???global.info.a_carregar???
I completed my PhD in Education in 2023/05/27 at the Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário. I am also a Master Educational Psychology (by Universidade da Madeira) and an Early Childhood Educator (by Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez). I have participated as a research assistant in three funded research projects, and I was awarded a PhD student fellowship. I have authored 32 articles in journals and 4 sections (s) of books. I also helped in the organisation and presentation of 2 conferences and 2 workshops and was invited to participate in 5 international symposiums. My work contributes to the area(s) of Social Sciences with an emphasis on Educational Sciences and Psychology, with special interest in the field of early childhood education, primary education, academic assessment, the affective component of achievement, grade retention, and social and emotional learning. In my professional activities, I interacted with more than 25 collaborator(s) co-authorship of scientific papers. In my capacity as a teacher, I have covered undergraduate courses in Research Methods, Emotional and Social Instruments for Education, Learning Processes in Basic Education and Psychological Assessment.
Identification

Personal identification

Full name
Natalie Nóbrega Santos

Citation names

  • Santos, Natalie
  • Santos, Natalie Nóbrega

Author identifiers

Ciência ID
BE1A-8E3B-2BD0
ORCID iD
0000-0002-4973-9311
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=tBsBh8IAAAAJ
Researcher Id
Y-4424-2018
Scopus Author Id
56970646900

Email addresses

  • natalie.santos@ie.ulisboa.pt (Professional)
  • natalie_nobrega_santos@hotmail.com (Personal)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Spanish; Castilian (Mother tongue)
Portuguese Advanced (C1) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2018/10/01 - 2023/05/27
Concluded
Programa de Doutoramento em Educação (Doutoramento)
Major in Psicologia e Educação
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal
"Retenção escolar no 1.º ciclo de educação básica: aspetos académicos, cognitivos e socioafetivos envolvidos na tomada de decisão" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada
2012/11/12
Concluded
Psicologia da Educação (Mestrado)
Universidade da Madeira, Portugal
"Inteligência Emocional. A Compreensão das emoções em crianças do pré-escolar" (THESIS/DISSERTATION)
18
2010/06/30
Concluded
Psicologia (Licenciatura)
Universidade da Madeira, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
16
2005
Concluded
Educación mención Preescolar (Licenciatura)
Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Venezuela
"La comunicación asertiva como estrategia del docente de educación inicial para la integración de la familia al centro preescolar "Alberto Ravel"" (THESIS/DISSERTATION)
19
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/07/01 - 2024/02/29 Auxiliary Researcher (Research) Ispa - Instituto Universitário, Portugal
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2025/01/27 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2024/02/05 - 2025/01/26 Invited Associate Professor (University Teacher) Universidade da Madeira, Portugal
2018/09/01 - 2023/06/30 Tutor (University Teacher) Ispa - Instituto Universitário, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2019/03/01 - 2023/05/27 PhD student fellowship Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida Centro de Investigação em Educação, Portugal
2017/10/12 - 2019/02/12 Research Assistant - "Práticas avaliativas promotoras de aprendizagem" (Project Nº. PTDC/MHC-CED/1680/2014) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal
2017/09/16 - 2017/10/10 Colaboradora no âmbito da atividade de monitorização das ações e meios de campanha relativa às Eleições gerais para os órgãos das autarquias locais de 1 de outubro de 2017 ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa Centro de Estudos Internacionais, Portugal
2017/03/06 - 2017/07/16 Research assistant - European Social Survey (ESS-ERIC) 8 Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2016/12/01 - 2017/02/28 Research Assistant - Grupos Aprender, Brincar, Crescer (Fase final) Universidade de Coimbra, Portugal
Universidade de Coimbra, Portugal
2016/07/15 - 2016/10/15 Research Assistant - Grupos Aprender, Brincar, Crescer (2.ª Fase) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2015/07/01 - 2015/10/31 Research Assistant - Grupos Aprender, Brincar, Crescer (1.ª Fase) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2019/03/01 - 2023/05/27 Retenção escolar no 2.º ano de educação básica: aspetos académicos, cognitivos e socioafetivos envolvidos na tomada de decisão
SFRH/BD/139973/2018
COVID/BD/152972/2023
PhD Student Fellow
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2017/10 - 2018/10 Práticas avaliativas promotoras de aprendizagem: impacto no sucesso escolar dos alunos, na sua orientação motivacional e emoções
PTDC/MHC-CED/1680/2014
Fundação para a Ciência e Tecnologia
2017/03 - 2017/07 European Social Survey 8 Fundação da Ciência e Tecnologia
2016/07 - 2016/10 "Grupos Aprender, Brincar, Crescer" (Playgroups for Inclusion) European Commission

Contract

Designation Funders
2023/01/01 - 2023/12/31 EduIn&Out - Qualidade e organização do ambiente educativo em contextos de educação de infância
UIDB/04853/2020
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Lemos, Gina C.; Isaura Pedro; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Santos, Natalie Nóbrega. "Desempenho académico: Práticas de avaliação e procedimentos de intervenção". In Compêndio avaliação psicoeducacional: Perspectivas transculturais, edited by Katya Luciane de Oliveira; Acácia Aparecida Angeli dos Santos; Evely Boruchovitch; Leandro S. Almeida. Brazil: Vozes, 2024.
    Under revision
  2. María da Glória Salazar d'Eça Costa Franco; Santos, Natalie Nóbrega; Beja, Maria João . Corresponding author: María da Glória Salazar d'Eça Costa Franco. "Teachers' perceived emotional intelligence profiles and vulnerability to stress". In Propuestas didácticas para la nueva Sociedad del conocimiento, edited by L. H. Cirre; J. J. Maldonado; B. B. Ortiz; A. Domíngo, 769-779. Madrid, Spain: DYKINSON, S.L., 2023.
    Published
  3. Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Santos, Natalie Nóbrega. "O que é e para que serve a avaliação em sala de aula?". In Educação: Teorias, métodos e perspectivas, edited by de Oliveira, Antonella Carvalho, 170-183. Curitiba, Brazil: Artemis, 2022.
    Published • 10.37572/EdArt_27052256917
  4. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, V.; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes. "Using MAXQDA in Qualitative Content Analysis: An Example Comparing Single-Person and Focus Group Interviews.". In The Practice of Qualitative Data Analysis: Research Examples Using MAXQDA, edited by Gizzi, Michael C.; Rädiker, Stefan, 35-54. Berlin, Germany: MAXQDA, Press, 2021.
    Published
Conference abstract
  1. Brito, A. T. ; Maria de Lourdes Mata F814-F2AA-F37F); Mónica Dias Pereira; Santos, Natalie Nóbrega. "Organização e gestão do(s) espaço(s), tempo e rotina no jardim de infância - Sentimentos de autoeficácia de educadores de infância". Paper presented in 11.º Encontro do CIED. Produção de conhecimento em contexto, Lisboa, 2023.
    Published
  2. Brito, A. T. ; Maria de Lourdes Mata F814-F2AA-F37F); Mónica Dias Pereira; Santos, Natalie Nóbrega. "Organização e gestão dos tempos e rotinas em contextos de educação pré-escolar". Paper presented in XVII Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía, Coruna, 2023.
    Published
  3. Brito, A. T. ; Maria de Lourdes Mata F814-F2AA-F37F); Mónica Dias Pereira; Santos, Natalie Nóbrega. "Organização do ambiente educativo em contextos de educação pré-escolar". Paper presented in I Colóquio Internacional de Reflexão sobre práticas integradoras em Educação (I CIRPIE), Coimbra, 2023.
    Published
Conference paper
  1. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Sêco, Joana. "Validação do questionário de práticas autopercebidas de ensino e avaliação". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2021.
    Published
  2. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera. "Retenção escolar no 2.º ano de educação básica: aspetos académicos, cognitivos, socioafetivos envolvidos na tomada de decisão". Paper presented in III Enjie – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação: Desigualdades sociais e educativas: que lugar na investigação?, Lisbon, 2019.
    Published
  3. Santos, Natalie; Freitas, Lénia; Branco, Susana; Gonçalves, Liliana; Franco, Maria; Beja, Maria João. "O Burnout nos psicólogos da educação especial". Paper presented in II Seminário internacional “Contributos da psicologia em contextos educativos", 2012.
    Published • 10.13140/2.1.2056.8006
  4. Santos, Natalie; Franco, Maria. "Inteligência emocional: a compreensão das emoções em crianças do pré-escolar". Paper presented in II Seminário internacional “Contributos da psicologia em contextos educativos", Braga, 2012.
    Published • 10.13140/2.1.2581.0885
Conference poster
  1. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Carvalho, Carolina. "Student’s intentions to enrol in higher education: The multilevel effects of grade retention". Paper presented in 20th EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times, 2023.
  2. Pereira, Mónica; Santos, Natalie Nóbrega; Brito, A. T. ; Mata, Lourdes. "Organização das rotinas em contextos de educação de infância - Intenções e constrangimentos". Paper presented in I Colóquio Internacional de Reflexão sobre práticas integradoras em Educação (I CIRPIE)., 2023.
  3. Franco, Maria; Santos, Natalie Nóbrega; Beja, Maria João. "Perfis de inteligência emocional dos professores e vulnerabilidade ao stress". Paper presented in I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação, 2022.
  4. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera. "Retenção escolar no 1.º ciclo de educação básica: Aspetos envolvidos na tomada de decisão". Paper presented in Ciência 2022 – Science and Technology in Portugal Summit, 2022.
  5. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Sêco, Joana. "Validação do questionário de práticas autopercebidas de ensino e avaliação". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, 2021.
  6. Santos, Natalie Nóbrega; Pipa, J.; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Peixoto, F.. "Exploring primary teachers' beliefs about grade retention: A lantent profile analysis". Paper presented in Emerging Researchers: Conference, European Conference on Educational Research, 2021.
    10.13140/RG.2.2.35719.11685
  7. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC). "Portuguese teachers' conceptions about grade retention in 2nd Grade". Paper presented in JURE 2021, 2021.
  8. Santos, Mafalda; Fernandes, Carla; Santos, Natalie; Mata, Lourdes. "Autoeficácia dos pais no apoio ao processo de transição dos filhos para o primeiro ciclo. .". Paper presented in XVI Congreso Internacional Galego-Portugue^s de Psicopedagogia, Universidade do Minho Braga, 2021.
  9. Chambel, Catarina; Fernandes, Carla; Alves, Ana; Santos, Natalie; Mata, Lourdes. "Transição da Educação Pré-Escolar para o Ensino Básico: Propostas de apoio a uma prática de qualidade.". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, 2021.
  10. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes. "Assessment conceptions in mathematics: The use of MAXQDA to understand the perspectives of primary school teachers and students". Paper presented in MAXQDA International Conference 2020, 2020.
  11. Mata, Lourdes; Monteiro, Vera; Peixoto, Francisco; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, Cristina. "Perfis emocionais face à matemática em alunos do 1º ciclo - Uma abordagem centrada na pessoa". Paper presented in XV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, 2019.
  12. Santos, Natalie Nóbrega; Andrade, Cláudia; Franco, Glória. "Impacto da inteligência emocional no engagement e no burnout dos professores: diferenças de género". Paper presented in X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2019.
  13. Mata, Lourdes; Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera; Gomes, Marta; Sanches, Cristina. "Questionário de Emoções de Realização em Matemática para Crianças do 1.º Ciclo do Ensino Básico". Paper presented in 4º Congresso Ordem dos Psicólogos Portugueses, 2018.
  14. Gomes, Marta; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, Cristina. "Questionário de autorregulação - académica (SRQ-A): Adaptação para crianças do 1.º ciclo do ensino". Paper presented in XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação - Educar hoje: Diálogos entre a Psicologia e a Educação, 2018.
  15. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes; Gomes, Marta; Sanches, Cristina. "Questionário de Emoções de Realização: Validação para Crianças do 1.º Ciclo do Ensino Básico". Paper presented in XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação - Educar hoje: Diálogos entre a psicologia e a educação, 2018.
  16. Santos, Natalie Nóbrega; Freitas, Lénia; Branco, Susana; Gonçalves, Liliana. "O Burnout nos psicólogos da Educação Especial". Paper presented in II Seminário Internacional "Contributos da Psicologia em Contextos Educativos", 2012.
Journal article
  1. Pereira, Mónica; Santos, Natalie Nóbrega; Brito Nascimento, A. T. ; Mata, Lourdes. "Time and Routines Organization in Early Childhood Education and Care – Participation, Opportunities, and Constraints". Journal of Research in Childhood Education (2025): 1-20. https://doi.org/10.1080/02568543.2025.2461545.
    Published • 10.1080/02568543.2025.2461545
  2. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC). "Crenças dos professores face às medidas de intervenção para promover o sucesso escolar: Que relação com a retenção escolar?". Revista Portuguesa de Educação 37 2 (2024): e24024. https://doi.org/10.21814/rpe.27912.
    Open access • Published • 10.21814/rpe.27912
  3. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC). Corresponding author: Santos, Natalie Nóbrega. "Second grade retention: Beliefs, decision-making styles, and factors involved in the decision process". Psychology in the Schools (2024): http://dx.doi.org/10.1002/pits.23130.
    10.1002/pits.23130
  4. Santos, Natalie Nóbrega; Franco, Maria; Beja, Maria João . Corresponding author: Santos, Natalie Nóbrega. "Perfiles de Inteligencia Emocional y Competencias Sociales". Escritos de Psicología - Psychological Writings 16 1 (2023): 65-76. http://dx.doi.org/10.24310/espsiescpsi.v16i1.14749.
    Published • 10.24310/espsiescpsi.v16i1.14749
  5. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC). Corresponding author: Santos, Natalie Nóbrega. "Políticas educativas das escolas na tomada de decisão da retenção escolar". Education Policy Analysis Archives 31 (2023): http://dx.doi.org/10.14507/epaa.31.7586.
    Published • 10.14507/epaa.31.7586
  6. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Carvalho, Carolina. Corresponding author: Santos, Natalie Nóbrega. "Impact of grade retention and school engagement on student intentions to enrol in higher education in Portugal". European Journal of Education 58 1 (2023): 130-150. http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12535.
    Published • 10.1111/ejed.12535
  7. Santos, Natalie Nóbrega; Joana Pipa; Vera Monteiro. Corresponding author: Santos, Natalie Nóbrega. "Analysing grade retention beliefs within teachers' psycho-pedagogic beliefs system". Teaching and Teacher Education 121 103939 (2023): https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103939.
    10.1016/j.tate.2022.103939
  8. Natalie Nóbrega Santos; Vera Monteiro. "Retenção escolar: crenças e práticas dos professores e a sua relação com as políticas educativas das escolas". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (2023): https://doi.org/10.1590/s0104-40362023003103925.
    10.1590/s0104-40362023003103925
  9. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera. "Crenças de aprendizagem, avaliação e retenção escolar dos futuros professores de 1.º ciclo do ensino básico". Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional 12 2 (2022): 5-32. https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/297.
    Open access • Published • 10.25757/invep.v12i2.297
  10. Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Carvalho, Carolina; Santos, Natalie Nóbrega. "Creating a supportive classroom environment through effective feedback: Effects on students' school identification and behavioral engagement". Frontiers of Education 6 661736 (2021): https://doi.org/10.3389/feduc.2021.661736.
    Open access • Published
  11. Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Mata, Lourdes; Santos, Natalie Nóbrega. "Assessment conceptions and practices: Perspectives of primary school teachers and students.". Frontiers of Education 6 631185 (2021): https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.631185/full.
    Open access • Published
  12. Mata, Lourdes; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Peixoto, F.; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, Cristina; Gomes, Marta. Corresponding author: Mata, Lourdes. "Emotional profiles regarding maths among primary school children - A two-year longitudinal study". European Journal of Psychology of Education 37 2 (2021): 391-415. http://dx.doi.org/10.1007/s10212-020-00527-9.
    Published • 10.1007/s10212-020-00527-9
  13. Natalie Nóbrega Santos; Vera Cristina Monteiro. "Crenças de professores e futuros professores portugueses sobre a reprovação no 2º ano de escolaridade". Revista Brasileira de Educação (2021): https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260068.
    10.1590/s1413-24782021260068
  14. Mário Santos; Natalie Nóbrega Santos; Glória Franco; Elisabete Porto Silva. "Aprendizagem de competências sociais e emocionais em crianças do 1.º ciclo do ensino básico". PSICOLOGIA (2020): https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1503.
    10.17575/psicologia.v34i2.1503
  15. Carolina Carvalho; Santos, Natalie Nóbrega; Raquel António; Dulce Sofia Mendonça Martins. "Supporting students' engagement with teachers' feedback: the role of students' school identification". Educational Psychology (2020): https://doi.org/10.1080/01443410.2020.1849564.
    10.1080/01443410.2020.1849564
  16. Monteiro, Vera; Santos, Natalie Nóbrega; Mata, Lourdes; Sanches, Cristina; Gomes, Marta; Sanches, C.; Gomes, M.. "Perfis emocionais de alunos do 1.º ciclo e a sua relação com a perceção de competência e a motivação em matemática". Psicologia 34 1 (2020): 354-360. https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i1.1681.
    Open access • Published • 10.17575/psicologia.v34i1.1681
  17. Santos, Natalie Nóbrega; Andrade, Cláudia; Franco, Glória. "Impacto da inteligência emocional no engagement e no burnout dos professores: Diferenças de sexo". Psicologia 34 1 (2020): 361-369.
    Open access • Published
  18. Sanches, Cristina; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes; Santos, Natalie Nóbrega; Gomes, Marta. "Psychometric properties of the Portuguese version of the Achievement Emotions Questionnaire for Elementary School". Análise Psicológica XXXVIII 1 (2020): 127-139. https://doi.org/10.14417/ap.1671.
    Published • 10.14417/ap.1671
  19. Maria da Gloria Franco; António Roazzi; Natalie Nóbrega Santos. "O Teste de Compreensão Emocional (TEC): Estudos Psicométricos numa População Portuguesa". Psico-USF (2020): https://doi.org/10.1590/1413-82712020250204.
    10.1590/1413-82712020250204
  20. Monteiro, Vera; Mata, Lourdes; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, Cristina; Gomes, Marta. "Classroom Talk: The Ubiquity of Feedback". Frontiers in Education 4 (2019): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2019.00140.
    Open access • Published • 10.3389/feduc.2019.00140
  21. Costa, Patrícia ; Fernandes, Nicola; Santos, Natalie Nóbrega; Silva, Dina. Corresponding author: Costa, Patrícia. "Contribuição do funcionamento executivo para o risco de obesidade extrema". Ciências & Cognição 24 1 (2019): 50-61. https://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1515.
    Open access • Published
  22. Santos, Natalie Nóbrega; Mata, Lourdes; Monteiro, Vera (7D1B-2801-98DC); Cristina Sanches; Marta Gomes. "Perceção de Competência e Desempenho na Matemática em Alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico". Revista Portuguesa de Educação 32 1 (2019): 108-124. https://doi.org/10.21814/rpe.14264.
    10.21814/rpe.14264
  23. Gomes, M.; Monteiro, V.; Mata, Lourdes; Peixoto, Francisco; Santos, Natalie Nóbrega; Sanches, C.. "The Academic Self-Regulation Questionnaire: a study with Portuguese elementary school children". Psicologia: Reflexao e Critica 32 1 (2019): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85064269639&partnerID=MN8TOARS.
    10.1186/s41155-019-0124-5
  24. Santos, Natalie Nóbrega; Franco, Maria. "Fatores que influenciam o desenvolvimento da compreensão emocional". Revista Amazônica 21 1 (2018): 25-55. https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/4705.
    Open access • Published
  25. Nicola Teixeira Fernandes; Paula Costa; Natalie De Nóbrega Dos Santos; Alexandra Isabel Reis. "Symptomatology of Depression and Anxiety After Ischemic Stroke in Different Evolution Periods". The Psychologist: Practice & Research Journal (2018): https://doi.org/10.33525/pprj.v1i1.23.
    10.33525/pprj.v1i1.23
  26. Santos, Natalie Nóbrega; Franco, Maria; Beja, Maria. "Competencias sociales y emocionales y hábitos de lectura en niños(as) de 1º ciclo de educación básica". Psicologia, Educação e Cultura XXII 1 (2018): 200-218. https://www.researchgate.net/publication/326711521_COMPETENCIAS_SOCIALES_Y_EMOCIONALES_Y_HABITOS_DE_LECTURA_EN_NINOSAS_DEL_1_CICLO_DE_EDUCACION_BASICA.
    Open access • Published
  27. "KidsTalentum: Outdoor Training Program to Improve Emotional Intelligence in Adolescents in Manchester United Soccer Schools, Lisbon". EPH - International Journal of Educational Research (2017): https://ephjournal.com/index.php/er/article/view/380.
  28. Santos, Mário Fortes; Carrasco-Santos, María Jesús; Franco, Maria; Chinchilla, José Luis Minguete; Reinoso-Caparrós, Miguel ; Bahia, Sara; Santos, Natalie Nóbrega; Beja, Maria João . Corresponding author: Santos, Mário Fortes. "Kidstalentum: Outdoor training program to improve emotional intelligence in adolescents in Manchester United Soccer Schools, Lisbon". EPH - International Journal of Educational Research 1 2 (2017): 11-21. http://dx.doi.org/10.53555/ephijer.v1i2.11.
    Published • 10.53555/ephijer.v1i2.11
  29. Franco, M.G.; Beja, M.J.; Candeias, A.; Santos, N.. "Emotion understanding, social competence and school achievement in children from primary school in Portugal". Frontiers in Psychology 8 AUG (2017): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85027712036&partnerID=MN8TOARS.
    10.3389/fpsyg.2017.01376
  30. Santos, Natalie. "Inteligência emocional e engagement em professores do ensino básico e secundário da Ilha da Madeira || Emotional intelligence and engagement in teachers of basic and secondary education of Madeira Island". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2016): http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2016.3.2.1810.
    10.17979/reipe.2016.3.2.1810
  31. Franco, Maria; Santos, Natalie Nóbrega. Corresponding author: Franco, Maria. "Desenvolvimento da Compreensão Emocional". Psicologia: Teoria e Pesquisa 31 3 (2015): 339-348. http://dx.doi.org/10.1590/0102-37722015032099339348.
    Published • 10.1590/0102-37722015032099339348
  32. Santos, Natalie. "Outdoor training como metodología para potenciar la inteligencia emocional en niños de 1.º ciclo". International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD (2014): http://hdl.handle.net/10662/1651.
    10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.458
  33. Santos, Natalie. "Inteligencia emocional y actividad lectora en una escuela de 1.º ciclo". International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD (2014): http://hdl.handle.net/10662/1364.
    10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.658
  34. Santos, Natalie. "Inteligencia emocional: La compreensión emocional y las relaciones entre pares en el Jardín de Infancia.". International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD (2014):
    10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.659
  35. Santos, Natalie. "Outdoor training como metodología para potenciar la inteligencia emocional en niños y adolescentes". International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD (2014): http://hdl.handle.net/10662/1376.
    10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.667
Magazine article
  1. Freitas, Lénia; Gonçalves, Liliana; Santos, Natalie Nóbrega; Branco, Susana. "Síndrome de Burnout no Psicólogo", Diversidades, 2012, https://www.calameo.com/read/000015754b332fb18db55.
Online resource
  1. Santos, Natalie Nóbrega; Monteiro, Vera; Mata, Lourdes. Using MAXQDA to Understand Perspectives on Mathematics Assessment – Education Research Example. 2020. https://www.maxqda.com/mathematics-assessment-research.
Thesis / Dissertation
  1. "Retenção escolar no 1.º ciclo de educação básica: aspetos académicos, cognitivos e socioafetivos envolvidos na tomada de decisão". PhD, Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, 2023.
  2. "Inteligência emocional: a compreensão das emoções em crianças do pré-escolar". Master, Universidade da Madeira, 2012. http://hdl.handle.net/10400.13/444.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/12/15 Retenção escolar: O papel da cultura escolar nas crenças e práticas dos professores XIX Colóquio do CIE-Uma “Formação de Professores: Contributos da Investigação”
Centro de Investigação em Educação, Universidade da Madeira (Funchal, Portugal)
2023/11/23 Organização e gestão do(s) espaço(s), tempo e rotina no jardim de infância – Sentimentos de autoeficácia de educadores de infância 11.º Encontro do CIED. Produção de conhecimento em contexto
Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais (CIED) da Escola Superior de Educação de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/08/31 Organização e gestão dos tempos e rotinas em contextos de educação pré-escolar XVII Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía
Universidade da Coruña (Coruña, Spain)
2023/08/21 School's policies and their relationship with teachers' grade retention beliefs and practices 27th JURE 2023 Education as a hope in uncertain times
Aristotle University of Thessaloniki / University of Macedonia (Thessaloniki, Greece)
2023/07/17 Organização do ambiente educativo em contextos de educação pré-escolar I Colóquio Internacional de Reflexão sobre práticas integradoras em Educação (I CIRPIE)
Escola Superior de Educação de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2023/05/22 Assessing academic self-regulation in Portuguese students 8th International Self-Determination Theory Conference
Center for Self-Determination Theory (Orlando, United States)
2023/02/02 Cognições dos professores em relação às políticas educativas sobre retenção escolar em Portugal VII ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação. Desafios atuais na investigação em educação
Centro de investigação e Intervenção Educativas / Centro de Investigação e Inovação em Educação (Porto, Portugal)
2022/09/10 Tomada de decisão da retenção escolar no 1.º ciclo do ensino básico I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2022/09/10 Crenças sobre as intervenções para promover o sucesso escolar: Que relação com a retenção escolar? I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2022/09/09 Implicações das práticas/atividades do psicólogo escolar na satisfação com o trabalho, stress e burnout I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2022/09/02 Socio-emotional profiles in a sample of Portuguese children: Preliminary studies VIII International Congress on Emotional Intelligence
International Society for Emotional Intelligence (Palermo, Italy)
2022/08/31 Socio-emotional profiles and academic performance VIII International Congress on Emotional Intelligence
International Society for Emotional Intelligence (Palermo, Italy)
2022/07/19 Analyzing teachers’ beliefs about second-grade retention The 26th JURE Conference for Research on Learning and Instruction
Universidade de Porto (Porto, Portugal)
2022/05/14 Políticas educativas das escolas de 1.º ciclo sobre a retenção escolar IV Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação
Instituto de Educação da Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2022/02/04 Crenças sobre retenção escolar: A sua posição no sistema de crenças psicopedagógicas dos professores VI Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação (ENJIE): Futuros da educação – Ciência cidadã e cocriação
Centro de Estudos em Educação e Inovação / Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
2021/04/07 Crenças e práticas dos professores e a sua relação com as políticas educativas das escolas V ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Universidade do Aveiro (Online, Portugal)
2021/03/25 Future primary teachers' belief about teaching-learning process, assessment and grade retention IV International Conference Learning and Teaching in Higher Education “Students and Teachers”
Universidade de Évora (Online, Portugal)
2020/09/10 Crenças de ensino/aprendizagem, avaliação e retenção escolar dos futuros professores de 1.º ciclo do ensino básico XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação: Liberdade, Equidade e Emancipação
Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (Porto, Portugal)
2020/02/07 Conceções sobre a retenção escolar no 2.º ano do Ensino Básico IV Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação - Investigar em Educação: desafios epistemológicos e metodológicos
Conselho de Centros de Investigação em Ciências e Políticas da Educação (Évora, Portugal)
2020/01/31 Estará o feedback do professor ao serviço da aprendizagem dos seus alunos? XXVII Colóquio da AFIRSE Portugal "Educação e Bem-estar"
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Li, Portugal)
2020/01/30 Motivação face à Matemática em alunos do 1.º ciclo: Estudo longitudinal XXVII Colloque AFIRSE – Educação e bem-estar
Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (Li, Portugal)
2020/01/30 Emoções face à matemática - Abordagem longitudinal e centrada na pessoa XXVII Colóquio da AFIRSE "Educação e Bem-Estar"
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2019/08/14 Classroom interaction in elementary school: The role of feedback 18th Biennial EARLI Conference - Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future
RWTH Aachen University (Aachen, Germany)
2019/07/28 Perfis emocionais dos alunos do 1º ciclo e a sua relação com a motivação e perceção de competência em Matemática X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia, Universidade da Madeira (Funchal, Portugal)
2019/07/15 Emoções face à matemática em alunos do 1º ciclo - um estudo longitudinal III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2019/01/25 Retenção escolar no 2.º ano de educação básica: aspetos académicos, cognitivos, socio-afetivos envolvidos na tomada de decisão III Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação - Desigualdades sociais e educativas: que lugar na investigação?
Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Lisbon, Portugal)
2018/09/07 Perfis Motivacionais dos Alunos do 1º Ciclo e a sua Relação com o Desempenho na Matemática XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação - Educar hoje: Diálogos entre a psicologia e a educação
ISPA - Instituto Universitário (Lisbon, Portugal)
2018/08/30 Quality of teacher written feedback in elementary school 9th Bi­en­nial Conference of European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group 1At: Helsinki, Fin­land
University of Helsinki (Helsinki, Finland)
2018/07/10 Refletindo sobre a prática de dar e receber feedback em contexto escolar XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação - Educar hoje: Diálogos entre a psicologia e a educação
ISPA - Instituto Universitário (Li, Portugal)
2018/06/23 O Teste de Compreensão Emocional (TEC): Vantagens e contributos em contexto escolar 6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidad de Grana, Universidade do Minho, ISPA - Instituto Universitário (Setúbal, Portugal)
2018/06/23 Programa de Desenvolvimento de Competências Sociais em Crianças do 1.º Ciclo de Ensino Básico: O Programa KidsTalentum 6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidad de Granada, Universidade do Minho, ISPA - Instituto Universitário (Setúbal, Portugal)
2018/06/23 O impacto da aprendizagem na natureza no desenvolvimento das competências sociais e emocionais de crianças do ensino pré-escolar 6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidad de Granada, Universidade do Minho, ISPA - Instituto Universitário (Setúbal, Portugal)
2018/06/23 Diferenças de género na perceção de competências e no desempenho a matemática em estudantes do ensino básico 6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidad de Granada, Universidade do Minho, ISPA - Instituto Universitário (Setúbal, Portugal)
2018/06/22 Diferenças de género na perceção de competências a matemática em estudantes do ensino básico. 6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidad de Granada, Universidade do Minho (Setúbal, Portugal)
2018/02/02 Conceções da avaliação e do feedback em contexto escolar XXV Colóquio da AFIRSE Portugal “A investigação, a formação, as políticas e as práticas em educação – 30 anos de AFIRSE em Portugal
Instituto de Educação (Lisbon, Portugal)
2017/07/20 Emotional intelligence and resolution of social problems in adolescence 6th International Congress on Emotional Intelligence
Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (Porto, Portugal)
2017/07/19 Emotional regulation: Contributions to the study of Gross questionnaire 6th International Congress on Emotional Intelligence
Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (Porto, Portugal)
2017/07/19 Evaluation with Berkely Expressivity Questionnaire 6th International Congress on Emotional Intelligence
Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (Porto, Portugal)
2017/04/08 Socialization Goals for Children in an Ethnically Diverse Sample of Caregivers, their Association with Child Development, and Impact of a Playgroups Intervention Society for Research in Child Development
Society for Research in Child Development (Austin, Texas, United States)
2015/06/26 Programa KidsTalentum para o treino de competências sociais e emocionais em crianças do 1.º ciclo do ensino básico Colóquio Internacional Psicologia e Educação. Diversidade e Educação - Desafios atuais
ISPA - Instituto Universitário (Lisboa, Portugal)
2015/06/26 Competências sociais e hábitos de leitura em crianças do 1.º ciclo do ensino básico Colóquio Internacional Psicologia e Educação. Diversidade e Educação - Desafios atuais
ISPA - Instituto Universitário (Lisboa, Portugal)
2014/10/04 Competências emocionais e sociais nas crianças sobredotadas: Um estudo comparativo Congresso Internacional da ANEIS 2014 - Sobredotação: A aceleração escolar como resposta educativa
Associação Nacional para o Estudo e Intervenção da Sobredotação (Braga, Portugal)
2014/10/04 KidsTalentum: Um programa para a promoção de competências socioemocionais Congresso Internacional da ANEIS 2014 - Sobredotação: A aceleração escolar como resposta educativa
Associação Nacional para o Estudo e Intervenção da Sobredotação (Braga, Portugal)
2014/04/11 Inteligencia emocional: la compreensión emocional y las relaciones entre pares en el jardín de infancia VII Congreso Internacional de Psicología y Educación & XXI Congreso Internacional INFAD - Educación, desarrollo y aprendizaje: Propuestas psicológicas en positivo
INFAD e Universidade de Extremadura (Badajoz, Spain)
2014/04/11 Outdoor Training como metodología para potenciar la inteligencia emocional en niños de 1.º ciclo VII Congreso Internacional de Psicología y Educación & XXI Congreso Internacional INFAD - Educación, desarrollo y aprendizaje: Propuestas psicológicas en positivo
INFAD e Universidad de Extremadura (Badajoz, Spain)
2014/04/09 Outdoor Training como metodología para potenciar la inteligencia emocional en niños y adolescentes VII Congreso Internacional de Psicología y Educación & XXI Congreso Internacional INFAD - Educación, desarrollo y aprendizaje: Propuestas psicológicas en positivo
INFAD e Universidad de Extremadura (Badajoz, Spain)
2012/07/13 Inteligência Emocional: A compreensão das emoções em crianças do pré-escolar II Seminário Internacional "Contributos da Psicologia em Contextos Educativos"
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2012/06/21 Burnout e o psicólogo educacional: O caso da RAM 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação
ISPA - Instituto Universitário (Lisboa, Portugal)
2012/06/21 A inteligência emocional - Um estudo com crianças de 5 e 6 anos 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação
ISPA - Instituto Universitário (Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/11/16 - 2023/11/16 Workshop - Educação de Infância In & Out - Refletindo sobre os desafios na gestão do espaço e do tempo Based on the articulation, which is intended to be robust and coherent, between educational foundations and principles, pedagogical intentionality and organization of the educational environment (OCEPE, 2016), we proposed to reflect together on space and time, as facilitators of the development of learning processes of children (0-6 years old) and as support for the curricular work of early childhood educators. (2023/11/16 - 2023/11/16)
Workshop (Co-organisor)
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal
2023/11/16 - 2023/11/16 Conference - Educação de Infância In & Out - Desafios na gestão do espaço e do tempo Understanding the perceptions of early childhood educators about the guiding aspects underlying the organisation of time and educational spaces in their pedagogical practice or identifying and understanding the intentionality of professionals in the use of indoor and outdoor spaces and in the organization of the routine are some of the topics being debated at the Conference “Educação de Infância In&Out – Challenges in managing space and time” (2023/11/16 - 2023/11/16)
Conference (Co-organisor)
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal
2021/10/27 - 2021/11/03 MAXQDA - Workshop de 6 horas lecionado pela investigadora Natalie Nóbrega Santos, realizado para apoiar os membros do Centro de Investigação em Educação do Ispa - Instituto Universitário no desenvolvimento de competências e na aprendizagem contínua de conteúdos e instrumentos que facilitem e contribuam para a atividade de investigação. (2021/10/27 - 2021/11/03)
Workshop (Co-organisor)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/10/30 - 2019/10/30 Conference session - Emoções, motivação e avaliação na aprendizagem da matemática. Estudos de caso no 3º e 4º ano de escolaridade [Emotions, motivation and assessment in learning mathematics. Case studies in 3rd and 4th year of schooling] (2019/10/30 - 2019/10/30)
Conference (Co-organisor)
Centro de Investigação em Educação, ISPA - Instituto Universitário, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/08/24 - 2023/08/24 Santos, N. N., & Monteiro, V. (2023, Agosto 22-26). Are teachers beliefs about interventioons promoting student success related with grade retention? In M. Goos (Chair), Research on predictors of grade retention in Europe: State of the art [Symposium]. 20th EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times. https://www.earli.org/assets/files/EARLI2023-Programme-280823.pdf
Symposium
20th EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times.
European Association for Research on Learning and Instruction, Belgium
2021/09/01 - 2021/09/01 Santos, N., Franco, G., & Andrade, C. (2021, September 1-3). Perfis de inteligência percebida dos professores e a sua relação com o burnout e o engagement. In S. Valente (Chair), Educação emocional: Um novo paradigma na formação de professores [Symposium]. XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal. https://congreso-xvigp.asocip.com/images/PDF/LivroPrograma-Resumos-Vol_1-PorMesas.pdf / https://congreso-xvigp.asocip.com/images/PDF/LivroPrograma-Resumos-Vol_2-PorAreasTematicas.pdf
Symposium
XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho, Portugal
2019/01/25 - 2019/01/25 Coordenação de mesa de comunicações livres
Meeting
III Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação - Desigualdades sociais e educativas, que lugar na investigação?
Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED), da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/06/22 - 2018/06/22 Franco, G., Santos, N., & Roazzi, A. (2018, June 21-23). O teste de compreensão emocional (TEC): Vantagens e contributos em contexto escolar [The Test of Emotional Comprehension (TEC): Advantages and contributions in the school context]. In L. C. Miranda (Chair), Contributos para a avaliação psicológica nas variáveis cognitivas, motivacionais e emocionais [Symposium]. 6th International Congress of Educational Sciences and Development, Setúbal, Portugal. https://www.congresoeducacion.es/edu_web6/LIBRO_RESUMENES.pdf
Symposium
6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidade do Minho, Portugal

Universidad de Granada, Spain
2018/06/22 - 2018/06/22 Santos, M., Franco, G., Santos, N., Silva, E., & Correia, S. (2018, June 21-23). Programa de desenvolvimento de competências sociais e emocionais em crianças do 1.º ciclo: O programa KidsTalentum [Program for the development of social and emotional competences in elementar school childrens: The KidsTalentum program]. In M. G. Franco (Chair), Programas de desenvolvimento de competências sociais e emocionais [Symposium]. 6th International Congress of Educational Sciences and Development, Setúbal, Portugal.
Symposium
6th International Congress of Educational Sciences and Development
Universidade do Minho, Portugal

Universidad de Granada, Spain

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2024/02/05 - 2034/06/18 Avaliação Psicológica II Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) Universidade da Madeira, Portugal
2024/09/09 - 2025/01/27 Desenvolvimento Pessoal e Vocacional Psicologia da Educação (Mestrado) Universidade da Madeira, Portugal
2024/09/09 - 2025/01/26 Educação e Inteligências Múltiplas Ciências da Educação (Licenciatura) Universidade da Madeira, Portugal
2024/09/09 - 2025/01/26 Psicologia da Educação Ciências da Educação (Licenciatura) Universidade da Madeira, Portugal
2024/02/05 - 2024/06/18 Metodologia da Investigação II Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) Universidade da Madeira, Portugal
2023/09/15 - 2024/01/31 Métodos de Investigação em Educação de Infância Mestrado em Educação Pré-escolar (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2023/09/15 - 2024/01/31 Métodos de Investigação em EPE Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2024/01/24 - 2024/01/24 Análise de Conteúdo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação DCI (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2023/02/15 - 2023/06/30 Educação Instrumentos Sociais e Emocionais Licenciatura em Psicologia (Licenciatura) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2022/09/15 - 2023/01/31 Processos de Aprendizagem na Educação Básica Licenciatura em Educação Básica (Licenciatura) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2022/02/03 - 2022/02/03 Introdução à Análise de Conteúdo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2021/02/15 - 2021/06/30 Métodos de Investigação e de Intervenção em Psicologia da Educação Mestrado em Psicologia da Educação (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2021/02/20 - 2021/02/20 Análise de Contéudo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2019/09/15 - 2021/01/31 Métodos de Investigação em Educação de Infância Mestrado em Educação Pré-escolar (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2019/12/13 - 2019/12/13 Análise de Conteúdo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2018/09/15 - 2019/01/31 Métodos de Investigação em Educação de Infância Mestrado em Educação Pré-escolar (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2018/09/15 - 2019/01/31 Métodos de Investigação em EPE Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2019/01/02 - 2019/01/02 Análise de Conteúdo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação (Outros) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2017/12/12 - 2017/12/12 Análise de Conteúdo Programa de Desenvolvimento de Competências de Investigação Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2023/02/15 - 2023/06/15 Research Skills Development program Maria Margarida Gonçalves
2021/02/15 - 2021/07/15 Research Skills Development program Joana Sêco
Distinctions

Award

2023 Travel Award, 20th Biennial EARLI Conference (2023), Thessaloniki, Greece
European Association for Research on Learning and Instruction, Belgium
2021 Jacobs Foundation Presenter Award, 19th Biennial EARLI Conference (2021)
Jacobs Foundation, Switzerland
2020 Second Place for the Best Poster Award
MAXQDA International Conference, Germany