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Dr. Lopes is an Assistant Professor at Lusófona University, where his research focus lies at the crossroads of Digital Game AI, Affective Computing, Human Computer Interfaces, Virtual Cinematic Productions and Game Design. Currently he is developing autonomous technologies capable of autonomously adapting virtual environments through human-based emotional inputs. His studies has led to the development of several systems exploring the influence of different digital games facets (e.g. Audio, Lighting and 3D Environments) and its relation to human biofeedback data such as: Electrocardiogram (ECG), Electrodermal Activity (EDA) and Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI). Dr. Lopes has also collaborated with several top neuroscience research laboratories in Switzerland, collaborating with the Swiss Center for Affective Sciences (CISA), helping develop several experimental protocols (using games) for the task of emotion recognition. Furthermore, during this time, Dr. Lopes also collaborated with the company Logitech, where he developed several tools capable of collecting physiological data from professional e-sport players during multiplayer sessions.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Phil Lopes

Nomes de citação

  • Lopes, Phil

Identificadores de autor

Ciência ID
8018-E267-2165
ORCID iD
0000-0002-9567-5806

Endereços de correio eletrónico

  • phil.lopes@ulusofona.pt (Profissional)

Websites

  • http://phil-lopes.com (Pessoal)
  • https://scholar.google.com/citations?user=VjbpJCEAAAAJ&hl=en (Académico)

Domínios de atuação

  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Exatas - Ciências da Computação e da Informação - Ciências da Computação
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Básica - Neurociências
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Básica - Neurociências

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês (Idioma materno)
Português (Idioma materno)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2017/12/04
Concluído
Artificial Intelligence in Digital Games (Doctor of Philosophy)
University of Malta, Malta
"Generating Multifaceted Content in Games: A study on Levels and Sound" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2012/07/01
Concluído
Engenharia Informática (Mestrado)
Especialização em Intelligencia Artificial
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
2010/07/01
Concluído
Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/01 - 2020/12/31 Pós-doutorado (Investigação) École polytechnique fédérale de Lausanne Faculte Informatique et Communications, Suiça
École polytechnique fédérale de Lausanne Faculte Informatique et Communications, Suiça
2017/04/01 - 2018/12/31 Pós-doutorado (Investigação) Université de Genève Bâtiment de Batelle, Suiça
Université de Genève Bâtiment de Batelle, Suiça
2013/10/30 - 2016/12/31 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) University of Malta, Malta
University of Malta, Malta

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/07/01 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona, Portugal
Universidade Lusófona, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Fanourakis, Marios; Chanel, Guillaume; Elalamy, Rayan; Lopes, Phil. "Towards Recognizing Emotion in the Latent Space". Trabalho apresentado em IEEE Conference on Pervasive Computing (PERCOM), 2021.
    Aceite para publicação
  2. Fanourakis, M.; Chanel, G.; Elalamy, R.; Lopes, P.. "Towards Recognizing Emotion in the Latent Space". 2021.
    10.1109/PerComWorkshops51409.2021.9430963
  3. Lopes, P.; Fonseca, M.. "Towards effectively adapting games: What needs to be conquered to achieve adaptation". 2021.
  4. Lopes, Phil; Nana Tian; Ronan Boulic. "Eye Thought You Were Sick! Exploring Eye Behaviors for Cybersickness Detection in VR". Trabalho apresentado em Motion, Interaction and Games (MIG), 2020.
  5. Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "Towards Designing Games for Experimental Protocols Investigating Human-Based Phenomena". 2020.
    10.1145/3402942.3403012
  6. Tian, Nana; Clement, Romain; Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "On the Effect of the Vertical Axis Alignment on Cybersickness and Game Experience in a Supine Posture". 2020.
    10.1109/cog47356.2020.9231830
  7. Chanel, Guillaume; Lopes, Phil. "User Evaluation of Affective Dynamic Difficulty Adjustment Based on Physiological Deep Learning". Trabalho apresentado em Human Computer Interaction International, 2020.
    https://doi.org/10.1007/978-3-030-50353-6_1
  8. Lopes, Phil; Tian, Nana; Boulic, Ronan. "Exploring Blink-Rate Behaviors for Cybersickness Detection in VR". 2020.
    10.1109/vrw50115.2020.00248
  9. Lopes, P.; Tian, N.; Boulic, R.. "Eye Thought You Were Sick! Exploring Eye Behaviors for Cybersickness Detection in VR". 2020.
    10.1145/3424636.3426906
  10. Liapis, A.; Yannakakis, G.N.; Kyburz, P.; Volz, V.; Khosmood, F.; Lopes, P.. "Foreword". 2020.
  11. Marengo, Julien; Lopes, Phil; Boulic, Ronan. "On the Influence of the Supine Posture on Simulation Sickness in Virtual Reality". 2019.
    10.1109/cig.2019.8848098
  12. Wang, Chen; Lopes, Phil; Pun, Thierry; Chanel, Guillaume. "Towards a Better Gold Standard". 2018.
    10.1145/3266302.3266307
  13. Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.; Liapis, Antonios. "RankTrace: Relative and unbounded affect annotation". 2017.
    10.1109/acii.2017.8273594
  14. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Sonancia: A multi-faceted generator for horror". 2016.
    10.1109/cig.2016.7860445
  15. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Framing tension for game generation". Trabalho apresentado em International Conference on Computational Creativity, Paris, 2016.
  16. Lopes, P.; Liapis, A.; Yannakakis, G.N.. "Framing tension for game generation". 2016.
  17. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Targeting Horror via Level and Soundscape Generation". Trabalho apresentado em Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment Conference, Raleigh, North Carolina, 2015.
  18. Prada, Rui; Lopes, Phil; Catarino, Joao; Quiterio, Joao; Melo, Francisco S.. "The geometry friends game AI competition". 2015.
    10.1109/cig.2015.7317949
  19. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Sonancia : sonification of procedurally generated game levels". Trabalho apresentado em International Conference on Computational Creativity, 2015.
  20. Lopes, P.; Liapis, A.; Yannakakis, G.N.. "Targeting horror via level and soundscape generation". 2015.
  21. Eladhari, Mirjam P.; Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.. "Interweaving Story Coherence and Player Creativity through Story-Making Games". Trabalho apresentado em International Conference on Interactive Digital Storytelling, 2014.
    https://doi.org/10.1007/978-3-319-12337-0_7
  22. Yannakakis, G.N.; Lopes, P.. "Investigating collaborative creativity via machine-mediated game blending". 2014.
  23. Dimas, Joana; Lopes, Phil; Pereira, Gonçalo; Preto, Guida; Santos, Pedro; Prada, Rui. "Social identity bias in agents rational decision". Trabalho apresentado em International Conference Intelligent Virtual Agents, Edinburgh, 2013.
Artigo em revista
  1. "A review of cybersickness in head-mounted displays: raising attention to individual susceptibility". Virtual Reality (2022): http://dx.doi.org/10.1007/s10055-022-00638-2.
    10.1007/s10055-022-00638-2
  2. Graja, Sarra; Lopes, Phil; Chanel, Guillaume. "Impact of Visual and Sound Orchestration on physiological arousal and tension in a horror game". IEEE Transactions on Games (2020): 1-1. http://dx.doi.org/10.1109/tg.2020.3006053.
    10.1109/tg.2020.3006053
  3. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "Modelling Affect for Horror Soundscapes". IEEE Transactions on Affective Computing 10 2 (2019): 209-222. http://dx.doi.org/10.1109/taffc.2017.2695460.
    10.1109/taffc.2017.2695460
  4. Lopes, Phil. "Can computers foster human users' creativity? Theory and praxis of mixed-initiative co-creativity". Digital Culture & Education (2016):
  5. Dimas, Joana; Lopes, Phil; Prada, Rui. "One for all, all for one: Agents with social identities". Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (2013):
    Aceite para publicação
Poster em conferência
  1. Lopes, Phil; Yannakakis, Georgios N.. "Investigating Collaborative Creativity via Machine-Mediated Game Blending". Trabalho apresentado em Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment Conference, 2014.
  2. Lopes, Phil; Liapis, Antonios; Yannakakis, Georgios N.. "The C2create authoring tool: Fostering creativity via game asset creation". 2014.
    10.1109/cig.2014.6932916
  3. Lopes, Phil; Urbano, Paulo. "The Traveling Percussionist". Trabalho apresentado em EvoMUSART, 2012.
    https://doi.org/10.1007/978-3-642-29142-5_15
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2021/09/01 - Atual Development of a statistical model for dynamic difficulty adjustment of a VR game for upper-lim rehabilitation
Orientador
Ciências Biomédicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Universidade Lusófona, Portugal
2021/09/01 - Atual Virtual Reality project: Exploring interaction and movement and its impact on emotional intensity
Orientador
Ciências Biomédicas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

Universidade Lusófona, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021/10/01 - 2023/04/20 Phil Lopes is the General Chair of the Internacional Conference on the Foundation of Digital Games, which will take place in April 2023, in Lisbon, Portugal. (2022/12/31 - 2023/04/16)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona, Portugal
2019/10/01 - 2020/09/20 Proceedings Chair at the IEEE Foundations of Digital Games 2020 (2020/09/15 - 2020/09/18)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
IEEE, Estados Unidos

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2017/07/01 - 2019/07/01 Organization Assistant for Conference and Journal matters
Membro
Association for the Advancement of Affective Computing, Reino Unido