???global.info.a_carregar???
Rodrigo Assaf concluiu o Bacharelado e Mestrado em Ciências da Computação em 2006 pela Universidade Federal de São Carlos tendo sua formação reconhecida pela Universidade do Porto e Universidade de Coimbra respectivamente. Atualmente frequenta o Doutoramento em Digital Media pela Universidade do Porto - FEUP desde o ano letivo 2018/2019. É professor da Universidade Lusófona do Porto e da pós-graduação em Design de Jogos e Interação da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. Além desses cargos académicos, Rodrigo atualmente é Developer no estúdio HMX Media em Londres. Foi professor assistente do mestrado integrado em Engenharia Informática - FEUP - Universidade do Porto por 2 anos. Possui 1 capítulo de livro. Organizou 2 eventos científicos. Recebeu 3 prémios, sendo que o mais recente foi o reconhecimento pedagógico pelas aulas na Universidade do Porto. Participou como Bolseiro de Investigação em 1 projeto no INESCTEC (PAINTER) e foi Bolseiro de Técnico de Investigação em 1 projeto do Centro de Criatividade Digital da Universidade Católica do Porto onde publicou artigos em congressos internacionais. Atua na área de Ciências da Computação e do Design. Nas suas atividades profissionais possui experiência internacional na indústria de Media & Entertainment sendo Speaker em eventos mainstream como NAB (Las Vegas) e Siggraph. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: digital media; animation; games; 3d;
Identification

Personal identification

Full name
Rodrigo Assaf
Date of birth
1981/09/13
Gender
Male

Citation names

  • Assaf, Rodrigo

Author identifiers

Ciência ID
721E-351D-4ECE
ORCID iD
0000-0002-6999-1848

Email addresses

  • rodassaf@gmail.com (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Exact Sciences - Computer and Information Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Spanish; Castilian Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2018/09/17 - 2022/07/01
Ongoing
Digital Media (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2004/02/01 - 2006/07/02
Concluded
Computer Science (Master)
Universidade Federal de São Carlos, Brazil
"Métodos para um sistema de animação facial baseado em aquisição estereoscópica" (THESIS/DISSERTATION)
A
2000/02/01 - 2004/06/01
Concluded
Computer Science (Bachelor)
Universidade Federal de São Carlos, Brazil
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2020/11/09 - 2021/05/01 Researcher (Research) Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência Center for Research in Advanced Computing Systems, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018/12/01 - 2020/10/31 Researcher (Research) Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/02/01 - Current Assistant (University Teacher) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Comunicação Arquitetura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2020/12/01 - Current Assistant (University Teacher) Universidade do Porto, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
2019/09/01 - 2021/07/29 Assistant (University Teacher) Universidade do Porto, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2008/02/02 - 2011/12/05 Associate Professor (University Teacher) Universidade Presbiteriana Mackenzie, Brazil
2007/02/02 - 2009/02/02 Associate Professor (University Teacher) Universidade Anhanguera de São Paulo, Brazil

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2022/09/15 - Current UX UI Designer TeamViewer GmbH, Germany

Others

Category
Host institution
Employer
2021/06/01 - 2022/08/30 Developer HMX Media, United Kingdom
2011/09/01 - 2017/12/03 Technical Specialist for Latin America Autodesk Inc, United States
Projects

Grant

Designation Funders
2020/11/07 - Current Procedurally Assisted INTErchangeable Reality
Research Fellow
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência Center for Research in Advanced Computing Systems, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Ongoing
2020/11 - Current Procedurally Assisted INTErchangeable Reality Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
2019/09 - 2020/10/31 CHIC: Cooperative Holistic view on Internet and Content
CHIC_BI_1
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2018/12 - 2019/05 CCD: Centro de Criatividade Digital - FCT
NORTE-01-0145-FEDER-022133 BI_2
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Contract

Designation Funders
2005/02/02 - 2005/08/02 Integrated robotic system for the areas of education, research and entertainment
Research Technician Fellow
Cientistas Associados Desenvolvimento Tecnológico Ltda, Brazil
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Rodrigo Assaf; Sahra Kunz; Luís Teixeira. "The Presence of the Uncanny Valley Between Animation and Cinema". In A Communication Approach. 2020.
    10.4018/978-1-7998-3669-8.ch005
Conference abstract
  1. Assaf, Rodrigo; Rodrigues, Rui. "Publishing, interacting and reviewing 3D content on the web". Paper presented in Digital Media Doctoral Consortium - Nova Lisboa University and University of Porto, Lisboa, 2019.
    Published
Conference paper
  1. Assaf, Rodrigo; Rodrigues, Rui. "Immersive challenges of interacting and publishing 3D content on the Web". Paper presented in 4ª Conferência Internacional de Design e Comunicação Digital, Digicom 2020, Barcelos, 2020.
    Published
  2. Silva, Manuel; Assaf, Rodrigo; Pollini, Denise; Morais, Diogo; Teixeira, Luis. "The Apprentice Gaze - AR Experience on Serralves Museum". Paper presented in Artech, Braga, 2019.
    Published • 10.1145/3359852.3359977
  3. Assaf, Rodrigo; Rodrigues, Rui. "The Feeling of Presence". Paper presented in Artech, Braga, 2019.
    10.1145/3359852.3359861
  4. Assaf, Rodrigo; José Hiroki Saito. "Methods for a Facial Motion Capture System based on a Stereoscopic Acquisition". Paper presented in VII Fórum de Informática e Tecnologia de Maringá, Maringá, 2006.
    Published
  5. Assaf, Rodrigo; José Hiroki Saito. "Motion Capture Facial Baseado em Aquisição Estereoscópica". Paper presented in Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment, Rio de Janeiro, 2006.
    Published
  6. Assaf, Rodrigo; José Hiroki Saito. "Facial Animation System based on a Stereoscopic Acquisition". Paper presented in 6th Scientific Journey of Federal University of São Carlos – Post Graduate Congress, São Carlos, 2005.
    Published
  7. Assaf, Rodrigo; André Luiz Battaiola; Nassim Chamel Elias; Rodrigo de Godoy Domingues; Geber Lisboa Ramalho. "Desenvolvimento de um Software Educacional com base em Conceitos de Jogos de Computador". Paper presented in Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2002.
    Published
  8. Assaf, Rodrigo; Andre Battaiola; Nassim Elias; Geber Ramalho ; Rodrigo de Godoy Domingues. "Desenvolvimento da Interface de um Software Educacional com base em Interfaces de Jogos". Paper presented in Brazilian Symposium On Human Factors In Computer Systems, Fortaleza, 2002.
    Published
Journal article
  1. Rodrigues, Rui; Matos, Teresa; Valle de Carvalho, Alexandre; Barbosa, Jorge G.; Assaf, Rodrigo; Nóbrega, Rui; Coelho, António; de Sousa, A. Augusto. "Computer Graphics teaching challenges: guidelines for balancing depth, complexity and mentoring in a confinement context". Graphics and Visual Computing (2021): 200021. http://dx.doi.org/10.1016/j.gvc.2021.200021.
    Published • 10.1016/j.gvc.2021.200021

Other

Other output
  1. Coronavirus in a World after Anthropocene: Multiple Forms of Looking through Apprentice Gaze.. We propose an experience that allows a "mechanisms of seeing" that enables him to reflect upon and review the role of visuality in today's world. It converts worldwide covid, pollution and population data into 3D models and sounds to propose a practical and theoretical reflection on a central theme for the modern era. This experience was accepted on CHItaly conference Interactive Experience Track.. 2021. Assaf, Rodrigo; Silva, Manuel Fernando Batista Oliveira da; Teixeira, Luis Miguel Lopes. https://chitaly2021.inf.unibz.it/interactive_experiences.html.
Activities

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2019/06/25 - 2019/06/28 New Horizon Hackathon - Entre os dias 26 e 28 de junho de 2019, segue-se o NewHorizon hackathon, o primeiro Mapathon organizado pela Universidade do Porto que desafia os participantes a reinventarem uma exposição de Cartografia patente na Reitoria através do desenvolvimento de soluções que permitam ampliar a interação entre mapas históricos únicos e os visitantes desta exposição. (2019/06/25 - 2019/06/28)
Other (Member of the Organising Committee)
Universidade do Porto, Portugal
2019/01/17 - 2019/01/17 Doctoral Digital Media Workshop: Topics: The influence of Digital in Social Sciences: From the revolution of the platforms to the revolution of the image Link to the Past: Bringing Natural Human Interaction to the Future Media Robots and Serious Games at Health Services (2019/01/17 - 2019/01/17)
Workshop (Member of the Organising Committee)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2019/07/14 - 2019/08/02 European Innovation Academy educate future entrepreneurs & accelerate companies to pursue digital growth. European Innovation Academy has become a recognized leader in tech entrepreneurship education. Our non-profit, educational programs are developed through joint partnerships with professionals from the world’s top institutions including Stanford University, U.C. Berkeley, and Google.
Workshop
Innovation Academy
European Innovation Academy, Estonia
2016/04/16 - 2016/04/24 Autodesk Main Stage Speaker at NAB - Las Vegas - during the World Wide release of 3ds Max 2017
Exhibition
NAB
National Association of Broadcasters, United States

Autodesk Inc, United States

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2021/02/01 - 2021/07/31 Atelier de Produção e Realização Audiovisual e Multimédia I Projetos em Realidade Virtual, Videos 360 e Realidade Aumentada. Comunicação Audiovisual e Multimédia (Licenciatura) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2020/12/01 - 2021/01/30 Prototipagem e Implementação https://ix.fba.up.pt/ Programação para Web e para jogos Prototipagem horizontal e vertical Prototipagem para web, apps, e jogos Frameworks de prototipagem Curso de Especialização em Design de Interação, Web e Jogos (Especialização pós-licenciatura) Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

UPTEC Associação de Transferência de Tecnologia da Asprela, Portugal
2020/02/01 - 2020/07/01 Computer Games Development Engenharia Informática e Computação (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019/09/01 - 2020/02/29 Laboratório de Aplicações com Interface Gráfica WebGL, Computação Gráfica e Interfaces. Ciências de Engenharia, orientação em Engenharia Informática e Computação (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Distinctions

Award

2020 Pedagogical Recognition
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2016 Autodesk Media & Entertainment Technical Specialist of the Year
Autodesk Inc, United States
2002 Cinema e Vídeo - Vídeo Científico
Universidade Federal de São Carlos, Brazil