???global.info.a_carregar???
Alexandre Ventura is an Associate Professor at the University of Aveiro, Department of Education and Psychology. PhD in Education in 2006, Masters in Educational Sciences in 1998, Post-graduate degree in Educational Sciences majoring in Educational Administration, in 1994, and Graduation in Portuguese and French teaching in 1987. All his higher education has occurred at the University of Aveiro, Portugal. He has been a Visiting International Scholar at Educational Testing Service (ETS), in Princeton, New Jersey, USA, in 2002, ERASMUS Program Coordinator at the Educational Sciences Department, University of Aveiro, Professor at the Catholic University of Brasília, Brazil, in 2015, and Senior Inspector at the Dubai School Inspection Bureau, KHDA, United Arab Emirates, 2017-2020. Furthermore, he has assumed several government positions: Deputy Minister for Education, Portugal (2009-2011), Deputy Chief Inspector at the Portuguese Inspectorate of Education (2007), Member of the Executive Committee of SICI - Standing International Conference of Inspectorates (2007), President of the Scientific Council for Teacher Evaluation, CCAP (2008-2009), Member of the National Specialist Team for the OECD Project Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes, Inspector of the Portuguese Inspectorate of Education, 1999. He is a Member of Editorial Boards and Reviewer of more than a dozen Scientific Journals. He has published extensively in the field of education and he has supervised many PhD theses and Master's dissertations. His main research interests include institutional evaluation, program evaluation, teacher evaluation, school inspection, private supplementary tutoring, school bullying, and educational leadership.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
José Alexandre da Rocha Ventura Silva

Nomes de citação

  • Silva, Jose
  • Ventura, Alexandre

Identificadores de autor

Ciência ID
B014-5F26-3FC9
ORCID iD
0000-0002-2336-9228

Endereços de correio eletrónico

  • jalexandreventura@gmail.com (Pessoal)

Telefones

Telemóvel
  • (+351) 964677540 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Galego Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2002/04/10 - 2006/05/16
Concluído
Doutoramento em Educação (Doutoramento)
Especialização em Educação
Universidade de Aveiro, Portugal
"Evaluation and Inspection of Schools: impact study of the Full Evaluation Program (Portuguese). The thesis has also been accepted by UnB – The University of Brasilia, Brazil." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado
1996/09/15 - 1998/07/06
Concluído
Master’s in educational sciences (Mestrado)
Especialização em Social Analysis and Educational Administration
Universidade de Aveiro, Portugal
"Interactions of the Educational System with the Economical and Social Systems in Vocational Schools (Portuguese). " (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
1993/09/26 - 1994/06/04
Concluído
1994 Post-graduate degree in Educational Sciences (Pós-Graduação)
Especialização em Educational Administration
Universidade de Aveiro, Portugal
16
1983/09/04 - 1987/07/06
Concluído
Teachers Diploma in Portuguese and French (Licenciatura)
Especialização em Teaching
Universidade de Aveiro, Portugal
13
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2025/01/01 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2000/09/01 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2015/09/01 - 2016/06/30 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Católica de Brasília, Brasil
Universidade Católica de Brasília, Brasil

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/09/27 - 2020/08/31 Carreiras / Categorias Subsistentes Knowledge and Human Development Authority, Dubai Government, Emiratos Árabes Unidos
Knowledge and Human Development Authority, Dubai Government, Emiratos Árabes Unidos

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/10/05 - 2011/05/20 Secretário de Estado Adjunto e da Educação Ministério da Educação, Portugal
2008/06/01 - 2009/06/14 Presidente Ministério da Educação, Portugal
Conselho Científico para a Avaliação de Professores, Portugal
2007/01/01 - 2007/12/15 Portuguese representative at the Executive Committee Ministério da Educação, Portugal
SICI - Standing International Conference of Inspectorates , Bélgica
2006/02/26 - 2007/04/02 Member of the National Specialist Team for the OECD Project “Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes” Ministério da Educação, Portugal
OECD, França
1999/09/05 - 2000/02/27 Sub Inspetor-Geral da Educação Ministério da Educação, Portugal
Inspeção-Geral da Educação, Portugal
1993/07/01 - 1995/07/15 Subdirector de Unidade Orgânica Escola Profissional de Aveiro, Portugal
Escola Profissional de Aveiro, Portugal
1988/09/01 - 1993/07/06 Subdirector de Unidade Orgânica Escola Secundária Mário Sacramento, Portugal
Escola Secundária Mário Sacramento, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2002/06/17 - 2002/07/26 Visiting International Scholar Educational Testing Service (ETS), Estados Unidos
Educational Testing Service (ETS), Estados Unidos
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2015/02/01 - 2015/11/14 Avaliação Participativa da Escola: entre a regulação e a emancipação
Edital 03/2015 - Fundação de Apoio à Pesquisa do DF (FAP)
Investigador
Universidade Católica de Brasília, Brasil
Concluído
2010/06/01 - 2014/06/06 ELO - Educational Leadership Observatory
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências e Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Jennifer Silva; Alexandre Ventura; Diana Oliveira. "RESEARCH PROJECT ON EXTERNAL EVALUATION OF SCHOOLS: POLICIES AND LEADERSHIP IN DEVELOPING AN INCLUSIVE SCHOOL". 2024.
    10.21125/iceri.2024.0988
Artigo em revista
  1. Luciana Conceição Argôlo Correia; Alexandre Ventura; Thiago Souto Mendes. "Avaliação da educação profissional nos institutos federais: Mapeamento sistemático". Estudos em Avaliação Educacional (2025): https://doi.org/10.18222/eae.v36.10289.
    10.18222/eae.v36.10289
  2. Jennifer Silva; Alexandre Ventura; Diana Oliveira. "Avaliação externa de escolas e sua relação com políticas e práticas inclusivas: uma revisão sistemática da literatura". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação (2025): https://doi.org/10.1590/s0104-40362025003305115.
    10.1590/s0104-40362025003305115
  3. Alves, Luciana Argôlo Correia; Ventura, Alexandre; Mendes, Thiago Souto. "Systematic review of the literature on program evaluation in professional courses at Federal Institutes in Brazil". New Trends in Qualitative Research (2022): https://publons.com/wos-op/publon/62297949/.
    10.36367/NTQR.12.2022.E727
  4. Yufei Li; Alexandre Ventura. "The focus of research on private supplementary tutoring in China in the past two decades". International Journal of Advanced Engineering Research and Science (2022): http://dx.doi.org/10.22161/ijaers.911.25.
    10.22161/ijaers.911.25
  5. Bray, Mark; Ventura, Alexandre. "Multiple systems, multiple shadows: Diversity of supplementary tutoring received by private-school students in Dubai". International Journal of Educational Development (2022): https://publons.com/wos-op/publon/59279794/.
    10.1016/J.IJEDUDEV.2022.102624
  6. Ventura, Alexandre. "Inteligência Artificial no âmbito da educação". Linha Direta 23 265 (2020): 14-18.
    Publicado
  7. Ventura, Alexandre; El-Labban, Wassim. "Nasce-se líder ou aprende-se a ser líder?". Linha Direta na gestão educacional 22 257 (2019): 30-32.
    Publicado
  8. Ventura, Alexandre. "Pensamento crítico: a essência da aprendizagem". Revista Presença Pedagógica na sala de aula 24 159 (2019): 12-19.
    Publicado
  9. Lange, Rense; Martínez-Garrido, Cynthia; Ventura, Alexandre. "I’m scared to go to School! Capturing the Effects of Chronic Daily Fears on Students’ Concept of Self". Journal of Applied Measurement 18 4 (2017): 420-433. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29252210.
    Publicado
  10. Lange, Rense; Martinez-Garrido, Cynthia; Ventura, Alexandre. "I'm scared to go to School! Capturing the Effects of Chronic Daily Fears on Students' Concept of Self". Journal of Applied Measurement (2017): https://publons.com/wos-op/publon/62297962/.
  11. Ventura, Alexandre; Vico, Beatriz Pedrosa; Ventura, Rosângela. "Bullying e formação de professores: contributos para um diagnóstico". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 24 93 (2016): 990-1012. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-403620160004000010.
    10.1590/s0104-403620160004000010
  12. Gomes, Candido Alberto; Ventura, Alexandre; Evangelista Machado, Magali de Fatima. "South American Perspectives". Successful School Leadership: International Perspectives (2016): https://publons.com/wos-op/publon/62297882/.
  13. Ventura, A.; Gomes, C.. "Supplementary education in Brazil: Diversity and paradoxes". International Perspectives on Education and Society 22 (2013): 129-151. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84888104238&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/S1479-3679(2013)0000022006
  14. Neto-Mendes, Antonio; Costa, Jorge Adelino; Ventura, Alexandre; Azevedo, Sara; Gouveia, Andreia. "PRIVATE TUTORING IN PORTUGAL Patterns and Impact at Different Levels of Education". Art and Intercultural Dialogue (2013): https://publons.com/wos-op/publon/62297887/.
  15. Jorge Adelino Costa; Alexandre Ventura; António Neto-Mendes; Maria Esperança Martins. "Reforço escolar: análise comparada dos meandros de um fenômeno em crescimento". Educação Unisinos (2013): https://publons.com/wos-op/publon/62298563/.
    10.4013/EDU.2013.173.04
  16. Ventura, A.; Jang, S.. "Private tutoring through the internet: Globalization and offshoring". Asia Pacific Education Review 11 1 (2010): 59-68. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77949874883&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s12564-009-9065-5
  17. Costa, J.A.; Neto-Mendes, A.; Ventura, A.. "Private tutoring as a subject in a case study: Some results from Aquarela City | As explicações em estudo de caso: Alguns dados da cidade de Aquarela". Revista Lusofona de Educacao 13 (2009): 81-88. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-77952723683&partnerID=MN8TOARS.
  18. Costa, Jorge Adelino; Neto-Mendes, Antonio; Ventura, Alexandre. "Private Tutoring as a subject in a case study: some results from Aquarela City". Revista Lusofona de Educacao (2009): https://publons.com/wos-op/publon/62297885/.
  19. Neto-Mendes, A.; Costa, J.A.; Ventura, A.. "Private tutoring: Ways of regulation of a globalized activity | Explicaçõs: Modos de regulação de uma atividade globalizada". Cadernos de Pesquisa 38 135 (2008): 685-700. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-60649121576&partnerID=MN8TOARS.
  20. Neto-Mendes, António; Costa, Jorge Adelino; Ventura, Alexandre. "Private tutoring: ways of regulation of a globalized activity". Cadernos de Pesquisa (2008): https://publons.com/wos-op/publon/62298989/.
    10.1590/S0100-15742008000300007
  21. Costa, J.A.; Neto-Mendes, A.; Ventura, A.; Azevedo, S.. "Private tutoring in Portugal: Elements for the characterization of the phenomenon | O fenômeno das explicações: Aspectos da realidade portuguesa e do contexto global". Ensaio 15 57 (2007): 475-488. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-40949120656&partnerID=MN8TOARS.
  22. Costa, Jorge Adelino; Neto-Mendes, Antônio; Ventura, Alexandre; Azevedo, Sara. "Private tutoring in Portugal: elements for the characterization of the phenomenon". Ensaio (2007): https://publons.com/wos-op/publon/62298993/.
    10.1590/S0104-40362007000400002
  23. Ventura, Alexandre; Neto-Mendes, Antonio; Costa, Jorge Adelino; Azevedo, Sara. "The private tutoring scenario: contributions to a comparative analysis". Profesorado (2006): https://publons.com/wos-op/publon/62297888/.
  24. Ventura, Alexandre; Castanheira, Patricia; Costa, Jorge Adelino. "School Management in Portugal". REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio en Educación (2006): https://publons.com/wos-op/publon/62297889/.
  25. Pashiardis, P.; Costa, J.A.; Mendes, A.N.; Ventura, A.. "The perceptions of the principal versus the perceptions of the teachers: A case study from Portugal". International Journal of Educational Management 19 7 (2005): 587-604. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-25844451690&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/09513540510625626
  26. Ventura, Alexandre; Costa, Jorge A.; Neto-Mendes, Antonio; Castanheira, Patricia. "PERCEPTIONS OF LEADERSHIP - A STUDY FROM TWO PORTUGUESE SCHOOLS". REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio en Educación (2005): https://publons.com/wos-op/publon/62297890/.
  27. Ventura, A.; Costa, J.A.. "External evaluation and the organizational development of schools in Portugal: New challenges for the General Inspectorate of Education". International Journal of Educational Management 16 4 (2002): 169-175. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-25844459139&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/09513540210432146
Capítulo de livro
  1. Ventura, Alexandre. "South American Perspectives. Developing successful and effective school leadership". In Successful School Leadership. London, Reino Unido: Bloomsbury Publishing Plc, 2016.
  2. Ventura, Alexandre; FANTE, Cléo. "Flagelos da modernidade: Cyberbullying". In Bullying em Debate. São Paulo, Brasil: Paulinas, 2015.
    Publicado
  3. Ventura, Alexandre. "La peur de l’évaluation comme obstacle au développement professionnel des enseignants". In Cultures de l'évaluation et dérives évaluatives, editado por P. Maubant; D. Groux; L. Roger, 93-105. Paris, França: L' Harmattan, 2014.
Pré-impressão
  1. Luciana Correia; Alexandre Ventura; Thiago Souto; Jorge Costa Leite Júnior. "AVALIAÇÃO DA FORMAÇÃO TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO NOS INSTITUTOS FEDERAIS: O CASO DO IFBA ATRAVÉS DAS PERCEPÇÕES DOS ALUNOS". 2024. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7720.
    10.1590/SciELOPreprints.7720
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2014/09/01 - 2017/06/06 Avaliação Externa de Escolas: O Plano de Melhoria [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/21253
Orientador de Campos, M. L. R. S. R.
Universidade de Aveiro, Portugal
2015/04/06 - 2017/03/03 Oliveira, D. S. (2017). Qualidade da educação em Portugal: o papel da avaliação externa de escolas [Tese de doutoramento não publicada]. Universidade de Aveiro.
Orientador de Diana Silva Oliveira
Universidade de Aveiro, Portugal
2013/03/03 - 2016/06/06 Batista, A. M. D. (2016). Programa de Avaliação Externa e Desenvolvimento Organizacional das Escolas [Tese de doutoramento não publicada]. Universidade de Aveiro.
Orientador de Batista, A. M. D.
Universidade de Aveiro, Portugal
2010 - 2012/10/24 Marques, M. A. A. (2012). Assessorias das direções de escolas públicas portuguesas [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/10591
Orientador de Marques, M. A. A.
Universidade de Aveiro, Portugal
2010/09/01 - 2012/05/10 Sá, J. I. A. (2012). Bullying nas escolas: prevenção e intervenção [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/9281
Orientador de Sá, J. I. A.
Universidade de Aveiro, Portugal
2007/11/05 - 2010/05/28 Reis, M. A. D. (2010). Papel da assessoria na auto-avaliação das escolas [Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/1121
Orientador de Reis, M. A. D.

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2013/03/27 - 2016/04/04 Senior Board Advisor of the Education Private Company Talent, sgps.
2014/01/04 - 2014/06/24 Consultant for the Madeira Island Government on their teacher evaluation system Secretaria Regional de Educação, Portugal
2008/05/02 - 2008/06/30 Coaching the Basic School of Vagos, Portugal, for the creation of a Policy against Bullying. Basic School of Vagos, Portugal, Portugal
Distinções

Prémio

2020 Elsevier Certificate of Reviewing
Elsevier Inc, Estados Unidos
2006 Emerald Literati Network 2006 Highly Recommended Award promovido pelo Emerald Group Publishing Limited.
Emerald Group Publishing Pty Ltd, Austrália