???global.info.a_carregar???
Anabela Rato is an Assistant Professor and the Associate Chair of Portuguese Studies in the Department of Spanish and Portuguese at the University of Toronto. She is also the Chair of the Canadian Association of Teachers of Portuguese (CATPor). Her research focuses on Second Language and Heritage Speech Acquisition, leading projects funded by the Canadian Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) and the UofT. ). She holds an MA in English Language, Literature and Culture and a Ph.D. in Language Sciences, from the University of Minho, Portugal. Her research interests include Heritage Language Speech Acquisition, Second Language Speech Learning, and Experimental Phonetics.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Anabela Alves dos Santos Rato

Nomes de citação

  • Rato, Anabela

Identificadores de autor

Ciência ID
3012-9CEB-774C
ORCID iD
0000-0001-7822-8580

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Línguas e Literaturas - Linguística

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Alemão Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2014/01
Concluído
Ciências da Linguagem (Doutoramento)
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
"Cross-language Perception and Production of English vowels by Portuguese Learners: The Effects of Perceptual Training" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada por unanimidade
2009/11
Concluído
Língua, Literatura e Cultura Inglesas (Mestrado)
Especialização em Linguística Inglesa
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
"Interacção Conversacional no Talk Show Televisivo: Institucionalidade e Género em Late Night with Conan O’Brien e The Tonight Show with Jay " (TESE/DISSERTAÇÃO)
17,00
2004/06
Concluído
Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, nas áreas de especialização de Espanhol ou de Inglês (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
"s/ tese" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16,00
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2008 - 2010 Estagiário de Investigação (Investigação) Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/07/01 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) University of Toronto, Canadá
2016/07/01 - 2023/06/30 Professor Auxiliar (Docente Universitário) University of Toronto, Canadá
2014/09/01 - 2016/06/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
2014 - 2015 Professor Visitante (Docente Ensino Superior Politécnico) Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2008/09/01 - 2014/08/31 Leitor (Docente Universitário) Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2010/01/01 - 2014/01/30 Cross-language perception and production of English vowels by Portuguese learners: The effects of perceptual training
SFRH /BD /63541/2009
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2023/02/01 - Atual Production and Perception in L2 speech learning
Co-Investigador Responsável (Co-IR)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2022/06/01 - 2024/05/31 When our mouth carries two worlds: The case of heritage speakers of Portuguese in Canada
n/a
Investigador responsável
University of Toronto, Canadá
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Em curso
2019/06/01 - 2022/05/31 It takes a village to raise a child: The role of interlocutor familiarity in monolingual and bilingual acquisition
n/a
Investigador
University of Toronto, Canadá
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
Em curso
2018/05/01 - 2020/04/30 How do we perceive and talk our parents home language? The case of heritage speakers of Azorean Portuguese
n/a
Investigador responsável
University of Toronto Department of Spanish and Portuguese, Canadá
University of Toronto Jackman Humanities Institute
Em curso
2017/09/01 - 2019/12/31 The role of cross-language phonetic similarity and articulatory difficulty in L2 speech learning
n/a
Investigador responsável
University of Toronto Department of Spanish and Portuguese, Canadá
University of Toronto Jackman Humanities Institute
Em curso
2014/09/01 - 2016/08/31 Portuguese as Heritage Language and language change
EXPL/MHC-LIN/0763/2013
Investigador
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2009/01/01 - 2014/12/31 Perfil Sociológico da Fala Bracarense
PTDC/CLE-LIN/112939/2009
Investigador
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Macedo, Ana Gabriela; Keating, Maria Eduarda; Rato, Anabela; Cóloquio de Outono, 9, Braga, 2007. "IX Colóquio de Outono : censura e inter/dito - censorship and inter/diction". 2008.
Artigo em revista
  1. Rato, Anabela; Chao Zhou. Autor correspondente: Chao Zhou. "Can the difference between the target forms and the deviant production of L2 Portuguese /l/ and /r/ be perceptually recognized?". Second Language Research (2022):
    Em revisão
  2. Martha Black; Rato, Anabela; Yasaman Rafat. Autor correspondente: Martha Black. "Effect of perceptual training without feedback on bilingual speech perception: Evidence from approximant-stop discrimination in Spanish-dominant and English-dominant late bilinguals". Language and Speech (2022):
    Aceite para publicação
  3. Rato, Anabela; Luciana Graça. "As manifestações linguísticas e culturais nas aulas de português como língua adicional para a construção de uma cidadania global". Linguagem e Ensino 24 2 (2021): 289-301. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/19481.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Anabela Alves dos Santos Rato; Angélica Carlet. "Second language perception of English vowels by Portuguese learners: The effect of stimulus type". Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies (2020): https://doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n3p205.
    10.5007/2175-8026.2020v73n3p205
  5. Anabela Rato; Suzi Lima. "Introduction". Diacrítica (2019): https://doi.org/10.21814/diacritica.484.
    10.21814/diacritica.484
  6. Rato, Anabela; Diana Oliveira. Autor correspondente: Diana Oliveira. "Assimilação perceptiva das oclusivas orais do português europeu L2 por falantes nativos de cantonês". Diacrítica 32 3 (2019): 133-156. http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/435/59.
    Acesso aberto • Publicado
  7. Rato, Anabela. "Perceptual categorization of English vowels by native European Portuguese speakers". Revista Linguí¿tica 14 2 (2018): 61-80. http://dx.doi.org/10.31513/linguistica.2018.v14n2a17542.
    10.31513/linguistica.2018.v14n2a17542
  8. Soares, Ana Paula; Alvaro Iriarte; José João de Almeida; Alberto Simoes; Ana Costa; João Machado; Patricia França; et al. Autor correspondente: Soares, Ana Paula. "Procura-PALavras (P-PAL): A web-based interface for a new European Portuguese lexical database". Behavior Research Methods 50 4 (2018): 1461-1481. https://psycnet.apa.org/record/2018-38143-010.
    Publicado
  9. Flores, Cristina; Rinke, Esther; Rato, Anabela. Autor correspondente: Flores, Cristina. "Comparing the outcomes of early and late acquisition of European Portuguese: An analysis of morpho-syntactic and phonetic performance". Heritage Language Journal 14 2 (2017): 124-149.
    Publicado
  10. Rato, Anabela; Angélica Carlet; Kivistö-de Souza, Hanna; Izabela Anna Julkowska. Autor correspondente: Kivistö-de Souza, Hanna. "Vowel inventory size matters: Assessing cue-weighting in L2 vowel perception". Ilha do Desterro – Investigating Second Language Speech 70 3 (2017): 33-46. https://www.scielo.br/j/ides/a/BqB9PC3SdS5gwJhS53xR84q/?lang=en.
    Acesso aberto • Publicado
  11. Daniela Valente; Ana Paula Soares; Comesaña, Montserrat; Rato, Anabela. Autor correspondente: Daniela Valente. "Does phonological overlap of cognate words modulate cognate acquisition and processing in developing and skilled readers". Language Acquisition 24 4 (2017): 438-453.
    Publicado
  12. Patrícia Varanda; Barroso, Henrique; Rato, Anabela. Autor correspondente: Patrícia Varanda. "Estudo Acústico de /a/ acentuado na fala bracarense.". Revista Portuguesa de Humanidades - Estudos Linguísticos 20 101 (2017): 136.
    Publicado
  13. Flores, Cristina; Rato, Anabela. "Global Accent in the Portuguese Speech of Heritage Returnees". Heritage Language Journal 13 2 (2016): 161-183. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/42473.
    Acesso aberto • Publicado
  14. Yang,Shu; Rato, Anabela; Flores, Cristina. Autor correspondente: Yang,Shu. "Perceção das consoantes oclusivas de Português L2 sob a influência de Mandarim L". Diacrítica - série ciências da linguagem 29 1 (2015): 61-94. http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672015000100003.
    Acesso aberto • Publicado
  15. Rato, Anabela; Flores, Cristina; Diana Oliveira; Daniela Neves. Autor correspondente: Rato, Anabela. "A competência fonológica de falantes bilingues luso-alemães: um estudo sobre sotaque global, compreensibilidade e inteligibilidade da sua língua de herança". Revista Diacrítica - série ciências da linguagem 29 1 (2015): 297-326.
    Acesso aberto • Publicado
  16. Rato, Anabela; Rauber,Andréia Schurt; Soares,Letícia Piske; Lucas,Liane Regio. Autor correspondente: Rato, Anabela. "Challenges in the perception and production of English front vowels by native speakers of European Portuguese". Diacrítica - série ciências da linguagem 28 1 (2014): 137-155.
    Acesso aberto • Publicado
  17. Anabela Rato. ". Effects of Perceptual Training on the Identification of English Vowels by Native Speakers of European Portuguese". Concordia Working Papers in Applied Linguistics 5 (2014): 529-546.
    Publicado
  18. Rato, Anabela; Rauber,Andréia Schurt; Denise Kluge; Giane Santos. Autor correspondente: Giane Santos. "TP (v. 3.1): Una herramienta para experimentos de percepción". Estudios de Fonética Experimental XXII (2013): 335-366. https://www.ub.edu/journalofexperimentalphonetics/pdf-articles/XXII-14-GRodrigesdosSantos.pdf.
    Publicado
  19. Rato, Anabela; Rauber,Andréia Schurt; Denise Kluge; Giane Santos. "Percepção de sons de língua estrangeira: questões metodológicas e o uso dos aplicativos Praat e TP". Revista Letras 88 (2013): 171-188. https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/34276.
    Publicado
  20. Rato, Anabela; Rauber,Andréia Schurt; Ana Lúcia Silva. Autor correspondente: Rauber,Andréia Schurt. "Percepção e produção de vogais anteriores do inglês por falantes nativos de mandarim". Diacrítica -– série ciências da linguagem 24 1 (2010): 308-325. http://cehum.ilch.uminho.pt/cehum/static/publications/diacritica24-1.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Rato, Anabela; Vanina Machado. Autor correspondente: Rato, Anabela. "Perception and production of English and Portuguese voiceless stops by heritage speakers of Portuguese in Canada". In The Phonetics and Phonology of Heritage Languages. Cambridge University Press, 2022.
    No prelo
  2. Rato, Anabela; Diana Oliveira. Autor correspondente: Rato, Anabela. "Assessing the robustness of L2 phonetic training: A closer look at generalization and retention of learning". In L2 Pronunciation Teaching and Training: Different Approaches. de Gruyter Mounton, 2022.
    No prelo
  3. Rato, Anabela; Luciana Graça. "O ensino de português como língua adicional, através de uma abordagem pluricêntrica". In Microgeopolítica da língua portuguesa: ações, desafios e perspectivas, 23-36. Boavista Press, 2021.
    Publicado
  4. Rato, Anabela; Suzi Lima; Natalia Rinaldi. Autor correspondente: Rato, Anabela. "The role of linguistics in the additional language university classroom: The case of the undergraduate Portuguese program at the University of Toronto". In Teaching and Learning Portuguese in Canada: Multidisciplinary Contributions to SLA Research and Practice, 101-120. Boavista Press, 2020.
    Publicado
  5. Rato, Anabela; Patrícia Varanda; Celeste Rodrigues. Autor correspondente: Rato, Anabela. "Stressed vowels of European Portuguese in spontaneous speech". In Studies on Variation in Portuguese - Issues on Hispanic and Lusophone Linguistics, 23-47. John Benjamins, 2017.
    Publicado
  6. Rato, Anabela; Angélica Carlet. "Identification and discrimination of initial voiceless stops by Catalan and Portuguese learners of English: the role of formal instruction and L2 exposure". In Phonology in Protolanguage and Interlanguage, 57-67. Equinox, 2017.
    Publicado
  7. Rato, Anabela; Andreia Schurt Rauber; Denise Kluge; Giane Santos. Autor correspondente: Rato, Anabela. "Designing speech perception tasks with TP". In Investigating English pronunciation: Trends and directions, 295-313. Palgrave Macmillan, 2015.
    Publicado
Edição de número de revista
  1. Rato, Anabela; Suzi Lima. "Experimental Portuguese Linguistics". Toronto Working Papers in Linguistics (2022):
    No prelo • Co-editor
  2. Rato, Anabela; Suzi Lima. "Linguística Experimental e Variedades do Português". Revista Diacrítica 33 2 (2019):
    Publicado • Co-editor
  3. Rato, Anabela; Suzi Lima. "Estudos Experimentais sobre o Português". Revista Linguística 2 14 (2018):
    Publicado • Co-editor
Recurso online
  1. Rato, Anabela; Andreia Schurt Rauber; Denise Kluge; Giane Santos. TP (Version 3.1). 2012. http://www.worken.com.br/tp.
Resumo em conferência
  1. Rato, Anabela; Andreia Schurt Rauber. Autor correspondente: Rato, Anabela. "The Effects of Perceptual Training on the Production of English Vowel Contrasts by Portuguese Learners". Trabalho apresentado em ICPhS 2015, 2015.
    Publicado
  2. Anabela Rato; Angelica Carlet. "Non-native perception of English voiceless stops". Trabalho apresentado em International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2015, 2015.
    Publicado
  3. Anabela Rato; Andreia Schurt Rauber; Denise Kluge; Giane Santos. Autor correspondente: Andreia Schurt Rauber. "TP 3.1 Software: A tool for designing audio, visual, and audiovisual perceptual training tasks and perception tests". Trabalho apresentado em INTERSPEECH 2013, 2013.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Rato, Anabela Alves dos Santos. "Cross-language perception and production of English vowels by Portuguese learners : the effects of perceptual training". Doutoramento, Universidade do Minho, 2014. http://hdl.handle.net/1822/28100.
  2. Rato, Anabela Alves dos Santos. "Interacção conversacional do Talk Show televisivo: institucionalidade e género nas entrevistas de Late Night with Conan O'Brien e The Tonight Show with Jay Leno". Mestrado, 2009. http://hdl.handle.net/1822/23080.
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022/02/01 - Atual The properties of bare nouns in a Spanish-Brazilian Portuguese contact setting
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2021/09/01 - Atual A metacognição e as novas ecologias de aprendizagem para o desenvolvimento da competência fonológica em L2 em ambiente b-learning
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2018/09 - Atual L2 acquisition of Spanish rhotics: Perception and Production Training
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2017/09/01 - Atual The role of vowel reduction in the perception and production of English lexical stress by Spanish and Portuguese speakers
Orientador
University of Toronto, Canadá
2017/09/01 - Atual Preference for passive voice in monolingual and bilingual children
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2017/09/01 - Atual The Spanish Prosody in the Uruguayan-Brazilian border: Cross-generational and Social Variation
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2016/09/01 - Atual A reflection on the Umbundo Corpus Planning for the Angolan Education System: Towards the harmonization of the Catholic and Protestant orthographies
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2016/09/01 - 2021/08/31 Les effets d'un entraînement perceptif prosodique sur la perception de trois propriétés prosodiques du syntagme accentual en français language seconde
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2017/09/01 - 2021/04/26 L2 speech learning of European Portuguese /l/ and /¿/ by L1-Mandarin learners: Experimental evidence and theoretical modelling
Coorientador
2016/09/01 - 2020/10/20 The Bidirectional Acquisition of Oral and Nasal Gestural Timing in L2 Brazilian Portuguese and Rioplatense Spanish Nasal Structures
Coorientador
University of Toronto, Canadá
2016/01/01 - 2020/09/15 Auditory selective attention and performance in high variability phonetic training: The perception of Portuguese stops by Chinese L2 learners
Orientador
Universidade do Minho, Portugal
2015/09/01 - 2017/04/20 Perception and production of English /h/: the case of native Portuguese speakers of English as a Foreign Language
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2014/09/01 - 2016/02/05 Perceção e produção de sons consonânticos do português europeu por aprendentes chineses
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2013/09/01 - 2015/10/23 Estudo acústico de /a/ acentuado na fala bracarense: potenciais aplicações
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2013/09/01 - 2015/09/07 Estudo da perceção de vogais e ditongos orais de alunos de PLNM, falantes de Inglês L1
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal
2012/09/01 - 2014/09/24 Perceção das Consoantes Oclusivas de Português L2 sob a Influência de Mandarim L1
Coorientador
Universidade do Minho, Portugal