???global.info.a_carregar???
Filipa Magalhães holds a PhD in Musicology. She is a researcher at CESEM - Centre for the Study of the Sociology and Aesthetics of Music, FCSH, NOVA University of Lisbon. Her research focuses on documenting and preserving contemporary musical works featuring different technological components, as well as developing interdisciplinary methods and tools in order to document and study these works from a musicological viewpoint. In 2013, she completed an MA degree in Musical Arts: Music and Technology with her thesis entitled "Survey of magnetic tape collections: evaluation of their state of preservation". During this research period, she completed an internship at the Phonogrammarchiv - the Austrian Academy of Sciences, in Vienna, run by engineer Nadja Wallaszkovits. In 2014, she joined a training course at Institut National de l’Audiovisuel in Paris, a centre specialized in public cultural broadcasting, the retrieval and transmission of French audio-visual heritage, under the guidance of sound engineer Vincent Fromont. In 2017, she attended an internship at CSC - Centro di Sonologia Computazionale, integrated into the Department of Information Engineering, University of Padova, where the initial studies on the application of electronic and digital technologies to sound and music took place. There, under the guidance of Dr Sergio Canazza, she worked on the Luciano Berio and Luigi Nono audio collections. Currently, she specifically works on a set of music theatre works by the composer Constança Capdeville, with the purpose of recovering them through documentation, among other collections belonging to Portuguese contemporary music composers and ensembles. She intends to continue studying this body of work through this research project. Filipa Magalhães is a member of the Contemporary Music Research Group (GIMC), integrated into CESEM NOVA FCSH.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Filipa Gonçalves de Magalhães

Nomes de citação

  • Magalhães, Filipa

Identificadores de autor

Ciência ID
AE10-9B13-5284
ORCID iD
0000-0003-4230-825X

Endereços de correio eletrónico

  • filipa.magalhaes@campus.fcsh.unl.pt (Profissional)

Websites

  • https://gimccesem.wordpress.com/researchers/filipa-magalhaes/ (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Italiano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2016/03/01 - 2020/02/19
Concluído
Doctoral Degree Ph.D. in Musicology (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
""A música já não pode viver sozinha": da interação rumo à identidade" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom, por maioria / Very Good, by majority
2012/09/20 - 2014/04/08
Concluído
Diploma for Advanced Studies in Musicology (Diploma de especialização)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
16/20
2010/10/10 - 2013/01/25
Concluído
MA degree in Musical Arts: Music and Technology (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Levantamento de espólios fonográficos em fita magnética: Avaliação do Estado de Conservação das Fitas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16/20
2007/10/10 - 2008/05/06
Concluído
Post-graduation course in Musicology: professional qualification for teaching (Especialização pós-licenciatura)
Especialização em Educational Sciences
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
14/20
2001/10/10 - 2006/06/20
Concluído
Bachelor in Musicology (Licenciatura)
Especialização em Musicology
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Tese Final da Licenciatura não exigida" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14/20
Percurso profissional

Outros

2019/06/05 - Atual Researcher
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2016/03/01 - 2019/02/28 PhD Candidate / FCT Fellow
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/02/22 - 2017/03/17 Trainee
Universidade de Pádua - CSC - Sound and Music Computing Group, Itália
2008/10/01 - 2015/12/31 Administrative Assistant
Intermúsica, Lda., Portugal
2014/09/01 - 2014/09/19 Trainee
Institut National de l'Audiovisuel (INA), França
2011/08/25 - 2011/09/02 Trainee
Phonogrammarchiv, Áustria
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2019 - Atual CESEM Strategic Project (Ref.: FCSH / CESEM / UID/EAT/00693/2019)
UID/EAT/00693/2019
Bolseiro de Investigação
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2019 - 2022/06/30 Portuguese contemporary music composers and ensembles: collective heritage preservation
FCSH / CESEM / UID/EAT/00693/2019
Bolseiro de Integração na Investigação
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2016 - 2019/02/28 "'A música já não pode viver sozinha': Da interação rumo à identidade"
PD/BD/114395/2016
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Magalhães, Filipa. "A comunicação entre a musicologia e as bibliotecas digitais em particular para a música contemporânea". Trabalho apresentado em 2.º Encontro Memória para Todos: Comunidades e Sustentabilidade, Lisbon, 2020.
    Submetido
  2. Magalhães, Filipa. "A proposal of analysis for music-theatre works with electroacoustic. The case of Double by Constança Capdeville.". Trabalho apresentado em Electroacoustic Music Studies Network Conference (EMS18), Florença, 2018.
    Publicado
  3. Magalhães, Filipa. "A documentação de coleções de fita magnética: o caso de Constança Capdeville.". Trabalho apresentado em III Encontro Ibero-americano de Jovens Musicólogos, Sevilha, 2016.
    Publicado
  4. Magalhães, Filipa; Nogueira, Andreia; Pires, Isabel; Macedo, Rita. "A preservação da performance musical contemporânea: o caso do espólio fonográfico em fitas magnéticas de Clotilde Rosa.". Trabalho apresentado em Processos de Musealização. Um Seminário de Investigação Internacional., Porto, 2014.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Magalhães, Filipa. "The relevance of collaboration and interaction with the sources and performers for the preservation of music theatre". Organised Sound 26 3 (2021):
    Submetido
  2. Magalhães, Filipa. "The pedagogic activities of ColecViva and their impacts on successive generations of performers". Contemporary Music Review (2021):
    Em revisão
  3. Magalhães, Filipa. "Music, performance and preservation: insights on the creation of a documentation model for music theatre". International Journal of Performance Arts and Digital Media 17 (2021):
    Em revisão
  4. Magalhães, Filipa. "Musicological Archeology and Constança Capdeville". TDR - The Drama Review 65 2 (2021):
    Aceite para publicação
  5. Magalhães, Filipa. "Philology as a systematic method of documentation and its application to the study of Constança Capdeville's musical works". Interdisciplinary Studies in Musicology 20 (2021): 65-79. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Magalhães, Filipa. "Reflexões em torno do teatro-música de Constança Capdeville". Dramaturgias 11 (2019): 88-102. http://dx.doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i11.27385.
    Acesso aberto • Publicado • 10.26512/dramaturgias.v0i11.27385
  7. Magalhães, Filipa; Pires, Isabel. "Recovering Music-Theatre Works Involving Electronic Elements: The case of Molly Bloom and FE…DE…RI…CO…". Organised Sound 24 1 (2019): 96-108. http://dx.doi.org/10.1017/s1355771819000098.
    Publicado • 10.1017/s1355771819000098
  8. Pires, Isabel; Magalhães, Filipa; Nogueira, Andreia. "Preservation and technological obsolescence: Portuguese contemporary musical heritage in perspective". Journal of New Music Research 47 4 (2018): 355-364. http://dx.doi.org/10.1080/09298215.2018.1486433.
    Publicado • 10.1080/09298215.2018.1486433
  9. Magalhães, Filipa; Pires, Isabel. "Providing Access to Music-Theatre Works with Electronic Sound on Tape". International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA) Journal 47 (2017) (2018): 48-60. http://dx.doi.org/10.35320/ij.v0i47.55.
    Publicado • 10.35320/ij.v0i47.55
Capítulo de livro
  1. Magalhães, Filipa. "A obra de Constança Capdeville: itinerários artísticos, sociais e afetivos". In Geografias Culturais da Música, do Som e do Silêncio, editado por Ana Francisca de Azevedo (AF1B-B63D-80BF); Duarte, Miguel Bandeira; Carlos Alberto Augusto; Beatriz Helena Furlanetto. Braga, Portugal: Laboratório de Paisagens, Património e Território da Universidade do Minho/Lab2.PT, 2021.
    No prelo
  2. Magalhães, Filipa. "Constança Capdeville: “A música já não pode viver sozinha”. Diálogos entre música e cinema em Cerromaior (1980), de Luís Filipe Rocha.". In Cinema e Outras Artes II Diálogos e Inquietudes Artísticas, 215-229. Covilhã, Portugal: Universidade da Beira Interior, 2019.
    Publicado
Edição de livro
  1. Magalhães, Filipa. Old is New - The Presence of the Past in the Music of the Present (Conference Proceedings). Lisbon, Portugal: CESEM Editorial Board. 2021.
    Em revisão
  2. Magalhães, Filipa. NOVA Contemporary Music Meeting (NCMM18 Conference Proceedings: Composing music today). Lisbon, Portugal: CESEM Editorial Board. 2021.
    Em revisão
Poster em conferência
  1. Magalhães, Filipa. "A proposal of analysis for music-theatre works with electroacoustic. Double as a case study.". Trabalho apresentado em NOVA Science Day, 2019.
  2. Magalhães, Filipa; Magalhães, Filipa. "A análise de obras de teatro-música com electroacústica. O caso de Double de Constança Capdeville.". Trabalho apresentado em Ciência 2018 - Encontro de Ciência e Tecnologia em Portugal, 2018.
  3. Magalhães, Filipa. "New Methodologies to preserve mixed music works: the case of Constança Capdeville.". Trabalho apresentado em IASA 2016 47th Annual Conference, The International Association of Sound and Audiovisual Archives, 2016.
Tese / Dissertação
  1. Magalhães, Filipa. ""A música já não pode viver sozinha": Da interação rumo à identidade na obra de Constança Capdeville.". Doutoramento, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2020. http://hdl.handle.net/10362/96663.
  2. Magalhães, Filipa. "Levantamento de espólios fonográficos em fita magnética. Avaliação do Estado de Conservação das Fitas". Mestrado, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2013. http://run.unl.pt/handle/10362/9429.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/07/28 An analysis of music-theatre works understanding the interaction between the musicologist, the musician and the available documentation BrumMAC 2021 - The Birmingham Music Analysis Conference 2021
University of Birmingham (Birmingham, Reino Unido)
2021/05/05 Music, performance and preservation: current perspectives for the documentation of works involving performance NOVA Contemporary Music Meeting (NCMM21) — “Musical performance as creation“
NOVA University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
2021/04/16 A obra de Constança Capdeville: itinerários artísticos, sociais e afetivos (book launch) WEBINAR GEOGRAFIAS CULTURAIS DA MÚSICA DO SOM E DO SILÊNCIO
LAB2.PT - UNIVERSIDADE DO MINHO - MUSEU NOGUEIRA DA SILVA (Braga, Portugal)
2021/01/28 Documenting production processes for the recovery of Constança Capdeville's music theatre works. The creation of a proper environment for their preservation. BARN VIRTUAL COLLOQUIA - SERIES ONE 2021
University of Leeds (Leeds, Reino Unido)
2020/11/18 A comunicação entre a musicologia e as bibliotecas digitais em particular para a música contemporânea 2.º Encontro Memória para Todos: Comunidades e Sustentabilidade
Fundação Mário Soares e Maria Barroso (Lisbon, Portugal)
2019/12/14 Understanding the role of the piano thoughout Constança Capdeville’s works IV International Contemporary Piano Meeting, 2019
ESMAE/CESEM (Porto, Portugal)
2019/10/09 "Rewriting" Constança Capdeville’s works through documentation production Tracking the creative process in music - TCPM 2019
FCSH, NOVA University of Lisbon (Lisboa, Portugal)
2019/06/29 Philology as a systematic method of documentation and its application to the study of Constança Capdeville's musical works Hidden archives, hidden practices: debates about music-making June 28 - 30, 2019
Departamento de Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2019/06/25 Music-Theatre in Gulbenkian's Contemporary Music Meetings: On Two Works by Constança Capdeville Opera and the City: Technologies of Displacement and Dissemination
CESEM NOVA-FCSH (Lisboa , Portugal)
2019/03/22 The complexity of analysing musical works comprising various means: a perspective on Constança Capdeville's works. Música Analítica 2019
CITAR - Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal)
2018/11/23 What place does Constança Capdeville hold in contemporary Portuguese music history? NOVA Contemporary Music Meeting (NCMM18) — International Conference
NOVA University of Lisbon (Lisboa, Portugal)
2018/11/16 The Communication Between Musicology and Digital Libraries in Particular for Contemporary Music BISA 2018 annual conference
National Library of Wales and the British Library (Aberysthwyth, Reino Unido)
2018/06/20 A proposal of analysis for music-theatre works with electroacoustic. The case of Double by Constança Capdeville. Electroacoustic Music Studies Network Conference - EMS18
Institute for Research in Musicology - IREMUS, Sorbonne University (Villa Finaly, Florence, Itália)
2017/11/11 Processos criativos na música de Constança Capdeville: a importância da parte eletrónica VII Encontro Nacional de Investigação em Música - ENIM 2017
Universidade do Minho (Braga) (Braga, Portugal)
2017/09/28 A música já não pode viver mais sozinha". Diálogos entre música e cinema na obra de Constança Capdeville. Encontro internacional O Cinema e as outras Artes
Faculdade de Artes e Letras Departamento de Comunicação e Artes - Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2017/09/15 The Importance of the electronic part on seeking creative processes in music. Tracking Creative Processes in Music - TCPM2017
Huddersfield University (Huddersfield, Reino Unido)
2017/06/08 Recuperação do espólio de Constança Capdeville Projeto Constança, Jornada de homenagem a Constança Capdeville (1937-1992), por ocasião do seu 80º aniversário
CESEM FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2017/05/10 Aesthetic issues on the analysis of Capdeville's music works and their relationship with technology. International Conference Musiques électriques, électricité et musique
Université Paris 8 – Vincennes à St-Denis (Paris, França)
2016/11/24 The presence of the past on the music of Constança Capdeville: an analysis of the work Mise-en-Requiem. OLD IS NEW - The Presence of the Past in the Music of the Present
Escola Superior de Música de Lisboa e CESEM FCSH NOVA (Lisboa, Portugal)
2016/10/06 How to reproduce electroacoustic music works of Constança Capdeville? Implications of the lack of recordings in the performance. Bilateral International Conference Portugal/Italy Performance analysis: a bridge between theory and interpretation
Fundação Engenheiro António de Almeida e Casa da Música (Porto, Portugal)
2016/03/19 The Gesture on the Musical Theatre Compositions of Constança Capdeville. Porto International Conference on Musical Gesture as Creative Interface.
CITAR - Center of Academic Research of School of the Arts, Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal)
2014/11/21 O espólio em fitas magnéticas da compositora Clotilde Rosa. Ponto de partida para a preservação das suas obras mistas. Encontro Nacional de Investigação em Música - IV ENIM 2014
Biblioteca Nacional de Portugal (Lisboa, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2020/09/01 - 2021/07/31 Nova Contemporary Music Meeting (NCMM21) — “Music Performance as Creation” (2021/05/05 - 2021/05/07)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/10/31 - 2019/10/31 Screening of the film "Cerromaior" by Luís Filipe Rocha, with original music by Constança Capdeville - A talk with the director (2019/10/31 - 2019/10/31)
Encontro (Outra)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2019/10/09 - 2019/10/11 Tracking the creative process in music - TCPM 2019: Membro da organização do evento, funções de secretariado e moderação de comunicações. (2019/10/09 - 2019/10/11)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2018/01/01 - 2018/11/23 Nova Contemporary Music Meeting (NCMM18) — International Conference (2018/11/21 - 2018/11/23)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2016/09/01 - 2016/11/24 OLD IS NEW - The Presence of the Past in the Music of the Present (2016/11/24 - 2016/11/26)
Conferência
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2013/01/01 - 2013/06/21 EMS 2013: Electroacoustic Music in the context of Interactive Approaches and Networks (2013/06/17 - 2013/06/21)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2020/11/01 - 2021/05/30 Nova Contemporary Music Meeting (NCMM21) — “Music Performance as Creation” NOVA University of Lisbon

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2017/10/02 - 2018/01/31 Journal of New Music Research (1744-5027) Informa UK (Taylor & Francis)

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2020/11/26 - 2020/11/26 Archives, digital platforms and contemporary music preservation (Mestrado) Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2019/12/03 - 2019/12/03 The analysis of Contemporary Music: Capdeville's music-theatre works Ciências Musicais /Musicology (Licenciatura) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/11/28 - 2019/11/28 Methodological and academic grounding in the area of Musicology: The documentation of musical works featuring different means including technological. Curso de Mestrado em Artes Musicais / Masters in Musical Arts (Mestrado) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2018/11/19 - 2018/11/19 Methodological and academic grounding in the area of Musicology: the documentation of contemporary musical works including technological components (e.g. magnetic tape); main difficulties regarding the preservation of these works: preserving the means (magnetic tape and equiment); practices and methodologies used within archives. Curso de Mestrado em Artes Musicais / Masters in Musical Arts (Mestrado integrado) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal