Identification
            Personal identification
- Full name
- Eduardo José Monserrate Tavares Lopes
Citation names
- Lopes, Eduardo
Author identifiers
- Ciência ID
- 7C1B-18D3-988C
Knowledge fields
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
Languages
| Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| Portuguese | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
| English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
| French | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | |
| Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | |
| Italian | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | 
Education
            | Degree | Classification | |
|---|---|---|
| 2015/09/15 Concluded | Agregação (Título de Agregado) Major in Música e Musicologia Universidade de Évora, Portugal | Aprovado por Unanimidade | 
| 2006 Concluded | Pós-doutoramento (Pós-doutoramento) Major in Música e Computadores Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal | N.A. | 
| 2003 Concluded | PhD (Doutoramento) University of Southampton, United Kingdom "Just in Time: Towards a theory of rhythm and metre" (THESIS/DISSERTATION) | n/a | 
| 1996 Concluded | Bachlelor of Music - Performance and Composition (Licenciatura) Berklee College Of Music, United States "n/a" (THESIS/DISSERTATION) | Summa Cum Laude (19 valores) | 
Affiliation
            Teaching in Higher Education
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2022/10/01 - Current | Full Professor (University Teacher) | Universidade de Évora, Portugal | 
| 2016/09/23 - 2022/09/30 | Associate Professor (University Teacher) | Universidade de Évora, Portugal | 
| 2006/03/15 - 2016/09/22 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Évora, Portugal | 
Others
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 1997/09/01 - 1999/09/01 | Instrumental Teacher | University of Southampton, United Kingdom | 
| 1997/01/01 - 1999/08/31 | Docente colaborador | Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal | 
| 1997/01/01 - 1999/08/31 | Docente colaborador | Universidade de Évora, Portugal | 
| 1993/09/01 - 1994/07/31 | Professor de Percussão e Orquestra Orff | Conservatório Calouste Gulbenkian de Braga, Portugal | 
| 1992/09/01 - 1994/07/31 | Professor de Percussão | Escola Profissional de Música de Espinho, Portugal | 
| 1991/09/01 - 1994/07/31 | Professor de Bateria e Percussão | Academia de Música de Espinho, Portugal | 
Projects
            Grant
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2021/01/01 - 2022/12/31 | Instrumentarium XX1 Integration into Research Grant Fellow
                                     Universitat de València, Spain | Concluded | 
| 2017/10/01 - 2020/09/30 | RE-HABITAR EL BARRIO: PROCESOS DE TRANSFORMACIÓN Y EMPODERAMIENTO ENTRE UNIVERSIDAD-ESCUELA- SOCIEDAD A TRAVÉS DE PRÁCTICAS
                                 ARTÍSTICAS EDU2017-84750- R Researcher
                                     Universitat de les Illes Balears Facultat de Filsofia i Lletres, Spain | Concluded | 
Contract
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2021/01/01 - 2025/12/31 | Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território LA/P/0132/2020 Universidade de Évora, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Ongoing | 
| 2019/01/01 - 2019/12/31 | Research Centre for the Sociology and Aesthetics of Music UID/EAT/00693/2019 Universidade NOVA de Lisboa, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
| 2017/01/01 - 2017/12/31 | Projecto de Investigação e apoio à publicação de resultados na área do Ensino do Instrumento Musical N.A. Principal investigator
                                     Universidade Federal de Goiás, Brazil | Concluded | 
| 2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 4001 - 2011-2012 PEst-OE/EAT/UI4001/2011 Universidade de Aveiro, Portugal Universidade de Évora, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
Outputs
            Publications
| Book | 
 | 
| Book chapter | 
 | 
| Edited book | 
 | 
| Journal article | 
 | 
| Magazine article | 
 | 
| Manual | 
 | 
| Preface / Postscript | 
 | 
Artistic / Performance
| Audio recording | 
 | 
Activities
            Oral presentation
| Presentation title | Event name Host (Event location) | |
|---|---|---|
| 2023/07/08 | A Licenciatura em Música na Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás: o percurso dos Projetos Pedagógicos de Curso, legislação e sociedade | XII Simpósio Internacional de Musicologia University of Goias (Goiania, Portugal) | 
| 2023/07/06 | O Enfoque na Aprendizagem como Princípio para um Ensino de Música Inclusivo: o que ensinámos; porquê e para quem. | XII Simpósio Internacional de Musicologia University of Goias (Goiania, Brazil) | 
| 2023/04/29 | O que faz a Música ser Especial e o seu Ensino Especializado | V Encontro do Ensino Artístico Especializado de Música do Vale do Sousa Lousada Public Library (Lousada, Portugal) | 
| 2022/11/21 | From Rosen to the 21st century: some thoughts on criticism, research, and music performance | International Conference Charles Rosen: 2917-2012 Eugenio de Almeida Foundation (Porto, Portugal) | 
| 2022/09/29 | A Improvisação na Interpretação Musical | 1ª Jornadas de Música e Interpretação Porto Superior School of Music (Porto, Portugal) | 
| 2022/05/23 | COOKIN’: o jazz gravado ao ‘vivo’ e à ‘mesa’ | The Ubiquitous Music Symposium Federal University of Paraná (Brazil) | 
| 2022/02/12 | A Interpretação no Ensino Especializado de Música e o Ensino do não-Especializável | 2º Congresso do Ensino Especializado em Música, Fundação Calouste Gulbenkian Calouste Gulbenkian Foundation  (Lisbon, Portugal) | 
| 2021/12/13 | Back to Basics: From rhythm to rhythm | Colóquio Identidades e Comunidades Musicais University of Minho (Braga, Portugal) | 
| 2021/11/24 | Música ou Músicas: o que ensinamos e para quem? | XV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Educação Musical Associação Portuguesa de Educação Musical (Lisbon, Portugal) | 
| 2021/11/09 | A Prática Musical como Realização de Sociabilidade: democracia, o indivíduo e o grupo | XI Simpósio Internacional de Musicologia e III Congresso da Associação Brasileira de Musicologia University of Goiás (Goiania, Brazil) | 
| 2020/12/12 | Investigação em Música na APEM | XIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Educação Musical Associação Portuguesa de Educação Musical (Lisbon, Portugal) | 
| 2020/11/04 | Percursos e Narrativas Inclusivas para a Investigação em Música e Musicologia | II Encontro Internacional de Estudantes de Investigação em Música e Musicologia University of Evora (Evora, Portugal) | 
| 2020/10/28 | A Direcionalidade do Tempo, Novos Percursos, Estética(s), e Ensino de Música na Contemporaneidade. | I Congresso Internacional Online Entre Arte, Cultura e Educação University of Goias (Goiania, Brazil) | 
| 2020/06/21 | Music Therapy and Parkinson’s Disease | Neuroscience and Music VII: Connecting with music across the lifespam  (Aarhus) | 
| 2020/02/27 | Música, Tecnologia e a Sociedade Contemporânea | Conversas com Ciência e Arte Sociedade Harmonia Eborense | 
| 2019/11/28 | CESEM, Investigação em Música e Musicologia e as Áreas Âncora da UÉ | Encontros com Ciência Universidade de Évora | 
| 2019/10/22 | Temáticas de Investigação em Música e Musicologia no Contexto de Programas de Doutoramento | Música e Investigação Universidade Federal da Bahia | 
| 2019/09/21 | O Princípio do Mestre-Amador e a Necessidade de uma (nova) Informalidade na Aprendizagem Musical | International Conference CIPEM 2019 ESE-IPP (Porto) | 
| 2019/08/29 | Thinking and Playing Rhythmically in Today's Jazz: Understanding and realizing the perceptual qualities of rhythm and meter | California Jazz Conservatory (Berkeley) | 
| 2019/06/20 | Música Popular na Mesa | IX Simpósio Internacional de Musicologia Universidade Federal de Goiás (Brazil) | 
| 2019/04/08 | Instrumentos e Máquinas | Colóquio A Música dos Instrumentos – Experimentação e inovação na escrita do séc. XX-XXI Universidade do Minho | 
| 2019/04/08 | A Bateria como Instrumento Convencional e os 100 Anos da Técnica Não-Convencional de Vassouras | Colóquio A Música dos Instrumentos – Experimentação e inovação na escrita do séc. XX-XXI Universidade do Minho | 
| 2019/04/06 | Jazz em Movimento: (da) comunidade (ao) global | Associação Cultural Move (Setúbal) | 
| 2019/03/16 | A História da Bateria na História do Jazz | Evora JazzFest Câmara Municipal de Évora | 
| 2019/01/26 | Reflexos do Prato-de-Choque na História da Bateria | Escola de Artes IFC (Seixal, Portugal) | 
| 2018/12/14 | Breve Introdução à Análise do Ritmo Musical: uma perspectiva fenomenológica | Universidade de Aveiro | 
| 2018/09/19 | As Artes e a Universidade – A Performance Musical e a Acad | Escola de Artes - Universidade de Évora | 
| 2018/06/20 | Ensino de Música na Universidade e a Sociedade | VIII Simpósio Internacional de Musicologia Universidade Federal de Goiás (Brazil) | 
| 2018/04/13 | Aspectos Teóricos e de Investigação do Ritmo Musical | Universidade de São Paulo | 
| 2018/04/13 | Teoria, Análise, e Percepção do Ritmo Musical | USP - Ribeirão Preto (Brazil) | 
| 2018/04/11 | Princípios para a Pesquisa em Música e Artes Performativas no Séc- XXI | USP - Ribeirão Preto (Brazil) | 
| 2017/09/01 | A Trilha Sonora da Nossa Vida: princípios sobre música, memória e movimento cénico | Instituto das Artes Universidade de Brasília (Brazil) | 
| 2017/08/30 | Pesquisa em artes: processos para a investigação em música e artes performativas | Universidade Federal de Goiás (Brazil) | 
| 2017/04/12 | Pesquisa em Música no Séc. XXI: desafios e oportunidades | Aula Magna Inaugural do Programa de Mestrado em Música Universidade Federal de Goiás | 
| 2017/03/20 | Percepção e Prática do Ritmo Musical em Contexto de Musicoterapia | Música em Musicoterapia da Graduação em Musicoterapia Universidade Federal de Goiás (Brazil) | 
| 2017/03/02 | Linguagem Musical para a Extensão no Ensino | II Semana Pedagógica Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano (Brazil) | 
Course / Discipline taught
| Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
|---|---|---|---|
| 2017/10/01 - Current | Diretor do Programa de Doutoramento em Música e Musicologia | Douto (Doutoramento) | Universidade de Évora, Portugal | 
Evaluation committee
| Activity description Role | Institution / Organization | Funding entity | |
|---|---|---|---|
| 2016/09/01 - Current | Avaliador independente da Fundação para a Ciência e Tecnologia, Painel de Artes, Bolsas de doutoramento e pós-doutoramento Evaluator | ||
| 2016 - Current | Avaliador independente da Cyprus Research Promotion Foundation, para o programa RESTART 2016-2020 Programme for Research,
                                 Technological Development and Innovation (Cyprus) Evaluator | ||
| 2013/09/03 - Current | Avaliador independente da Research Executive Agency da Comissão Europeia para o programa FP7-People/Marie Currie e H2020 Evaluator | 
Distinctions
            Title
| 2020 | Drums and Percussion Yamaha Artist Yamaha Corporation of America, United States | 
| 2020 | Endorser Zildjian Cymbals Road Crew, Portugal | 
| 2020 | Endorser Remo Heads and Percussion Road Crew, Portugal | 
Other distinction
| 1996 | Berklee Achievement Scholarship Berklee College Of Music, United States | 
| 1996 | Berklee International Grant Berklee College Of Music, United States | 
| 1995 | Berklee Achievement Scholarship Berklee College Of Music, United States | 
| 1995 | Berklee International Grant Berklee College Of Music, United States | 
| 1995 | International Grant | 
