???global.info.a_carregar???
I am a Research Assistant at the University of Lisbon with a Ph.D. degree in Psychology from the University of Porto (2010-2014). Over the years, I made significant contributions to the research fields of language (e.g., prosody, pragmatics, writing, literacy), executive functions, and neurodevelopmental disorders. I have published 13 articles in high-ranked journals (Q1), including Frontiers in Psychology, Child Neuropsychology, Journal of Autism and Developmental Disorders, Reading and Writing, Clinical Linguistics & Phonetics, Speech Communication, and I am the 1st editor of a Special Issue in Reading and Writing on the link between executive functions and literacy. I am also on the editorial board of international scientific journals (Frontiers and Languages). Furthermore, I was part of the research team of 4 projects funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT), including PLOs - Predictors of Language Outcomes (2018-2021) and Horizon21: Early language development in Down Syndrome (2018-2020). I am the co-author of the Portuguese translation/adaptation of several assessment tools (e.g., Profiling Elements of Prosody in Speech-Communication; Communication and Symbolic Behavior Scales; First-Year Inventory; Communication Play Protocol; Quantitative Checklist for Autism in Toddlers; and Comprehensive Executive Function Inventory). Besides producing fundamental research and contributing to make assessment tools available to professionals in the area of language development and executive function impairments, I am committed to knowledge dissemination and transfer. Thus, I have presented talks in international and national meetings and extensively taught or collaborated in Ph.D. and MA seminars. I have been involved in young researchers' training, as a supervisor or co-supervisor of 6 MA theses and 1 Ph.D. thesis (ongoing). I am also coordinating the Neuropsychological Services ¿ Child Valence at the University of Porto, a community service. Currently, my research interests are language and executive functioning skills in typical and non-typical populations (e.g., autism and attention-deficit/hyperactivity disorder).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Marisa Gomes Filipe

Nomes de citação

  • Filipe, Marisa
  • Filipe, M. G.
  • Filipe, M.
  • Filipe, Marisa G.

Identificadores de autor

Ciência ID
E018-1B4B-08E1
ORCID iD
0000-0001-8612-225X

Endereços de correio eletrónico

  • p6127@mso365.ulp.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 22 207 323 (Profissional)

Moradas

  • Universidade Lusófona do Porto , 4000-098 , Porto, Porto, Portugal (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística
  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Alemão Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2017/01/19 - 2017/01/19
Concluído
Neuropsychological Assessment with “Avaliação Neuropsicológica de Coimbra” (Outros)
CEGOC – TEA, Lda., Portugal
2016/10/10 - 2016/10/11
Concluído
2016 Neuroscan School - Curry 8 / EEG Acquisition and Signal Processing (Outros)
Neuroscan, Alemanha
2014/09/16 - 2014/09/18
Concluído
Cognitive and Affective Neurophysiology Course: Acquisition, processing and analysis of EEG signal (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014/07/14 - 2014/07/19
Concluído
ESCOP Summer School on Language (Outros)
Basque Center on Cognition Brain and Language, Espanha
2014
Concluído
Psychology Doctoral Program (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Prosodic abilities in typically developing children and those diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Clinical implications for assessment and intervention " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado com Distinção
2013/01/31 - 2013/05/31
Concluído
Observational learning at the TEACCH Autism Program (Outros)
University of North Carolina at Chapel Hill, Estados Unidos
2013/01 - 2013/05
Concluído
Global Education and Developmental Studies (GEDS) (Outros)
University of North Carolina at Chapel Hill, Estados Unidos
2011/07/18 - 2011/07/22
Concluído
APL Summer School: Neuro and Psycholinguistics Approaches to Language Processing (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
2008/10 - 2009/07
Concluído
Psychology Intern, Neurology Service (Outros)
Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal
2009
Concluído
Integrated Master course in Psychology (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Adaptação do Profiling Elements of Prosodic Systems-Children (PEPS-C) ao Português Europeu: Prova de Segmentação" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
Percurso profissional

Ciência

2021/08/01 - Atual Assistente de Investigação (carreira) (Investigação)
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
2018/10/01 - 2020/08/31 Investigador Contratado (Investigação)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/06/01 - 2018/08/09 Pós-doutorado (Investigação)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2010/09/01 - 2014/08/31 Investigador (Investigação)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013/02/01 - 2013/05/31 Investigador visitante (Investigação)
University of North Carolina at Chapel Hill, Estados Unidos

Docência no Ensino Superior

2020/09/01 - 2021/07/31 Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Lusófona, Portugal
2014/10/07 - 2015/05/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Outras Carreiras

2009/10/01 - 2010/01/10 Técnico Superior (Técnico Superior)
CRIAR - Centro de Educação e Terapia, Portugal

Cargos e Funções

2013/09/01 - 2014/09/18 Lab Manager - Speech Lab
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Outros

2011 - 2021/07/31 Neuropsychologist (Child valence coordinator)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2018 - 2021/12/31 PLOs - Predictors of Language Outcomes
29388
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

European Regional Development Fund
2018 - 2020 Mindfulness to students’ success: Relating executive functions and writing through a mindfulness app to promote children’s cognitive, social, and health-related outcomes
NORTE-01-0145-FEDER-028404
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

European Regional Development Fund
2015 - 2018 Horizon21: Early language development in Down Syndrome
PTDC/MHCLIN/3901/2014
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2013 - 2016/12/31 EBELa - Eyes and Brain: Early markers of Language Development
EXCL/MHC-LIN/0688/2012
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Outro

Designação Financiadores
2013 - 2015/07/31 Prosodic characterization in autism spectrum disorders: assessment and intervention in high-functioning autism
IJUP –. PP_IJUP2011 217
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Filipe, Marisa; Frota, S.; Vicente, S. G.. "The influence of executive function on prosodic performance". Trabalho apresentado em International Conference Cognitive Neuroscience of Executive Functions, Padoa, 2017.
    Publicado
  2. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Barbosa, A.; Pinto, A.; Vicente, S. G.. "Executive functioning in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Cognitive and affective aspects". Trabalho apresentado em International Conference Cognitive Neuroscience of Executive Functions, Padoa, 2017.
    Publicado
  3. Fernandes, V.; Moreira, H.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Reabilitação cognitiva no TCE: Estudo de caso". Trabalho apresentado em 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses, Lisbon, 2016.
    Publicado
  4. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. "Aquisição prosódica entre os 4 e os 18 anos de idade". Trabalho apresentado em 12th International Conference of Psychology and Education, Lisbon, 2012.
    Publicado
  5. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Martins, S. G.; Santos, A. I.. "Caracterização de competências prosódicas receptivas e expressivas em crianças e adultos". Trabalho apresentado em VIII National Research Meeting (6th International) in Reading, Children's Literature and Illustration: Research and teaching practice, Braga, 2011.
    Publicado
  6. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Teste de competências prosódicas para falantes do Português Europeu". Trabalho apresentado em VIII Iberoamerican Congress of Psychological Assessment, Lisbon, 2011.
    Publicado
  7. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Avaliação da competência prosódica de segmentação em crianças e adultos". Trabalho apresentado em VII National Symposium Research in Psychology, Braga, 2010.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Cruz, Marisa; Butler, Joseph; Severino, Cátia; Filipe, Marisa; Frota, Sónia. "Eyes or mouth? Exploring eye gaze patterns and their relation with early stress perception in European Portuguese". Journal of Portuguese Linguistics 19 1 (2020): 4. http://dx.doi.org/10.5334/jpl.240.
    10.5334/jpl.240
  2. Magalhães, Sofia; Mesquita, Ana; Filipe, Marisa; Veloso, Andreia; Castro, São Luís; Limpo, Teresa. "Spelling Performance of Portuguese Children: Comparison Between Grade Level, Misspelling Type, and Assessment Task". Frontiers in Psychology 11 (2020): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00547.
    10.3389/fpsyg.2020.00547
  3. Limpo, Teresa; Filipe, Marisa; Magalhães, Sofia; Cordeiro, Carolina; Veloso, Andreia; Castro, São Luís; Graham, Steve. "Development and validation of instruments to measure Portuguese third graders’ reasons to write and self-efficacy". Reading and Writing (2020): http://dx.doi.org/10.1007/s11145-020-10039-z.
    10.1007/s11145-020-10039-z
  4. Magalhães, Sofia; Carneiro, Luísa; Limpo, Teresa; Filipe, Marisa. "Executive functions predict literacy and mathematics achievements: The unique contribution of cognitive flexibility in grades 2, 4, and 6". Child Neuropsychology (2020): 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2020.1740188.
    10.1080/09297049.2020.1740188
  5. Filipe, Marisa; Castro, São Luís; Limpo, Teresa. "The link between executive functions and literacy: introduction". Reading and Writing 33 (2020): 807-812. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-020-10037-1.
    10.1007/s11145-020-10037-1
  6. Veloso, Andreia; Vicente, Selene G.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "Effectiveness of Cognitive Training for School-Aged Children and Adolescents With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Systematic Review". Frontiers in Psychology 10 (2020): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02983.
    Publicado • 10.3389/fpsyg.2019.02983
  7. Rocha, Renata S.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Magalhães, Sofia; Graham, Steve; Limpo, Teresa. "Reasons to Write in Grade 6 and Their Association With Writing Quality". Frontiers in Psychology 10 (2019): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02157.
    10.3389/fpsyg.2019.02157
  8. Filipe, Marisa G.; Veloso, Andreia; Frota, Sónia; Vicente, Selene G.. "Executive functions and pragmatics in children with high-functioning autism". Reading and Writing 33 (2019): 859-875. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-019-09975-2.
    10.1007/s11145-019-09975-2
  9. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, Sónia; Vicente, Selene G.. "Executive Functions and Prosodic Abilities in Children With High-Functioning Autism". Frontiers in Psychology 9 (2018): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00359.
    Publicado • 10.3389/fpsyg.2018.00359
  10. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Watson, Linda; Vicente, Selene G.; Frota, Sónia. "Atypical preference for infant-directed speech as an early marker of autism spectrum disorders? A literature review and directions for further research". Clinical Linguistics & Phonetics 32 3 (2017): 213-231. http://dx.doi.org/10.1080/02699206.2017.1342694.
    Publicado • 10.1080/02699206.2017.1342694
  11. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); PEPPÉ, SUE; FROTA, SÓNIA; VICENTE, SELENE G.. "Prosodic development in European Portuguese from childhood to adulthood". Applied Psycholinguistics 38 5 (2017): 1045-1070. http://dx.doi.org/10.1017/s0142716417000030.
    Publicado • 10.1017/s0142716417000030
  12. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Branco, Paulo; Frota, Sónia; Castro, São Luís; Vicente, Selene G.. "Affective prosody in European Portuguese: Perceptual and acoustic characterization of one-word utterances". Speech Communication 67 (2015): 58-64. http://dx.doi.org/10.1016/j.specom.2014.09.007.
    Publicado • 10.1016/j.specom.2014.09.007
  13. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, Sónia; Castro, São Luís; Vicente, Selene G.. "Atypical Prosody in Asperger Syndrome: Perceptual and Acoustic Measurements". Journal of Autism and Developmental Disorders 44 8 (2014): 1972-1981. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-014-2073-2.
    Publicado • 10.1007/s10803-014-2073-2
  14. Filipe, Marisa. "Competências de segmentação prosódica: Desenvolvimento e comparação translinguística". Revista Electrónica de Linguística dos Estudantes da Universidade do Porto 2 1 (2010): 124-140.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Limpo, Teresa; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "A Proposal on Tier 3 Instruction in Writing: Increasing Intensity and Targeting Core Skills". In Writing Instruction and Intervention for Struggling Writers: Multi-Tiered Systems of Support, editado por Dunn, Michael, 86-98. Cambridge Scholars Publishing, 2020.
    Publicado
  2. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, Sónia; Villagomez, Adrienne; Vicente, Selene G.. "Prosody in Portuguese Children with HighFunctioning Autism". In Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, 277-294. John Benjamins Publishing Company, 2016.
    10.1075/ihll.6.13fil
Edição de número de revista
  1. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Castro, S. L.; Limpo, T.. "The link between executive functions and literacy". Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 33 4 (2020):
    Publicado
Poster em conferência
  1. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Veloso, A.; Vicente, S. G.. "Can cognitive training enhance executive functioning and reduce symptomatology in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder? A case study". Trabalho apresentado em Congresso Nacional de PHDA – Sociedade Portuguesa de Défice de Atenção, Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2019.
  2. Rocha, R.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Limpo, T.. "Motives to write in primary grades: Development and validation of a Portuguese scale". Trabalho apresentado em 8th International Congress on Education and Learning, Porto, Portugal, 2019.
  3. Magalhães, S.; Costa, A. F.; Ribeiro, L.; Rocha, R.; Castro, S. L.; Limpo, T.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "The effect of mindfulness techniques for children in improving cognitive, affective, social, and academic skills: A systematic review". Trabalho apresentado em 8th International Congress on Education and Learning, Porto, Portugal, 2019.
  4. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Magalhães, S.; Costa, A. F.; Castro, S. L.; Limpo, T.. "The effect of mindfulness techniques on children's cognitive, affective, social, and academic development: A systematic review". Trabalho apresentado em 14º Encontro da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental, Évora, Portugal, 2019.
  5. Veloso, A.; Vicente, S. G.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "Cognitive Training on Executive Functions for Children and Adolescents with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A systematic review". Trabalho apresentado em 14º Encontro da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental, Évora, Portugal, 2019.
  6. Veloso, A.; Vicente, S. G.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "Effectiveness of cognitive training for school-aged children and adolescents with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A systematic review". Trabalho apresentado em 7th World Congress on ADHD, Lisbon, Portugal, 2019.
  7. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. "Prosodic development in European Portuguese". Trabalho apresentado em LabPhon16 - Variation, development and impairment: Between phonetics and phonology, Lisboa, Portugal, 2018.
  8. Vicente, S. G.; Barbosa, A.; Pinto, A.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1). "The Important Role of “Hot”/Affective Aspects of Executive Functioning in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder". Trabalho apresentado em International Neuropsychological Society 2018 Mid-Year Meeting, Prague, Czech Republic, 2018.
  9. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. "A test of prosodic abilities for European Portuguese speakers". Trabalho apresentado em 10th European Congress of Speech and Language Therapy – CPLOL, Cascais, Portugal, 2018.
  10. Veloso, A.; Filipe, Marisa G(E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Construção e implementação de um programa de treino das funções executivas em crianças com Perturbação de Hiperatividade/Défice de Atenção". Trabalho apresentado em 1º National Congress of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Coimbra, Portugal, 2018.
  11. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. "The influence of executive function on prosodic performance". Trabalho apresentado em International Conference - Cognitive Neuroscience of Executive Functions, Padova, Italy, 2017.
  12. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Barbosa, A.; Pinto, A.; Vicente, S. G.. "Executive functioning in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: Cognitive and affective aspects". Trabalho apresentado em International Conference - Cognitive Neuroscience of Executive Functions, Padova, Italy, 2017.
  13. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Watson, L.; Vicente, S. G.; Frota, S.. "Early markers of autism: Infant-directed speech and social-communicative functioning". Trabalho apresentado em 2nd Students Meeting of Mind-Brain College, Lisbon, Portugal, 2016.
  14. Fernandes, V.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Estimulação neuropsicológica em funções executivas: Um estudo de caso". Trabalho apresentado em 3RD CADIN International Congress - Learning, Behaviour & Emotion in Times of Change, Lisbon, Portugal, 2016.
  15. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. "Prosodic abilities in autism". Trabalho apresentado em 1st Congresso Iberoamericano de Neuropsicología, Universidad de Deusto, Bilbao, Spain, 2016.
  16. Rodrigues, M.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Assessment of theory of mind - a Portuguese version of Theory of Mind Inventory". Trabalho apresentado em 1st Congresso Iberoamericano de Neuropsicología, Universidad de Deusto, Bilbao, Spain, 2016.
  17. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Cruz, M.; Frota, S.; Vicente, S. G.. "Typical and atypical prosody in European Portuguese: A prosodically annotated corpus for children with autism and typically developing peers (PAC-C)". Trabalho apresentado em Workshop on Early Language, University of Lisbon, Portugal, 2015.
  18. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Cruz, M.; Frota, S.; Vicente, S. G.. "Typical and atypical prosody in European Portuguese: A prosodically annotated corpus for children with autism and typically developing peers (PAC-C)". Trabalho apresentado em X National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology, University of Algarve, Faro, Portugal, 2015.
  19. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. "Prosodic abilities in high-functioning autism". Trabalho apresentado em Autism and the Foundations of Language and Communication, Trinity College Dublin, Dublin, Ireland, 2015.
  20. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. "Prosodic development: A link to executive functions?". Trabalho apresentado em Sixth Phonetics and Phonology in Iberia (PaPI), University of Lisbon, Portugal, 2013.
  21. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.; Castro, S. L.. "Prosody in European Portuguese: A developmental trajectory". Trabalho apresentado em 25th Association for Psychological Science Annual Convention, Washington, DC, USA, 2013.
  22. Guedes, C.; Lima, F.; Coelho, B.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Prosodic impairments in high-functioning autism: A case study". Trabalho apresentado em VIII National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology, University of Aveiro, Portugal, 2013.
  23. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Teles, S.; Vicente, S. G.. "A Importância da abordagem neuropsicológica na síndrome de Asperger: Um estudo de caso". Trabalho apresentado em I Congresso Internacional de Neuropsicologia e Neurociências, Porto, Portugal, 2012.
  24. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. "Avaliar a prosódia no autismo". Trabalho apresentado em Seminar in Technology and Autism Spectrum Disorders, Guimarães, Portugal, 2012.
  25. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Avaliação da prosódia em Português Europeu nas perturbações do espectro do autismo". Trabalho apresentado em I Scientific Meeting Autism Spectrum Disorders, Porto, Portugal, 2011.
  26. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Castro, S. L.. "Prosody in children with Asperger Syndrome: Functional and formal assessments". Trabalho apresentado em Experimental and Theoretical Advances in Prosody (ETAP) 2, McGill University, Montréal, Canada, 2011.
  27. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Prosodic abilities in children, adolescents and adults with and without developmental disorders". Trabalho apresentado em Neuro and Psycholinguistic Approaches to Language Processing Summer School, University of Minho, Braga, Portugal, 2011.
  28. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Castro, S. L.. "Turn-taking skills in Asperger syndrome: functional and formal prosodic assessment". Trabalho apresentado em International Workshop on Voice and Speech Processing in Social Interactions, Glasgow University, Scotland, 2011.
  29. Branco, P.; Filipe, Marisa; Vicente, S. G.; Castro, S. L.. "Emotional prosody in European Portuguese: An acoustic characterization of like and dislike one word tokens". Trabalho apresentado em VI National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology, University of Coimbra, Portugal, 2011.
  30. Vicente, S. G.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Martins, S. G.; Santos, A. I.. "Caracterização de competências prosódicas receptivas e expressivas em crianças e adultos". Trabalho apresentado em VIII National Research Meeting (6th International) in Reading, Centre for Child Studies at the University of Minho, Braga, Portugal, 2010.
  31. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.. "Capacidades de segmentação prosódica em crianças e adultos". Trabalho apresentado em V National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology, University of Minho, Braga, Portugal., 2010.
Tese / Dissertação
  1. Filipe, Marisa. "Prosodic abilities in typically developing children and those diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Clinical implications for assessment and intervention". Doutoramento, Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2014.
  2. Filipe, Marisa. "Adaptação do Profiling Elements of Prosodic Systems-Children para o Português Europeu: Prova de segmentação". Mestrado, Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2009.

Outros

Outra produção
  1. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Limpo, T.. 2019. CEFI: Comprehensive Executive Function Inventory (Naglieri & Goldstein, 2017); Portuguese translation by Filipe, M. G., and Limpo, T., 2019..
  2. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. 2017. Communication Play Protocol (Adamson et al., 2004); Portuguese translation by Filipe, M. G., Vicente, S., and Frota, S., 2017.
  3. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. 2017. Quantitative Checklist for Autism in Toddlers (Allison et al., 2008); Portuguese translation by Filipe, M. G., Vicente, and S., Frota, S., 2017.
  4. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vicente, S. G.; Frota, S.. 2017. First Year Inventory (Baranek, Watson, Crais, & Reznick, 2003); Portuguese translation by Filipe, M. G., Vicente, and S., Frota, S., 2017.
  5. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Zagoruy, O.; Vicente, S. G.; Frota, S.. 2017. Developmental Concerns Questionnaire (Reznick et al., 2005); Portuguese translation by Filipe, M. G., Zagoruy, O., Vicente, S., and Frota, S., 2017.
  6. Frota, S.; Vicente, S. G.; Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Vigário, M.. 2014. Infant-Toddler Checklist from Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental ProfileTM (CSBS DPTM; Prizant & Wetherby, 2002); Portuguese translation by Frota, S., Vicente, S., Filipe, M. G., and Vigário, M., 2014.
  7. Filipe, Marisa G. (E018-1B4B-08E1); Frota, S.; Vicente, S. G.. 2014. Profiling Elements of Prosody in Speech-Communication (Peppé & McCann, 2003); Portuguese adaptation by Filipe, M. G., Frota, S., and Vicente, S., 2014.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2019/08 The relationship between executive functions and writing in elementary-school children 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction
(Aachen, Alemanha)
2019/03 Promoting Writing through Strategy Instruction targeting Planning and Self-Regulation Skills in Portuguese School-Aged Children Third Annual Conference for the Association for Reading and Writing in Asia
(Goa, Índia)
2019 Neuropsicologia na Educação de Crianças com Problemas de Desenvolvimento Webinário presented at Instituto CRIAP
CRIAP (Porto, Portugal)
2019 O Papel da Neuropsicologia na Perturbação Específica da Aprendizagem Seminário Perturbações do Neurodesenvolvimento
Instituto do Desenvolvimento (Penafiel, Portugal)
2018/07 Marcadores precoces de desenvolvimento da comunicação e linguagem Ciência 2018 – Encontro com a Ciência e Tecnologia
(Lisboa, Portugal)
2018/05 Early eye gaze patterns to talking faces in European Portuguese 10th European Congress of Speech and Language Therapy – CPLOL
(Cascais, Portugal)
2018/04 Eyes, mouth, or elsewhere? Young infants exploration of talking faces 13º Encontro da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental
(Braga, Portugal)
2018 Handling different control-group designs Winter School - Intervention Research in Education: From Planning to Publishing
FPCEUP (Porto, Portugal)
2018 A Memória de trabalho na perturbação da aprendizagem específica 1º Encontro de Neurociências e Educação
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2018 Executive functions and prosodic abilities in children with high-functioning autism Seminar presented at Centro de Linguística da Universidade de Lisboa
Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2017/05 Será a preferência atípica pela fala-dirigida ao bebé um marcador precoce de autismo? IX Seminário da Sociedade de Pediatria do Neurodesenvolvimento da Sociedade Portuguesa de Pediatria
(Porto, Portugal)
2017/05 Attention-deficit/hyperactivity disorder: interactions between “cool” cognitive and “hot” affective aspects of executive functions 7º Simpósio PHDA
(Coimbra, Portugal)
2017 Avaliação neuropsicológica ao longo do ciclo de vida: da criança ao idoso 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Porto, Portugal)
2016/10 Is response to infant-directed speech an early marker of Autism Spectrum Disorders? 3RD CADIN International Congress - Learning, Behaviour & Emotion in Times of Change
(Lisboa, Portugal)
2016/09 Reabilitação cognitiva no TCE: Estudo de caso 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
(Porto, Portugal)
2015/10 Early markers of language development Down syndrome: New Insights
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2015/10 Avaliação de competências prosódicas no Português Europeu: O PEPS-C XXXI National Meeting of the Portuguese Association of Linguistics
University of Minho (Braga, Portugal)
2015/07 Assessing prosody in European Portuguese for ages above 4: the Profiling Elements of Prosody in Speech-Communication (PEPS-C) Workshop on Early Language
University of Lisbon (Lisboa, Portugal)
2015 Prosodic skills in typical development and in autism spectrum disorders V Brazilian Colloquium of Speech Prosody
University of Brasília (Brasilia, Brasil)
2014/04 Prosody in children with Autism Spectrum Disorders IX National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology
University of Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2014/02 Automated software for prosody assessment in European Portuguese 7º Encontro de Investigação Jovem da Universidade do Porto
(Porto, Portugal)
2013/02 Targeting prosody: A case study of a child with Asperger syndrome 6º Encontro de Investigação Jovem da University of Porto
(Porto, Portugal)
2013 Prosodic abilities in children and young adults with typical & non-typical development Falas - LabFon
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2012/09 Prosody in European Portuguese: Normal development and prosody impairments in autism Prosody in Typical and Atypical Populations
University of Reading (Reading, Reino Unido)
2012/06 Aquisição prosódica entre os 4 e os 18 anos de idade 12th International Conference of Psychology and Education
ISPA (Lisboa, Portugal)
2012 Avaliação da Prosódia no Autismo. (Workshop) XX Week of Psychology and Educational Sciences
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2011/07 Teste de competências prosódicas para falantes do Português Europeu VIII Iberoamerican Congress of Psychological Assessment
(Lisboa, Portugal)
2010/02 Avaliação da competência prosódica de segmentação em crianças e adultos VII National Symposium Research in Psychology
(Braga, Portugal)
2010 Reabilitação Neuropsicológica da Linguagem IV Updating Course in Cerebrovascular Disease
Hospital São João (Porto, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2017/09 - Atual Construção e implementação de um programa de treino das funções executivas em crianças e adolescentes com Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção
Coorientador
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2020/11 Identificação dos Primeiros Sinais de Autismo: Um Estudo Retrospectivo no Brasil
Orientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2020/10/29 Os Efeitos da Prática de Mindfulness nas Funções Executivas em Indivíduos com Autismo: Uma Revisão Sistemática
Orientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2020/10 A relação entre o Mindfulness Disposicional e as Funções Executivas em crianças dos 7 aos 10 anos de idade
Orientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017/10 - 2019/07 Relatório Científico-Profissional de Mestrado Integrado em Psicologia
Coorientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017/10 - 2019/07 Sinais de alerta nas Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospectivo
Coorientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015/10 - 2017/07 Marcadores precoces das Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo retrospetivo exploratório
Coorientador
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2018 - 2018 Winter School - Intervention Research in Education: From Planning to Publishing (70 delegates). (2018) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2018 LabPhon16 - Variation, development and impairment: Between phonetics and phonology (400 delegates). (2018 - 2018) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017 - 2017 12º Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia (100 delegates). (2017 - 2017) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013 - 2013 25th Association for Psychological Science Annual Convention, Washington (500 delegates). (2013 - 2013)
2012 - 2012 13th International Conference SIG Writing da EARLI (200 delegates) (2012 - 2012) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2017 Estudo dos Benefícios do Planeamento: Efeitos no Processo e Produto da Escrita de Textos Argumentativos
Arguente principal
Teresa Guimarães (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 Reabilitação Neuropsicológica em Contexto Português: Desenvolvimento de um Manual de Intervenção
Arguente principal
Diana Isabel Aguiar dos Santos Pereira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015 Teoria da Mente em Crianças Neurotípicas e com Perturbações do Espetro do Autismo
Arguente principal
Mariana da Costa e Silva Xavier Rodrigues (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2019 - 2019 Workshop on Early Language in Neurodevelopmental Disorders - NeuroD-WELL University of Lisbon

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2018 - Atual Frontiers in Education (2504-284X) Frontiers Media SA

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2016 - Atual Collaboration in Teaching: "Perturbações do Neurodesenvolvimento: Perturbações do Espectro do Autismo, Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção, e Perturbação da Aprendizagem Específica" (3h) Psicologia (Doutoramento) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2020 Lecturer of the curricular unit: Neuropsicologia Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2020 Lecturer of the curricular unit: Modelos comportamentalistas e cognitivistas Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2019 Collaboration in Teaching: “Neuropsicologia Infantil: Avaliação” (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: ”As Funções Executivas em Sala de Aula”, accredited by CCPFC (4h) Agrupamento de Escolas de Paços de Ferreira, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: "Instrumentos de Avaliação das Funções Executivas no 1º e 2º Ciclo de Escolaridade: Administração e Cotação", accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences. Scientific Coordination: Prof. Teresa Limpo (8h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: "Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção", accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: "Avaliação das Funções Executivas no 1º e 2º Ciclo de Escolaridade: Ferramentas Úteis de Avaliação", accredited by Centro de Formação de Associação de Escolas Sousa Nascente and CCPFC (8h) Centro de Formação de Associação de Escolas Sousa Nascente, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: "Módulo Perturbações do Espectro do Autismo da Especialização Avançada em Avaliação e Reabilitação Neuropsicológica da Infância à Idade Adulta". Scientific Coordination: Prof. Filomena Santos, Prof. Gois Horácio e Prof. Manuel Domingos (8h) Instituto CRIAP, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: ”Módulo Perturbações do Espectro do Autismo da Especialização Avançada em Neuropsicologia Educacional”. Scientific Coordination: Prof. Octávio Moura (14h) Instituto CRIAP, Portugal
2019 - 2019 Professional Development Course: ”Instrumentos de Avaliação das Funções Executivas no 1º e 2º Ciclo de Escolaridade: Administração e Cotação”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences. Scientific Coordination: Prof. Teresa Limpo (8h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2019 Dissertation (annual, 2nd year, Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2019 Project Seminar I (2nd semester, 4th year, Master level) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2019 Seminar II (2nd semester, 1st year, Master level) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2019 Seminar I (1st semester, 1st year, Master level)
2018 - 2019 Research Seminar I (1st semester, 1st year, Doctoral level) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2019 Project Seminar (2nd semester, 2nd year, Master level) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2018 Collaboration in Teaching: “Perturbações do Espectro do Autismo” (2h) Licenciatura - Educação Social (Licenciatura) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2018 - 2018 Collaboration in Teaching: "Neuropsicologia Infantil: Avaliação" (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2018 Collaboration in Teaching: Funcionamento Executivo (8h) Psicologia (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2018 Professional Development Course: ”Electroencephalography”. Summer Training in Experimental Methods (STEM IV). Scientific Coordination: Prof. Sónia Frota e Prof. Fernando Martins (8h) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017 - 2018 Project Seminar I e II (1st e 2nd semester, 1st year, Doctoral level) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017 - 2017 Collaboration in Teaching: "Neuropsicologia Infantil: Avaliação" (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017 - 2017 Collaboration in Teaching: "Perturbações do Neurodesenvolvimento: Perturbações do Espectro do Autismo, Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção, e Perturbação da Aprendizagem Específica" (3h) Psicologia (Doutoramento) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017 - 2017 Professional Development Course: ”Perturbação do Espectro do Autismo: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017 - 2017 Professional Development Course: ”Perturbação de Hiperatividade com Défice de Atenção: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (24h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017 - 2017 Professional Development Course: ”Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (45h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2017 Dissertation (annual, 2nd year, Master) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2016 Collaboration in Teaching: "Funções Executivas" (8h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2016 Professional Development Course: ”Perturbação do Espectro do Autismo: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2016 Professional Development Course: "Perturbação de Hiperatividade com Défice de Atenção: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (24h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2016 Professional Development Course: ”Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2016 - 2016 Professional Development Course: ”Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015 - 2015 Lecturer of the curricular unit: “Desenvolvimento da Linguagem na Criança”, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (180h) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2015 - 2015 Professional Development Course: ”Perturbação do Espectro do Autismo: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015 - 2015 Professional Development Course: ”Perturbação de Hiperatividade com Défice de Atenção: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (24h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015 - 2015 Professional Development Course: ”Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (45h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014 - 2014 Lecturer of the curricular unit: “Psicopatologia da Adulto”, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (180h) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2014 - 2014 Lecturer of the curricular unit: “Psicologia do Desenvolvimento”, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (180h) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2014 - 2014 Professional Development Course: ”Perturbação do Espectro do Autismo: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (30h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014 - 2014 Professional Development Course: ”Perturbação de Hiperatividade com Défice de Atenção: Perfil Neuropsicológico”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences and CCPFC. Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (24h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2014 - 2014 Professional Development Course: ”Neuropsicologia Infantil: da Avaliação à Intervenção”, accredited by Continuing Education Office - Faculty of Psychology and Educational Sciences (5 ECTS). Scientific Coordination: Prof. Selene Vicente (45h) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013 - 2013 Collaboration in Teaching: "Comunicação, Pragmática e Prosódia" (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012 - 2012 Collaboration in Teaching: “Perturbação Específica da Linguagem” (2h) (Mestrado) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2012 - 2012 Collaboration in Teaching: “Prosódia” (2h) Mestrado em Educação (Mestrado) Universidade Lusíada do Porto, Portugal
2012 - 2012 Collaboration in Teaching: “Prosódia” (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012 - 2012 Collaboration in Teaching: “Comunicação e Pragmática” (4h) Psicologia (Mestrado integrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2011 - 2011 Collaboration in Teaching: “Perturbações do Espectro do Autismo: Avaliação e Intervenção” (2h) Mestrado Integrado em Educação (Mestrado) Universidade de Aveiro, Portugal
2010 - 2010 Collaboration in Teaching: “Perturbações do Espectro do Autismo” (2h) Mestrado Integrado em Educação (Mestrado) Universidade de Aveiro, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2019 - Atual European Certificate in Psychology – European Federation of Psychologists' Associations (PT-050574-201907).
2018 - Atual International affiliate of the American Psychological Association (ID 00194726).
2015 - Atual Effective Member of the Portuguese Association of Experimental Psychology.
2012 - Atual Effective Member of the “Ordem dos Psicólogos Portugueses”, Nº 12118, with advanced specialization in Clinical and Health Psychology and Neuropsychology.

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2018 - Atual Ana Carolina Cordeiro, “Examining the Contribution of Executive Functions to Writing in Grade 2” (Qualification Exam of the Psychology Doctoral Program of the University of Porto) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2019 - 2019 Svetlana Postnark, “The effects of music training on language development: electrophysiological evidence of timbre perception and phonemic discrimination in the first year of life” (Qualification Exam of the Psychology Doctoral Program of the University of Porto) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2019/09 - 2020/09 Professional Internship Supervisor (Psychology) Luísa Carneiro
2019/02 - 2020/02 Professional Internship Supervisor Andreia Veloso
2015/09 - 2016/09 Professional Internship (Psychology) Cláudia Sofia Andrade de Almeida
Distinções

Prémio

2020 Research Funding | Assistant Researcher | Scientific Employment Stimulus - Individual Call 3rd Edition
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal

Outra distinção

2014 Postdoctoral Research Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2013 Visiting Scholar, University of North Carolina at Chapel Hill - USA
2010 Doctoral Grant (2010 – 2014)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal