???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Sandra Fernandes

Citation names

  • Fernandes, Sandra

Author identifiers

Ciência ID
4D12-52B3-2C67
ORCID iD
0000-0001-7409-0174
Education
Degree Classification
2013/09/09
Concluded
Psychology Ph.D. | Specialization in Cognitive Psychology (Doctor)
Major in Especialidade: Psicologia Cognitiva | Specialization in Cognitive Psychology
Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia, Portugal
Distinção e Louvor com unanimidade
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2013/09/09 - Current Assistant Professor (University Teacher) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2004 - 2013/09/08 Assistant (University Teacher) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2001/03/01 - 2004 Trainee Assistant (University Teacher) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2025/01/01 - Current Coordenadora da Licenciatura em Psicologia | Coordinator Psychology Bachelor Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2004 - 2007 Membro efetivo do Conselho Pedagógico | Pedagogical Council member Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2023 - 2025 Intimate Partner Violence among Portuguese Women in Different Stages of Life: Context Vulnerability, Neuropsychological Assessment and Prevention.
IPV-PW
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Egas Moniz/CiiEM Investiga (Caparica, PT), Portugal
Ongoing

Contract

Designation Funders
2010/02/01 - 2013/07/31 PCO/099526/2008: Analytic versus holistic thinking. | Pensamento analítico versus holístico
PTDC/PSI-PCO/099526/2008
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2009/01/01 - 2012/12/31 RELATIONSHIP BETWEEN DECODING AND COMPREHENSION IN LEARNING TO READ: A LONGITUDINAL STUDY IN EUROPEAN PORTUGUESE |RELAÇÃO ENTRE DESCODIFICAÇÃO E COMPREENSÃO NA APRENDIZAGEM DA LEITURA: UM ESTUDO LONGITUDINAL NO PORTUGUES EUROPEU
SFRH/BD/46432/2008
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2007/09/01 - 2010/08/31 PTDC/PSI/66077/2006: Cognitive consequences of literacy. | Consequências cognitivas da literacia
PTDC/PSI/66077/2006
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2008 - 2010 Estabelecimento de níveis de referência do desenvolvimento da leitura e da escrita do 1º ao 6º ano de escolaridade.
Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa
2005/08/01 - 2007/10/31 POCI/PSI/56901/2004: Visual phonology and auditory orthography. | Fonologia visual e ortografia auditiva
POCI/PSI/56901/2004
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2024 - 2025 Identificação e caracterização da dislexia em estudantes universitários portugueses
Principal investigator
Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Aguiar, Cecília; et al.. Ensino da leitura e da escrita baseado em evidências. 2022.
  2. ALVES, RUI; Leite, Isabel; et al.. Alfabetização Baseada na Ciência - Manual do Curso ABC. 2021.
    Published
  3. Morais, J.; Araújo, L.; Leite, I.; Carvalho, C.; Fernandes, S.; Querido, L.. Criar leitores. Porto, Portugal: Livpsic. 2012.
    Accepted
Book chapter
  1. Fernandes, Sandra; et al.. "The role of morphological awareness on literacy skills of portuguese undergradute college students". In Avances en Ciencias de la Educación y Aplicaciones en otra áreas. Volumen 1.. Dykinson, 2022.
    Published • http://dx.doi.org/10.2307/jj.5076226.211
  2. Querido, Luís; Fernandes, Sandra. "Brincar com os números ajuda as crianças a aprender matemática?". 2022.
    Published
  3. Sandra Fernandes. "Fluência na leitura oral". Brazil, 2021.
    Published
  4. Leite, I.; et al.. "Dificuldades de aprendizagem da leitura e da escrita". In Língua Materna e Literatura Infantil - Elementos Nucleares para Professores do Ensino Básico. Lisboa, Portugal: LIDEL, 2006.
    Accepted
  5. Ventura, P.; et al.. "Phonological priming in spoken word production: Evidence from Portuguese". In Studies on the mind: A tribute to Carlos Brito-Mendes. / Estudos sobre a Mente: Homenagem Carlos Brito-Mendes, 271-286. Lisboa, Portugal: Edições Educa, 2005.
    Accepted
Journal article
  1. Fernandes, Sandra; Querido, Luís; Verhaeghe, Arlette. "Learning to Read in an Intermediate Depth Orthography: The Longitudinal Role of Grapheme Sounding on Different Types of Reading Fluency". Behavioral Sciences 14 5 (2024): 396. https://doi.org/10.3390/bs14050396.
    10.3390/bs14050396
  2. Vasconcelos, Salomé; Fernandes, Sandra; Querido, Luís; D. S. Ramos, Sara; Verhaeghe, Arlette. "Influência da Condição Social no Declínio Mnésico, Risco de Demência e Depressão, e Envolvimento Social em Idosos Insulares". Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica (2023): http://dx.doi.org/10.21865/ridep71.1.05.
    10.21865/ridep71.1.05
  3. Fernandes, Sandra; Ferreira, Inês; Querido, Luís; Daugherty, Julia C.. "To adjust or not to adjust: Cut-off scores in performance validity testing in Portuguese older adults with dementia". Frontiers in Psychology 13 (2022): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.989432.
    10.3389/fpsyg.2022.989432
  4. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. "Validation of the Coin in Hand-Extended Version Among Older Adults With and Without Dementia". Archives of Clinical Neuropsychology (2021): http://dx.doi.org/10.1093/arclin/acab019.
    10.1093/arclin/acab019
  5. Querido, Luís; Fernandes, Sandra; Arlette Verhaeghe. "Orthographic Knowledge, and Reading and Spelling: A Longitudinal Study in an Intermediate Depth Orthography". The Spanish Journal of Psychology (2021): https://doi.org/10.1017/SJP.2021.3.
    10.1017/SJP.2021.3
  6. Querido, Sandra. "Lexical and sublexical orthographic knowledge: relationships in an orthography of intermediate depth". Reading and Writing (2020): http://link.springer.com/article/10.1007/s11145-020-10052-2.
    10.1007/s11145-020-10052-2
  7. Querido, Sandra. "The Coin in Hand Extended Version: Development and Validation of a Multicultural Performance Validity Test". Assessment (2019): http://dx.doi.org/10.1177/1073191119864652.
    10.1177/1073191119864652
  8. Fernandes, Sandra. "Teste de Fluência na Leitura Silenciosa em Contexto para o Português Europeu: Estudo Preliminar de Validação com Estudantes Universitários | Silent Reading Fluency Test in Context for European Portuguese: Preliminary Validation Study with University Students". Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica (2019): http://dx.doi.org/10.21865/ridep52.3.07.
    10.21865/ridep52.3.07
  9. Fernandes, Sandra; Luís Querido; Arlette Verhaeghe; Luísa Araújo. "What is the relationship between reading prosody and reading comprehension in European Portuguese? Evidence from grades 2 to 5.". Journal of Research in Reading (2018): https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1467-9817.12248.
    Published • https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1467-9817.12248
  10. Fernandes, Sandra; Querido, Luís; Verhaeghe, Arlette; Marques, Catarina; Araújo, Luísa. "Reading development in European Portuguese: relationships between oral reading fluency, vocabulary and reading comprehension". Reading and Writing 30 9 (2017): 1987-2007. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-017-9763-z.
    Published • 10.1007/s11145-017-9763-z
  11. Fernandes, S.; Simões, C.; Querido, L.; Verhaeghe, A.. "Text and word list oral reading fluency: A cross-sectional study among Portuguese adolescents | Fluência na leitura oral de texto e de palavras: Estudo transversal com adolescentes Portugueses". Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion Psicologica 1 39 (2015): 113-124. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84939499159&partnerID=MN8TOARS.
  12. Fernandes, S.; Ventura, P.; Querido, L.; Morais, J.. "Reading and spelling acquisition in European Portuguese: A preliminary study". Reading and Writing 21 8 (2008): 805-821. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-52649085790&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s11145-007-9093-7
  13. Ventura, P.; Kolinsky, R.; Fernandes, S.; Querido, L.; Morais, J.. "Lexical restructuring in the absence of literacy". Cognition 105 2 (2007): 334-361. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34548431023&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.cognition.2006.10.002
  14. Ventura, P.; Kolinsky, R.; Querido, J.-L.; Fernandes, S.; Morais, J.. "Is phonological encoding in naming influenced by literacy?". Journal of Psycholinguistic Research 36 5 (2007): 341-360. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34547479755&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s10936-006-9048-1
Journal issue
  1. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. "Reading, Writing, and Arithmetic: Typical and Atypical Cognitive Development". Behavioral Sciences (2023): https://www.mdpi.com/journal/behavsci/special_issues/Reading_Cognitive.
    Published
Online resource
  1. Luís Querido; Sandra Fernandes. Brincar com números ajuda as crianças a aprender matemática? | Does playing with numbers help children learn math?. 2021. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/brincar-com-numeros-ajuda-as-criancas-a-aprender-matematica.
  2. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. Ler por prazer. Quem lê mais, lê melhor, ou quem lê melhor, lê mais? | Reading for pleasure. Who reads more, reads better, or who reads better, reads more?. 2021. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/ler-por-prazer-quem-le-mais-le-melhor-ou-quem-le-melhor-le-mais.
  3. Fernandes, Sandra; et al.. Cinco sugestões para o regresso ao ensino presencial. | Five suggestions for returning to in-person teaching.. 2021. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/cinco-sugestoes-para-o-regresso-ao-ensino-presencial.
  4. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. O efeito negativo de multitasking nas aulas online e presenciais | The negative effect of multitasking in online and in-person classes. 2020. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/o-efeito-negativo-de-multitasking-nas-aulas-online-e-presenciais.
  5. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. O impacto das férias na aprendizagem da escrita | The impact of vacations on writing learning. 2020. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/o-impacto-das-ferias-na-aprendizagem-da-escrita.
  6. Fernandes, Sandra; Querido, Luís. A importância do sentido do número para o sucesso na aprendizagem da matemática. | The importance of number sense for success in learning mathematics.. 2020. https://www.iniciativaeducacao.org/pt/ed-on/ed-on-artigos/a-importancia-do-sentido-do-numero-para-o-sucesso-na-aprendizagem-da-matematica.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - Current A Comprehensive Model of Women Intimate Partner Violence Victimization: The Role of Executive Function, Complex Trauma and Personality Traits
Co-supervisor
PhD (PhD)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2023 - Current A caminho de acreditar: Violência na intimidade, Personalidade e Psicopatologia das Mulheres Portuguesas
Co-supervisor
Psicologia (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2024 - 2025 Violência na intimidade e psicopatologia: validação do instrumento da OMS sobre violência contra mulheres numa amostra comunitária de mulheres portuguesas portuguesas.
Co-supervisor
2023 - 2025 Validação Preliminar da Versão Portuguesa da Scale For Early Mathematics Anxiety (Sema) em Crianças do 3.º Ano de Escolaridade
Supervisor
Psicologia (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2023 - 2024 O impacto da violência na intimidade na psicopatologia e personalidade das mulheres portuguesas.
Co-supervisor
Master (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2023 - 2023 Relação entre Ansiedade e Desempenho em Leitura em Crianças do 3º ano de escolaridade : O Papel Preditivo da Ansiedade, além de Preditores Cognitivos
Supervisor
Psicologia (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/10 Relações entre Reserva Cognitiva, funções cognitivas e sintomatologia psicológica em jovens adultos, num contexto de pandemia.
Supervisor
Master (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2020 - 2020 Hábitos e preferências de leitura de estudantes universitários: a relação com o desempenho em leitura e o desempenho académico
Supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2020 - 2020 Influência da reserva cognitiva no funcionamento cognitivo de idosos portugueses
Supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2019 - 2019 Deteção de Simulação: Validação do Coin in Hand-Extended Version com Adultos Idosos
Supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2019 - 2019 Suporte Social Percebido e Funcionamento Cognitivo em Idosos Portugueses
Supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2018 - 2018 Relações Entre Motivação Intrínseca e Extrínseca, Quantidade de Leitura e Desempenho em Leitura, em Alunos do 2º ao 4º Ano do Ensino Básico
Supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2016 - 2016 Influência da Condição Social no Declínio Mnésico. Risco de Demência e Depressão, e Envolvimento Social em Idosos Insulares
Co-supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2014 - 2014 Relações entre a aprendizagem da leitura-escrita e hábitos de leitura, sono e atividades de tempos livres
Co-supervisor
Psicologia (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2024/05/30 - 2024/06/01 1º Congresso Insular Olhar o Futuro: Educação, Cérebro e Mente Associação Olhar Poente

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2022/02 - Current Perturbações do Desenvolvimento Cognitivo (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2021/09 - Current Consulta Neurospicológica com crianças e adolescentes. (Mestrado) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2017 - Current Intervenções Psicoeducacionais (Mestrado) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2013/09 - Current Perceção, Atenção e Memória (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2023/05/31 - 2023/05/31 Fluência e compreensão em leitura: Implicações para o ensino e a aprendizagem de estudantes adolescentes- Um diálogo entre Brasil e Portugal (2h) Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Timon, Brazil
2020/11 - 2022 Curso de formação ABC (Alfabetização Baseada na Ciência)
2018/02 - 2021/07 Desenvolvimento do Adulto (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2015/09 - 2020/07 Perturbações Específicas do Desenvolvimento Cognitivo (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2013/09 - 2017/07 Temas de Psicologia Geral (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2007/09 - 2013/07 Fundamentos de Psicologia Cognitiva (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2002/09 - 2011/07 Cognição Visual (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2001/09 - 2011/07 Neuropsicologia Cognitiva (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2000/02 - 2007/07 Psicolinguística Cognitiva (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
2000/02 - 2001/09 Consulta Neuropsicológica (Licenciatura) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2024/09 - Current Frontiers in Education