???global.info.a_carregar???
Diogo Casanova currently serves as the Vice-Rector for Innovation, Quality and Digital Transformation at Universidade Aberta in Portugal. Previously, he held the position of Associate Professor at the University of West London, where he also served as the Director of the Department of Education and Educational Technology. With a wealth of experience, he has successfully led institutional projects and actively participated in nationally and internationally funded initiatives focused on online learning and teaching. Diogo's research interests centre around the design of learning spaces, online assessment and feedback, and educational technology. He is a full member of the Distance Education and Elearning Laboratory (LE@D) and a collaborator of the CIDTFF Research Centre. Additionally, he contributes as a member of the thematic commission for distance learning at A3ES. His substantial contributions to the field are evident through extensive publications in the area of Distance Education and Digital Technologies, highlighting his commitment to advancing education through research and innovation.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Diogo González Casa Nova

Nomes de citação

  • Nova, Diogo
  • Casanova, Diogo

Identificadores de autor

Ciência ID
E11C-54F0-4049
ORCID iD
0000-0002-8586-0370
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=iDIX1HcAAAAJ&hl=en
Researcher Id
T-2821-2019
Scopus Author Id
25654637500

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2014/02/28
Concluído
Multimédia em Educação (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade de Aveiro, Portugal
"Aprendizagem potenciada pela tecnologia no ensino superior: construção de um referencial de qualidade " (TESE/DISSERTAÇÃO)
2008
Concluído
Gestão da Informação (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"O novo portal da UA: metodologia de desenvolvimento" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/03 - 2013/09 Pós-doutorado (Investigação) University of Surrey, Reino Unido
University of Surrey, Reino Unido

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/07 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Aberta, Portugal
2018/03 - 2020/08 Professor Associado (Docente Universitário) University of West London, Reino Unido
2016/08 - 2018/03 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Kingston University, Reino Unido
2013/09 - 2016/08 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Kingston University, Reino Unido

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/11 - Atual Vice-Reitor Universidade Aberta, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021/01 - Atual Desenhos, caminhos e processos da relação democracia e educação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
2020/02 - Atual Redesenho da sala de aula para o estudante do seculo XXI Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
2023/08 - 2025/07 CRED4TEACH Erasmus
2022/04 - 2025/03 MCE - Modularisation for Continuing Education and Microcredentials Erasmus
2022/04 - 2025/03 MCE - Modularisation for Continuing Education and Microcredentials Erasmus
2022/04 - 2025/03 MCE - Modularisation for Continuing Education and Microcredentials Erasmus
2021/11 - 2024/10 Enhancing hybrid teaching in higher education through chatbots Erasmus Plus
2021 - 2024 Enhancing hybrid teaching in higher education through chatbots
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
Em curso
2019 - 2019 Student attainment project (SAP2)
Investigador
University of Derby, Reino Unido

University of West London, Reino Unido

Nottingham Trent University, Reino Unido
Higher Education Funding Council for England
2018 - 2019 Redesigning Assessment and Learning with feedback in the VLEs
UWL_UTF2019_01
Investigador responsável
University of West London, Reino Unido
University of West London
Concluído
2015/09 - 2018/08 TeachMe - Creating Moldovan E-network for Promoting e-teaching in the Continuing Professional Education
561820-EPP-1-2015-1-DE-EPPKA2-CBHE-JP
Erasmus

Projeto

Designação Financiadores
2011/04/01 - 2014/03/31 O uso das Tecnologias da Comunicação no Ensino Superior Público Português
PTDC/CPE-CED/113368/2009
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2011/01/01 - 2012/12/31 Projecto Estratégico - UI 194 - 2011-2012
PEst-C/CED/UI0194/2011
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Fernando J. P. Caetano; Diogo G. Casanova; Darlinda M. P. Moreira. "Microcredentials: an opportunity towards the digital transformation". 2023.
    10.4995/HEAd23.2023.16125
  2. Casanova, Diogo; Caetano, Fernando J. P.; Moreira, Darlinda. "Exploring the value and perception of microcredentials: a case study of the Universidade Aberta". 2023.
  3. Casanova, Diogo. "Desenho, Pedagogia e Tecnologia: uma abordagem participativa para o desenvolvimento de espaços de aprendizagem com tecnologia". Trabalho apresentado em XXI Endipe, 2022.
    Publicado
  4. Linda Price; Diogo Casanova; Suzan Orwell. "MODELING AN INSTITUTIONAL APPROACH TO DEVELOPING TECHNOLOGY ENABLED LEARNING: CLOSING THE GAP BETWEEN RESEARCH AND PRACTICE". 2017.
    10.21125/inted.2017.1168
  5. Diogo Casanova. "PARTICIPATORY APPROACHES FOR DESIGNING TECHNOLOGY-ENHANCED LEARNING SPACES: THE EXPERIENCE OF REDESIGNING THE 'CUBE' AND THE 'POPPY'". 2016.
    10.21125/edulearn.2016.0462
  6. Huet, Isabel; Casa Nova, Diogo; Ramos, Fernando; Holmes, Bryn. "Pass the port(o) to the right - building a community of practice for Portuguese professors to profess". 2009.
  7. Diogo Casanova; Joaquim Sousa Pinto; Cláudio Teixeira; André Monteiro. "The new institutional portal of UA methodology of development". 2007.
    10.1145/1352694.1352766
Artigo em revista
  1. J. António Moreira; Catarina S Nunes; Diogo Casanova. "Digital Competence of Higher Education Teachers at a Distance Learning University in Portugal". Computers (2023): http://dx.doi.org/10.3390/computers12090169.
    10.3390/computers12090169
  2. Diogo Casanova; Isabel Huet; Fabiane Garcia. "The Experience of Co-Designing a Learning Space with Teachers and Students". Education Sciences (2023): http://dx.doi.org/10.3390/educsci13020103.
    10.3390/educsci13020103
  3. Diogo Casanova. "Estratégias para promover a agência do estudante no processo de avaliação e feedback digital". Revista Portuguesa de Educação (2022): http://dx.doi.org/10.21814/rpe.23750.
    10.21814/rpe.23750
  4. Chekfoung Tan; Diogo Casanova; Isabel Huet; Muna Alhammad. "Online Collaborative Learning Using Microsoft Teams in Higher Education Amid COVID-19". International Journal of Mobile and Blended Learning 14 1 (2022): 1-18. https://doi.org/10.4018/IJMBL.297976.
    10.4018/IJMBL.297976
  5. Diogo Casanova; Graham Alsop; Isabel Huet. "Moving from lecturer to student-led digital assessment and feedback". International Journal of Technology Enhanced Learning 14 3 (2022): 328-328. http://dx.doi.org/10.1504/ijtel.2022.123668.
    10.1504/ijtel.2022.123668
  6. Amante, Lúcia; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Oliveira, Isolina; Casanova, Diogo. "Moodle test activity pilot project". Rossade, K. D., Janssen, J., Wood, C., & Ubachs, G. (org). Designing Online Assessment - Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable. Maastricht, The Netherlands: EADTU (2022): 56-58. http://hdl.handle.net/10400.2/13440.
    Publicado
  7. Diogo Casanova; Isabel Huet. "Práticas de Avaliação Online e Digitais no Ensino Superior: o caso de uma universidade inglesa durante a pandemia COVID19". RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning (2021): Vol. 4 No. 2 (2021):-Vol. 4 No. 2 (2021):. https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/25242.
    10.34627/VOL4ISS2PP5-21
  8. Diogo Casanova; Graham Alsop; Isabel Huet. "Giving away some of their powers! Towards learner agency in digital assessment and feedback". Research and Practice in Technology Enhanced Learning (2021): https://doi.org/10.1186/s41039-021-00168-6.
    10.1186/s41039-021-00168-6
  9. Isabel Huet; Diogo Casanova. "Exploring the professional development of doctoral supervisors through workplace learning: a literature review". Higher Education Research & Development (2021): https://doi.org/10.1080/07294360.2021.1877629.
    10.1080/07294360.2021.1877629
  10. Casanova, Diogo; Huet, Isabel. "Sustainable Online and Digital Assessment Practices in Higher Education: the case of an English University during the COVID19 pandemic". (2021): https://doi.org/10.34627/vol4iss2pp5-21.
    https://doi.org/10.34627/vol4iss2pp5-21
  11. Diogo Casanova; Isabel Huet; Fabiane Garcia; Teresa Pessoa. "Role of technology in the design of learning environments". Learning Environments Research 23 3 (2020): 413-427. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09314-1.
    10.1007/s10984-020-09314-1
  12. Diogo Casanova; Maria Teresa Pessoa. "UM MODELO DE DESIGN EDUCACIONAL PARA AMBIENTES MISTOS E EAD". EmRede - Revista de Educação a Distância 7 1 (2020): 4-20. https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.571.
    10.53628/emrede.v7.1.571
  13. Isabel Huet; Diogo Casanova. "Exploring the professional development of online and distance doctoral supervisors". Innovations in Education and Teaching International (2020): 1-11. https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1742764.
    10.1080/14703297.2020.1742764
  14. Casanova, Diogo. "Punking up Education! New perspectives for teaching and learning". (2019): https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4578.
    10.34624/id.v2i1.4578
  15. ElShaer, A.; Casanova, D.; Freestone, N.S.; Calabrese, G.. "Students’ perceptions of the value of electronic feedback—Does disciplinary background really matter?". British Journal of Educational Technology (2019): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85073963172&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/bjet.12881
  16. Casanova, D.; Price, L.. "Moving towards sustainable policy and practice – A five level framework for online learning sustainability,Progresser vers des politiques et des pratiques durables: Un cadre à cinq niveaux pour un apprentissage en ligne durable". Canadian Journal of Learning and Technology 44 3 (2018): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85062077313&partnerID=MN8TOARS.
    10.21432/cjlt27835
  17. Diogo Casanova; António Moreira. "A Model for Discussing the Quality of Technology-Enhanced Learning in Blended Learning Programmes". International Journal of Mobile and Blended Learning 9 4 (2017): 1-20. https://doi.org/10.4018%2Fijmbl.2017100101.
    10.4018/ijmbl.2017100101
  18. Diogo Casanova; Roberto Di Napoli; Marie Leijon. "Which space? Whose space? An experience in involving students and teachers in space design". Teaching in Higher Education (2017): 1-16. https://doi.org/10.1080%2F13562517.2017.1414785.
    10.1080/13562517.2017.1414785
  19. ElShaer, A.; Calabrese, G.; Casanova, D.; Huet, I.. "Building a community of practice for engaging pharmacy students to learn in a collaborative research environment". Currents in Pharmacy Teaching and Learning 8 5 (2016): 698-707. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84978790772&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.cptl.2016.05.001
  20. Diogo Casanova; António Moreira; Nilza Costa. "Technology Enhanced Learning in Higher Education: results from the design of a quality evaluation framework". Procedia - Social and Behavioral Sciences 29 (2011): 893-902. https://doi.org/10.1016%2Fj.sbspro.2011.11.319.
    10.1016/j.sbspro.2011.11.319
  21. Isabel Huet; Ana V. Baptista; Dayse Neri De Souza; Diogo Casanova; Jeanne Schreurs; Danguole Rutkauskiene. "Pedagogical traditions in EU universities: challenges and opportunities". International Journal of Intercultural Information Management 2 2 (2010): 100-100. https://doi.org/10.1504%2Fijiim.2010.035297.
    10.1504/ijiim.2010.035297
Capítulo de livro
  1. Huet, Isabel; Casanova, Diogo; Garcia, Fabiane. "The Professional Development of Doctoral Supervisors through an International Lens". In Doctoral Education as If People Matter, 89-105. BRILL, 2022.
    10.1163/9789004529304_007
  2. Casanova, Diogo. "Reflexões sobre a avaliação digital a partir de uma análise SWOT". In Novos olhares para os cenários e práticas da educação digital, editado por Paulo Maria Bastos da Silva Dias; Correia de Freitas, João, 151-169. Universidade Aberta e Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
    Publicado
  3. Casanova, Diogo. "Assessment approaches at the UAb: the present and the future". In Designing Online Assessment. Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable, 37-40. Maastricht, Países Baixos: EADTU, 2022.
  4. Casanova, Diogo. "From Humboldt to Netflix: examples of how to promote student agency in higher education". Portugal: Editora da Universidade de Coimbra, 2021.
  5. Diogo Casanova; Linda Price; Barry Avery. "Supporting sustainable policy and practices for online learning education". In Climate Literacy and Innovations in Climate Change Education, 323-339. Springer International Publishing, 2018.
    10.1007/978-3-319-70199-8_19
  6. Diogo Casanova; António Moreira. "A Model for Discussing the Quality of Technology-Enhanced Learning in Blended Learning Programmes". 2018.
    10.4018/978-1-5225-5472-1.ch010
Livro
  1. Casanova, D.; Moreira, A.. A model for discussing the quality of Technology- Enhanced Learning in Blended Learning programmes. 2018.
  2. Huet, Isabel; Nova, Diogo Casa; Baptista, Ana Vitória; Souza, Dayse Neri de; Schreurs, J.; Gudoniene, D.; Rutkauskiene, D.; Karlsson, G.. Pedagogic traditions, skills and competences in Higher Education: comparative analysis. WETEN, Kaunas University of Technology. 2011.
  3. Ribeiro, J.; Casanova, D.; Nogueira, F.; Moreir, A.; Almeida, M.. Personal learning enviroments: Meeting the special needs of gifted students. 2010.
    10.4018/978-1-61520-923-1.ch006
Manual
  1. Casanova, Diogo. Learning and Assessment Design Guidance in the VLE. London, Reino Unido. 2022.
    Publicado
Recurso online
  1. Casanova, Diogo; Huet, Isabel. Toolkit for more inclusive and engaging curriculum. 2018. http://campuspress.uwl.ac.uk/teaching/curriculum-design/tielt/.
Relatório
  1. AMANTE, LÚCIA; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Casanova, Diogo. 2022. Assessment approaches at the UAb: the present and the future. https://doi.org/10.5281/zenodo.6563226.
  2. Casanova, Diogo. 2022. Relatório de atividades do SIGQ_UAb 2022. https://qualidade.uab.pt/wp-content/uploads/sites/34/2023/08/RASIGQ_2022.pdf.
  3. Casanova, Diogo; Sales, José das Candeias Montes; Pedro Serranho. 2022. Relatório do Plano para o Reforço Digital da Avaliação: Apresentação dos resultados do primeiro semestre da utilização da WISEflow.. https://intranet.uab.pt/uploads/SIGQ_UAb/Relatorios/Relat%C3%B3rio%20Wiseflow_vf.pdf.
  4. Casanova, Diogo. 2021. Relatório de atividades do SIGQ_UAb 2021. https://intranet.uab.pt/uploads/SIGQ_UAb/Relatorios/Relat%C3%B3rio%20Wiseflow_vf.pdf.
Resumo em conferência
  1. Orwell, Suzan; Dias Fonseca, Tânia; Casanova, Diogo. "TEL communities: Bridging the gap between the theory and practice in using virtual learning environments in higher education.". Trabalho apresentado em Advance HE Teaching & Learning Conference 2018: Teaching in the spotlight: Learning from global communities, Birmingham, 2018.
    Submetido
Tese / Dissertação
  1. Casa Nova, Diogo Gonzalez. "Aprendizagem potenciada pela tecnologia no ensino superior : construção de um referencial de qualidade". Doutoramento, 2014. http://hdl.handle.net/10773/12480.
  2. Casa Nova, Diogo Gonzalez. "O novo portal da UA : metodologia de desenvolvimento". Mestrado, 2008. http://hdl.handle.net/10773/1574.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/01 Report on evidence collected about policy at a national level High Level Authority meeting for the MCE project
EADTU
2023/10/05 Exploring the Value and Perception of Micro-Credentials: A Case Study of the Universidade Aberta I·HE2023
(Istanbul, Turquia)
2023/10/04 Micro-credentials at Universidade Aberta: perspectives of the students I·HE2023
(Istanbul, Turquia)
2023/03 Meda Redonda sobre a formação de professores 2 Bits de Conversa: Cenários do Digital no Ensino Superior
Sociedade de Ciências da Educação (secção de Educação a Distância) (Portugal)
2023/01 A abordagem pedagógica da Universidade Aberta Seminário no âmbito do projeto RAPIDE
Universidade Aberta (Lisbon, Portugal)
2022/11 Desenho, Pedagogia e Tecnologia: uma abordagem participativa para o desenvolvimento de espaços de aprendizagem com tecnologia XXI Endipe
(Brasil)
2022/10/19 Micro-credentials as a strategy for staff development in Distance Education I·HE2022 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning
(Atenas, Grécia)
2022/07 Educação a Distância e a Curricularização da Extensão Seminários regional da Associação Universidade em Rede: X Fórum EaD da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) e I Fórum EaD da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
(Brasil)
2022/07 Las microcredenciales como estrategia poscovid en la formación docente VI Encuentro de Docentes en Línea El desafío de repensar la docencia en línea para la universidad pospandemia
Universidad Nacional Autónoma de Honduras (Tegucigalpa, Honduras)
2022/06 A microcredenciação como proposta para a formação de adultos em contexto digital. Conferência Internacional Educação de Adultos
(Anadia, Portugal)
2022/06 Assessment Design and the future of assessment for UAb EADTU SIG Assessment Webinars
EADTU (Maastricht, Países Baixos)
2022/02 Ensino a Distância: Fundamentos e dimensões de qualidade Quality Day
Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2021/11/05 Redesigning the digital assessment and feedback experience with RALF I·HE2021 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning
(Bari, Itália)
2021/11/04 A micro-credentials approach to online staff development in distance education I·HE2021 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning
(Bari, Itália)
2021/11 A cooperação para a inovação pedagógica – desafios e oportunidades 11.ª Conferência FORGES
Instituto Politécnico de Setúbal (Setúbal, Portugal)
2021/11 Redes de Cooperação Internacionais entre Universidades no Contexto da Pandemia: Uma realidade ou utopia?: A perspectiva de uma Universidade aberta e a distância XVIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD)
(Natal, Brasil)
2021/06 O Ensino a Distância e a Inteligência Artificial: um casamento perfeito? 2.ª Web Conferência "Conversas UAbertas"
2020/10 O futuro do Ensino a Distância e Digital II Encontro anual da secção de Ensino a Distância da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação a Distância Hoje
Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (Portugal)
2020/08 A importância da componente online na educação. O passado, o presente e o futuro pós Covid19 CIET ENPED 2020
(Brasil)
2019/11 Propostas para um modelo híbrido de ensino e aprendizagem XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD) e V Congresso Internacional de Educação Superior a Distância (CIESUD)
Universidade Federal do Piauí (Piauí, Brasil)
2019/11 Inovação como resposta aos novos desafios da aprendizagem e da tecnologia III Congresso Internacional de Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional
(Vitória da Conquista, Brasil)
2019/07 Designing space to enhance teaching and learning Conference ‘The Active University´
University of Bedforshire (Luton, Reino Unido)
2019 Feedback, Agency and Analytics in Virtual Learning Environments – Creating a Case for Change Association for Learning Technology annual conference
ALT (Edinburgh, Reino Unido)
2019 The Role of Virtual Learning Environments in Assessment and Feedback in STEM Horizons in STEM Higher Education 2019 conference
(Kingston upon Thames, Reino Unido)
2019 You've got the power! How would you redesign online assessment and feedback? Festival of Learning and Teaching
University of West London (London, Reino Unido)
2018/11 Qualidade no ensino online e a distância: desafios e modelos de avaliação e certificação Conferência Futuro da Educação a Distância em Língua Portuguesa no âmbito do 30º Aniversário da Universidade Aberta
(Lisbon, Portugal)
2018/07 TEL communities: bridging the gap between the theory and practice in using Virtual Learning Environments in Higher Education Higher Education Academy Annual Conference
Higher Education Academy (Birmingham, Reino Unido)
2018 Learning designer: a method and a tool to bridge the gap between online and f2f learning Festival of Learning and Teaching
University of West London (London, Reino Unido)
2017 Modelling an institutional approach to developing Technology Enabled Learning: closing the gap between research and practice INTED 2017 conference
(Valencia, Espanha)
2017 Using the new VLE for Promoting pedagogical Disruption: managing institutional change at scale Association for Learning Technology annual conference
Association for Learning Technology (London, Reino Unido)
2016 Participatory approaches for designing technology-enhanced learning spaces: the experience of redesigning the ‘Cube’ and the ‘Poppy’ Edulearn 2016 conference
(Barcelona, Espanha)
2016 Hello Aveiro! London Calling. Creating bridges for training teachers in Technology-Enhanced Learning University of Aveiro Teaching Day 2016
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2015 The Cube and The Poppy: Participatory approaches for designing technology-enhanced learning spaces Association for Learning Technology annual conference,
Association for Learning Technology (Manchester, Reino Unido)
2014 A four levels framework to understand quality practices in active e-Learning European Conference in Educational Research
(Porto, Portugal)
2014 The challenges and opportunity of redrafting and re-crafting existing blended courses for solely online delivery Staff and Educational Development Association Conference
Staff and Educational Development Association (Nottingham, Reino Unido)
2014 Redesigning learning spaces through students and academics contributions: the role of participatory design Society for Research in Higher Education annual conference
Society for Research in Higher Education (Newport, Reino Unido)
2012 Building a tool for self-evaluating active learning in ICT mediated learning environments IX Foro International sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior
(Granada, Espanha)
2012 Aprendizagem Potenciada pela Tecnologia no Ensino Superior: uma metodologia para o desenvolvimento de critérios de qualidade VII Congresso Iberoamericano de Docência - CIDU
(Porto, Portugal)
2011 Sharing practices on collaborative learning: the case of a CPD Course Old Meets New: Media in Education –61st International Council for Educational Media and the XIII International Symposium on Computers in Education (ICEM&SIIE'2011) Joint Conference
(Aveiro, Portugal)
2011 Technology Enhanced Learning in Higher Education: results from the design of a quality evaluation framework International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011)
(Istanbul, Turquia)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023 A avaliação da pós-graduação na Região Norte do Brasil: ação, indução e concertação
Arguente principal
Luciano Santos Magalhães (Doutoramento)
Universidade Federal do Amazonas, Brasil
2023 A reconfiguração do espaço na promoção de um Ambiente de Aprendizagem Inclusivo: populações NEET e Migrante
Arguente principal
Lara Sardinha Vieira (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020 A Inserção do Empreendedorismo nas Escolas do Proeti/Manaus: Um Estudo na Política Pública
Arguente
Rafaela Silva Marinho Caldas (Mestrado)
Universidade Federal do Amazonas, Brasil
2020 Affordances of Augmented Reality in the Primary School of the Future
Arguente principal
Maria Englund (Mestrado)
Malmö universitet, Suécia
2019 Educação democrática: a permanência no ensino médio em Manaus como desafio da política pública
Arguente principal
Gracimere de Castro Torres (Mestrado)
Universidade Federal do Amazonas, Brasil

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2020 - Atual Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na modalidade de Ensino a Distância (Presidente de 17 Comissão de Avaliação Externa)
Presidente
Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education, Portugal
2022 - 2023 DigiTeL Pro External Evaluation Committee
Especialista
DigiTel Pro, Países Baixos Erasmus

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020 - 2020 Atividade de consultoria em UX design e funcionalidades prestada à Viitra Inovações Tecnológicas LTDA no desenvolvimento de aplicações educacionais móveis e plataformas de ensino Viitra Inovações Tecnológicas LTDA , Brasil
Distinções

Prémio

2018 University Teaching Fellow
University of West London, Reino Unido

Título

2019 Senior Fellow of the Higher Education Academy
Advance HE, Reino Unido
2014 Fellow of the Higher Education Academy
Advance HE, Reino Unido

Outra distinção

2009 PhD Scholarship - SFRH/BD/60295/2009
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal