???global.info.a_carregar???
Alix Didier Sarrouy is a sociologist and a musician. He holds a Ph.D. in Sociology of Art and Culture from Sorbonne Nouvelle University and Minho University (2017), an MA in Culture Policies from Paris Diderot University (2012), and a BA in Culture and Arts Mediation from Sorbonne Nouvelle University (2010). He is currently a Post-doctoral Fellow at the Institute of Ethnomusicology - Music & Dance (INET-md), FCSH-NOVA University, Lisbon, Portugal. In 2020 he was awarded a highly competitive individual FCT grant for a 6-year research project on "Migrants and refugees in Europe: arts as tools for sociocultural inclusion" (CEECIND/00658/2018). He is currently the Principal Investigator of the exploratory project "YouSound - Music education as an inclusive tool for underage refugees in Europe" (2022-2023), financed by FCT (EXPL/SOC-SOC/0504/2021). Until December 2020, Alix Sarrouy was an assistant researcher at CICS.NOVA, Nova University, Lisbon, for the ArtCitizenship Project, funded by FCT (PTDC/SOC-SOC/28655/2017). He is an invited teacher in the BA course of Cultural Production and Programming at the ESAD School of the Polytechnic Institute of Leiria (PT). Alix Sarrouy has published articles in specialized journals and chapters in international books. In 2022 he published two books: one as the author, named "Atores da educação musical: etnografia nos programas socioculturais El Sistema, Neojiba, Orquestra Geração" (Edições Húmus-CICS.NOVA, Coleção Diagnósticos & Perspetivas); and a second one as a co-editor and co-author, named "A arte de construir cidadania: juventude, práticas criativas e ativismo" (Published by Tinta da China). He specializes in the sociological and ethnographical study of artistic ways of expression as tools for education/emancipation, namely with socioeconomically disadvantaged populations in Europe and Latin America. Alix Didier Sarrouy is passionate about the complexity of social interactions in projects involving music and dance as reasons to be, to learn, to create, and to evolve. The new website of his latest research project on music and underage refugees in Europe is now online: www.yousound.eu
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Alix Didier Sarrouy

Nomes de citação

  • Sarrouy, Alix Didier

Identificadores de autor

Ciência ID
981F-A486-122D
ORCID iD
0000-0003-0574-7819

Endereços de correio eletrónico

  • alixsarrouy@fcsh.unl.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Sociologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1)
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2013/12/01 - 2017/09/07
Concluído
Sociology of Art and Culture (Docteur)
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, França

Universidade do Minho, Portugal
"Actors of music education: a comparative ethnographic analysis of three núcleos inspired by El Sistema in Venezuela, Brazil and Portugal." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Docteur
2012/07/30
Concluído
Social Sciences on Culture Politics (Master)
Université Paris Diderot, França
"Cultural Mediation: pragmatism as a way to define its paradigm of analysis and action." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Mention Bien (France)
2011/07/30
Concluído
Cultural Mediation and Artistic Creation (Maîtrise)
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, França
"Socio-cultural mediations: understanding and defining its functions based on a case study - the adaptation of El Sistema as a model for music education." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Mention Bien (France)
2010/07/30
Concluído
Cultural Mediation (Licence)
Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, França
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Mention Bien (France)
2009/07/30
Concluído
Social and Sociocultural Animation (Diplôme d´études supérieures)
Université de Paris Institut Universitaire de Technologie de Paris, França
"Moving from a multicultural world to an intercultural one: the role of music. " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Mention Bien (France)
2006
Concluído
Music (Postgraduate Certificate)
DrumTech Music School London, Reino Unido

University of West London, Reino Unido
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/12/01 - 2026/11/30 Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2019/04/01 - 2020/12/01 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal
2018/01/01 - 2019/04/01 Investigador visitante (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/03/08 - Atual Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2005/01/09 - Atual Professional Musician Professional Music Bands, Portugal
2014/05/01 - 2016/06/30 Qualitative researcher during Doctoral Degree Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2012/05/01 - 2014/04/01 Manager and Producer Associação Cultural Pantalassa, Portugal
Associação Cultural Pantalassa, Portugal
2008/04/01 - 2008/06/01 Qualitative researcher Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, França
Associação Portuguesa de Música nos Hospitais e Instituições de Solidariedade, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020/12/01 - 2026/11/30 IncArt - Migrants and refugees in Europe: arts as tools for sociocultural inclusion.
CEECIND/00658/2018
Investigador responsável
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2022/01/10 - 2023/06/09 YouSound - Music education as an inclusive tool for underage refugees in Europe
Investigador responsável
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2014/01 - 2017/12 Marie Sklodowska-Curie actions (FP7-SP3-PEOPLE) - Multilevel governance of cultural diversity in a comparative perspective: EU-Latin America.
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Minho, Portugal
EU Framework Programme for Research and Innovation Marie Sklodowska-Curie Actions
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/04/01 - 2020/11/30 ArtCitizenship - Young people and the arts of citizenship: activism, partyicipatory culture and creative practices
PTDC/SOC-SOC/28655/2017
Investigador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Sarrouy, Alix Didier; Grácio, Rita. Autor correspondente: Sarrouy, Alix Didier. "The Online Communication of Art-Based Education Organisations Working with Underage Refugees and Migrants in Europe". Comunicazioni sociali 1 (2022): 61-74. https://www.vitaepensiero.it/scheda-articolo_digital/alix-didier-sarrouy-rita-gracio/the-online-communication-of-art-based-education-organisations-working-with-underage-refugees-and-migrants-in-europe-001200_2022_0001_0061-371814.html.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Campos, Ricardo; Sarrouy, A.D. "Juventude, criatividade e agência política. "Youth, creativity and political agency"". Revista TOMO 37 (2020): 17-45. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/f3bc94a3-5516-49ee-9e5c-60c04423924b.
    10.21669/tomo.vi37.13371
  3. Sarrouy, Alix Didier; Cibea, Alina; Talellis, Verónica. "Prácticas Artísticas Colectivas y sus Potenciales Socio-Políticos". Cadernos de arte e antropologia Vol. 9, No (2020): 3-11. http://dx.doi.org/10.4000/cadernosaa.2554.
    Acesso aberto • 10.4000/cadernosaa.2554
  4. Paula Guerra; Sarrouy, Alix; Marcílio Dantas Brandão. "Antoine Hennion: música, mediação e amadores. "Antoine Hennion: music, mediation and amateurs"". Estudos de Sociologia 2 25 (2019): 29-49. https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/243762.
    Acesso aberto • Publicado
  5. Sarrouy, Alix. "Complexités de l'utilisation de l'art comme instrument de médiation auprès de populations immigrées : étude comparatiste entre l'Orquestra Geração à Lisbonne et Démos à Paris. "Complexities of using art as an instrument of mediation with immigrant populations"". Cahiers de Recherches du Cefedem Auvergne Rhône-Alpes 13/14 (2019): 275-300. https://www.cefedem-aura.org/recherche/publications/ouvrages.
    Publicado • 10.3917/rfs.503.0521
  6. Sarrouy, Alix Didier. "Territoires de l’instrument musical : l’objet comme acteur éducatif". Les Politiques Sociales n° 3-4 2 (2018): 51-62. http://dx.doi.org/10.3917/lps.183.0051.
    10.3917/lps.183.0051
  7. Sarrouy, Alix. "Actores de la continuidad educativa en barrios de Venezuela: madres del núcleo Santa Rosa de Agua. "Actors of educational continuity in neighborhoods of Venezuela: mothers of the Santa Rosa de Agua nucleus"". Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives 5 (2018): 43-54. file:///C:/Users/User/Downloads/8136-Article%20Text-8013-1-1-20190729.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  8. Sarrouy, Alix. "Adapt to better adopt: Ethnography in music education centres of Venezuela and Portugal". SOCIOLOGIA ON LINE 15 (2017): 15-30. https://revista.aps.pt/wp-content/uploads/2018/03/SociologiaAPS152017IndiceDOI.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Sarrouy, Alix. "Animación sociocultural y mediación cultural: complentariedades teórico-prácticas desde Francia y Portugal. "Sociocultural animation and cultural mediation: theoretical-practical complements from France and Portugal"". In Las artes frente a la exclusión: manifestaciones artísticas como prácticas de inclusión, integración y/o transformación social, 53-76. Buenos Aires, Argentina: UNDAV Ediciones, 2019.
    Publicado • 10.4272/978-84-9745-504-6.ch8-13
Documento de trabalho
  1. Guerra, Paula; Sarrouy, Alix; Sousa, Sofia. 2019. "Happy choices with arts: artivism, arts, crisis, and youth cultures". Documento de trabalho. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/123639.
Edição de número de revista
  1. Sarrouy, Alix; Talellis, Verónica; Cibea, Alina. "Coeditor of special-issue: "Collective artistic practices and their socio-political potentials"". Cadernos de arte e antropologia 9 1 (2020): https://journals.openedition.org/cadernosaa/2529.
    10.4000/cadernosaa.2529 • Co-editor
Livro
  1. Sarrouy, Alix. Atores da educação musical. "Actors of music education". Lisbon, Portugal: Húmus - CICS.NOVA Edições. 2022.
    Publicado • https://doi.org/10.34619/ta4l-e94p
  2. Sarrouy, Alix Didier; Ricardo Marnoto Campos; José Alberto Simões. A arte de construir cidadania: juventude, práticas criativas e ativismo. "The art of building citizenship: youth, creative practices and activism". Lisbon, Portugal: Tinta da China. 2022.
    Publicado • Editor
Revisão de livro
  1. Sarrouy, Alix. "Un orchestre pour sauver le monde. "An orchestra to save he world" (by V.Agrech)". Revisão de Un orchestre pour sauver le monde. Voyage au coeur du Sistema. 13/14 (2019): 313-324. http://www.cefedem-aura.org/recherche/publications/ouvrages.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/05 Youth artivism and climate justice protests in Portugal. Arts and Human Rights
Calouste Gulbenkian Foundation (Lisbon, Portugal)
2021/03/12 Art as a tool: complexities of symphonic orchestra programs in underprivileged territories. ESA-Arts Midterm Conference
University of the Arts Helsinki (Helsinki, Finlândia)
2021/03/10 Art citizenship: Portuguese youth and the urgency of action. ESA-Arts Midterm Conference
University of the Arts Helsinki (Helsinki, Finlândia)
2019/11 Arts of citizenship: using creativity and collective action to transform glocally. EMPOWER SE - Cost Actions: Unlocking the transformative potential of culture and the arts.
University of Malta (Valletta, Malta)
2019/03 Social interactions in music education: the cases of El Sistema, Neojibá, Orquestra Geração. TUTTI Passeurs d’Arts symposium
Paris Conservatory (Paris, França)
2018/07 The impact of social interaction in artistic learning and creation: complexity, methodologies, axiological neutrality. National Congress of the Portuguese Sociology Association
University of Covilhã (Covilhã, Portugal)
2018/06 Complexity when using music as a tool for education. International Lisbon Meeting - Orquestra Geração
Calouste Gulbenkian Foundation (Lisbon, Portugal)
2017/07 Art and social integration. Human Sciences Faculty Conference
Catholic University (Lisbon, Portugal)
2017/06 Outside-in: analyzing the impact social ecosystems have on núcleos to explain their eventual success. SIMM-POSIUM: 2nd Research Symposium on Social Impact of Making Music.
Guildhall School of Music & Drama (London, Reino Unido)
2017/04 Kinetic conventions in working with diversity in Venezuela, Brazil and Portugal. Latin American Studies Association 2017
Pontificia Universidad Católica del Perú (Lima, Peru)
2017/03 Music, social integration and democratic construction. 3rd Diderot day – Culture and Politics
Diderot University (Paris, França)
2015/04 Madres de Maracaibo: the presence of mothers to supervise children’s education in El Sistema núcleos. GOVDIV Conference
Santa Catarina University (Florianópolis, Brasil)
2014/06 Micro and macro cultural mediations: adapting symphonic orchestras inspired on El Sistema in new socioeconomically disadvantaged contexts in Venezuela, Brazil and Portugal. ACFAS Congress
Concordia University (Montreal, Canadá)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020/09/01 - 2024/07 The city is desert: ecologies of live music in Lisbon, between the financial crisis and COVID-19.
Coorientador
Ethnomusicology (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2019/04 - 2019/06 Co-Organiser of the COMbART Conference (2019/06/11 - 2019/06/12)
Conferência (Coorganizador)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2012/01/01 - 2013/04/01 Production Manager of the first Lisbon Irish Festival, in partnership with the European Commission and the Irish Embassy in Portugal. (2013/03/08 - 2013/03/17)
Festival
Spud Productions, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021/03/08 - 2021/07/01 Sociology of Art Cultural Programming and Production (Licenciatura) Instituto Politécnico de Leiria, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/09/30 - 2020/09/30 Principal jury at Nilton Mascarenhas' Masters Thesis defence - "The role of artistic creations for the integration of refugees in Paris - the case of refugee artists at the 'Atelier des artistes en exil'." Universidade Aberta, Portugal
Distinções

Outra distinção

2019 COST Action - EMPOWER-SE
European Cooperation in Science and Technology, Bélgica
2017 SEMPRE Award
Society for Education, Music and Psychology Research, Reino Unido
2016 CPU - Programme d'actions integrees luso-francaises
Conférences des Présidents d'Universités, França
2015 AMID - Ile de France
Conseil régional d'Île-de-France, França
2010 Merit award for MA
Présidence de la République, França