nejmeddine, Mafalda. "The Sonata in Portuguese Keyboard Repertory of the Period circa 1750 to 1807". In Nuevas Perspectivas sobre la Música para Tecla de Antonio Soler / New Perspectives on the Keyboard Works of Antonio Soler, 247-259. Almería, Espanha: FIMTE Festival Internacional de Música de Tecla Española, 2016.
    Publicado
Edição de livro
  1. António da Silva Leite. Miserere de Villa de Conde. Vila do Conde, Portugal: Câmara Municipal de Vila do Conde. 2020.
    Publicado
  2. Alberto José Gomes da Silva. Alberto José Gomes da Silva (1795): Sei Sonate per Cembalo, Lisboa, ca. 1770. Mollerussa, Espanha: Scala Aretina. 2003.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Nejmeddine, Mafalda. "Música no Mosteiro de Santa Clara de Vila do Conde: Dados inéditos em torno de um Miserere de António da Silva Leite". Trabalho apresentado em 10th Meeting on research in music, Coimbra, 2021.
    Publicado
  2. Nejmeddine, Mafalda. "Aspectos didáticos na obra para tecla de João José Baldi [Didactic aspects in the keyboard work of João José Baldi]". Trabalho apresentado em VI Symposium on the Paradigms of Teaching Musical Instruments in the 21st Century, Évora, 2019.
    Publicado
  3. Nejmeddine, Mafalda. "Which Analysis Theory for the Eighteenth-Century Portuguese Sonata? Comparative Study between the Theory of Formal Functions and the Sonata Theory Applied to Gomes da Silva's Keyboard Works". Trabalho apresentado em VIII Encontro de Investigação em Música, Porto, 2018.
    Publicado
  4. Nejmeddine, Mafalda. "Analysing Francisco Xavier Baptista's Works: Attribution of His Last Keyboard Sonatas". Trabalho apresentado em 3rd International Conference on Historical Keyboard Music: Authorship in Historical Keyboard Music, Lisbon, 2018.
    Publicado
  5. Nejmeddine, Mafalda. "Formas de sonata no repertório português para tecla da segunda metade do século XVIII [Sonata Forms in the Portuguese Keyboard Repertoire of the Second Half of the 18th Century]". Trabalho apresentado em Conferências em Música e Musicologia – CESEM/UÉVora, Évora, 2017.
    Publicado
  6. Nejmeddine, Mafalda. "Evolução da sonata portuguesa para tecla no século XVIII: Estudo comparativo do estilo e da forma das obras de Frei Jacinto do Sacramento e de Frei Manuel de Santo Elias [Evolution of the Portuguese Keyboard Sonata in the Eighteenth Century: Comparative Study of the Style and the Form of the Works of Frei Jacinto do Sacramento and Frei Manuel de Santo Elias]". Trabalho apresentado em VII Encontro de Investigação em Música, Braga, 2017.
    Publicado
  7. Nejmeddine, Mafalda. "Caracterização da sonata de Frei Vicente de Santa Bárbara: Comparação com as características formais e estilísticas das sonatas portuguesas para órgão escritas entre 1750 e 1807 [Characterisation of Frei Vicente de Santa Bárbara's Sonata: Comparison with Formal and Stylistic Characteristics of the Portuguese Sonatas for Organ Written between 1750 and 1807]". Trabalho apresentado em Paisagem Sonora Histórica – Évora 2017: Paisagem Sonora e Património Musical das Cidades, Évora, 2017.
    Publicado
  8. Nejmeddine, Mafalda. "Caractérisation formelle et stylistique des sonates portugaises pour clavier publiées au XVIIIème siècle [Formal and Stylistic Characterization of Portuguese Keyboard Sonatas Published in the 18th Century]". Trabalho apresentado em 9th European Music Analysis Conference, Strasbourg, 2017.
    Publicado
  9. Nejmeddine, Mafalda. "Caractérisation formelle et stylistique des sonates portugaises pour clavier publiées au XVIIIème siècle (extended abstract) [Formal and Stylistic Characterization of Portuguese Keyboard Sonatas Published in the 18th Century]". Trabalho apresentado em 9th European Music Analysis Conference, Strasbourg, 2017.
    Publicado
  10. Nejmeddine, Mafalda. "Sonatas Portuguesas para Tecla da Segunda Metade do Século XVIII: Análise Formal das Obras de Pedro António Avondano [Portuguese Keyboard Sonatas of the Second Half of the 18th Century: Formal Analysis of Pedro António Avondano's Works]". Trabalho apresentado em VI Encontro Nacional de Investigação em Música, Aveiro, 2016.
    Publicado
  11. Nejmeddine, Mafalda. "Francisco Xavier Baptista: Novos Dados Biográficos sobre a Identidade do Compositor Português [Francisco Xavier Baptista: New Biographical Data on the Identity of the Portuguese Composer]". Trabalho apresentado em V Encontro Nacional de Investigação em Música, Évora, 2015.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Nejmeddine, Mafalda Sofia Amorim da Silva Ferreira. "O género sonata em Portugal: subsídios para o estudo do repertório português para tecla de 1750 a 1807 [The Sonata Genre in Portugal: Contributions for the Study of the Portuguese Keyboard Repertory from 1750 to 1807]". Doutoramento, Universidade de Évora, 2016. http://hdl.handle.net/10174/19170.
  2. Nejmeddine, Mafalda Sofia Amorim da Silva Ferreira. "Manual para o Curso Básico de Cravo com Repertório Português do Século XVIII [Manual for the Basic Harpsichord Course with Portuguese Repertoire of the Eighteenth Century]". Mestrado, Universidade do Minho - Instituto de Estudos da Criança, 2006. http://hdl.handle.net/1822/6985.

Artística / Interpretação

Gravação áudio
  1. Nejmeddine, Mafalda. 2018. "All sonatas from the collection Sei Sonate per Cembalo". In Sei Sonate per Cembalo - Alberto José Gomes da Silva.
Interpretação artística
  1. 2019. Tour "Sei Sonate per Cembalo" (Documentary film and Harpsichord recital). Municipal Theater of Vila do Conde, Portugal.
  2. 2019. Tour "Sei Sonate per Cembalo" (Documentary film and Harpsichord recital). Ajuda National Palace, Lisbon, Portugal.
  3. 2019. Tour "Sei Sonate per Cembalo" (Documentary film and Harpsichord recital). Mateus d'Aranda College, University of Évora, Portugal.
  4. 2019. Tour "Sei Sonate per Cembalo" (Documentary film and Harpsichord recital). Nogueira da Silva Museum, Braga, Portugal.
  5. Stepanska, Nataliya. 2018. Journey Through the Music of the Past (Singing and Harpsichord concert). Municipal Theater of Vila do Conde, Portugal.
  6. 2018. Keyboard sonatas by Francisco Xavier Baptista (1741-1797) (Harpsichord recital). Oeiras Festival 1700, Marquês de Pombal Palace, Oeiras, Portugal.
  7. Stepanska, Nataliya. 2018. The Fable in Music (Didactic concert). Municipal Theater of Vila do Conde, Portugal.
  8. 2017. Keyboard Music in Portugal in the 18th Century (Lecture-recital). Vila do Conde Conservatory of Music, Portugal.
  9. 2017. Música Portuguesa do Século XVIII [Portuguese Music from 18th century] (Harpsichord recital). XIX Early Music Meeting of Loule´ - Francisco Rosado, Church of Our Lady of the Assumption, Portugal.
  10. 2017. Música para tecla em Portugal no século XVIII [Keyboard Music in Portugal in the 18th Century] (Lecture-recital). Conservatory of Music Calouste Gulbenkian of Braga, Portugal.
  11. 2016. Sonatas portuguesas do século XVIII [Portuguese Sonatas from the 18th Century] (Harpsichord recital). Auditorium of the Colégio Mateus d'Aranda - Escola de Artes, University of Évora, Portugal.
  12. 2016. Sonatas portuguesas do século XVIII [Portuguese Sonatas from the 18th Century] (Commented Harpsichord recital). Municipal Theater of Vila do Conde, Portugal.
  13. 2015. Sonatas portuguesas do século XVIII [Portuguese Sonatas from the 18th Century] (Commented harpsichord recital). Casa da Cultura – Centro de Estudos Luso-Árabes de Silves, Portugal.
  14. 2015. Sonatas portuguesas do século XVIII [Portuguese Sonatas from the 18th Century] (Lecture and Harpsichord recital). Municipal Library of Santo Tirso, Portugal.
  15. 2014. Sonatas portuguesas do século XVIII [Portuguese Sonatas from the 18th Century] (Harpsichord recital). National Library of Portugal, Lisbon, Portugal.
  16. Júlio Galvão Dias; Marcos Magalhães; João Paulo Janeiro. 2011. Johann Sebastian Bach's harpsichord, flute and orchestra concerts. IV Temporada de Música Antiga Conde de Oeiras, Forte de São Julião da Barra, Oeiras, Portugal.
  17. António Carrilho. 2011. Recorder and Harpsichord recital. University of Salamanca, Spain.
  18. António Carrilho. 2011. Recorder and Harpsichord recital. Vilarinha Theater,Porto, Portugal.
  19. 2011. Alberto José Gomes da Silva (Commented harpsichord recital). Discovering works and composers / Recitals 35 minutes in Auditorium of ARTAVE, Santo Tirso, Portugal.
  20. 2011. Alberto José Gomes da Silva (Harpsichord recital). University of Minho, Braga, Portugal.
  21. Angélica Neto; Academic Choir and Orchestra of the University of Minho; Luís Machado. 2010. Magnificat em Talha Dourada by Eurico Carrapatoso (Orchestra concert). Colloquium “Do Sagrado na Arte” in Monastery of S. Martinho de Tibães, Braga, Portugal.
  22. 2009. The Evolution of the Harpsichord Suite (Harpsichord recital). 35-minute recitals with… in Auditorium of the ARTAVE, Santo Tirso, Portugal.
  23. Valerie Vervoort Lawson; Vítor Lima; Academic Choir and Orchestra of the University of Minho; Vítor Matos. 2009. Baroque Music Concert. Cinema Theater, Fafe, Portugal.
  24. Valerie Vervoort Lawson; Vítor Lima; Academic Choir and Orchestra of the University of Minho; Vítor Matos. 2009. Baroque Music Concert. Medieval Hall of the Rectory of the University of Minho, Braga, Portugal.
  25. Cameron Bobro. 2008. Musical Interpretation of the voyage, homesickness, loneliness and friendship (Chamber Music Recital). Medieval Hall of the Rectory of the University of Minho, Braga, Portugal.
  26. Ensemble Le Je-ne-scay-quoy. 2008. Chamber Music Recital. Music Days in Belém 08, Belém Cultural Center, Lisbon, Portugal.

Outros

Outra produção
  1. Nejmeddine, Mafalda. 2021. Music for the Monastery of Santa Clara of Vila do Conde. Concert with the modern premiere of António da Silva Leite's 'Miserere de Villa de Conde' with six voices and two organs : Marta Martins, Luísa Barriga, Paulina Sá Machado and Rita Morais (sopranos), Janete Costa Ruiz (alto), Bruno Pereira (bass), Fernando Miguel Jalôto and Mafalda Nejmeddine (organs)..
  2. Nejmeddine, Mafalda. 2019. "Reencounter" (Documentary film) - Research and Commentaries. Research and commentaries in the documentary film "Reencounter" by Fouad Nejmeddine (2019). The film relates the research of the collection "Sei sonate per cembalo" and the Portuguese composer A.J. Gomes da Silva, in libraries and archives, as well as the recording of these works in a Portuguese historical harpsichord at the National Music Museum (Vermillion, USA). (EPK version indicated at URL). https://youtu.be/zuU1jr0xdLo.
  3. Nejmeddine, Mafalda. 2017. Formas de sonata no repertório português para tecla da segunda metade do século XVIII [Sonata Forms in the Portuguese Keyboard Repertoire of the Second Half of the 18th Century]. Conference about sonata formas in Portuguese keyboard music from the second half of the 18th century. The lecture was held at the University of Évora, by invitation, and its combined the theoretical explanation with musical performance.. http://dx.doi.org/10.17613/M6V97ZR5H.
  4. Nejmeddine, Mafalda. 2017. O Cravo [The Harpsichord] (Conference) at XIX Early Music Meeting of Loule´ - Francisco Rosado. Conference on the harpsichord and its development until the 21st century. Repertoire approach, composers and performers with musical examples. Lecture held at the Municipal Museum of Loulé, Portugal. It was part of the XIX Early Music Meeting of Loulé - Francisco Rosado..
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/11/20 Interpretação da Sonata em Dó maior (1 and.) para tecla de Pedro António Avondano à luz das novas teorias de análise Jornadas do grupo de Investigação Música no Período Moderno do CESEM - Aspetos relacionados à interpretação musical Jornadas do grupo de Investigação Música no Período Moderno do CESEM - Aspetos relacionados à interpretação musical
Centre for the Study of Sociology and Aesthetics of Music (CESEM) (Portugal)
2021/11/11 Música no Mosteiro de Santa Clara de Vila do Conde: Dados inéditos em torno de um Miserere de António da Silva Leite 10th Meeting on research in music
Portuguese Society for Music Research (Coimbra, Portugal)
2021/06/24 Música portuguesa para instrumento de tecla acompanhado: Datação e análise da Sonata Prima de Francisco Xavier Baptista [Portuguese music for accompanied keyboard instrument: Dating and analysis of Sonata Prima by Francisco Xavier Baptista] Simpósio Permanente de Investigação do CESEM #4
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical - FCSH/NOVA (YouTube, Portugal)
2019/05/16 Aspetos didáticos na obra para tecla de João José Baldi [Didactic aspects in the keyboard work for João José Baldi] VI Symposium on the Paradigms of Teaching Musical Instruments in the 21st Century
University of Évora (Évora, Portugal)
2018/11/09 Which Analysis Theory for the Eighteenth-Century Portuguese Sonata? Comparative Study between the Theory of Formal Functions and the Sonata Theory Applied to Gomes da Silva’s Keyboard Works 8th Conference on Musical research
Portuguese Society for Music Research and Polytechnic Institute of Porto (Porto, Portugal)
2018/06/07 Analysing Francisco Xavier Baptista's works: Attribution of his Last Keyboard Sonatas 3rd International Conference on Historical Keyboard Music - Authorship in Historical Keyboard Music
Centre for the Study of Sociology and Aesthetics of Music - University NOVA of Lisboa (Lisbon, Portugal)
2017/11/09 Evolução da sonata portuguesa para tecla no século XVIII: Estudo comparativo do estilo e da forma das obras de Frei Jacinto do Sacramento e de Frei Manuel de Santo Elias [Evolution of the Portuguese Keyboard Sonata in the Eighteenth Century: Comparative Study of the Style and the Form of the Works of Frei Jacinto do Sacramento and Frei Manuel de Santo Elias] 7th Conference on Musical Research
Portuguese Society for Music Research and University of Minho (Braga, Portugal)
2017/10/27 Caracterização da sonata de Frei Vicente de Santa Bárbara: Comparação com as características formais e estilísticas das sonatas portuguesas para órgão escritas entre 1750 e 1807 [Characterisation of Frei Vicente de Santa Bárbara's Sonata: Comparison with Formal and Stylistic Characteristics of the Portuguese Sonatas for Organ Written between 1750 and 1807] Historical Soundscape Meeting - Évora 2017: City soundscapes and Musical Patrimony
University of Évora and Centre for the Study of Sociology and Aesthetics of Music - University of Évora Branch (Évora, Portugal)
2017/06/28 Caractérisation formelle et stylistique des sonates portugaises pour clavier publiées au XVIIIème siècle [Formal and Stylistic Characterization of Portuguese Keyboard Sonatas Published in the 18th Century] 9th European Music Analysis Conference (EuroMAC9)
University of Strasbourg's Experimental Research Group into Music in Act (GRÉAM), Société française d'analyse musicale (SFAM) and European music analysis societies (Strasbourg, França)
2016/11/05 Sonatas Portuguesas para Tecla da Segunda Metade do Século XVIII: Análise Formal das Obras de Pedro António Avondano [Portuguese Keyboard Sonatas of the Second Half of the 18th Century: Formal Analysis of Pedro António Avondano's Works] 6th Conference on Musical Research
Portuguese Society for Music Research and University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2015/11/13 Francisco Xavier Baptista: Novos Dados Biográficos sobre a Identidade do Compositor Português [Francisco Xavier Baptista: New Biographical Data on the Identity of the Portuguese Composer] 5th National Conference on Musical Research
Portuguese Society for Music Research and University of Évora (Évora, Portugal)
2015/11/01 Analysis of Sonatas for Keyboard Instruments of the Second Half of the Eighteenth Century: Formal and Stylistic Characterization of Francisco Xavier Baptista's Sonatas XXII Annual Conference Society Italian of Musicology
Society Italian of Musicology and Perugia Music Conservatory "“Francesco Morlacchi” (Perugia, Itália)
2014/10/10 Principais Formas de Sonata no Repertório Português para Instrumentos de Tecla da Segunda Metade do Século XVIII [Main Sonata Forms in the Portuguese Repertoire for Keyboard Instruments of the Second Half of the 18th Century] Congresso Internacional de Musicologia Histórica - Música de Corte no Espaço Ibero Americano 1750–1800
Academia Portuguesa de Artes Musicais (APARM) (Almada, Portugal)
2012/10/11 The Sonata in Portuguese Works for Keyboard Instruments in the Second Half of the Eighteenth Century: Preliminary Investigations XI International Symposium on Spanish Keyboard Music “Diego Fernández”: New Perspectives on the Keyboard Works of Antonio Soler
FIMTE Festival Internacional de Música de Tecla Española (Almería, Espanha)
2012/05/04 Aspetos da Sonata Portuguesa para Tecla na Segunda Metade do Século XVIII [Aspects of the Portuguese Keyboard Sonata in the Second Half of the Eighteenth Century] II Colóquio em Estudos de Interpretação Musical - A Performance em Contexto
University of Minho (Braga, Portugal)
2011/10/01 Tipologia da Sonata Portuguesa para Tecla na Segunda Metade do Século XVIII: O Manuscrito Vm7 4874 da Biblioteca Nacional de França e as Edições Setecentistas [Typology of the Portuguese Keyboard Sonata in the Second Half of the Eighteenth Century: The Manuscript Vm7 4874 of the National Library of France and the Eighteenth-Century Editions] II Simpósio Internacional de Musicologia Histórica - D. Maria Bárbara de Bragança (1711-1758) – Infanta de Portugal / Rainha de Espanha
Academia Portuguesa de Artes Musicais (APARM) (Almada, Portugal)
2010/06/18 Manual para o Curso Básico de Cravo com Repertório Português do Século XVIII [Manual for the Basic Harpsichord Course with Portuguese Repertoire of the Eighteenth Century] Colóquio em Estudos de Interpretação Musical - A Performance em Contexto
University of Minho (Braga, Portugal)
2007/10/13 Las Sonatas de Alberto José Gomes da Silva [The Sonatas of Alberto José Gomes da Silva] VIII Symposium Internacional de Música de Tecla Española “Diego Fernández” - Domenico Scarlatti en España (II): La Conexión Portuguesa
FIMTE Festival Internacional de Música de Tecla Española (Almería, Espanha)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/07/10 - 2021/07/10 Presentation of the book 'Miserere de Villa de Conde' by Pedro Junqueira Maia and Mafalda Nejmeddine. A critical edition prepared by Mafalda Nejmeddine who dedicated herself to the study of the musical manuscript and carried out research in the historical documentation of the Monastery of Santa Clara of Vila do Conde, now revealing unknown information about the musical activity of this monastery.
Outro
Music for the Monastery of Santa Clara of Vila do Conde
Câmara Municipal de Vila do Conde, Portugal

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/12/11 - 2020/12/22 Review of an article submitted for publication to the scientific review Música Hodie (ISSN 2317-6776). Universidade Federal de Goiás Escola de Música e Artes Cênicas, Brasil

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2009/02/01 - Atual Basso continuo and accompaniment (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2017/11/25 - 2017/11/25 Harpsichord Workshop instrument (harpsichord) (Ensino básico 2º ciclo) Conservatório de Música de Vila do Conde, Portugal
2012/09/15 - 2012/10/16 Instrument (harpsichord) (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2012/09/15 - 2012/10/15 Instrument III (harpsichord) (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2012/02/01 - 2012/06/30 Basso continuo and accompaniment (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2011/10/01 - 2012/06/30 Instrument (harpsichord) (Licenciatura)
2011/10/01 - 2012/06/30 Chamber music (Licenciatura)
2011/09/15 - 2012/06/30 Instrument II (harpsichord) (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2011/09/15 - 2012/06/30 Chamber music II, III (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/10/01 - 2011/11/15 Organology (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/09/15 - 2011/11/08 Organology (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2001/10/01 - 2011/10/14 Instrumento de Tecla Música de Câmara Orientação de monografias (Ensino secundário) Escola Profissional Artística do Vale do Ave (ARTAVE), Portugal
2001/10/01 - 2011/09/30 Taught subjects: Keyboard instrument, Chamber music, Adviser of monographic studies (Ensino secundário) Escola Profissional Artística do Vale do Ave (ARTAVE), Portugal
2011/02/01 - 2011/06/30 Basso continuo and accompaniment (Licenciatura)
2010/10/01 - 2011/06/30 Instrument (harpsichord) (Licenciatura)
2010/09/15 - 2011/06/30 Instrument (harpsichord) (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/09/15 - 2011/06/30 Instrument I (harpsichord) (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/10/01 - 2011/01/31 Performance techniques (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/09/15 - 2011/01/31 Performance techniques (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2010/02/01 - 2010/06/30 Basso continuo and accompaniment (Licenciatura)
2009/02/01 - 2010/06/30 Basso continuo and accompaniment (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2009/10/01 - 2010/01/31 Organology (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2009/09/15 - 2010/01/31 Organology (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2008/02/01 - 2008/06/30 Basso continuo and accompaniment (Licenciatura) Instituto de Letras e Ciências Humanas - Departamento de Música, Portugal
2003/11/01 - 2007/08/31 Instrument (harpsichord) (Ensino básico 1º ciclo) Conservatório Bomfim, Portugal
2003/10/01 - 2007/08/31 Instrument (Harpsichord) Initiation and elementary Conservatório Bomfim, Portugal
2001/10/01 - 2005/08/31 Musical training and Instrument (harpsichord) (Ensino básico 2º ciclo) Centro de Cultura Musical de Caldas da Saúde, Portugal
2000/11/02 - 2001/08/31 Musical training (Ensino básico 2º ciclo) Escola de Música do Conservatório Nacional, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2021/11/27 - 2021/11/27 I Iberian Harpsichord Competition. Iberian competition for young harpsichordist students. Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, Portugal
2017/09/23 - 2017/09/23 III National Harpsichord Competition. National competition for young harpsichordist students. Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, Portugal
2014/05/03 - 2014/05/03 II National Harpsichord Competition. National competition for young harpsichordist students. Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, Portugal
2012/04/28 - 2012/04/28 I National Harpsichord Competition. National competition for young harpsichordist students. Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, Portugal
2008/03/15 - 2008/03/15 Harpsichord Competition. Instituto Gregoriano de Lisboa, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2011/02/01 - 2011/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Ana Beatriz Veloso Cardona
2011/02/01 - 2011/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Luís Miguel Carneiro Leão
2011/02/01 - 2011/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Ana Rita Nunes Florêncio
2010/02/01 - 2010/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) ngela Maria Miranda Lobo Alves
2010/02/01 - 2010/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Joana Catarina Sampaio Machado
2010/02/01 - 2010/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Rafael Campos Andrade
2009/02/01 - 2009/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Vânia Sofia Paiva Fortes
2009/02/01 - 2009/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Alexandre Barbosa Ferreira
2009/02/01 - 2009/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Joana Marques Bandeiras de Sousa Correia
2009/02/01 - 2009/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) João Paulo Soares Seara
2008/02/01 - 2008/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Eliana Teresa Azevedo Magalhães
2008/02/01 - 2008/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Nelson Moreira dos Santos Gomes
2008/02/01 - 2008/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Ricardo Manuel Rodrigues Ferreira
2006/02/01 - 2006/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Natalya Stepanska
2006/02/01 - 2006/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Vera Lúcia Carvalho Lima Ferreira
2006/02/01 - 2006/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Pedro Celestino Fernandes Faria
2005/02/01 - 2005/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Cláudia Filipa Pereira Torres
2004/02/01 - 2004/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Luciana Bárbara Araújo de Sousa Cruz
2004/02/01 - 2004/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Vera Patrícia Silva Dias
2003/02/01 - 2003/06/30 Orientation of the monographic work (vocational education, secondary level) Ana Isabel Ferreira Pinheiro
Distinções

Outra distinção

2018 Support for Shows Circulation
Fundação GDA, Portugal
2016 Support to the Phonographic Edition of Performer
Fundação GDA, Portugal