Identification
            Personal identification
- Full name
- Diogo González Casa Nova
Citation names
- Nova, Diogo
- Casanova, Diogo
Author identifiers
- Ciência ID
- E11C-54F0-4049
- ORCID iD
- 0000-0002-8586-0370
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?user=iDIX1HcAAAAJ&hl=en
- Researcher Id
- T-2821-2019
- Scopus Author Id
- 25654637500
Websites
- https://paginapessoal.uab.pt/dcasanova (Personal)
- https://www.linkedin.com/in/diogocasanova/ (Social media)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
| Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review | 
|---|---|---|---|---|---|
| English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | 
| Spanish; Castilian | Elementary (A2) | Intermediate (B1) | Elementary (A2) | Elementary (A2) | Elementary (A2) | 
| French | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | 
Education
            | Degree | Classification | |
|---|---|---|
| 2014/02/28 Concluded | Multimédia em Educação (Doutoramento) Major in Sem especialidade Universidade de Aveiro, Portugal "Aprendizagem potenciada pela tecnologia no ensino superior: construção de um referencial de qualidade " (THESIS/DISSERTATION) | |
| 2008 Concluded | Gestão da Informação (Mestrado) Universidade de Aveiro, Portugal "O novo portal da UA: metodologia de desenvolvimento" (THESIS/DISSERTATION) | 
Affiliation
            Science
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2013/03 - 2013/09 | Postdoc (Research) | University of Surrey, United Kingdom | 
| University of Surrey, United Kingdom | 
Teaching in Higher Education
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2022/07 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal | 
| 2018/03 - 2020/08 | Associate Professor (University Teacher) | University of West London, United Kingdom | 
| 2016/08 - 2018/03 | Assistant Professor (University Teacher) | Kingston University, United Kingdom | 
| 2013/09 - 2016/08 | Assistant Professor (University Teacher) | Kingston University, United Kingdom | 
Positions / Appointments
| Category Host institution | Employer | |
|---|---|---|
| 2020/11 - Current | Vice-Rector | Universidade Aberta, Portugal | 
Projects
            Grant
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2021/01 - Current | Desenhos, caminhos e processos da relação democracia e educação | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | 
| 2020/02 - Current | Redesenho da sala de aula para o estudante do seculo XXI | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | 
| 2023/08 - 2025/07 | CRED4TEACH | Erasmus | 
| 2022/04 - 2025/03 | MCE - Modularisation for Continuing Education and Microcredentials | Erasmus | 
| 2021/11 - 2024/10 | Enhancing hybrid teaching in higher education through chatbots | Erasmus Plus | 
| 2021 - 2024 | Enhancing hybrid teaching in higher education through chatbots Co-Principal Investigator (Co-PI)
                                     Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal | Ongoing | 
| 2019 - 2019 | Student attainment project (SAP2) Researcher
                                     University of Derby, United Kingdom University of West London, United Kingdom Nottingham Trent University, United Kingdom | Higher Education Funding Council for England | 
| 2018 - 2019 | Redesigning Assessment and Learning with feedback in the VLEs UWL_UTF2019_01 Principal investigator
                                     University of West London, United Kingdom | University of West London Concluded | 
| 2015/09 - 2018/08 | TeachMe - Creating Moldovan E-network for Promoting e-teaching in the Continuing Professional Education 561820-EPP-1-2015-1-DE-EPPKA2-CBHE-JP | Erasmus | 
Contract
| Designation | Funders | |
|---|---|---|
| 2011/04/01 - 2014/03/31 | O uso das Tecnologias da Comunicação no Ensino Superior Público Português PTDC/CPE-CED/113368/2009 Universidade de Aveiro, Portugal Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
| 2011/01/01 - 2012/12/31 | Projecto Estratégico - UI 194 - 2011-2012 PEst-C/CED/UI0194/2011 Universidade de Aveiro, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
| 2011/01/01 - 2012/12/31 | CIDTFF - Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (Projecto Estratégico 2011-2012) | Research
                                 Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers (Strategic Project 2011-2012) Universidade de Aveiro, Portugal Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia Concluded | 
Outputs
            Publications
| Book | 
 | 
| Book chapter | 
 | 
| Conference abstract | 
 | 
| Conference paper | 
 | 
| Journal article | 
 | 
| Manual | 
 | 
| Online resource | 
 | 
| Report | 
 | 
| Thesis / Dissertation | 
 | 
Activities
            Oral presentation
| Presentation title | Event name Host (Event location) | |
|---|---|---|
| 2024/11/21 | A avaliação na Universidade Aberta. O presente e o futuro | e-math 2024 Universidade Aberta (Lisbon, Portugal) | 
| 2024/11 | Projetos de cooperação no caminho para a formação digital | Seminário Formação à Distância e Digitalização da Formação Infraestruturas de Portugal (Lisbon, Portugal) | 
| 2024/10 | Micro-Credentials in European Distance Education: Analysis of National Policies | I·HE2024  (Limassol, Cyprus) | 
| 2024/10 | Adapting to Change: Exploring the Integration of Online Assessment with WISEflow™ at Universidade Aberta Amidst the Rise of Generative AI | I·HE2024  (Limassol, Cyprus) | 
| 2024/10 | Development of a Micro-credential: Chatbot Developer for Higher Education | Development of a Micro-credential: Chatbot Developer for Higher Education  (Limassol, Cyprus) | 
| 2024/10 | Navigating the Future of Microcredentials: Access, Recognition, and Sustainable Development | I·HE2024  (Limassol, Cyprus) | 
| 2024/06 | Evidence-based recommendations on microcredentials from national to EU policies | International Conference on Microcredentials. Challenges and Possibilities UNED (Madrid, Spain) | 
| 2024/05 | Mesa redonda sobre o tema “Qualidade na certificação, codificação e produção de estatísticas” | Encontro SICO 10 ANOS: Conhecer para informar, informar para prevenir Direção Geral de Saúde  (Lisbon, Portugal) | 
| 2024/03 | Mesa Redonda "Agentes de Inovação – Práticas e Desafios" | XXV Fórum Internacional Permanente de Educação para o Empreendedorismo (FIPEE)  (Lisbon, Portugal) | 
| 2024/01 | Report on evidence collected about policy at a national level | High Level Authority meeting for the MCE project EADTU | 
| 2023/10/05 | Exploring the Value and Perception of Micro-Credentials: A Case Study of the Universidade Aberta | I·HE2023  (Istanbul, Turkey) | 
| 2023/10/04 | Micro-credentials at Universidade Aberta: perspectives of the students | I·HE2023  (Istanbul, Turkey) | 
| 2023/03 | Meda Redonda sobre a formação de professores | 2 Bits de Conversa: Cenários do Digital no Ensino Superior Sociedade de Ciências da Educação (secção de Educação a Distância) (Portugal) | 
| 2023/03 | Mesa Redonda "2 Bits de Conversa: Cenários do Digital no Ensino Superior" | 2 Bits de Conversa Secção de Educação a Distância da Sociedade de Ciências da Educação (Portugal) | 
| 2023/01 | A abordagem pedagógica da Universidade Aberta | Seminário no âmbito do projeto RAPIDE Universidade Aberta (Lisbon, Portugal) | 
| 2022/11/27 | Qualidade no Ensino a Distância - lições a retirar de 4 anos de SIGQ da Universidade Aberta | 14.ª Conferência FORGES 2024  (Macau, China) | 
| 2022/11 | Desenho, Pedagogia e Tecnologia: uma abordagem participativa para o desenvolvimento de espaços de aprendizagem com tecnologia | XXI Endipe  (Brazil) | 
| 2022/10/19 | Micro-credentials as a strategy for staff development in Distance Education | I·HE2022 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning  (Atenas, Greece) | 
| 2022/07 | Educação a Distância e a Curricularização da Extensão | Seminários regional da Associação Universidade em Rede: X Fórum EaD da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) e I Fórum
                                 EaD da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)  (Brazil) | 
| 2022/07 | Las microcredenciales como estrategia poscovid en la formación docente | VI Encuentro de Docentes en Línea El desafío de repensar la docencia en línea para la universidad pospandemia Universidad Nacional Autónoma de Honduras (Tegucigalpa, Honduras) | 
| 2022/06 | A microcredenciação como proposta para a formação de adultos em contexto digital. | Conferência Internacional Educação de Adultos  (Anadia, Portugal) | 
| 2022/06 | Assessment Design and the future of assessment for UAb | EADTU SIG Assessment Webinars EADTU (Maastricht, Netherlands) | 
| 2022/02 | Ensino a Distância: Fundamentos e dimensões de qualidade | Quality Day Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal) | 
| 2021/11/05 | Redesigning the digital assessment and feedback experience with RALF | I·HE2021 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning  (Bari, Italy) | 
| 2021/11/04 | A micro-credentials approach to online staff development in distance education | I·HE2021 - Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning  (Bari, Italy) | 
| 2021/11 | A cooperação para a inovação pedagógica – desafios e oportunidades | 11.ª Conferência FORGES Instituto Politécnico de Setúbal (Setúbal, Portugal) | 
| 2021/11 | Redes de Cooperação Internacionais entre Universidades no Contexto da Pandemia: Uma realidade ou utopia?: A perspectiva de uma Universidade aberta e a distância | XVIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD)  (Natal, Brazil) | 
| 2021/06 | O Ensino a Distância e a Inteligência Artificial: um casamento perfeito? | 2.ª Web Conferência "Conversas UAbertas" | 
| 2020/10 | O futuro do Ensino a Distância e Digital | II Encontro anual da secção de Ensino a Distância da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação a Distância Hoje Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (Portugal) | 
| 2020/08 | A importância da componente online na educação. O passado, o presente e o futuro pós Covid19 | CIET ENPED 2020  (Brazil) | 
| 2019/11 | Propostas para um modelo híbrido de ensino e aprendizagem | XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD) e V Congresso Internacional de Educação Superior a Distância
                                 (CIESUD) Universidade Federal do Piauí (Piauí, Brazil) | 
| 2019/11 | Inovação como resposta aos novos desafios da aprendizagem e da tecnologia | III Congresso Internacional de Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional  (Vitória da Conquista, Brazil) | 
| 2019/07 | Designing space to enhance teaching and learning | Conference ‘The Active University´ University of Bedforshire (Luton, United Kingdom) | 
| 2019 | Feedback, Agency and Analytics in Virtual Learning Environments – Creating a Case for Change | Association for Learning Technology annual conference ALT (Edinburgh, United Kingdom) | 
| 2019 | The Role of Virtual Learning Environments in Assessment and Feedback in STEM | Horizons in STEM Higher Education 2019 conference  (Kingston upon Thames, United Kingdom) | 
| 2019 | You've got the power! How would you redesign online assessment and feedback? | Festival of Learning and Teaching University of West London (London, United Kingdom) | 
| 2018/11 | Qualidade no ensino online e a distância: desafios e modelos de avaliação e certificação | Conferência Futuro da Educação a Distância em Língua Portuguesa no âmbito do 30º Aniversário da Universidade Aberta  (Lisbon, Portugal) | 
| 2018/07 | TEL communities: bridging the gap between the theory and practice in using Virtual Learning Environments in Higher Education | Higher Education Academy Annual Conference Higher Education Academy (Birmingham, United Kingdom) | 
| 2018 | Learning designer: a method and a tool to bridge the gap between online and f2f learning | Festival of Learning and Teaching University of West London (London, United Kingdom) | 
| 2017 | Modelling an institutional approach to developing Technology Enabled Learning: closing the gap between research and practice | INTED 2017 conference  (Valencia, Spain) | 
| 2017 | Using the new VLE for Promoting pedagogical Disruption: managing institutional change at scale | Association for Learning Technology annual conference Association for Learning Technology (London, United Kingdom) | 
| 2016 | Participatory approaches for designing technology-enhanced learning spaces: the experience of redesigning the ‘Cube’ and the ‘Poppy’ | Edulearn 2016 conference  (Barcelona, Spain) | 
| 2016 | Hello Aveiro! London Calling. Creating bridges for training teachers in Technology-Enhanced Learning | University of Aveiro Teaching Day 2016 Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal) | 
| 2015 | The Cube and The Poppy: Participatory approaches for designing technology-enhanced learning spaces | Association for Learning Technology annual conference, Association for Learning Technology (Manchester, United Kingdom) | 
| 2014 | A four levels framework to understand quality practices in active e-Learning | European Conference in Educational Research  (Porto, Portugal) | 
| 2014 | The challenges and opportunity of redrafting and re-crafting existing blended courses for solely online delivery | Staff and Educational Development Association Conference Staff and Educational Development Association (Nottingham, United Kingdom) | 
| 2014 | Redesigning learning spaces through students and academics contributions: the role of participatory design | Society for Research in Higher Education annual conference Society for Research in Higher Education (Newport, United Kingdom) | 
| 2012 | Building a tool for self-evaluating active learning in ICT mediated learning environments | IX Foro International sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior  (Granada, Spain) | 
| 2012 | Aprendizagem Potenciada pela Tecnologia no Ensino Superior: uma metodologia para o desenvolvimento de critérios de qualidade | VII Congresso Iberoamericano de Docência - CIDU  (Porto, Portugal) | 
| 2011 | Sharing practices on collaborative learning: the case of a CPD Course | Old Meets New: Media in Education –61st International Council for Educational Media and the XIII International Symposium on
                                 Computers in Education (ICEM&SIIE'2011) Joint Conference  (Aveiro, Portugal) | 
| 2011 | Technology Enhanced Learning in Higher Education: results from the design of a quality evaluation framework | International Conference on Education and Educational Psychology  (ICEEPSY 2011)  (Istanbul, Turkey) | 
Event organisation
| Event name Type of event (Role) | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2024/10/29 - 2024/10/29 | Multiplier Event do Projeto Hybot. “Hybot. go hybrid – scenarios & tools for on-campus universities”  (2024/10/29 - 2024/10/29) Symposium (Co-organisor) | Universidade Aberta, Portugal | 
| 2023 - 2023 | Ciclo de Webinars e Debates sobre Inteligência Artificial  (2023 - 2033) Seminar (Co-organisor) | Universidade Aberta, Portugal | 
Jury of academic degree
| Topic Role | Candidate name (Type of degree) Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2023 | A avaliação da pós-graduação na Região Norte do Brasil: ação, indução e concertação (Thesis) Main arguer | Luciano Santos Magalhães (PhD) Universidade Federal do Amazonas, Brazil | 
| 2023 | A reconfiguração do espaço na promoção de um Ambiente de Aprendizagem Inclusivo: populações NEET e Migrante (Thesis) Main arguer | Lara Sardinha Vieira (PhD) Universidade de Aveiro, Portugal | 
| 2023 | A avaliação da pós-graduação na Região Norte do Brasil: ação, indução e concertação (Thesis) Main arguer | Luciano Santos Magalhães (PhD) Universidade Federal do Amazonas, Brazil | 
| 2023 | A reconfiguração do espaço na promoção de um Ambiente de Aprendizagem Inclusivo: populações NEET e Migrante (Thesis) Main arguer | Lara Sardinha Vieira (PhD) Universidade de Aveiro, Portugal | 
| 2020 | A Inserção do Empreendedorismo nas Escolas do Proeti/Manaus: Um Estudo na Política Pública (Thesis) Arguer | Rafaela Silva Marinho Caldas (Master) Universidade Federal do Amazonas, Brazil | 
| 2020 | Affordances of Augmented Reality in the Primary School of the Future (Thesis) Main arguer | Maria Englund (Master) Malmö universitet, Sweden | 
| 2019 | Educação democrática: a permanência no ensino médio em Manaus como desafio da política pública (Thesis) Main arguer | Gracimere de Castro Torres (Master) Universidade Federal do Amazonas, Brazil | 
Consulting
| Activity description | Institution / Organization | |
|---|---|---|
| 2020 - 2020 | Atividade de consultoria em UX design e funcionalidades prestada à Viitra Inovações Tecnológicas LTDA no desenvolvimento de aplicações educacionais móveis e plataformas de ensino | Viitra Inovações Tecnológicas LTDA , Brazil | 
Evaluation committee
| Activity description Role | Institution / Organization | Funding entity | |
|---|---|---|---|
| 2020 - Current | Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na modalidade de
                                 Ensino a Distância (Presidente de 17 Comissão de Avaliação Externa) President | Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education, Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/2200636 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/2200565 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/2200505 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE_NCE/22/2200184 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/220016 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/2200161 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2023 - 2023 | Presidente da Comissão de Avaliação Externa da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior do Ciclo de Estudos na
                                 modalidade de Ensino a Distância com a referência NCE/22/2200142 President | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | |
| 2022 - 2023 | DigiTeL Pro External Evaluation Committee Specialist | DigiTel Pro, Netherlands | Erasmus | 
Interview (tv / radio show)
| Program | Topic | |
|---|---|---|
| 2023 - 2023 | Programa Conversas Abertas na Universidade com o tema As microcredenciais no Ensino Superior. | Microcredenciais | 
| 2022/06 - 2022/06 | Participação no programa Geração Z da Rádio Renascença. | 
Distinctions
            Award
| 2018 | University Teaching Fellow University of West London, United Kingdom | 
Title
| 2019 | Senior Fellow of the Higher Education Academy Advance HE, United Kingdom | 
| 2014 | Fellow of the Higher Education Academy Advance HE, United Kingdom | 
Other distinction
| 2009 | PhD Scholarship - SFRH/BD/60295/2009 Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal | 
